Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Claes

Sidor: 1 ... 72 73 74 75 76 77 78 79 80 ... 85
2626
Finns det ASIO-drivers till det aktuella ljudkortet, så är det som regel bättre att köra med dem, än att köra med generella lösningar som ASIO4ALL...

Emulerade portar eller Timestamp-inställningen är det troligaste i detta fallet, om man alltså redan kör med korrekt ASIO-driver.

2627
Studio, produktion och övrigt / SV: Gamla studio forum
« skrivet: 19.04.2007, 16:28:51 »
Nej - några 10000 aktiva medlemmar har det ju knappast varit, utan en stor majoritet av dem har bara registrerat sig, ställt en fråga eller två, för att sedan dra vidare.
Det kanske rör sig om 150-200 medlemmar som har varit aktiva - och en ytterst liten grupp som har varit extremt aktiva...

2628
Om man gör ett audiospår eller en track till en låt så kan man ju göra det på två sätt:

1.  Spela eller sjunga in material genom mic

2. Göra ett midispår, genom att handplocka in varenda ton, med mus eller keyboars. Många gånger mycket jobbigare än  punkt 1.
h.  Johan
Du glömmer ju det kanske allra vanligaste sättet att använda midi: spela, o låta registrera det du spelar med hjälp av midi.
Det du beskriver i punkt 2 är ju hundra ggr jobbigare o tidsödande, o inget man väljer om man kan spela. Däremot kan man ändå använda midi väldigt mycket, o väldigt användbart.

Jo, precis. Tänk alla gånger man fixar en perfekt tagning av en komplicerad synthgrej, sånär som på att man lyckades få med två tangenter istället för en på ett litet ställe. Då är allt MIDI riktigt praktiskt... :D
...och på precis samma sätt är Melodyne väldans praktiskt om man har en perfekt tagning där två toner har blivit lite sura. ;)
För sådana som jag, som inte är så bra på att spela keyboard, så är midi, med dess redigeringsmöjligheter, omöjligt att leva utan...

2629
De flesta nyare moderkort har åtminstone en hårvaru-Raidcontroller inbyggd. Själv kör jag med 2 diskar i Raid0 för mina ljudbibliotek och får därmed möjlighet till fler samtidiga röster.

Raid0 är dock inte att rekommendera för sådant som man är rädd för att förlora, eftersom säkerheten egentligen är sämre än för en ensam disk (om en disk rasar, så försvinner all information), så det är inget att rekommendera för systemdisken eller audiodisken... ;)

2630
MrPhil: bra sagt..."tyvärr" ogillar nog vi som pysslar med musik viss sorts musik just för at vi pysslar med musik. HERRE GUD vilken dåligt uppbyggd mening, men jag tror att du fattar :)
fattar precis! :)
Vi märker ju o lyssnar efter hur hantverket (kunst=konst) är utfört mycket mer än medelsvensson. Men det gäller ju oxå de som lyssnar mycket o aktivt på musik. Men det gör oxå att man kan uppskatta någons hantverk, utan att för den delen gilla resultatet. Tror det är svårare tvärtom?
...fast det gör ju fortfarande ingen skillnad på om man gillar låten eller inte - utan om man återgår till tavlor, så är detaljlyssningen som musiker håller på med, mer att jämföra med hur penseldragen har utförts och vilken typ av färg som har använts - alltså något man kanske tittar närmare på om man gillar tavlan, men inte bryr sig om när man inte gillar tavlan. Som exempel kan jag nämna att Frank Zappa (som brukar hyllas som ett geni) har gjort ett bra hantverk i sin musik - men jag står ändå inte ut med mer än ett mycket litet fåtal av hans låtar, trots att de är mycket välgjorda om man lyssnar på hantverket... Hans låtar blir alltså inte bättre eller sämre i mina öron för att han har gjort ett bra jobb med sammansättnignen av dem. Inte heller blir A-Teens bättre eller sämre av att man vet att de måste autotuna alla sångspår... ;)
Kan nog invända lite....
Eric Gadds låtar blir bättre av den suveräna produktionen o det musikaliska hantverket. Man kan hitta lyssningsvärda saker, t ex ljudet, arret o liknande. Dock kanske inte låten som låt. Det beror lite på hur man lyssnar.

