Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Claes

Sidor: 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 85
316
För att kunna få ut så många samtidiga röster som möjligt ur samplingsbibliotek, så kör med eSATA. I andra hand Firewire och sista hand USB.

317
Det kan också vara preampen som distar för att insignalen blir för stark.
http://wiki.kontrollrummet.com/Pad

318
Studio, produktion och övrigt / SV: Att spela bluesmunspel
« skrivet: 25.02.2012, 18:03:46 »
Jag har tre bluesharp och ett kromatiskt munspel. Kan väl spela halvhyfsat, men har aldrig använt dem när jag har spelat in eftersom jag inte brukar göra den typen av musik där jag tycker att det passar. Köpte dem för typ 100 år sedan, när jag tyckte att det kunde vara bra att ha... :rolleyes:

319
Preamparna i mixerbord brukar vara ganska neutrala, så för att få någon vinst med en extern preamp, skulle du i så fall ha preamp med snygg färgning, för att kunna variera soundet.

Billiga rörpreamps är oftast inte så kul, utan om man ska hålla budgeten nere men ändå få lite färgning, så är det nog bättre att kolla på transformatorbestyckade preamps, som exempelvis GA Project Pre-73.

320
Youtube tar bort direkt om någon säger att det är deras material.
Bakvänt att behöva bevaka själv på det sättet om man inte vill att andra lägger upp covers på ens låtar, men det ses nog till viss del som reklam, så att de flesta har överseende med brotten mot reglerna...

321
Alla ställen som man kan lägga upp musik på (jodå - även youtube och myspace) har i bestämmelserna att man själv måste äga rättigheterna till det man lägger upp. Undantag finns, men då har websiten avtal med STIM (eller motsvarande i sitt land).
Att sedan många användare skiter i bestämmelserna, är en annan sak, men risken finns att ägarna till websiten kan hållas ansvariga på ett eller annat sätt - och det vill vi ju absolut inte riskera för Kontrollrummet.

322
Det är en cover eftersom det är den ursprunglige upphovsmannen som fortfarande har alla rättigheter.
Eftersom det inte är han själv som lägger upp det, så måste websiten som man lägger upp det på, ha ramavtal med STIM för att inte riskera problem på den fronten.

Lägger du upp ditt eget material så finns inte det problemet alls eftersom du har alla rättigheterna själv och då kan välja var du vill lägga det.

323
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa tenoren genom tiderna
« skrivet: 20.02.2012, 23:50:42 »
Vadfalls?!? Du har ju glömt Ranelid! Han kan ju allt eftersom han är TV-kändis i musiksammanhang numera också... :rolleyes: :P


Det finns en enda tenor som förtjänar den eviga kungakronan (tror inte att vi kommer att få uppleva en lika fantastisk tenor igen under vår livstid); Luciano Pavarotti.
Under honom finns det typ 30 tomma rader och sedan börjar resten drälla in.
Själv var Pavarotti väldigt ödmjuk och berömde bland andra Jussi Björling i intervjuer, men Jussi kom flera mil efter, enligt min mening.

324
C6 innehåller en bridge som går in automatiskt vid behov och gör att 32-bitspluggar också funkar i 64-bits Cubase (något man behövde tredjepartsprogrammet jbridge för i C5, eftersom bridgen i C5 var för dålig), så det behövs ingen extern wrapper till det numera. Största nackdelen med att köra 32-bitspluggar i 64-bits Cubase, är att pluggarna tar mer kraft på grund av omvandlingen via bridgen.


Om pathen till pluggarna är inlagd, så behöver du kanske göra "update plugin information" också - eller det har du kanske redan provat?

325
Ett alternativ kan också vara VIR2 Acoustic Legends: http://www.vir2.com/instruments/acoustic-legends-hd . Deras Electri6ity är skitbra, så hoppet är stort om den också.

