Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Vallhagen

Sidor: 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 23
281
Studio, produktion och övrigt / SV: Album man inte får bomma
« skrivet: 02.08.2008, 20:08:47 »
Jag bankar på mitt andra inlägg i tråden. Det blir nånsorts personlig musiklyssnarhistoria med ett gäng nedslag i album och låtar. Kanske ett långt inlägg, det vet jag inte än...

***

70-tal. Jag var ett begåvat barn (kunde läsa och skriva tämligen flytande som fyraåring) och som liten kunde jag sitta länge och vända skivor på föräldrarnas grammofon. Det fanns nån samlingsbox med bl a "Sabre Dance" (ingen aning om vilken orkester, men det är ju inga problem att hitta en tagning) som rullade en del. Föräldrarna trodde jag var musikalisk, men främst tyckte jag nog det var spännande med grammofonmekaniken. Om jag minns rätt så var min allra första egna skiva (förutom Anita och Televinken):

Yngve Forssells Orkester: När farfar var ung (singel). När jag vid ett tillfälle lyssnat på den 17 gånger på raken så gömde morsan skivan, åtminstone temporärt. (Fan, när man gör en youtubesökning på den här så får man en ulthima thuleträff. Sorgligt)

Något äldre; i lågstadiet så fattade man ju det man fattade. Men musik fanns ju här och där. Nån tjej sprang omkring och sjäng wowowowowowååterloo. Det fanns en tidning som hette poster som ofta blaskade på stora utvik med Kiss. Jag valde The Sweet, man skulle liksom välja sida, och det är festligt, Kiss har aldrig betytt nånting för mig. Inte då och inte sedan dess. Vi hade en lite ovanlig deal hemma; varje gång morsan klippte mitt hår så fick jag en LP-skiva. Vi sparade ju in frisörkostnaden så man kunde lägga pengar på nåt annat :) . Jag köpte

The Sweet: Desoulation Boulevard. Jag minns att jag inte riktigt hajjade vad "Sweet" stod för... Vad är ett rockband liksom... och "albumtitel", det stod nåt uppe till höger på skivan, men jag var lite förvirrad. Ungefär som när halva skolan sprang omkring och skrek "brynäs" på rasterna, och resterande hälft skrek "leksand". Jag hängde på leksandgänget, och det var innan jag hajjade att det var ett hockeylag. Ack ljuva ungdom.

Ungefär i denna veva kom oxå Beatles (Abbey road, "blåa" och "röda" dubbelsamlingarna, Rock'n'roll music) in i bilden. Och Pink Floyd vars album avnjöts hemma vid kompisens storebrorsas svindyra tonårsstereo.

Tonår, högstadie, tidigt 80-tal. Kände mig fram. Noice- och Gyllene Tiderfeber rådde. Tjejjerna i klassen trånade och svimmade. Jag upptäckte radioprogrammet ny våg - 15 minuter i veckan i p3. Punk o annat. Bildade ett band med några polare och gled sakta in i linköpings musikscen. Förgrundsfigurer blev Sex Pistols, Clash, Crass, KSMB, Attentat och Ebba Grön. Och på den lokala arenan band som IQ55 och WBT. Kolla gärna in www.b-sound.com för en tämligen heltäckande odyssee över linköpings punk/undergroundscen från denna tid (Jo, jag är med själv där på ett hörn). Om ni kan få loss ett exemplar av kassetten "Arnes Korvbar" (eller nån av er faktiskt råkar ha ett ex?) så får ni oxå ett bra tvärsnitt av linköping år...81

Måste hänt mycket på kort tid.. man tappar nästan perspektivet såhär 25 år efteråt, men jag kom i kontakt med Heavy Metal. Mycket pga min ett par år äldre kusin, som en period fick stå referens för god musiksmak. Han introducerade Scorpions (framförallt japanliven Tokyo Tapes), Uli Roths Electric Sun, Judas Priest, och Iron Maiden (Killers och första). ...mfl mfl. Jag måte nästan korrigera mig själv här (att Hellpig): Jag skrev tidigare att Number Of The Beast definierade iron Maiden. Det är fortfarande sant, men i min privata samling så ÄR nog Killers viktigare. Sen dess kan man nog säga att jag haft ena foten i punken och den andra i hårdrocken. Inte alltid mötas de två; jag kommer ihåg att jag fick gliringar av de polare som mer följde upp postpunken. Jag levde parallellt med den eran, men Imperiet, Tant Strul, Lolita Pop, the Cure (och de sjaviga maskinextremerna typ Throbbing Gristle)... var bara "nästan" min grej. Jag lyssnade hellre på Saxon. Och gamla Ebba. Men visst, jag har nån platta med Blue For Two. Lite har genren blivit "ny" för mig alldeles nyss, i o m mina samarbeten här med forum-DEDE. Han var ju själv en förgrundsgestalt när det begav sig. Om man vill kan man köpa MNW-s nysläppta samling SVENSK POSTPUNK, dede är med på den:)

Många plockade upp reggean då oxå. Själv upptäckte jag Bob Marley "på riktigt" först under tidigt 2000tal faktiskt via sonen, då ungefär 10. Han kom hem och frågade "Pappa, finns det nån artist som heter Bob Molly"? Nån singel med svenska Kalle Baah (Flush i Down The Drain, finns på deras myspacesida) finns i skivhyllan.

Ett annat favoritband från denna tid måste nämnas: Accept (med I'm a rebel och Breaker). Dom blåste mig fullständigt av stolen... Och Trust (fransk hårdrock med Nicko McBrain på trummor) Antisocial är magi i mina öron. Kanske var det just Trust och Accept som lärde mig spela gitarr. När jag börjar spontanriffa så söker jag ofta just den typen av tugg och harmisar. Rätt enkelt, simpla harmonier och jävligt 80 :P

Sen blev hårdrocken rätt kass ett tag. Mötley Crüe var balla och rätt ok, och jag diggade tidiga Europe och Def Leppard... men hela scenen spårade ur i de ökända hockey- och pudelfrillorna och kåtlåtar om motorcyklar och gitarrister på bergstoppar... nja. Jag köpte pliktskyldigt plattor med Judas men fixade inte riktigt västkustsvängen även om jag tycker att jag gav det en chans, och gick omkring i gul midjekort kavaj och vita bomulsbrallor (eller snickarbyxor!) från Indiska. Ja ni vet vad jag pratar om; "80-talshårdrocken", fast egentligen handlar det mest om 85-89. Det var rätt skönt när man hajjade att man skulle återgå till jeans o svart t-shirt.

