Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Claes

Sidor: 1 ... 73 74 75 76 77 78 79 80 81 ... 85
2661
Är det bättre att skapa något som många tycker om eller något som en extremt liten grupp tycker om? Det spelar egentligen mindre roll, eftersom det primära när det gäller konstnärlighet, alltid måste vara att man själv tycker om det man gör - och inte skapar främst med grundtanken att det ska falla en viss kritiker på läppen eller för att det ska tilltala en viss grupp människor... När man inte längre utgår från sin egen smak när man skapar, så kan man prata om populism - även om det som skapas är provocerande skräp som bara en smal grupp kritiker säger sig tycka om - och inte bara när det skapas för att tilltala den stora massan...

Begreppet "Elitism" tolkar jag som att det sätts upp ramar för vad som är "godkänt" av självutnämnda och högljudda "experter", som påstår att deras bedömning är det enda riktiga och att alla som säger emot har fel (med andra ord något i stil med vad de flesta höll på med i sandlådan när de är små... :rolleyes:) - och att allt utanför dessa ramar fördöms kategoriskt - även om det visar sig tilltala stora mängder av befolkningen (och i vissa fall just för att det tilltalar många...).

Både elitism och populism ser alltså även jag som något negativt.
Du träffar ett par spikhuvuden riktigt väl här! :)
Kan dock ställa frågan om det automatiskt blir elitism om man kritiserar något som är omtyckt av många, t o m en majoritet?

Nix - det blir det inte. Inte förrän man påstår att alla som tycker om det har fel - för åsikter är ju en fråga om hur varje individ uppfattar verkligheten. Det kan inte påstås att de som gillar exempelvis Britta Spjut, inte borde gilla henne för att det hon gör är dåligt. Om det är bra eller dåligt är ju upp till varje individ att avgöra utifrån sin personliga smak. Det är extremt svårt att diskutera tycke och smak, eftersom alla ju faktiskt har rätt - utifrån sin synvinkel. Annat är det med sådant som kan kvantifieras, som t ex falsksång, otajthet o dyl - men även om det är otajt och falskt, så kan det fortfarande tilltala somliga - och därför kan man inte hävda som obestridliga fakta, att det är dåligt (hur gärna man än skulle vilja det i vissa fall... ;)). Det är så otroligt lätt att missa att skriva "jag tycker att..." eller "enligt min mening..." - och det är otroligt lätt att glömma bort i forumdiskussioner att dessa ord underförstått egentligen står i samtliga inlägg...

Citera
Håller helt med att ett glas JD smakar precis likadant oavsett hur gammal Mr daniel var när han brände sin första droppe.
En kul grej är att upplysa hobbywhisky'kännare' av idag om det faktum att deras älskade - o enda smakriktigt godkända - skottska single malt förvarats i bourbonfat för att få rätt smak. Bourbon ska man ju anse är motsatsen till fin single malt från de skottska högländerna... ;)

 :lol: Hade jag ingen aning om. Inte för att jag dricker sådant rävgift själv (håller mig till amerikansk champagne - även känt som Coca-Cola... ;)), men det kan vara kul att ha i bakhuvudet om en diskussion dyker upp någon gång...

2662
Har man läst konsthistoria så förstår man mer om varför Picasso målade kubistiskt. Att betrakta konst är inte bara att titta och se vad man gillar. DEt måste få handla om att man förstår och vet vad man ser. Viss konst kan ju kännas vekrligen uttjatat idag. Hur många kubister ser man nu för tiden t e x?

Det är just det som är felet med "konst" och konstkännare. För mig är det helt ointressant varför Picasso målade som han gjorde. Hans tavlor fortsätter vara meningslöst skräp i mina ögon ändå. Enligt min mening ska man inte behöva veta ett dugg om bakgrunden för att kunna tycka om ett konstverk.
[...]

Jag håller med er båda två! För det handlar ju inte om att man MÅSTE ha vissa förkunskaper för att uppskatta ett verk av något slag, utan om att förkunskapen kan FÖRSTÄRKA intrycket.

Steffo Törnqvist säger till exempel att "För den som känner till att lille Jack Daniel brände sin första whiskeydroppe redan som sjuåring smakar ett glas Jack Daniel's annorlunda."

Det smakar iofs skit ändå, men annorlunda skit.