Jag ser det som så, att om låten (som ju alltid är det primära) är bra, så kan intrycket förstärkas ytterligare om produktionen också är bra - men om låten är dålig, så kan bästa produktionen i världshistorien inte rädda den och göra den bättre.

Citera
A-Teens blir sämre när man får veta att det använts autotuner... det ger en falsk känsla som fördunklar resultatet... speciellt om det hörs.
I mina öron då förstås...;)

...fast i mitt exempel var det lite underförstått att de aldrig är bra ändå - även om sången fixas till så att den är ok... ;)
Om pitch-fixen är tydlig, så låter det bara trist, men om det är välgjort så att resultatet låter kanonbra tack vare att man slipper falsksång, så gör det inget att man använder sådana verktyg, tycker jag.
Falsksång förtar helhetsintrycket, eftersom sången är en så viktig del av musiken - så det kan göra att man inte står ut med att lyssna på en i övrigt bra låt. Ta exempelvis vissa låtar från DiLeva, som faktiskt kan vara riktigt bra ibland - tills han öppnar munnen. Där hade tekniken kunnat rädda situationen så att helheten blev bra...

2631
Är ni kvar i detta träsk ännu...??!! 


Passar på att slänga in en liten funderare. Är jag mindre "midi" bara för att jag själv matar in mina noter med ett musklick än om jag använda exakt samma (färdiga trumpattern t.ex.) som någon annan gjort?

Eller är man mer "midi" om man spelar in med auto-Q ON?

Det "låter midi" om man dödkvantiserar och dessutom spelar odynamiskt. Hur man lyckas få det dåliga resultatet, är mindre intressant. Precis som med tavlorna så är det resultatet som räknas - och inte resan dit. Resan är viktigast för musikern/konstnären själv, men inte för lyssnaren/betraktaren - som ju enbart har resultatet att ta ställning till. Om lyssnaren/betraktaren vill fördjupa sig i bakgrunden för att han finner upphovsmannen intressant, så är det en annan sak - men det påverkar ju fortfarande inte vad man tycker om låten/tavlan (dvs om man inte låter sig påverkas av bakgrunden, omständigheterna eller andras uttalanden - vilket jag inte gör).

2632
MrPhil: bra sagt..."tyvärr" ogillar nog vi som pysslar med musik viss sorts musik just för at vi pysslar med musik. HERRE GUD vilken dåligt uppbyggd mening, men jag tror att du fattar :)
fattar precis! :)
Vi märker ju o lyssnar efter hur hantverket (kunst=konst) är utfört mycket mer än medelsvensson. Men det gäller ju oxå de som lyssnar mycket o aktivt på musik. Men det gör oxå att man kan uppskatta någons hantverk, utan att för den delen gilla resultatet. Tror det är svårare tvärtom?
...fast det gör ju fortfarande ingen skillnad på om man gillar låten eller inte - utan om man återgår till tavlor, så är detaljlyssningen som musiker håller på med, mer att jämföra med hur penseldragen har utförts och vilken typ av färg som har använts - alltså något man kanske tittar närmare på om man gillar tavlan, men inte bryr sig om när man inte gillar tavlan. Som exempel kan jag nämna att Frank Zappa (som brukar hyllas som ett geni) har gjort ett bra hantverk i sin musik - men jag står ändå inte ut med mer än ett mycket litet fåtal av hans låtar, trots att de är mycket välgjorda om man lyssnar på hantverket... Hans låtar blir alltså inte bättre eller sämre i mina öron för att han har gjort ett bra jobb med sammansättnignen av dem. Inte heller blir A-Teens bättre eller sämre av att man vet att de måste autotuna alla sångspår... ;)

2633
Studio, produktion och övrigt / SV: Gamla studio forum
« skrivet: 19.04.2007, 10:52:48 »
Problemet om man skulle göra om Kontrollrummet till ett officiellt Studio-forum, är att man måste släppa en del av bestämmanderätten till tidningen - och forumet blir i så fall inte längre ett oberoende forum, som det är nu.

