Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mr Artrock

Sidor: 1 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... 35
876
Studio, produktion och övrigt / SV: påverkar ljudkortet ljudet?
« skrivet: 02.02.2010, 19:36:22 »
 :wacko: OK - det är bara du som får komma till tals här då :wacko: :wacko: :wacko:

877
Studio, produktion och övrigt / SV: påverkar ljudkortet ljudet?
« skrivet: 02.02.2010, 17:24:58 »
"Så cube, på det svarar jag att det är en försumbar betydelse. Som många andra varit inne på redan."

Njae där har du tyvärr fel Freddy, försumbart för vem är väl snarare frågan, som jag var inne på så spelar det kanske ingen roll för hemstudiofolket om man skall till att generalisera, vilket jag inte tycker man skall sådär lättvindigt...

Jag är av den åsikten att en high-end preamp inte ens går att jämföra med dom i det billiga konsument-segmentet à la musikbörsen etc, känns direkt löjligt att ens behöva förklara detta men då jag misstänker att allt som oftast i dessa typiska generaliseringar och avfärdanden av allt som är bra och kostar en rejäl slant så ligger det en okunskap baserad på dels fattigdom och dels på brist av förnämlig utrustning och tyvärr öron för att objektivt kunna bedöma dessa skillnader!

Jag är ruskigt kräsen, som så många andra som har en djup passion för ljud och musik, att åtnjuta en välmixad platta (må det vara vinyl eller CD) hemma på sin välljudande hi-fi anläggning är något som kanske många här aldrig varit med om eller i närheten av, vad vet jag?!?

Det låter ofta som att merparten som yttrar sig i många fall sitter och lyssnar på filer/tester etc via sina datorhögtalare och det går ju fetbort liksom...liksom mp3...

Anledningen till att jag införskaffade mig en Forssell SMP-2 preamp för typ 20 papp för ett år sedan var att jag måste ha det bästa helt enkelt, då jag spelar in kyrkokörer och orgelkonserter mer och mer och därför behöver det renaste man kan få för pengar för inget annat duger och det är därför jag också får fler och fler on-location jobb inom detta härliga område!

Samma sak gäller mikrofonerna, DPA osv i den klassen funkar det mesta, dock har jag fastnat för Thuresson mikrofonerna som är extremt bra-luftiga-detaljrika-djupa och skira på ett underbart och naturligt sätt, mina körinspelningar med Linköpings domkyrkas kammarkör i Nov. som utgavs innan jul och recencerades i bl.a. Corren skulle och kunde inte ha låtit så pass bra som dom nu gör med något annat mikrofon+preamp-val än det jag nu berättat om, that's a fact!

Jag får citera det gamla ordspråket, man kan leda kossan till vattnet men inte tvinga den att dricka det...

 B)


878
vilket också står klart och tydligt:

"It is totally up to you if you want to include EQ, inserts, send settings or automation from your mix or not - just configure the mixer before you start a Channel Batch Export."

easy-peacy

 B)


879
De flesta roliga musikaffärer har ju dött ut med jävla börsen och 4sound. Crap! Tacka vetja gamla Hagströms i Uppsala, där fanns det prylar...som en jävla elfakatalog! Grejer överallt, skitkul! Det värsta är hur tillverkarna behandlar de mindre butikerna, Estradljud i Uppsala fick inte köpa in 3st Strator i höstas! Nä, de var tvungna att köpa 20 st, varpå Konny bad dem dra åt helvete. Bra tycker jag :)

Det är som det är med likformigheten i dagens utbud, kolla bara alla äckliga köpcenter med exakt samma butiker vart du än kommer, and this is worldwide man förutom i f.d. öststater och vissa länder i Orienten som tur är...men i Sverige blir det mer påtagligt för här ryms för lite!

Hagströms fanns i Solna också, på 70 och en bit in på 80-talet, kanonbutik som man gärna vistades i länge (godisaffären runt hörnet hade diamanter i alla smaker o kulörer, remember?)
jag var den ende som fick ljud ur en ny supertweakable monofonisk Roland synth som jag ej minns namnet på-den var grå och grön med hög rattpanel, affärsinnehavaren ville tom att jag skulle dema den till och från!!!


