Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Claes

Sidor: 1 ... 70 71 72 73 74 75 76 77 78 ... 85
2556
Studio, produktion och övrigt / SV: Preamp för runt 5000?
« skrivet: 17.05.2007, 01:10:02 »
Att jämföra Behringern med vilken som helst som har nämnts, är nästan löjligt... MEN det kräver också att du har vettig utrustning i övrigt. Omvandlarna kan göra mer än många kanske tror. En av mina bästa vänner lånade min P-Solo för att jämföra med det han hade - och tyckte att det inte var så stor skillnad att det kunde motivera ett köp. Han körde in det genom en Behringer DDX3216 och använde alltså dess omvandlare. Sedan fick han också låna min RME ADI-8 DS - och DÅ jädrar, blev det en skillnad som natt och dag mellan preamparna. :P

Line Audio gör riktigt bra transparenta preamps, så vill du ha en lågbrusig preamp som inte gör något med ljudet, så titta absolut på antingen 2MP eller 8MP (beroende på hur många kanaler du behöver). Med något känt märke på fronten, hade de kunnat kosta betydligt mer... ;) Anledningen till att de är misstänkt billiga, är att tillverkaren är en entusiast som inte vill ta mer betalt för sina produkter, än vad som är absolut nödvändigt. Han är en skön lirare som håller till i skånska Rinkaby och som tillverkar allt i Sverige i stället för att lägga ut det till låglöneländer med dålig kvalitetskontroll... :)

Aphex 207D är också transparent, men på ett lite annat sätt. Röret ger en liten touch som gör att den låter j-t skönt.

Andra som kan vara kul, är True Systems P-Solo (dock lite dyrare och bara en kanal, men ruggigt bra...) och Summit Audio 2BA-221 (också bara en kanal), som ger ett mer färgat ljud.

Du kan ju kanske också överväga att skaffa en Aphex 207D och en Line Audio 2MP, så har du två preamps med lite olika koncept - och möjlighet att köra in 4 kanaler samtidigt. Fråga din favorithandlare snällt, så kanske det går att ordna ett paketpris... ;)

2557
Studio, produktion och övrigt / SV: B1 vs SM 57?
« skrivet: 13.05.2007, 18:19:49 »
Helt normalt. Dynamiska micar får man dra upp mycket Gain på. Den micen är gjord för scenbruk där man i princip har läppkontakt med den, eller har en gitarrstärkare som öser in ljud i den på nära håll... ;)

2558
Studio, produktion och övrigt / SV: Datorer suger!
« skrivet: 12.05.2007, 03:06:07 »
...fast är mycket roligare. :lol:

2559
Studio, produktion och övrigt / SV: Om det hade vart du?!
« skrivet: 11.05.2007, 03:26:16 »
ABBA är något av det bästa som har hänt Sverige. Det var de som lade grunden till att många andra svenska artister har kunnat komma ut i världen. Före ABBA var det nästan ingen utanför Sverige som visste vad Sverige var för något...

Kan tillägga att jag fortfarande mycket gärna lyssnar på ABBA när andan faller på - och deras låtar håller absolut fortfarande. Det är fortfarande lika dj-a bra och kommer antagligen aldrig att bli utgånget. Visst har det förekommit sämre och bättre låtar, men även de sämre låtarna har ju varit så otroligt genomtänkta i varje liten detalj, så även om man inte gillar musiken, så måste man ändå kunna upptäcka den höga kvaliteten i deras musik och i produktionerna.

2560
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 11.05.2007, 01:50:14 »
Jag märker ju att jag har glömt fylla på här... :rolleyes:

Nya inköp:



Aphex 207D: En mycket trevlig preamp till rimliga pengar - som om jag inte redan har fler preampar än jag behöver... :rolleyes: :lol:

Åh fan, den ser ju _nästan_ lika läcker ut som Eurekan! Lite mera digital bara, men så heter den ju "D" också!

