Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - pxm

Sidor: 1 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 ... 89
2696
Demolåtar / SV: pxm-the Dorian Funk/Fusion vamp
« skrivet: 05.04.2012, 16:23:20 »
Hmm, där ser man. He,he -jag gillar det i a f.
Men här kommer ett backingtrack ifall någon har lust att lägga ett solo på filen.
Spelar ni i D dorisk så är ni hemma.

mvh

2697
Studio, produktion och övrigt / En ny blogg !!!
« skrivet: 02.04.2012, 23:37:14 »
Jag har en blogg b t w;

http://blog.kontrollrummet.com/tips-hints-for-att-spela-rock-jazz-fusion

där jag fortsätter att spåna kring jazz/fusion. Men om jag hittar/kommer på något bra grundläggande tips postar jag i någon av mina trådar. Bloggen är litet grann överkurs och riktar sig till sådana som är intresserade av ämnet och har grundkunskaperna i det.
Kanske kan det vara roligt att läsa ändå ??

Jag har skrivit om hur jag tänker blues, om pentatoniska alternativa användningar och om reharmonisering med dominanta 7 - ackord inom jazz/fusion samt inom blues.

Kul om någon slänger ett öga på den och återkommer i den här tråden med spontana tankar om bloggen för ev ideer, kritik att tänka på när jag skriver framtida artiklar.

mvh


2698
Improvisationer är på riktigt.Ögonblickets invigelse.

mvh


Edit: frågan är om man skall utöva strolling (göra paus) när man kommer ur fas med flowet
eller om man skall ta till sina licks tills man får flow igen när man gör sin blowin (improvisation/solo).
Ögonblickets invigelse, innovation får avgöra.

2699
Musikalisk bredd är nästan ett måste och ett kvalitetsbegrepp på musikerna i den musik jag lyssnar mest till.
Där tar de influenser från annan musikstil, typ latin, metal, rock, folk, funk, world och blandar med jazz.
Med tanke på improvisationerna och de olika genre´s måsta jag säga att det finns skickliga musiker som hör hemma i musiken som helhet-inte som genre´.

Imponerande är kunskapen de har t ex om ragas som spelas på motsatt sätt nedåtgående som uppåtgående samt att hitta ackord till en musikform där ackord inte normalt finns och de trad. skalorna har andra värden än våra. Eller t ex när de spelar jazz med klassisk skolning där kadenserna är annorlunda och melodisk moll har en uppåtgående fas samt en nedåtgående. I jazz spelar man den likadant oavsett och den brukar då kallas "Jazz-skalan".
 Eller en improvisation med divebombs och shredding som låter metal kanske.
Flamenco är vanligt inom jazz fusion och innehåller en del "konstiga takter" andalusisk kadens och andra tekniker-t ex att spela rasguado på gitarr. Det är ett slags tremolo där man anänder hela handen i rörelsen samt alla fingrarna P I M A x.
(x=lillfingret.)På påsk ön och bl. a Bali har de trad musik som INTE går i takt och alltid är atonal ( falsk i våra öron.) Detta för att bryta mot de jämna vågslagen och entoniga vinden så att fiskarnmännen hittar hem igen. Utmärkt inspiration för sidestepping med synkoper inom jazz/fusion. Vietnamesisk folkmusik utan bas - häftigt. Coolt när alla spelar varsin melodi men ändå stämmer med de övriga typ cantus firmus eller stretto. Fuga fast med trad. asiatiska skalor. Shyssta att använda Cantus Firmus (=oberoende, egen och samtidig stämma.) då någon spelar i en klassiska skala. Många stämmer överens tonalt även om inte alla gör det på traditionellt vis utan t ex genom olika tritonusföhållanden etc.etc.

Jag tror på fusion (=sammanslagning) och på musikalisk bredd. Det hör till de bästa i jangern även om de har en personlighet, en egen stil - så att man känner igen vilken det är som spelar.

Tror på musikalisk bredd även i bemärkelse hos lyssnar för en mer allmän kännedom men så att lyssnaren är införstådd i vad musikerna gör. Det ger en ny dimension åt lyssningen.

Personligen är jag enkelriktad.
Det finns musik jag inte skulle lyssnat på eller begripit om inte för jazzteorin som alltid finns med i fusion. Det är min personliga grund för att hitta sammanhangen. Hör om något skiljer sig och det är så jag blir nyfiken och försöker lära mig allmänt om inslagen av annan janger i musiken.

