Nyttan finns där för de som har förmåga att uppskatta konsten. Flummigare än så behöver det inte vara.
Mm... det kanske framstår som att jag tycker att det finns en objektiv måttstock för vad som är konst, eller vad som är dålig/bra kultur. Det menar jag inte.
Däremot har var o en SIN måttstock. Den baseras på olika saker eftersom vi är olika individer - därför oxå så skilda 'resultat'. Jag menar oxå att man inte på ett trovärdigt sätt kan konstatera att allt är konst - enl sin egen måttstock. Det i sig är inget motsatsförhållande till att våra måttstockar kan vara helt inverterade i förhållande till varann. Det finns inget objektivt rätt eller fel. Det måste dock finnas ett SUBjektivt bra/dåligt, konst/icke-konst hos varje individ - annars är man inte trovärdig. Tycker man nåt är bra, så måste man oxå tycka något är dåligt. Du måste däremot inte alls tycka likadant som någon annan.
[/quote]
Det medges.
Du har din definition för god konst enl ovan. Jag kan ha exakt samma definition. Jag kan däremot ha en helt annan syn på vad innovativ, logik, struktur o balans innebär. Jag kan oxå värdera dem helt olika.
logisk struktur och innovativ, är ju valda för att hos de flesta har samma betydelse (den matematiska å ena sidan, och inslaget av något SOM INTE GJORTS TIDIGARE (eller att konstnären är omedveten om att det gjorts tidigare)).
Däremot har du rätt om balans. 20%, 40%?
Notera nu att kunskap, och erfarenhet (vilken typ av kunskap/erfarenhet? Konstvetenskaplig på uni?), inte ingår i min definition.
Om jag o du def dem olika o därmed bedömer ett konstverk/musikstycke olika, vem har rätt?
Jag tror vi är helt överens om att båda har rätt?
Kruxet uppstår när man för in skaparens 'veto' om vad som är rätt o fel i frågan, o oxå avfärdar den som inte tycker likadant med 'den förstår inte'.
- Den som inte gillar min konst har fel. Han/hon förstår den helt enkelt inte.
Kanske kan det vara så att den som betraktar kan sitta inne med bra mycket större kunskaper o förståelse o just därför ratar något?
Annars måste man göra gällande att man automatiskt gillar det man förstår. O ogillar bara det man inte förstår.
kunskaper och förståelse om vad? Logiska strukturer? Medges. Innovativitet? Medges. Konst och konsthistoria? Medges ej.
Jag menar snarare dess SUBjektiva värde för varje betraktare.
Kommunikation med betraktaren, inte betraktarna som kollektiv. En viktig skillnad.
Britney spears-problematiken ja.
Det är inte mängden uppskattande betraktare som avgör ett konstverks värde, utan kanske mer det djup som någon kan bli berörd på.
Vill väl egentligen undvika att dra in personliga funderingar, men kan inte låta bli
Du vet (och jag ogillar det en gnutta att jag blir geniförklarad av diverse individer för min musik här och på andra s ställen). Jag blir ibland djupt berörd, får eufori när jag skapar och tydligen delas den känslan av de som spelar mina låtar "1 timme på repeat" som någon ny bekantskap sa. De saknar alltså din kunskap/erfarenhet (vilken kunskap erfarenhet återigen?).
JAg är väldigt nyfiken.
Om du tror jag vill spela klassisk musik, har du helt fel f ö. Jag spelar pop/rock med klassiska instrument egentligen. Lyssna på execution för att förstå det hela. Filmmusik är en dålig beteckning. JAg föredrar pseudoklassiskt, men jag vill ändå göra den så innovativ som möjligt.