Jag är helt överväldigad över alla svar, både vad gäller kvantitet som kvalitetet!
Jag börjar väl ungefär där den nya versionen lades upp.
DåligtGehör: Visst är det stora skillnader mellan Williams låt och min egen. Men tanken var inte att efterlikna själva stilen eller låtidéen utan mer instrumenteringen och soundet. Det var i allafall en intressant övning som jag tycker många borde testa.
Harmonica mike: Det gällar att smida medan järnet är varmt - annars hade låten nog bara hamnat nånstans på hårddisken i bästa fall. Tack för att du gick hårt åt. Ang kantslagen är det väl inte helt fel, men nu hade jag ju den här låten som efterbild där det finns en fläskig virvel, men nu så här efteråt inser jag att min låt är mycket lugnare än Lucindas - så... ok.
Tack
stajo!
Larsson: Trummorna. Lyssnade du på nya versionen? Nåja dom är väl inte så där lysande heller. Att programmera trummor så att dom låter som en riktig trummis kan man nog bara göra om man slår in trummorna live från början till slut som en riktig trummis, fast man bara har två fingrar att banka med. Enkelt som en plätt. Tack för berömmet!
Ynot: Det är sant vad du säger om ostämdhet. Får väl se vad jag ska hitta på för du ska gilla min kopp te.
tsalmbe: Varför skulle låten inte vara ofarlig, för jag ser det som en negativ kritik att den är "ofarlig" (=snäll?)? Är det jämförelsen med Lucinda Williams röst (som jag tycker låter farlig, låter som en kvinna man inte vill möta i mörkret ensam)? Om jag nu gör låten "farlig" - kommer du då att byta kanal i radion?
"Ojämnheten" i sången är rätt medveten, automatiserade rätt mycket, ville bla dra ner sången på den dubbla refrängen. Men kan nog komprimeras mer.
karl: det här med gitarrsolot kom till på en höft. Hade tänkt mig en ytterligare vers men den funkade inte och fyllde ut det tomma partiet med ett solo. Annars gillar jag inte solon i låtarna, föredrar hellre ett b-tema med sång.