Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - krax

Sidor: 1
1
Studio, produktion och övrigt / SV: Nu har bygget startat
« skrivet: 18.07.2008, 21:57:31 »
Sånt här är sjukt roligt att följa. Men det vore roligt att se någon ritning på hur det ska bli när det är klart...? Det ser väldigt bra ut iaf.

2
Studio, produktion och övrigt / SV: Nu har bygget startat
« skrivet: 16.07.2008, 21:39:32 »
ooooo..byggbilder, porr för riktiga män. Jag älskar verkligen byggbilder. Finns det någon ritning månne? Vore kul att se.
Skynda skynda  :P

3
Studio, produktion och övrigt / SV: Kompressor på rätt vis?
« skrivet: 15.07.2008, 22:43:44 »
Men ingången till någon plugg måste ju vara för hög. Det är det ända rimliga svaret.

4
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 11.07.2008, 21:39:35 »
Tack. Stereobredden borde också bli mer markant med njure...? Om det nu skulle vara en fördel iof..

5
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 11.07.2008, 17:21:11 »
FÖ är det någon som vet om man använder njure eller kula till ÖH inspelning? eller är det en smaksak...

6
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 06.07.2008, 15:52:11 »
Tack för alla svar. Jag köpte 2 st CM3or (Line audio) och kör på dessa som ÖH mikar tills jag vet bättre (och framförallt har mer pengar.)

7
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilka trummor?
« skrivet: 06.07.2008, 15:38:43 »
Har inga pengar alls men jag tar ett lån.

Har tittat lite på detta set:  http://www.ludwig-drums.com/products/drumkits/classicmaple.php?show=5


8
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilka trummor?
« skrivet: 06.07.2008, 15:04:41 »
Alltså, jag undrar vilka akustiska trummor som är bra till rock..märken storlek etc

9
Studio, produktion och övrigt / Vilka trummor?
« skrivet: 05.07.2008, 22:02:21 »
Jaha, så var det trummorna då..

Spelar det stor roll vilka trummor man köper?
Jag vet att stämningen, rummet, preamps och trummisen etc, spelar väldigt stor roll, men låt oss skjuta det åt sidan ett tag och koncentrera oss på själva trumsetet. Jag ämnar att spela in tung rock. Vad ska man ha och varför? Pris: ingen aning..
Väldigt tacksam för era åsikter.

10
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 30.06.2008, 00:01:01 »
Jag tänkte mest att det blir roligare att använda dom nya mickarna under tiden om du samtidigt har råd att köpa en matchande preamp också men jag vet inte vad du redan har, du kanske redan har bra preamps.  ;)

Pust...näe, det var ju det också.. :blink:  :mellow: Det får bli senare helt enkelt.

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 29.06.2008, 19:42:25 »
En annan aspekt när det gäller att köpa prylar och sedan köpa upp sig på bättre grejer är att om du köper begagnat så kan du förhoppningsvis sälja för ungefär samma pris som du köpte för och därmed inte förlora lika mycket på att uppgradera senare jämfört med om du hade köpt nya grejer.

Men det beror ju på vad man köper också, hur prylarna har skötts, om det är viktigt med garanti o.s.v. Bandmickar kanske inte ligger högst på begagnatlistan eftersom banden är så sköra..

Det känns inte som ett alternativ. Jag har inte alls bråttom heller så kan lugnt köpa på mig det jag vill ha, att det sen tar ett år eller två, gör inget. Jag har också väldigt svårt att välja trumset, tittar runt lite på olika alternativ, fler ideer??

12
Hej!

Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på!

Är röde m3 bra för att spela in sång med?
eller är den mer annpassad till instrument?
Har en adk A-51 just nu vill också veta vilken av de två som är bäst för just sång..
Det är en billig adk 1000kr..

Hoppas nån kan svaret!

Mvh/Kalle

Hej Kalle

Rode M3 är en mik anpassad för inspelning av tal först och främst. Det är en småmembrans elektretmik(typ av kondensator)
Säkert inget problem att spela in sång med men min gissning är att A-51an låter bättre. Har du problem med inspelningen?


13
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 29.06.2008, 11:08:49 »
Jag tycker överhänget är det viktigaste vid truminspelning. Är det värt 20-30 tusen? Beror väl på hur mycket pengar man har att spendera. Jag har inte det men är nöjd ändå. Tycker det är brtydligt svårare att få trummorna att låta bra akustiskt (stämning, vård, typ av skinn o.s.v.) än att få till en bra uppmickning om man väl har lyckats stämma trummorna och har en bra trummis.