Smaken blir ju inte ett dugg annorlunda bara för att man känner till bakgrunden. Det är tragiskt om sådant ska påverka smaken, tycker jag. Varför kan man inte bara smaka på det och tycka något direkt - utan att känna till bakgrunden? Att snubben som började bränna Whiskey redan vid 7 års ålder, är duktig och uppenbarligen har lyckats göra något som många uppskattar, är en helt annan fråga och har inte ett dugg med smaken att göra.

Citera
För övrigt: Ordet elitism som har vädrats här till och från har ju en uteslutande negativ klang idag. Men det har ju å andra sidan motsatsen, populism, också. Pest eller kolera, således  :lol:

De flesta tolkar nog begreppet "populism" som att man gör eller säger något som "alla" vill se/höra - men jag vill gärna utveckla det lite, eftersom jag inte tycker att det är riktigt heltäckande med den innebörden...
Är det bättre att skapa något som många tycker om eller något som en extremt liten grupp tycker om? Det spelar egentligen mindre roll, eftersom det primära när det gäller konstnärlighet, alltid måste vara att man själv tycker om det man gör - och inte skapar främst med grundtanken att det ska falla en viss kritiker på läppen eller för att det ska tilltala en viss grupp människor... När man inte längre utgår från sin egen smak när man skapar, så kan man prata om populism - även om det som skapas är provocerande skräp som bara en smal grupp kritiker säger sig tycka om - och inte bara när det skapas för att tilltala den stora massan...

Begreppet "Elitism" tolkar jag som att det sätts upp ramar för vad som är "godkänt" av självutnämnda och högljudda "experter", som påstår att deras bedömning är det enda riktiga och att alla som säger emot har fel (med andra ord något i stil med vad de flesta höll på med i sandlådan när de är små... :rolleyes:) - och att allt utanför dessa ramar fördöms kategoriskt - även om det visar sig tilltala stora mängder av befolkningen (och i vissa fall just för att det tilltalar många...).

Både elitism och populism ser alltså även jag som något negativt.

2663
Har man läst konsthistoria så förstår man mer om varför Picasso målade kubistiskt. Att betrakta konst är inte bara att titta och se vad man gillar. DEt måste få handla om att man förstår och vet vad man ser. Viss konst kan ju kännas vekrligen uttjatat idag. Hur många kubister ser man nu för tiden t e x?

Det är just det som är felet med "konst" och konstkännare. För mig är det helt ointressant varför Picasso målade som han gjorde. Hans tavlor fortsätter vara meningslöst skräp i mina ögon ändå. Enligt min mening ska man inte behöva veta ett dugg om bakgrunden för att kunna tycka om ett konstverk. Det är ju samma sak som att man avskyr en viss låt när man hör den - men när man sedan får reda på att det är en viss artist som "ska" vara "bra" enligt "finsmakarna", så ändrar man genast uppfattning om låten... Är verkligen konstkännare så naiva, att de inte vågar ta egna beslut om vad som är bra eller inte - utan först måste få reda på vad de ska tycka, genom att de får reda på konstnärens namn och hur denne "ska" uppfattas...?
Rembrandts tavlor blir aldrig uttjatade, utan står sig genom alla modeväxlingar och är alltid lika uppskattade.
Vad jag verkligen tycker är uttjatat och har varit uttjatat väldigt många år, är att "konst" måste vara extremt och provocerande för att bli accepterat av förståsigpåarna...

Citera
För att svara på mrphils fråga hur man vet att det är konst om man inte vet syftet så tror jag att svaret ligger i det jag sade innan. KOntexten. Visst kan man argumentera som ni gjort att folk blir lurade, men de blir inte lurade av verket i sig, tycker jag utan av att kontexten luras. Tag en femårings klotter och säg att det är Picasso och ställ ut det på museum så är det klart att folk kommer att tycka Ah och Oh, för de vet att Picasso (i sin kontext) är en stor konstnär. 

Så lättlurad är inte jag. Jag bryr mig inte om vem som har målat en tavla eller varför. Är det skräp så är det skräp - oavsett signaturen och oavsett vilket syfte "konstnären" har haft...

Citera
Samma sak gäller väl för musik. Ju mer man vet om arrangemang, orkestrering, toner, ja t o m ju mer man lyssnat på musik, desto mer kritisk blir man väl? Jag måste säga att jag fortfarande inte tycker att detta har med elitism att göra. Bara med att kunskap ökar ens förståelse för vad man tar sig an.

