Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Claes

Sidor: 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 85
491
Studio, produktion och övrigt / SV: SPAM i Wikin...
« skrivet: 05.09.2011, 14:51:48 »
Då ska man kanske vara glad för att det inte dyker upp flera hundra sådana skräpartiklar i taget - och varje dag... :ph34r:

492
Studio, produktion och övrigt / SV: När ljudkort inte vill funka
« skrivet: 05.09.2011, 14:09:31 »
Var hittar man info om vilka kort som funkar under Mac OS?
Jag ska antagligen bygga en ny burk nu till hösten någon gång - och då hade det förstås varit kul om det gick att köra både W7 och Mac OS på den, så att man kunde leka lite med Mac ockå... ;)

493
Studio, produktion och övrigt / SV: Demos?
« skrivet: 04.09.2011, 13:51:53 »
Om man är tydlig med vems låt det är från början och att det alltså rör sig om en cover, så är det antagligen ingen som bryr sig, men som sagt så är det bara att plocka bort om upphovsmannen, förlaget eller skivbolaget skulle höra av sig.

Formellt sett så ska man alltid ha tillstånd från upphovsmännen för att lägga ut en cover - och ännu klurigare blir det om man använder hela eller delar av originalinspelningen som bakgrund, eftersom rättigheterna till själva inspelningen tillhör skivbolaget, så då behöver man tillstånd från skivbolaget också - men med tanke på hur otroligt många covers som ligger på YouTube, där folk sjunger till karaoke-versioner av kända låtar, så verkar det inte vara någon som bryr sig över huvud taget...

494
Studio, produktion och övrigt / SPAM i Wikin...
« skrivet: 04.09.2011, 00:52:44 »
Raderade 41 nya artiklar fulla med spam och externa länkar - och blockerade 1 användare som hade lagt in dem... Pust! Stön!
Trist att det ska finnas sådana idioter. :angry:

Tur att det inte är så ofta de dyker in i Wikin i alla fall. Senast var i juli med mycket färre spam-artiklar - och gången innan det var ett år tidigare, så man ska kanske vara glad att det är så pass sällan trots allt... :)

495
Studio, produktion och övrigt / SV: Summersale East/West
« skrivet: 01.09.2011, 12:34:54 »
Det som känns lite tråkigt är att man bara får "Stage mics only" Finns ju tre positioner i Platinum..begränsar väl en del kan jag tro...
Inte så farligt, men det finns möjlighet att köpa till de två andra mickpositionerna i efterhand, på deras hemsida - om man upplever att man skulle behöva det. :) Jag har köpt till dem själv, men använder ofta bara standardpositionen ändå.

496
Studio, produktion och övrigt / SV: Summersale East/West
« skrivet: 31.08.2011, 19:17:31 »
Jag köpte East West South & North Symbolic Orchestra Complete Gigantic Greatest Best Ever Full Edition Diamond Platinum & Titan.............. tror jag!  :wacko:
Diamant är bättre :P
Jag köpte faktiskt EWQL Symphonic Orchestra Gold för ca 1 år sedan och jag är nöjd,
men har inte lärt mig alla inställningar och finesser än! Tänkte jag skulle ta mig tid att
sätta mig in ordentligt i möjligheterna att få mer uttrycksfulla stråkarrangemang.
Även om man inte har Dividends kunskaper och talang så hör man ju hur fina och varierande
stråkljud det är möjligt att skapa med denna produkt. Så jag tror inte du blir besviken!  :)
/Asti
Jobba lite med Expressionpedal, så kan det hjälpa en del för att få stråkarrangemangen ännu bättre. :)
Jag har en sustain-pedal till keyboarden är det en sådan som avses?
Nej - Expression är en volympedal som kopplas in på Expression-ingången på synten, men den styr inte midivolymen, utan är en annan parameter som kan ge snyggare crescendo/diminuendo - något som används ganska flitigt till både stråkar och blåsinstrument. Har du ingen Expression-ingång, så går det att omvandla i Cubase, så att inkommande Volume Change spelas in som Expression istället, så det går att lösa då också. :)