Jag hittade Marillion (bäst är Fugazi). De kritiserades för att låta som genesis. Det sket jag i, i MIN värld var ju Marillion före genesis. Jag tror jag köpte 40-50 plattor med Marillion. I bristen på annan ny musik fick man hänge sig åt skivsamlande :P. Jag har nog sett dom live 5-8 gånger oxå. Med Fish på sång och den där nya. Jag tror dom släpper skivor fortfarande, men jag har ingen koll längre. Vid ett tillfälle skulle en viss Dalbello lira förband åt Marillion. Tyvärr dök hon inte upp pga att gitarrMickRonson var sjuk. Men artistnamnet var planterat, skivor köptes och jävlar vad hon var bra... Jag nämnde tidigare "Whomanfõursays", men "She" ska vara med oxå. Som Marruschkka skrev: Lets Tango! Eller ännu bättre från den skivan: Immaculate Eyes.

Så... på 90-talsstrecket. Jag arbetade som föreståndare för en nyöppnad skivaffär i norrköping. Vi krängde rätt mycket egenimporterad västkustrock, hårdrock o DJ-material. Begreppet "Crossover" dök upp. Hårdrockare började lira funk, och rappare snyltade hårdrocksriff. Egentligen gjorde Mothers Finest (man måste älska ett svart band som sjunger "Nigizz Can't Sing Rock'n Roll") detta redan på 70-talet, och de fick oxå välförtjänt en kommersiell revival med Black radio Won't Play This Record (älska titeln!). Jag torskade på Dan Reed Network (som av nån festlig anledning bara blev stora i sverige...) och svenska Electric Boys. Annars gäller nog RUN DMC feat AEROSMITH: Walk This Way (ball video!) som startskott/milstolpe. Jag diggade Extreme oxå, de var rätt fräscha och hade en sann gitarrhjälte i Nuno Bettencourt. Känns möjligen lite passé idag (liksom övriga från denna era? Jag ägnar inte dessa skivor mycket tid numera). Shock och jösses amalia; de gamla tokstollarna i Red Hot Chilli Peppers blev plötslig kommersiell hitmusik... det trodde inte jag 1985...

Funkhårdrock blev rapmetal. Gränser suddas ut. Allt blir tillåtet. Inget är fel. Hårdrockare köper brutala syntskivor. Dragspel, distad gitarr, samplade trummor, falsettsång och rap samsas på samma scen som tivolipositiv. Close-Up Magazine använder begreppet "mangel", och jag gillar det. Det är genreöverskridande. Mycket kul kring 90. Bäst var nog Faith No More som jag nämnt tidigare. FNM-s låt Surprise You're Dead blev oxå min inkörsport till den dåtida hårdaste metallen. Kanske låter irrationellt, men alla har vi ju våra vägar ;)

Jag nämnde fler av mina favoritband från denna era i mitt förra inlägg; Warrior Soul, Kings X ... Det fanns en del "helt annat" oxå;  Jag köpte ett par skivor med EG Daily och Melissa Etheridge. Och förstås Eva Dahlgren. Dessutom det som fanns att tillgå i form av nyare svensk visa (eller i närheten av); Lars Demian var kung ett tag; Stefan Sundström förstås, och en viss fjunig långhårig Lars Winnerbäck stod på linköpingsscenen. En stund diggade jag Perssons Pack, och en del irländskt; Pogues.

Grungen berörde mig inte som musikrörelse sådär personligt, men det var rätt skönt med en antites till arenarocken. Och visst var det bra musik. Alice In Chains "Dirt" måste man faktiskt ha.

Mer crossover: Rage Against the Machine förstås... och svenska LOK.

***

Sen blir det nästan lurigt med kronologin. Jag har nångång lite klyschigt sagt att de där artisterna som verkligen berör och presenterar nåt (för mig) nytt, brukar dyka upp var fjärde år i mitt liv.

Trent Reznor och Nine inch Nails. Jag var hemma hos en vän som lirade the Downward Spiral för mig, och jag häpnade. Det är precis DÅ jag fullt ut accepterade musik skapad med maskiner, innan dess satt de gamla "öhh no overdubs" och "SYNTHAR är fan inte riktiga instrument" rätt djupt rotat. Svårt att lätta på fördomarna... Lite kul; ni som är runt 20 nu, hajjar förmodligen inte vad jag menar när jag refererar till den gamla motsättningen mellan synthlirare o "musiker". Eller? Rätta mig om jag har fel:)

Mr Bungle, Tomahawk och Fantomas. Och nu senast Peeping Tom. Hr Mike Patton är mer än gamla Faith No More. Allt han gör är värt att kolla upp; www.ipecac.com eller myspace. (Kollade myspace, och där huserar faktiskt en mike patton till... hitta rätt, "den andre" är inget vidare :lol:). Förutom hr Pattons allmänna musikgenialitet, så är han nog tamejfan världens bästa (åtminstone mest mångsidiga) sångare. Och det är nåt underligt med den här killens musik, han har liksom ett helt eget signum. Vare sig han levererar brutalnoise eller smörballader så räcker det att höra låtens inledande cymbalslag för att hajja att det är Patton. Lyssna på "Maritime" på hans http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=134020470 myspacesida, det ger en indikation.

Devin Townsend, hehe, som Freddy skrev, en hyperaktiv totalgalning och magnifikt geni. Ett tag producerade han ett album på natten och ett på dan. Först jag hörde talas om honom så var han Steve Vais sångare. Ibland live, så hängde Devin på sig en gura och brände av en överstämma på Steve Vais solon. Kul kille, och i min värld så innehar han definitionen på det fetaste soundet. Ingen gör en ljudvägg som Devin. Ett gäng plattor finns; jag plockar "Physicist" därför att den ligger lite mittemellan hans (feta och) hårda som t ex Ocean Machine och (hårda och) mörka sida i SYL. På physicist finns oxå "Material", en av hans ballare dängor.

In Flames och the Haunted. Två gäng som naturligtvis är olika men som för mig representerar ungefär samma genre och år. Ett tag diggade jag In Flames mest, men jag blev mätt, och kvar står Haunted som (förmodligen) världens bästa brutalmetallakt. Det räcker inte att lära sig growla och höja volymen, man måste göra det med attityd och mena det man skriker. Det har punken alltid fattat men metallgossar går ofta helt åt helvete vilse på den punkten. Haunted uppfyller detta. SångarDolving är på riktigt.