Att vara kritisk är raka motsatsen till att luras av "experterna" att tycka vad man "ska" tycka... ;)

2664
Den enda Mellotron-VSTi som jag känner till är denna: http://www.gmediamusic.com/gforce/m-tron/M-Tron.html

2665
:lol: :lol:
jag tänkte på den när jag postade förrut!!
men vem var det som skrev detta??
Det var någon som kallade sig för Paz. Jag tror inte att han var långlivad i forumet, utan försvann ganska snabbt...
Det finns många odödliga citat samlade i denna tråden: http://forum.studio.se/index.php?showtopic=19917  :P

2666
men MIDI låter ju inte bra jue!!  :lol: :lol:


 :lol:
Jag kom plötsligt att tänka på en riktig klassiker från gamla Studio-forumet:
Citera
midi är inte så bra. det är bättre att bara ha vanliga syntar med vanliga syntkablar. eller ännu bättre med riktiga instrument som låter bättre, typ piano.
:lol:

2667
Studio, produktion och övrigt / SV: Enklaste DIY basfällan?
« skrivet: 11.04.2007, 01:43:28 »
Vad jag tror många blir förvånade över, är att hörnabsorbenterna av akustikskum hänger med i samma liga som de andra varianterna. Det är ju många som hävdar att akustikskum inte har någon effekt alls på basen, oavsett modell... Märk väl att det är Auralex' MegaLENRD som har jämförts - och de är djupare än standard LENRD och liknande modeller från andra tillverkare, men ändå... Om man gillar designen på akustikskummet (som jag gör), så behöver man alltså inte vara orolig för att basen inte ska absorberas ordentligt om man inte vill frångå skumabsorbenterna. B)

Intressant vinkling där!
Man skulle också kunna uttrycka det såhär: För en tiondel av priset fixar den händige en basfälla i klass med Auralex! ;)

 :lol: Absolut! Det är alltid billigare att bygga basfällor själv oavsett om man gör det genom att skära av hörnen med mineralullskivor, göra dessa "Superchunks" eller bygga Helmholtz-resonator - men det är inte alla som har lust eller tid att pilla med mineralull eller snickerier - och många vill göra det så lätt som möjligt för sig - även om det kostar en slant extra (sådan är jag själv - ingentingjör ut i fingerspetsarna... :rolleyes:). Tycker man sedan att akustikskummet är snyggt, så är det en liten bonus... ;)

2668
Studio, produktion och övrigt / SV: Stora hörlurstråden
« skrivet: 11.04.2007, 01:34:20 »
Jag har ett par gamla trust bara, väldigt jätte bekväma att ha på sig och låter hyfsat. Inte så att jag vågar lite på dom när jag mixar :P men skönt ljud annars och dom sitter som en smäck på mitt huvud  :lol: Men det är dags att byta upp sig nu...

Claes   :rolleyes:
Du kan förvänta dig en beställning på Proline 2500 snart  :rolleyes:
Så sälj inte alla du har  :P  :wub:
De är så populära, att jag försöker se till att alltid ha på lager - så du behöver inte vara lugn... :P

2669
Om kontrollrummet.com / SV: Promota Kontrollrummet
« skrivet: 11.04.2007, 01:31:48 »
Skitjuste!
You've got mail. :)

2670
Om kontrollrummet.com / SV: Promota Kontrollrummet
« skrivet: 11.04.2007, 00:56:31 »
som kraschade totalt för ett tag sedan och därför i nuläget inte innehåller några recensioner, men det är fritt fram för alla att börja skriva sådana efter registrering där...  ;) ).

Ojdå, hade du ingen version  av databasen alls då? Skulle ju fungera med att rädda enstaka inlägg, eftersom det är fråga om recensioner. Ibland kan man rädda data ur en databas' "data"-filer också? Synd om en massa jobb gå i spillo. Kan man hjälpa på nåt sätt?

Jag har flera gamla backuper liggande som säkert är helt ok, men har inte haft tid att kolla på det ännu. Det kommer så småningom, när jag hinner - men det är klart att om någon annan har tid att plocka ihop något vettigt, så är hjälp förstås alltid välkommen. Jag har ofta lite tidsbrist själv, så det kan ta ett tag...

2671
Om kontrollrummet.com / SV: Promota Kontrollrummet
« skrivet: 10.04.2007, 21:54:06 »
I går kväll gjorde jag verklighet av mitt hot att lägga upp banners på mina testsiter ( http://testing.holmerup.biz och spegelsiten http://www.testrecordings.net ), samt på mitt lilla recensionsforum  ( http://www.holmerup.com/recensioner - som kraschade totalt för ett tag sedan och därför i nuläget inte innehåller några recensioner, men det är fritt fram för alla att börja skriva sådana efter registrering där...  ;) ).