497
Studio, produktion och övrigt / SV: Summersale East/West
« skrivet: 31.08.2011, 18:36:12 »
Jag köpte East West South & North Symbolic Orchestra Complete Gigantic Greatest Best Ever Full Edition Diamond Platinum & Titan.............. tror jag!  :wacko:
Diamant är bättre :P
Jag köpte faktiskt EWQL Symphonic Orchestra Gold för ca 1 år sedan och jag är nöjd,
men har inte lärt mig alla inställningar och finesser än! Tänkte jag skulle ta mig tid att
sätta mig in ordentligt i möjligheterna att få mer uttrycksfulla stråkarrangemang.
Även om man inte har Dividends kunskaper och talang så hör man ju hur fina och varierande
stråkljud det är möjligt att skapa med denna produkt. Så jag tror inte du blir besviken!  :)
/Asti
Jobba lite med Expressionpedal, så kan det hjälpa en del för att få stråkarrangemangen ännu bättre. :)

498
Studio, produktion och övrigt / SV: Summersale East/West
« skrivet: 31.08.2011, 02:01:37 »
Filmmusik? Kör på EastWest Symphonic Orchestra Gold (16-bit) eller Platinum (24-bit eller både 16- och 24-bit), så är du hemma direkt! :wub: Jag kör själv med Gold - och det är verkligen bra! :)
Går att beställa genom undertecknad och andra återförsäljare också, till samma pris - men beställning måste läggas senast idag, 31 augusti...


Alternativ är Steinberg's HALion Sympnonic Orchestra, Garritan Personal Orchestra, MOTU Symphonic Instrument, IK Miroslav Philharmonic, Vienna Symphonic Orchestra - och så har jag säkert glömt några... ;)

499
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra Gratis Piano VST
« skrivet: 30.08.2011, 15:00:59 »
Man spelar enligt hur instrumentet och klaviaturen svarar och anpassar därför sitt spelsätt efter vilket resultat man hör. Skillnaden blir då till syvende och sist minimal när man har spelat in sig på den aktuella klaviaturen och instrumentet. Att man kanske trivs bättre med det ena eller andra, är en sak - men man måste ju alltid kunna anpassa sitt spelsätt till olika instrument. Man spelar förmodligen inte exakt likadant på en Steinway som på en Bösendorfer heller, utan där anpassar man sig också till vad som händer när man spelar, eller hur?
De som aldrig har spelat på ett riktigt piano, kommer dessutom inte att bli irriterade på syntarnas plasttangenter, vägda eller inte, utan de koncentrerar sig nog mer på spelandet och ljudet än på att tangenterna känns "fel" på något sätt... ;)

Ljudmässigt skiljer det ändå så lite att det känns som en ganska meningslös diskussion om man inte pratar om att pianot ska vara ensamt instrument och alltså väldigt framträdande - och om man lyssnar extremt kritiskt på det för att hitta småfelen som man inte kommer ifrån när man har samplat enskilda toner och sedan spelar större klanger med dem. När det ligger i en mix med andra instrument så kommer sådana detaljer ändå inte att höras.

500
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra Gratis Piano VST
« skrivet: 29.08.2011, 18:28:38 »
Det är skillnad på om pianot ska höras ensamt eller om det ska ligga i en mix tillsammans med ett gäng andra instrument. I mixen är det troligen ingen som kommer att märka någon nämnvärd skillnad mellan äkta vara och samplad, men om det bara är piano eller piano och sång, kan det vara värre.
Att det sedan är rejäl skillnad att spela på ett riktigt piano och en syntklaviatur (även om det är vägda tangenter), är en annan aspekt - men det är ju inget som hörs...

501
Studio, produktion och övrigt / SV: Pianodatorn störtdyker
« skrivet: 17.08.2011, 23:42:25 »
Jag skulle nog ändå gissa på minnet. Finns det två minnesmoduler, så testa att köra med en av dem i taget och se om det slutar bråka.