En annan som kan vara kul - om den ska ligga i bakgrunden - är Spicy Guitar, som är gratis: http://www.spicyguitar.com/

326
Jag brukar köra akustisk gitarr med Virtual Guitarist (använder inte så mycket acke, men ändå...), men eftersom det inte finns längre (j-a Digidesign som skrotade det när de köpte upp Wizoo :(), så är Real Guitar ett mycket intressant alternativ, som jag har funderat lite på: http://www.musiclab.com/products/realgtr_info.htm

327
Studio, produktion och övrigt / SV: rew mätning. Vad är bra?
« skrivet: 19.02.2012, 00:16:52 »
I ett obehandlat rum är det inte ovanligt med avvikelser på 20-30dB eller rentav ännu mer, på grund av stående vågor. Målet är förstås alltid att få det så nära rak frekvensgång som möjligt (åtminstone vid lyssningspositionen...), men i praktiken är det i princip omöjligt. Runt 10dB eller något ditåt måste man troligen acceptera om man inte lägger mycket jobb på akustikbehandling.

328
Reverb som insert? Har aldrig använt reverb annat än som send-effekt, eftersom jag alltid vill ha originalsignalen opåverkad, med reverbet som ett tillägg, på samma sätt som när man sjunger i ett vanligt rum. Som send-effekt kan man dessutom använda samma reverb till olika ljudkällor, så att man inte får ett alltför spretigt intryck i ljudbilden.
Jag har aldrig upplevt behov av att automatisera signalen till reverbet. Det blir ju mest naturligt att responsen i reverbet följer ljudkällans nivå.
Lägger däremot alltid de-esser (om det används till sång) och en mild kompressor på bussen före reverbet, för att få kontroll på insignalen dit. De gånger jag kör två olika reverb på sången, så ligger de alltid på varsin buss.

Som insert lägger jag i princip bara pluggar som kompressor, eq, de-esser, gitarrstärkarpluggar och Melodyne, som ska påverka HELA signalen och jag alltså inte vill ha kvar den ursprungliga signalen i originalskick.

329
Absolut inget fel på reverb, men man ska som sagt inte överdriva det, så att det blir det hemska dansbands-reverbet från 80-talet, typ... ;)
Jag använder alltid reverb på sången. Gillar inte att ersätta det med delay, som vissa förespråkar, utan det ska låta som ett riktigt rum, så impulsreverben är en underbar uppfinning! :) Jag kan gärna lägga två olika reverb i vissa låtar; Ett kort som får vara lite lagom starkt för att skapa lite mer rumskänsla - och ett längre som får vara mer i bakgrunden för att skapa lite stämning.

De jag använder mest är SIR2 och Breverb.

330
Studio, produktion och övrigt / SV: Nu snöade jag in på ljudkort
« skrivet: 15.02.2012, 01:07:31 »
Jag kör med PCI-kort (RME HDSP9652) och externa omvandlare (RME ADI-8 DS och Benchmark ADC1 och DAC1), men visst finns det PCI-kort där det finns analoga I/O (antar att det var det du menade, Dividend? Alla kan ju spela in, men om det finns analoga I/O eller inte, är en annan femma...;)).
Några exempel:
  • ECHO Gina och Layla har PCI-kort och extern låda med alla I/O, så kallad breakout-box där också omvandlarna sitter, för att undvika risk för störningar som kan förekomma innanför skalet på datorn
  • ECHO Mia är enbart PCI-kort, med breakoutkabel
  • RME HDSP9632 har breakoutkabel från PCI-kortet - och anslutningar för extern omvandlare om man behöver fler I/O
  • RME HDSPe AIO är ungefär motsvarande HDSP9632, men för PCIe
  • RME Multiface måste man ha tillhörande PCI eller PCIe-kort till, men de säljs ofta separat eftersom det också finns en burk som heter Digiface (som bara har digitala anslutningar), som använder samma kort
  • MOTU 2408 Core system, 24 I/O Core system och HD192 består också av PCI-kort med medföljande externa burkar för alla I/O

331
Studio, produktion och övrigt / SV: Nu snöade jag in på ljudkort
« skrivet: 14.02.2012, 21:51:59 »
Störst betydelse för ljudkvaliteten i ungefärlig ordning... :

Ljudkällan
Erfarenhet hos den som sköter spakarna
Lyssningen i kontrollrummet
Akustiken i kontrollrummet
...
...
Mikrofonen
Akustiken i liverummet
Micpreampen
AD/DA-omvandlare (alltså ljudkort om man inte har separata omvandlare)

Ja, typ så någonting...