Uli Jon Roth måste vara med ordentligt i ett sånt här inlägg. Han släppte Scorpions 1981 (var det väl?) och har sedan kört sitt eget newagerace med enhörningar och astrala skyar och flummig konst... Det kunde fallit skapligt pladask i patetiska fåran, men nu är det så att han är VÄRLDENS BÄSTA GITARRIST, och tillika en av mycket få instrumentalister som kan få mig att gråta. Hans senaste släpp är Vivaldis fyra årstider (full orkester där 1aviolinen är utbytt mot Ulis gitarr) och han kallar den Metamorphosis. Uli skrev förstås till en egen femte årstid. Uli är dessutom världens sämsta sångare. Han använder föralldel en hel del sångare/sångerskor, men envisas med att gasta själv titt som tätt, och det är lite kul.

***

hmm vad mer...

***

System Of A Down ska jag nog nämna som ett av dom där "var fjärde års-"banden. Det tog en stund, två skivor, att fatta hur bra det var men sen bara rann det på plats. Stort, eget och ... helt enkelt jävligt BRA. Men inte så galet som en del tidiga kritiker ville påskina (det var nog den villfarelsen som gjorde att jag kom in fel... jag förväntade mig något skruvat men fick "bara" lite hård o bra rock. Hehe, det kan ju bero på referensramar...).

Sist ut: Diablo Swing Orchestra "Butchers Ballroom". Jösses va bra. Jag är ju lite passiv som forumdemolyssnare, men det här gänget slog undan benen för mig fullständigt... på SF-s demosidor... Jag är fortfarande lite knäckt. Skivan kom så småningom (förra eller förrförra året? Ids inte kolla :P ) och är helt jävla tokbra. En helt egen nisch av hårdrock med cello och sopransång. NEJ det låter inte som Nightwish bara för att de har en skönsångerska... Jag har ju utropat KSMB och Ebba Grön till sveriges bästa och näst bästa band, så DSO blir väl 3a då:)

***

så........... nog för denna gång. Trött i skrivfingret. Det slår mig hur mycket jag missar. Jag har fortfarande inte nämnt Ozzy, Megadeth, Sabbath, Johnny Cash...

Orkade ni läsa?

tjing
Bengan

282
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL 7, spåååååååån
« skrivet: 01.08.2008, 20:43:04 »


han slickade sina sår
och gick med i KR


Rimma ÅÅR och ÄRR :) Brilliant... Funkar dock på öschötska då "sår" uttalas "såehhre", vilket rimmar på "kåeehhrre"

:)

************

Tror tamejfan min Dur-tanke gäller fortfarande. Men spåna på!

Och alla ni som läser; skriv vad ni tycker om förslaget kring "lottat samarbete", jag fastnade lite för det förslaget.

tjing

283
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL 7, spåååååååån
« skrivet: 01.08.2008, 18:00:46 »
det känns stört omöjligt att skriva en låt om jag inte får ha med Am  :ph34r:

Smyg in en f-bas ;)

284
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL 7, spåååååååån
« skrivet: 01.08.2008, 17:54:32 »
Tema: anonymitetsfestival

Vi skriver låtar, postar dom till flabb och Carl Cadello som får spela in alla låtarna om igen i samma stil.

 :ph34r:

Javisst fan :D, jag vet att jag skrev det nånstans för ett par veckor sen... här:


6-9. Haha, ja jävlar :D … Nästa festival kommer att ha som regel att bara CC och flabb får skicka in bidrag:P …

285
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL 7, spåååååååån
« skrivet: 01.08.2008, 16:40:17 »


Förlåt att jag käftar emot här ;)

[...]

I vilket syfte?

[...]

Gott med lite käftning :D

Bra att olika åsikter luftas. Och tveklöst är det så att det råder skilda uppfattningar i frågan om regler över huvud taget.

Syftet för mig (och jag är personlig, även om jag vet att några håller med), är att begränsningar kan generera kreativitet. Lite samma funktion som en deadline. "Här har du, vad kan du göra med det? ... och se till att bli färdig"

Man slipper missa skogen för alla träd. Jag går i omgångar vilse själv; jag kan ha en låtide, men i vilken av mina sequensers ska jag börja labba... ska jag ta en trummaskin eller samplade trummor.. vilken av de 3000 färdiga syntpatcharna (varav 40 pianon) ska jag bestämma mig för... Ska jag sjunga, skrika eler viska... 2 eller §14 gitarrer...

Ibland är de oändliga möjligheterna fantastiskt bra att ha; men ibland kvävs man. Eller drunknar i megarexia. Fan det är ju bara att trycka på en gura o sång - klart.

Så jag kan tycka att någon form av teknisk eller harmonisk begränsning kan vara spännande. "Bra" begränsningar kan vara "bara akustiska instrument" (en sån festival rullade väl på SF), "bara två syntspår med xox-sound + sång" har väl oxå förekommit. Kul, även om det sistnämnda inte alls är min grej.

Hehe, sen är vi ju förstås personliga i smak oxå, en begränsning som passar dig kanske inte passar mig. Jag har ingen lust alls att skriva en per gesslisk sommarsliskig dänga... :D

**

Summa summarum och åter till rad 1: Bra med åsikter, spåna på, i egenskap av humanistiskt lagd diktator läser jag och tar till mig :)

286
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL 7, spåååååååån
« skrivet: 31.07.2008, 17:32:24 »
Jag tycker vi bara får använda tre ackord typ: G, C och D. Allt i dur. :lol:

Det blir lätt men svårt.

...men det kan man ju göra även inom ramen av ursprungsidén? Eller är det ballt med ännu hårdare gränser?

edit: Jag slog på keyboarden och spelade G D C. Det blev "Here i go again"-versen. Har nån gjort den? :D

287
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL 7, spåååååååån
« skrivet: 31.07.2008, 16:43:48 »
Gött.... Spåna på :P

288
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL 7, spåååååååån
« skrivet: 31.07.2008, 15:26:28 »
Med risk för att göra bort sig  :unsure: - räknas "major blues scale" typ i E: E F# G G# H C#
och pentatonisk (E F# G# H C)  som "dur" ?
Ja iofs den sistnämda ingår ju i dur :lol:



Delikat fråga där... Blått eller moll det är frågan. jag tycker G ska bort, men det kanske kan ältas :D

289
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL#6 - EFTERSNACK
« skrivet: 31.07.2008, 14:42:25 »
Jag tar mig friheten att sola mig lite i segerns sötma, och levererar här ett längre och egocentrerat
TACKTAL !