D står för att den har digital (S/Pdif) ut. :)
Den är faktiskt försedd med rör också, som används kreativt utan att man behöver skylta med det genom att låta det lysa genom fronten... ;) Inga lysdioder bakom det heller... :lol:

2561
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 11.05.2007, 01:47:49 »
Jag märker ju att jag har glömt fylla på här... :rolleyes:

Nya inköp:



Aphex 207D: En mycket trevlig preamp till rimliga pengar - som om jag inte redan har fler preampar än jag behöver... :rolleyes: :lol:

Jaha jaha, det här måste väl ändå vara min förtjänst Claes, så mycket jag har tjatat om denna preamp både här och på Studio forum!  :)

Kul att det smittar av sig det man lobbar för i all välmening, visst är den neutral och fin och bonusen med spdif är ju inte att förakta heller?!

 B)
Absolut delvis din förtjänst. Aphex var ganska okänt för mig (förutom att de gjorde de första Exciterburkarna), innan du började tjata om dem. Det är skitkul att hitta nya trevliga prylar genom att hänga med i forumdiskussioner. B)
Den är riktigt bra - och egentligen är jag lite förvånad att den inte kostar mer. Den hade nog kunnat vara med och slåss i en lite högre prisklass egentligen... Samtidigt får man vara glad att det finns vissa produkter där de inte skenar iväg med priset när de märker att folk är villiga att betala mer... :)

2562
Studio, produktion och övrigt / SV: Rundång
« skrivet: 10.05.2007, 21:12:37 »
Genom att stänga av monitorerna och köra med hörlurar under inspelningen i stället.
En SM Pro Audio M-Patch2 är den perfekta prylen för dig, låter det som... ;)
Hm, jag är tveksam. Varför skulle denna låda vara bra för mig?
Kan ju lika gärna skruvaner volymen på monitorena (som är passiva) och sedan enbart köra med lurar!
Visst går det också utmärkt att göra så. De flesta kör annars med aktiva monitorer - och väldigt många av dessa har inga kontroller på framsidan. Det var därför jag antog att en M-Patch skulle passa som handen i handsken... ;)

2563
Helt utan läckage förekommer inte, men Sennheiser HD280 Pro är väldigt bra dämpade. De dämpar hela 32dB - något som är mer dämpning än vad vissa har, som påstås ha extrem dämpning... ;)

Andra alternativ kan vara Ultrasone HFI550 eller Ultrason DJ1, som dämpar 28dB - vilket också är mycket bra dämpning. :)

Alla dessa ligger något över tusenlappen....

2564
Studio, produktion och övrigt / SV: Rundång
« skrivet: 10.05.2007, 14:11:21 »
Genom att stänga av monitorerna och köra med hörlurar under inspelningen i stället.
En SM Pro Audio M-Patch2 är den perfekta prylen för dig, låter det som... ;)

2565
Studio, produktion och övrigt / SV: TRÅD LÖSA MUS HEL****
« skrivet: 10.05.2007, 14:09:19 »
Jag placerar min mus i laddstället, så funkar den sedan under intensivt användande i typ 3 dagar eller något innan den behöver laddas igen.
Jag hade en annan modell tidigare, med bara de vanliga knapparna - och med kula i stället för optisk - och på den räckte ett par alkaliska batterier i närmare ett år eller något ditåt...

2566
Det är kanske lite OT, eftersom det inte rör sig om någon skiva, men jag måste säga att jag ändrade min syn på opera när jag var kanske 12 eller något - och plötsligt blev musikvärlden enormt mycket större. Hade tyckt att det var mest skrikande och en massa musik som aldrig kom igång på allvar, eftersom det inte fanns något fast trumbeat... :rolleyes:

Varför blev det en så stor omvälvning? Jo - för att jag hade den stora förmånen att uppleva Aida på Arena di Verona - en gammal amfiteater utomhus under bar himmel, mitt i Verona. Jag säger "uppleva", eftersom det inte alls var att se och lyssna, utan det var något mycket större, som verkligen grep tag i mig. Efter det har jag även sett både Il Trovatore och Madama Butterfly i Verona - och det har varit en magisk upplevelse varje gång. Jag önskar verkligen att alla musikälskare kunde få möjlighet att åka dit någon gång i livet och få denna härliga upplevelse serverad på bästa tänkbara sätt. B)

