Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Rattlesnake

Sidor: 1 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 67
421
Demolåtar / SV: Gurano - Rock Flum Ös
« skrivet: 30.08.2012, 00:46:40 »
Malande tuggande bas, yes. Gärna lite distad.  :wub:

Snyggt intro där, gillart.
Några tankar. Körerna ger det här lite klassisk klang, så varför inte fortsätta på det spåret? A-temat (det som spelas av den renare gitarren vid 40s) skulle kunna dubbas en oktav upp av något annat instrument, glockenspiel kanske. Eller lyfta in orgeln igen?

Vid 104s skulle ett stick kunna komma, en helton upp. Då skulle tempodubbleringen bli ännu effektfullare.
Kul å tackar för tankarna. Ja kanske att lägga på ett instrument till en oktav upp är inte fel - ska fnula på det!
Kanske rent av att du vill lägga den malande basen Rattle :)

Gurano
Kan testa lite, men fundera lite på om det inte ska vara ett stick först så jag inte lägger bas mot fel grund.  :)

422
Demolåtar / SV: Tigersoul - Fields of defeat
« skrivet: 30.08.2012, 00:44:52 »
Nu måste vi dock utröna lite mer specifikt det här om mitt uttal. Vilka specifika ord upplever ni som värst svengelska? Jag blir lite irriterad på det där, måste bättra mig ;)

Svenskan har mjukare konsonanter är engelskan. Jag tycker det alltid är där uttalet sviktar mest hos oss svenskar, och fast jag vet om felet är jag inte bättre själv... Framför allt t och d ska inte uttalas med tungan mot tänderna som i svenskan, men även k och p behöver vara mer explosiva. Fast det var ju värre förr, kolla in den svenske intervjuaren här (skämskudde fram):



423
Färdiga produktioner / SV: Eddi - Yes Im Gone ft. Perowitch
« skrivet: 30.08.2012, 00:28:48 »
Tycker det låter riktigt ballt om allt fram till 60s. Då kommer en sur stämma och plötsligt låter det inte heller inte tajt. Exakt samma sak händer på nästa refräng. Anar en copy-paste där.  ;)
Men jag tycker den andra halvan av refrängerna är helt onödig, det blir bara tradigt. Klipp bort och ha den dubbel på sista refrängen bara. Och då kopierat från den första halvan, som låter tajt.

Mixen låter bra, inget som jag tycker behöver ändras.

Intressant att du fick så många lyssningar så fort. Vad var det som gjorde folk så nyfikna på den här?

424
Demolåtar / SV: Dividend - Mother Russia will prevail.
« skrivet: 30.08.2012, 00:12:13 »
Har inte mycket att tillägga. Låter ryskt och mäktigt. Håller med 1up om att göra repris på temata. Körerna var ju lite artificiella som sagt.

"
...det är ett stycke homofon orkestermusik som kom till mig här på morgonen.

"Homofon" var jag tvungen att googla. Låter som ett musikalist skällsord, men det är nog en beskrivning av det jag gillar inom klassisk musik. Ja, nog är den homofon och bra allt.  :)

425
Demolåtar / SV: Gurano - Rock Flum Ös
« skrivet: 30.08.2012, 00:03:30 »
Malande tuggande bas, yes. Gärna lite distad.  :wub:

Snyggt intro där, gillart.
Några tankar. Körerna ger det här lite klassisk klang, så varför inte fortsätta på det spåret? A-temat (det som spelas av den renare gitarren vid 40s) skulle kunna dubbas en oktav upp av något annat instrument, glockenspiel kanske. Eller lyfta in orgeln igen?

Vid 104s skulle ett stick kunna komma, en helton upp. Då skulle tempodubbleringen bli ännu effektfullare.

426
Demolåtar / SV: Tigersoul - Fields of defeat
« skrivet: 29.08.2012, 23:52:25 »
Trevlig! Bra spelad och inspelad, sången lider som sagt av uttalet men är annars behaglig att lyssna på. Jag får inga associationer till någon annan låt, vilket är ovanligt med tanke på att ackorden är ganska vanliga. Sticket funkar kanon, riktigt bra.

