Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Asti

Sidor: 1 ... 171 172 173 174 175 176 177 178 179 ... 185
6091
Demolåtar / SV: Asti - Som om vi inte fanns
« skrivet: 02.12.2011, 15:19:00 »
Hade kunnat tänka mig ett piano istället för gitarren ;) Med mycket reverb på.. Hade varit maffigare (om man nu eftersträvar det), som kontrast till ångesttexten.
Det är enkel gitarrföring (tror jag hade kunnat spela det) men mycket effektfullt, även om jag inte gillar soundet på gitarren. (Kan också förklara varför jag skrev ovanstående.)
Tycker  det här är riktigt bra, rakt på, med harmonier som inte är inställsamma trots sin enkelhet. Riktig konst.
Påminner mig om den där "zigernar"-låten du slängde upp förra året (?) med lika depressiv text. hehe. Den var också bra.
Jag var först inne på piano, men insåg att jag inte kunde få till det själv på ett bra sätt,
så det fick bli "elplockguror" i stället, vilket jag inte tycker blev speciellt lyckat!
Har också funderat på nylongitarr med liknande plock, men det känns lite för traditionellt och tråkigt....
Hade också en tanke på stråkar, men kom inte på någon bra idé hur det skulle spelas....men det kanske du kan tipsa om?  :rolleyes:
Roligt att du tycker låten som sådan är bra! Kommer faktiskt inte ihåg vilken "zigenar"-låt du menar... :o
Tack för åhörande och funderingar!
/Asti

6092
Demolåtar / SV: Asti - Som om vi inte fanns
« skrivet: 02.12.2011, 15:08:29 »
Såå vemodigt!  :blink:  :wacko: Starkt att förmedla så mycket känsla!  :)
Förmedlar låten mycket känsla är jag nöjd!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

6093
Demolåtar / SV: Asti - Som om vi inte fanns
« skrivet: 02.12.2011, 15:06:42 »
Oj oj... Jag som precis kommit ur min depression..  :P
Låten är i mörkaste laget för min smak, och inte blir det bättre av att det är (amatöranalys här..) en låt som låter som lika gärna skulle kunna ligga på en av Mikael Wiehes plattor.. Det där melankoliska avses!!
Hur som helst. Som vanligt är Din röst mycket njutbar. Dock tycker jag mig höra att det svajar en aning på ett par ställen.. Men det kan bero på att Du inte sjungit låten/texten tillräckligt, för Du har ju en klockren ton i övrigt..
Stay Heavy Metal, man!!!  :lol:
Det var ju inte precis meningen att framkalla en ny depression!  :o
Är mycket smickrad av att du tycker den kunde legat på en Wiehe-platta!  :)
Du har helt rätt i att det är en "tidig" sång-version. Ska göra en ny sång-tagning.
Heavy Mental menar du?  :unsure:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

6094
Max - Har haft fullt upp ett tag nu med att ej ta emot ej inskickade bidrag!

Mr Artrock - Synd att du inte deltar, men du behöver inte skicka hela datorn.
                 Det räcker med en mp3-fil. Men du är med bland dom som inte skickat in!
                 Funderar på att lägga upp en separat röstningstråd för er.... :unsure:

/Asti t.f. m.a.e.i.b

6095
Demolåtar / SV: Asti & Ola - Här för dig
« skrivet: 01.12.2011, 17:03:55 »
Bra combo av er tycker jag - tycker om stompet och countryfeelingen.
Bra ljud å mix i mina öron.

Gurano

Roligt att du gillar!
Om jag skulle lägga sången nu skulle den säkert bli rätt annorlunda,
mer anpassad till takten och arret.
Men det är kanske kontrasten mellan sång och komp som är intressant....?
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