2672
Studio, produktion och övrigt / SV: Enklaste DIY basfällan?
« skrivet: 10.04.2007, 21:47:18 »
Super-chunkarna verkar klara sig ypperligt, och har inte samma dipp i kurvan vid 125Hz heller. Intressant. En snabb kalkyl ger, exklusive tyg, ca 250:- per hörn (52 kr/kvm, varje triangel är 0,18 kvm, det går åt 26 st á 95 mm för ett hörn vid takhöjd 2,40.) Jag känner mig övertygad att detta är det rätta för mig!  :) Tack än en gång Claes!
Det blir riktigt billigt - och blir säkert mycket bra. :)

Vad jag tror många blir förvånade över, är att hörnabsorbenterna av akustikskum hänger med i samma liga som de andra varianterna. Det är ju många som hävdar att akustikskum inte har någon effekt alls på basen, oavsett modell... Märk väl att det är Auralex' MegaLENRD som har jämförts - och de är djupare än standard LENRD och liknande modeller från andra tillverkare, men ändå... Om man gillar designen på akustikskummet (som jag gör), så behöver man alltså inte vara orolig för att basen inte ska absorberas ordentligt om man inte vill frångå skumabsorbenterna. B)

2673
Om kontrollrummet.com / SV: Påskharens uppdateringar 9.4.2007
« skrivet: 10.04.2007, 21:34:51 »
Kanonbra! Det märks att det händer saker snabbt här när det handlar om genomförbara och vettiga önskemål. :)

2674
Studio, produktion och övrigt / SV: Premiär-neopionjär i ämnet*
« skrivet: 10.04.2007, 20:37:33 »
På tal om det intressanta ämnet akustik och ekokammare som denna tråden egentligen handlar om så har jag tänkt göra slag i saken och bygga mig en egen sådan utav kakelbeklädda eller bara putsade stenytor, men undrar förstås vilket som blir mest valuta för insatsen; ett rörformat bygge eller ett kvadratisk/rektangulärt etc, och minimum dimensioner på själva tunneln?
(kan ju tänka mig att för små diametrar på rör tex får ett burkigt och keffigt ljud...lär få bli minst 50x50 cm i alla fall om det nu räcker...)

Det kommer att bli ca 18 m långt och gå längs bakgaveln på huset, vete tusan om man tjänar på att dra det i en krök i ena änden och lika långt till ovanpå...who knows... :mellow:
Vilket projekt! :o
Det blir säkert j-t häftigt. Du slipper ju garanterat digitala artefakter. ;) Ska du sätta in micar på lite olika avstånd också då - eller ska du ha möjlighet att sätta in någon sorts skivor som kan korta av tunneln vid behov?

2675
Det enda jag känner till om Profel, är att det startades av avhoppare från Genelec (som ju också är finska)... Kanske gjorde de så för att de inte var nöjda med hur Genelec lät - vad vet jag... :unsure:

2676
Studio, produktion och övrigt / SV: Enklaste DIY basfällan?
« skrivet: 10.04.2007, 17:13:05 »
En intressant jämförande test (med ett kanske för vissa, förvånande resultat) med ett par olika lösningar för basabsorption, kan man hitta här: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536

2677
Citera
Om en femåring målar en streckgubbe så kan man inte jämföra det med T e x Dubuffe´s kladdande. Meningen, syftet och kontexten är inte det samma. Dubbuffé gjorde det för att utmana ett konstetablisemang med en djupare konstnärlig mening, medans femåringen kladdade på ett papper.
Vad händer om man inte vet vem som gjort vad, o man inte heller vet syftet?
Precis min mening! Om man inte vet syftet och inte ser någon större skillnad. Vilket är då "kladd" och vilket är "konst"...? Enligt min bedömning, så är både "konstnärens" och 5-åringens kladd, inget annat än just kladd - men jag är ju ingen konstkännare som vet vad man "ska" tycka när "rätt" signatur finns... :rolleyes:
Konstbegreppet MÅSTE ligga hos betraktaren och inte hos "konstnären"/5-åringen/apan eller vem som nu har kladdat på sitt papper/kanvasduk/whatever...

Det var ju för flera år sedan som en förståndshandikappad vann en konsttävling med sin "fantastiska" abstrakta konst. Så långt frid och fröjd - tills det framkom att vinnaren var förståndshandikappad och fråntogs priset till förmån för tvåan (kommer ihåg detta mycket tydligt eftersom min sambo har en vuxen autistisk son som också kan måla färggranna och "abstrakta" tavlor när han är på det humöret). Det var ett j-a rabalder om det - och det visar vilket gigantiskt hyckleri det är i konstvärlden. Om den konst som vinnaren presterade var så fantastisk innan juryn visste något om personen som hade målat, så borde ju konsten rimligtvis ha varit precis lika fantastisk efter att det blev känt vem han var, eller hur?

