Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - HomoNeophilus

Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12
246
Festivaler / SV: Forumfestival #4 - Kulturkrock (röstingstråden)
« skrivet: 24.09.2007, 23:16:43 »
Haha! Vad roligt att äntligen få lyssna på alla! Bra jobbat allihopa!

247
Vad jag från början ville säga (och säkert sagt i alldeles för många och inte alltid bra ord...) var att skivkontraktet, som den extremt glorifierade sak det har varit, inte är lika viktigt idag som för 20 år sen och att det inte bör vara varje uppkommande akts fokus.
Det håller jag med om!
Att ett storbolag upptäcker en talang och satsar massor på att utveckla den artisten - det existerar som vi alla vet nästan bara i Idol-formatet idag. :) Att drömma om den sortens hjälp och backup från ett skivbolag är inte rimligt, om man nu inte är speciellt intresserad av att sjunga mainstreampop.

Annars tror jag att det är väldigt svårt att beskriva mellanskiktet i musikbranschen idag, eftersom det ser så olika ut beroende på vilken genre man talar om.

Ja, det tror jag du har rätt i. Det gör diskussionen ännu mer intressant!
Hur ser till exempel dina standardkunder ut? Vilka musikaliska uttryck har lättast att klara sig i det musikklimat som finns nu och i det som håller på att växa fram? Vilka knep fungerar för en viss stil, för en viss typ av lyssnare? Går det att applicera på andra grupper? Kan samma modeller appliceras på en distributör av hårdrock?

Jag misstänker att många som köper din musik är DJ:s? Vilket förstås måste vara en väldigt bra målgrupp, höga kvalitetskrav, vill ofta ha den fysiska produkten och gör dessutom så att ännu fler får höra musiken.

248
Är du känd i Jönköping är det rätt begränsat med ställen att spela på...
haha!  :P Tell me about it! Blir ju inte lättare av att vi är spridda från Lund till Sthlm heller...
Haha, säg inte att jag träffade rätt med Jönköping!?!? Det var en lucky shot i så fall, eller nåt undermedvetet...

Citera

Men till det du säger...
En som JM Jarre hade alltså idag varit chanslös till kontrakt, ja chanslös öht. Även om han blivit en live-akt med tiden var det kanppast där han började. Finns det alltså bara plats för live-möjlig musik i framtiden?

Jarre skickade knappast in någon demo utan nyttjade troligen sin pappas kontakter (och hade väl liksom far sin gjort lite filmmusik innan han blev etablerad inom popkulturen?)... Sängvägen kommer alltid finns, men det är en annan historia.

Jag tror absolut det finns plats för den typen av musik, men det gör saken klart svårare. Det man ska tänka på är att i och med att utbudet ökar (görs mer musik nu än någonsin tidigare) och distributionen blir friare kommer det bli färre jättestora akter och betydligt fler halvsmå. Är man väldigt nischad kanske man inte får en stor publik, men en hängiven och en hängiven publik lockar oftast till sig fler. Det går inte över en natt utan kräver nog att man bygger sin publik långsamt.

Citera

Bland alla lemurer vandrar oxå en hel del vakna människor - potentiell publik. Deras intag av musik sker likt lemurernas via media - på samma sätt vi en gång upptäckte musik. Långt ifrån alla sitter o söker musik här på nätet. De som laddar hem musik från myspace är till övervägande del andra myspace-musiker. Lemurerna serveras detta:

Och samtidigt som ovan länk pekar på att det du säger är sant, så stämmer det bara delvis. Riktig fart tog det när skivbolaget stegade in - innan dess bara en ovanlig hype i en begränsad undervärld.
Nej, jag vill inte synas i samma program inför lemurernas baktaktsklappande  :wacko:
Jag pekar på att skivbolagen inte spelat ut sin roll. Än.

Men behöver man just ett skivbolag?
Nej, det kan precis som du säger vara vem som helst som sköter just detta.
Fördelen skivbolagen har är massiva distributionskanaler worldwide (något de ofta oxå äger), inarbetade markandsföringskanaler worldwide, de rätta kontakterna worldwide o att media litar på vad som serveras där. DET tar lång tid o mycket arbete att jobba in.


Men distributionskanalerna börjar försvinna i och med fysiska distributionens försvinnande. Ta CDBaby för enklaste onlinedistributionen, hitta sedan distributionsbolag för olika delar av världen som brinner för just din musik. De stora bolagens monopol på distributionskanaler är i princip borta.

Kontakter är viktigt, men ännu viktigare är de som gillar musiken. Marknadsföring är viktigt, men det kanske inte är de traditionella kanalerna som är de bästa.

Citera

===========================================

Om vi utgår från att skivbolagens form idag är passé, vad är då deras framtid?
Kommer de anspassa sig för att återigen kunna distribuera musik, eller kommer de satsa än hårdare på Idol-idén?
Vi talar oxå bara om antingen majorbolag eller en manager/ideellt arbetande fan . . . finns det inga mellanting?

