Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - jonnerstone

Sidor: 1 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 ... 73
2276
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa Produktionen
« skrivet: 27.10.2008, 15:30:44 »
Håller med Emulator,, angående Live Aid,, som jag på sin höjd kan klassa som ett till synes lyckat projekt, med bra projektledning, för det är inte musiken som är produktionen utan själva aid'andet...

Ferry Corsten, jomenvisst, klart intressant produktion! Massa kul saker och produkten fyller ju sitt syfte med råge. Samma med Benassi och Mr Oizo (tycker nog att Mr Oizo kräver en video till musiken för att det skall vara tillräckligt bra.

Men nu blir jag lite filosofisk,, är det inte oftast så att man tycker att en produktion är så himla bra bara för att man gillar musiken?!?!

Vad finns det för aspekter/parametrar som är viktiga för en bra produktion??

Ljudkvalitet? Stereobredd? Dynamik? Fantasifulla kreativa effekter?

Visst e det en fråga värt att fundera över huruvida man tycker att en produktion är så himla bra bara för att man gillar musiken. Det gäller säkert vid många tillfällen. För min egen del så älskar jag produktionen på Jelly Fishs båda skivor, men sen älskar jag musiken också.
Men jag diggar även stenhårt produktionerna på Britney Spears senaste låtar, men absolut inte själva musiken.
och för att citera mig själv i trådhuvudet
"Därför skulle det vara roligt att ta del av er smak och tänk när det gäller färdig proddade plattor.( Vi snackar då produktionen/soundet och inte hur pass bra låtarna är som låtar om ni förstår) Gärna i olika genres.
Och tänk på att vad dom andra än tycker så har just DU rätt
"

Och med produktion/sound så menar iaf jag just det som du nämner - Ljudkvalitet, Stereobredd, Dynamik, Fantasifulla kreativa effekter mm och inte vilka harmonier eller melodislingor man använt sig av. Men det är ju som sagt min tolkning, och den är säkert annorlunda nån annans, men det är det som är så fint, denna tråden handlar INTE om vem som har rätt eller fel....vi har ALLA rätt. Den handlar om vad just du tycker, och just du har rätt  ;)
 

2277
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa Produktionen
« skrivet: 25.10.2008, 21:33:09 »
Hur ser ni skillnad mellan bra produktion (bra producent), eller bara en kombination av bra musiker och bra mixare? Hade Pink Floyd bra producent eller bra produktioner? Om ni inte skulle känna till namedroppingen som gäller bland producenter, skulle ni ranka "bästa produktionen" på samma sätt?

Som bra produktion ser jag grejer där jag inser att det funnits definitiva obstakel som bara kunnat övervinnas genom att det funnits någon som verkligen limmat ihop det hela. Därför nominerar jag Live Aid som bästa produktionen. Detta är alltså inte albumet jag talar om, utan projektet. Projektet är vad kallar jag produktionen. Att ro projektet i land. Ibland är projektet att ratta i land en skiva. Så ur denna synvinkel platsar också Born to Run som den bästa produktionen. I min värld har egentligen soundet eller låtarnas "brahet" inte mycket att göra med "bästa produktionen", utan mera jobbet att få en till synes omöjlig grej att fungera till sist.

Har jag förstått rätt?

Så tolkar inte jag det alls. Det du talar om här känns mer som projektledning. Bra produktion för mig har med arrrangemang, ljud etc att göra. Mupptrixandet.   Att skapa unika ljudlandskap, att använda isntrument/effekter/mikar/lokaler/whatever på bra, smarta, yrkesskickliga och innovativa sätt. Att skapa perfekt ljud, eller att skapa något nytt.

Det är det jag refererat till i tråden.

Det är väl lite upp till var och en att definiera vad man menar med produktionen, men jag tolkar på samma sätt som Emu, alltså hur man med olika hjälpmedel hörbara som ohörbara får fram det bästa ur ett band eller artist. Och det tycker jag man har lyckats med exeptionellt bra med på Pearl jams - Vs  platta som jag nämner i tråden. Och värt att nämna här är att Pearl Jam inte tillhör nåt av mina absoluta favoritband och att jag inte har en aning om vad producenten heter så det har inge med namedroppingen att göra.

2278
Om kontrollrummet.com / SV: klockan
« skrivet: 22.10.2008, 23:01:35 »
Forumet har väl sitt säte i Finland antar jag eftersom det är Tsmamble som e chefen, så då e de finsk tid som gäller.