Så en erfaren och kunnig man som du, Claes, tycker inte det borde vålla några större problem för Max att mixa genom ett SoundBlaster då?
Jag räknar inte med spel-och-lek-ljudkort i den uppställningen - och bara med rimligt nya prylar.
Det finns liksom vissa lägstanivåer som inte får underskridas... ;)

Nåja - skämt åsido, så funkar det säkert ganska ok även med ett Soundblasterkort om det är av nyare sort (Creative köpte ju upp EMU för att antal år sedan, så de borde väl ha lärt sig någonting nytt genom det...). Analogdelen är förmodligen ändå inte i klass med billiga musiker-ljudkort eftersom de alltid söker billigaste lösningarna, men säkert inte så dålig att det blir oanvändbart, som det har varit förr i tiden om man hade minsta lilla krav på ljudkvalitet...

Som sagt så beror det också på vad man använder för delar i ljudkortet. Spelar man in genom det så har det större betydelse än om det bara används för lyssning. Ljudkortet är inte heller inblandat ett dugg i ljudskapandet i virtuella instrument och pluggar, utan det sköts helt av datorns CPU, så ljudkortet har då bara en sekundär inverkan vid mix, genom att man justerar enligt det man hör.

332
Studio, produktion och övrigt / SV: Nu snöade jag in på ljudkort
« skrivet: 14.02.2012, 21:14:46 »
Störst betydelse för ljudkvaliteten i ungefärlig ordning... :

Ljudkällan
Erfarenhet hos den som sköter spakarna
Lyssningen i kontrollrummet
Akustiken i kontrollrummet
...
...
Mikrofonen
Akustiken i liverummet
Micpreampen
AD/DA-omvandlare (alltså ljudkort om man inte har separata omvandlare)

Ja, typ så någonting...

333
Det som är mest irriterande är att vanliga noncompos tror att allt som dansbanden spelar, är deras egna låtar - när många av de mest kända låtarna är covers som är omgjorda till dansbandsstuk med (i bästa fall) dåligt översatta texter...

Elvis var väl också till största delen coverartist?

Prince's egen version av Nothing compares 2 u, är för övrigt väldigt mycket bättre än Sinead's version - även om den också var bra.

En cover som jag var väldigt tveksam till innan jag hörde den, var Annie Lennox' A whiter shade of pale - men den är riktigt bra. Inte fullt i klass med originalet, men ändå riktigt bra.

Hur många vet i dessa "Idol"-, "Talang"- etc-tider, att låten "Alone" gjordes till en megahit i slutet av 80-talet av Heart - och att den ursprungligen gjordes av I-Ten ett par år tidigare...?
- eller att "All by myself", som Celine Dion hade en hit med, kommer från Eric Carmen 1975 och blev en hit då också...

334
Studio, produktion och övrigt / Dax för SPAM i Wikin igen...
« skrivet: 09.02.2012, 23:55:36 »
Det har börjat komma in spam igen sedan någon vecka tillbaks och det verkar öka, så kan det gå att blockera nyregistrering ett tag framöver, så att jag kan slippa radera sådant skräp hela tiden?

335
Studio, produktion och övrigt / SV: Tysta fläktar
« skrivet: 08.02.2012, 02:38:07 »
Det är så här tyst (håller ut armarna precis som storfiskaren...). ;)
Jag kör med Noctua-fläktar, som är väldigt tysta, men jag kommer dessvärre inte ihåg vilken modell det är.
Så länge det håller sig under 20dB, så får man nog säga att det är ganska tyst (har för mig att de tystare hårddiskarna brukar ligga där någonstans) - men det beror ju mycket på fläkthastigheten och vinkel på fläktbladen etc, eftersom det mesta av ljudet kommer från luften som rör sig, snarare än från själva fläktmotorn.
Om din dator normalt blir väldigt varm, så är det troligen inte så lämpligt att välja de allra långsammaste modellerna, men annars är det ju alltid bättre ju tystare det är... Scythe har någon modell som är ända nere på 5dB (500RPM) och Noctua på 6.8dB (500-700RPM) - så någon av dem kan vara ännu lite trevligare i studion än Be-quiet fläktarna, där den tystaste är på 9.8dB vid 800RPM...

