Här var det många bud! Nästan så man blir förvirrad haha!
Jag kan hålla med om att något lågfrekvent mycket väl skulle kunna entra scenen en bit in i låten, för det är ganska tunt på de låga frekvenserna. Jag hade nästan funderat en aning på en akustisk bas, jag menar dvs inte en ståbas nu utan en på längden? En synthbas som i princip bara är en mjuk ton skulle också kunna fungera.
Trummor, är jag lite mer tveksam till. Men något VÄLDIGT lätt trumkomp som bara ger en atmosfär är jag nyfiken på att prova!
Att gitarrsolon behöver åtgärdas råder inga tvivel om.
Reverb på sången, ska testa att sänka det lite, kan efter väldigt många lyssningar på olika högtalare o miljöer hålla med om att det är en smula överdrivet faktiskt! Det är en grej in the moment det där med sångreverb, man nyktrar liksom till efter några lyssningar!
Kan hålla med om att arret kanske kunde få en skjuts på nåt sätt men gillar låten som den är dock tycker jag att sångljudet är för starkt runt 400-900 hz typ vill ha en öppning uppått 1200 eller så så att det inte låter så burkigt vilket är fel att säga men du fattar vad jag menar... hoppas jag ![smile :)](https://www.kontrollrummet.com/Smileys/studiosmileys/smile.gif)
- Jag hör inte det där "burkljudet" men jag ska ratta runt lite o se om jag snappar upp det du pratar om! Jag kör numera på voxengos Voxformer som är en riktig j---a kanonplug för sång. Kan inte rekommenderas varmt nog!
Tror inte heller på bas och trummor. Men nåt lågfrekvent bör komma in lite senare.
Det jag dock önskar mest är mer variation i arret. Det måste hända mer.
I mitt huvud händer massor i låten. Lyssnade nyss då vi lagade kvällsmat, så här på fredagen efter att ha kommit hem från jobbet. Lite maltrikt öl smakade gott till det hela.
I mitt huvud kommer basen och lugna trummorna in här:
Verse
A palmtree reaches up
To a cloudless sky in blue
Å vad jag drömmer om att vara med i den här kreativa processen. Men det finns inte tid. Du ska veta att jag gillar det här mycket även om arret inte är färdigt i mitt huvud. Där är det en lugnare gitarr som kompar i början och en slidegitarr som kommer in innan din akustiska kompgitarr äntrar scenen. Strax efter det kommer, som nämts här ovanför, såväl trummor som bas - och körstämmor, som dels sjunger med i texten dels kanske ersätter eller kompletterar nuvarande mellotronkörer.
- Så det här med hur mycket mer som ska hända eller inte hända. Här är jag fruktansvärt delad. Det känns å ena sidan som jag vill göra låten så lättillgänglig som möjligt o polera den ordentligt. Samtidigt känner jag lite att text o röst ska ha centerstage utan att kräva allt för mycket "bling bling" för att intressera lyssnaren. Nu kommer esteten fram här som inte vill kompromissa med sitt artistiska uttryck haha! Jag TROR för stunden att jag kommer hålla mig till att bättre på gitarrsolona och att gränsen går där för hur mycket som händer i låten. Jag kanske ändrar mig men det är min nuvarande stans.
Maxb: du avnjuter låten precis så som jag tänker mig den spelas hos mottagaren *skrattar* i den lyssningssituationen behövs inte mer händelser! Nog för jag tror allt för mycket om folks sätt att avnjuta musik då. Jag vet bara med mig när jag ber min egen sambo att "lyssna ordentligt nu" o hon går, fullt omedvetet, ut o hämtar något i köket o svarar min blick med "jag hör fast jag går runt" o man tänker i huvudet "ja visst hur i h****e hör du mina varsamt utpanade körstämmor ute i köket, you don't know music woman, you don't know music!"
Någon ytterligare körstämma i diskret form SKULLE kunna vara något!