Jag är väl liiiiite som "alla andra" i det att man "kan ju inte tävla i musik". Men de här KR-festivalerna (som jag deltagit i ett fåtal av) är ju inte riktigt tävlingar. Snarare uppmuntrande inspirerande tillställningar där det uppriktiga ryggdunkandet har mycket större plats än tävlingsmentalitet. Eller hur?!

Å andra sidan, så ska jag inte sticka under nån stol att jag är glad och stolt över all uppskattning från både er lyssnare/medtävlare och juryn i form av Korea.... Wow jag vann liksom.  Det värmer på riktigt. Skitkul.

***

Själva festivaltemat passade mig direkt. Ni vet känslan som inte alltid - men ibland - uppstår; "Javisst så här ska jag göra", och sen är det bara att gå på den. Jag vet att någon eller några (all respekt) kände sig hämmade över covern, för mig var det tvärtom. När jag hört originalCatchMe första gången så skrev jag så här i spåntråden inför festival 6:

Asball!

Jag vill ABSOLUT göra en cover på den låten!

...sen fick jag tydligen ihop det :).

Texten/temat funkade för mig. En blå text om relation. Jag tog fram lite av känslan jag hade när jag skrev/spelade in Puhpinnar. Fast inte hela känslan; Puhpinnar är inte blå, den är sotsvart.

***

Tekniskt, om nån är nyfiken:
1 Elbas

10 gitarrspår lirade genom POD 2.0, varav:
6 "feta" refräng- och chugg-gitarrer
2 sologitarrer (slutet)
2 softa gitarrer (plink och baktakt)

1 synthpad, Vapor

13 sångspår (lägger ni oxå så många???) genom min MXL stormembranare och SP VTB1, varav:
4 unisont dubbade refrängsång
4 dubbade refrängstämmor

1 versång
2 "fulpitchade" i delar av versen som effekt
1 versstämma
1 distad (lite i vers 2 och sticket)

Programmerade trummor, DFH (den gamla version 1) genom dr008; jag brukar pyttsa ut det på 5 kanaler, så även denna gång. Nu har jag precis skaffat Addictive Drums, så kanske var denna den sista låt jag använde DFH1... precis när jag någotsånär börjat få till det...

Sen... tja... eq, reverb, delay o kompressorer. Inget konstigt...

En möjligen festlig detalj är att jag under en period verkligen lyssnade mig trött på min egen version. Jag skickade ganska tidigt en mix till Jonnerstone, o idag är jag rätt glad att jag öppna projektet igen och snurra till en förbättrad mix den sista kvällen. Ingen dramatisk skillnad, men kanske lyftet från halvdan till helt ok...


***********************************************************


Vallhagens version håller sig ganska nära originalet när det gäller text, melodi och harmonier. Men har lyckats med konststycket att få en helt egen och unik prägel med utmärkta instrumentala och vokala insatser, samt fått till en refräng som slår originalet ordentlig på fingrarana. Gitarristen i bandet nämde vid ett tillfälle att den här versionen kändes lite som David Bowie på uppåttjack och Frank Zappa på neråttjack. Om det stämmer låter jag vara osagt men det var iaf en rolig liknelse med två av världens största artister genom tiderna och det är inte illa pinkat  :D

Tack Korea o Jonnerstone... det där är inget dåligt omdöme!

Grattis!

Man bugar, Dividend!


Grattis Vallhagen! Dubbel vinnare, inte illa   :D
...

Tack Åsa! Jag är hedrad!

Grattis Vallis.

Måste säga att Vallhagen har lyckats att göra en bra refräng av en rätt sömnig förlaga,
[...]
Bra jobbat.

hr Wernborg, tack! Nu tyckte jag inte förlagan var helt sömnig (se text ovan), men jag är den förste att veta att smaken är som baken :) Gott omdöme!

Grattis!

Tack Jocke!

Grattis! För en gångs skull var man överens med majoriteten!
Tackar Plinka! Visst är det liiiiiiite jobbigt att någon gång tumma på sin suveränitet :D

Grattis Vallis! Mycket välförtjänt. Ska försöka ta mig samman och rösta någon gång också för lyssnat det har jag gjort.
Tack Eq! Ingen (iaf inte jag) klandrar dig för utebliven röst... Jag är inte alltid så aktiv själv med inlägg...

Jag skrev fel - [etc etc]- GRATTIS till vinsten!!


Tack Eko! Fel o fel... skönt att inte alla är felfria... Och ingen blev väl drabbad sas. Speciellt kul är det faktiskt att min version faktiskt verkar ha växt hos dig:) Tack.

Grattis vallhagen och TACK! utan dig hade jag inte varit i närheten av 3:e platsen.


Tack själv Sixties! Det ÄR jag som ska tacka för gott samarbete, utan DIG hade jag inte heller varit nära tredjeplatsen  :P ... Kul att få vara med i flera sammanhang.

Grattis Vallhagen! Som jag skrev innan (i en annan tråd) så växer låten med tiden. Det tycker i alla fall mina barn  ;)

hr cadello! Jag läste inlägget du refererar till oxå... Det är jag och smurfhits huh :P ... Jag tackar massor och känner mig hedrad. Det är gott att höra att låten växer. Lite hittig (barnvänlig?) är ju även originalet.

Gratulerar till de båda förstaplatserna
Med den refrängen var det rätt givet

Jag bockar djupt cykeln! Tjo... refrängen fanns ju liksom där från början... det var "bara" att rama in den... Tack!

Jag vill oxå gratta Vallhagen för en förnämlig tolkning som blev nåt helt eget :P

Heja :D

/Marr

Hej Marruschkka som man alltid stavar fel till :P ... Jag tackar massor för ditt gillande av min låt och speciellt för tidigare hurrarop!

Grattis Vallhagen!

Rätt låt vann :)

Tack Emulator... fan där kom de magiska orden :D ... "rätt..."

japp, rätt låt vann. Grattis vallhagen! :)

Wow, en till omgång "rätt..." . Tack freddy, jag är hedrad!