336
Med tanke på trådens rubrik, ska jag kanske nämna att jag såg den danska finalen (vi kan göra det här i Skåne :)). De har EN final och låter det inte svälla ut till en oändlig dokusåpa, som vi har det hos oss. De hade mycket bättre klass på låtarna och det var dessutom en bra låt med en bra sångerska som vann. :)

337
En av vinnarna var värd att komma till finalen. Den andra låten som eventuellt kunde ha varit värdig att komma dit försvann till förmån från annat skräp som kom till final och andra chansen.

Med andra ord två låtar (Loreen - och med viss tvekan Afrodite) som var lyssningsbara i den första deltävlingen, medan resten var bottenskrap, i vanlig Mediokerfestival-ordning.
Skulle tro att det blir ungefär som det brukar, att det av de 32 delfinallåtarna, totalt sett finns kanske 5-6 låtar som är rimligt ok, medan resten är sådana som borde ha rensats bort innan de ens spelades in...

338
Klassiskt finns i alla fall här: http://www.classicalarchives.com/midi.html - men man får bara hämta 5 midifiler om dagen om man inte blir betalande medlem...

339
Två grymt bra låtar med (nästan bara) sång och piano:




340
Autotune och Melodyne är fantastiska saker som får sången att låta som död sinusvåg :mellow: :mellow: :mellow:
...om man vill, ja.;) Om man däremot inte vill använda det som effekt på det sättet, så kan man istället korrigera småfel utan att det märks ett dugg. :wub:

341
Bästa sättet att låta bli att träna sångrösten stavas Autotuner.

..fast Autotune elelr Melodyne hjälper ju inte så mycket om man inte har en bra soloröst att utgå från...
Jag har inga större problem med intonationen, utan det är hur rösten låter som gör att en karriär som leadsångare skulle stanna på planeringsstadiets första punkt för min del... ;)

Hur använder man Autotune och Melodyne? Enligt Vocoder med autotune/melodyne som
en insert på audio-spåret och sedan ett midi-spår kopplat mot autotune/melodyne?
Eller hanteras det direkt i själva insert-effekten mot audio-spåret?
(Kan vara användbart t.ex när man inte klarar en hög körstämma.)
/Asti t.f. körmedlem
Jag använder Melodyne (dock aldrig i inspelningarna på testsiten), som bara jobbar off-line och inte i realtid (och därför också gör ett mer transparent jobb) - och det ligger som en insert.
Man "spelar in" sångspåret i pluggen först (genom att helt enkelt aktivera inspelningsläget i Melodyne och köra igenom låten en gång) och sedan korrigerar man det som inte blev tillräckligt bra i Melodyne-pluggen, i princip lika enkelt som man korrigerar miditoner som råkade bli fel när man spelade - och så spelas den korrigerade versionen upp istället för den som bara nästan blev rätt... Mycket enkelt och smidigt. :)

342
Bästa sättet att låta bli att träna sångrösten stavas Autotuner.

..fast Autotune elelr Melodyne hjälper ju inte så mycket om man inte har en bra soloröst att utgå från...
Jag har inga större problem med intonationen, utan det är hur rösten låter som gör att en karriär som leadsångare skulle stanna på planeringsstadiets första punkt för min del... ;)

343
Shit! Jag som trodde att det skulle räcka att köpa boken, så var det klart... ;)

OK - man skulle kanske ta och leta upp en sångpedagog och se om det kan finnas hopp även för mig... :unsure:
Har sjungit i kör för många år sedan, men aldrig försökt utveckla rösten.

344
Är det så att till och med jag skulle kunna börja låta ok med hjälp av den där boken...?
Som alla som är intresserade av mickar har hört vid det här laget :rolleyes:, så passar min röst mest till kör - men det hade förstås varit kul att kunna dra nytta av den till solosång ibland också...