Till sist tror jag det är väldigt lätt att när man pratar om skivindustrin bara titta sig omkring i vår närmaste omgivning, där gemene man sitter med bredbandsuppkoppling. DET är värdsligt sett väldigt ovanligt.
Hur når man utanför myspace-användarna?

Det finns massor av mellanting! Hela branschen är en massa mellanting! Independentbolag av olika storlekar (från Dumb till V2), bokningsbolag, distributionsbolag...
Vad majorbolagen hittar på får tiden utvisa. Under tiden fortsätter resten av branschen att ta marknadsandelar (för ett par månader sen stod independentbolag för 25% av försäljningen). De kommer finnas kvar, kanske tjäna på snabba kickar och backkataloger, kanske långsamt jobba sig tillbaka. Tro mig, fildelning är antagligen inte deras största problem, det är snarare deras variant av "War on terror" eller "War on drugs". Skyll på nåt annat för att slippa ta tag i de riktiga problemen.

Vill du veta var din potentiella publik finns? Gör som de flesta företag: Marknadsundersök. Du når dem genom att finnas där de finns, synas där de tittar... TV och radio är för brett för annat än mainstreammusik. Du vill inte associeras med herr B. Hunter, och det vill antagligen inte din publik heller. Fråga dina fans, eller de potentiella: "Hur hittar du ny musik?" Jag tror få skulle svara TV eller radio, desto fler skulle säga genom vänner, genom andra som gillar liknande musik, genom att en DJ spelade en jäkligt bra låt på en klubb så att du bara var tvungen att fråga vad det var för nåt.

249
Jag som driver ett (visserligen pyttelitet) skivbolag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning. Kontakterna jag förvärvat genom åren är min största tillgång, underskatta inte det. Jag tror skivbolag behövs på fler sätt, kanske inte alltid uppenbara grejer...

Att få ett skivkontrakt idag är lättare än någonsin: Hooka upp med ett par driftiga polare och starta ett bolag!
Känns inte det där som en ganska hård förenkling? :)
Det svåra är ju inte att registrera enskild firma och kalla sig skivbolagsdirektör - vi är nog många hobbymusiker med hundratals osålda skivor i garderoben - att hitta till sina kunder är den verkliga utmaningen. För att inte tala om distribution, som på många vis är det nya skivkontraktet...


Skivkontraktets roll har förändrats och håller på att förändras. Det heter just SKIVkontrakt, tänk på det. Färre och färre är intresserade av att köpa musik som distribueras på en plastbit.
"Skivkontrakt" är ju bara ett ord. Lite som "a&r" som ju sällan sysslar med att matcha förlagets repertoar mot olika artister. :)
Jag själv säljer i princip bara digitala nedladdningar, och en och annan vinylskiva.

Det jag kan göra för artisterna är att sätta deras musik i händerna på rätt folk, att administrera och att göra deras musik tillgänglig för konsumenterna. Det tror jag inte en random polare med sinne för marknadsföring klarar och jag tycker inte du ska förringa oss som gör ett bra jobb här.
Mina två cent.

Jag vill verkligen inte förringa ditt arbete! Tvärtom är jag väldigt imponerad! Jag får ursäkta om det lät som nåt annat...
Jag menar förstås inte att vem som helst kan göra det och lyckas, jag menar att idag kan vem som helst som är hängiven, smart och social starta upp och köra och efter hårt arbete lyckas. Nånstans börjar alla och idag är det, tekniskt sett, lättare än någonsin att få ut sin musik! Olika typer av kontakter och marknadsföring är en jättestor del, men ingenting som är omöjligt att skaffa sig och lära sig.

Vad jag från början ville säga (och säkert sagt i alldeles för många och inte alltid bra ord...) var att skivkontraktet, som den extremt glorifierade sak det har varit, inte är lika viktigt idag som för 20 år sen och att det inte bör vara varje uppkommande akts fokus. Men kommer man till en punkt då det verkar lämpligt ska man förstås köra på det! Absolut inget fel i det!

Men android har en bra annan poäng vad gäller bolag; "Guilt by association". Fast positivt då. Det gäller kanske framför allt små nischade bolag, och det har med "gate keeping" att göra. Om man vet att ett visst bolag ger ut (eller lyfter fram) jäkligt bra musik är det stor chans att man lyssnar på allt som det bolaget ger ut.

Hehe, förresten kanske jag bara är bitter för att jag aldrig har fått nåt Skivkontrakt.

250
Studio, produktion och övrigt / Forskning om upphovsrätten
« skrivet: 24.09.2007, 17:54:54 »
http://www.newsdesk.se/pressroom/uu/pressrelease/view/upphovsraetten-i-fokus-i-ny-forskningssatsning-167773

251
Studio, produktion och övrigt / SV: Intervju med Tom Poe
« skrivet: 24.09.2007, 17:35:02 »
Jodå, det beskrivs vad han använde. Fedora-distro för Linux och programvara från http://ccrma.stanford.edu/planetccrma/software/

252
Studio, produktion och övrigt / SV: Jag känner mig lite ensam...
« skrivet: 24.09.2007, 17:33:59 »
Fler underkategorier på studioutrustning borde det vara också... Instrumenten är ju så detaljerat uppdelade, varför inte kompressorer, equalizers, rullbandspelare osv direkt på första sidan?