6096
Demolåtar / SV: Asti & Ola - Här för dig
« skrivet: 01.12.2011, 16:57:19 »
Trodde på fil-titeln att du definitivt hoppat av till vårt västliga grannland.  :D Kluven till San Quentin train beatet som drar åt ett håll och den eftertänksamma sångaren som drar i nödbromsen. Lite märklig effekt men neutraliseras snyggt av de helt trumlösa partierna och växlingar. Låten som sådan är jättesnygg både till harmoni, melodi och text. Skulle nog valt andra trummor ändå men efter tre lyssningar börjar jag bli hjärntvättad.  :)
Vet inte om du hört "originalversionen" som jag la ut först....? Den var långsam och dyster!   :rolleyes:
Nej, jag tänker inte flytta till Norge, även om det är vackert och där finns bra musiker!  :)
Tyckte också först att kontrasten mellan sång och komp var lite märklig, men det blir på något
sätt OK ändå, antagligen som du säger tack vare de trumlösa partierna, som Ola arrat jättesnyggt.
Det är väl en av få låtar jag gjort (med stor hjälp av Ola förstås) som gör någon glad!  :D
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

6097
Demolåtar / SV: Asti - Som om vi inte fanns
« skrivet: 01.12.2011, 16:48:41 »
Nej, jag är själv inte så nöjd med "elgitarrplocket", men har inte kommit på något bättre.
Jag tror att jag måste ha ett instrument som markerar takten, så stråkar kanske blir svårt....
Vet inte om jag klarar att få till ett sådant stråkarr....
Men skönt att känslan förmedlas!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Förstår vad du menar med att du vill ha markerad takt! Tänkte bara att stråkar även kunde spelas med korta snabba drag blandat med annat svävande och en massa plopp osv...jag tror att det skulle bli häftigt i alla fall  B).

Ha det gott
Gurano
Jag har använt staccato-stråkar i ett par låtar och ville undvika det här,
men det kanske inte är en dum idé....
Ett alternativ till stråkar kunde vara synthar inkl "plopp" och annat!  :)
Tack för tips!
/Asti

6098
Demolåtar / SV: Asti - Som om vi inte fanns
« skrivet: 01.12.2011, 16:44:00 »
Vad snyggt när du går över i dur ("dövar våran oro"), kommer precis rätt, den duren kunde gå några takter till. Tveksam till Because-gitarren, blir hård till slut mot trumhinnorna. Legato-piano? Bra solo. Bra arr i övrigt. Gillar låten och Ågren kan vara en bra och trygg kompis i låtsnickrarsammanhang.  :huh:

Övergången du gillar är tänkt som en "upplösning" från versernas strikta mollharmonier
via den blandade dur/moll-delen i början av "refrängen" och ska helst kännas lite som en "befrielse"!
(Fast kanske inte lika stark som den när låten slutar.  :))
Som sagt - är inte heller nöjd med "because-gitarren"...
Skulle gärna ersätta den med piano, men klarar inte det själv! Har en bra piano-plugg,
men är för dålig pianist helt enkelt.
Kanske du eller någon annan pianist skulle vilja hjälpa mig med det?  :rolleyes:
Roligt att du gillar låten! Försöker faktiskt göra lite annat än sån't här, men
fastnar lätt i vemodiga stämningar och har svårt att utelämna cello.  :wacko:
Lyckades i alla fall göra en låt utan akustiska gitarrer, trummor och ståbas!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

6099
Demolåtar / SV: Asti - Som om vi inte fanns
« skrivet: 01.12.2011, 16:24:03 »
Hej
En typisk Astilåt (ren å skär ångest hehe). Tycker om din cello, men jag är inte fan av gitarrplocket (lite för mycket känsla av House of the rising sun - i mina öron). Kanske att du bara ska ha stråkar av olika slag istället för plockgura MEN behålla den gura som spelar gitarrsolona - det tror jag på!

Bra stämning - du fångar känslan bra.

Gurano
Nej, jag är själv inte så nöjd med "elgitarrplocket", men har inte kommit på något bättre.
Jag tror att jag måste ha ett instrument som markerar takten, så stråkar kanske blir svårt....
Vet inte om jag klarar att få till ett sådant stråkarr....
Men skönt att känslan förmedlas!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

6100
Demolåtar / Asti & Eddi - Som om vi inte fanns (samma version)
« skrivet: 30.11.2011, 22:37:31 »
Många tyckte gitarrerna var jobbiga, så jag fick hjälp av Eddi med lite "pianoplock"! Tack Eddi!
Ersatte ena plockguran med piano för att få ett lite vilsammare komp...... bättre?