Men det känns mest som en demo mest gjord för att dokumentera text, melodi och ackord. Jag kan tänka mig denna i en helt annan version, som episk rock eller tungt elektronisk.

427
Färdiga produktioner / SV: Clemens feat Girly - From My Heart
« skrivet: 29.08.2012, 23:39:57 »
Tycker också låten är värd en bättre mix. Mycket fint sjunget men i min värld är sångspåret överkomprimerat, vilket hörs på s-ljuden som går mot läsp och nån slags dist i övertonerna. Radioreklamsjukan.

Tycker det låter som något som brusar mot slutet, som försvinner när någon sekund återstår av låten. Kören som har något väsande ljud kanske? Låter lite skumt på något sätt.


428
Demolåtar / SV: equality - Träskvals
« skrivet: 29.08.2012, 23:18:56 »
Sitter och flinar här. Skithäftig låt, och fint framförd såklart. Harmoniföljderna är ju riktigt oväntade och avancerade men det sker aldrig på bekostnad av melodin. Det är ju egentligen ingen konst att hitta på skumma ackodföljder, men att hitta hem igen kräver sin man. Det gör du.

Mixen är kanon, spelandet också. Enda som skaver lite är hihat:en, som tar för mycket uppmärksamhet. Lägre, lite enklare spel och inte lika distinkt hade passat min smak bättre. Men annars finns det ju inte mycket att klaga på, den här närmar sig radioklass.

429
Det tar sig. Bra har blivit ännu bättre. Det hörs att du har jobbat med både spelet och kompositionen. Minns inte exakt hur förra verren lät, så jag vet inte vad som är ändrat imixen. Får fortfarande en känsla av olika rum i rummet, och lite udda perspektiv i djupled. Lite som att man hör musiken ifrån pianistens perspektiv, med stråket en bit bort, och oboen i ett trapphus. Kanske iofs för att jag vet att det är tre pluggar med olika inbyggd klang.

Lite mer rum på pianot och stråket kanske kan få det att smälta ihop, fast risken är väl att det blir för blött. Och violinen borde vara starkare.

Nån liten detalj låter aningen programmerat. Jag tycker att det låter för exakt när violin och cello spelar staccato samtidigt, och jag tycker också mig höra ett litet överlapp nån gång mellan tonerna på oboen. Pianot nog perfekt som det är, dynamiskt och följsamt.

Kompositionen har växt både i höjd och längd, tror jag. Men frågan är om den inte blev en aning för lång. De sista 30-60 s upplever jag inte att det händer så mycket nytt, "det som ska sägas är sagt", så det skulle kunna bli bättre att avsluta tidigare.

430
Hade redan lagt en bas när jag såg att du hade fått in en, men du kan få mitt spår med. Piano kommer också, och tänkte även försöka mig på ett leadsångspår. Det är inte ofta en låt skrivs i min tonart!  ^_^

431
Studio, produktion och övrigt / SV: Melodyn vs. Cubase
« skrivet: 24.08.2012, 22:51:51 »
Har inte full koll på marknaden, men jag använder Waves Tunes LT, som jag tycker gör sitt jobb väldigt transparent. Rättar till utan att det märks. Går för 49 USD nu om jag fattar sidan rätt:

http://www.waves.com/Content.aspx?id=2332

432
Studio, produktion och övrigt / SV: Skit 'Kobajjs'
« skrivet: 17.08.2012, 21:28:38 »
Bjurte, jag tycker du ska ändra rubriken på tråden till vad det egentligen handlar om, synkproblem med mp3:or. Skrev nyss om det i Collabtråden och ser i denna tråd att jag är rejäl pucktvåa.  :D

433
Studio, produktion och övrigt / SV: KR - Collab Challenge
« skrivet: 17.08.2012, 21:01:01 »
Mitt explorer 9 kraschar varje gång jag försöker klicka på länken till texten... skumt. :huh:

Sedan ser jag att backing tracket är mp3. Har varit med om mycket problem med synken när man försökt pussla ihop ett projekt av mp3 gjorda på olika håll. Inte lätt när man inte heller vet hur tajt partners spelar. Jag skulle ju hellre ha lagt upp det som Wav på Soundcloud, och att bidragen är Wav all the way. Om det inte går iaf ha en inräkning på backingtracket med klick som också bifogas alla bidrag.