Stänger den av utan felmeddelande, så kan du ställa in att den ska visa felmeddelande istället.
Kör du XP så finns det här:
Högerklick på "Den här datorn" - välj "Egenskaper".
Klicka på fliken "Avancerat" och sedan på "Inställningar" i rutan "Start och återställning".
Ta bort bocken i rutan "Starta om automatiskt".
OK.

502
Studio, produktion och övrigt / SV: Inkoppling av mixerbord
« skrivet: 17.08.2011, 19:40:33 »
Du har ju Mix B (kanal 25-48), som du har på en separat volymratt. Switchen är bara till för att byta plats så att man får ner de kanalerna på reglarna istället, om jag kommer ihåg rätt...
Du kan lägga Tape på reglarna som standard, så att du alltid lyssnar på ljudkortens utgångar. För att ingångarna ska komma igenom direkt till mixern för medhörningens skull, så är det bara att göra Direct Out-kablar: [wiki=TRS#kopplingar]TRS-Kopplingar[/wiki]

503
Studio, produktion och övrigt / SV: Inkoppling av mixerbord
« skrivet: 17.08.2011, 18:35:39 »
Dessvärre ser det ut i blockschemat som om det är kopplat på det sättet. Jag hade för mig att det fanns någon intern jumper för att ändra, men det har nog varit något annat mixerbord...
För att få det som du vill, så får du använda Insert-jacket istället.
http://www.manualnguide.com/shared/mx-8000-behringer/42/

504
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken processor?
« skrivet: 16.08.2011, 17:01:33 »
Snabbare buss gör större skillnad än snabbare CPU-klocka - åtminstone enligt mina erfarenheter. Dessutom har i7 Hyperthreading (4 riktiga kärnor + 4 virtuella) medan i5 "bara" har de 4 kärnorna.
Jag hade valt i7. :)

505
Coneq från http://www.realsoundlab.com .
Jag ska försöka få loss tummarna och testa det lite i dagarna. Jag har en licens liggande som jag fick låna från distributören, men har glömt bort det... :rolleyes:

506
Studio, produktion och övrigt / SV: ändra tempo på audio...
« skrivet: 04.08.2011, 01:14:57 »
Det är lite för mycket för att beskriva det här i forumet, så det bästa är om du läser lite i manualen, om Sample Editor - och speciellt då om AudioWarp (start på sidan 231) och de följande sidorna om manuell justering, hitpoints och Free Warp tool etc... Vilket som passar bäst, är nog svårt att säga, utan du får prova vilket du trivs bäst med.

507
Ja - det där ser onekligen märkligt ut. Vilket program är det du har tagit bilden från?
Som det ser ut så kan det möjligen vara så, att någon har gjort fel och kopplat från SPDIF-utgången på DAT:en till en lineingång med RCA på ljudkortet, typ... Inte så lysande precis...
Samtidigt är det ju olika på vänster och höger, så det känns inte riktigt rätt med den gissningen, men ändå... :huh:

508
DAT är 16-bit och 48 eller 44.1kHz, så det verkar lite märkligt att de har förts över till 32-bitsformat.
32-bit är det inte säkert att det hanteras korrekt av alla players (32-bit är generellt lite knepigt eftersom det ju bara finns upp till 24-bits omvandlare, så det måste alltid trunkeras eller dras ner med dither, men sådant brukar hanteras automatiskt av playern). Ännu större risk för problem är det om ljudet har maximerats till 0dBFS, så det kan vara läge att uppdatera den playern du har alternativt testa med en annan...
Wavelab brukar kunna hantera alla möjliga format, så testa det om du har det. :)

509
Studio, produktion och övrigt / SV: Dubbla (eller fler) skärmar?
« skrivet: 29.07.2011, 16:40:38 »
Jag har kört med dubbla skärmar i många år och har då i princip haft arrange-fönstret på huvudskärmen och mixer+pluggar på skärmen till höger.
Man drar bara upp Cubase-fönstret så att det täcker båda skärmarna, så kan man lägga upp det som man vill ha det. :)

När min ena 17"-skärm lade av för snart ett år sedan, så bytte jag däremot till en stor skärm istället (Dell U2711) och är otroligt nöjd med den. Fick samma upplösning horisontellt som med mina två 17"-skärmar - och så vann jag en del extra pixlar på höjden. :)

510
De balanserade är inte särskilt känsliga, men ta gärna en bättre (oftast dyrare :( ) kabel till de obalanserade kopplingarna - och kolla på tillverkarens hemsida angående vilken typ av skärm det är.

