Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - TheApe

Sidor: [1] 2
1
Tackar för input! :)

Snubben på 4sound trodde det skulle bli dåligt. Jag tänkte att man kunde köra en L R tele > 3.2 stereo adapter. Ska testa detta först innan jag köper något annat.
Och lite musik ska det handla om då jag alltid provar nya program och vsti's på surfdatorn innan dom får flytta in i musikdatorn för att säkerställa stabilitet och sådant man inte vill mecka med på den perfekt tunade datorn :) Ja, så pillig är jag!

Edit: Fick för övrigt tips om detta lilla smidiga kort http://www.musikproffset.se/ua-11-mk2-duo-capture-usb-audio-interface.html

2
Hej!

Jag är på jakt efter ett så enkelt ljudkort som möjligt då jag endast skall driva ett par Genelec 8020a som musikhögtalare till min internetdator. Overkill, javisst, men dom står bara och samlar damm sen jag uppgraderade mig till 8040 så istället för att köpa dyra dåliga ljudpaket till hemmadator så kan dom få fortsätta att arbeta :)

Finns det jag söker efter eller är det bara att bita i det sura och ha massa ingångar/utgångar man inte kommer att använda?

En annan aspekt är att ju mindre lulllull ju mindre torde ljudkortet vara? Det får gärna vara usb-drivet men internt funkar också bra då det är en stationär dator.

3
http://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofoner/se-electronics-se2200a-ii-c

Jag har fyndat en sådan. Eller ja, är på väg. Jag har ingen laptop och inget smidigt portabelt ljudkort och han som säljer har "packat ner allt".

Finns det något alternativ eller måste jag ragga upp en laptop och ta med mitt egna ljudkort och hörlurar?



4
Nu vet jag inte om det är att jag är så emot allt vad religioner heter som gör att jag inte hör det. Men detta var inget speciellt för mina öron :)

Denna däremot får jag gåshud av


5
Gitarrer / SV: Behöver fler strängar på gitarren!
« skrivet: 30.09.2013, 23:21:01 »
Stäm ner alla strängarna en helton o spela som vanligt sen. Det ger alla grepp en djupare o mustigare ton. Mkt bättre än att bara stämma ner tjocka E.
Spelar man så ett tag vill man aldrig gå tillbaka till normalstämt.

Hur gör man detta? Ner 2 band på alla?

Eller så bygger jag en sån här
=10m55s :D

6
VST och andra plugins / SV: Sökes: Kompressor med grafisk analys
« skrivet: 28.09.2013, 22:27:37 »
Tack för alla svar! :)

Detta var exakt vad jag var ute efter.

Blir nog att ge sig själv en tidig julklapp!


7
VST och andra plugins / SV: Sökes: Kompressor med grafisk analys
« skrivet: 20.09.2013, 21:38:28 »
Då fattar jag! Dom flesta kompressorer i morderna DAWs har ofta någon grafisk representation. Men själv tittar jag inte jätte mycket på det jag burkar förlita mig på att jag tycker att det låter bra oavsett vad grafiken visar.

Det är jättesmidigt att använda sig av båda teknikerna när man tex åker tåg och sitter med en laptop och lurar :) Det blir som inte samma bra ljud i lurarna som i mina Genelec8040 hemma i "studion" [den är under konstruktion].

8
Gitarrer / SV: Behöver fler strängar på gitarren!
« skrivet: 20.09.2013, 03:04:33 »



 :rolleyes:


Haha! :D Ja det lutar väl åt en luta!

Kan ju vara nåt också!

9
VST och andra plugins / SV: Sökes: Kompressor med grafisk analys
« skrivet: 20.09.2013, 02:07:33 »
Citat från: Jocke
Ja, så kan det säkert vara... använder inte sådana här grejer som blinkar och tutar så mycket men kan mycket väl tänka mig att det utvecklas metoder som åskådliggör nivåer, tonkurva, kompression, trösklar osv på ett begripligt sätt. Det kan vara ett bra hjälpmedel men säger väldigt lite om hur det låter...

Ja jag tänkte ju inte förlita mig på det grafiska. Jag gillar bara att man kan "se" ljudet samtidigt som man lyssnar. Sen kombinerar jag det med att blunda och lyssna, se och lyssna :) Samt att man ser sina inställningar "live" och inte bara ser en siffra på ett reglage.