Grattis Vallhagen, en värdig vinnare :)

Mina djupa bugningar flabb! Jag har oxå grubblat lite på vår tidigare korta diskussion om kritik, jag hoppas verkligen att det inte landade fel. Det kanske är värt att ta upp en egen tråd kring det ämnet. Tror ta mig 17 jag drar igång en sån. Tack massor, igen!

***

Har jag missat nån? Säkert... Men ingen nämnd ingen glömd... Tack alla andra oxå!

******************

Avrundningsvis...

Skönt forum detta. God stämning. Kul festivalmiljö.

Ett möjligen uttjatat ord:

Tack.


290
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL 7, spåååååååån
« skrivet: 31.07.2008, 12:15:10 »
Hmm. Sitter och läser med intresse.

Flera verkar gilla dur / antimoll-idén, men jag anar ett inslag av proggg- (samlingsbegrepp) intresse.

Man kanske kan behålla durtanken, men i poänggivandet - röstskedet -  på ett eller annat sätt ge bonus åt de bidrag som dessutom är proggggg.

tjing

291
Festivaler / FORUMFESTIVAL 7, spåååååååån
« skrivet: 30.07.2008, 22:49:47 »
Jahaja... Här sitter man som vinnare och jag förstår att jag då föräras rollen som tokdiktator över nästa vestival. Nästan obehagligt men det blir nog bra :P ...

Denna tråd öppnar jag för att diskutera festivalidéer. Jag har en idé själv (se nedan). Den kan ni ju gilla eller tycka är döööötråkig. Det är fritt fram för alternativa idéer annars. Ös på med nyinspirerade tankar och gammelvilda associationer.

Mycket är säkert redan luftat, men om ni har nån gammal idé, som ni tycker inte har fått tillräckligt gehör, repetera den gärna här, ty jag kommer inte rota i gamla trådar efter alternativ.

Så, min idé:

***

Durfestival. Man får helt enkelt BARA använda durackord. Eller kanske vända på kravet: Man får INTE använda mollackord (det öppnar ju isf för 7or, sus o annat jox).

Sen kommer jag bestämma ett ORD som alla måste ha med i refrängen.

Thats it.

***

Det blir i så fall ganska öppet. Det är en liten begränsning som en del inte har några problem med alls (Öhh, ADG så ere klart) medans vi andra som ALLTID köttar in ett fissmoll inte kommer få arslet ur vagnen öht....

Om inte annat så är idén så dålig så ni får hitta på nån bättre! Skrik på!

/Bengan

292
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL#6 - EFTERSNACK
« skrivet: 30.07.2008, 22:11:35 »


Är herr vallhagen hemma?  Spåntråd för festival sju startas per omgående bitte :D

Redan?  :P ... Jag glider ju fortfarande runt här med champangekorkarna flygande och grubblar på ett seriöst tacktal :D

Åas; Jomen visst... Jag har faktiskt en idé.

tjing

293

6? 4? wow, måste jag testa nån gång, har bara testat dubba 1 gång :)


Japp. Så har jag gjort sen 2003 nångång, när jag lärde mig "6-gitarr-tricket" av användare addic59 på studio forum. Han hade en artikel om det i Studiotidningen oxå.

Mitt gitarrsound är nu INTE sådär tokjävla metall, men en vägg blir det och en del tycker det låter bra. Jag lägger två vänster två höger och två mitten. Dessa guror lirar jag "parvis identiskt"; alltså vänstergitarrerna liras exakt likadant, men jag lirar ofta (men inte alltid) lite annorlunda på högersidan. Och (ibland) ytterligare nån liten förändring i mitten. Till exempel kan vänstergurorna tugga vanligt "kvintbarré", högergitarrerna lira terstugg och mittenguran lira en oktav. Vissa passager kan man dessutom göra 4- eller 6-stämmiga, det kan ju vara ballt. Jag har oxå lite olika grundljud på dessa gitarrer. Mittengitarren läggs lägre i nivå än höger-vänstergitarrerna, kanske 3-5 dB under. Mixen blir markant luftigare om man plockar bort mittengitarrerna. Det är ju en smaksak (fall till fall) om det är bra eller dåligt med luft, men om jag "bara" lägger 4 gitarrer så är det alltså höger-vänster jag har kvar. Och jag pannar 100%.

På min myspacesida ligger det två låtar, de är ganska lika i mix och innehåller "fyra feta" gitarrer enligt ovan var. På min version av "festival-Catch me" ligger det 6 (fast just på Catch me-refrängen gör jag lite annorlunda, då mittengitarren inte riffar utan lirar en melodi).

Sen tillkommer "övriga gitarrer" och sologura, men det är ju en lite annan fråga kanske.


Alla guror skickar jag till samma buss, där jag med en EQ spetsar diskanten lite, tar bort allt under 50 Hz och kanske sänker lite mellanregister för sångens skull. Sen en kompressor (Endorphin, gratis!) på hela paketet. Klart.

Det händer att jag experimenterar med gratispluggar/simulatorer, men generellt så lirar jag fortfarande genom min POD 2.0. Har fan inte råd att uppgradera :P, man tager vad man haver.

***

Sen; (sixties fråga) så har jag faktiskt inte eftersträvat att separera gitarrerna så att alla kan lyssnas separat; jag tänker nästan tvärtom, att de ska smälta ihop till en matta.


Tjo... så gör jag.

tjing
Bengan

294
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL#6 - RÖSTNINGSTRÅD
« skrivet: 29.07.2008, 01:11:43 »
den andra var väl som vanliga melodifestivalen, fel låt vann, folk fattar ingenting, det borde vara en jury som röstar. :P (skojar bara)

 :D

************

TACK MASSOR! Fan va kul! Alla goa röster o omdömen gör ju att man faktiskt... blir lite tagen... Rörd...

TACK! Alla!

***

(Mer eftersnack i andra tråden kanske...?)

295
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL#6 - EFTERSNACK
« skrivet: 29.07.2008, 01:08:08 »
Kära vänner, musikanter, välröstare, Koreamedlemmar och ... tja, allihop! Här har man varit ute ett par timmar och finner denna tråd... med idel hurrarop o grejjer...

TACK!


Jag är hedrad och jätteglad. Fantastiskt kul!

Svårt att säga om jag är gladast över fleströster-vinsten eller Jonnerstones omdöme från Korea. Men jag suger åt mig... Kommer sova gott i natt...

