Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - joachime

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8
176
Studio, produktion och övrigt / SV: Steinberg Sequel
« skrivet: 25.04.2007, 15:46:15 »
Den lilla info jag har om Sequel tycker jag det verkar vara ett lysande budgetinspelningsprogram! Upp till åtta spår samtidigt, ingen begräsning i max antal uppspelade spår och möjligt att öppna upp projekten i Cubase 4.

177
Studio, produktion och övrigt / SV: Gratis pluggar för mastring?
« skrivet: 23.04.2007, 10:51:55 »
Aixcoustic creations Electri-Q poshifopit edition (puh, långt namn) är den absolut bästa gratis-EQ'n enligt mig. Funkar mycket bra både till mix och mastring. Den har en hel del finesser och det kan ta ett tag innan man behärskar den till fullo, men samtidigt är den välljudande från början. Ladda hem den och ge den en chans!

Jag testa den i samband med "Mixologi-kursen" men fick inte den att funka riktigt. Jag kunde bara ha en per projekt?!?!
Men vist, det kanske var en bugg som är åtgärdad nu. Ska testa igen.

Ja de tidigare versionerna har varit buggiga, men den senaste funkar stabilt hos mig. Ladda hem och testa!

178
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad tycker DU är roligast?
« skrivet: 22.04.2007, 14:25:36 »
I bästa fall finns det kreativa inslag i alla delar av processen: i låtskrivandet (självklart) i arrangemanget, i produktionen, i inspelningen och i mixandet.
Det är det jag gillar med musikproduktion! :)

179
5p till låt 2. Känns som det mest fulländade bidraget. Bra låt, snyggt arr, väl framfört och en ljudbild som sitter ihop (om än lite murrig).

3p till låt 3. Härligt stämningsfullt intro. Låten ger lite Wadling vibbar (poitivt), men jag associatierar även till snake skin boots och bad bad whiskey (negativt). Mer av det första och mindre av det senare hade gjort kampen om fempoängaren mer spännande.

2p till låt 4.
Introt ger mig förväntningar på Kyuss-mangel. Istället kommer en massa lajnade gitarrer som gör att sången måste kämpa hårt för att tränga igenom. Ganska svajig sång, men jag gillar den ljusa rösten i bakgrunden. Långa gitarrsolon är sällan min grej...

1p till låt 1. Fint pianoljud, men arret och framförandet har sina brister.

180
Studio, produktion och övrigt / SV: Gratis pluggar för mastring?
« skrivet: 22.04.2007, 13:39:26 »
Aixcoustic creations Electri-Q poshifopit edition (puh, långt namn) är den absolut bästa gratis-EQ'n enligt mig. Funkar mycket bra både till mix och mastring. Den har en hel del finesser och det kan ta ett tag innan man behärskar den till fullo, men samtidigt är den välljudande från början. Ladda hem den och ge den en chans!


181
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning av akustiska trummor
« skrivet: 21.04.2007, 22:57:53 »
GStereo är ett mycket smart verktyg och kan mycket väl vara lösningen, bara man vet vad man håller på med. Tänk t ex på att pukornas mellanregister följer med om du drar ned "side" i överhänget.

I min plan ingick det att eftersom tom:ena hade separata spår, så skulle "panoreringsinfon" finnas där, alltså genom att panorera ut dem enligt smak&tycke.

Absolut! Det gör det hela enklare. Samtidigt kan det vara ett extra plus om pukorna ligger på plats i OH också. Det ger en mer sammanhållen stereobild. Framförallt om man är ute efter att behålla de låga frekvenserna i överhänget. (Vilket iofs är en smaksak)

182
Medlemmar / SV: Wonderboy
« skrivet: 20.04.2007, 17:16:33 »
Är det haär du är? Vart har du gömt superkallingarna?
Välkommen!

183
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning av akustiska trummor
« skrivet: 20.04.2007, 16:48:58 »
Rekommenderar att du testar DrHans tips först.
GStereo är ett mycket smart verktyg och kan mycket väl vara lösningen, bara man vet vad man håller på med. Tänk t ex på att pukornas mellanregister följer med om du drar ned "side" i överhänget.