880
Studio, produktion och övrigt / SV: påverkar ljudkortet ljudet?
« skrivet: 02.02.2010, 10:15:15 »
Cube - Elof hade ett blindtest på studio forum, kolla in alla vilda chansningar i den tråden, så kan du bilda dig en egen uppfattning kring hur "stor" betydelse omvandlaren har.  ;)

http://forum.studio.se/index.php?showtopic=65976&hl=blindtest+omvandlare

Detta har tyvärr ingenting med Cube's fråga att göra då den tråden du droppar här handlar om PREAMPS Freddy!!!
(preamps och ljudkort/interface är inte samma sak, kolla wiki'n om  du är osäker...:-)

Jag tror man kan sammanfatta det så här för enkelhetens skull, det handlar som alltid vilken nivå man lägger detta på, de flesta här är ju hemmapulare/kammarproducenter med limiterad budget för high-end inköp, många gör säkert intressant och bra musik på olika sätt men det är inte det det handlar om när vi pratar tekniska/prestandamässiga skillnader på just interface i detta fallet!

För just hemstudios spelar det antagligen ingen roll alls vad man har, det funkar och är i sig rent fantastiskt ska ni veta med dessa "nya" möjligheter till en peng som alla har råd med nuförtiden men som var långt ifrån verklighet bara för en sisådär 15-20 år sedan och bakåt i tiden!
För oss/dom födda på 50-60-70-talet var detta ingen självklarhet förrän fram till alldeles nyss utifrån vårt tidsperspektiv*

Jobbar man med pro-segmentet i åtanke, för att åtminstone försöka få klienter till sin studio vilket inte är det lättaste idag-helst inte i lilla Sverige, och då pratar jag inte svensexor eller annat smålarv utan kräsna producenter/artister som väljer studios utifrån främst atmosfär och feeling samt givetvis vilken trovärdig utrustning och kunnighet studion besitter...då är man helt enkelt tvungen att spela i de högre ligorna och ha "rätt" grejor, det finns en mängd prylar som är "rätt" så det är inget man bara listar rakt av men sedan gäller det också att kunna använda dom!

Det är ju samma sak (och nu kommer en av Florian's gamla pedagogiskt förkunnande floskler ;-)
som om du skall utföra en limousin service för bröllop etc, tror du att du får kunder om du på din site visar upp en gammal bubbla, knappast, folk vill åka kungligt med Jaguar eller Rolls...

Det handlar om olika segment Cube, men eftersom du har ställt frågan så måste den ju besvara på ett relevant sätt, hoppas du får lugn i din själ nu!

 B)



881
Studio, produktion och övrigt / SV: påverkar ljudkortet ljudet?
« skrivet: 02.02.2010, 01:20:53 »
Word Claes...skönt att det i alla fall finns någon eller några till som uppskattar vetskapen man inte kan förneka, nämligen just detta med svagaste länken osv!
Inte för att det spelar mig någon roll om 99% på ett forum vill försvara sina budgetprylar för sin egen skull och därigenom går miste om något fantastiskt etc, jag vet ju vad jag vet... ;)

Minns när jag (äntligen) bestämde mig för att uppgradera ifrån Delta 1010 för ca 4 år sedan, som ju sas vara ok eller bästa omvandlarna, prisvärda osv...men det var hela tiden något som inte dög i kedjan och i mina öron.
Mikrofoner och annat var av högsta klass så jag köpte mig helt sonika ett Lynx Aurora interface som alltså sas vara det bästa man kunde köpa i den prisklassen, helt jämförbart med Prism som är dubbelt så dyra, Apogee sas färga ljudet en aning, Mytek eller Lynx stod det då mellan och det blev Lynx!

Vad hände ljudmässigt i öronen då, blev det någon hörbar skillnad???
Ja för i helsike det blev nästan som natt och dag kan jag säga utan att överdriva, klart-öppet-definierat högupplöst ljud, helt enkelt så som det kommer in kommer det ut etc=naturligt och bra!