Kan hända att jag är yngst på forumet och att jag kommer med saker som verkar som rena witchcraften för er som hängt med ett tag  :rolleyes:

10
VST och andra plugins / SV: Sökes: Kompressor med grafisk analys
« skrivet: 20.09.2013, 00:23:29 »
Förklara gärna vad du menar med grafisk analys, har aldrig hört talas om begreppet tidigare…i alla fall inte när det gäller kompressorer.

Jag tänkte att jag var lite luddig men hoppades att någon skulle förtså,

Med grafisk analys menar jag att man ser sina inställningar samt ljudet i ett fönster i själva pluginen. Typ såhär http://www.voxengo.com/files/news/newTextSID212/screenshot.jpg?lz2zj6

De flesta har bara inställningsparametrar man kan ändra och inget som visar något grafiskt.

Hoppas det blev lite klarare nu :)



Ljudteknik är intressant men kan du berätta hur du tolkar grafiken?



I det övre fönstret är väl gain reduction?

Jag tolkar den som att det vita längst upp i det nedre fönstret är peakar, dom dragna linjerna är vart man satt treshhold, det gröna är signalen?

Och det på bilden är väl en multibandkompressor?

? :)

Jag har börjat läsa på om dessa maskiner för 2 dagar sedan. Är jag helt vilsen? :)

11
VST och andra plugins / SV: Sökes: Kompressor med grafisk analys
« skrivet: 20.09.2013, 00:03:04 »
Förklara gärna vad du menar med grafisk analys, har aldrig hört talas om begreppet tidigare…i alla fall inte när det gäller kompressorer.

Jag tänkte att jag var lite luddig men hoppades att någon skulle förtså,

Med grafisk analys menar jag att man ser sina inställningar samt ljudet i ett fönster i själva pluginen. Typ såhär http://www.voxengo.com/files/news/newTextSID212/screenshot.jpg?lz2zj6

De flesta har bara inställningsparametrar man kan ändra och inget som visar något grafiskt.

Hoppas det blev lite klarare nu :)


12
VST och andra plugins / Sökes: Kompressor med grafisk analys
« skrivet: 19.09.2013, 16:20:12 »
Hallo alla soundlovers!

Jag har spanat runt lite på kompressorer med grafisk analys. Jag har lagt ögonen på denna http://www.crysonic.com/spectralivenxt.html .

Denna verkar suverän! Dock så undrar jag om det finns någon som har tips på andra?

13
Gitarrer / SV: Behöver fler strängar på gitarren!
« skrivet: 19.09.2013, 01:00:53 »
Drop D ska jag kolla närmare på. Blir det samma "noter" som spelas fast lägre? Jag fingerspelar 98% :)

När jag försöker i högre tonarter så dör ju hela "djupet" i låten. Det blir som att pitcha upp en vanlig låt i skallen på mig  :(

14
Gitarrer / Behöver fler strängar på gitarren!
« skrivet: 19.09.2013, 00:38:15 »
Jag är helt novis på gitarr. Jag sitter här och plinkar lite och i min skalle så vill mitt plinkande ner under den tjocka E-strängen ibland. Men det går ju inte..

Hur löser man detta? Eller vill jag spela djupare än vad en gitarr klarar av?

Man kan ju som inte stämma ner den i farten :D

15
Ja, ditt första inlägg sa inget om hårddiskarna externt så det fick mig att fundera, men nu då du avslöjar att du kör externa diskar så är det ganska solklart. Du bör kolla exakt vilka portar som delar IRQ och lägga skivorna bägge skilt och audion skilt. Då har du en chans. Skild port betyder inte egna resurser, utan resurserna delas. Du hittar detta enklast genom att disablera alla portar i Windos ochenablera en i gången för att hitta vilka fysiska uttag som på riktigt delar resurser.

Alternativt köper du ett PCIe-USB-kort - då har du garanterat en egen USB-bus för skivorna (eller audion).

USB-skivor har aldrig fungerat för mig till annat än backup, på grund av min lättja att reda ut port/bus. USB-skivor är för övrigt mycket långsamma och drar enormt med CPU-kraft (enormt i jämförelse med SATA eller givetvis AHCI men i SATA-port). Varenda en bit går genom CPU:n då det gäller USB-skivor. Fy fy och usch.



Tack för input!