2279
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa Produktionen
« skrivet: 22.10.2008, 22:18:09 »
Väntade svar från mig, hämtade ur elektronikan:

Depeche Mode: Music for the masses. Första riktigt genombra produktionen. Arenasynth, storslaget. "levande" maskiner på något sätt. När den kom hörde omdömen som "heavy synth" "heavy metal without guitars" etc. Grymt.

Depeche Mode: Violator. Perfektionism. det mest cleana ljud som gjorts, åtminstone fram tills dess. Flood/Alan Wilder arbetade ihop och rattade fram totalt unika landskap.

U2: Achtung Baby och Zooropa. Eno och Flood. Fantastiska saker även här. trumkungar. Skitiga gitarrer, ihop med bonovoice är magiskt.

Depeche Mode: SOngs of Faith And devotion.  Enligt mig är nog detta världens bästa skiva. Fantastisk produktion, även flood/Wilder här. Mer "hörbara" gitarrer och släpande möljande slamriga komp. Synthar ihop med stråkkvartetter och goseplkör, manglat genom sju eventide 3000 framkallar en totalt unik ljudbild.


Linkin park: hybrid theory /heter den så?) några spår här är verkligen ursprungsenergi. underbart.


Recoil: liquid, unsound methods och subhuman: en klass för sig. Alan W i sitt esse skapar ljud som jag tror ingen annan ens är i närheten av. Svårlyssnad musik, men ett hett tips för er som är intresserade av bra pruduktioner. Att snubben är klassisk pianist, trummis, gitarrfuskare och duktig stråkarrangör gör det hele inte ett dugg sämre alls.





Röda tråden är för mig alan wilder. det han gjorde i DM och nu med recoil är i en klass för sig.


Kan nog hålla med gällande Songs of faith and devotion. Den är jävligt bra proddad. Den toppar nog när det gäller synthrock/electro genren. ( Fast MFTM är dock bättre rent låtmässigt  ;) )

2280

Flintans bastips:
1. Lev på havregryn och mjölk tills du har sparat ihop nog med pengar att köpa en bra bas.
2. Öva tills det låter bra.

Ett annat alternativ är:
1. Bli kompis med en duktig basist som har en bra bas.
2. Färdigt..



Eller så kan man käka havregryn med kompisen och låta basen öva själv och sen spelar man in kompisen tills man har råd att bli en duktig kompis...........äsch!! :lol: :lol:

2281
Studio, produktion och övrigt / Bästa Produktionen
« skrivet: 22.10.2008, 19:13:03 »
Vet inte om det finns nån liknande tråd, hittade ingen iaf, men med anledning av Yllets mycket goda initiativ att starta en egen mixskola med sina tips och råd, så blossade det upp en ganska het diskussion om huruvida man skulle göra si eller så när man mixade för att få sin prodd så bra som möjligt. Den diskussionen lägger jag mig inte i för vad jag lärt mig under mina år är att det finns inga rätt eller fel. Så länge som resultatet blir det man eftersträvat så spelar inte resan dit någon roll. Men man märker ju verkligen i sån här debatt hur vår smak skiljer sig från varandra, den enes guld är den andres skit.

Därför skulle det vara roligt att ta del av er smak och tänk när det gäller färdig proddade plattor.( Vi snackar då produktionen/soundet och inte hur pass bra låtarna är som låtar om ni förstår) Gärna i olika genres.
Och tänk på att vad dom andra än tycker så har just DU rätt  ;)


För att starta lite lätt här så börjar jag med att nämna min absoluta favorit när det gäller ett perfekt proddat rockalbum och det är Pearl Jam - Vs.  På den skivan har man lyckats fånga Pearl Jams råa energi, själva kärnan i det som en gång i tiden var världens största rockband. Till skillnad från deras reverbindränkta debutalbum Ten som många andra verkar föredra.
Nä Pearl Jam - vs. är världens bästa rockproduktion och ni vet att jag har rätt   ;) ;) :D





2282
Annars kan detta också vara en lösning som även möjliggör att köra båda mickarna mot samma preamp eller bara en och en.