Inte skrivet för att vara besserwisser utan för att undvika huvudvärk. :)

Edit: ser att ämnet redan varit upp i annan tråd. Och texten gick att öppna på en annan dator, jag kanske saknar någon webbläsarplug-in på min nya dator.

434
Studio, produktion och övrigt / SV: KR - Collab Challenge
« skrivet: 16.08.2012, 23:50:01 »
Gillar låten skarpt! Skulle vilja bidra med något men jag vet inte riktigt vad du redan fått in.

435
Inte helt lätt att bestämma sig, många bra bidrag. Hög kvalitet på produktionerna med. Men det får bli så här:

1p Låt nummer 9 French rose, Trevlig melodi och kanonbra inspelning, men det låter inte så mycket skärgård för mig, mera vingård.

3p Låt nummer 3 A New Dawn. Bra låt men med inbyggd spänning. Men genren var lite helgardering, och vilket årtal ska det vara?

5p Låt nummer 7, Önskefabriken. Klockren parodi, det enda som jag saknar är en läskig syntig trumpet.

7p Låt nummer 15 the Monks. Låter riktigt, riktigt bra om denna.

10p Låt nummer 5, Radhusdrama. Skulle ha platsat som tv-seriesignatur på riktigt. Kanske att det borde ha varit lite synthstråk i bakgrunden för att vara riktigt tidstypisk, men känns skönt att slippa det.

12p Låt nr 11, Irla. Fasiken var bra melodi, och klockren genrebeskrivning. Ser hela serien framför mig...

A new dawn är låt nr: 10.
Nej, det är låt nr 8.  ;) Ändrar i mitt första inlägg.

436
Inte helt lätt att bestämma sig, många bra bidrag. Hög kvalitet på produktionerna med. Men det får bli så här:

1p Låt nummer 9 French rose, Trevlig melodi och kanonbra inspelning, men det låter inte så mycket skärgård för mig, mera vingård.

3p Låt nummer 8 A New Dawn. Bra låt men med inbyggd spänning. Men genren var lite helgardering, och vilket årtal ska det vara?

5p Låt nummer 7, Önskefabriken. Klockren parodi, det enda som jag saknar är en läskig syntig trumpet.

7p Låt nummer 15 the Monks. Låter riktigt, riktigt bra om denna.

10p Låt nummer 5, Radhusdrama. Skulle ha platsat som tv-seriesignatur på riktigt. Kanske att det borde ha varit lite synthstråk i bakgrunden för att vara riktigt tidstypisk, men känns skönt att slippa det.

12p Låt nr 11, Irla. Fasiken var bra melodi, och klockren genrebeskrivning. Ser hela serien framför mig...

437
Färdiga produktioner / SV: 91:an - I knew you were there
« skrivet: 07.08.2012, 16:51:22 »
Plockkompet - ja där var Lennon före! Har inte kompet förekommit nån annanstans? Det känns så naturligt och jag har ofta använt det när jag suttit och plockkompat.

Hmm, läser på något ställe att Lennon spelar Merle Travis-picking på Julia, men det jag har hört av Travis liknar inte det. Någon annan kanske vet mer?

438
Färdiga produktioner / SV: 91:an - I knew you were there
« skrivet: 06.08.2012, 23:52:24 »
Gillar låten, nog den bästa jag har hört från dig. Trots att instrumenteringen är enkel låter det mycket. En konstart i sig.

Gitarrplocket är riktigt bra, önskar jag kunde spela så. Men inte är det McCartneystil på det, du har ju skamlöst snott från Lennon. ;)



Men melodin är trevlig och glad. Den är egentligen av music hall-karaktär än 60-tal, tycker jag. Perfekt på sommaren. :)



439
Den där sista låten (16) går inte att spela upp :unsure:

Intressanta bidrag i övrigt! :)

Funkar bra för mig.