2678
Tänk också på att om du köper ett par bättre monitorer, så titta över akustikbehandlingen. Om du inte har en ok akustikbehandling, så finns det risk att din investering inte ger dig lika bra resultat som den hade gjort annars...

Tyvärr är det många som tycker att lyssningen är "tråkig" att investera i, eftersom det "bara" är högtalare som ser i princip likadana ut som alla andra. Ofta är monitorerna därför bland det sista folk uppgraderar (det är ju roligare med en ny synt, effektburk, nya plugins och VSTi etc...) - men enligt min mening så är lyssningen bland det absolut viktigaste i hela riggen, eftersom alla beslut man tar under resans gång, kommer att påverkas av hur bra/dåligt lyssningen fungerar...

2679
ADAM A7 - vid behov tillsammans med ADAM Sub-8 - är en mycket bra monitor. Den har blivit lite av ett problem för ADAM också, eftersom den har sålt enormt mycket mer än ADAM hade räknat med - så ibland kan det vara lite leveranstid på dem...
Bor du i närheten av Malmö, så kan du komma till mig och provlyssna - och om du bor i närheten av Stockholm, kan du provlyssna hos JAM.

Några recensioner:
http://www.adam-audio.com/downloads/ProAudio_A7test_e.htm
http://www.adam-audio.com/downloads/mediaBiz_e.pdf
http://www.adam-audio.com/downloads/A7_eqmag.pdf
http://www.adam-audio.com/downloads/sos_A7_dez06.pdf

2680
Studio, produktion och övrigt / SV: Texten före lr efter?
« skrivet: 10.04.2007, 11:28:12 »
Det normala är att jag gör ett grundläggande enkelt komp, med enbart trummor, bas, piano och en flöjt som spelar melodin. Ibland lägger jag någon enkel utfyllnad med stråkar också. När hela strukturen på låten är klar - men innan några slutliga beslut om ljud och mix - så blir det dags för texten. För mig är det viktigaste alltid sångmelodin, så kompet får rätta sig efter hur den slutliga melodin och texten blir. Om man måste ändra något i kompet för att det inte går att få ihop en vettig text annars - eller om man vill betona något i melodin eller texten genom att markera med något instrument, så måste ju kompet göras om, så för mig fungerar det inte att ha ett helt färdigt och slutmixat komp som man sedan sätter melodi och text till, utan alla delar måste smälta ihop till en bra helhet.

2681
Studio, produktion och övrigt / SV: Texten före lr efter?
« skrivet: 10.04.2007, 11:08:20 »
Det är nog lite olika. Oftast skriver jag texten efter att alla grunder är klara - men enstaka gånger har jag gjort musik till texter som min sambo har skrivit...

2682
Medlemmar / SV: Hej jag heter Skilling
« skrivet: 10.04.2007, 10:43:36 »
De flesta av de mest aktiva från Studios forum, har hamnat här - så det är inte konstigt om du upplever att du hamnar i samma konflikter som du gjode där...

Det vore trist om du sticker härifrån - för du tillför intressanta synpunkter, även om du och jag inte tycker likadant alltid. ;) Hoppas verkligen att det inte är jag som har jagat bort dig genom att gå i strid mot dina åsikter som inom vissa områden inte stämmer överens med mina åsikter - för båda sidorna handlar ju enbart om åsikter och inte om universella sanningar...

Ah nej, Studios forum har jag aldrig hängt på. Jag vet att jag kikade in där för något år sedan, men tyckte allt var rörigt (tydligen inget mot vad det är nu har jag förstått...) och så minns jag att det var en massa hårdrockare som inte gillade dansmusik, eller hur det nu var. Föga intressant tyckte jag och lämnade utan att ens ge det en chans. :)

Claes, du är min favoritopponent, så det är lugnt... haha... vi tycker ALDRIG lika, men så ska det vara.

Bara förtydliga att det inte är någon som har jagat bort mig. Det är ingen stor sak att jag vill ha mitt konto raderat. Det här är liksom ett internetforum och för många är det säkert perfekt, men inte för mig. Det är ett beslut jag tagit genom att iakta och inte för att jag känner mig påhoppad eller så, för det har jag inte blivit.