En Y-kabel



Och en XLR adapter med switch till sångmicen eftersom din SM57 redan har en switch


2283
Fantommatningen har du ju i micsteget innan ljudkortsingång. Denna lilla låda fungerar utmärkt och är väldigt transparent. Jag kan då inte höra nån skillnad, och jag har använt kondensatormicar.
Men det var bara ett exempel. En switch funkar ju alldeles utmärkt annars, men man måste se upp när man switchar så att man inte har volym in i ingången för det kan smälla till riktigt ordentligt och skada monitorer och annat.

2284
Claes: Jo.. men så jävla omständigt.. jag vill ha allt på plats ;)

Men en sån fördelare va ju rätt smart, så länge man inte loosar nån kvalitet på det!

Eftersom dess syfte initialt var menat att användas till proffisionella filminspelningar så tror jag att det med största sannolikhet är högsta kvalité. Så kvalitén på ljudet tror jag nog fortfarande är avhängigt din mic och micförstärkare  ;)

2285
Tror nog han menar att ljudidealen ändras från år till år. På 80-talet hade vi ju t.ex den stora reverbindränkta virvelkaggen som användes på nästan all popmusik på den tiden. Idag har vi loudnesskriget som förhoppningsvis nådde sin kulmen i och med Metallicas nya platta.
Sen blir allt svart.....eller jag vet inte!!

2286
Denna lilla manick kan fungera både som en XLR mixer och som en AB box.




http://www.studio1productions.com/xlr-mix_pro.htm

Annars kan man ju köpa ett billigt mixerbord från behringer eller liknande.




2287
Så denna lilla vaggvisa "vaknade" till liv igen.
En ordentlig bump du gjorde där Tompa.

Sen den här laddades upp på KR så har jag själv hunnit bli pappa och vi spelar den för sonen. Den spelas även på diverse dagis på vilostunden (Min mamma e förskollärare och gillar den sjukt mycket så hon har spridit den med gott resultat)

Men som jag skrev i trådhuvudet så är den typ färdig. Det är ju bara en vaggvisa och vi tänkte att det kanske var fler med små rackare som ville ha liten trudelutt att somna dom med.

Emu: I vanliga fall så brukar jag klippa upp sångspår så man kan minska volym på andningar och smackljud manuellt, men i detta fall tyckte jag att det bidrog till själva vaggvisekonceptet med lite sövande smackningar och andningar så det fick helt sonika vara kvar. Julskivan??? Nja jag tror nog det kommer att dyka upp bättre lämpade låtar än den här, men vi säger ju inte nej  :)

Karl: Stråkmaskinsound!!!! MMMmmmmm jag får nått glansigt i blicken när jag hör det ordet. Jag växte upp med min pappas stråkmaskin som han hade i sin orkester. Många fina minnen. Tackar ödmjukast för den referensen  :wub:

Flabb: Ja vad ska man säga........ :lol: :lol:


2288
Festivaler / SV: Festival 7! RÖSTNING!
« skrivet: 20.10.2008, 16:21:40 »
Ja ett stort grattis.

Tyvärr hann jag aldrig själv delta med ett bidrag eller rösta på dom som fanns. Har dock gjort en snabbgenomlyssning av bidragen och tycker att alla låter överlag väldigt proffsiga och bra proddade med lite olika och roliga infallsvinklar.

Grattis än en gång

2289
Hmmmm jag förstår inte alla som kritiserar mot Yllet. Det är helt ogivande att läsa ett inlägg om hur dåliga Yllets tips är om man inte själv kommer med ett eget förslag på hur man kan gå till väga för att rädda en en dålig bastagning. Jag sitter själv med väldigt begränsade basspelskunskaper och en inte alltför läcker bas, vilket medför att mina bastagningar inte blir speciellt inspirerande. Om jag då använder mig av Yllets tips och får mina trista och stela basspår att sitta som ett klister i mixen och dessutom låta bra, HUR KAN DET DÅ VARA FEL??????. För det handlar väl ändå om det slutliga resultatet och inte hur man uppnådde just det resultatet...eller?? Sen kan man sitta med 40 år i branchen ( Själv har jag väl en c:a 20 år med både ljud och musikutbildningar) eller mer, det spelar ingen roll. Låter det bra så gör det.
Kommentera gärna Yllets tips men kritisera dom inte utan att komma med konkreta tips på hur du kan göra istället om du inte gillar hans metoder.

Kör hårt Yllet, mer tips om hur man kan rädda halvtaskiga tagningar efterlyses, det är guld värt för hemmapulare!!!!!