Har haft en låtidé i huvudet under rätt lång tid, men inte kommit på hur jag ska arrangera den.
Hade nog helst velat ha en blåsorkester.....nu blev det så här i stället.
Tar tacksamt emot synpunkter på speciellt ett alternativt arr, men annars givetvis vad som helst!  :)

Titel: Som om vi inte fanns
Text & Musik: Asti
Piano: Eddi
Sång och övriga instrument: Asti
Längd: 2:51 (relativt kort ångestperiod)
År: 2011
Text & Musik: Asti


6101
Studio, produktion och övrigt / SV: Vem vinner Idol?
« skrivet: 30.11.2011, 18:42:20 »
Vem vinner någonsin någonting? Är vi inte alla förlorare i livets korta andetag......

Jag tycker att du överdriver en aning!
Det finns lotterier med "vinst varje gång"!
Visserligen oftast inga fina priser, men ändå....

Ja, man kan med fördel delta i en fiskedamm på midsommar tex, där vann jag en tyg-groda....

Jag vann i "alltid vinst"-lotteriet på Grönan en hel polkagris :lol:
Jag vann en sån där stor Polly-tjossan med 4 kg sega Polly - jättekul men tandläkaren ville ha 3.500:- för att fixa det min "vinst" åstadkommit.
Jag tror inte att Moa vinner
Polly åkte väl ur sist?  :)

6102
Studio, produktion och övrigt / SV: Vem vinner Idol?
« skrivet: 30.11.2011, 16:04:35 »
Vem vinner någonsin någonting? Är vi inte alla förlorare i livets korta andetag......

Jag tycker att du överdriver en aning!
Det finns lotterier med "vinst varje gång"!
Visserligen oftast inga fina priser, men ändå....


Där fick din depressiva framtoning sig en knäck  ;)
Vet inte om du uppfattade ironin i mitt inlägg.... ;)

Fanns ingen ironi där så vitt jag kunde se... :rolleyes:



Skönt att vi fick det utrett! För övrigt tror jag Moa vinner!  :)

6103
Studio, produktion och övrigt / SV: Vem vinner Idol?
« skrivet: 30.11.2011, 10:21:37 »
Vem vinner någonsin någonting? Är vi inte alla förlorare i livets korta andetag......

Jag tycker att du överdriver en aning!
Det finns lotterier med "vinst varje gång"!
Visserligen oftast inga fina priser, men ändå....

Där fick din depressiva framtoning sig en knäck  ;)
Vet inte om du uppfattade ironin i mitt inlägg.... ;)

6104
Studio, produktion och övrigt / SV: Vem vinner Idol?
« skrivet: 29.11.2011, 15:20:39 »
Vem vinner någonsin någonting? Är vi inte alla förlorare i livets korta andetag......

Jag tycker att du överdriver en aning!
Det finns lotterier med "vinst varje gång"!
Visserligen oftast inga fina priser, men ändå....

6105
Känner du många uteliggare som låter som dylan, MrA?

Inte alls men jag vet hur en del av dom låter och jag hör ett visst släktskap med robert z-man och vissa avdankade individer, bara rent ljudanalysmässigt...dom kanske ställer upp för ett helrör t-röd???

Ja, man får ju ett varmare ljud med rör.....
Men hur många stackars uteliggare äger en rörförstärkare?  :unsure:

6106
Då är vi inne i sista veckan att skicka in bidrag till denna jubileumsfestival numero 20!
Det innebär att ni endast har en knapp vecka på er att spela in och skicka in ert/era bidrag
om ni vill vara med i denna holmgång av sällan skådat slag, en uppgörelse mellan musicerande
skandinaver av vitt skilda ursprung, en musikfestival som kommer att slå världen med häpnad,
en banbrytande händelse som kommer att låta sig talas om i kommande generationer,
en lustfylld kakafoni av gläde, ett osannolikt frossande i harmoni och rytmer, en omistlig upplevelse,
ja en batalj fylld av individuella interpretationer av musikverk fabricerade av en viss mr Robert Zimmerman!
Och ni som inte vill vara med - låt bli att skicka in bidrag, men absolut senast söndag 4/12!
Bidrag som kommer in efter 4/12 kommer att hänvisas till festival 21 för bedömning
huruvida dom ev uppfyller kriterierna för att delta i denna. Bidrag som överhuvudtaget inte
skickas in kommer vi att bortse från. Kontanta bidrag emotses däremot tacksamt.
/Asti t.f. glädjedödare