Det ante mig. Jag har inte heller så mycket pengar att lägga men jag har valt att se detta på sikt och ta en sak i taget. Är det så att  25.000:- är vad man får hosta upp för att få riktigt bra ÖH inspelningar så får det bli det, det tar bara lite längre tid innan jag kan köpa det. Att köpa något för 15 för att sen inse att det inte är tillräckligt bra, skulle kännas enormt tråkigt. Jag har förstått att just stämning av trummor är A&O men jag får ta det problemet när det är dags för det.

14
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 26.06.2008, 23:54:08 »
Köpte en Beyer M201a idag. Så nu är det en Audix d6 och överhänget kvar ,och ett trumset förstås(och API preamps och Aurora-16 och, och, och....Ja det är en bit på vägen iaf.   

M201an är härlig, kör nästan alltid den på virvel.
Kolla in m160 om du vill ha mjukt ljud i överhänget och mångsidiga mickar.
Listan tar aldrig slut, det är hemskt!

Eftersom det här är nästintill nytt för mig så har jag lite svårt att uppskatta hur mycket kvaliteten på ÖH spelar roll. Jag inbillar mig att en mjuk diskant är att föredra, ung som skillnaden mellan en analog och digital eq typ. Men jag vet inte, är det värt 20-30 tusen?? Ska kolla upp m160.

Mer prylar vill man ju ha, dock tycker jag om att ha få men bra grejer, det blir för mycket att välja på annars och hämande på nåt sätt. Efter trumgrejerna så blir det en Gefell M-92a, en Ampegstärk och någon gitarrstärk, förmodligen något enklare typ Classic 30 alt. någon av Fenders rörstärkare. Sen får det vara bra för ett tag.

 

15
Hej flabb Är du här du också.. B) Vill du ha bättre resultat på dina inspelningar/mixar så finns det ett par saker att beakta. 1. Bra lyssning. Dvs monitorer och rummet. 2. Bra kompressorer typ UAD, Liquid mix, Duende etc 3. Åtminstone 1 riktigt bra mik. Tex Gefell M-92, U87 Skulle egentligen vilja tillägga preamp och AD/DA men de känns nästintill oviktigt jämfört med ovanstående.

UAD och liknande är bra, om man har ett riktigt bra grundmaterial! Effekter bör ABSOLUT inte komma före mikrofonerna i prioriteringslistan.

1.) Akustikbehandling
2.) Bra mikrofon, Neumann TLM49 t ex
3.) Du behöver inga bättre preamps, så nu kan du lägga pengar på kompressorer och andra effekter. Men INTE tidigare än så!

Med effekter så menar jag inte reverb , chorus, delay etc, utan dynamiska effekter såsom kompressorer och limiter mm. Det kommer definitivt påverka slutresultatet i mycket hög grad. Ville bara förtydliga mig.

16
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 26.06.2008, 21:49:57 »
Köpte en Beyer M201a idag. Så nu är det en Audix d6 och överhänget kvar ,och ett trumset förstås(och API preamps och Aurora-16 och, och, och....Ja det är en bit på vägen iaf.   

17
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 25.06.2008, 16:29:07 »
Efter att ha lyssnat lite på din testsajt Claes måste jag erkänna att jag inte alls gillar Crowley and Tripp's Naked Eye. Den låter alldeles för hård och kall jämfört med de bandmickar jag testat (som AEA R-84). Inte det jag söker hos en bandmick. Men så föredrar ju du transparenta mickar har jag förstått  ;).

Det är ju alltid en smaksak vilket sound man gillar. Framsidan är mer "klassiskt" bandmicsljud, medan baksidan ger lite bättre respons i diskanten. Den är inte tung i botten, som många bandmicar kan vara - utan ger en mer naturlig respons.

Citera
Jag, Elof och Sounden gjorde en shootout för ett tag sen mellan en R-84 och en av JJLabs bandmickar och förutom det självklara att R-84:an lät mycket trevligare över i stort sett hela registret, så brusade micken från JJLabs mycket mer. Kanske inte avgörande då man spelar in trummor, men med en svag röst eller då man spelar in akustisk gitarr är det inte speciellt kul.

R-84 var som sagt min favorit innan jag testade den första C&T som jag fick i nävarna (Studio Vocalist). R-84 är också en mycket trevlig mic, som jag var på god väg att köpa själv när jag fick låna C&T för att spela in till testsiten. Sedan kändes det lite jobbigt ett tag eftersom jag ville ha en Studio Vocalist, men den var så j-a dyr. Sedan kom Naked Eye och var nästan lika bra - men dessutom med "dual voicing". :wub:


Bandmicar kräver förstås också en del av preampen, så de funkar mindre bra med preampar som inte kan ge mycket gain med lågt brus...
2 st R84 inkl AEA preamp och väska för runt 16000:- känns som(alldeles för mycket egentligen men) överkommligt ändå. En mik att använda på annat också, typ sång mm. Ja jag får se hur det blir.   