2290
Studio, produktion och övrigt / SV: Test
« skrivet: 30.09.2008, 01:40:41 »
Jag fick 72.2 utan att ha nåt ljud på alls. Det måste ju innebära en viss synsk förmåga också eller..... :lol: :lol: :D :) :blink:

2291
Färdiga produktioner / SV: Stefan Blixt - Invulnerable
« skrivet: 25.09.2008, 00:02:51 »
Jag vet inte vad man ska kalla det men jag gillar det......måste det placeras i nåt fack??
Skönt och avslappnat med lite roliga infall här och där och en skön ljudbild.

Göttans!!

2292
Färdiga produktioner / SV: Eko The Crow
« skrivet: 23.09.2008, 03:10:13 »
Hej hej!!

En personlig åsikt är att du borde plocka bort den synkoperade virveln som kommer på vartannat slag. Vid 144 (enligt KR's spelare) så kommer du in på raka fjärdedelar och då känns låten rätt. Synkoperna ger en snubbeleffekt och gör att det känns otight spelat gentemot resten av instrumenteringen. Speciellt som du kommer in i takten på synkopen så snubblar man direkt. Men du kanske gillar det så   :)

Annars ett jäkligt bra experiment må jag säga  :D :wub:

2293
Demolåtar / SV: Eko - lördagsprojektet
« skrivet: 21.09.2008, 02:42:15 »
Gott med distad sång, det gillas. Låten känns faktiskt lite gotisk så om det var ett mål så har du lyckats. Själva låten känns bra men som det är nu så spretar det lite för mycket. Pianot känns väldigt stelt och och oengagerat. Men jag gillar synthpaden i bakgrunden och den lite skräckinjagade distgitarren. Basen behövs väl också fixas till både ljudmässigt och spelmässigt.
Men som en skiss att börja med så är det helt klart en schysst början.

Till sist så stavas kråka crow på engelska. Craw är en typ av fågelmage som används för att lagra föda. Fast det är ju en cool titel i sig  :D

Gött jobbat, ser fram mot nästa version.

2294
Studio, produktion och övrigt / SV: Intro - Outro
« skrivet: 20.09.2008, 18:39:01 »
Musik är konst oavsett om den är kommersiell eller endast spelas i "finrummen" och som konstform betraktat är det skaparens vision och känslor som bestämmer hur det ska låta. Det gäller ju såväl intro, outro, sound, text, ackord mm mm. Men lika svårt som det kan vara för en tavelmålare att veta att nu gör jag sista penseldraget, eller för en författare att veta att storyn är komplett osv osv. Lika svårt kan det vara för musikern att veta att hans/hennes låt är färdig. Men alla sådana funderingar är ju självklart så himla subjektiva och individuella. Ett intro som du bara avgudar kanske jag hatar. Så är det och detta är ju i slutändan det som är så underbart med konst, att den kan både tillfredställa och uppröra och inget av det är fel.
Själv är jag väldigt nöjd med introt och outrot till Biscuit Barney låten Imorgon är försent, som i "mina" öron ramar in låten på ett förtjänstfullt sätt  :)

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=9405.msg74314#msg74314

Ursäkta ett kanske lite förvirrat inlägg, men det är svårt att sätta ord på känslor. Borde kanske göra en låt om det istället  :D

2295
Studio, produktion och övrigt / SV: Intro - Outro
« skrivet: 19.09.2008, 23:16:55 »
Som EQ skriver, det kan funka utan något intro alls. Men kom då på att det under 40-50-talet fanns låtar som hade en speciell form av intro - ett längre parti som inte återkom alls under själva låten. Det exempel jag kommer på nu är "True Love" av Cole Porter med Bing Crosby och Grace Kelly i musikalfilmen High Society. Vad kallas ett sånt "intro" och varför skrivs inte såna nuförtiden?
Här har du en liten modernare låt med just ett sådant intro som du efterlyser. Ett parti i början av låten med sång som inte återkommer igen. Denna låt har även begåvats med ett långt och underbart outro, och i mitt tycke världens bästa höjning vid 4:06
http://www.speedyshare.com/724119646.html
Ett danskt band som hette Dizzy Mizz Lizzy som tyvärr inte existerar längre, men sångaren/låtskrivaren Tim Christensen har släppt två underbara soloplattor och en tredje på ingång

Tack för mer info om Tim. Jag tror jag har tre solo-plattor med honom men det kanske är två? Pengarna han tjänar köper han mellotroner för.  :wub:


Jo två soloplattor är det än så länge. "Secrets on parade" och "Honey Burst" Men som sagt en tredje som kommer i november. Dizzy mizz lizzy gjorde två plattor "Dizzy mizz lizzy" och "Rotator"
Finns även en helt makalöst bra Live DVD med Tim inspelad i Abbey Road Studios som e värd varenda krona :-)

Sorry för OT

Trevlig helg

Micke

2296
Studio, produktion och övrigt / SV: Intro - Outro
« skrivet: 19.09.2008, 17:37:30 »
Som EQ skriver, det kan funka utan något intro alls. Men kom då på att det under 40-50-talet fanns låtar som hade en speciell form av intro - ett längre parti som inte återkom alls under själva låten. Det exempel jag kommer på nu är "True Love" av Cole Porter med Bing Crosby och Grace Kelly i musikalfilmen High Society. Vad kallas ett sånt "intro" och varför skrivs inte såna nuförtiden?


Här har du en liten modernare låt med just ett sådant intro som du efterlyser. Ett parti i början av låten med sång som inte återkommer igen. Denna låt har även begåvats med ett långt och underbart outro, och i mitt tycke världens bästa höjning vid 4:06

http://www.speedyshare.com/724119646.html

Ett danskt band som hette Dizzy Mizz Lizzy som tyvärr inte existerar längre, men sångaren/låtskrivaren Tim Christensen har släppt två underbara soloplattor och en tredje på ingång

2297
Imitera. Lyssna på din favoritmusik/sångare och imitera dem så gott det går. Inte bara en utan flera olika och inte bara en gång utan ofta. Lyssna efter noga vad det är i deras röster som gör dom så speciella och försök återskapa det. Lyssna mycket på olika svenska dialekter och försök härma dom talande först sen sjungande. Det är väldigt givande för din utveckling av rösten. Prova olika tekniker för uppsjungning. din röst låter olika beroende på hur uppsjungen den är. Din röst låter också olika olika tider på dygnet. Vi alla har ju alla upplevt morgonrösten  :)
Tänk på att det inte sker över en dag, det krävs engagemang och tålamod.

Tänk på att Övning ger träning  ;)

2298
Studio, produktion och övrigt / SV: Är det nu VI taröver?
« skrivet: 09.09.2008, 08:57:08 »
det enda bidraget?

Att fler kan leka musik är bara kattskit?

Statistiskt har inte musik som hobby i det stora blivit varken mer eller mindre populärt bland ungdomar (i förhållande till sport etc.) under slutet av 1900- och början av 2000-talet. Bara instrumenten har ändrat och därmed kanske vilka personer tar upp musik som hobby. I början av detta årtusende såldes det för första gången mera dj-skivspelare än elektriska gitarrer i Britannien...

Hägge

Intressant jämförelse men ... för mig kunde jämförelsen lika gärna ha varit elgitarrer och fågelholkar, jag har aldrig sett en DJ som en musiker, eller utövande musiker även om jag definitivt vet att motsatta åsikter existerar. Jag ser nog snarare en gitarrist som en musiker, en DJ som musikintresserad men nu tror jag att jag är farligt nära att starta en flammande diskussion som dessutom blir en aning bortanför ämnet. Men jag tror absolut att dagens generation av wannabemusiker är sämre än många av dem som kommit fram tidigare. Det finns mycket mer slapp attityd, tycker jag mig se. Folk som vill ha allt för ingenting så att säga och det är sorgligt varje gång man ser att en sådan odugling blir upplyft av pressen, som är det media som har en förmåga att lyfta eller fimpa något.

Morgonsvammel... man skulle inte få skriva något innan klockan 12 egentligen.  :lol:

Kan du inte starta en Dj vs Musiker tråd, skulle ju som du själv säger kunna bli en flammande disskussion och sådana räds vi väl inte här??  :rolleyes:

Ursäkta OT men denna disskussion har väl tappat orienteringen för ett tag sen ändå  :wacko: :D

2299
Demolåtar / SV: Vallhagen - fyrtiotvå
« skrivet: 07.09.2008, 20:05:15 »
Skit i deessern, låter ju oftast bara värre tycker jag. (möjligen för att jag inte får till inställningarna).

Sänk S-ljuden och genom att göra en hel volym-automatisering av sångspåret.