6107
Trist av tillverkaren att sätta in eprom med andra/sämre färger??
Det gavs en hyllningskonsert till den när tillverkningen las ner- "Last night of the Eproms" om jag inte minns fel....?  :unsure:

6108
Japp! 5.25



Så här ser SX-64 ut, läste just att den var den första färg skärms laptop:en!

//Daniel :)

Ja, men den fanns bara i grått!

6109
Demolåtar / SV: 1up-Cool extra låt
« skrivet: 27.11.2011, 17:02:52 »
Typisk adventsmusik! :rolleyes: Personlig tolkning av Gläns över sjö och strand?  :)
Skön rytm och snygga instrumentljud! Jazziga harmonier.
Lite åt "Shaft"-hållet...Weather Report, Herbie Hancock möjligen....
Jättesnyggt när flöjten/synthen kommer in! Nu får man lust att kolla på någon 70/80-talsdeckare...
Jag tar gärna lussebullar med saffran!  B)
/Asti

6110
Tog inte illa upp - tycker det är lite kul att jag fortfarande upplever fantastiska möjligheter i denna version av Cubase och jag uppskattar att jag hittar det mesta som jag vet jag vill använda.

Har även nosat på nyare Cubase 5 men har aldrig haft tillräckligt mycket tid att sätta mig in i var jag hittar motsvarande funktioner. Jag har mer blivit frustrerad, då jag inte hittat hur man når det jag i stunden vill använda. Det har hämmat min kreativitet, jag har längtat tillbaks till det gamla, som fungerar bättre i mitt huvud - det som i andras ögon är vintage.

Och, upptäcker jag - när det är sagt, kom mitt svar på ämnesrubriken; jag upplever inte att vintage är cool - jag börjar bli gammal...

Vet inte säkert på att det är ett tecken på åldrande att fokusera på uppgiften? Jag har kört med Cubase 3 och 4 - hoppade 5:an för att uppgradera till 6:an nyligen. Känner att jag tappat lite fokus i förändringen...

Jag kör vidare med min Commodore 64, saknar inget där.....

6111
Ska jag tolka ditt föregående svar som att du inte fått mitt bidrag!  :wacko:
Jag baserar mitt antagande på det faktum att jag inte fått något bekräftelsemail.  ;)
Då är allt som det ska, trallalla!  :P
Sedan en tid tillbaka lever jag som bidragstagare!
Räknar med att få klara mig utan dessa efter den 4/12.
/Asti, t.f. bidragstagare

6112
Wernborg - Det är exakt 9 bidrag som jag inte fått! (Från 7 Dylan-leverantörer)
                Hur många jag fått vill jag inte avslöja eftersom det är anonymt.
Henke - för min del är det OK om du skickar in "Knocking on heaven's door"!
            Säg att det är från bow35, så vet jag ju inte var den kommer ifrån.
MaxB - Tidsfristen till nästa söndag (4/12) gäller såklart även för er som inte
           tänkt skicka in något bidrag!
Equality - Jag hade ingen aning om att robblar såg ut så utan skägg!
              Han har en jättefin, ljus stämma. Hans bidrag är jättebra, men eftersom
              han skickat den som video så är det ju inte anonymt. Blir nog tvungen
              att diska det tyvärr....

/Asti, t.f. diskare

6113
Lite statistik över inskickade bidrag!

Från:
Ekvatorialafrika: 0
Wisconsin: 0
Sverige: 9
Schleswig/Holstein: 0

Tema:
Elvis: 0
Beatles: 0
Dylan: 9
Göingeflickorna: 0
Thunderclap Newman: 0

Inlämnat av:
Kräldjur: 0
Män: 7
Kvinnor: 0
Insekter: 0

Format:
Stenkaka: 0
Mp3-fil: 9
Magnetremsa: 0
Postpaket: 0
Vacuumförpackning: 0

Bidragets längd:   
1 nanosekund < tid < 10 millisekunder : 0
10 millisekunder <= tid < 3,75 sekunder : 0
3,75 sekunder <= tid < 2 veckor : 9
2 veckor <= tid < 6 år och en kvart : 0
6 år och en kvart <= tid < 6 år och 20 minuter : 0
6 är och 20 minuter <= tid < oändlighet : 0

Vet inte om ni tycker det är intressant med sådan här statistik....?
Den visar väl i alla fall hur vitt skilda bidragen är......... :unsure:   

Så kom igen nu - lite mer än 8 dagar kvar!