Ok - skönt att veta.
Lycka till, vart du än styr stegen på Nätets stigar. :)

2683
Medlemmar / SV: Hej jag heter Skilling
« skrivet: 10.04.2007, 02:59:04 »
De flesta av de mest aktiva från Studios forum, har hamnat här - så det är inte konstigt om du upplever att du hamnar i samma konflikter som du gjode där...

Det vore trist om du sticker härifrån - för du tillför intressanta synpunkter, även om du och jag inte tycker likadant alltid. ;) Hoppas verkligen att det inte är jag som har jagat bort dig genom att gå i strid mot dina åsikter som inom vissa områden inte stämmer överens med mina åsikter - för båda sidorna handlar ju enbart om åsikter och inte om universella sanningar...

2684
Ett alternativ till garderoben, kan vara att sätta upp absorbenter i ett hörn i rummet (från hörnet och kanske runt 1.5m utåt) - och stå där och sjunga. Om det fungerar bäst att sjunga in mot hörnet eller att sjunga ut från hörnet, får man kanske prova sig fram till - men man slipper den instängda garderoben och den sämre akustiken som man får i ett litet utrymme...

2685
Alla Protools-versioner har begränsningen att bara speciell hårdvara kan användas (M-Audio eller Digidesign) - och de dyrare har inte stöd för någonting annat än Digidesigns egen hårdvara. Alla andra program stödjer - såvitt jag vet - vilka ljudkort som helst, så länge det finns drivrutiner som passar det operativsystem man använder förstås... :P

I jämförelsen mellan Cubase4 och Cubase Studio4 HÄR, så ser du att båda kan köra obegränsat antal audiospår. Sedan beror det förstås på hur mycket din dator orkar med - men programmen i sig har ingen sådan begränsning inbyggd i alla fall (förutom minstingarna LE och SE, som är begränsade till 48 audiospår - som du kan se HÄR). :)

2686
Denna tråden är nog det närmaste ett forumbråk vi har haft hittills. Kul - för det livar alltid upp lite, även om "bråket" har varit ganska milt denna gång... :P

Visst har olika former av kreativitet och konstnärlighet med vartannat att göra. Om man har ett kreativt sinne (något som också ofta går hand i hand med högre intelligens än medel, eftersom hjärnan används i högre grad av kreativa människor, än av de som bara passivt tar emot olika företeelser), så utnyttjar man förstås de uttrycksformer som man trivs bäst med - för behovet att uttrycka sig på ett eller annat sätt, har alla konstnärliga människor (dit jag också räknar mig, men inte när det gäller mina streckgubbar... :rolleyes:).

Tråden spårade dock ur för ett bra tag sedan och tog en vändning som inte har så mycket med det ursprungliga inlägget att göra, så det är kanske dags att försöka styra om det lite...? ;)

Vi kan ju snacka om guldfärgade bajskorvar, Picasso och annat konstigt i en OT-tråd i stället... ;)

2687
Jag såg ropet på hjälp och tyckte att det var lika bra att ändra så att betydelsen blev glasklar. Den enkla bilden slängde jag ihop av bara farten i går kväll... ;)

2688
Anledningen till att guldfärgad avföring inte är konst?! Kan du själv komma på någon anledning till att det är konst?

Det finns inget med det som kan påföras epitetet "konst". Det finns en hel hög med patetiska "ja"-sägare i killens närvaro som talar om för oss andra att det är konst!

JAg skulle vilja påstå att det är en samling svaga människor som inte har speciellt hög intellektuell kapacitet. De som försökte sig på att vara "konstkritiker" med den där apan som målade, "målade"!, är definitivt i samma kategori patetiska människor som inte har tillräckligt hög intellektuell kapacitet.

Att chockera är tydligen ett kännetecken på "bättre" konst  i vår tid...
Skrämmande nog, är det så - och det som är vackert skuffas undan från "finrummet" och anses vara dåligt just för att ingen blir äcklad av det eller tycker att det är extremt på något sätt... Det är en mycket märklig tid vi lever i... :wacko:
Skulle någon sedan få för sig att måla en vacker tavla och påstå att den är en parodi på det traditionella, så kan det bli godkänt ändå - för då påstår konstnären att det är provocerande - och det blir plötsligt "konst" igen... Konstigt är ordet... :rolleyes: :lol:

2689
Allvarligt talat, det går inte att definiera va som är konst...
Det var ungefär det jag ville komma fram till - men det är också det alla självutnämnda experter påstår att de kan göra... <_< :rolleyes:

2690
Sorry för att jag drar fram konst-sidospåret igen, men jag har inte haft tid att kolla forumet i dag, förrän nu - men vill ändå bemöta det som har sagts...