Nejdå, man måste använda den rätt bara. En DeEsser är som en specialiserad EQ som endast jobbar på S frekvenserna. Man får inte dra på för mycket för då börjar man att läspa. Men rätt använd så tillför den även karaktär på rösten.

Och den ska helst ligga sist i effektkedjan, då en kompressor kan förstärka essen så blir det ett jäkla letandes med EQ om du ska lägga den innan.

Om du inte lyckas fixa det så kan skicka sången med effekter till mig så kan jag försöka.

2300
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL 7, Drinkarflickans Död
« skrivet: 07.09.2008, 15:28:50 »
ProTools-användare har små hårddiskar?  :ph34r:

Japp. The bigger the man the smaller the hårddisk? :D

Freddan. får hör nog skillnad ;)

Får??  :lol: :lol: :lol:

2301
Demolåtar / SV: Vallhagen - fyrtiotvå
« skrivet: 07.09.2008, 15:25:01 »
Det här är det inget fel på. Klassisk svensk rebellrock ala imperiet. Inget som jag själv lyssnar på men det låter right on spot.
Det enda som jag vill anmärka på att i den här typen av musik så är det oerhört viktigt att texten hörs. D.v.s att du måste upp en hel del med sången i volym. Men då måste du lägga på en DeEsser för jag hör redan nu att du har stora problem med vassa ess som skär igenom.
Men fixar du det så är du nog fan hemma.  :)

2302
Hej alla, och tack för kommentarer bra som dåliga. Tyckte detta var kul att göra, nu gengre för mig. Jag gillar den där klinsika och felfria prodden som djonas fått till.
När jag hörde låten (för 6mån sen ) så fick jag lite amerikansk västkust rock/pop känlsa och det var det jag försökte förmedla med den nära och lite laidback sången. Känslan av att en soft sommardag i LA cruisa fram med sin nercabbade SUV på den palmkantade vägen längs med beachen och denna låten på en behagligt hög volym.
Då gör sig den slicka prodden perfekt.  :)

Gött jobbat djonas  :D

2303
J-M Jarre har väl nåt sånt har jag för mig...

Ja en ombyggd fairlight vill jag minnas.

2304
Färdiga produktioner / SV: karl-Cloue
« skrivet: 02.09.2008, 01:16:55 »
tnx jonnerstone..no panic...jag tål det mesta...grejade om och det blev en kompromiss...gamla baskaggen från den gamla versionen(tre år gammal) och lite  virvlar hit och dit...funkar??r?
Allt gott /  karl

Ibland är det första det bästa. Mycket bättre. Inte perekt men mycket bättre. Men perfekt e tråkigt så det är ju inget att sträva efter. Nu åker den ner i spelaren iaf   :)

2305
Demolåtar / SV: Blunderhead - Vodka (arbestnamn)
« skrivet: 01.09.2008, 14:46:14 »
Eftersom du själv nämner att mixen suger så ska jag inte nämna nåt om den. I övrigt så tycker jag att du fått till en riktigt rolig vers som är sådär härligt lätt att nynna med i redan från första lyssningen. Perfekt!
Låten saknar dock en riktig refräng som tar tag i en och slungar iväg en dom där extra meterna. Krävs en rikigt vass sådan för att toppa den hookiga versen.
Versen är också alldeles för tok på lång. Det finns ett engelskt uttryck inom framförallt popmusik som lyder " Don´t bore us, get to the chorus " Du har säkert hört det nån gång. Men vill man följa popregeln någorlunda iaf om det ska vara radiovänligt så ska refrängen komma runt en minut in i låten, och detta har ju potentialen till en radioplåga, så lägg ner lite tid och tanke på en riktig refräng och korta ner versen. Sen fixar du till mixen ljuden sången och allt det andra.

Stay poppin'

Micke

2306
Färdiga produktioner / SV: karl-Cloue
« skrivet: 01.09.2008, 00:57:05 »
tnx...får väl skippa baskaggen då :unsure:  B) får se.../ karl
Gillar denna väldigt mycket. Men blir väldigt irriterad över bastrumman. Den känns helt *svordom* onödig. Den tar lixom bort fokus från själva låten och jag kommer på mig själv med att bara sitta och lyssna efter denna förbannade bastrumma som dessutom låter riktigt illa.
Det här är annars en ruskigt bra låt. Om du nu vill ha nåt percusivt varför inte använda cymbaler spelade med filtklubba? Eller nåt liknande som Paul McCartney gör på Beatles Blackbird (Tror det är hans fot eller nåt som stampar takten eller nåt, blir iaf väldigt bra).