/Asti, t.f. tillförordnare

6114
Har använt AKG K141 i ca 10 år och skaffade för några månader sedan AKG K271 mkII,
som är sluten i motsats till 141:an som är halvsluten.
271:an har lite tydligare bas, men känns aningen vass i diskanten är min erfarenhet hittills.
Det kan ju vara ovanan efter att ha använt en hörlur så länge tidigare, men jag är nog lite
besviken på 271:an .... skulle nog kollat lite mer innan jag bestämde mig.
Så lyssna så mycket du kan på olika hörlurar innan du bestämmer dig och jag tror också att
slutna lurar kan bli lite tröttsamt under långa mixningspass. Man vill ju hitta något som låter
detaljerat men samtidigt naturligt och så ofärgat som möjligt. (Tårta på tårta?  :) )
/Asti

6115
Har gjort lite research och hittat följande:
Vintage kommer ursprungligen från det tyska ordet "Weintage", som anger den optimala
dagen för att skörda vindruvorna. Amerikaner som blev kvar i Tyskland efter 2:a världskriget
anglofierade ordet till just "vintage". Det är därför som saker från speciellt 50-talet idag kallas vintage.
Det svenska ordet "vinäger" är således ett samlingsnamn för "ägande av vintage-prylar".
Norrmännen kallar dessa helt enkelt för "ting vi ikke minns".
/Asti, t.f. nationalencyklomopedist

6116
Färdiga produktioner / SV: Dividend - Tisteln (pianostycke nr 2)
« skrivet: 25.11.2011, 15:20:43 »
Hej
En mycket vacker melodi som du mejslat fram på ett bra och behagligt vis tycker jag. Den skulle kunna upplevas som klar.

Det finns en sak som jag dock inte blir vän med och det är pianot vid tempo- och volymsänkningen vid ca 124-125 typ. Personligen så tycker inte jag att den riktigt passar, men eftersom ingen annan sagt något så har jag säkert fel. Men jag tänker också att det kanske inte är temposänkningen i sig som är tokig utan snarare hur den upplevs...jag antar att volymsänkningen ska föreställa att man spelar försiktigare på tangenterna men jag upplever det bara som att det är ung. lika hårt anslag men att volymen bara är nervriden - det låter inte riktigt naturligt (hoppas att du förstår vad jag är ute efter?).

Tack för tankar. Du menar att det är avsaknad på "svaga" samplingar för avsedda för låga velocity? Ska testa ett annat piano här och se hur det låter. Det samma, som du nämner, gäller f ö cellon också. Jag använde expression för att rita spelstyrkan/volym i pianorollen som man gör i ewql, men detta skall i LASS göras med hjälp av modulation. Expression i LASS styr bara absolut volym och ändrar inte anslag/spelstyrkan, som det finns flera lager samplingar av. Så det kommer en ny verre av den här :)

Den andra låten "Skog i november" har jag ritat expressionen rätt som modulation, för både cello och fiol, om man vill lyssna. Tycker det låter sjukt verkligt!

Tack för påpekandet och kul att du tycker melodin var vacker!

/Per
Men där får man samma fenomen på pianot istället, vilket jag påpekar i den tråden!
/Asti

6117
Färdiga produktioner / SV: Dividend - Tisteln (pianostycke nr 2)
« skrivet: 25.11.2011, 11:10:47 »
Ja, aktar du dig inte döper jag om den till hemorrojden :D

Undrar vad du kan ha för baktankar med det.....?  :unsure:

6118
Färdiga produktioner / SV: Dividend - Tisteln (pianostycke nr 2)
« skrivet: 25.11.2011, 10:17:43 »
Jättevackert och känns klart, men jag tycker du borde ha en trevligare titel än "Fisteln"!
En bekant till mig fick sådana i ändan och var tvungen att operera bort dom! Inte trevligt alls!
/Asti
En sån?