Mysko :unsure:
Funkar här med.

440
Studio, produktion och övrigt / SV: Omedveten Plagiering?
« skrivet: 04.08.2012, 11:42:45 »
Plagiat är medveten härmning. Det kan man pyssla med om man har samvete för det (melodifestival...).
När man själv kommer på att låten man har gjort liknar en annan, har man tre val: gå vidare, ändra om eller skrota.
När andra tycker att låten man har gjort liknar någonting annat, men man själv inte håller med, är det bara att strunta i det.

Edit: Den senaste låten jag lade upp här, skickade jag först till Equality för koll om den liknade något annat. Han länkade till en låt vars första toner var mycket lik, men som jag inte tror jag hade hört förut. Men genom att ändra några toner försvann likheterna och resultatet blev lika bra som ursprungsmelodin.

441
Låter harmoniskt och fint överlag. Pianots vänsterhandsstämma är känslig och vacker, låter spelad och inte mekanisk. Det blir aldrig tråkigt, ibland kommer slingor med melodisnuttar som känns riktigt bra. Ser inget mönster i hur slingorna uppträder, men det är väl inte meningen heller.

Tempoväxlingarna känns däremot lite abrupta och inte speciellt nödvändiga.

Mixen låter lite knepig i lurar. Pianot känns helt nära, som om man själv spelar på det. Violinen känns som den befinner sig längst bort på scenen och cellon halvvägs bort. Oboen känns lite svår att definiera, den verkar mest understödja de andra instrumenten så jag tänker inte så mycket på den.

Jag skulle vilja flytta fram violinen och bak pianot, om det är möjligt. Jag har inte dina pluggar så jag vet inte om det går; är pianot endast närmickat och violinen ambientmickad är det värre. Att lägga på stereobredd eller chorus brukar funka på annat som hamnat för långt bort, har inte provat på stråkinstrument. Pianot kan jag acceptera att det är som det är, men att få violinen närmare tycker jag är nödvändigast, det är ju ett instrument som normalt är i förgrunden och "tar plats" i en kvartett.

442
Tack!

44cm lång, 4,1 kg!  :D
:lol:

Vad ska den heta?

Hmm.
Stor, tystlåten, inte så kvicktänkt som andra, men kommer ihåg mycket. Förhoppningsvis pålitlig. Låter som en norrlänning med dubbelnamn.

443

Hur är det med denna .. har den firewire?
Nej, finns inte på denna.

444
Tack!

44cm lång, 4,1 kg!  :D

445
Versen funkar, och upptakten till refrängen funkar bra. Sen väntar man sig ett klimax, men det blir inte riktigt det. Refrängen känns inte stark nog. Kan ju vara en fråga om prodd också förstås, men jag tror det ligger mera i själva melodin. Refrängmelodin och dess toner är bra, men det känns som de blir allt för många i följd. Bara att ta bort ordet "now" i strofen "for a while now" kan funka.

446
Då har jag köpt en ny laptop. Det blev en Asus K93SM-YZ108V (18,4", i5-2450, 640 GB/5200 RPM, GT630M)

Satte i en Seagate Momentus XT 8GB/750 GB 7200RPM hybriddisk där mina samplingsbibliotek skall bo. Operativet och Cubase får klara sig med den långsamma originaldisken, men tycker inte den är störande seg att boota upp. Och fläktljudet är väldigt diskret.  :)

Trodde maskinens alla 4 minnesplatser var aktiverade, men det visade sig efter en massa vändor med support och leverantör att de två platserna under tangentbordet (!) inte lirar med en i5-processor, så det slutade med att jag fick ta bort den befintliga 4GB-modulen och sätta i två 8GB-moduler på baksidan istället för den billigare lösningen med 4x4GB. Drog därigenom över budgeten med några hundringar.

