Kontrollrummet
Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: pxm skrivet 21.05.2012, 02:29:35
-
I Dm13/// G13/// Cmaj13/// Cmaj7#5/// :I
I Dm7/// Db9sus4/// Bm7b5/// Dm7///
Eb7b5/// A7b5b9/// Dm7/// A7b13 ///
A7/// bE7/// A7/// A7/// :I (från första stycket)
I Em7-5/// A7/// Em7-5/// A7/// Dm6/// A7/// I al coda
90 bmp
Den visar Cdur översta stycket och Dmoll resten av progressionen.
Fast C jonisk och D Aeolisk fungerar inte här.
Det här är en progression jag petat ihop. Skulle vara trevligt om
någon ville göra den här i sin egen valfri stil och takt (fast i 90 klick.) åt mig.
Tänkte ha det som bakgrund då jag utforskar riff ,super impositioner och nya möjligheter med några nya
verktyg/skalor/. Jobbar på ett tema/melodi just nu, vilket är ovanligt för mig,
men vill du göra en egen head är det okey.
Det kan bli en fin stämmningsfull låt tror jag, men jag vill ha annan, ny bakgrund än min egen.
Det blir spännande. Roligt vore det också om någon vill mixa.
Man lär sig och får nya friska ideer av samarbeten.
Ackorden är kul och litet ovanliga men inte omöjliga.
Sången är bara till för skojj/intressant och till för att sågas i forumets demodel.
mvh
-
Tror inte dom där ackorden finns på min gitarr... :unsure:
men vad står /// för - är det tre takter med det ackordet som står framför eller bakom?
Och vad står :| för - är det samma sak som i notblad skulle kunna vara repris, typ:
||: C F G :||
-
Det stämmer-En takta med beteckningen och en för varje streck,
sedan är det som i notskrift för repris.
mvh
-
Det stämmer-En takta med beteckningen och en för varje streck,
sedan är det som i notskrift för repris.
mvh
är det tre takter med det ackordet som står framför?
Var det förr man skrev: ||: C F G :||
-
En takt med bokstaven och tre till, ett för varje streck.
mvh
-
Kan tipsa om Band in a box där du skriver in en ackordföljd, väljer stil och ut kommer ett fullfjädrat komp. Skitbra att öva till faktiskt.
-
Ska kolla om jag har råd med det nästa månad.....
Verkar bra..
(...men det skulle vara roligt med ett enkelt samarbete
med någon..)
mvh
-
De här två beteckningarna känner jag inte igen:
Dm13 , menar du Dm7/6 ?
Cmaj13 , menar du Cmaj7/6?
-
Dm7+9+11+13 (2,4 och 6)
CMAJ7+9+11+13
mvh
-
Intressant.. :) jag kan få till välklingande
Dm7+11+13 och
Cmaj7 +11+13 på gitarren..
Prova detta: Cmaj7 / Cmaj13 / Dm13 / G7-5+9 / C6/9 Cmaj7
Och sjung den gamla låten Blue Moon till.. Det låter fint.. :wub:
-
Åh-häftigt, Blues Moon är en favorit - är ackorden, reharmoniseringen din egen-den är ju bra-låter fint (bara jag inte försöker sjunga på riktigt-jag har ingen bra och stabil pipa tyvärr..)
Är du duktig med ackord,voicing och komp (improvisationer kanske??) - jag personligen tycker att det är litet svårt - det är enklare för mig att spela riff i olika skalor, improviseera-eller hålla det så nära improvisation det går i en hemstudio, där man är ensam. Skulle ju kunna redigera och/eller spela om ibland så att vissa riff blir tightare men då förstör man hela grejjen tycker jag-det låter inte som levande impro då. Även om tight är att föredra..
mvh
Edit: det skulle vara spännande att spela in den och köra quoteing (man citerar två takter två ggr/32 takter eller en gång på 3 takter.-vanligt i jazz och bland de forna klassiska komporitörerna) Då hade man kunnat qoutea Blue Moon -temat.
-
G7-5+9 - spelar man altererad skala, super-lokrisk över det ackordet ???? har bara sett det i formen/alterationen G7b5b9 förut. eller fungerar det med vanlig Lokrisk kanske-måste testa-intressant..
mvh
mvh
-
Jo, jag tyckte den ackordföljden föll sig naturlig med dessa två nya harmonivarianter..
Alltid när jag stöter på nån ny harmonivariant placerar jag in den i ett sammanhang där den blir meningfull.. I detta fallet Blue Moon :)
-
åh-bra tips..
mvh
kolla min edit/tilllägg i svaret jag postat 3 inlägg upp från det här
-
Inväntar ljudfil från medlem i annat forum. Spännande.
Så den här trådens fråga får nog anses vara LÖST.
Skönt att någon tog sig an det - Det skall bli så
spännande.
Skall fråga om ni på det här forumet får ta del av
även denna tune när vi är klara.
mvh
-
Några frågor:
- Menar du inte 4 slag per takt, dvs ett ackord per takt i 90-tempo?
- Får inte ihop strukturen på stycket... Första raden 2 gånger, sedan rad 2, 3 och 4 och åter från början - med rad 5 som..??
Det är typiska gitarr-avpassade progressioner annars :rolleyes: Det låter riktigt illa utan inversioner på piano :P
-
Jo-jag menar första sycket två gånger ett ackord per takt i 90 klick.
Sedan börjar hela stycket om igen med borjan från första takt innan man spelar avslutningen , sista raden.
Jasså, det låter illa på piano ???? Men med inversioner blir det väl samma toner inblandat som i orginal ackorden???
Kan du inte maila mig en fil (???),spelad med inversioner, det vore intressant...Jag gissar att jag kan använda samma skallösningar som till orginal ackorden....(?)........
mvh
-
Aha - tror jag hänger med i ordningen...
Meningen med inversionerna är ju att få till musikaliskt "snygga" harmoniska flöden - rätt avpassade inversioner ger intressanta voicings där ackordens individuella toner följer en egen linje, ibland åt olika håll. Dessutom bör inte hoppen vara för stora - tonerna i varje linje bör inte hoppa för långt.
Klaviaturen ger större frihet till inversioner - gitarren är begränsad av strängintervallen plus att man ofta måste skippa "implicita" toner och satsa på att "markera färg". Lirar man din progression på gitarr fungerar det - på klaviatur blir det lätt för tjockt.
-
Låter som du har ett spännande stycke på piano där...
Nyfiken....
mvh