Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - r80x

Sidor: 1
1
Jag har inte så mycket erfarenhet av mixning och inspelning. Spelat in ungefär 10-15 band och lite andra saker som telefonsvarare, poesi och dylikt. Men man hittar ju sina egna tekniker och man får ju tips av andra hela tiden och man lär sig alltid mer och mer, mixning och inspelning är nått man konstant kan bli bättre på. Även om man är bäst så kan man ändå lära sig något nytt. Det är en av anledningarna varför jag tycker att det är så fascinerande.

Jag tycker att det viktigaste för att få en bra inselning är att musikerna kan sina instrument, skit in är skit ut. Och att alla förstärkare är inställda bra. Mickningen spelar mycket roll och val av mickar.

Men detta handlar ju inte om hur man spelar in utan om hur man mixar och mastar. Man kan ju börja med att säga att mixa och masta är olika stadier av en slutmix. Att mixa handlar om att få volym och ljudkontroll på din mix, skär bort frekvenser som inte hörs för att spara plats, panorerar, ser till att inget peakar, komprimera det som behövs men helst inte så att det hörs. (Kan åxå tillägga att man kan lägga en kompressor på ingången när man spelar in, men se då till att vara försiktig med den, se hur mycket den tar för det ska inte höras, då har du komprimerat för hårt.) Givetvis är detta också en smaksak, en del gillar en sönderkomprimerad kagge eller virvel just för ljudet, och det är absolut inget fel med det. Försök att inte lägga för mycket pluggar och kompressorer på utkanalerna innan du mastrar, det är enkelt att du dödar dynamiken och får en tråkig tonlös mix, även rätt enkelt att få till att det pumpar och det är väldigt tråkigt att lyssna på.

Att mastra handlar mer om att på ut allt ifrån din mix. Få soundet till just det du eller bandet vill ha, kanske kör en exiter på hela mixen för att bredda lite. Du ser till att fylla ut frekvenserna och skära det som inte hörs, ofta lågbas och väldigt hög diskant 20000+ och om du så vill höjer mixen i ljudvolym. Just vid volymen så skiljer sig åsikterna väldigt mycket hos folk. Sen nittiotalet så har volymkriget hållt på, eller egentligen så kom detta redan på jukebox tiden då dom fattade att skivan som hörs mest på jukeboxen säljer också mest. Men på sistone så har detta ballat ut rätt rejält och allt handlar om att fylla skivan fullt ut och att låtarna ska höras mest, även på bekostnad av ljudet. Om du har mixat och mastrat mycket innan så borde du vara väl bekant med dist på skivor och själv märk av detta. Ett par exempel är, Serj Tankians solo platta, Korn - Take a look in the mirror, Red hot chili peppers. Detta är skivor där du distinkt kan höra dist och det är enligt mig inte en lyckad och snygg mix. Åsikterna delar ju sig här och det e inget fel att tycka om det, det är ju helt klart en smaksak.

Detta är inte skrivet som en guide efter absoluta formler för en mix utan mest bara för att dela med mig av vad jag har snappat upp av mixandet. Som jag sa innan, folk mixar olika och det är inget fel med det.

Sidor: 1