253
Hellpig: Du beskriver en del av problemet där, ja! Bob Lefzets pratar mycket om "gate keeping", dvs folk man litar på som sorterar bort allt dåligt, eller i alla fall berättar för dig var du kan hitta sånt som är bra. På nätet är den funktionen mycket svårare och har inte riktigt växt fram än. Det är lite kaos, vilket kan vara trevligt på många sätt men frustrerande för många, man vet inte vart man ska börja! Det man måste tänka på är att allt det här är i förändring, i sin vagga. De nya strukturerna kommer så småningom växa fram så att man slipper lyssna på all jävla skit... Slå på radion hjälper ju inte (utom P2)... Bloggandet börjar till viss del fylla en sådan funktion men det är ju lika mycket brus där så det behövs gate keeping för gate keepers osv i en oändlig kedja...

254
Bra initiativ HN!

Nu ska jag vara djävulens advokat lite (för det mesta tycker jag du har helt eller delvis rätt i...) o propagera FÖR skivkontraktet ;) Mest för debattens skull, men oxå lite på allvar.

Citera
* Var aktiv. Spread the word. Se till att dina 500 (eller 3) fans alltid har nåt att prata om. Nyttja de sociala nätverk som du kan nyttja: Internetforum, Myspace, Facebook, Youtube, arbetsplatsen, plugget, schackklubben. Guerillamarknadsför. Försök hitta andra, unika, vägar. Var kreativ.
Tid, tid, tid, tid.... räcker aldrig till. Det är ju bl a detta man vill bolaget ska sköta - marknadsföringen, om än kanske i andra kanaler än nämnda ovan. Ska man vara ute o spela måste man repa, o så ska man vara kreativ o skapa nytt material, som man ska repa in o spela in... hinner man med marknadsföringen då? Med tanke på att man kanske oxå måste försörja sig med ett 8-17 jobb?
Varför behöver man just ett skivbolag för detta?
Nåt man ska tänka på när det gäller ett skivbolag är att det i grunden är du som betalar skivbolaget, inte tvärtom! Lika gärna som att betala skivbolaget att göra det här jobbet kan man ju faktiskt göra en deal med en polare som är bra på marknadsföring mot att få procent på merchförsäljning eller gig eller vad man nu får in eventuella pengar på. Eller om man redan har lite på fickan man vill spendera, anlita en reklambyrå. Man får fundera på vad det är värt. Det är alltid så, antingen lägger man tid eller pengar.
Ett skivkontrakt behöver absolut inte vara fel, alltså, men samma sak kan man uppnå på andra sätt. Som sagt: Var kreativ!
Men jag ser inga problem med att hitta ett bra independentbolag som just du eller ni fungerar tillsammans med. Är det de ökända lemurerna som är din målgrupp, vill få ett Bingolotto-gig eller du är only in it for the money/glory/fame/drugs/sex kan du söka dig till majorbolagen. Lycka till.

Citera

Citera
Låt folk ladda ner din musik gratis. Som mindre känd artist har man verkligen inget att förlora på det (dvs allt att vinna) eftersom det är det enda sättat att få folk att börja lyssna.
Hur ser folk på nåt som erbjuds gratis?
Har det något värde? Eller blir den initiala tanken "Gratis, alltså är det inte tillräckligt bra att ta betalt för..."? Eller är vi på väg bort från det?
Gallupp: hur många här söker o laddar ner gratismusik?
Det här handlar snarare om en reality check. All annan musik är gratis idag, gilla det eller inte, och verkar förbli det i alla fall under en ganska lång period. Är musiken tillräckligt bra har det ett värde därför. Vill du att någon ska betala för det måste du skapa ett mervärde som är värt att betala för. Men till att börja med måste musiken vara förbannat jävla bra.

Jag tror alla här laddar ner gratismusik, om inte annat i form av musik gjord av andra här på forumet. För egen del är det också en del Myspace-sökande (oftast från tips från vänner), lyssnar lite på http://reunionstudio.org (som släpper en del jag gör då och då).

Om man blir lyssnad på beror på hur bra man är och hur mycket man syns. När 1 miljon människor har lyssnat på din musik kan du kanske börja sälja den.