Jag tycker att det är bra att forumen kan finnas parallellt och kompletterar varandra i stället för att konkurrera. Här på Kontrollrummet finns ett mycket trevligt upplägg av forumet i sig, där det finns med en Wiki och ett annat upplägg när det gäller olika avdelningar - medan Studio har sitt upplägg med avdelningar i forumet - och där det finns bloggar (som Olsberg nämnde).
Det är däremot inte så bra om båda forumen har samma funktioner - så Studio-forumet borde t ex inte dra igång en Wiki (eftersom det redan finns hos KR) - och Kontrollrummet borde inte dra igång blogg-funktioner (eftersom Olsberg har aviserat att det finns funktioner för det i det kommande Studioforumet).

2634
Studio, produktion och övrigt / SV: Vettig back-up
« skrivet: 19.04.2007, 02:08:29 »
Blörk! Skittråkigt när det rasar. :(
Jag kör en image-backup till en extern FW-hårddisk lite då och då, på både systemdisken och audiodisken. Ljudbiblioteksdiskarna struntar jag faktiskt i att göra backup på, eftersom jag ju alltid kan installera om ljudbiblioteken från CD/DVD-skivorna...
Backupen på den externa disken kopierar jag ut då och då till DVD-skivor, för att ha både hängslen och livrem... :rolleyes:

2635
Studio, produktion och övrigt / SV: Gamla studio forum
« skrivet: 19.04.2007, 01:03:45 »
Starta upp ett NYTT Studio forum, annars försätter sig Olsberg och co i en ohållbar situation där förtoendet åker rätt ner i källaren..
Vad vi pratar om är alltså relansering av gamla forumet med ny version av plattformen som dessutom tillför forumet värdefulla funktioner.

Precis vad medlemmarna förväntade sig vid lanseringen av community-forumet, med andra ord... ;)
Trevligt att det äntligen kan bli en sådan vändning av det hela. :)

2636
Studio, produktion och övrigt / SV: Gamla studio forum
« skrivet: 18.04.2007, 21:19:03 »
En stor eloge till dig, Olsberg. :)
Det krävs både mod och ödmjukhet att erkänna att något som det har lagts så mycket jobb på, kanske inte var så bra som man hade tänkt sig.

Studio-forumet kanske inte blir riktigt som förr, eftersom många flyttade sina kunskaper och diskussioner hit och trivs bra här - och många återupptäckte VST-forum, i och med community-starten som ju inte blev så bra - men det finns alla möjligheter att det åter kan bli en trevlig samlingsplats.

Själv ser jag inget hinder i att vara aktiv i 3 forum (99musik är ju i princip avskrivet enligt min mening efter deras omläggning), så där vinner jag tillbaks den tid som behövs för att hinna med ett återupplivat Studio-forum... :)

2637
Claes: Nej, jag menade inte att smak handlar om vilja. Däremot kan man ju i en diskussion utifrån sin vilja betona eller försvaga sina åsikter efter hur man vill framstå... -Vill man vara den tuffa som absolut inte gillar Picazzo eller vill man medge att man är en konstintresserad mes...  :P

YES! Nu känner jag mig ovanligt macho... :lol:
Jag är faktiskt lite grand intresserad av konst, så lite mesig är jag ändå - men den konst som man förknippar med Picasso, är inget annat än skräp ändå, enligt min smak. Jag tycker bäst om verklighetstrogna tavlor, som t ex Rembrandt.

Citera
Det är ju så lätt att säga att man t.ex. bara gillar realistiska filmer (som min svärmor), men om man verkligen försöker hänga med i t.ex. "De förlorade barnens stad" och inte bara direkt avfärdar den som nåt trams, så är det ju mycket möjligt att man ändå tycker att det är bra.

Nu vet jag inte vad just den är för film, så den ska jag inte säga något om, men när det gäller film, så har jag kanske en lite bredare smak (dock med stor övervikt för amerikanska filmer, eftersom de vet hur film ska göras och har skådisar som lever sig in i rollerna och spelar trovärdigt - i stället för att spela teater på film...). Jag är storslukare av SF (men betackar mig för dåliga gamla TV-serier som obegripligt har fått kultstatus...). Gillar också både Action, Thriller, Western, Drama, Komedi, Musical, Tecknat etc - men skräckfilmer finner jag däremot lika meningslösa som Picasso... ;)

Om jag säger vad jag tycker om majoriteten av svenska filmer, så är jag rädd att jag drar igång ett nytt gigantiskt sidospår i tråden, så det låter jag bli... ;)


P.S.
Det handlar rätt lite om "MIDI eller RIKTIGA instrument" nu, eller hur...? :P