Tack!

296
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL#6 - RÖSTNINGSTRÅD
« skrivet: 28.07.2008, 13:58:33 »
Summerar du Jonnerstone :) ?

Känns lite förmätet att hålla tacktal innan festivalen formellt avslutats... Så jag håller mig lite.

Tills dess kan ni få ta del av några bilder som gestaltar när jag faller. Påpasslig fotograf: Fredrik Neregård.

Och jo, det gick bra, men en rejäl stukning i handleden satte stopp för resten av klättersäsongen. Det var förra sommarn.

Såja, nu blir det jobbigt att ladda sidan  :D ;)

tjing
Bengan




297
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL#6 - RÖSTNINGSTRÅD
« skrivet: 23.07.2008, 02:26:01 »
Så här i mitten av allt, så tänkte jag delge er även denna version av låten  :D

http://www.sr.se/P1/src/sing/index.htm?key=69FA9J9T

tjing

298
Studio, produktion och övrigt / SV: Album man inte får bomma
« skrivet: 22.07.2008, 23:56:35 »
Äntligen den där VIKTIGA tråden!

Det blir lite spontant utan inbördes rangordning. Fan, det finns ju hur mycket som helst... :P, men man kan ju fylla på mer...

***

Judas Priest: Unleashed In The East. Liveskiva från 1979. Köper man japanpressen så heter den "Priest in the east" och innehåller bonuslåtar. Förmodligen den skivan som jag skulle ta med till den där öde ön ni vet.

Iron Maiden: The Number Of The Beast. Det ÄR denna skiva som ÄR och DEFINIERAR världens bästa järnjungfru; även om Powerslave egentligen är den bästa skivan.

Iron Maiden: Powerslave.
(se ovan)

KSMB: Rika Barn Leka Bäst. Absolut underbar energiladdad positivism i punkform. Sveriges genom tiderna bästa band, och detta är den bästa skivan. (Nyss släppte MNW en serie "klassiker"-CD till midprice. Köper man den så får man hela BRLB + resten av KSMBs produktion. Köp!)

Ebba Grön: Kärlek Och Uppror. Sveriges näst bästa - men viktigaste - band genom tiderna. Jag hade inte lirat musik om det inte vore för denna skiva. Tack Thåström, för allt.

Warrior Soul: Salutations From The Ghetto Nation. På deras myspacesida återges en recension; delar av den: "IT DOESN'T matter how good your band is, it wont be as good as warrior soul". Och det är så sant. Jag minns när jag jag först hörde den nyutgivna "Bleach" med nåt gäng som hette Nirvana. Nja tänkte jag. Lite som Warrior Soul, men inte ens nära i kvalite... Varför Warrior Soul aldrig blev störst förstår jag inte, men ibland så blir kanske timingen fel. De bodde i New York och inte Seattle. Backkatalogen finns nyutgiven.

Faith No More: Angel Dust. Mike Patton är vår tids största musikaliska geni om ni frågar mig, och här är han i en klockren miljö. Allt med FNM är otroligt bra, och kanske sticker denna skiva ut som The Classic one.

Dalbello: Whomanfoursays. Tidigt åttital, lilla Lisa har ett par år (och skivor) bakom sig som nånsorts kanadensisk Bert Karlssonprodukt... typ Anna Book / Pernilla Wahlgren,  när hon plötsligt skiter i allt blaj, går sin egen väg och låser in sig med Mick Ronson i en studio full med dåtidens häftigaste musikmaskiner (Hette det Prophet 5?) som varken hon eller Mick hajjade nånting av. De blundade, kände sig fram, och ut kom det mest spännande som hänt sedan ... Peter Gabriels glansdagar. Dessutom är hon (JA!) världens bästa sångerska. Hon har ett fan som heter Alanis Morrisette som nåt 10tal år senare gjorde en liknande resa.

Saigon Kick: ST. Precis när 80tal blev 90tal, lite post-guns'n'roses, så kom det mycket bra musik. Ett tag var Saigon Kick allra bäst. Grabbarna lirar hårdrock, men vill vara lite David Bowie, och det blev bra!

Kings X: Dogman. Samma era (tidigt 90tal). Svårt att välja den bästa skivan, jag har åtta och det finns fler. De tog mig med storm, när debuten (som heter Out Of The Silent Planet) kom, så hade jag aldrig hört nåt liknande; Jättelångsamt, tyngre än black sabbath och "svart" bluesig skönsång i stämmor. Mumma.

Life Sex & Death: The Silent Majority. Nånsorts onehitwonder i den skitigare rockvärlden. G'n'R fast på riktigt. Låtar som "Jawohl Asshole" och "Fuckin Shit Ass" gör det hela oemotståndligt.

Eva Dahlgren: Fria Världen 1.989. Eva var bäst. När hon sjunger om döden så finns inte en svartmetallare i världen som kommer i närheten.

Lars Winnerbäck: Daugava. Jag antar att den här killen inte behöver nån presentation. Denna skiva är - mina vänner - till största delen inget annat än ett sant mästerverk.

The Sweet: Fanny Adams. Varför pratar alla om Queen och Beatles men inte Sweet???????? Svårt att säga vilken platta som är Sweets bästa, men FA är definitivt en av dem.


***

Nog så, så länge. Men jag tror jag återkommer med mer :) Jag har ju inte nämnt Devin Townsend, Megadeth, Dio, Haunted, NiN, Stefan Sundström, AC/DC, Jon Anderson, Jethro Tull, Yes, Sex Pistols, Cockney Rejects, Dia Psalma, DAD, Aerosmith, Marillion, Pink Floyd osvosvosvosv .............

tjing
Bengan

299
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL#6 - RÖSTNINGSTRÅD
« skrivet: 22.07.2008, 22:55:16 »
Vallhagen ser väl ganska ohotad ut där på toppen...

Jaoo.. Men det blåser kraftigt  :D

300
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket pallar ett uttag?
« skrivet: 22.07.2008, 12:29:58 »
För att vara ännu tydligare så har jag nu ringt upp en elektriker (Håkan, El-Ekonomi AB i Linköping) och han är SOLKLART på min / Emulators / Violiners Linje.

Man FÅR INTE installera ETT jordat uttag i ett rum med i övrigt OJORDADE uttag. HELA rummet måste i så fall förses med BARA JORDADE uttag. Detta gäller till exempel vardagsrum, det är inte ett krav som endast gäller våtrum/kök.