Vill också promota värstingpluggen när det gäller mid/side- och komprimering i antal band,
Voxengo Sonifirmer. 32 separata band att bearbeta M/S, kompression/expansion, panorering och volym. Mycket att hålla reda på, men ack så kul!

184
Studio, produktion och övrigt / SV: Enklaste DIY basfällan?
« skrivet: 12.04.2007, 16:42:33 »
@Assar: Du kan också montera hörnabsorb. mellan vägg & tak. Den effektivaste platsen är dock där tre ytor (t ex 2 vägg + tak) möts.

185
Studio, produktion och övrigt / SV: Enklaste DIY basfällan?
« skrivet: 10.04.2007, 22:14:26 »
Vad jag tror många blir förvånade över, är att hörnabsorbenterna av akustikskum hänger med i samma liga som de andra varianterna. Det är ju många som hävdar att akustikskum inte har någon effekt alls på basen, oavsett modell... Märk väl att det är Auralex' MegaLENRD som har jämförts - och de är djupare än standard LENRD och liknande modeller från andra tillverkare, men ändå... Om man gillar designen på akustikskummet (som jag gör), så behöver man alltså inte vara orolig för att basen inte ska absorberas ordentligt om man inte vill frångå skumabsorbenterna. B)

Intressant vinkling där!
Man skulle också kunna uttrycka det såhär: För en tiondel av priset fixar den händige en basfälla i klass med Auralex! ;)

186
Studio, produktion och övrigt / SV: Att sälja sin musik
« skrivet: 10.04.2007, 22:08:36 »
Ser inget på deras sida om hur man som icke etablerad artist kan få sälja sin musik där? Eller är jag blind?  :blink:

Här finns info om hur man öppnar shop hos klicktrack!

187
Studio, produktion och övrigt / SV: MIKROFONTEST: OH-mickar
« skrivet: 03.04.2007, 13:21:05 »
Intressant test!
Snabb lyssning i hemmastereon och mina omedelbara favoriter är AKG 414 och Neumann KM184. Lite tråkigt på något sätt...
Bra rum och kropp på trummorna, bra balans mellan cymbaler och trummor och behaglig diskant.

Stageline mickarna gick inte att jämföra. Det hörs tydligt att dom är uppställda på ett annat sätt och det låter inte särskilt optimalt. Jobbiga transienter på cymbalerna som låter otäckt närmickade. Stereobilden är en helt annan också.

Nivåerna skiljer sig åt mellan filerna. Jag upplever 414 och Stageline som starkare än t ex Oktava och Neumann.

188
Studio, produktion och övrigt / SV: Att sälja sin musik
« skrivet: 03.04.2007, 12:59:03 »
Svenskt: www.klicktrack.com
(Men jag vet inte vad som krävs för att få lägga upp sina låtar där.)

En kompis öppnade upp en shop hos clikctrack. Enligt honom var det mycket enkelt och relativt billigt.

189
A/D-omvandlare finns... 16 inputs... så det behöver helst inte vara A/D-omvandlare i preampen.
Jamen då är det ju avgjort hastigt och lustigt. En 8MP är det bästa du kan få för de pengarna.
Ja den är både tyst och ren. Jag börjar faktiskt tro att man inte kan få mer för pengarna.

190
Tillika finns det en möjlighet för att som gillade upplägget och använder DIGG att säga sitt här:

Vad är DIGG? (jag följde länken)

191
I sammanställningen står en del om vilka kunder respektive företag har jobbat med. Flertalet företag är också svenska.

192
Hej Mats!

Jag har ett tips på mastringsstudio till sammanställningen. Philip Granquist i Monsterstudion. Han har bl a mastrat Andreas Mattssons "The Lawlessness Of The Ruling Classes" och El Perro Del Mars skivor.

193
Inga effekter på mastern=inga problem.. Bättre att mixa ner ett stereospår och mastra i t.ex Wavelab då.
Ska man bara slänga på lite prylar på mastern är det ju inga problem att vänta till efter export. Jag tar för givet att dbd har sina orsaker till att automatisera pluggarna. Typ få dem att följa musiken. Sånt jobb är ju smidigare/roligare att kunna göra medan man bygger låten.