2638
Mandolinspelerska? Ja där fattas inga större fel - de finns där allihopa! Det ser alltså inte klokt ut enligt mig, men gillar du det, så gör du ju det... ;)
Fast det är ju NÄSTAN som att säga att allt annat än rena dur-ackord är ... fel ....? ;)  :P
Inte alls. Jag tycker att bilden passar bäst i soptunnan eller något - men det handlar ju om MIN smak. Jag säger inte att det är fel att tycka annorlunda... ;)

2639
Claes: Får nästan intrycket av att du nu bara inte vill tycka om kubism. Har du ens sett så många olika kubistiska konstverk?
Jag tycker att det finns många exempel på riktigt schyssta kubistiska målningar, där det absolut inte bara är "meningslösa streck och former". Hittade inte precis det exemplet jag tänkte på nu, men vad är det t.ex. för fel på den här mandolinspelerskan?

Smak handlar inte ett dugg om vilja. Visst har jag sett flera kubistiska verk (och andra stilar som är lika meningslösa). Även om jag hade försökt tvinga mig till att gilla en Picasso, så hade jag aldrig kunnat gilla den ändå eftersom det inte går ihop för fem öre med min smak.
Mandolinspelerska? Ja där fattas inga större fel - de finns där allihopa! Det ser alltså inte klokt ut enligt mig, men gillar du det, så gör du ju det... ;)

2640
Radiostationerna ingår i samma mediabrus som press,TV mm. Det som marknadsförs mest syns/spelas mest. Eftersom de kommersiella radiokanalerna vill sälja så mycket reklam som möjligt gäller det förstås att påvisa att man har många lyssnare. Man anlitar reklamföretag som undersöker målgruppen och tar fram lämpliga "playlister". Eftersom branchen är förhållandevis liten blir ju resultatet ungefär detsamma för samtliga radiokanaler, dvs samma musik, med undantag för de radiokanaler som nischar sig tex "Svenska favoriter". men även här har man ju "lyssnat" in sig på sin målgrupp och resultatet blir ju något likriktat... Schlagerfestivalen är ett utmärkt exempel på hur man kan spinna vidare med diverse aktiviteter i olika media, ett ekorrhjul mao. Radiokanalerna betalar till STIM för användandet av musiken, undantaget är ju riktigt gammal musik som är avgiftsfri.. Minutvärdet räknas bla fram utifrån lyssnar-statistik  och reklamintäkter. Alltså ju fler lyssnare, högre minutvärde för radiokanalen, ju fler lyssnare, högre reklamintäkter...

Men det här måste ju vara nys. Kortsiktigt kan det du säger stämma men de flesta byter ju kanal efter ett tag just för att musiken är FÖR enformig. Här i Kalmar hade vi en lokalt baserad reklamradio som spelade blandad musik. Kanalen var mycket populär och var närmast sr-P4 i lyssnarantal. Kanalen blev uppköpt förra året och en "lands"-täckande kanal tog över. Kanalen är i princip död här nu.

Jag tror nog att det finns andra orsaker till att musiken är så smal och likformad. De orsakerna är nog ganska ljusskygga. / Mikke
På ett tidigare jobb, hade vi några reklamspotar hos NRJ. Säljaren sade då att baserat på franska undersökningar (NRJ är ju franskt), så byter genomsnittslyssnaren kanal efter ca 3 timmar. Följden av den undersökningen är att de kör med en 3 timmar lång playlist på NRJ, som alltså upprepas om och om och om igen... Frågan är bara vilket som kom först; hönan eller ägget...?
Om jag lyssnar på radio, så byter jag bara kanal om det är ett tråkigt program, men helst vill jag ju ha samma kanal hela dagen eftersom det blir enklare då - men det är kanske bara jag...? :rolleyes:

Att det sedan förekommer mygel bland de "topplistor" som presenteras, är en annan orsak till likriktningen. Bert Karlsson har ju erkänt i någon intervju, att det är normalt förfarande att bolagen köper in sig på topplistorna för att få spelat de låtar som de vill ge mer reklam... Eftersom de stora bolagen som har råd att göra så, bara satsar på säkra kort (dvs sådant som det redan finns 20 per dussin av), breddar ju inte heller utbudet direkt... :angry:

2641
Man behöver väl inte ha några djupgående kunskaper för att kunna konstatera att man gillar eller ogillar ett konstverk - eller en låt för den delen...? Musiken eller konstverket blir varken bättre eller sämre beroende på dess bakgrund. Att det sedan kan vara intressant att känna till mer, är däremot en helt annan fråga... ;)

Jag har ingen kunskap om kubismen (annat än att det rör sig om meningslösa streck och kuber etc) - och eftersom en sådan tavla inte har något som helst värde i mina ögon, så är jag inte heller intresserad av att förstå vilka mer eller mindre konstiga idéer som ligger till grund för att någon fick för sig att måla på det sättet. Följaktligen så saknar kubismens historia - och eventuella påverkan på konsthistorien - betydelse för om man tycker om en sådan tavla eller inte. Kunskap om bakgrunden kan vara intressant, men riskerar samtidigt att tvinga in folk i ett tankesätt där man "måste" tycka att det är bra för att historien säger att det är fantastiskt, trots att det inte är det...

2642
Det är ju samma syndrom som alltid annars, där man kör sina playlists och låter samma låtar snurra med ett par timmars mellanrum, dag efter dag, vecka efter vecka etc - med skillnaden att man har bytt ut standardskräpet mot melodifestivalskräpet... :rolleyes:

Du menar att det är säsongsbetonat? Men kostar det inte radiokanalerna mycket pengar att lira dem hela tiden, i förhållande till om man skulle ha en större spridning av schlager och gammalt?
Radion betalar STIM-avgifter per sänd musik-minut - och då spelar musikvalet ingen som helst roll. Det är inte billigare eller dyrare med någon musik, utan radiokanalerna spelar helt enkelt vad de tycker att lyssnarna borde lyssna på... <_<

2643
Har man läst konsthistoria så förstår man mer om varför Picasso målade kubistiskt. Att betrakta konst är inte bara att titta och se vad man gillar. DEt måste få handla om att man förstår och vet vad man ser. Viss konst kan ju kännas vekrligen uttjatat idag. Hur många kubister ser man nu för tiden t e x?

Det är just det som är felet med "konst" och konstkännare. För mig är det helt ointressant varför Picasso målade som han gjorde. Hans tavlor fortsätter vara meningslöst skräp i mina ögon ändå. Enligt min mening ska man inte behöva veta ett dugg om bakgrunden för att kunna tycka om ett konstverk. Det är ju samma sak som att man avskyr en viss låt när man hör den - men när man sedan får reda på att det är en viss artist som "ska" vara "bra" enligt "finsmakarna", så ändrar man genast uppfattning om låten... Är verkligen konstkännare så naiva, att de inte vågar ta egna beslut om vad som är bra eller inte - utan först måste få reda på vad de ska tycka, genom att de får reda på konstnärens namn och hur denne "ska" uppfattas...?
Rembrandts tavlor blir aldrig uttjatade, utan står sig genom alla modeväxlingar och är alltid lika uppskattade.
Vad jag verkligen tycker är uttjatat och har varit uttjatat väldigt många år, är att "konst" måste vara extremt och provocerande för att bli accepterat av förståsigpåarna...


(kortade av lite för att göra min poäng.

Jo jag tycker inte alls att det handlar om förståsigpåande som du antyder. Jag menar mer att det är skillnad på att "tycka om konst" vad nu det betyder och att verkligen förstå konst. Men det är precis som med vad som helst. Jag kan tycka att något är vackert utan att det för den skull skulle räknas som konst. precis som jag kan tycka att något är avskyvärt, men ändå god konst. Det handlar inte om det.

Det var inte förståelsen vi diskuterade, utan vad som skulle räknas som konst eller inte.
Om man nu har ambitionen att försöka förstå ett konstverk, så måste man däremot självklart känna till mer om konstnären - men jag har aldrig känt behov av något sådant, utan betraktar bara verket och konstaterar om jag tycker om det eller inte. En tavla av Rembrandt skulle jag gärna ha på väggen (om jag hade råd... ;)) - men även om jag hade fått en Picasso gratis eller rentav fått pengar för att ta emot den, så hade den hamnat i förrådet där man slipper se den... Samma sak när det gäller musik, där jag snabbt konstaterar om jag gillar den eller inte - och där spelar inte heller upphovsmannen någon roll. Är låten bra så är den bra - är det dålig så är den dålig... Borde vara ganska självklart, eller...?