Jag har bara mina externa som lagring från och med nu tills vidare. Kopplar in dom när dom behövs. Ska bränna ut allt av värde på blu-ray och sen blir det slakt av kabinett och och stoppa in dom internt. Det är ändå 4 terrabyte :)

16
Ableton Live / SV: Hur göra för att spela in en synth?
« skrivet: 19.06.2013, 18:21:53 »
Försök med detta:
1. Tryck på pilen "Unfold device parameters" i "Device Title Bar".
2. Tryck på "Configure".
3. Peka på softsyntens rattar/reglar som du vill kunna reglera - då poppar dom upp till höger i Device-rutan.
4. Aktivera "Midi-läge" (Midi Map Mode Switch)
5. Peka på en Device-parameter.
6. Rör på den ratt/regel på midicontrollern som du önskar.
7. Upprepa steg 5 och 6 tills du är nöjd.
8. Avaktivera "Midi-läge"
9. Klart!

Du min bäste herre förtjänar en medaj! TACK! :) Trevlig midsommar på dig!

//M

17
Ableton Live / SV: Hur göra för att spela in en synth?
« skrivet: 18.06.2013, 15:32:38 »
Om det är Deep One vi snackar om så kan jag styra nästa alla parametrar från mitt midi keyboard. "Learn" och assign. Ableton är kanske Un-ableton  :D

Haha nej! Det var bara bildexempel på hur det ser ut med och utan midi-mapping aktiverat :)

18
Ableton Live / SV: Hur göra för att spela in en synth?
« skrivet: 18.06.2013, 01:22:23 »
Du skulle behöva ett midi keyboard med en massa rattar och reglar som kan mappas mot syntens parametrar. Alternativt en midi controller. Jag köpte en Korg Nanokontrol just för att kunna göra det du vill.
http://www.jam.se/synthpiano/midikeyboards/A78285-Korg_Nanokontrol_2_BK/
Hittad min på rea för 250 spänn. Dyrare nu men billigaste hårdvaruprylen för att styra mjuk-syntar gissar jag.
Blir en del mappandes av kontrollrattar till midi CC dock.

Jag har en apc-40 och ett utmärkt 49 tangenters midi-klaviatur med 38 rattar och reglage :D

Grejen är ju den att vissa mjukvarusythar/mjukvarueffekter inte har funktionen inbyggd som det verkar. Det går så att säga inte att högerklicka och välja "learn from" eller "midi-mapping" eller något annat som det brukar stå.

Det är därför jag startar tråden. Jag blev förvånad att det var så :)

Så problemet återstår. Är det enda sättet att spela in det som kommer ut ut ljudkortet för att sen lägga det som ett helt spår i Live. Det känns ju som att möjligheterna att mixa det bra sen är lika med noll  :rolleyes:

19
Ableton Live / SV: Hur göra för att spela in en synth?
« skrivet: 17.06.2013, 20:54:56 »
Det fungerar på vissa märker jag nu. Andra inte alls.

Kan det vara så att äldre inte har det programmerat i sig att kunna sända och ta emot midi på det sättet kanske?

20
Ableton Live / SV: Hur göra för att spela in en synth?
« skrivet: 17.06.2013, 20:44:48 »
Ursäkta, men du jag blir inte klok på vad du menar. Är det ljudet från en hårvarusynth eller mjukvarusynth du snackar om? Alla midiparametrar går att "spela" med i realtid. Du bara adresserar den parameter du önskar till valfri regel/ratt/knapp på din hårdvara. I Cubase är det sen bara att klicka på Write-knappen för valda spår, trycka på rec och tuta och köra. Allt du gör kommer då att spelas in. Allt från vilka toner du spelar till prg-change, filtersvep mm, etc, osv. Antar att det borde funka likadant i Ableton Live.

Hej!

Jag kör 100% mjukvara :)

Ja så som du beskriver fungerar det ju i min gamla trotjänare Reason. Dock så får jag inte till det här i Live.
Jag pratar om 3:e parts tillverkade VST'is. Virtuella instrument och effekter alltså.

Live's egna instrument som följer med kan man ställa in exakt allt på med midimapping och automation och även spela in förändringar.

Det kanske helt enkelt inte går att göra det med virtuella instrument/effekter?

21
Ableton Live / SV: Hur göra för att spela in en synth?
« skrivet: 17.06.2013, 20:12:06 »
Line out från synten till Line in på ljudkortet?

http://i.imgur.com/Efs3Li4.jpg

Finns ingen line out valmöjlighet vad jag har förstått?