Slutar med ett tips - kolla in olika progressioner och kadenser för olika musikstilar, århundrade eller länder du kan använda för att det skall bli ett annat stuk, sound - så låter inte allt man gör allt likadant. När du hittat någon/några du gillar kan du ju alltid reharmonisera dem för att få dem litet "egna".(Progressioner och kadenser är fria för alla att använda - man talar aldrig om plagiat i det avseendet.) Färgningar och voiceleading kan göra mycket.
 Olika takter och exotiska (inte de klassiska modala, syntetiska och symmetriska.) skalor kan vara värt att titta på också. För ny inspiration och ett annat sound - samt olika basgångar, linecliches, walking bass, kontrapunkt eller generalbas.
(Dock - min egen musik har också en tendens att låta typ som litet av någon annan musik jag gjort.)

HasseFX-du har rätt : musik är kommunikation. Bra uttryckt.


mvh

2700
Demolåtar / SV: pxm-the Dorian Funk/Fusion vamp
« skrivet: 02.04.2012, 13:48:49 »
Byggde ut låten med en sektion i mitten som skall föreställa ett jam.
Fast trummorna och basen är programmerade så det är väl inte ett "riktigt" jam.
Skippade mastringen i denna verren - tycker att den gör sig bra oborstad.
Litet råare, skitigare sound.

Har undvikit långa mönster av toner så att det inte skall låta "skalövningar".
Hoppas att jag lyckades...

Jag gillar det här och tycker att detta är eg. det första verk jag gjort på det här forumet som låter jam och fusion.
Det skulle vara spännande att få veta vad ni tycker. Att ha med tanken för framtida låtar.
Om ni dissar eller hissar.

Ha det gott !!

mvh

2701
Demolåtar / pxm-the Dorian Funk/Fusion vamp
« skrivet: 01.04.2012, 21:39:04 »
Har övergett bluesen nu och återgått till vamping i funk/fusion-style.

mvh

2702
Demolåtar / SV: Dividend feat 1up - polka i 2/4
« skrivet: 01.04.2012, 19:48:19 »
GILLAR DET !!!!!
Den är bra.
Skönt med enbart basen vid 90
som övergår i intressanta turer och
bra piano.
Verkiligen shysst lir och passar fint in.
Gillar sättet instrumenten svarar varandra på
Instrumenten låter mycket bra och mixen är fin
 Suveränt, Dividend och 1up.
5/5.

mvh

2703
Demolåtar / pxm-Modified Medusa Blues
« skrivet: 01.04.2012, 17:45:13 »
En vanlig blues 12:a (har fastnat på 12:or f t ) lätt reharmoniserad och omarrangerad.

mvh

2704
Lysande bra jam !!!!
Kul och spännande att lyssna på.
Diggar detta.

mvh

2705
Demolåtar / pxm- The pxm Blues Solo
« skrivet: 30.03.2012, 18:19:01 »
Det är ju skojj att använda blues skalan nu när jag känner till
dess fem olika modus.
Det går liksom att variera litet då samt att få litet färgningar på ackorden.
Coolt.
Gör mer strolling (pausar), än jag normalt brukar, mellan fraserna också.
Det passar i blues.

Så här låter mitt blues solo:




mvh

2706
Demolåtar / SV: pxm-2012
« skrivet: 30.03.2012, 13:22:02 »
Kul att höra.
Jag tycker att blues skalan är ganska användbar nu sedan jag upptäckt dess 5 olika modus.

mvh

2707
Färdiga produktioner / SV: Bribedant - At the Race Track
« skrivet: 30.03.2012, 12:52:21 »
JÄTTEBRA -jag diggar det här,Bribedant.
Verkligen shysst bas och sång.

mvh

2708
Demolåtar / SV: Dividend - polka i 2/4
« skrivet: 30.03.2012, 12:50:04 »
Är litet avundsjuk på dig , Dividend, som får hundratals melodier till dig varje vecka.
De låter vackert dessutom..