Citera
Citera
Sverige är litet. Tänk på det... Fruktansvärt litet. Det går att utnyttja (alla känner verkligen alla), men det det är också begränsat.
Men hur når man utanför landets gränser om "att vara aktiv live-akt" är medlet för att bli känd?
Ett flertal svenska akter har slagit stort o smått utomlands utan att vara ett uns kända här hemma. Hur går det ihop idag? Eller ska man fortfarande sikta på ett kontrakt utomlands, t ex Japan? Fungerer utländska bolag annorlunda än svenska, eller är det en passerad era även där? O isf, är det kört att först slå utanför Sverige idag?
Vill du inte spela live kanske du helt enkelt får leva med att inte få särskilt stor publik. Många människor som gör musik har ett slags tro att bara för att man gör musik har man rätt att dels bli lyssnad på och dels få betalt för det. Det första är få förunnat, det andra ännu färre.

Spelar du live och gör det bra har du antagligen större chans utomlands än i Sverige. Börja europaturnéa t ex. Är man tillräckligt bra är det inget problem att hitta en duktig manager eller bokningsbolag som kan hjälpa till med det. Mina vänner i Diablo Swing Orchestra var nere i Tyskland på miniturné i förra veckan, de har finansierat allt runt sin skiva själva, inget skivkontrakt, blev upptäckta av en massa folk för att de snackade om det. Folk köper faktiskt deras skiva! I fler ex än de flesta debutakter och utan att ens ha ett eget skivbolag!

En annan vän, Bobby Baby kallar hon sig exempelvis, flyttade till Berlin och spelar live hur mycket som helst. Mig veterligen har hon inget annat jobb just nu. Hon dricker förstås inte champange till frukost heller men det är ju inte det som spelar roll. Hon började med att lägga ut sin musik gratis på sin sajt och på Myspace, folk blev intresserade och hon fick spelningar.
Citera
Citera
Skivkontrakt är inte ett mål (om det är det så bör ni tänka om)
Varför? Vad är den stora nackdelen med ett kontrakt - om man nu får ett? Eller är kruxet just det; man får inget idag? O är det verkligen så?
Som jag ser det har skivkontraktet alltid varit MEDLET att NÅ SIN POTENTIELLA PUBLIK. Kan svenska musiker glömma det idag?
Är det likadant i andra länder? (Om inte, varför skiljer det?)
[/quote]
Du tog bort lite av kontexten i meningen... "Skivkontrakt är inte ett mål men det kan vara ett medel" var nog vad jag skrev. Men det är inte självklart för alla, tror jag. Det har definitivt inte alltid varit det för mig (när man var ung och dum, nu är man bara ganska ung och fortfarande dum men på andra sätt).

Att få ett skivkontrakt idag är lättare än någonsin: Hooka upp med ett par driftiga polare och starta ett bolag! Menar du kontrakt med majorbolag, sikta på Idol.
Om du inte spelar live har du ingen vidare chans att få ett kontrakt med varken skivbolag eller manager eller någon alls. Då är du helt enkelt tvungen att hitta helt andra vägare att gå.

Svenska musiker har alltid haft det rätt svårt, eftersom Sverige är så litet. Ingen större skillnad idag mot tidigare. Kent hade jobb vid sidan om långt in i karriären. Vi är inte USA hur mycket vi än försöker... I USA funkar det att vara hyfsat känd i en enda stad, du kan leva på det, ha bra med spelningar, sälja lite plattor när man är ute men vara fullständigt okänd för resten av världen. Det funkar inte i Sverige. Är du känd i Jönköping är det rätt begränsat med ställen att spela på...

Skivkontraktets roll har förändrats och håller på att förändras. Det heter just SKIVkontrakt, tänk på det. Färre och färre är intresserade av att köpa musik som distribueras på en plastbit. Fixa ett bokningsbolag, en manager, hitta fans som är beredda att marknadsföra din musik.

Det är verkligen inte begränsat till bara Sverige. På grund av olika omständigheter (utbredd fildelning, låg population) har det bara blivit tydligare här och kommit tidigare. I Japan verkade det se väldigt annorlunda ut (sparsam fildelning, hög population).

255
Studio, produktion och övrigt / Intervju med Tom Poe
« skrivet: 24.09.2007, 14:30:02 »
http://newmusicstrategies.com/2007/07/05/freedom-equality-and-open-wifi/

Lite intressant intervju, både ur teknisk och filosofisk synvinkel...

256
Det här är en stor fråga som väl ingen har det slutgiltiga svaret på... Och finns det ett slutgiltigt svar så förändras det sekunden man har det. Men här är några av mina tankar kring det.

För det första: 500 närmast sörjande är inte en dålig start! Speciellt inte idag... De allra flesta debutskivor i Sverige har inte ens traditionellt sett sålt i mer än ett par hundra ex.

För det andra: Den musik man gör kanske faktiskt inte kommer attrahera fler lyssnare än 500. Många oetablerade artister och band är jättebra men det allra mesta är skräp som väldigt få gillar utom den närmsta kretsen som blir så illa tvungna... En del annat är bra men så obskyrt att väldigt få gillar det. Ibland får man faktiskt acceptera det faktum att man inte kommer kunna nå längre med sin musik, var istället nöjd med var du är nu.