22
Ableton Live / SV: Hur göra för att spela in en synth?
« skrivet: 17.06.2013, 19:48:56 »
De flesta vst's jag har stött på har ju ingen förmåga att automatiseras med midimapping? [rätta mig gärna om jag har fel för då är ju problemet löst redan här :)]

Går det på något sätt att spela in i Live det man gör med synthen under en inspelning? Dvs. att om jag vrider ett reglage så spelas LJUDET av det som ändras in, inte automatiseringen alltså.

Hoppas det är aslätt och att jag bara missat något för jag har letat!

Ja, det är väl så det brukar funka? Vet inte hur Abletron funkar men både mjukvarusyntar och externa syntar spelar in midi-kommandona i Cubase på såväl midi-track som Instrument track...

Jag kan ha förklarat dåligt :)

"Noter" spelas ju såklart in (cc-kommandon). Men inte reglage/knappar/sliders-förändringar.
I ableton så klickar man på en lila knapp som det står midi på och då lyser ALLT som går att modifiera med automation/spela in och röra/vrida på.
Det lyser inga knappar alls i mjukvarusynthen. Därav min önskan att kunna spela in "live" medan man kör spåret så att det jag ändrar på synthen medans spåret rullar kommer med på inspelningen. Så? :)

Så summa summarum.

Min önskan är att kunna spela in i live det jag hör i min högtalare när jag leker med en synth.

Så ser det ut när det är som vanligt http://i.imgur.com/tzHrhbM.jpg

Så ser det ut när det är midi-förändringsläget aktiverat http://i.imgur.com/LieNACA.jpg

Allt som är lila kan man automatisera eller ställa om midimappingen på.


23
Ableton Live / Hur göra för att spela in en synth?
« skrivet: 17.06.2013, 19:27:21 »
De flesta vst's jag har stött på har ju ingen förmåga att automatiseras med midimapping? [rätta mig gärna om jag har fel för då är ju problemet löst redan här :)]

Går det på något sätt att spela in i Live det man gör med synthen under en inspelning? Dvs. att om jag vrider ett reglage så spelas LJUDET av det som ändras in, inte automatiseringen alltså.

Hoppas det är aslätt och att jag bara missat något för jag har letat!

24
Nu efter massa experimenterande kommer jag fram till det måste vara något med usb-portarna eller något som är kopplat till dom.

Jag märkte att jag inte hade någon växlingsfil aktiverad för systemdisken. Jag aktiverade den och då blir det inget knaster när jag spelar upp en vanlig låt.

Om jag däremot spelar upp en vanlig låt och sitter och bläddrar i mappar på den externa så börjar det knastra.

Blir ju galen snart!

Edit: Mina externa hårddiskar har egen nätdel. Jag kopplade ur dom nu helt och då försvann allt vad knaster heter  :blink:
Det knastrade även när dom satt i moderkortets usb-portar.

Det blir att öppna kabinett och placera dom 2 diskarna internt istället då. Fan!


25
Du behöver öka latency för att minska risken för knaster.
Det är väl inte så, att du kör med 192kHz eller något...?
Det kan också handla om drivrutiner till annat än ljudkortet. Testa med  DPC Latency Checker: http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml
Nätverkskort kan ofta ställa till problem, speciellt för trådlöst nätverk i laptops, där man ibland måste disabla nätverkskortet för att det ska funka bra med DAW-program...
Ibland kan det bli trassel om ljudkortet hamnar på samma IRQ som något annat som används intensivt, som exempelvis grafikkort eller hårddisk, så se om det hjälper att byta port. Någon annan port kan ju använda en annan IRQ, så att det går bättre där...

Hej!

Nej nej jag kör i 44,1kHz :) Latency? Menar du buffer size? Latency kan jag bara ställa in i min DAW:s inställningar. Buffer kan jag ändra i ljudkortets inställningar.

Min multimediamaskin [stationär dator] är helt avskuren från allt vad nätverk heter. Den är strippad till benen gällande sånt i alla services-inställningar också.

IRQ? Något med adressering att göra? Kan man ändra den manuellt mellan portarna?

Ska ta en kik på latency checker, tackar! :)

Edit: Med att spela upp låt så menar jag en vanlig mp3:a i foobar, dvs ingen processorkrävande eller minneskrävande uppgift. Ifall någon tänkte att knastret uppkom när jag spelade upp ett massivt arrangemang i ableton.