mvh

2709
Demolåtar / pxm-2012 major version
« skrivet: 29.03.2012, 22:21:43 »
Har fastnat på blues idag så ni får en till av mig-denna gång i dur. :)

mvh

2710
Hej.
Jag fick min Addictice Drums skiva idag.
Jätteglad-men när jag installerat den får jag ingen icon och den kommer inte upp under VST i Cubase Artist, som
jag kör under Win 7.
Någon som kan hjälpa mig ???

mvh

2711
Demolåtar / pxm-2012
« skrivet: 29.03.2012, 13:01:34 »
Tänket till den här bluesen kommer ifrån min blogg, artikel http://blog.kontrollrummet.com/tips-hints-for-att-spela-rock-jazz-fusion/generell/2012/03/26/en-titt-i-huvudet-p-pxm-d-han-fantiserar-visualiserar-musik.

mvh

2712
Bra ide´,Wernborg.
Har öppnat en blogg och PM:at Chromawoods om hjälp med att flytta sidorna dit.

Här är min blogg b t w:

http://blog.kontrollrummet.com/tips-hints-for-att-spela-rock-jazz-fusion


mvh

2713
Jag har PM:at Chromawoods och bett om en sammanslagning av trådarna..


mvh

2714
Demolåtar / SV: Dividend - Visa från Älvsjö
« skrivet: 25.03.2012, 20:59:11 »
Det är en vacker visa !!!! Jag tycker nog att kompet du har låter
stilmässigt rätt.


mvh

2715
Studio, produktion och övrigt / SV: Monsterskalor !!!!
« skrivet: 25.03.2012, 19:29:04 »
Du har rätt 91:an

En skala är ett sätt att dela upp en oktav ,oftast i 8 toner.
Prim, Sekund, Ters, Kvart, Kvint, Sext och Septima. Därefter kommer en prim men en oktav högre- kallad Oktav.
Olika skalor passar att spela i olika tonart. T. ex C-dur skalan, också kallad Jonisk skala, som består C D E F G A B och så C.
(Do Re Mi Fa So La Ti Do.) passar utmärkt när man spelar i just C-dur.
Olika skalor ger olika slags ton ifrån sig- t.ex moll som låter litet sorgligt och vemodigt till skillnad från dur.

En monsterskala brukar innehålla fler toner och passa in i fler ackordsmönster.
Det kan även betyda den skalan som monstret (am.jazzslang för the superior player) använder för t f.


@Dividend. Ja  - det är en utmärkt ide´att slå ihop dem till en tråd. Skall PM:a tsm.


mvh

2716
Demolåtar / SV: Dividend, Asti - I din närhet
« skrivet: 25.03.2012, 17:03:23 »
Suverän !!! Tycker att det låter bra i mixen, upplever inte sångens ljudnivå för högt, och att ni har en fin balans.


mvh

2717
Medlemmar / SV: TheApe - Some call him fun. Some call him mayhem!
« skrivet: 25.03.2012, 16:17:25 »
Tjenare, TheApe !!!!!

mvh

2718
Demolåtar / pxm-Sunday vamp
« skrivet: 25.03.2012, 16:15:15 »
E|------------------------------------------6--7--
B|------------------------------------7--9--------
G|---------------------------6--7--9--------------
D|------------------6--8--9-----------------------
A|------------7--9--------------------------------
E|--7--9--10--------------------------------------


Här är en vamp med litet gnissel. Använder Jazzskalan. Det är densamma som Melodisk moll men man spelar den likadant i nedåtgående som i uppåtgående till skillnad mot för i den klassiska musiken där man i nedåtgående rörelse spelar motsvarande en vanlig, Aeolisk, mollskala.

mvh

2719
Studio, produktion och övrigt / SV: Min nya studio / Studiobygge !
« skrivet: 24.03.2012, 19:01:16 »
Snyggt !!!!!

mvh

2720
Demolåtar / SV: pxm-Phrygian Ghost 2
« skrivet: 24.03.2012, 18:44:11 »
Tack för ditt råd , MaxB..
Skall ta ditt råd med så fort jag fått min nya trumplugg,i veckan,  Addi´ctive drums, och det är dags för inspelning.


mvh

2721
Samlingstråd över mina artiklar ang. praktisk teori och komponering; hints & tips, (for what it may be worth):

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29236.msg213651;topicseen#new

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29362.msg213645;topicseen#new

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29293.msg213641;topicseen#new

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29330.msg213640;topicseen#new

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29302.msg213639;topicseen#new

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29151.msg213635;topicseen#new

Nu kan jag inget mer men fortsätt att posta hints &  tricks för olika genres  :P.