Har inte utsatt maskinen för några prov ännu, håller sedan en vecka tillbaka fortfarande på att installera alla programvaror, bibliotek och drivrutiner till kringutrustning. En 30 DVD-skivor inalles plus en del köpta nedladdningar... Och alla uppdateringar som skall köras därefter... Och all manuell handpåläggning för att få allt att fungera tillsammans (Cubase att hitta Play, Kontakt att hitta bibliotek) ... :blink: Det här jobbet är inget man skulle vilja göra ofta...

447
Studio, produktion och övrigt / SV: Fibes oh Fibes
« skrivet: 25.07.2012, 12:20:18 »
... och nazi-liknade frontfigur.


Det här nya bandet slog igenom 2003.
I hela Göteborg?  ;)

Jag har såklart missat dom då jag inte orkar lyssna på P3. Inte för musikens skull utan alla tramsiga programledare (tjej och kille som har så sjuukt kul i studion).

Nåväl, visst är det hypat. Men om man lägger det åt sidan tycker jag det låter som nånting jag skulle stå ut att lyssna på ett helt album. Just den här låten låter mycket Yllet för mig - tajt oktavsång t ex.  Gillar att det kommer oväntade saker i arret. Men jag tycker Yllet programmerar trummor bättre, de här lät rätt uselt.
Men blev nyfiken och kollade tuben lite. Hittade ett klipp från igår från Allsång på skansen. Avslöjad, Asti!  :D
Men den här versionen är bättre.



Här låter de annorlunda, kan det vara singback? Fast man hör en sejamatta durra med i början. Bra driv när de kommer igång. Tycker väl att sångaren lever mer på sitt utseende än röst. Och när ska den stackars basisten hinna spela gitarr? :)

Tja, summerat mindre än en timme efter jag hört talas om dem första gången: rätt OK. Tack för musiktipset Asti.

448
Demolåtar / SV: Rattlesnake - Mot Dorpat
« skrivet: 16.07.2012, 23:39:16 »
Ahh vad fint!
Temat är otroligt bra
så även orkestrering och komposition
Tänker av någon anledning på PB även fast pianots inledning är mycket Jan J.
Den var fin att lyssna på i sommarkvällen!

Tack så mycket. Roligt att du gillade den.

Har lyssnat mycket på bägge dessa herrar. Idag stannade jag till i Söderhamn, JJ:s hemstad. Och igår kväll besökte även jag PB på Frösön och "provspelade" hans namnlösa flygel. Jag slog bara c:et i mitten, med hans musik i lurarna. Det räckte så, av respekt för honom och de övriga gästerna. Men flygeln klingade fint, nystämt.

449
Demolåtar / SV: Boxcutter - A hymn to all that is lost
« skrivet: 09.07.2012, 18:46:27 »
Har också Cubase 5 och det funkade för mig med att öppna. Kul att studera! Mina visuella intryck:

Prydligt och överskådligt uppställt, du har en mall du utgår ifrån, har du nämnt förut. Jag räknar till att du använder totalt 26 artikulationer här, är det de som du alltid har i din mall, eller har du tagit bort/lagt till artikulationer efter behov? Men om du kör med mall, varför ser det ut som att du har spelat in alla stråkstämmor på violinspåret, och sedan fördelat ut?  :unsure:

Du kör artikulationerna på separata spår, verkar vara det fiffigaste sättet att få till naturlighet i spelet på ett överskådligt sätt. Använder du vissa keyswitchar också? Ser så ut i början på spåren.

Tempotrack kör du också med, ser jag.

Du verkar inte ha några problem att hitta stämmor, ser att du på flera ställen gör divisi genom att köra två olika artikulationer parallellt. Basar och celli är inte kopior en oktav ifrån utan skiljer sig lite här och där. Snyggt ritade expressionskurvor överallt.