26
Citera
Jag har en usb-hub med egen nätdel. Jag upptäckte igår att det knastrar något förjävligt i högtalarna om jag tex. för över saker från ett usb-minne, via huben, till datorn. Det knastrar även när jag ska spela upp en låt.

Knastrar det när du bara spelar eller när du kopierar eller när du kopierar och spelar samtidigt? Jag har aldrig haft något problem med sådant knaster i studiodatorn trots att jag kört ljudkort över USB i 3-4 olika över ung 10 år... Jo, möjligen om jag snålställt latency och buffers men moderna ljudkort har ofta "Direct monitoring" i hårdvaran så det finns ingen anledning att snåla.

Funderar så här: På datorns moderkort är USB-portarna grupperade i hubbar. Förr brukade det vara 2 och 2 - numera vet jag inte om det stämmer längre. Det kan vara lönt att kolla vilka som hör ihop så att du inte kör en kopiering via den hub där ljudkortet är anslutet. Har en gammal Shuttle HTPC som knastrar och för ett j-a oväsen så snart jag använder det interna ljudkortet... tror det handlar om vilken väg det interna analoga kablaget dragits men har inte orkat riktigt bry mig om att följa upp det där...

Hoppas du får ordning på det! :)



Jag var lite otydlig :) Det knastrar mest när jag spelar en låt och för över data från usb-minnet. Det knastrar lagom till mycket när jag drar igång en låt [vanlig mp3:a]. Men det lägger sig som sagt efter ett litet tag. Mycket förvirrande!!!

Ett alternativ är att något har pajat på moderkortet. men då borde ju inte datorn gå igång.

Jag har testat att flytta om alla usb-sladdar utom ljudkortets. Det blir nästa steg. En nyinstallation med test av alla 4 olika portar för att se om det kan vara något där.

Annars är det väl bara att köpa nytt moderkort och hoppas på att det löser det hela eller återgå till firewire!

Tack för erat stöd i denna svåra tid :D

27
Jag har en usb-hub med egen nätdel. Jag upptäckte igår att det knastrar något förjävligt i högtalarna om jag tex. för över saker från ett usb-minne, via huben, till datorn. Det knastrar även när jag ska spela upp en låt.

I övrigt så har jag bara en sladd-mus, trådlöst tangentbord och en apc-40 inkopplad i huben.

Jag tänkte direkt att det var att det sugs kraft från dom övriga uttagen men så kanske inte är fallet?

Jag har ett presonus audiobox 22 som drivs via usb också.

Idag så ändrade jag om så att jag bara har huben och ljudkortet insatt in moderkortets usb-portar. Bytte även usb-sladd. Knastret är kvar men inte alls lika mycket.

Och det är bara i början när man börjar spela. Precis som att ljudkortet laddar ström med tiden och att knastret då försvinner [jag tror ju inte att det är så, försöker bara måla upp en ljudbild] 

Ska man ändra bufferten uppåt eller neråt på ljudkortsinställningarna för att bli av med knaster? (jag märker ingen skillnad)

Har växlingsfilen något med knaster att göra? Minnen?

Jag sitter med Win 7. Intel dual core 3.0GHz. 4 gig RAM.

Jag hade ett firewirekort innan som fungerade utmärkt på detta system!

28
http://www.thomann.de/se/search_dir.html?gf=ljudkabel&sw=trs

Här finns de flesta prisklasser.

Den där kabeln du länkade till verkar mystisk. TRS till en RCA. Borde väl varit två RCA i andra änden?



Ah tack. Den hade jag helt glömt av :)

Nja. Om jag ska koppla T(r)S från mitt ljudkort till rca på mitt dj-mixerbord så är dom ytterst lämpade. Eller är jag helt ute och cyklar?  :blink:

29
...
Efter att ha läst ditt svar så pajade ljudkortet så något har förmodligen inte varit rätt i mitt kopplande. Det är inne på lagning/koll. Jag funderar nu på om det kanske skulle vara bra med ett litet mixerbord som jag kopplar in alla enheter till för att därifrån sen styra alla nivåer?

Detta har jag lagt ögonen på http://www.allen-heath.com/uk/Products/Pages/ProductDetails.aspx?CatId=ZEDSeries&ProductId=ZED10#tabset-tab-2 . Om jag har läst på rätt och förstått allt rätt så täcker det mina nuvarande kopplinsbehov?

Jag är helt ny när det gäller detta så det är därför jag frågar om allt!