Punkt.

Jäpp! Så har jag också förstått det - men hur är det med kabeldragning och inkoppling? Får man göra det helt eller delvis själv?

När jag "lärde mig det här" (men det är innan -94) så var det precis som du säger, man kunde "dra fram" allt själv, men själva strömsättningen skulle utföras av behörig installatör. Denne behörige skulle oxå besiktiga - godkänna - det arbete du utfört som lekman.

Detta ska - vad jag förstått - gälla fortfarande. Jag får borra i väggar och dra rör o klamra kablar, men INTE ansluta till det fasta nätet.

tjing

301
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket pallar ett uttag?
« skrivet: 22.07.2008, 11:32:33 »
För att vara ännu tydligare så har jag nu ringt upp en elektriker (Håkan, El-Ekonomi AB i Linköping) och han är SOLKLART på min / Emulators / Violiners Linje.

Man FÅR INTE installera ETT jordat uttag i ett rum med i övrigt OJORDADE uttag. HELA rummet måste i så fall förses med BARA JORDADE uttag. Detta gäller till exempel vardagsrum, det är inte ett krav som endast gäller våtrum/kök.

Punkt.

302
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket pallar ett uttag?
« skrivet: 22.07.2008, 10:49:49 »

Jag är självklart villig att backa på mina åsikter om jag blir överbevisad om jag har fel - än så länge har jag inte blivit överbevisad om det.
Mvh Eko

Men Eko, du MÅSTE ju se dig överbevisad nu. Citat elsäkerhetsverket:

"På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. ".

Det är samma citat som Violiner knackade in ovan. Det KAN inte uttryckas tydligare än så. Det finns inget kryphål. Det finns inget "gäller bara i köket men inte i hallen".

Om du inte köper det här; vilken referens vill du höra eller läsa så du ser att du har fel?

***

För tydlighetens skull: Jag är inte alls grinig eller sur, däremot känner jag rätt skarpt att den här frågan ska besvaras rätt.

/Bengan

303
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudisolera litet krypin
« skrivet: 22.07.2008, 00:02:28 »

Kanske ett alternativ att bygga nåt enklare sångbås, fast då får man knappt med ett plus akugura, så därav tänkte jag, ljudisolera/absorbera hela rummet , bättre torrt än burkigt tänkte jag, fel kanske.


Jag lirar in i sovrummet. Trasmatta på golvet och vanlig gardin för fönstret. När jag sjunger öppnar jag en garderob (med kläder i) och slänger ett täcke över garderobsdörren. Det ger ett vettigt dämpat hörn.  Sen ställer jag (i princip) in tusenkronorsmicken i garderoben. Funkar såpass bra att jag en gång här på forumet fick följande recension:

Rent tekniskt bästa och mest transparenta sångpålägget, skulle gissa att hr Vallhagen sitter på en tämligen skaplig liten studio...

... så vad försöker jag säga... det rockar utmärkt ibland, att köra nollbudgetlösningar, och det ser ju ut som du har en garderob där på bilden:). Sångbåset är redan klart alltså;)

Jag fortsätter tjata om att jag INTE är akustik- eller ljudprofessor; men jag vågar nog påstå att ingen vill ha ett 100% dämpat rum. Vettigt dämpat, visst, men inte fullständigt.

Det här berör ju inte TV-störningarna utifrån, ville bara - som det heter - kasta in mina 50 öre kring det där med sångbås. Lycka till:)

tjing
Bengan

304
Studio, produktion och övrigt / SV: Nu har bygget startat
« skrivet: 21.07.2008, 13:44:35 »
Ser nice ut Perrrrrra :)

Jag måse fråga, hur stort är sångbåset? Vill ju inte vara nitiskt kritisk, men jag får känslan av att det är väl litet? Men det kanske är olika hur sångare är; själv så står jag faktiskt rätt ofta och gestikulerar med armarna rakt ut när jag sjunger... gammal scenskada förmodligen :D

tjing

305
Studio, produktion och övrigt / SV: Kompressorskadad?
« skrivet: 21.07.2008, 11:46:23 »
Jag komprimerar faktiskt oxå nästan allt, undantaget brukar vara de synthar jag använder; dom känns oftast färdigprocessade ur synthen. Jag är inte rädd för att det är principfel att använda kompressor (ty det är det ju inte...), däremot är det väl som allt annat; man kan utföra själva hantverket bra eller dåligt. Men jag är på intet sätt professor i mixologi. Jag gör oftast musik som ljudmässigt sorterar under rock/hårdrock.

Den här tråden gav mig rätt mycket; mycket bra inlägg i kompressordebatten: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=3951.0

tjing

306
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL#6 - RÖSTNINGSTRÅD
« skrivet: 19.07.2008, 12:57:59 »

Du får givetvis tycka vad du vill, var bara den där B&B liknelsen som jag tyckte var orättvis.  :angry:

Jag är - gubevars - inte här för att skapa gnissel eller nåt annat negativt i onödan. Jag kan ta bort kritiken om du vill, det är bara ett par musklick. Om du vill.

Solen skiner. Eller well, om den inte gör det så är det en utsökt dag för inomhusaktivitet.

Peace!


307
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL#6 - RÖSTNINGSTRÅD
« skrivet: 19.07.2008, 12:16:02 »
jag tog lite åt mig av din sågning vallhagen,

Jo jag hajjar... tog du åt dig av berömmet oxå? Det där med glaset; Halvfullt eller halvtomt  B) ...

Allvarligt talat så skulle jag nog uttryckt mig mer diplomatiskt om låt 10 (eller inte skrivit nåt alls) om inte resten av era prylar varit så bra. Men det ligger lite hos dig att se den positiva kritiken. Fyra + och ett -, du ligger liksom fortfarande på plus ;)

tjing

308
Då tackar jag oxå för infon - igen - memphis :)


309
*pssst*...jag har varit med på Myspace ett tag..men hur fick du bort Tom?!Vill icke ha...heller!

/Marr

Haha, nä Tom ingår ju liksom inte i familjen... eller bland de nära vännerna.