Dessutom finns det som alltid om man är lite noggrann med sina källor och söker lite, utförlig och vetenskaplig läsning samt info om varför vissa omvandlare är skräp och andra är topp kort och gott, beroende på några olika faktorer som komponentval av IC's samt hur man sätter ihop och konstruerar kretslösningen kring dessa och det är som alltid många bud och ideologier, men få som verkligen gör det rätta och som alltså rankas i toppen, av folk med öron-tack och lov!

Det handlar inte om att jag eller Claes eller någon annan är svamlande prylbögar(snobbar etc, det är bara det att kvalitét lönar sig, hela vägen, vare sig det är en duktig musikant via en bra mikrofon fram till en bra högtalare genom ett rent interface, allt hänger ihop-barnsligt enkelt ju...

 B)




882
i Nässjö ligger det en kul och gammal anrik musikaffär mittemot tågstationen, Smålands musik etc...
dom har ett museum i källaren med en massa balla prylar och affischer från förr-sevärt!

883
googla och läs lite själv också, finns en massa info som sagt, eller böcker på bibblan... B)

884
testa det, om du kikar på de flesta pro-k-rum så ser de ut ungefär så, fast då är dom också uppmätta och designade enl. korrekta parametrar och av gubbar som kan och som kostar...

885
http://www.hurdygurdy.com/faq.htm

jag hade en massa fler intressanta med etniska instrument etc men du kan säkert hitta genom att söka/googla på resp. instrument, brukar dyka upp flertalet nätbutiker osv då!

Klong Yao tex, vad är det???  :rolleyes:

886
Studio, produktion och övrigt / SV: påverkar ljudkortet ljudet?
« skrivet: 01.02.2010, 12:38:46 »
Hmmm, någonstans så är det väl ändå så Yllet att billiga AD/DA omvandlare inte låter lika bra som de dyrare och bättre, high-class recording-mixing & masteringstudios världen runt använder förmodligen de bästa omvandlarna av någon anledning eller?
Det är samma sak med allt du köper i princip...klart att ett ljudkort/interface påverkar även om det kan ses som försumbart i en hemstudio!

 :)

887
Studio, produktion och övrigt / SV: påverkar ljudkortet ljudet?
« skrivet: 31.01.2010, 21:01:32 »
Inte om du kör med Lynx eller Prism...

 :rolleyes:

888
Klä in taket du med denna regelverksupphängning=bra idé, om du kan så se till att det blir en luftspalt mellan toppen av isoleringen mot undertaket så det inte ligger dikt emot, om du hajjar...du kan också väga av den inre lutningen en aning med fördel, typ att det är lite lägre emot front/högtalarväggen och högre i bakkant, detta är ett enkelt men vettigt tips, dock inte hela sanningen, väggar osv måste du beräkna eller åtminstone blanda lite refl. ytor med absorberande, gå runt med spegeltricket osv...se till att golvet inte blir tokdämpat då det med fördel skall vara reflekterande i stort!

 B)

889
Hej, tänkte härmed sammanfatta ett stycke historia så som jag minns det och har fått det berättat för mig av nyckelpersoner som varit med sedan 60-talet i en känd f.d. biograf + musikstudio i Solna!

Detta härrör fr. tiden då jag växte upp på Norra vägen snett över från Solna station nedanför Hagalund och där Råsunda börjar, vi pratar mitten av 60-talet.
Runt hörnan ligger biograf Savoy på Råsundavägen och på andra sidan kvarteret ligger Södra Långgatan som leder upp till gamla Hagalund som inte finns längre eftersom man rev hela rasket för att bygga det vidriga Blåkulla 1968-69 förutom ett par tre kåkar som sparats i kulturbevarande syfte, en smutsig skamfläck i Solna kommunpolitiks historia som dåvarande arkitekt ångrade med erkännandet om att det var det fulaste han åstadkommit i hela sitt liv, i ett radioprogram på 80-talet där han intervjuas på gamla dar.
Det hela handlade såklart om byggboomen/miljonprogrammet/mutor och betonghysterin och i detta fall ett kulturmord utan like.
Kåkstäderna ansågs omoderna hette det osv men det var en Svensk arbetarmiljö med enorm charm med allt vad det innebar av gamla orginal, alltifrån supande konstaplar och fyllbultar till Zigenare och vanligt "hederligt folk" i en salig blandning.