Förutom att ljudkortet pajjat börjar jag få lite svårt att greppa vad problemet är... kanske du behöver formulera om det nu när vi språkat lite...? Du har ju linjenivå överallt och jobbar med rca/phono-kablar vilket torde innebära en nivå på -10dB (eller 775mV) - ingen risk för missanpassning eller överstyrning på grund av det. Om man har tänkt sig att använda systemet på flera olika sätt kan det faktiskt vara så att man måste koppla om emellan... annars gäller ju det gamla vanliga out->in. Det du kan göra med en mixer är ju att blanda olika signaler. Med ingångsväljaren på tex stärkaren blir det en i taget.

Det finns väl inget egentligt problem. Jag vill mest bekräfta att saker gjorts riktigt och rätt :) Jag hade dock problem med pop och knaster men det visade sig att det var dom nya drivrutinerna som inte var okej. Med legacy-drivrutinen så funkade det bra. Dock så har jag fått tag på ett måndagsexemplar av mitt ljudkort så det skall skickas ett nytt.

Ja in>out/out>in är ju rätt grundläggande :D Men det finns så många in och ut innan man satt sig in i det hela. Tex om det spelar någon roll om man kopplar till cd-in eller aux-in på sin stärkare och så vidare.

Ja självklart kan man det (mixa olika källor) men jag tänkte mer att ha den som den enda kontrollen för volymjustering. Som det är nu så måste jag fippla på 4 olika ställen med volymkontroller. Eller är det en dum tanke?

Teoretiskt sett spelar det väl ingen större roll om du använder CD, Aux eller Line in eller rent av Tuner. Nu kan det finnas buffertsteg på vissa av ingångarna men det är nog olika från en tillverkare till en annan...

Redan i datorn har du en lång rad mixpunkter... minns jag inte fel så hade Windows XP 7 olika... Det går ju att använda flera volymkontroller på ett kreativt sätt (de blir ju inte färre med en mixer heller...) som att ställa den maximala volym du vill använda på stärkaren så du inte spränger huset (eller högtalarna...)  ;)

Det med CD och AUX var bara ett exempel på saker man kanske funderar på i början av sin studiokarriär :)

Velandet fortsätter. Jag funderar nu på nedgradera mig [fast det är ju egentligen samma kort fast med färre ut och ingångar] till ett Audiobox 22VSL då jag kommit fram till att jag säljer mina små genelec 8020 och uppgraderar mig där istället till 8030. Då har jag tillräckligt bra ljud utan att blanda in det jag hittills har använt som "sub" eller vad man ska säga. (förstärkare+högtalare)

Eller var det så att DJ-mixerbordet helst skulle vara kopplat till line-in på ljudkortet och inte instrument-in?
Bild på ingångar http://www.presonus.com/uploads/products/media/images/audiobox44vsl-front_copy_big.jpg
Isåfall så måste jag ju behålla det?

Haha. Jag märker själv hur struligt det jag skriver men jag hoppas att någon förstår och kan hjälpa :)

30
http://www.kabelbutiken.com/
Ordermusic


Exakt som dom andra. Tyvärr.

Vårat kära grannland verkar kunna kablar :) https://www.xtreme-cable.no/ Nu har jag nog funnit vad jag sökte!

Edit: SATAN vad dyra kablar  :blink:

Har man att välja mellan "standard" eller NASA-standard? Det måste väl finnas någon semi-pro marknad?

31
Det funkar nog bättre i en musikaffär ja.

Tex. 4sound, Andreassons, Mug, Jam etc... Harris musik kanske om du är i Mölndal.  :D

Ska kolla upp Harris. Kände inte ens till. Men dom andra har typ Hosa 3 meter TRS>RCA för 79:-
Det är den klassen jag har på mina kablar i dagsläget :)

Jag är mer sugen på kvalitet. Fann dessa http://www.proaudiola.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1-M2549-TRS-RCA-1
Livstids garanti på sina produkter. Det bådar gott :) Finns det någon liknande firma i sverige? Jag har letat runt men hittar mest just det du tipsade om.

32
Jag tänkte uppgradera mina kjell&co-kablar och det är som vanligt en djungel.

Tips någon? :)

Vi snackar TRS och RCA och högtalarkablar osv.

33
...
Efter att ha läst ditt svar så pajade ljudkortet så något har förmodligen inte varit rätt i mitt kopplande. Det är inne på lagning/koll. Jag funderar nu på om det kanske skulle vara bra med ett litet mixerbord som jag kopplar in alla enheter till för att därifrån sen styra alla nivåer?