Om du kan få 2 R84or, preamp (trp?) och väska för 16, så är det en helt sjuk deal. Var hittar du detta?
Jag minns att jag betalade drygt 17 lax för mina R84or, utan väska, utan preamp. Det var iof över ett år sedan men då var det en bra deal  :wacko:


Detta gäller endast en mik ser jag nu..dessvärre.
Se länk: http://www.goldenagemusic.com/pdf/PROprice.pdf



18
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 24.06.2008, 21:18:41 »
Efter att ha lyssnat lite på din testsajt Claes måste jag erkänna att jag inte alls gillar Crowley and Tripp's Naked Eye. Den låter alldeles för hård och kall jämfört med de bandmickar jag testat (som AEA R-84). Inte det jag söker hos en bandmick. Men så föredrar ju du transparenta mickar har jag förstått  ;).

Det är ju alltid en smaksak vilket sound man gillar. Framsidan är mer "klassiskt" bandmicsljud, medan baksidan ger lite bättre respons i diskanten. Den är inte tung i botten, som många bandmicar kan vara - utan ger en mer naturlig respons.

Citera
Jag, Elof och Sounden gjorde en shootout för ett tag sen mellan en R-84 och en av JJLabs bandmickar och förutom det självklara att R-84:an lät mycket trevligare över i stort sett hela registret, så brusade micken från JJLabs mycket mer. Kanske inte avgörande då man spelar in trummor, men med en svag röst eller då man spelar in akustisk gitarr är det inte speciellt kul.

R-84 var som sagt min favorit innan jag testade den första C&T som jag fick i nävarna (Studio Vocalist). R-84 är också en mycket trevlig mic, som jag var på god väg att köpa själv när jag fick låna C&T för att spela in till testsiten. Sedan kändes det lite jobbigt ett tag eftersom jag ville ha en Studio Vocalist, men den var så j-a dyr. Sedan kom Naked Eye och var nästan lika bra - men dessutom med "dual voicing". :wub:


Bandmicar kräver förstås också en del av preampen, så de funkar mindre bra med preampar som inte kan ge mycket gain med lågt brus...
2 st R84 inkl AEA preamp och väska för runt 16000:- känns som(alldeles för mycket egentligen men) överkommligt ändå. En mik att använda på annat också, typ sång mm. Ja jag får se hur det blir.   

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 24.06.2008, 09:51:11 »
Mur mycket är du färdig att lägga ut pengar på ditt trumset? och et hurdant set?

Vet ej men säg att totalt med allt runt 30-40 om det krävs, men givetvis så billigt som möjligt. Söker ett riktigt bra rocksound.
Många säger DW men har hört andra som tycker att det är för slickt och tycker Pearl eller Tama. Själv har jag ingen aning.
Tips emottages tacksamt.

20
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 24.06.2008, 09:46:35 »
Tack för ditt svar Elof.

Jag tänker så här. Bättre att lägga lite mer pengar på"rätt" mikar från början, det blir billigare i längden. Någon nämde R84, har förstått att Royer 122 erna ska vara bra mm. Har tittat lite på KM 184 samt känner en som har KM 84 till salu. Har också en U87a  som man skulle kunna komplettera med en till. Det finns lite olika vägar att gå men jag vet också vilket sound jag gillar och det är nog mer åt bandmik hållet misstänker jag. Rund och mjuk diskant snarare än knivskarp skärpa.

Fråga: Har du någon favorit på kicken, samt mickar du den med två (eller fler) mickar?
Förresten har du något trumset att rekomendera? Funderar på DW men mest för namnets skull..



Det är lugnt.... Patrik. Eller?  :huh:  :)

Köp en till U87 tycker jag då, skit i stereomatchning. JAM har flera beggade U87or vill jag minnas...

Kicken... Jag har kört på min EV 868 sen jag köpte den. Då valde jag den framför B52 och D112.
Brukar köra den ihop med någon stormembranare för att få lite extra skinn, men på sistone har den varit ensam i hålet på kaggen.

Trumset och märken har jag ingen stenkoll på. Jag bara slår och hoppas på att träffa rätt.


Tycker att u87an är lte för toppig ibland, tror mer på en mörkare mik, typ bandmikar. Jag får försöka testa lite där.
Tänker köra på säkra kort över lag på trummorna, känner att jag kan noll och intet.   



21
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 23.06.2008, 23:29:26 »
Om du berättar vad du har för övre gräns är det lättare att ge bra tips  :)

Royer mickarna låg kring 16000:- och uppåt per styck, det känns som om den är svår att smälta. För båda mickarna kanske...

22
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 23.06.2008, 23:24:55 »
Tack för ditt svar Elof.