Jag vet knappt hur jag gjorde själv, jag hittar nämligen inte funktionen igen. Men jag tror att jag gick till ett meddelande / brev som Tom skickat till mig (typ "välkommen hit"). Där, när jag har brevet öppet, så dök det upp en liten knapp "ta bort som vän". Ehh, tror jag...

lycka till B)

310
Studio, produktion och övrigt / SV: POD X3
« skrivet: 18.07.2008, 19:21:28 »
Vet inte om jag svarar på rätt fråga nu, men jag surfade lite på Sonars forum, och blev varse att Line6-pluggarna (vst/au/rtas) just nu är svinbilliga. De heter väl Gearbox. Man kan köpa gold bundle (inkl hårdvara "nyckel") för 99 USD på t ex amazon. Dock verkar det bara vara för USA-marknaden, men har det dykt upp där så kan man kanske få lådan att hitta hit på nåt smart sätt. Eller så blir det likadant prissatt här om... tre veckor?

Annars, om man äger nån Line6hårdvara med USB-interface (t ex XT) så kan man ladda hem bara mjukvaran (alltihop, gold bundle) för 169 USD. Inte svindyrt det heller.

... om det bara är inspelning det handlar om så kan det kanske va ett alternativ med plugg? Jag blev lite sugen själv på 99 USD-prylen, men det känns lite meckigt att få till det med transporter osv overseas. Jag sitter själv på en gammal POD 2.0, och den funkar INTE som hårdvarunyckel.

tjing
/Bengan

311
Här finnes jag om någon vill vänskapa mig:

http://www.myspace.com/shrineofdistortion

(Skamlös plugg - jag vet!)

 :D

Hehe, jag vänskapar dig så fort du lägger upp nån av låtarna som JAG sjunger på i din player :lol: :D ...

(skamlös utpressning - jag vet)

***************

Lägger till dig i MIN LISTA, hp!

*****************

Och visst, kapa på... vi kan väl göra denna tråd till en "hejapåminmyspace-tråd". Eller skapa en annan. Det finns ju nån sån på SF, men den känns lite... gammal.

*****


MaxB: Tack, det ordnade sig ju det oxå!



tjing

312
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL#6 - RÖSTNINGSTRÅD
« skrivet: 18.07.2008, 12:03:03 »
Har lyssnat ett par gånger… lite omdömen:

1 Emulator o Åsa; Välljudande och snyggsjunget. Men varför ligger ni och smyger i refrängen; den ska ju explodera... En grej till, men det kanske bara är jag; rösten skär sönder min tinnitus AJAJ när jag höjer volymen. På det hela taget gott jobb!

2 Jocke: Svårt att bestämma vad jag tycker om denna. Möjligen överdrivet med studiolekstuga på sången för min smak. Det lilla tretonslicket som återkommer i refrängen (1:19 o flera tillfällen) är dock detaljen som höjer låten en hel stjärna av sig själv. Bra refräng; gott studs där. Mer tveksam till den monotona versen.

3. http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=11219.msg84665#msg84665

4. Skönt å backa 25 år i tiden till lite gosintensivt slammer. Punk o slamdans fan!

5. Hmm, ja här är ju jag igen. Gillar faktiskt denna bättre än sixties nr 4, men det är väl förmätet att skriva :P

6-9. Haha, ja jävlar :D … Nästa festival kommer att ha som regel att bara CC och flabb får skicka in bidrag:P … Men för helvete; och det är ju det viktiga; ni är ju hur bra som helst. Genial galenskapsmusik med leklustan central. Det tog en stund att få ordning på associationsbanorna, men jag tänker faktiskt främst på Frank Zappa när jag hör den här kavalkaden. Frågan är bara vilken som är bäst. Jag tror nummer 6. Men jag gillar refrängstudset i 7an också. Eller 9an… Får jag önska mig något mer så är det att leadsången ska framföras med mer kvalitet. Eller snarare pondus. Fler toner behövs inte, men lite mer… marginal och översittarcynism kanske (hajjar ni vad jag menar? Lite ”jag är bättre än dig”-attityd).

10. Åsså var all genialitet som bortblåst och herrarna förfaller i ren dynga. Beavis: ”Höö höö, öhh, heehee vi gör en sån rakt-av-översättning till svenska, det blir sådär dåligt o rooooligt öhh…” Butthead: ”öhhh hööö heehh ehh he… hur då menar du heehee ja såå.. ja va kuuul öhh”. Båda: ”heehee ehhh öhhh”.

Nä fan grabbar, festivalens enda bottennapp. En mellanstadieelev kunde gjort det med ett barns charm och kvalitet, nu är det bara kass. Tur faktiskt att det inte låg först av era alster, ni vet det där med förstaintryck. Men men, solen har väl – som det heter – sina fläckar.

Återkommer med poäng!

*****************************

Edit: Ålrajt, här återkommer jag med poängen!

5p: Låt nr 7 (ja artisten är de där grabbarna med höga startnummer...). Det händer nånting ruskigt ballt när refrängharmisarna drar igång. JÄVLAR vad det studsar! babababashebabaooooo ooshebaba! Yes! Hela lägenheten skakar o hunden skäller o min glade utvecklingsstörde granne dansar. Den liksom dåliga leadsången funkar också. Nästa gång jag ger mig ut och springer ska jag fan ta med mp3-spelaren enkom för denna låt.

Sen är det svårare att rösta.

3p: låt nr 4 (sixties). Den här låten växer. Det finns nåt tilltalande befriande i avsaknaden av kvantiserade digitala synthmattor och autotunad sång. inget jävla moderatpiano liksom :P ... Bra! Äkta!

1p: Låt nr 1 (Emulator o Åsa). Kvantiserade maskiner och skönsång behöver inte vara fel det heller :)

***

Eder ödmjukaste
Bengt




314
Tjena Max... Nu vete hundan hur det gick till, men jag tror att din "gitarrer-sida" landade som "vän" hos mig, men med "mellotroner"... hur gick det egentligen :D ??

...och eftersom jag är TUFF och världsvan ja me... så lyckades jag ta bort Tom :P

tjong
Bengan

Edit: Det är ballt; när jag myspacesöker på "vallhagen" får jag upp ett par träffar, bl a mig själv. Där står då att jag är 104 år och kvinna :D

315
Jamen tjoflöjt memphis!

Då har vi alltså blivit myspacepolare?! Gott. Karl dök oxå upp, trevligt.

Då ska vi se om jag lyckas ta bort hr Tom oxå. Han har 793000 kompisar. Säkert koll på alla.

tjing

Sidor: 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 23