Citera

Picasso må vara en stor konstnär. Gör det att allt han presterar (ja han är död...) automatiskt därför blir bra, eller ens konst, bara för att han är han, o att han tidigare lyckats? En gång bra, alltid bra? En gång stor konstnär, alltid stor konstnär? Ett stort konstverk, alla nästkommande oxå stor konst?


jepp det gör honom till en stor konstnär. Eftersom han ensam revolutionerade sättet vi betraktar konst på. Men det innebär kanske inte att jag tycker allt han gjort är bra. Bara att allt han gjort är konst i en eller annan bemärkelse.
JAg avgudar inte picasso, faktum är att han inte tillhör mina favoriter precis, men hans sätt att arbtea är ändå så betydelsefullt för den moderna konstens utvekling att hans skapande och skapande process gör det intressant. Om igen det handlar mindre om verket och mer om kontexten. Jag tycker det är här Claes också fastnar. Det är inte bara det du ser som är värdefullt. Ju mer du lär dig om något destom mer lär du dig förmodligen att uppskatta det också.  läser ni Pondus? De skojar lite om det när det gäller fotboll.              Kompisen jocke frågar varför människor egentligen vill träffa utomjordingar. " de skulle ändå aldrig förstå tjusningen med en 0-0 uppgärelse mellan Coventry och Luthon"   :)

Det kvittar vilken betydelse Picasso har haft för konsthistorien. Hans tavlor är lika meningslösa i mina ögon ändå. Samma sak gäller i musikens värld. Blues har haft en otroligt stor betydelse för musikutvecklingen i västvärlden, men jag tycker att Blues blir ganska tråkigt i längden (men att själv spela en bluestolva någon gång ibland ihop med andra, kan vara kul). Beatles och Elvis har också haft stort inflytande - men jag har inte ens några skivor med dem, eftersom jag tycker att det mesta från dem inte är särskilt kul. Om jag inte gillar musiken när jag lyssnar, så blir den inte ett dugg bättre enligt min smak bara för att artisten/upphovsmannen har haft stor betydelse i musikhistorien. Enligt min mening är det inte jag som är "låst" i så fall, då jag tillåter mig att gilla eller ogilla saker enligt min personliga smak - medan den som låter sig påverkas av ett verks eller dess upphovsmans bakgrund (eller av vad kritikerna säger) och väger in det i om han ska gilla verket eller inte, verkligen är låst, då han låter sig påverkas av andras åsikter och uttalanden i stället för att bilda en egen helt uppfattning...

2644
Det är ju samma syndrom som alltid annars, där man kör sina playlists och låter samma låtar snurra med ett par timmars mellanrum, dag efter dag, vecka efter vecka etc - med skillnaden att man har bytt ut standardskräpet mot melodifestivalskräpet... :rolleyes:

2645
Studio, produktion och övrigt / SV: Hänga micen upp-och-ner?
« skrivet: 16.04.2007, 23:32:09 »

Detta verkar vara ett av forumets mest engagerande trådar!  :)

Kondensatormikrofoner hängdes alltid upp och ner förr, eftersom mikrofonens
förstärkare avger värme. Denna värme stiger uppåt, och efter hundratals, eller
kanske tusentals timmar i värmen kan membranet ändra form, vilket kan leda
till att det förstörs.

Dagens mikrofoner avger generellt inte lika mycket värme, men de flesta vill
ha micken sådär ändå. Mest för att få sångaren / sångerskan att sträcka på
sig, men förmodligen också för stämningens skull...  B)
...fast det var väl egentligen rörmikrofoner som alstrade farligt mycket värme...? Ja, ja - rörmikrofoner är förstås också kondensatormicar, men man ska väl hitta något att gnälla på... :rolleyes: :lol:

2646
Studio, produktion och övrigt / SV: Köptips GUITARR PLEKTRUM
« skrivet: 16.04.2007, 23:25:34 »
Om du känner för det så kan du också beställa ett gäng plektrum av en ökänd forummedlem - och testa Reload, som är ett ganska billigt märke, men som ändå är tillräckligt bra för att många kunder återkommer om och om igen... ;)

2647
Jag har lyssnat på några modeller från Dynaudio (kommer dock inte ihåg vilka det var) - och de lät riktigt bra. Nästan i klass med ADAM - så det är monitorer som jag nog skulle kunna tänka mig att använda själv... ;)