Detta har jag lagt ögonen på http://www.allen-heath.com/uk/Products/Pages/ProductDetails.aspx?CatId=ZEDSeries&ProductId=ZED10#tabset-tab-2 . Om jag har läst på rätt och förstått allt rätt så täcker det mina nuvarande kopplinsbehov?

Jag är helt ny när det gäller detta så det är därför jag frågar om allt!

Förutom att ljudkortet pajjat börjar jag få lite svårt att greppa vad problemet är... kanske du behöver formulera om det nu när vi språkat lite...? Du har ju linjenivå överallt och jobbar med rca/phono-kablar vilket torde innebära en nivå på -10dB (eller 775mV) - ingen risk för missanpassning eller överstyrning på grund av det. Om man har tänkt sig att använda systemet på flera olika sätt kan det faktiskt vara så att man måste koppla om emellan... annars gäller ju det gamla vanliga out->in. Det du kan göra med en mixer är ju att blanda olika signaler. Med ingångsväljaren på tex stärkaren blir det en i taget.

Det finns väl inget egentligt problem. Jag vill mest bekräfta att saker gjorts riktigt och rätt :) Jag hade dock problem med pop och knaster men det visade sig att det var dom nya drivrutinerna som inte var okej. Med legacy-drivrutinen så funkade det bra. Dock så har jag fått tag på ett måndagsexemplar av mitt ljudkort så det skall skickas ett nytt.

Ja in>out/out>in är ju rätt grundläggande :D Men det finns så många in och ut innan man satt sig in i det hela. Tex om det spelar någon roll om man kopplar till cd-in eller aux-in på sin stärkare och så vidare.

Ja självklart kan man det (mixa olika källor) men jag tänkte mer att ha den som den enda kontrollen för volymjustering. Som det är nu så måste jag fippla på 4 olika ställen med volymkontroller. Eller är det en dum tanke?

Edit: En extra fråga på det..

Ljudkortets utgångar är följande: http://www.presonus.com/products/AudioBox-44VSL/features

Output:
2 balanced ¼” main (L/R) line outputs
4 balanced ¼” auxiliary (L/R) line outputs
1 stereo ¼” headphone output with level control

Betyder detta att det är 6 stereo outputs (main+aux) eller är det 6 mono 3 stycken L & 3 stycken R? (som i min skalle blir stereo när det kopplats in?)


34

Den rätta är naturligtvis den som du gillar bäst!

Finns inget egentligen rätt och fel i det här. Det finns dock en hel del saker att fundera över. "Linje" (Line) ut och ingångar är impedans och signalmässigt gjorda efter en form av standard.
Att koppla justerbara in och utgångar mot varandra kräver också att anpassa framför allt signalnivåerna mot varandra för att undvika distortion och att "bränna" sönder dem.

Den främsta anledningen till "brum" är bruten och därmed olika spänningsnivåer på signaljorden. Signaljorden är avgjort den viktigaste faktorn och bör enligt min mening, inte ha kontakt med chassi-jord eller AC-nollan.


Skulle du kunna utveckla det fetmarkerade? Jag fattade exakt noll :)

Impedans är växelströmsmotståndet (sinusvåg som ljud består av). Så vi kan kalla det motståndet! Ohms Lag och effektlagen ger oss att Spänningen (U) = Volymen håller i stort sett samma nivå på Strömmen (I) och Effekten (P) om motståndet är högt! En Linjeingång eller en linjeutgång håller därför ett stort motstånd (I MegaOhm klassen). Det gör att effekten (nivån) på signalen i stort sett är den samma vid hög eller låg volym (spänning) De är alltså inte i stort sett påverkbara oavsett om volymen (spänningen) är hög eller låg (höjs eller sänks).

En justerbar ingång eller utgång är det motsatta. De har ett lågt motstånd och är därför känsliga för olika volymer (spänningar). För att koppla en utgång med lågt motstånd mot en ingång med högt motstånd gäller det att anpassa volymen (spänningen) så att den inte är för låg (inget hörs) eller för hög (det distar). I värsta fall bränns ingången sönder (för höga spänningar till transistorer eller dioder) Detta gäller i ännu högre grad lågresistanta ingångar!
Så var försiktig när du kopplar utgångar mot andra typer av ingångar!