Spännande, jag skall ladda på mina vsti:er så jag kan lyssna och studera ännu mer. Verkligen roligt att du ville visa hur du jobbar. Jag är inte lika strukturerad som du, jag lägger upp en Cubasefil i min tråd som ett skräckexempel...  ;)

450
Hur går det för er blir det något gjort?
Nä. Spika en deadline så man man kan känna lite prestationspress.  :)

451
Jäklar vad kul det är att bygga upp trumset i Groove Agent One.  :D Höll på att tappa en hel natts sömn på kuppen.
Och det blir ganska bra resultat också, om man är noggrann med att klippa upp ljudspåren. Det låter inte så tajt annars...
Det tar dock lite tid. Datorn måste tänka bra länge varje gång man drar ett ljud till en knapp.

452
Demolåtar / SV: Boxcutter - A hymn to all that is lost
« skrivet: 05.07.2012, 12:04:49 »
Mästerligt. Perfekt avbalanserat och slipat. Gillar också brytackorden som gör att lyssnaren inte förlorar fokus. Tyckte klangbilden var lite dov först, men antar att du vill ha det så, lite sordinerat istället för Disneyglittrigt. Får ingen spel/fantasykänsla, utan mera intrycket av medvetet komponerad filmmusik för att illustrera en sekvens av vemod.

Hör hur du har jobbat med expression och snygg iblandning av träblås i stråket för att få skiftande klangfärger. Om du använder många artikulationer vet jag inte, eftersom jag inte kan höra bytena, vilket är bra. Det hade varit väldigt intressant att analysera projektfilen för att se hur du trollar.  :)


453

Jodå det ska funka. Drar du dom från arrangefönstret i Cubase till padsen som jag skrev? 

Ah. Missade att det var ifrån arrangefönstret man skulle dra, drog från utforskaren. Sitter inte vid rätt dator nu, men ska testa i kväll. Tack igen.  :)

454
Kontakt fixar jobbet. men det lär behövas en hel del mek i ljudredigeringen för att få homogenitet - med exakta nivåer, EQ etc. Sedan också mängder med material för vettig round robin etc... Du bör ha något hundratal slag per trumma att utgå ifrån!

Jag hade inte tänkt börja konkurrera med Toontrack... ;) Gjorde det här bara som en kul grej, kanske 10-15 slag per trumma och det blir vad det blir. Kanske går att använda till något nyttigt. Eller inte.

Arachnid är enligt min googling det närmaste du kommer Battery i gratisform. Tycker dock det ser tveksamt ut till layermöjligheter. Ser inte ut att ha midi-learn heller. Jag har nåt gratisprogram från tidningen Computer Music du kan få om du inte hittar något annat. Tror att det är ganska begränsat det också vad gäller layers.

OK, ska kolla upp detta om inte något av det jag har löser det hela. Tack för tipset!


Vet inte hur det är med Cubase Studio, men fr.o.m version 5 av Cubase så följer Groove Agent One med som är en MPC liknande trummaskin med 16 pads. Med den kan man dra sina redigerade samplingar från arrangefönstret till valfri pad. Man kan dra flera samplingar till samma pad för att på så sätt skapa layers. När man är nöjd så sparar man det som ett nytt kit. Väldigt smidigt och enkelt sätt att bygga egna trumset med egna samplingar i Cubase.

Jo, Studio har också Groove Agent One. Kollade lite som hastigast, men att dra Wav-filer till knapparna funkar inte. Får väl leta rätt på manualen för att kolla vad den vill ha för format. Men verkar som du säger enkel att arbeta med. Tack för tipset!


455

I Kontakt (stora kontakt alltså - inte Kontakt Player) kan du importera egna samplingar i och skapa hela köret med velocityswitchar o dyl, så du behöver inget annat än det du redan har. :)

Får läsa på hur man gör, men har en känsla att det blir meckigt. Har inte blivit riktigt kompis med Kontakt förut. idealet vore ett gränssnitt likt EZ-drummers... :)


Kontakt 4 är bra på tonala instrumenter.
Men på trummor och perkussion är Battery bäst.
http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/battery-3/

Ja, fast 179 Eur är lite för mycket pengar.


kör du med cubase ?

Japp, Cubase Studio 5.


Sidor: 1 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 67