2648
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 16.04.2007, 15:06:35 »
Micarna sitter ju i X/Y (som är en ganska vanlig stereouppmickningsteknik), så stereoupptagningen borde bli helt ok. Om man däremot inte vill ha stereoupptagning, så blir det lite besvärligt... ;)

2649
Om kontrollrummet.com / SV: Promota Kontrollrummet
« skrivet: 16.04.2007, 11:56:05 »
Jag tycker fortfarande det skulle vara mycket intressant att veta vad en annonsplats i mm eller studio kostar....

http://idgmedia.idg.se/paper_price.asp?pid=15&wid=20

Hittade inget för musikermagasinet.
MM är nog ungefär lika dyra, om jag kommer ihåg rätt från när jag frågade för en tid sedan - och snabbt bestämde mig för att det var alldeles för mycket...
betalade du ngt för texten om din micksite i ett numer för ett tag sen!?
Nej, faktiskt inte. Jag visste inte ens att de skulle sätta in det - så det kom helt oväntat. Sådana små texter är förmodligen redaktionens val att sätta in om de tycker att någon website eller annat är lämpligt att uppmärksammas. :)

2650
Jag tror i alla fall att du inte får så mycket bättre kvalitét än vad du betalar för och i det prisläge du rotar i (mellanbudgetklassen) så har du i Toftburken ett oslagbart alternativ för en låg penning!
Jag kan även rekommendera APHEX 207D (stereopreamp) som inte kostar mer än ca 5500:- ny där du får ett clean sound dessutom med spdif och lite andra finesser, dom är mkt stora i USA men mindre kända/populära i Sverige, jag har ett flertal enheter ur deras sortiment.

Jag förstår att du har prylar från Aphex i din rigg. B) Jag hade just 207D hemma för test under helgen - och den låter riktigt bra, men har ändå en liten prislapp. :)
Vilka burkar har du mer från Aphex? Kan vara intressant att höra lite omdömen om dem också...

2651
Studio, produktion och övrigt / SV: Orkesterinstrument
« skrivet: 15.04.2007, 02:11:11 »
eller så köper man reason och får sånt plus en massa annat roligt  :wub:
sannerligen!!
kostar 3000 pix, och dom riktigt stora orkestersamplingarna kostar väl där omkring!?
Det beror på vilken version man vill ha... ;)

EWQLSO Silver ligger på 1995:-
Gold går på 5995:-
Platinum går på 15995:- (och kräver att man har ett par extra datorer för enbart orkesterljuden, för att det ska flyta på bra...)

Garritan Personal Orchestra går på 1995:-

Steinberg HALion Symphonic Orchestra ligger på 4995:-

MOTU Symphonic Instrument (som jag glömde nämna tidigare) går på 2995:-

Samtliga priser är listpriser...

2652
Om kontrollrummet.com / SV: Promota Kontrollrummet
« skrivet: 15.04.2007, 02:02:12 »
Jag tycker fortfarande det skulle vara mycket intressant att veta vad en annonsplats i mm eller studio kostar....

http://idgmedia.idg.se/paper_price.asp?pid=15&wid=20

Hittade inget för musikermagasinet.
MM är nog ungefär lika dyra, om jag kommer ihåg rätt från när jag frågade för en tid sedan - och snabbt bestämde mig för att det var alldeles för mycket...

2653
Studio, produktion och övrigt / SV: IDE diskar, satans verk?
« skrivet: 14.04.2007, 02:07:33 »
Låter nästan som om du har kört med IBM/Hitachi Deathstar-diskar...
Jag har kört i väldigt många år med enbart Seagate-diskar och har aldrig haft en riktig hårdvarukrasch på någon av dem. Det är nog sällan jag har en disk i tjänst mindre än 3-4 år innan den får doneras till någon vän som behöver lite extra utrymme...

2654
Smaken blir ju inte ett dugg annorlunda bara för att man känner till bakgrunden. Det är tragiskt om sådant ska påverka smaken, tycker jag. Varför kan man inte bara smaka på det och tycka något direkt - utan att känna till bakgrunden? Att snubben som började bränna Whiskey redan vid 7 års ålder, är duktig och uppenbarligen har lyckats göra något som många uppskattar, är en helt annan fråga och har inte ett dugg med smaken att göra.