Mittemot Savoy ligger kiosken där mitt omedelbara tidigaste minne kommer ifrån episoden då jag stal en 2-krona (tror jag det var) från min mors portmonnä i kappan i hallen, hon stod i köket och lagade mat, jag sa att jag skulle ut och leka en stund, gick över gatan till kiosken och sa att jag ville ha godis och lämnade 2-kronan i luckan som jag inte nådde upp till med mer än just en utsträckt arm, tanten stoppade godis i en påse så stor och under så lång tid att jag fick panik ta mig fan, så mycket snarr fick man på den tiden och 2 spänn var jävligt mycket pengar för en liten knatte på 4 bast 1968!
(påsen var jag förstå tvungen att gömma under lång tid...)

Här nedan en bild på biografen Thule lite längre bort, det fanns Thule,Savoy,Vingen (vid stråket) Castor (vid Vasalund), Sveabion (i Hagalund) och Saga i Hufvudsta.




Fyllgubbarna på den tiden var något annat än idag, de gav ofta morsan en femma vilket alltså var mycket, för dom tyckte väl hon var snygg och hade fina barn (jag + syrran) när dom hade fått några pilsner innanför västen och vi råkade passera förbi ett av dom många ölschappen som fanns här och där...dom kanske sjöng en trudellutt och morsan försökte vara fin och säga nej jag kan inte ta emot det här etc men dom insisterade såklart, andra tider-annan känsla i samhället...

Det finns mycket mer att berätta om kända Solnaprofiler etc men nu skall det handla om Savoy, som sedermera blev musikstudio under Marcus Österdahl 1969=Marcus studios där mången hits spelats in alltifrån Hep-Stars (som först repade där) till de flesta stora jazz artisterna och storband under tex Leif Samuelsson till Ebba Grön's debutplatta 1978, detta är bara ett axplock förstås...

Som tekniker arbetade där en ung herre och ingenjör vid namn Leif Mases, som på sin kammare i Uppsala hade konstruerat ett transistoriserat mixerbord vilket (enl. hörsägen från en annan känd tekniker jag kände på 80-talet) var det grymmaste han hört fram till dags dato=dåtid 1988 vilket kan sägas vara nutid tekniskt sätt jämfört med 1968 i elektronikdesign, men det bordet hade en värme och en "crunch" med ett headroom han aldrig hört senare, lite kuriosa och bakgrund till Mases som alltså idag bygger de finaste mastering EQ's och kompressorer pengar kan köpa-läs Maselec http://www.maselec.com/ och dess sortiment!

Herr Mases har varit tekniker och producent på otaliga plattor från 80-talet och framåt, bla. m. Jimmy Page på The Firm osv då han var hustekniker i the Sol studio utaför London, som Page köpt av Elton John som där skrivit och spelat in alla sina stora hits m. Bernie Taupin på 70-talet...
http://www.discogs.com/artist/Leif+Mases
http://www.courtrightmgmt.com/producers/leif_mases/discography.html

Både Marcus (som byggde nya Marcus studios i London) och Mases har alltså dragit till England för länge sedan och där fått sitt stora uppsving på alla sätt, google on friends ;-)