2567
Studio, produktion och övrigt / SV: TRÅD LÖSA MUS HEL****
« skrivet: 10.05.2007, 02:09:08 »
Jag tycker att trådlösa möss är helt underbart att ha.
Har hittills aldrig råkat ut för problem med sådana - men så har jag ju bara kört med Logitech... ;)


Ok - jag ljög lite. Jag fick problem med min första trådlösa - men det berodde inte på musen, utan på den trådlösa telefonen jag hade bredvid datorn. När det ringde, så hoppade muspekaren runt på skärmen. Ganska lustigt att se, men mindre kul om man var inne i något som var mer noga...
Telefonen byttes i alla fall ut och problemet försvann. :)

2568
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 09.05.2007, 18:41:57 »
Jag märker ju att jag har glömt fylla på här... :rolleyes:

Nya inköp:



Aphex 207D: En mycket trevlig preamp till rimliga pengar - som om jag inte redan har fler preampar än jag behöver... :rolleyes: :lol:



D-Link DNS-323: Backupstation att koppla in på routern, med 2st 500GB Seagate-diskar i Raid1. Verkar dock funka lite knackigt och tappar kontakten ibland. Får se vad en uppdatering av firmware kan göra... :unsure:



Logitech Harmony 895: Att styra hembioanläggningen med på ett enklare sätt än att ha 3 fjärrkontroller... Dyr som 17, men verkar faktiskt fungera bra efter hand som man hittar hur allt ska kontrolleras. Mest trassel är det att ställa in gamla prylar, verkar det som...

2569
Folk brukar ju också gilla när det handlar om tung-gung.
Casio FZ-1 var en riktigt TUNG pjäs, som gjorde att man slapp smyga in på gym för att träna upp musklerna. Den borde verkligen ha funnits med i listan också... :lol:


Mer seriöst så skulle kanske även Kurzweil K2000 också ha hittat till listan, eftersom det ju verkligen är en kanonbra och lite nyare synt/sampler/rompler.

2570
Precis! En Wiki blir aldrig färdig, utan modifieras kontinuerligt, så fort någon kommer på något som är bra att lägga till, upptäcker stavfel, faktafel eller märkliga meningsbyggnader, trist layout i artikeln etc. Själv är jag kass på layout, så det jag skriver, skriver jag mer eller mindre rakt upp och ner - och överlåter åt andra som behärskar sådant bättre än jag, att snygga till det hela.

Med tiden blir en Wiki bara bättre och bättre - och alla som bidrar, stort som smått, kan känna sig stolta över att hjälpa till och dra sitt strå till stacken.
En nybörjare kan skriva en intressant liten artikel som får en expert att tänka på något annat som behövs för att förklara hur saker hänger ihop - och vice versa så kan en experts artikel inspirera nybörjaren till att skriva om något som han känner till. Det är bl a det som är så otroligt bra med en Wiki.

2571
Både D50 och M1 var ju svinbra när de kom och blev klassiker redan innan de slutade tillverkas, så det förvånar inte mig att de är med.

Proteus/1 var också en helt suverän burk när den kom - men det var ganska skönt att jag kunde pensionera min när jag köpte Sampletank i stället - och på köpet fick både bättre ljud och mindre brus... ;)

2572
De som känner att de inte vågar skriva alls på grund av för lite kännedom om saker, kan ju gärna föreslå ämnen som är intressanta att få reda på mer om, i en forumtråd (t ex denna... ;) ) - så kan folk som känner sig manade och har något vettigt att säga i ämnet, skriva några rader i Wikin. Även om många av medlemmarna är väldigt duktiga, så är det ju inte säkert att de kan komma på alla ämnen som behöver avhandlas...
En Wiki som denna ska ju gärna innehålla allt möjligt - från absolut nybörjarnivå ända upp till till proffsnivå. B)

2573
Jag plitar ner några rader lite då och då, när andan faller på - men det skulle absolut behövas fler än de som brukar skriva, för att få Wikin att växa ordentligt.