194
Studio, produktion och övrigt / SV: Val av trumljud
« skrivet: 02.04.2007, 01:15:12 »
Hmmm...

I det första exemplet låter det som att du har en idé om vad du vill göra. Fast busskompressorn låter lite ansträngd.

I det andra exemplet låter det som att busskompressorn är bypassad och att det blir obalans mellan instrumenten.

195
Tja! Nej delay compensation funkar inte på automationer när man lägger UAD-1 på mastern. Dock är det ingen latency på audio/MIDI, bara på automationer på VST-pluggar (typ filtersvep etc). Då jag inte fick något svar här igår, så satt jag en stund efter jag postat meddelandet och mätte latencyn på de olika pluggarna :) Följande gäller. Ungefär.

Cubase SX2 huvudlatency: 30 ms
UAD Precision Multiband: 380 ms
Övriga UAD-pluggar (1176, Neve, Cambridge, Fairchild, Pultec, Precision Limiter): 50 ms / plugg.

Så bara lägg ihop alla pluggar, så får man fram hur lång tid man ska flytta automationerna åt höger när man ska exportera.
Så kör man Multiband + Neve + Limiter, så blir det alltså 30 ms + 380 ms + 50 ms + 50 ms.

Jag kom just på att det tar den dubbla bufferstorleken att skicka signalen till och från UAD-kortet. Det gäller för varje plugg. Om mastern inte har delaykompensation så måste man räkna bufferstorlek + pluggens fördröjning + bufferstorlek, per plugg!

I ditt exempel borde det bli (30+380+30) + (30+50+30) + (30+50+30) = 660 ms

Ruggigt! Måste testa det här när jag får tid...

196
Köp nytt, ta förlusten. Skit är vad det är. Kläm en potatis i den där handlarens avgasrör och pissa i hans tank.

Lite hårt kanske. Man kan ju utgå från att företagaren inte drev sin firma i konkurs med vilje.
Har för mig att det är företagaren som själv är ansvarig för ekonomin i ett kommanditbolag. Personen som startade firman har antagligen ingen ljus tid framför sig.

197
Hej dbd!

Tror inte att jag jobbat med automationer på mastern de få gånger jag kör UAD-1 på mastern.
Av ren nyfikenhet, vilka pluggar kör du på mastern och vilken typ av automation?

Har du mätt upp fördröjningen? Om det är så att Plugin Delay Compensation av någon anledning inte funkar på mastern så borde fördröjningen vara densamma som fördröjningen hos UAD-kortet plus fördröjningen hos själva pluggen.

198
Håller med. Låter bra än så länge. Svårt att säga mer genom att enbart lyssna på trummorna...

199
Studio, produktion och övrigt / SV: Sanningen om analog summering
« skrivet: 30.03.2007, 02:43:42 »
Typiskt! När man har som minst tid över då dyker det upp en masssa spännande lyssningstest, ljudexempel på bandmickar, shootouts etc.

Det är ju precis såna saker jag gillar med forum!
Jag behöver mer tid! :)

du får två timmar av mig  ;)

Toppen! Skickar du via yousendit?  :)

200
Studio, produktion och övrigt / SV: overhead-mickar
« skrivet: 29.03.2007, 02:27:42 »
Om du säger 36 sekunder in i första filen så borde du mena den lilla splashen efter fillet, den låter precis sådär, mycket möjligt att den låter konstigt, men det borde väl vara en omöjlighet med en fasförkjutning eftersom mikrofonernas position är konstant?
Om de sitter på samma stället så borde inte en fasförskjutning bara kunna uppstå, utan finnas där hela tiden eftersom de aldrig flyttas?

Det har du ju helt rätt i! Lite roligt tankefel från min sida. Tankarna gled väl iväg samtidigt som jag lyssnade och skrev.

När det gäller A/B versus X/Y (eller som i det här fallet Blumlein) så tycker jag ändå man verkligen kan höra fördelarna med X/Y i det här exemplet. En lite kompakt stereobild med tydlig mitten. Bastrumman hade antagligen blivit ännu mer  diffus om man valt A/B i det här fallet.

Nä, nu är det godnatt... Godnatt!

