Kontrollrummet
Kategorier => Färdiga produktioner => Ämnet startat av: pxm skrivet 04.10.2013, 01:34:12
-
En studie/ etude om dominanta sound och att mästra dissonans, över och understigande
tritonussprång med både ackord och skalor....
Ganska intressant faktiskt.....
Kallar den för "PracticeRoom" och den går i bästa Rock Jazz Fusion anda.
mvh
-
Sorry, men detta är obegripligt för mig.
Visst "mästrar du dissonanserna" men är det verkligen något att sträva efter?
Du skulle nog vinna en hel del på att lämna teoretiserandet bakom dig och gå på känsla.
Mvh
Lazarus
-
Dissonanser är viktiga att kunna spela till, V7,V7sub och V7alt samt m7b5 och dess inversioner.....
Samt i vilken ordning man arrangerar ackord med dissonans för att de skall upplevas på olika vis....
Samt hur olika lick´s i olika skalor med dissonanta toner i låter tillsammans med ackorden....
Det här är min studie, essä i ämnet....En etude
Nyttig om du lirar Blues, Jazz eller Fusion.....
mvh
-
Problemet med din teoretiska inställning till musikskapande är att det praktiska resultatet av det bara blir dissonanta ("falska" tonintervaller), staplade på varandra utan mening eller känsla.
Sorry, men det är vad jag tycker i alla fall.
Mvh
Lazarus
-
Okey !!! :)
Med vänlig hälsning
Edit; Ny version med en bättre avslut uppe nu...
-
@ Eddi - jag har försökt att spela ett riktigt avslut på denna låten... :)
mvh
-
Praktice room är en bra titel på spåret. Då jag nu snabblyssnar hoppar jag fram tio-tjugo sekunder i taget för att höra förändringar över tiden men jag upplevde ingen större skillnad i gitarrmelodierna på vänstersidan. Blir inte så spännande att lyssna på hela då, utan det är mer... Practice room.
-
öh ????? :)
mvh
-
öh ????? :)
Ja, det är en bra titel på stycket! Jag upplever att jag hör "Practice Room".
Var det det du undrade över eller snabblyssningen för att höra förändringar i stycket över tiden? :unsure:
-
Jo, det var förändrigar i musiken..De finns där, du måste ha snabbspolat förbi just de avsnitten....
PractiseRoom är ett bra namn på en studie/etude......
Den här skall visa olika sätt att spela över dominanta ackordsfigurer och dess reharmoniseringar....
Jag tycker den är bra, faktiskt, men det kan ju bero på att det är jag som komponerat och vet vad den går ut på redan....
Kanske är det skräp......(?)
mvh
-
Inga större förändringar i så fall. Var tionde sekund i 227 sekunder gav ungefär samma toner i lite olika varianter.
Lyssnar nu genom hela för att kolla vad t.ex. basisten gör, för att bidra till spänningen.
- Vad can you do that is fantastic? (för att travestera på FZ svar till saxofonisten, percussionisten Ruth Underwoods man Ian, då han sökte jobb i Mothers?
Jag saknar en uppbyggnad liknande:
Enkel vers
Liten refräng
Enkel vers
Bygger upp vers
Refräng som lyfter
Utro som lyfter ännu mer
Det är sånt jag lättare går igång på.
Läser du något som hanterar de musikteorierna.
Det kan vara nästa kapitel i boken...
-
Jo då, jag läser om uppbyggnaden av låtar......
Jag brukar bara följa mallen, skeletten i i jazzsånger och i blues....
Tja, men som etude eller en ide duger den här tycker jag...
Men jag skall ta ditt koncept, MaxB, på låtbyggnad med i något framtida alster...
Har redan börjat fundera....
:)
mvh