Men säg att man faktiskt gör väldigt bra musik som har en stor potentiell lyssnarskara (som bara inte upptäckt den än), vad gör man då? Så här ser mina tankar ut... Och jag ska verkligen inte kalla mig expert på området! Så ta det med en nypa salt.
* Se till att du alltid finns tillgänglig att lyssna på. Låt folk ladda ner din musik gratis. Som mindre känd artist har man verkligen inget att förlora på det (dvs allt att vinna) eftersom det är det enda sättat att få folk att börja lyssna. Tar du betalt kommer väldigt få att lyssna; mamma och kanske nån polare. 0*100 (ingen köper dina låtar för 100 spänn) och 100*0 (100 pers laddar ner dina låtar gratis) är lika mycket, bara att i den ena fallet har du folk som lyssnar på dig.

* Var aktiv. Spread the word. Se till att dina 500 (eller 3) fans alltid har nåt att prata om. Nyttja de sociala nätverk som du kan nyttja: Internetforum, Myspace, Facebook, Youtube, arbetsplatsen, plugget, schackklubben. Guerillamarknadsför. Försök hitta andra, unika, vägar. Var kreativ.

* Samarbeta med andra band eller artister som spelar liknande musik eller som har publik som liknar din publik. Konkurrens fungerar väldigt annorlunda i upplevelsebranschen, speciellt när pengar inte är inblandade. Se till att den du samarbetar med är lika bra som du.

* Spelningar för små band och artister är svinigt svårt. Man får börja lokalt, bygga upp ett rykte. Se till att vara förbannat jävla bra. Gör det inte för de drogade lemurerna (som hellre vill höra Hotel California i dansbandstakt än dig), utan gör det för dina 5, 10 eller 200 fans. I början bör man ta i princip alla spelningar man kan få. Se till att den lilla skaran fans alltid vet när ni spelar och gör alltid det bästa av situationen. Gör er vän med alla som bokar er, var lätta och jobba med och inte griniga jävlar bara för att ni inte gillar spelstället. Vill man vara med och leka får man stå ut med en del skit. Lev med det eller satsa på nåt annat.

* Om du inte spelar live, fundera på varför du inte gör det. Viss musik kanske man annars kan sprida till DJs. Det ställer ofta ännu högra krav, konkurrensen där är gigantisk.

* Sverige är litet. Tänk på det... Fruktansvärt litet. Det går att utnyttja (alla känner verkligen alla), men det det är också begränsat.

* Skaffa så småningom en duktig manager som gillar det ni gör och som kan boka in er till rätt ställen. I början kan det räcka med en polare, eller ett fan, som är duktig på att prata och har lätt att skaffa vänner.

* Jaga publik, inte "branschfolk" eller skivkontrakt. Fundera på var ert mål ligger. Skivkontrakt är inte ett mål (om det är det så bör ni tänka om) men i vissa fall kan det vara ett medel.

* Var förbannat jävla bra.

Så, lägg till era tips nu...

257
Det blev en lite offtopic-diskussion en annan tråd, en diskussion som i alla fall jag tycker är intressant och började handla om skivkontraktets vara eller inte vara för att sen bli lite större...

Kärnfrågan är väl egentligen: Hur når man en publik idag?

Så här såg diskussionen ut mellan mig och MrPhil:
Och varför vill man ha skivkontrakt idag, ändå?
För att det är jobbigt o kostar pengar att marknadsföra sig.  :mellow:

Den mesta traditionella marknadsföringen (som de flesta skivbolag sysslar med) är i princip verkningslösa i dagens medieklimat. Och det kostar förstås för skivbolaget att göra marknadsföringen också vilket i slutändan du får betala för (eftersom skivan knappast säljer i några stora kvantiteter). Kanske bättre i så fall att anlita en reklambyrå att fixa det där åt en på ett kreativt sätt.

Det är klart att inte alla skivkontrakt är värdelösa, men varför får man automatiskt den tanken "Varför är de inte signade?" som om det skulle göra bandet bättre eller ens göra att de lyckades bättre, att skivkontrakten är det ultimata målet för ett band. För vissa band kan det vara ett verktyg att nå ut, om man hittar rätt skivbolag att jobba med. I de flesta fall vore nog kontrakt med ett bra bokningsbolag och en duktig manager betydligt mer effektivt.
mm, ja, om man är ett band som spelar mycket live.
Men titta runt i media, radio o tv, .... vad hörs o syns?
Sajnat eller osajnat?
vanligt folk (dina fans) tittar inte mycket längre än till radio/tv. Det är deras bild av "vad som finns att välja på". Ytterst få letar upp osajnade band ingen hört talas om. Man gillar hellre skit som är känt, för det är ju åtminstone känt. Känt kan ju aldrig vara fel. ? ... Inte helt iaf... eller?  Och okänt måste ju bara vara helt fel! Säger ju sig självt! :ph34r:
Och nej, i lilla Sverige funkar de gamla hederliga marknadsföringskanalerna utmnärkt fortfarande. Man pumpar ut sina produkter i reklamkanalerna, o PS följer glatt efter. O efter media följer Svensson som en drogad lemur...