Givetvis finns det ingen musikpolis som kommer och tar en för att man gör annorlunda och har egna ideer.
Musik är konst-inte teori och regler.




 Good Rock.



+ litet om solmisation i tråden http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29309.0 mest eftersom  Pat Metheny Group  :wub: använder sig av det och jag gärna vill göra en låt där en stämma till gitarren är på solfege.
Ex:



Good Fusion.


"A great solo is a priceless moment in time - put it in a great composition and it becomes a timeless work of art" - Jazz Rock World "Good fusion makes us smile, ..."


mvh

2722
Studio, produktion och övrigt / SV: Funktionell Harmonik-artikel.
« skrivet: 24.03.2012, 16:08:17 »
Tekniker och standard progressioner att använda vid harmonisering/reharmonisering : http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29330.0


mvh

2723
Studio, produktion och övrigt / SV: Monsterskalor !!!!
« skrivet: 24.03.2012, 16:06:58 »
Att bygga progressioner att använda dina mosnter skalor till ; http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29330.0

mvh

2724
Studio, produktion och övrigt / SV: Standard 12 takters Blues
« skrivet: 24.03.2012, 15:41:52 »
För fler tips att variera/reharmonisera , se http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29330.msg213322#msg213322 tillsammans med grundreglerna http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29236.0


mvh

2725
 För att få din melodi/improvisation att låta rock jazz fusion, se http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29151.msg213635;topicseen#new



mvg

2726
essentiellt ur den länkade artikeln (+ litet mer) förklarat på mitt eget vis :

Modal Blues Harmonik

Man tar gör en tersstapling från varje ton ur bluesskalan för att få den harmoniserad. Kom ihåg att börja från Aeolisk point of wiew. Första ackordet blir då ett mollackord. Detta gör det möjligt att använda 6 ackord i en blues istället för de vanliga tre.

Det är dock möjligt att harmonisera hela skalan.
I bIII IV #IV  V  och VII.
bIII blir ett maj7 (spelades tidigare som ett 5-ackord.) bIV blir då ett m7-5, V blir ett moll-ackord (vi bygger ju från Aeolisk skalas grundton).
Du får en dynamisk harmoni, som är ett alternativ då man harmoniserar/reharmoniserar blues och bluesbaserad rock.
Harmoniseringen blir då från A (med 7-ackord där det är möjligt.):

Am7 Cmaj Dsus7 bEm7-5 D9 Gsus7

Det 4:e ackordet , här bEm7-5 och tritonus till I-ackordet spelas dock nästan enbart som sub. för I vilket ger en särskild effekt på bluesen.

Mediantik (att ta ut durparalelltonarten)är inom blues är vanligt och det är så man bygger en blues 12:a i dur och därför som Bluesskalan ändå stämmer (om man spelar den i orginal tonarten.) Det ger oss ytterligare ett ackord : Fmaj7.
Vi har nu 7 diatoniska ackord till blues-skalan att använda när vi harmoniserar/rehamoniserar en blues eller en bluesrocklåt.
Dessa ackord kan man dessutom ändra kvalitet på :
 Blues skalan liknar mycket den mixolydiska, tonerna har alla utom bEm7-5 en kvints avstånd från varandra samt också ett tritonussprång mellan 1 och 4 tonen (den blå tonen.) - det gör det öppet för att byta ut, kvalitetsändra, ackorden från harmoniseringen till dominanta 7 ackord om man vill och det låter fortfarande bra. Om man t.ex vill ha en något ljusare eller jazzigare framtoning i ackompangemanget. Det var vanligt inom den tidiga bluesen.

Har läst någonstans att den första bluesen inte upplevdes som sorgsen och blå utan gick mer ut på att hitta ett sound och sätt att spela på som var olika j m f med, var nytt och som skiljde sig från den dåtidens modala musik. Kan dock ej verifiera det eller ange källa så det får fritt tros på eller tolkas.

Fortsätter man bluesskalan  till skalans sjätte ton, VII, då blir ett dominant 7 ackord, juxtapositionerat i stämma med och även utbytbart mot bIII och IV som det har dominanta förhållanden till - enbart inom bluesharmonik dock.
Detta ger ytterligare möjligheter till variation.