Gör man något litet slarvfel, så är det ingen katastrof, eftersom andra ändå kommer att gå in på "senaste ändringarna" och kolla upp och korrigera eventuella sakfel. Jag brukar i alla fall gå in där först av allt och kolla att det som har skrivits senast, är korrekt enligt vad jag känner till...

2574
Studio, produktion och övrigt / SV: Varför Vintage?
« skrivet: 08.05.2007, 17:05:52 »
- och den som skriker högst i reklamen vinner...

Uttrycken "vintage" och "värme" är numera ungefär som tvättmedelsreklamen, där det ska bli ultra-rent, super-rent och mega-rent (eller vad de nu hittar på), tack vare alla dessa nya "forumla" som utvecklas... :rolleyes: :lol:

Undrar när lågprismärkena ska hitta på något nytt buzzword, i stil med "inspirerat av Rupert Neve" eller något... <_<

2575
Något av det värsta oljudet i en dator brukar komma från Intels originalfläkt och grafikkortets fläkt...
Har man en större låda, så finns det mer luft som behöver värmas upp innan det blir kritiskt, så det är bättre. Med bättre luftgenomströmning, så får man det också bättre - så se till att kablarna inte blockerar luftströmmen någonstans. Större fläktar vispar som regel bort mer luft på lägre varvtal än mindre fläktar gör på högre varvtal, så det hjälper att sätta så stora fläktar som möjligt i chassit. Har man en för klen nätdel så blir den varm snabbt och dess fläkt går upp på högt varv direkt - så snåla inte in där... Hårddiskarna väsnas också en del om man inte redan har skaffat sig diskar från Seagate eller något annat märke med låg ljudnivå.

2576
Processorerna blir väldigt varma, så jag skulle nog inte våga köra en sådan utan fläkt...
Kylpasta (eller egentligen "värmeledningspasta") måste alltid användas - i lagom mängd - till alla kylare.

Jag såg någon test där processorn låg på hiskliga temperaturer utan fläkt - och med monterad fläkt kom tempen ner till 70 grader... Utan fläkt kanske det fungerar, men man kan nog också räkna med att livslängden på processorn förkortas betydligt...

2577
Studio, produktion och övrigt / SV: Tips på preamp
« skrivet: 08.05.2007, 13:09:29 »
komp&eq då? Behöver du högsta kvalitetens pre, eller en channelstrip?

komp&eq är inget måste men det är ju aldrig fel. Så bra kvalité för pengarna är jag ute efter hehe. Vad innebär channelstrip?
Även [wiki=Channel_strip]Channel strip[/wiki] finns förklarat i vår fina Wiki. ;)

2578
Studio, produktion och övrigt / SV: Varför Vintage?
« skrivet: 08.05.2007, 13:05:02 »
Innebär det att nyproducerade grejor låter kalla som regel? I sådana fall varför gör det de?
Varför var det så mycket bättre förr? Byggs det t e x inte bra gitarrförstärkare idag?

Skulle vara intressant att höra lite vintageresonemang :)

Du menar alltså den "klassiska" frågan om folk är beredda att köpa en ny preamp som kostar 10000:- för en kanal när man kan få en 2-kanalig för 500:- som påstås ha "vintage-karaktär" och "rörvärme" och är "minst lika bra som sådant som kostar 10ggr mer" enligt butiken... :rolleyes: :lol:

Läser man lite mellan raderna, så verkar "värme" ofta vara synonymt med "distortion" eller "överdriven bas" - medan "vintage" ofta verkar vara synonymt med "diskantfattigt" eller "grumligt ljud"... :rolleyes: ;)