Jovisst, är det drogade lemurer som är ens huvudmålgrupp har jag inget att säga emot ditt resonemang...

Och det gäller dessutom bara för majorbolagen, något annat hörs/syns ändå inte på radio och tv (med några få undantag). Och även om man vill ha ett kontrakt med ett majorbolag är det i princip omöjligt idag, speciellt om du sysslar med nåt som inte låter som allt annat. Sen får du i bästa fall två hyfsade hittar för att sen dö i glömska. Är det svennepublik man vill ha är nog den bästa metoden via Idol, har man tur står man två år senare och sjunger playback i ett köpcenter i Norrköping.

Jag tror att alla som är seriösa med sin musik, skriver sina egna låtar, spelar live (utan att spela live har man knappast någon chans med eller utan skivbolag i ryggen), mår bättre av en stabil kärnpublik på 500 pers än 800 000 svennar som glömmer bort dig dagen efter. Jag tror det här bandet är ett sånt och de har säkert redan den kärnpubliken. En duktig manager är nog vad de behöver, inte ett skivkontrakt.

Sorry om det blev en liten offtopic-diskussion detta...

Håller med dig i stort HN, tycker du prickar in hur det ser ut idag rätt väl.

Men hur når man en större kärnpublik än de 500 närmast sörjande?
Håller annars med dig, hellre 500 inbitna seriösa fans. Men hur når man ut till de pressumtiva fans som inte finns i närområdet o kan höra dina live-framträdanden? Det blir ju svårt att turnera runt i Italien lite på vinst o förlust... :blink:
O hur gör man om live-scenen inte är ditt primära forum?

Egentligen skulle det funka om inte MEDIA vore så jävla kopplade till majorbolagens ledband. Om de vågade spela nåt annat än main stream. P3 är väl egentligen i några få program de enda som gör det - - o lite i P2, men där lyssnar för få pga kanalens idiotupplägg...  :mellow:

258
Studio, produktion och övrigt / SV: Kolla in detta!
« skrivet: 24.09.2007, 13:31:52 »
Jätteintressant fråga! Jag tycker den är utmärkt för branschforumet, så om du inte misstycker tar jag över frågan dit...

259
Festivaler / SV: Forumfestival #4 "Kulturkrock" starttråd
« skrivet: 24.09.2007, 09:17:16 »
Ah, vad roligt det ska bli att höra allas bidrag! När får vi börja lyssna?!?!?

260
Sök på t.ex. "sifam 1mA" på www.canford.co.uk för andra bättre mätare. Sen måste den ju få plats i lådan också. T.ex. Sifam PPM14 kostar 980kr + moms. Rätt saftigt..  <_<

Jag tänkte köpa 1% metallfilmsmotstånd och föröka hitta kondensatorer och potar av lite bättre sort. Sen ska allt passa på kretskorten också. Om du har komponenter själv så kan du ju vara med på övriga grejer bara.


Oj, ja... Det var rätt saftigt ja. Ja, ja, man kan alltid rita dit egna sträck, hehe.

Jag litar mer på dig än på mig när det gäller komponentvalen, så jag är gärna med på allt ändå!

261
Studio, produktion och övrigt / SV: Mall för Wikin
« skrivet: 21.09.2007, 21:07:19 »
Vänta nu...? Var sista meningen självrefererande? Eller syftade den på meningen innan?

262
Mycket bra initiativ!
På!
Får fundera lite på mätaren där... Vad är prisskillnaden i SEK? Man kanske skulle vilja ha nån som hade streck för -2dB och -6dB också i alla fall. Sifams ser ju jäkligt fina ut...

Hur gör vi med standardkomponenter (motstånd, lytar)? Är det speciella högkvalitativa grejer vi snackar kan det förstås vara trevligt att köpa en bulk, annars har i alla fall jag högar med sånt ändå... Men är det enklast för de flesta att köpa rubbet är jag ok med det också förstås.

Jag ser inget jättebehov av HPF eller ny sidechain, tror jag... Hm, vad innebär egentligen sidechainratten normalt om det inte är extern sidechain...?

263
Studio, produktion och övrigt / Mall för Wikin
« skrivet: 21.09.2007, 15:28:51 »
Jag föreslår en mall för wikin. Det blir förstås valfritt att använda men det kan vara skönt att ha i alla fall längre artiklar strukturerade! Mitt förslag ser ut så här:
Ctrl-C - Ctrl-V...

---Start mall---

Inledningstext, bla bla. Detta är i grunden [[bla]] bla bal.

==Rubrik 1==
Vidare om någon del av [[ämne]]t i fråga. Bla bla

==Rubrik 2==
En annan [[aspekt]] av ämnet. Bla bla

==Se även==

[[Länk till annan närliggande artikel]]

[[Ännu en artikel]]

[[Bla bla]]

==Länkar==

Mycket bra länk om bla bla: http://www.blablabla.bla

Annan bra: http://www.albalbalb.bla

---Slut mall---

Vad säger ni andra?