345
Jag har för mig att Magix har haft ett sådant koncept tillgängligt för Samplitude eller Sequoia, men tror att de gick ifrån det...
Det borde vara fullt möjligt att lösa.
Steinberg har en hantering som är ganska smart med sina nycklar till återförsäljare, där licensen är begränsad i tid (3 månader) och antal starter. När man närmar sig slutet på tiden eller antal starter så loggar man bara in och hämtar ny licens till sin nyckel.
Något i den stilen borde kunna vara hanterbart för slutkunder också. Att hålla koll på tidsanvändningen blir nog lite för komplicerat - för då måste man logga in på deras hemsida varje gång man kör programmet/pluggen (tiden i datorn går ju att ändra, så det är inte tillförlitligt). Har man inte uppkoppling eller om deras hemsida strular den dagen man vill jobba, så är det kört.

346
Studio, produktion och övrigt / SV: Crackad DAW licensierad VST
« skrivet: 28.01.2012, 14:07:21 »
Det här är en stor fråga, tyvärr innebär piratmarknaden att många tankar hem de bästa och dyraste programmen och pluggarna och kör på med dom. Sedan hävdar man att man aldrig skulle ha råd att köpa sina program trots att det finns mindre och billigare program och plugar! Men det tror jag handlar om okunskap kombinerat med enkelhet.
- och så tycker fultankarna dessutom att programmen är för komplicerade - och då är de "dåliga"... :rolleyes:
Många program och pluggar har demoversioner som man kan testa under en tid. Så brukar jag göra eftersom jag inte vill ha in några piratversioner i min maskin.
Själv tycker jag att Photoshop är för dyrt för det jag behöver det till. Det innebär inte att jag fultankar Photoshop, utan jag har köpt Photoshop Elements istället. Funkar helt perfekt för mig. :)
När det gäller Cubase, så kör jag med värstingversionen, egentligen främst för att jag alltid har gjort det och det går inte att uppgradera till en lägre version, men egentligen hade jag nog klarat mig bra med Artist eller rentav Elements där också - och det hade nog en förkrossande majoritet av alla Cubase-användare också gjort även om de inte skulle erkänna det ;) - och Elements är ju inte särskilt dyrt... Jag är också säker på att de flesta klarar sig bra med de plugineffekter som följer med DAW-programmet från början - och därför egentlgen aldrig behöver köpa några tredjepartspluggar (där de bara letar efter presets som låter bra, istället för att lära sig hur det fungerar... :rolleyes:). När det gäller virtuella instrument kan det däremot vara svårare och man kan behöva komplettera efter egen smak.

347
Studio, produktion och övrigt / SV: Hade du stannat?
« skrivet: 26.01.2012, 20:18:58 »
Känt stycke?
Jag har aldrig hört det - eller så känner jag kanske bara inte igen det när det är en ensam fiol... ;)
Håller med om att det dessutom är helt fel miljö för finlir som detta.

Vad jag menar att man behöver spela för att få folk att stanna upp, är populära extremt välkända låtar som folk kan relatera till och sjunga med i, eller att man gör lite mer show av det - annars är chansen att folk stannar nog ganska minimal...

348
Studio, produktion och övrigt / SV: Hade du stannat?
« skrivet: 26.01.2012, 13:58:19 »
För att folk ska stanna och lyssna, så måste man nog spela väldigt välkända låtar. Annars uppfattas nog fiolspelande mest som gnälligt gnidande av gemene man... :(

349
De här listorna känns alltid så förutsebara.
Det är alltid låtar som anses som mästerverk.

Och på tok för mycket Bob Dylan. Hade jag fått bestämma hade han inte haft en enda låt.

Åjo - Bob Dylan har gjort flera bra låtar, men det är ingen av dem som har blivit lyssningsbara förrän någon annan har gjort cover på dem... ;)

350
Saknar flera låtar, efter en snabb genomläsning!

Schools out, Alice Cooper till exempel samt Going Home, Ten Years After eller Times, Prince och Manic Monday, Bangles. Men det finns ju hur många som helst som inte finns med på listan!  :P
... och så saknas Lady Gaga och Britta Spjut...

- eller nä, vänta nu... ;)

Sidor: 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 85