Jomen den här diskussionen har vi haft förr på annat forum, Claes. Du säger exakt samma saker som då och även denna gång avfärdar du oss som tycker om t ex Picasso som offer för en masspsykos. Jag tänker inte ens gå in i den diskussionen för det är så dumt. Snacka om att sätta sig själv på höga hästar.

Säger samma sak? Jamen det är ju bra, eftersom det visar att jag står för mina åsikter och inte viker mig för påtryckningar när folk vill att jag ska ändra åsikt. :)
Picasso var bara ett exempel på vad JAG PERSONLIGEN värderar som meningslöst skräp. Det finns många andra, men Picasso är ett klockrent exempel som jag dessutom vet att väldigt många känner till och därför kan relatera till. Det där med masspsykosen var en s.k. retorisk fråga - och inte ett påstående att jag tror att alla som tycker om Picasso är förledda av konstkritikerna - men det är förstås alltid lite svårt att se sådana nyanser i skrift... :rolleyes: Även en sådan dålig konstkännare som jag, vet ju att det trots allt finns folk som gillar Picasso - men JAG behöver inte se det som "konst" bara för att andra gör det... ;)

Citera
Men i övrigt så vidhåller jag fortfarande att det är konst när den som skapar har ett konstnärligt syfte. Hur skulle det kunna vara på annat vis? Kort att man vill förmedla och säga något. Att väcka känslor och få människor att tänka. Att vilja sälja mycket är inte ett konstnärligt syfte, men självklart går det att kombinera de två motivatorerna.

Då kvarstår frågan: Vem avgör om det är konst eller inte? Är de massproducerade "gråtande barn"-tavlorna stora konstverk i likhet med Rembrandt och Da Vinci (eller som din omhuldade Picasso för del delen...) - eller är det att jämställas med hötorgskonst? Är hötorgskonst skräp eller är det riktig konst? Porträttet man får målat på ett par minuter av en gatukonstnär som säljer alla sina hastverk på detta sätt - är det konst eller inte? Vem vet vilken ambition konstnären har när han målar sitt verk? Hötorgskonstnären kanske har stora konstnärliga ambitioner och ser sig själv som konstnär, men hans tavlor kommer ändå aldrig att ses som annat än en färgklick att hänga upp på väggen oavsett vad konstnären själv tycker om sina verk.
Det kanske är så, att Rembrandt (jfr även Mozart m fl, som gjorde huvudsaligen beställningsverk för att klara uppehället) tyckte att det han gjorde var ett nödvändigt ont, eftersom han var tvungen att måla för att klara sitt uppehälle. Hur är det då med de konstärliga ambitionerna - och vem vet hur det egentligen ligger till, så att man kan avgöra om det är konst eller inte?

Citera
Alltså: om någon skapat något med ett konstnärligt syfte har ingen annan rätt att påstå att det inte är konst. Man kan hävda att det är dålig konst, men det är en annan sak och en värderingsfråga.

Med andra ord, så är hötorgskonst och "gråtande barn"-tavlor precis lika stor konst som Picasso, Rembrandt etc (liksom femtielva låtar som är snarlika "Boten Anna") - så länge den som skapar tycker att det är konst han skapar? Vem vet vad konstnären/musikern tänker när han skapar sitt verk? Måste inte sådana bedömningar i själva verket i stället ligga hos betraktaren (eller lyssnaren om det gäller musikalisk "konst")...? Den som skapar en låt - även om det är nr 32768 i raden av snarlika kopior på "Boten Anna", har ju också ett konstnärligt syfte, eftersom skapandet ger utlopp för hans kreativitet i högre eller mindre grad - och han skapar något som tilltalar hans konstnärliga ådra. Då är det ju också "konst", eller...? Som sagt: "ingen annan har rätt att påstå att det inte är konst". Med den inställningen så måste du alltså hålla med om att denna 32768:e kopian av "Boten Anna" är konst, eftersom syftet är konstnärligt...?

2691
Med att man blandar ihop konst och hantverk menar jag kommentarer som "fast en femåring hade kunnat rita det" (så därför ifrågasätter man om det är konst). Själva hantverket har inte direkt att göra med vad den konstnärliga ambitionen är. Däremot är hantverket ett språk att förmedla konsten med. Dock: ifall en streckgubbe uttrycker precis det man vill så kan det rentav vara det ultimata för just det konstverket. Sen kan någon måla av en solnedgång utan nån vidare tanke och det kan vara bländande rent tekniskt.