Det handlar förstås om hype och marknadsföring - och inget annat i de flesta fallen. Om man kan få ett sound som påstås likna Beatles och andra gamlingar, så lurar många sig nog lätt att tro att även den egna musiken får del av deras framgångar på något skumt sätt... Folk blir också indoktrinerade att tycka att gammalt var bättre på alla sätt, eftersom även tidningarna (som kanske borde vara mer neutrala och sakliga) ofta missbrukar begreppen som trots allt hade lite substans för några år sedan. Orden "värme" och "vintage" används till leda och är i dag fullständigt urvattnade eftersom de används av alla tillverkare i marknadsföringen av nästan alla produkter. <_<

Nya prylar kan också ha ett lika speciellt och lika intressant sound, så om man försöker efterlikna något gammalt innebär inte det automagiskt att det plötsligt blir mycket bättre än andra nya prylar som redan finns - även om marknadsföringsavdelningarna gärna vill få oss att tro det. ;)

Att sedan vissa gamla prylar har haft ett mycket speciellt sound är en annan historia - och om man gillar det soundet, så är det förstås trevligt om det kommer nya prylar som har ett snarlikt sound, men det är sällan efterapningarna blir annat än en pryl som låter lite annorlunda än andra (men ofta inte alls i närheten av ursprunget) och ges ett namn som liknar någon gammal pryl, så att folk som aldrig har varit i närheten av originalet ska tro att det är nästan samma sak men till en bråkdel av priset... ;)

Gamla klassiska originalprylar tilläts kosta mycket i tillverkning eftersom målgruppen var proffsstudios som hade en stor budget, snarare än hemstudios - och därför kunde de byggas med de absolut bästa komponenter som fanns att uppbringa och man kunde lägga mycket tid på utvecklingen av konstruktionen för att optimera allt. I dag är det massproduktion till lägsta pris som gäller för majoriteten av prylar, eftersom målgruppen är den gigantiska hemstudiomarknaden som oftast har en mycket begränsad budget - men det finns ändå fortfarande gott om prylar som byggs av bästa möjliga komponenter och håller mycket hög kvalitet (och tyvärr också kostar därefter...) - och då kan man få riktig kvalitet med dagens mått mätt, något som är ännu bättre än gamla prylar som tillverkades innan dagens bättre komponenter fanns.

Det där med "kallt sound" är nog mest en kvarleva från CD:ns barndom, när cymbalslag lät som glaskross - men sådant är ett minne blott, utom i reklamsyfte där det fortfarande används som försäljningsargument för att skrämma kunderna till att köpa "värme" och "vintage"... :mellow:

2579
Studio, produktion och övrigt / SV: Gamla studio forum
« skrivet: 07.05.2007, 11:14:29 »
Precis!
Forumen kommer att fungera alldeles utmärkt båda två - och kommer att komplettera varandra eftersom olika människor trivs på det ena eller det andra, medan många säkert väljer att hänga på båda.
Folk kommer att hänvisa till trådar i det andra forumet, precis som det har hänvisats till andra forum ibland tidigare också (t ex VST-forum och 99musik).
Jag ser absolut inte forumen som några bittra konkurrenter där det förekommer ställningskrig och man försöker stjäla medlemmar från varandra, även om Kontrollrummet förmodligen aldrig hade startats om det inte hade blivit så fel med det nya community-forumet hos Studio. Nu när Studios forum är på väg tillbaka, så ser jag det bara som något positivt att Studio-forumet återuppstår och förbättras utifrån de ursprungliga förutsättningarna (på det sätt som de flesta förmodligen förväntade sig när det snackades om förändringarna) - och att vi i processen har fått ett nytt mysigt forum att hänga på. :)

2580
Studio, produktion och övrigt / SV: Line box eller line in i m-box
« skrivet: 07.05.2007, 01:10:21 »
Det är väl ganska onödigt...? ;)
En synt ska du normalt koppla in på en lineingång.
Anledningen till att man använder en DI-box, är att impedansanpassa för gitarrens utgång, eftersom man behöver en högre ingångsimpedans för att gitarren ska låta som den ska. Utan den höga ingångsimpedansen, så belastas gitarrmicen för hårt och ger då oftast ett basfattigt ljud. Det är inget som behövs när det gäller en synt, eftersom den har en helt annan typ av utgångar.