Sitter det permanent kopplat, så kör med guldpläterat så oxideras inte kontakterna. De som kopplas in och ut mycket kör du med vanliga nickelpläterade, så att de blir mer slitstarka.

511
Ska det vara obalanserat, så är det viktigast att skärmen är tät. Gärna dubbel skärm. I övrigt funkar det utmärkt med HOSA, Cordial, Klotz, Mogami eller vad man nu har tillgång till.
Kontakterna kan gärna vara guldpläterade om de kommer att sitta permanent. Om man kommer att koppla om mycket, så är guldpläteringen overkill eftersom den tunna guldpläteringen kommer att slitas ner. Den extremt lilla förlusten som det blir genom andra material är ändå försumbar, så det är inget att fundera över.
Kommer kontakterna att utsättas för mycket slitage, så är Neutrik att föredra, men om det sitter i en studio där man inte riskerar att trampa på kontakterna, så funkar det lika bra med andra kontakter med skärmande metallhölje.

512
Studio, produktion och övrigt / SV: kvalitet på a-dat portar ?
« skrivet: 28.07.2011, 02:19:57 »
Ingen skillnad. Det som kan vara sämre i billigare ljudkort, är analogdelarna - och de är inte inblandade när man går in/ut digitalt. ADAT-portens signaler går rakt igenom kortet och behandlas inte alls på vägen eftersom det ju redan är digitalt.
Det som kan skilja i sådana fall, är hur stabila och snabba drivrutiner som finns...

513
Det var väl en massa trassel med XP 64-bit, om jag kommer ihåg rätt...?

Nåja - samma resultat som tidigare med Cubase 6.0.3, som kom idag (fortfarande med XP och 32-bits Cubase...;)).

514
32-bit. Har inte så mycket val eftersom jag kör XP... ;)

515
Hängde sig på 23%...

516
Rick Wakeman hade nån hatkärlek till mellotronen, detta moderna påfund.
Jag tror Mr Artrock gillar den, trots att den en gång var ett modernt påfund.  :unsure:
Undrar om Claes uppskattar mellotronen?  B)

Det var föregångaren till senare samplern, så visst har den ett visst nostalgiskt värde - men som instrument än den egentligen ganska kass jämfört med samplers, eftersom det bara är ett gäng färdiga bandloopar som spelas upp och därför har de en väldigt begränsad repertoar.
Visst - jag har VSTi-versionerna av både Geforce M-Tron och IK's Sampletron i min egen ljudarsenal, men det är bara vid väldigt specifika tillfällen de kommer i bruk. Normalt ligger de mest och skräpar...

INTE BANDLOOPAR i Mellotronen för böfvulen Claes. Du måste veta bättre! Så här ligger det till  ;)
Och fy på dig, att de ligger mest och skräpar! Du har alldeles för mycket mjukvara!  B)
:lol:
Ok - jag kom faktiskt inte ihåg att banden bara spelades upp en gång, utan att loopas, men rätt ska vara rätt... :)

Jag HAR alldeles åt h-e för mycket mjukvara. :rolleyes: Med mina 35 iLok, 13 e-licenser, 47 NI servicecenter- och vete f-n hur många challenge/responsekods-licenser, är det rena mardrömmen att byta OS, så att allt måste installeras om (vilket kommer att behövas när jag behöver byta till W7)... :blink:  :ph34r:

517
Hade tänkt säga något finurligt om gruppen Yes, som jag aldrig lyssnat på tidigare, men nu på Spotify, och inte positiva saker. Men samtidigt pågår hetska debatter i bakgrunden, så jag hållaer tyst för tilllfället.
Älskar dessa "stridigheter"! Vansinnigt kul att läsa!
Det spelar väl ingen roll om det är positivt eller negativt. Det är ju inget annat än åsikter - och oavsett vad somliga försöker hävda, så är den enes åsikt aldrig mer värd än den andres.
Själv har jag aldrig gillat Yes, utan använder hellre Vips!.  ;)
Har aldrig gillat gruppen Yes heller - och när jag ändå håller på så kan jag dra med andra gamla "heliga kor", som Beatles, Elvis och Dylan som fler exempel på gamla "hjältar" som jag inte gillar. Alltid retar det någon... ;)

Va!! Gillar du inte Beatles????  :lol: Dylan och Elvis kan jag förstå, dom är lika roliga att lyssna på som det är att se på när färg torkar.....men Beatles!!!?? Skämt åsido, så undrar jag om jag blivit så musikintresserad som jag är om det inte varit för att pappa var ett så stort Beatlesfan. Dom har betytt (och betyder) mycket för mig. Men, jag respekterar faktiskt dom som inte gillar Beatles och står upp för det. Det kan fan inte vara lätt i vårt Beatlesglorifierade samhälle  :)
De som öppnade mitt musikintresse på allvar någon gång i tidernas begynnelse, var Beach Boys och deras läckra körarrangemang. Beatles tyckte jag däremot aldrig var något speciellt, även om jag senare naturligtvis förstod hur mycket de har betytt för musikindustrins utveckling - men att man inser deras betydelse är inte nödvändigtvis samma sak som att tycka om deras musik... ;)

518
Rick Wakeman hade nån hatkärlek till mellotronen, detta moderna påfund.
Jag tror Mr Artrock gillar den, trots att den en gång var ett modernt påfund.  :unsure:
Undrar om Claes uppskattar mellotronen?  B)

Det var föregångaren till senare samplern, så visst har den ett visst nostalgiskt värde - men som instrument än den egentligen ganska kass jämfört med samplers, eftersom det bara är ett gäng färdiga bandloopar som spelas upp och därför har de en väldigt begränsad repertoar.
Visst - jag har VSTi-versionerna av både Geforce M-Tron och IK's Sampletron i min egen ljudarsenal, men det är bara vid väldigt specifika tillfällen de kommer i bruk. Normalt ligger de mest och skräpar...

519
Åsikter kan vara bättre eller sämre, det är ju självklart. En nazist som hatar judar, har lika rätt som vi andra som är toleranta? Det är ju det du påstår Claes. Klart som fan att en åsikt kan vara välgrundad, rationell och bygga på kunskap. Motsatsen är korkade åsikter som t ex "alla åsikter är lika mycket värda" Vilken fjompig inställning! ;)

(Och diskussionen fortsätter i all evighet.) :lol:
Det beror förstås på vilken typ av åsikter det handlar om. När man pratar om musik, så är det ganska självklart att det är underförstått att åsikterna handlar om tycke och smak - och inte "välgrundade och rationella åsikter", som det kan handla om när det gäller politik... ;)

520
När du byter ljudkort så måste du ställa in VST Connections så att de stämmer med det aktuella ljudkortet. Tyvärr inget som hanteras automagiskt, utan det måste ställas in manuellt vid varje byte.

521
Hade tänkt säga något finurligt om gruppen Yes, som jag aldrig lyssnat på tidigare, men nu på Spotify, och inte positiva saker. Men samtidigt pågår hetska debatter i bakgrunden, så jag hållaer tyst för tilllfället.
Älskar dessa "stridigheter"! Vansinnigt kul att läsa!
Det spelar väl ingen roll om det är positivt eller negativt. Det är ju inget annat än åsikter - och oavsett vad somliga försöker hävda, så är den enes åsikt aldrig mer värd än den andres.
Själv har jag aldrig gillat Yes, utan använder hellre Vips!.  ;)
Har aldrig gillat gruppen Yes heller - och när jag ändå håller på så kan jag dra med andra gamla "heliga kor", som Beatles, Elvis och Dylan som fler exempel på gamla "hjältar" som jag inte gillar. Alltid retar det någon... ;)