På 80-talet köpte C.G. Langenskiöld studion och moderniserade till Soundtrade studios, Europe och Electric Boys är bara några av alla senare kända artister som spelat in där, Ronny Lahti var mkt duktig och begåvad hustekniker, Lasse Gustavsson var studiochef, han har ett förflutet som tekniker på 70-talet åt bl.a Rickfors...
Jag minns min tid som praktikant där 1988, en dag kom en märklig kille vid namn Lars Demian in och skulle spela in sin första skiva i b-studion en trappa upp, proddad av Billy Bolero, det var ok, andra gånger handlade det om rena dagsländor som man satt och harvade med alldeles för länge, jag menar att det ibland kunde ta en hel dag eller 2 för vissa att lägga sång + overdubs på ett enda spår=idioti i mina öron...dessa dagsländor som 80-talet så friskt födde fick i alla fall budget av majorbolag till fullproduktioner hejvilt, fast man insåg att detta kommer snart glömmas bort vilket det också ofta gjordes.
Detta anser jag stor har bidragit med branschens förfall och tömda kassa, alltså inte enbart internet och illegal nedladdning som minskat den s.k. fysiska försäjlningen vilket har slagit ut mot oss seriösa studioägare och i princip alla skivaffärer och andra inblandade i kedjan, det är de stora bolagens urskiljningslösa slöseri på den tiden som raserade branschen för i helsike!!!
(nu menar jag inte att allt var skit på 80-talet men förbaskat mycket både här och utomlands)

Efter Soundtrade studios blev det SAE utbildnings studios och nu (sedan 2003) 301 studios vilket jag nyss läste om och alltså fick idén till denna lilla historiestund ifrån, då jag har en personlig anknytning på flera sätt till denna adress på Råsundavägen*

OK det får räcka såhär, finns säkert en massa mer detaljer som kan vara kul för vissa att läsa om men det får jag fylla i senare i så fall...jo förresten---Sofia Källgren gjorde sin debut i denna studio då jag fortfarande var praktikant/b-tekniker, minns att jag tyckte vilken skönhet wow...körde henne privat i min bil till centralen i ett snökaos då all trafik stod still och buss tåg och taxi inte var en option och hon skulle m tåget nånstans e. sessions...

 B)














890
Om kontrollrummet.com / SV: Diskussion kring forumstatistik 2009
« skrivet: 30.01.2010, 00:32:42 »
Beklagar att jag inte hann fixa framsidan tidigare, drog till med en nödlösning, men nu är framsidan "surfbar" igen.

Great!!!

891
Om kontrollrummet.com / SV: startsidan ändrades plötsligt
« skrivet: 29.01.2010, 16:52:33 »
jag vet...

892
Om kontrollrummet.com / SV: startsidan ändrades plötsligt
« skrivet: 29.01.2010, 12:29:47 »
ok, jag är dock inte intresserad av detta ämne men tack ändå, upptäckte detta nyss eller snarare så ändrades sidan mitt framför ögonen vilket den inte gjort tidigare, därav mitt inlägg...

893
Om kontrollrummet.com / startsidan ändrades plötsligt
« skrivet: 29.01.2010, 10:29:32 »
kan man inte trolla bort forumstatistikpladdret???

hela sidan blev nyss täckt av detta...gillar inte...vill se ämnena som vanligt och inte i en liten kolumn till vä?!?

894
Kul happening, men får man bara komma dit som Göteborgare etc?  ;)

Det verkar som om denna scen har ett bra liv i er del av Sverige, detta gillas starkt och jag tycker alla 3 grupper låter kanonbra även om ni kanske är lite för lika text/filosofimässigt...framförallt bra trummor överlag (en grej som annars brukar kunna dra ner intrycket på i överigt bra grupper) och att ni sjunger på Svenska-tummen upp här***

Om jag har något ärende till Götet nästa helg kanske jag dyker upp...

Kör hårt, mer progressive rock åt folket!!! (inte nödväntigtvis den Svenska politiska ådran dock...)

 B)




895
Det finns inga enkla svar eller givna genvägar här, allt beror på rummets ratio dvs förhållande mellan längd, bredd och höjd + en jädra massa mer som du bör studera ordentlligt innan du börjar smälla upp basfällor-helmholtz resonatorer-perforerad masonit-diffusorer-reflektorer osv osv på rätt platser i rummet!
En självklar sak är att kubiska rum inte funkar bra alls, rektangulära ska det vara men med rätt rartio som sagt, det finns en del bra böcker att läsa om detta, en räcker inte och är du helt novis så tjänar du på att konsultera en seriös akustiker/kontrollrumsdesigner, tex Ing. Öhman eller någon annan kunnig här i Sverige!
(beroende på var du lägger ribban förstås...bättre att göra det ordentligt fr. början än att slarva ihop något billigt icke genomtänkt crap utan rätt kunskap...).