Men Claes, här pratar du om tycke och smak som om de vore nåt absolut. Nån objektiv sanning. Snarare är de ju i allra högsta grad föränderliga, utvecklingsbara och variabla. En produkt av hur världen runt oss är beskaffad.

På 80-talet tyckte jag att jag var skitsnygg i min fluffigt fönade spretluggsfrilla. En snabb titt i fotoalbumet och jag konstaterar att, nej - det var jag inte.

Med den synen förkastar du till exempel också hela begreppet "acquired taste", vilket lär gå emot många surströmmingsätares, whiskydrickares, mögelostmumsares, sushiälskares och kaffetunnors upplevelser.

Oj nu blev jag hungrig...  :P

Nej - du tolkar mig nog lite fel.  Visst kan man ändra smak med tiden. Själv gillade jag inte alls opera när jag var yngre, men i dag uppskattar jag det.
Vad jag menade var att upphovsmannens historia är en sak, medan det är en helt annan sak hur varje individ uppfattar produktens smak - och dessa två saker har inget med varandra att göra. Om en sort smakar gott så gör den det vare sig det är Jack Daniel som började vid 7 års ålder, eller om det är Johan Danielsson som började för 3 månader sedan, som är upphov till destillatet... Sådana uppgifter är helt ointressanta när man ska bedöma smaken. Är det gott så är det - är det inte gott så är det inte det.

2655
Studio, produktion och övrigt / SV: Orkesterinstrument
« skrivet: 13.04.2007, 15:01:09 »
De jag nämnde är ljudbibliotek som det följer med en player till, så det är alltså kompletta VSTi. :)

2656
Studio, produktion och övrigt / SV: Orkesterinstrument
« skrivet: 13.04.2007, 14:34:44 »
Det finns exempelvis följande:
EastWest Quantum Leap Symphony Orchestra (EWQLSO) Silver eller Gold
Garritan Personal Orchestra (GPO)
Steinberg HALion Symphonic Orchestra
Det kostar en slant, men det är det värt. :)

2657
Studio, produktion och övrigt / SV: Uppmickningstips till trummor?
« skrivet: 13.04.2007, 10:59:00 »
Kan inte hålla med dig om att dem låter "suvve" tyvärr. Jag har haft ganska dåliga erfarenheter av både cm2 och cm3, de låter på ett visst sätt som är svårt att komma ifrån och det är inte positivt i mina öron. För en dryg tusenlapp mer så får man røde NT5 eller studio projects C4, som båda låter betydligt bättre på det mesta.
Smaken är så olika, det kanske måste bli upp till bevis och göras ett test av dessa mickar tillsammans.

Anledningen till att du inte gillar CM2/CM3, är förmodligen att de är för neutrala för din smak, så att du tycker att de låter "tråkigt". NT5 vet jag inte hur de låter, men C4 är lite lyfta i diskanten och lite tunnare i botten - så förmodligen gillar du den färgningen bättre. Det är helt enkelt en smaksak.

2658
Studio, produktion och övrigt / SV: Uppmickningstips till trummor?
« skrivet: 12.04.2007, 21:34:16 »
Oktava MK012 är perfekta till överhäng - och det mesta annat också för den delen... ;)

2659
En kondensatormic tar upp betydligt mer rumsljud än en dynamisk oavsett upptagningskarakteristik - men man behöver ju inte stänga in sig i en garderob och få ett helt dött ljud på kuppen. Sätt upp någon form av absorbenter i ett hörn av rummet och sjung där i stället. Bättre ljud och trevligare miljö med lite mer utrymme är det enda man "riskerar"... ;)

2660
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 12.04.2007, 20:20:16 »

...och så här:



Är sjukt nyfiken på hur denna funkar. Har du några smakprov kanske tom?

Jag har tänkt göra lite inspelningstester för jämförelse av olika sorters enkel dämpning; dämpat hörn som man sjunger in i resp ut från, sE Reflexion Filter, Auralex XPander och SM Pro Audio Mic Thing (när den nu kommer...) - men det får vänta till sommaren någon gång, eftersom allergin och astman gör det svårt att göra några sånginspelningar i nuläget både för mig och min sambo... :(

Sidor: 1 ... 72 73 74 75 76 77 78 79 80 ... 85