Bluesskalans sjunde ton är en oktav högre än I och spelas därmed likadant. Skalan slutar eller börjar om på den tonen.

Ett snitsigt sätt ,i dur, är att avsluta 12-takter och fortsätta på nya 12-takter är höjja 9:an i V-ackordet och låta den ligga så nära I-ackordets baston som möjligt.Det ger en litet mer mjukare övergång och förstärker effekten av att det skall föreställa samma ackord.

Korrekt om bluestolvan och bluesskalan som ofta beskrivs/uppfattas fel:

Då 12:ans sista ackord står som förlängning och substitut för I-ackordet är hela progressionen i en tonart.
Turnarounden lyder V-IV-I vilket är en klassisk helkadens,om vi ser det i dur. I dur stämmer nämligen ackordens familjetillhörighet (sD,D och T) med ackordens kvalitet.
Helkadensen är följt av ett V som INTE bildar en halvkadens ihop med nästa 12:as I-ackord, utan som korrekt försått då är en förlängning av och ett substitut för ett I-ackord. Man talar dock inte om kadenser i blues utan om turnarounds då läran om ackordsfamiljer inte riktigt är tilllämpbar för blues. 

De typer av blues som använder en sänkt II (ofta ett 9 ackord i moll eller ett 9 (no third) i dur) istället för IV i progressionens första statiska del modulerar INTE om man använder bluesharmonik. Den utgår från bluesskalans 3:e modus och tilllåter dig att hålla sig till en skala i en tonart genom hela progressionen.

Utifrån modal/tonal synpunkt är det dock en modulation men då är det ju inte bluesteori längre...så..

En bluesskala har 5 modus, samt  viktiga variationer ,Jazz Blues skalan, finns fler, mixoblues, var.2 och var.3 och den Aeoliska skalan. Det är alltså den Aeoliska bluesskalan som Modal Blues Harmonik utgår ifrån och här betraktad som en blues skala och inte ett klassiskt modalt modus.
Mixoblues - skalan är ofta använd av Eric Clapton.

Harmoniserar du dur-bluesskalan (som är en durskala trots att den börjar med mollters.) flyttar du bluesskalan med hjälp av mediantik till durparalelltonarten samt spelar den i 2:e modus.

En blues består av 2 element.
Ett med statiskt capo följt av en dynamisk turnaround.
Statiskt capo är en progression som är stabil och inte leder någonvart.
Tonikabaserad, möjligen med halvkadens (som i blues: IV > I)

De olika typerna av bluesrundor:

16 takters Blues

16-takters Blues 8x2

24-takters Blues

8-takters Blues  

12 takters Blues - dur- ingen turnaround

12  Blues - moll - ingen turnaround

12 takters blues med bII istället för IV
 
8 takters Blues


Och slutligen turnarounds:

bIV-V-Imaj - dur turnaround från dur-Bluesskalan.


V-IV-I - den traditionella turnarounden i blues.


(Fritt av en lista från Olav Torvunds site.)


mvh


För mer om harmonisering/reharmonisering, se http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29330.msg213322#msg213322



mvh

2727
För att bygga ut en utvigad vamp till en hel eller en helt reharmoniserad progression ,få ett komp som låter rock jazz fusion, se http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29330.msg213322#msg213322
för en lista över ofta användbara reharmoniserings tekniker, enkelt förklarade.

För tips om varierade blues 12:or se http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29293.0


För mer tips om monsterskalor se http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29362.0



mvh

2728
Demolåtar / pxm-Phrygian Ghost 2
« skrivet: 24.03.2012, 11:32:26 »
En ide jag gjorde en slask till i förrgår.
Tänkte spela in den på riktigt nu i veckan och tar tacksamt
råd, tips och förslag.

Så här låter slasken:

2729
Studio, produktion och övrigt / Nguyen Le´s nya album.
« skrivet: 23.03.2012, 15:06:09 »



Gitarristen Nguyen Le senaste album innehåller jazziga vers. av bl.a Hendrix, Beatels och J.Joplin låtar.
Med temat : Freedom !!!

All the Lonely People eller Elenor Rigby (av Beatels) som den egentligen heter tycker jag är fin.

mvh

2730
Nej - det är bara de två hitills.


mvh

Sidor: 1 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 ... 89