Lycka till  ;)

896
Här är "originalet" från igår kväll:

http://www.speedyshare.com/files/20565702/guldbagge.mp3


Försökte med Track-ID på mobilen men denna musik är förmodligen för "seriös" för denna service.

OK tack, detta är i varje fall inte Jeff Beck kan jag säga!

897
jag kollade inte men av ditt mp3 klipp att döma kan det vara Schaffer som equality säger eller möjligen Jeff Beck?

898
 :lol: :lol: :lol:

899
Ja detta var riktigt wacko faktiskt, synd och som du säger Claes så tappar man ju helt lusten att sponsra Gotham men samtidigt är det jämte Mogami/Blue världens bästa kablar, resten som Klotz/Hosa etc ligger ju några snäpp under...

Oavsett historik i mina tidigare forumtvister med folk (som jag hoppas vi alla kan glömma ;-) så garanterar jag att detta var helt oprovocerat och rent av chockerande och innehåller ju rena personangrepp eller vad man kallar det, nedvärderande på alla sätt när han säger:
buy chinese crap etc it's in your league...
bara för att man frågar efter billigaste frakt och mängdköp?????

De e bara att garva, han kan inte vara frisk helt enkelt!

 B)



900
Jag har bestämt mig för att skippa denna deal tyvärr, efter att idag ha mottagit ett otroligt arrogant och oprofessionellt svarsmail från Franz Amman-direktör på Gotham, bara för att jag vänligt påpekade att ELFA var i princip lika billigt/dyrt hur man nu ser det + att import från Schweiz beskattas och ville lägga en mindre order, så svarade han så här:

"I give it up.
pls contact Elfa they have potentially time for you and your efforts to save a buck.
All Information about Gotham Cables , prices and sales orders etc are on the site.
I can not guide you by the hand for all this.
Pls waste others time.

Franz"

+

"I am the President  wasting my time on bean counting cheap guys trying to purchase cheap, playing to be a big client but then being to cheap to spend funds for product.

Buy Chinese junk.This will suit your league.

You have asked me 100 questions about items clearly visible on our homepage , Questions you could have answered yourself if your intelligence would allow you to read and understand trading matters.

Go to a store an buy retail and waste their time with silly questions posed only because you are to lazy to even try to understand.

Now who is the idiot in this game?

I am no longer bending over to guys like you, time wasters and tire kickers being to cheap to spend a few CHF on a quality product.

You are confusing currency , have no clue about VAT and no common sense purchasing something, so try your luck with other products/services and stop bothering the professionals.

Franz R. Ammann
President
Gotham Audio Organization."

-och detta är inte en direkt sund reaktion tycker jag, jag har INTE ställt 100 frågor, snarare 3-4 mail om priser + frakt i mkt vänlig ton vilket är rätt normalt och jag kan lova att jag aldrig blivit så fräckt bemött i sammanhang som dessa när man skall lägga en order etc från ett seröst audio-företag, han tror väl att han är kung av Schwiz etc bara för att han lyckats få en post som VD på ett gammalt renommerat företag...en riktig gris skulle jag vilja säga, faktiskt rätt shockad fortfarande, ELFA får det bli hursomhelst!

 :wacko:

901
En uppdatering kommer här;

Priserna i förra inlägget var baserade på frakt fr. Schweiz som inte är med i EU osv, när man istället köper ett 4-pack x 100 m så levereras det ifrån deras depå i Tyskland vilket ger ett bättre pris samt inga export/importkrångel.

ELFA tar tydligen 1297:- + moms för GAC-3 x 100 m. spole = 1621:- tot + frakt!

Det billigare priset jag fick per mail nyss blir alltså i skr 1450:-/100 m. spole
(inkl. enhetsfrakt á 30 euro per 4-pack!!!)

