211
Medlemmar / SV: Lilleman - Det gör mej ont...
« skrivet: 18.03.2007, 13:35:10 »
Välkommen lilleman! Idel kända & trevliga ansikten dyker upp på det här forumet. Du kommer känna dig som hemma. Det kan jag garantera!
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Tar 2st småmembranare upp lika mycket rumsklang som en stormembranare?
Jag skulle kunna göra en shootout med 57, m201, D2, D4, 868 osv på golvpuka, om tillräckligt många är intresserade.
I Sonar får man enkelt ut alla spår som enskilda filer via "export->audio"-menyn. Så då är det inte så bökigt ändå...Önskar fler program la till den funktionen...
Min tennisracket ligger i källaren, och jag har inte haft nåt behov av att motivera för nån varför det blev så.
Tillägsfråga: Tittade nån på vågformerna? Jag tyckte mig komma fram till att trots det pumpade minst över Pro VLA:n, så var det ändå minst toppar på den. Alltså kommer jag fram till att man i teorin kan maximera soundet på den ljudfilen, utan att behöva generera distortion. Eller har jag fel?
Ja jag vet, den som de flesta använder (L2) är ju erkänt bra på att maximera=dista och förstöra ljudet/dynamiken!I det avseendet är L3 snäppet värre IMHO!
CM3 (eller jag har faktiskt bara testat CM2) däremot låter kanon på akustisk gitarr, men har jag aldrig hört den på percussion. Min erfarenhet är att den låter rent ut sagt dåligt på uppmickad stärkare. Smaken är ju dock hårig och skitig!
CM3'an har ett mindre membran. Funkar i vissa fall bättre till instrument som akustisk gitarr och fiol.
Att rätt av påstå att småmembranare är bättre på akustisk gitarr tycker jag är att ta i. Tycker oftast att det blir fylligare ljud med en stormembranare.
Jag skulle nog satsat på en SM57, du har ju redan två kondensatormickar. Din SP B1 och ADK a51 funkar ju utmärkt till överhäng och akustisk gitarr.Fast bägge är stormembransmickar. CM3'an har ett mindre membran. Funkar i vissa fall bättre till instrument som akustisk gitarr och fiol.
Alla mikrofoner färgar ljudet mer eller mindre, ingen mikrofonkombination kan återge det som hörseln upplever i en akustisk miljö. Det är bara en fråga om hur nära det eftersökta resultatet man kan komma, eller hur angenämt man upplever färgningen.
Bandmikrofoner har funnits i studios sedan 40-talet, under lång tid har man ofta ansett att det inte varit "first choise", andra trender har styrt. Idag kan vi se en "band-mik-hype", har dom blivit bättre, eller har man missat nåt under alla år.
Kolla bara hur högt ljudtryck den tål.
Efterfrågan på tester likt detta är helt tydligt ganska marginell när man ser på deltagarantalet. Vilket jag ser som att kompressorer är underuppskattade.Även om det är relativt liten uppslutning så är ju testet i sig intressant. Det kan ju bli något man refererar till i en senare diskussion.
Seriöst: Skulle ni vilja ta min låt och "skita ned den" så jag kan få en uppfattning om vad det är ni pratar om och då menar jag inte överdiva så att det blir komiskt.Det är enklast att göra en sublim "nedskitning" om man behandlar de inspelade spåren separat. T ex kan det vara snyggt att skita ned transientrika spår i större utsträckning.
my bad, men vi överlever väl.Absolut! Skönt att veta att det inte var fel på mina ögon!
Välkommen herr apa!Tack tack! Fast jag är uppdaterad nu. Från och med nu är jag ett fullblodigt indieskägg och inte apa-wannabe.