522
Mr Artrock: Nedanstående citat från dig är minst lika besserwisseraktigt som Jonnerstones inlägg, så du är lika bra sandlådekrigare själv, även om du inte vill inse det... :mellow:

Jag gillar konstruktiva diskussioner även om man inte har samma åsikt, men det är ingen fakta att analogprylar föredras av alla "seriösa musikälskare", utan det är din personliga åsikt - som Jonnerstone och alla andra är i sin fulla rätt att bestrida utan att behöva kallas idioter när de inte delar din åsikt. Det är ingen fakta att äldre sound är "roligare och mer levande", utan det är också din personliga åsikt, som andra kan bestrida eftersom de inte delar åsikten.
Skilj på fakta och åsikt innan du börjar raljera om hur mycket bättre allt var förr... <_<



-10 på er och speciellt jonnerstone hmmm, jag förbehåller mig rätten att tycka musiken var bättre förr utan att bli kallad för bakåtsträvare etc, du lägger in lite för många egna grejer i det här men samtidigt måste jag poängtera att allt du säger stämmer fast omvänt  :D  att analogprylar och sounden fr förr är roligare och mer levande är det väl inga seriösa musikälskare som bestrider, att så bitskt och hätskt smutskasta oss som tycker så är närmast hädiskt, tur att man inte är ensam om att tycka som man gör men här på k-rummet verkar det sorgligt nog vara mest digitalnördar som inte greppar historien och tjusningen med skön musik som gappar... :lol:

523
Citera
Om man efter flera omtagningar inte lyckas riktigt med intonationen på ett par toner, men har fått till en tagning med "perfekt" frasering och känsla, så är det enligt min mening mycket smartare att använda Melodyne och redigera i någon minut för att korrigera ett par halvsura toner eller fixa något litet timingfel, än att fortsätta ett par timmar till med omtagningar och sedan inte orka sjunga in nästa låt.

Måste allt låta så perfekt? Vem bryr sig om det är lite halvsura toner här och där så länge det är bra låt.
Ja - allting måste låta perfekt. Det gjorde det ju förr, eller hur...? ;)
Skämt åsido, så blir ju lyssningsupplevelsen trevligare om allt är som man har tänkt sig. När man har verktyg som kan hjälpa till så att det blir som man vill ha det, så kan jag inte se någon som helst orsak att undvika att använda dem. Det är bara att binda ris för sin egen rygg.
Om man ska överföra det till svunna tider, så är det ungefär som att säga att vaxrulle är det klassiska och därför bästa och enda "äkta" sättet att spela in, så rullbandare borde bannlysas... :P

524
Det är egentligen ganska löjligt att snacka om "fusk" över huvud taget...
Om en sorts korrigering är "fusk", så är all sorts korrigering och komplettering "fusk" - även punch-in/punch-out, klipp i band, omtagningar, inhyrning av musiker som inte är med i bandet, körsång när inte tillräckligt många i bandet sjunger, pålägg av fler instrument än vad bandet kan spela live etc.

I alla tider har man "fuskat" precis så mycket som har varit tekniskt möjligt. Hade Beatles och andra gamla "hjältar" haft tillgång till Melodyne så hade de garanterat använt det. Det spelar ingen roll om de var bra musiker eller inte, utan de hade utnyttjat den teknik som fanns. Jag kommer aldrig att fatta varför gammalt alltid ska romantiseras in absurdum. När det begav sig så var det ju "fusk" när man började spela in i stereo och när man kunde göra sound on sound och flerspårsinspelningar också. Varför inte omfamna de hjälpmedel som faktiskt finns tillgängliga och se till att verkligen få fram det bästa resultat som är möjligt att få fram?