[off-topic] Usch, dom måste ju skava riktigt ordentligt!  :o [/off-topic]
Ursäkta Div....ska inte förstöra din tråd mer med mina dumma inlägg!  :wacko:

6119
Demolåtar / SV: Dividend - Skog i november (Pianostycke nr 3)
« skrivet: 25.11.2011, 10:05:27 »
Vackert och vemodigt - helt i min smak!  :)
Fina växlingar mellan moll och dur.
Störs lite av att pianot låter mer avlägset i stället för att ha ett svagare anslag
i de för pianot lågmälda partierna. Skönt cello-ljud.
Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig!
/Asti

6120
Jag gillar också känslan från dom här gamla prylarna. I vårt hus har vi bytt samtliga
ljuspunkter till VU-mätare med blått sken och på spis, tvättmaskin och torktumlare
har jag bytt ut dom tråkiga rattarna mot skjutpotentiometrar! Det blaskiga ljudet
när det spolas på toaletten har jag ersatt med ett Cmaj7-ackord på en B3:a med leslie.
Det spolas iofs inte ner, men man blir på bättre humör!  :)
/Asti
K#maj b   ;)
Eller B(aja)maj-7..? (Märks det att det är fredag?  :))

6121
Jag gillar också känslan från dom här gamla prylarna. I vårt hus har vi bytt samtliga
ljuspunkter till VU-mätare med blått sken och på spis, tvättmaskin och torktumlare
har jag bytt ut dom tråkiga rattarna mot skjutpotentiometrar! Det blaskiga ljudet
när det spolas på toaletten har jag ersatt med ett Cmaj7-ackord på en B3:a med leslie.
Det spolas iofs inte ner, men man blir på bättre humör!  :)
/Asti

6122
Da haver man blivid återförkyld, så herved meddeles at alla leadsångspor regnes som klare.
Men bass kan man legge på. Eller "Torktumlare", som man sier (lång historie).

Hrm. Man bør vel holde seg til norsk ellers høres man snart ut som Skavlan.  :)

-Robert
Inga problem att förstå din norska här inte!
Du har blivit åderförkalkad och vill meddela att "ledstångssporer" regnar fast det är klart.... :unsure:
Men du ligger på pass och spanar på en torktumlare med en lång historia?
Kul att du ska vara med hos Skavlan! Det får jag inte missa!
/Asti t.f. expert på norska  :rolleyes:

6123
Färdiga produktioner / SV: Dividend - Tisteln (pianostycke nr 2)
« skrivet: 24.11.2011, 12:39:50 »
Jättevackert och känns klart, men jag tycker du borde ha en trevligare titel än "Fisteln"!
En bekant till mig fick sådana i ändan och var tvungen att operera bort dom! Inte trevligt alls!
/Asti

6124
Jag börjar känna mig gammal, men visst kan jag tycka det är "cool" eller
fascineras över instrument och förstärkare som gjordes på 50-, 60- och 70-talet!
Men det är ju mest nostalgi och minnet av något ouppnåeligt under tonåren!
Hade en elplanka av märket "Klira" och lite senare en halvakustisk "Eko"!
Ingen Gibson eller Fender där inte, även om jag vid ett tillfälle hade råd och möjlighet
att komma över en Telecaster, men tyckte inte då att den var så "cool"!  :rolleyes:
Jag använde också en rullbandspelare i början av 70-talet och spelade in med
s.k. "ping-pong" teknik, alltså förde över en inspelning från ena spåret samtidigt
som jag la på en ny på samma spår. Efter 5 -6 inspelningar tog bruset överhand
och det kändes som att dynamiken försvann..... Det längtar man inte tillbaka till!  :)
/Asti, vintage-smålänning

6125
Kort frisyr?
Helt korrekt uppfattat!  :)
/Asti t.f. festivaluppfattare

Sidor: 1 ... 171 172 173 174 175 176 177 178 179 ... 185