201
Studio, produktion och övrigt / SV: Sanningen om analog summering
« skrivet: 28.03.2007, 13:28:30 »
Lyssna på ljudfilerna och skriv ned vilken version du föredrar på samtliga tre mixar.

Här är länken till ljudfilerna ( 120MB ):
http://stutjanster.idg.se/laddaner/showFile.asp?FilegroupID=475&EditionID=59

Typiskt! När man har som minst tid över då dyker det upp en masssa spännande lyssningstest, ljudexempel på bandmickar, shootouts etc.

Det är ju precis såna saker jag gillar med forum!
Jag behöver mer tid! :)

202
Studio, produktion och övrigt / SV: overhead-mickar
« skrivet: 28.03.2007, 13:23:42 »
Lyssnade lite snabbt i lurar (AKG K271) på de rena överhängsfilerna.
På bilderna ser det ut som att du monterat paret i linje med virvel/bastrumma. 36 sekunder in i första filen dyker en stackars cymbal upp som känns lite fasförskjuten. I övrigt gillar jag stereobilden! Hyffsat samlat men ändå med distinkt och tydligt stereofält.
Gillar soundet också! Bra närhet med ett inslag av rum (åttans baksida?). Hihaten låter aningen grovkornig i förhållande med de andra cymbalerna. Pukorna och virveln känns naturliga.
Den mjuka toppen känns bekväm. Det låter inte lowpassfilter, snarare en lätt slope.

Det är kul att få ta del av andras arbete på det här sättet! Tack tack! :)

203
Studio, produktion och övrigt / SV: overhead-mickar
« skrivet: 27.03.2007, 14:58:13 »
Tack så hemskt mycket Elof! Ska sätta tänderna i det har så snart jag får tid. Lovar att återkomma med kommentarer!

204
Medlemmar / SV: Lilleman - Det gör mej ont...
« skrivet: 26.03.2007, 15:21:11 »
Jag tror Anders skrev det han skrev i all välmening. Det är inte alltid lätt att skilja på skev humor och övertramp. vilket iofs kan sammanfalla.

205
Studio, produktion och övrigt / SV: Shure SM58-xxx ?
« skrivet: 23.03.2007, 19:49:36 »
Skillnaden brukar vara vad som följer med.
Har för mig att LC kommer utan kabel.

206
Ett annat alternativ är att komplettera med en rundtagande mick. Då slipper du proximityeffekten. Jag använder ibland MD21 på stärkare.

207
Om kontrollrummet.com / SV: Ny info om användaren
« skrivet: 20.03.2007, 12:04:30 »
Detta faller nog i kategorin I-landsproblem.

Det är många topics som faller inom den kategorin i ett forum som detta.  :)

208
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 20.03.2007, 02:38:54 »
Detta inhandlades i torsdags:
Beg. Gav 150 kr för denna...
Boss HM-2:


HM2 är pedalen om man vill låta svensk dödsmetall a'la tidigt 90-tal!  :)

209
Om kontrollrummet.com / SV: Ny info om användaren
« skrivet: 20.03.2007, 02:26:33 »
Jag känner att infon kan vara intressant, men den platsar bättre i användarprofilen. Annars blir det lite väl mycket status-listande.

Om nu infon ska stå där den står håller jag med Torwald om att datumformat borde ändras. ÅÅÅÅMMDD är en ISO-standard.
EU-standard är som står i forumet. Dag, månad, år.

Äh, slopa datumet. Lägg till antal CD man spelat in/producerat etc. Eller annat 'relaterat' krafs.  :P

Sorry! Jag var lite slarvig i mitt förra inlägg. Den korrekta formen är YYYY-MM-DD.
Standarden heter ISO 8601 och verkar vara antagen i de flesta länder, bland annat Finland.
Hittade lite information på den här sidan.

210
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 20.03.2007, 02:10:12 »
Vill man ha ett maxat ljud så är det ju bara att ställa limitern på -12 dB, eller till den nivån att man inte tycker det låter högre än ett dynamiskt material, och sen trycka upp skiten underifrån så högt det går...

Hur menar du?  :huh:
-12 dB RMS är ett mått på den genomsnittliga ljudstyrkan, inte ett värde på peakarna.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8