Konst? Knappast, men ett lysande hantverk.

Det var jag som inte tyckte att mina streckgubbar fyller kraven för att räknas som konst... ;)

Med ett sådant resonemang kan man ju påstå att Rembrandt var en "hantverkare", medan en hötorgs-"konstnär" är en konstnär på riktigt.
Den som tittar på tavlan i fråga, har ju inte den blekaste aning om vad "konstnären" eller "hantverkaren" ville förmedla med sitt måleri - och därför kan det aldrig sättas någon sorts gränser för vad som är konst eller vad som inte är konst. Rembrandt målade förmodligen mest beställningsverk - och var alltså kommersiell - så om man har sådant som kriterier, så är de flesta gamla fantastiska konstnärer alltså inte konstnärer, utan hantverkare i stället... :wacko: Samma sak med de flesta gamla kompositörer, som än i dag betraktas som genier. Deras verk var också oftast beställningsverk som de gjorde åt kungligheter och adel för att kunna överleva. Var de också "hantverkare" då - i stället för konstnärer...?
Själv tycker jag exempelvis att Picassos tavlor är fullständigt meningslöst skräp, som helt saknar värde - men det finns uppenbarligen många som tycker att det är fint med Picasso (eller så är de offer för den mass-psykos som har initierats av kritiker, som dissar allt som inte är fult eller extremt på olika sätt...).
Somliga tyckte att "gråtande barn"-tavlorna på 80-talet (eller när det nu var) var fantastiskt fin konst - men de massproducerades enbart för att det gick att tjäna pengar på dem. Är de då konst eller inte? Är det massproduktionen som gör att det inte är "konst", eller är det något annat? Kanske är det så att unika verk (alltså sådana som inte finns i mer än ett exemplar) ska betraktas som konstverk, oavsett hur dåliga de är - eller finns det någon sorts kvalitets-kriterium också...? Vem sätter egentligen dessa gränser...?

2692
Studio, produktion och övrigt / SV: Fireface 800 plus 400 ihop?
« skrivet: 07.04.2007, 02:02:16 »
Som sagt, så borde det fungera. RME brukar ha mycket bra drivers, så det skulle förvåna mig om det inte gick att köra båda interfacen ihop... Har dock inte provat, så helt säker kan jag ju inte vara.

2693
Nääää - ämnet var ju "MIDI eller RIKTIGA instrument"... Konstnärligt så det förslår... :rolleyes: :lol:

Nåja - det där med konst eller inte, ligger väl egentligen i betraktarens öga. Om mottagaren tycker att det är konst man producerar, så är det konst. Jag kan ju rita en streckgubbe (troligen det närmaste jag kommer verkligheten om jag ritar - om det inte gäller tekniska ritningar... :P) - och sedan bestämt hävda att jag är konstnär. Är jag verkligen en konstnär då, när en 5-åring ritar ungefär lika bra...? :rolleyes:

2694
Studio, produktion och övrigt / SV: mikpreamp
« skrivet: 06.04.2007, 01:12:27 »
Förresten, höll på att glömma denna: http://www.toftaudiodesigns.com/ec1.html
Bättre än så här blir det inte för pengarna, ett kap helt enkelt, kan varmt rekommenderas eftersom du får en pre+eq+kompressor av FET typ i en burk av mkt hög och god byggkvalitét (Malcolm Toft = mannen bakom Trident...) jag har själv DC-2 stereokompressorn som är av 1176 karaktär om man skall drista sig till jämförelser!

 B)

Toft gör kalasbra prylar, så de är definitivt värda en extra titt också. B)

2695
Studio, produktion och övrigt / SV: mikpreamp
« skrivet: 06.04.2007, 01:11:30 »
Jag tror att du skall kolla upp Vintage design/Neve monopreamps för dessa pengar, återigen-jag försöker inte misstänkliggöra Summit som gör jävligt bra grejor just förutom denna produkt som jag blivit varnad för för flera år sedan av en insider...

 B)
:lol: Jag menade inte att DU försökte misstänkliggöra Summit, utan menade att din källa kanske ville göra det - alternativt att han är en rörpuritan som menar att man inte ska få kalla rörprylar för rörprylar om inte signalen går genom rören i alla lägen... Ingen skugga över dig, alltså... :)

Sidor: 1 ... 73 74 75 76 77 78 79 80 81 ... 85