Jag tänker så här. Bättre att lägga lite mer pengar på"rätt" mikar från början, det blir billigare i längden. Någon nämde R84, har förstått att Royer 122 erna ska vara bra mm. Har tittat lite på KM 184 samt känner en som har KM 84 till salu. Har också en U87a  som man skulle kunna komplettera med en till. Det finns lite olika vägar att gå men jag vet också vilket sound jag gillar och det är nog mer åt bandmik hållet misstänker jag. Rund och mjuk diskant snarare än knivskarp skärpa.

Fråga: Har du någon favorit på kicken, samt mickar du den med två (eller fler) mickar?
Förresten har du något trumset att rekomendera? Funderar på DW men mest för namnets skull..


jag gillar sennheiser md421 på mjukare baskaggar. typ jazz.
själv brukar jag ha ett gäng mickar på baskaggen, innuti för klicket om jag vill ha det, utanför för "thumpet" och en på en meters avstånd för att basvågorna ska kunna slå ut ordentligt.
schyssta mickar på bastrumma är 421 som tidigare nämnt, electrovoice re20, shure sm7, shure sm57, neumann tlm103 och tsm mt87s (den sistnämnda är ju lite billigare än de andra.. ;) )

för klick funkar shure beta 52 och shure sm57 schysstast, men allra bäst är audix d6. den är asfet!

om du vill jobba fram ett bra trumljud, börja då med att stämma allt till förbannelse, sen mickar du baskaggen med en stormembranare och lägger en matta över mick och baskagge. det isolerar ljudet något fruktansvärt, och skapar ett eget litet rum åt baskaggen.

Audix D6 nämns ofta som en favorit, dessutom lite allround ljudmässigt. Har inte köpt trummorna än vilket blir under sommaren, därefter blir det mickar. Bra tips med kickrummet. Tack  

23
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 23.06.2008, 23:16:58 »
Fy fåglarna, jag såg just vad Royer R-122/121 kostade. :o Dessa blir det kanske inte då..

Om du vill ha ett par riktigt fina bandmicar i lite högre klass, så kan du överväga Crowley and Tripp's Naked Eye, som jag tycker är bättre än både AEA R84 (som var favorit innan jag testade C&T) och Royer R-121 - trots att den är billigare än dessa båda... Betydligt dyrare än diverse kinesiska modeller som säljs under femtielva olika namn, men riktigt bra kvalitet kostar tyvärr. :(

Annars blir det säkert helt ok med GoldenAge's billiga bandmicar, som sagt. :)

Låter intressant. Har aldrig hört talas om denna mik men är säkert bra. Ska kolla upp. Kina byggda mikar har jag något emot per autopilot. Som du säger bra kvalitet kostar lite, och det är ok till en viss gräns. Tack

24
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 23.06.2008, 21:12:01 »
Fy fåglarna, jag såg just vad Royer R-122/121 kostade. :o Dessa blir det kanske inte då..


25
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 23.06.2008, 20:56:19 »
Tack för ditt svar Elof.

Jag tänker så här. Bättre att lägga lite mer pengar på"rätt" mikar från början, det blir billigare i längden. Någon nämde R84, har förstått att Royer 122 erna ska vara bra mm. Har tittat lite på KM 184 samt känner en som har KM 84 till salu. Har också en U87a  som man skulle kunna komplettera med en till. Det finns lite olika vägar att gå men jag vet också vilket sound jag gillar och det är nog mer åt bandmik hållet misstänker jag. Rund och mjuk diskant snarare än knivskarp skärpa.

Fråga: Har du någon favorit på kicken, samt mickar du den med två (eller fler) mickar?
Förresten har du något trumset att rekomendera? Funderar på DW men mest för namnets skull..


26
Tack för tipset, jag mixar ju mest med hörlurar då jag har lite problem med resonans etc men ljuddämpning ligger på schemat, vad gäller AD/DA så kör jag ju apogee duet och det är inte så dåligt.

Duet är det verkligen inget fel på, bra preamps också. Jag ville bara poängtera betydelsen i bra monitorer etc

27
Hej flabb Är du här du också.. B) Vill du ha bättre resultat på dina inspelningar/mixar så finns det ett par saker att beakta. 1. Bra lyssning. Dvs monitorer och rummet. 2. Bra kompressorer typ UAD, Liquid mix, Duende etc 3. Åtminstone 1 riktigt bra mik. Tex Gefell M-92, U87 Skulle egentligen vilja tillägga preamp och AD/DA men de känns nästintill oviktigt jämfört med ovanstående.

28
Studio, produktion och övrigt / Bra överhängsmikar.
« skrivet: 21.06.2008, 22:12:29 »
Hej i sommarvärmen. Ny här på forumet. :lol: Tänkte öppna upp med en trummik fråga. Vad/vilka mikar passar bra till överhäng? Har tex aldrig provat bandmikar vilket tydligen ska funka bra till ändamålet. Någon specifik mik som är riktigt bra etc. TPFH

Sidor: 1