2581
Studio, produktion och övrigt / SV: Tips på preamp
« skrivet: 05.05.2007, 21:49:34 »
Några exempel på sådana som jag gärna rekommenderar (listpriser):

Aphex 207D (2-kanalig med rör och A/D-omvandlare): 5595:-
Line Audio Design 2MP (2-kanalig ren transistorpreamp): 2875:-
Summit Audio 2BA-221 (1-kanalig med rör): 5990:-
Joemeek SixQ (1-kanalig transistor/transformator channelstrip med A/D): 3995:-
Toft AFC-2 (2-kanalig transistorpreamp med eq): 5995:-

2582
Jag har lyssnat på några modeller från Dynaudio (kommer dock inte ihåg vilka det var) - och de lät riktigt bra. Nästan i klass med ADAM - så det är monitorer som jag nog skulle kunna tänka mig att använda själv... ;)
claes, har du inte nämnt A7??  ^_^

Svar nr 3 i tråden: ;)

ADAM A7 - vid behov tillsammans med ADAM Sub-8 - är en mycket bra monitor. Den har blivit lite av ett problem för ADAM också, eftersom den har sålt enormt mycket mer än ADAM hade räknat med - så ibland kan det vara lite leveranstid på dem...
Bor du i närheten av Malmö, så kan du komma till mig och provlyssna - och om du bor i närheten av Stockholm, kan du provlyssna hos JAM.

Några recensioner:
http://www.adam-audio.com/downloads/ProAudio_A7test_e.htm
http://www.adam-audio.com/downloads/mediaBiz_e.pdf
http://www.adam-audio.com/downloads/A7_eqmag.pdf
http://www.adam-audio.com/downloads/sos_A7_dez06.pdf

2583
Öppna - utan tvekan.
Rekommenderar inte att mixa med lurar i stället för monitorer - men om man vill få det så bra som möjligt, så skaffar man ett par Ultrasone Proline 2500... B)

2584
Får man kapa tråden med en besläktad fråga? Tack.

Jag ligger i startgroparna för att köpa ett par aktiva studiomonitorer (bägge aktiva). De har följande ingångar:
TRS (bal)
XLR (bal)
RCA (obal)

Mitt externa ljudkort har balanserade TRS-outputs. Min fråga är nog rätt enkel.. Spelar det någon roll vilka av följande kablar jag väljer:
TRS -> TRS eller TRS -> XLR

Har det någon betydelse? Allt är ju balanserat... (TRS -> RCA vill jag inte köra)

Är det balanserat på både TRS och XLR, så har det ingen som helst betydelse. Det är samma ingång och gör ingen skillnad för varken ljud eller eventuella störningar.

2585
Studio, produktion och övrigt / SV: Resonans eller Stående våg?
« skrivet: 02.05.2007, 17:21:10 »
Jag tror nog att lådorna är utformade för att tillåta en mängd stående vågor, för att inte bara en del skall vara förstärkta?

akustisk förstärkning...görs väl med studsar eller stående vågor? :unsure:
Stående vågor får ju just den effekten att EN DEL frekvenser blir mer förstärkta än andra frekvenser.
Ett rum utan parallella ytor behöver ju inte sakna akustik.

Precis. Titta på de gamla amfi-teatrarna, som ligger utomhus och är byggda så smart att t o m en viskning går fram tydligt till hela publiken. Där finns det inga stående vågor som sköter förstärkningen.