I elektriska system finns många typer av referensnivåer (0-spänning)! I digitala system 0 Volt! I växelströmssystem Jord och Nolla. Jord är den spänningsnivå som jorden håller. Den kan variera från tid till tid och mellan olika platser på jorden. (Tänk på att jorden har ett elektromanetiskt fält som kompassen anpassar sig efter). Den används för att skydda oss människor från att få stötar då vi står på jorden och tar i en elektrisk apparat. Jorden är ofta just ett "skyddshölje" kring elektriska apparater.

Noll-nivån i digitala- (likström) och analoga- (växelström) system är en spänningsnivå relativt andra spänningar i systemet. Det är inte det samma som jord. I den bästa av världar skulle det vara så, men i realiteten inte. Använder man jorden som Noll-nivå, gör man det på ett enda ställe i hela sitt elektriska system. ALDRIG på flera ställen! Ofta gör elleverantören detta på ett speciellt ställe. Avståndet från detta ställe till ditt elektriska uttag ger en skillnad i potentialen mellan Jord och Nolla! Av den anledningen ska vi helst inte ansluta någonting till Jord! Nollan kan också skilja från olika eluttag. Om så är fallet hör vi det som ett brum. Använd därför helst en och samma källa från en och samma fas på det analoga- (växelström) systemet.
Den digitala nollan måste hållas åtskiljd från både jord och den analoga nollan, samt att vi håller reda på den. Det görs bäst genom att alla sladdar vi använder ALLTID har nollan på samma stift. En del löder sladdar för likström och struntar i om de "fasvänder" i ena ändan till den andra. Men det är inte acceptabelt! Detta för att undvika brum.

Att sedan en del utrustning tar upp brum från omgivningen är en annan sak. Det vi kan göra för att undvika det är att använda skärmade kablar med jordad skärm. Att sedan en del utrustningar och instrument saknar skärm, är helt enkelt nåt vi får leva med! :D

Tackar för ett utförligt svar!

Efter att ha läst ditt svar så pajade ljudkortet så något har förmodligen inte varit rätt i mitt kopplande. Det är inne på lagning/koll. Jag funderar nu på om det kanske skulle vara bra med ett litet mixerbord som jag kopplar in alla enheter till för att därifrån sen styra alla nivåer?

Detta har jag lagt ögonen på http://www.allen-heath.com/uk/Products/Pages/ProductDetails.aspx?CatId=ZEDSeries&ProductId=ZED10#tabset-tab-2 . Om jag har läst på rätt och förstått allt rätt så täcker det mina nuvarande kopplinsbehov?

Jag är helt ny när det gäller detta så det är därför jag frågar om allt!

35
Så länge du hanterar linjenivå kan du egentligen ansluta valfri utgång till valfri ingång. Så primärt handlar det kanske om att använda en utgång med volymkontroll till dina aktiva monitorer?

Jag har ju volymkontroll på monitorerna? Har knappt på nåt alls på den volymkontrollen/strömbrytaren och det är fullt kräm!

Ja, det är ju praktiskt att kila fram till monitorerna och skruva om man ska ändra volymen eller hur...? Det handlar en hel del om impedansanpassning och nivåer - för att det ska bli rätt. Tycker du ska botanisera lite i vår Wiki - där många bidragit med mycket bra kunskap. Det blir ju liksom rätt jobbigt att skriva en uppsats här... Antingen är du glad och nöjd som det är eller så läser du på så kan vi resonera vidare sedan! :)



Jag har en armlängds avstånd till dom då det är närfältsmonitorer :)

Wikin har jag mer eller mindre plöjt igenom. Därav att jag vände mig till forumet. Som är ett ställe där man ställer frågor och pratar om saker.. ?  :unsure:

Jo visst är det så. Det finns rätt tydliga standarder för hur man skickar analoga signaler på linjenivå och rimligtvis är utgångar med nivåreglering tänkta att användas för att ansluta slutsteg/lurar eller aktiva monitorer. Ren interconnect bör nog helst ske via utgångar med fast nivå, -10dB eller +4dB (amatör resp proffs-standard) för att:
1. Inte förledas skicka för låg signal så att brus och störningar ska bli ett större problem än det behöver vara.
2. Inte förledas att skicka för hög nivå så att sändar eller mottagarsteget börjar "klippa".

Jag använder visst main reglaget på ljudkortet för att justera monitorerna upptäckte jag precis  :lol: Så då var det löst!

Sidor: [1] 2