Ahh jag visste att detta skulle komma och just ifrån dig Claes  B)
;)

Citera
det är väl sant att man använder den teknik som finns tillgänglig i olika tider, min personliga uppfattning som jag tror många delar är att idag finns det kanske lite för mycket teknik och för många options liksom, förr då det var rätt begränsat på så vis fick musikernas & producenternas fantasi spela en långt större roll och det gjordes kort och gott mer intressant och nyskapande musik, tycka vad man vill men så är det!
(jag vet att det låter gubbigt att säga detta men nästan allt man hör låter likadant idag, opersonligt och slätstruket förutom vissa udda fåglar)
På den gamla "goda" tiden var det lika slätstruket eftersom alla kopierade varandra och framförde varandras låtar hit och dit - och det fanns många kopior och kopior av kopiorna. De kopior som överlevde är de man kommer ihåg, men det fanns säkert många av de som försvann som egentligen var minst lika bra, men hade sämre uppbackning från sina skivbolag så att de inte hördes och syntes lika mycket och därför aldrig blev tillräckligt kända - precis som idag, med diverse kopior som försvinner snabbare än de kommer även om de i vissa fall kan låta bättre än originalen...

Citera
Melodyne är en av dom hypade sakerna i verktygsarsenalen vst jag alltid kommer att förtala/förkasta pga min egen konservativa uppfattning om att en person som kan sjunga således inte behöver tweaka och fuska en dålig insats, (dessutom är melodyne enbart äcklig att höra när dom leker med effekten i viss äcklig pissmusik) visst gör man taskiga tagningar som får göras om ibland men då har man i alla fall visat att man kan, sång eller instrumentalinsats, det är ju en utmaning att sätta låten, refrängen eller bara strofen så bra som det bara går, själv tycker jag att man skall sätta hela låten men går givetvis runt detta i olika fall...
Om man efter flera omtagningar inte lyckas riktigt med intonationen på ett par toner, men har fått till en tagning med "perfekt" frasering och känsla, så är det enligt min mening mycket smartare att använda Melodyne och redigera i någon minut för att korrigera ett par halvsura toner eller fixa något litet timingfel, än att fortsätta ett par timmar till med omtagningar och sedan inte orka sjunga in nästa låt. Jag håller däremot med om att det känns fel att använda Melodyne till "sångare" som inte alls kan sjunga live, men samtidigt tycker jag att det är resultatet och inget annat som räknas (resan dit är bara intressant för de som jobbar fram resultatet, men inte för lyssnaren) - så blir det bra i slutänden, så är det kanske ändå ok (åtminstone så länge man slipper höra "sångaren" live...;)).
Att pitchverktygen (det brukar inte vara Melodyne, utan Autotune som används till sådant) används som effekt, har jag inte heller några problem med. De som gillar det, gillar det - och då är det fel av mig att påstå att det är fel. Det handlar ju om ett konstnärligt uttryck, precis som när någon drar igång en distpedal eller flanger på gitarren. Om du eller jag tycker det är "pissmusik", innebär ju inte att alla andra måste hålla med... ;)

525
Det är egentligen ganska löjligt att snacka om "fusk" över huvud taget...
Om en sorts korrigering är "fusk", så är all sorts korrigering och komplettering "fusk" - även punch-in/punch-out, klipp i band, omtagningar, inhyrning av musiker som inte är med i bandet, körsång när inte tillräckligt många i bandet sjunger, pålägg av fler instrument än vad bandet kan spela live etc.

I alla tider har man "fuskat" precis så mycket som har varit tekniskt möjligt. Hade Beatles och andra gamla "hjältar" haft tillgång till Melodyne så hade de garanterat använt det. Det spelar ingen roll om de var bra musiker eller inte, utan de hade utnyttjat den teknik som fanns. Jag kommer aldrig att fatta varför gammalt alltid ska romantiseras in absurdum. När det begav sig så var det ju "fusk" när man började spela in i stereo och när man kunde göra sound on sound och flerspårsinspelningar också. Varför inte omfamna de hjälpmedel som faktiskt finns tillgängliga och se till att verkligen få fram det bästa resultat som är möjligt att få fram?

Sidor: 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 85