2586
Studio, produktion och övrigt / SV: Resonans eller Stående våg?
« skrivet: 02.05.2007, 13:09:14 »
Däremot är väl motivet inte att få så få stående vågor som möjligt (om nu dessa är synonyma med resonans), utan så MÅNGA som möjligt, men med en jämnt fördelad "styrka", så ingen sticker ut för mycket. Det är ju trots allt en "resonans"-låda, och dess uppgift är att "resonera".
Kan vara. Frågan är ju bara om resonans måste vara stående vågor? O om man tittar på en fiollåda, kan det bli stående vågor i en sån öht? Finns det några parallella ytor?
Är det ingen som VET här???
Som kan döda den här diskussionen o ge oss ro!?  :lol:

Där handlar det väl egentligen inte om resonans på samma sätt, utan i stället om någon form av snillrik akustisk (inte att förväxla med elektrisk) förstärkning?
Resonanslådan på en fiol, akustisk gitarr etc, är till för att förstärka ljudet utan att några stående vågor uppstår och gör att vissa toner blir mer förstärkta än andra. På liknande sätt förstärker ju också en hornhögtalare sin drivers utsignal.

2587
Studio, produktion och övrigt / SV: Tyst datorchassie..
« skrivet: 01.05.2007, 01:17:16 »
Yikes! Vilka grabbar... Man skulle kanske prova det där att köra Reserator utan pump... Nja - jag är nog för feg för att laborera så mycket med det... :unsure:

2588
Studio, produktion och övrigt / SV: Mikrofonkontakt
« skrivet: 01.05.2007, 01:12:08 »
 :lol:
Vi kan ju kanske hjälpas åt att avliva ett gäng myter så här lite samlat i en tråd... ;)

Guldpläteringen är ju till för att kontakterna inte ska oxideras - men förnicklade (de "silver"-färgade kontakterna är förnicklade) kontakter håller faktiskt bättre om man kopplar in och ur väldigt mycket. Turnerar man så ska man alltså inte välja guldpläterat - för när (inte OM utan NÄR) guldpläteringen har slitits ner, så kommer de att oxideras snabbare eftersom kopparytan kommer i kontakt med syre - och blir då betydligt sämre än de vanliga förnicklade kontakterna. Någon som nu förstår varför kabeltillverkarna ibland skryter om "syrefri koppar" - och som samtidigt inser att det inte finns annat än just syrefri koppar oavsett vilka kablar man väljer...? ;)

2589
Studio, produktion och övrigt / SV: Datorbyggarskolan
« skrivet: 30.04.2007, 22:03:12 »
Det kan vara väldigt användbart för själva byggandet - men man ska vara lite vaksam på att de utgår från att man vill bygga en spelmaskin, så komponentvalet bör se lite annorlunda ut om man bygger en musikmaskin... ;)

2590
Studio, produktion och övrigt / SV: Tyst datorchassie..
« skrivet: 30.04.2007, 20:09:10 »
Hur pass tyst är zalmans vattenkylning? Det är väl bara cirkulationspumpen som låter.
Kan man vattenkyla trafon med?

Reserator är ju väldigt tyst i sig, eftersom det inte finns några fläktar på radiatorn, utan det är i stället en väldigt stor sak som ser ut som ett runt värmeelement ungefär... Pumpen låter väldigt lite, så det är en höjdare. Jag är mycket nöjd med den, men har som sagt lite annat att lösa också på grund av högtemperaturs-CPU och 4 interna diskar...

Trafon går nog inte att vattenkyla om den inte är avsedd för vattenkylning från början - men det finns fläktlösa nätdelar. Det finns vattenkylblock till hårddiskar också, så dem kan man kyla på samma sätt (om radiatorn räcker till för all den värmen tillsammans med CPU och grafikkort... :unsure:). Nackdelen med fläktlösa nätdelar, är att de är svindyra och att man måste stoppa in fler chassifläktar, eftersom datorlådorna brukar vara konstruerade med tanke på att nätdelens fläkt ska dra ut varm luft från lådan. Utan sådan fläkt som drar ut värmen, så blir det inte så lyckat... ;)


Sidor: 1 ... 70 71 72 73 74 75 76 77 78 ... 85