264
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygg studiogrejer själv
« skrivet: 21.09.2007, 14:17:09 »
Vet inte vad jag vill bygga i så fall :)
Jag drar mig för att ge mig på det hela av den anledningen att det verkar som att man måste beställa saker från olika ställen. Själva lödandet ska inte vara några problem, men om jag bara kunde få ett färdigt kit från ett enda ställe så skulle jag snart sitta dygnet runt o löda.

Men en ssl buscomp, eller nån schysst preamp eller nåt skulle ju va välkommet :) Nåt med massa lampor på, det är det viktigaste  :lol:

Ja, det mesta jobbet är att leta på rätt komponenter och någorlunda förstå hur den fungerar samt det mekaniska bygget. Att löda och montera ett färdigt kit bör gå på en kväll eller så.

Jag håller ju precis på att jaga komponenter till SSL kompressorn.. Kanske kan göra nån gruppköps variant om det finns intresse.

Låter absolut intressant

+1

265
Studio, produktion och övrigt / SV: Reaper v2 nu i betaversion
« skrivet: 21.09.2007, 11:55:51 »
Haken är väl mest att man blir tvungen att lära sig ett nytt program...
Det är många snabbkommandon som sitter i ryggmärgen som betyder nåt helt annat i Reaper. Tur att Ctrl-Z alltid är Ctrl-Z.
Midi-delen är nog det som de flesta klagar på just nu och jag måste hålla med om att den inte är helt intuitiv.
Som sagt, vissa delar geniala, andra lite sämre. Testa på. BFD lär funka. Skapar dock inte fler outputkanaler direkt när man laddar pluggen, man får säga till programmet att göra det (högerklick i FX-fönstret). Alla VSTi ligger alltså som effekter på ett spår, inte separat som i ex Cubase. Du kan alltså ha midi och ljud på samma spår om du vill.

266
Reaper är ännu inte så kul att köra midi i kanske... Har bara börjat leka med det dock så det kanske är lite vanesak.
Cubase tycker jag funkar utmärkt annars, hyfsad noteditering och pianorollen funkar som det ska.
Reason gillar jag inte så mycket att jobba i, men antagligen vanesak där också...

Som andra har frågat, vad är det du saknar i Cubase?

267
Studio, produktion och övrigt / SV: Reaper v2 nu i betaversion
« skrivet: 21.09.2007, 11:34:17 »
Utmärkt insteg för nybörjare och utmärkt för de flesta andra också...
För min del slår det SX3 på de flesta plan liksom PT LE (inte tillräckligt med erfarenhet av Logic, Sonar, PT HD osv för att jämföra). Men det är klart att det har sina sidor... Liksom vilken DAW som helst. Vissa grejer är geniala, andra är omständliga.

268
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygg studiogrejer själv
« skrivet: 20.09.2007, 22:45:26 »
Jag är lätt på också om det blir ett gruppköp till lämplig kompressor eller så!
Nån som är vass på grejerna och kan organisera?

269
Studio, produktion och övrigt / SV: Jag känner mig lite ensam...
« skrivet: 20.09.2007, 20:11:29 »
Yay! Redigerade min första artikel... Det blev inget skapa nytt men jag råkade titta in på AD-omvandlarbiten och tyckte det behövdes läggas till och rättas till lite. Över huvud taget känns det som wikin är i behov av mycket städning och några grundprinciper för att det ska vara enkelt att läsa och redigera.
Jag förstår att du känner dig ensam, Claes!

270
Studio, produktion och övrigt / Reaper v2 nu i betaversion
« skrivet: 20.09.2007, 15:49:59 »
Som lite av en Reaper fanboy måste jag ju tipsa om detta...
http://www.cockos.com/forum/showthread.php?t=12381

Nya versionen har uppdaterat utseende och betydligt bättre mixerdel (drag'n'drop på send-effekter ser underbart ut!). Och massa annat förstås...
Så, alla ni som sitter på piratkopierade Cubase-versioner, dags att byta upp er snart!
Såg detta idag och har inte testat ännu, kanske hinner leka lite ikväll...

271
Studio, produktion och övrigt / SV: Jag känner mig lite ensam...
« skrivet: 20.09.2007, 12:09:56 »
Man gör det som i andra ordlistor och listar alla betydelser.
Bas

Bas (1, frekvensspektra)
bla bla bla subbas, bla bla.

Bas (2, instrumentregister)
bla bla bla, basklarinett, bla bla

Bas (3, sångregister)
bla bla bla

Eller nåt sånt. Man kan också göra som i wikipedia och göra en "disambiguition"-sida och gör en sida för varje betydelse.