Men än en gång. Låten är riktigt grym med en bra text. Bort baskaggen så åker den ner i min Mp3-spelare.

Ha de gött.

Micke

Hej hej.

Läste mitt inlägg och insåg att jag uttryckte mig lite onödigt hårt kanske. Men jag gillar VERKLIGEN låten, och baskaggen går väl att leva med. Huvudsaken är ju att du själv e nöjd.

No hard feelings  :unsure:

 :)

2307
Demolåtar / SV: Jonnestone -Pop hop eller hip pop
« skrivet: 01.09.2008, 00:01:42 »
En hel del snygga saker, men trummorna,, du nämner att du skall klippa upp och lägga på,, men som det är nu så är det inga kul trummor. Det enda är väl att det är just de som får det att låta lite "Hiphop".

Vad är det som inte är "kul" med dem? Det är allt för många tillslag på BD.

Sedan funderar jag på basgången, det känns jäkligt stressigt. Kanske räcker det med hälften av tonerna...


Men det är en glad liten melodi och den kommer säkert att göra flickvännen alldeles lyrisk, när den är klar. :-)


Nä trummorna får det jobbas på, det håller jag med om och basen ska vi inte snacka om  :). nån basist lär jag aldrig bli. Men jag ville ha  en riktig bas och inte synth dito. Men som det är nu kan det ju bara bli bättre och det är ju iaf positivt.
Kul att du gillade själva idén, hoppas nu bara man får tid att göra färdigt den i tid.

Tjipp!!

2308
Färdiga produktioner / SV: karl-Cloue
« skrivet: 31.08.2008, 15:11:18 »
Gillar denna väldigt mycket. Men blir väldigt irriterad över bastrumman. Den känns helt *svordom* onödig. Den tar lixom bort fokus från själva låten och jag kommer på mig själv med att bara sitta och lyssna efter denna förbannade bastrumma som dessutom låter riktigt illa.
Det här är annars en ruskigt bra låt. Om du nu vill ha nåt percusivt varför inte använda cymbaler spelade med filtklubba? Eller nåt liknande som Paul McCartney gör på Beatles Blackbird (Tror det är hans fot eller nåt som stampar takten eller nåt, blir iaf väldigt bra).

Men än en gång. Låten är riktigt grym med en bra text. Bort baskaggen så åker den ner i min Mp3-spelare.

Ha de gött.

Micke

2309
Demolåtar / SV: Jonnerstone -Minimalistisk pop??
« skrivet: 30.08.2008, 17:27:46 »
Det här var en vacker liten låtidé! Jag fastnar direkt! Ska bli kul att följa den och se vart det slutar  :) Jag tycker om det här enkla, vackra den har nu. Men en bra grund går ju att göra mkt med kan jag tänka, som sagt, ska bli kul att se vad det blir av den! BRABRA början (som för min del räcker fint som den är nu, lite längre då  ;) )

Ja jag är faktiskt lika nyfiken som du  :D

Tack för lyssning och kul att du gillar idén så långt

Micke

2310
Demolåtar / SV: Jonnestone -Pop hop eller hip pop
« skrivet: 30.08.2008, 14:56:39 »
Tjou JonnerStenen!

Snygg början till nånting större, blir lixåm väntande på nåt ännu mer imponerande nu.
Väldigt snyggt intro, särskilt ackena, värmer ett 80-talshjärta!

Sen behövs det ju visserligen en trollpåse med en c-del för att hålla liv och intresse uppe i alstret!
Basen kommer att ha en grundläggande del i slutresultatet, ska bli kul att höra  låten med en lite mer variabel baslirning.
Sång och komp sitter riktigt snyggt, we want more! :)


h.  johan

Tackar tackar.
Ja jag funderar lite kring hur jag ska arra upp det. Vill man behålla lite hip hop känlsa så får man ju inte mixtra för mycket med det färdiga beatet som ju inte är färdigt än  :D. Men en C-del ska det absolut in.
Och jag håller fullständigt med dig om att basen kommer att spela en stor roll. Mina egna taffliga försök på Basplankan är inte mycket att hurra för. Men jag ska fjäska lite för "min" basist så fixar han biffen. Ett par öl på krogen så är han nog köpt  :lol:

Ha de underbart!!

Sidor: 1 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 ... 73