 B)

902
Studio, produktion och övrigt / Gotham mikrofonkabel på rulle!!!
« skrivet: 24.01.2010, 11:00:49 »
Hej, jag sitter just och har mailkontakt med en säljare på Gotham i Schweiz och har lyckats få en skaplig rabatt på 25% vilket innebär att en rulle GAC-3=svinbra mikrofonkabel med 3 ledare skulle kosta 1650:- ink. frakt, villkoret är att man beställer 4 rullar i en låda!!!
(frakt=till mig, sedan får vi lösa resten huruvida ni bor långt ifrån eller ej=extra $$$ m. bussgods)

Jag behöver bara en för egen del...detta är ett mkt bra tillfälle för den som bygger studio, 100 m går åt snabbt vill jag lova, jag vill också poängtera att detta inte är något jag tjänar en krona på själv utan den som är med på kalaset får samma pris som jag!!!

Tidigare då Allba ljud AB fortfarande existerade innan Harman dödade den anrika firman och dom blev uppköpta av Septon etc så handlade jag dessa fina kablar där + AKG mikrofonerna som dom var gen.agent för i Sverige!
Nu finns inte samma möjligheter och HOSA etc är inte alls lika bra, Switchcraft är sviiindyra osv.

maila till camelotstudios@hotmail.com om seriöst intresse finns, inga snackare*

Mvh-Kristian

 B)



903
jag skulle säga att allt är lika viktigt sammantaget...men är jag tvungen att välja så givetvis att människan kan spela och att instrumentet är av god kvalitét, om det sedan blir lo-fi eller hi-fi kanske kvittar beroende på...en rad kriterier...

904
Antingen köper du via Fitzpatrick eller någon butik dom för deras sortiment typ HOSA etc eller så kanske du har tur och köper några av mig, ska inventera och se hur många jag kan avvara i så fall...maila!

905
Studio, produktion och övrigt / SV: väldigt tyst och bra preamp?
« skrivet: 30.10.2009, 18:04:23 »
ha ha, en zoom ja... :lol:

tror eller snarare vet ärligen inte om du får så mycket preamp med klass för dom slantarna, hittar du en beggad D&R eller Symetrix på ebay etc så har du flyt, men dom dyker inte upp så ofta för dom är i hemlighet kanon för pengarna-ca 2-3000:-
annars finns ju välrenommerade Engelska Broadhurst gardens No.1 som är en 2-kan budgetpre för typ 6-7000:- som undertecknad skall införskaffa snart...användes på Decca osc!

vet att omni föredrar Earthworks och jag själv Forssell SMP-2 om vi snackar high-end...

 ;)

906
Hej igen, har suttit och flyttat över/kopierat projektet på deras HD men plötsligt-efter ca hälften av wav-filerna kopierats så börjar felmeddelanden komma att CRC (cycle redundancy check etc) gör så att resterande filer inte vill kopieras, har provat en och en och hela mappen i sig men det vill bara inte, vad kan detta sjuka fel bero på, det är inget fel på wav-filerna, fick formatera deras HD då den inte heller gick igång i början pga läsfel etc..???

907
Tackar tackar jonnerstone, detta var vad precis jag ville höra!!!  :)

Antar att jag sedan lyfter ur de nya wav-filerna ur audiomappen till respektive nyskapade låtmappar som jag lägger separat på deras disk eftersom de inte har cubase...och skrotar cubasprojektfilen efter?!?

908
Några hundra megabyte---hur då???
Materialet i filstorlek på dessa 30 låtar upptar runt 36 GB på min hårddisk, om dessa filer görs om hur kan de då bli så små liksom...
Som jag sa så skall de flyttas över till bandets externa hårddisk, finns det någon metod att filerna renderas direkt dit så vore det ju toppen!
Jag har inte 36 GB till ledigt på min egen disk just nu och köpa någon ny är i nuläget ingen option.

909
OK så om det med denna metod skapas nya filer innebär ju detta att lika mycket till diskutrymme går åt + tar tid etc och det vill vi inte...

910
Bytes de gamla ut eller tar det lika mycket space till enl. denna metod, eftersom du säger att de får nya namn etc?

Sidor: 1 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... 35