272
Demolåtar / SV: Dividend - CANTATA no ZWEI (ver8)
« skrivet: 20.09.2007, 12:00:45 »
Re: Jarre. Det beror på, lyssnar man på ex Oxygene-plattan så finns det vissa spår där han har lekt loss och det ligger flera melodier samtidigt vilket blir smått kaotiskt. Som musik i flera lager och det var just det jag tänkte på.

Re: Kategorisering. Låten är inte ett djur, den är ju blomkål!

Den blev faktiskt bättre i denna versionen! Komplexare, men det gör ju inget. Inte långt ifrån Jarre!

Jarre brukar dock sällan vara särskilt komplicerad... Men tackar för liknelsen iallafall

Citera
Light Head: Varför måste allt kategoriseras? "Musik" kan vi nog komma överens om att det är, räcker inte det?

Redan de gamla grekerna höll på med det :D Aristoteles klassificerade djurarter, senare Linné....

I det här fallet är det dock ganska oviktigt vilket djur min låt är. :)

/Per

273
Studio, produktion och övrigt / SV: CDR, tillverkning
« skrivet: 20.09.2007, 10:25:51 »
De enda jag känner till är http://www.serpentinemusic.se/
Men de var inte så billiga ser jag...

274
Demolåtar / SV: Dividend - CANTATA no ZWEI (ver8)
« skrivet: 20.09.2007, 09:51:03 »
Den blev faktiskt bättre i denna versionen! Komplexare, men det gör ju inget. Inte långt ifrån Jarre!

Light Head: Varför måste allt kategoriseras? "Musik" kan vi nog komma överens om att det är, räcker inte det?

275
Om kontrollrummet.com / SV: Musikbranschforum?
« skrivet: 20.09.2007, 09:20:34 »
Det ska nog vara A&R... Som väl brukar vara Artist & Relations Manager.

276
Haha, jag hade precis tänkt fråga om ett DIY också!
Grymt!

277
Demolåtar / SV: Dividend- CANTATA no ZWEI
« skrivet: 19.09.2007, 17:49:40 »
Ja, det var rätt skumt!
Lite svårt att få någon helhet i det, den har ju ett genomgående tema som spelas av violinerna och cellona men det lyfts inte riktigt fram av resten utan verkar känna sig lite ensamma... Kan nog bli bra detta!
Vad är det för orkesterbibliotek du kör med?

278
Om kontrollrummet.com / Musikbranschforum?
« skrivet: 19.09.2007, 10:07:40 »
I alla fall jag tycker det vore bra med en ny forumsdel för att diskutera musikbranschen. Det är så otroligt mycket förändringar som håller på att hända just nu och jag tror inte jag är ensam om att vilja diskutera detta.
Utöver pajkastning runt fildelning kan man tänka sig att ge tips om alternativ distribution, marknadsföring eller ta upp nya fenomen.
Vad säger ni andra om detta?

279
LOL!! Är han (snubben som sjunger) känd?

Om jag inte minns fel så hostar han nåt Nya Zealändskt talkshowprogram eller nåt sånt...

280
Om kontrollrummet.com / SV: Död åt demobegreppet
« skrivet: 19.09.2007, 09:55:32 »
Det är förstås vettiga frågeställningar du har, tsm.

Det är väldigt synd att "Färdig" inte betyder färdig i det här sammanhanget, så visst kanske man skulle göra upplägget lite annorlunda där, göra kravet lite större. Jag tycker väl inte det behövs något mellantingforum, antingen är ju en låt under utveckling eller så anser man den vara klar. Är man osäker och tänker sig att man kommer ändra saker lägger man väl helt enkelt inte upp den bland "Färdiga"?
Gör man det bättre integrerat med mediacentret kanske det får den effekten? Jag ska iofs erkänna att jag inte tittat nåt vidare på mediacentret... Jag tänker mig att man laddar upp sin färdiga låt. Får man sen en massa kommentarer på en massa saker folk tycker en ska ändra och man kommer på att vissa saker faktiskt var vettiga, får man ta bort låten, ändra och ladda upp igen, märker man att det är mycket kanske man överväger att lägga in låten i "Ofärdiga"-forumet.

Nu kanske jag kommenterar ganska sparsamt antal låtar, men själv drar jag mig lite för att gå in i "Färdiga"-forumet eftersom, som du säger, mycket inte känns färdigt men jag vill undvika den typen av kritik där eftersom låtarna där bör vara just färdiga...
Kanske ska man ge just känslan av att man publicerar låtarna när man lägger upp dem där?

Sen med utrymme för ofärdiga låtar är det förstås väldigt förståeligt att du inte kan ge till alla som vill ladda upp ofärdiga låtar. Det finns ju många alternativa lagringsutrymmen så det är nog sällan något större problem. Det finns säkert många här som kan låna ut lite utrymme till bättre behövande om det krisar också!


Och så, apropå demobegreppet, varför väljer du att säga att du "mixar och mastrar din demo" i din signatur...? Istället för ex "din musik", "din skiva" eller "dina låtar". Vad betyder ordet för dig, alltså?

Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12