Kontrollrummet
Kategorier => Färdiga produktioner => Ämnet startat av: Clemens skrivet 17.07.2011, 23:49:56
-
(https://www.kontrollrummet.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fforumbilder.se%2Fthumbs%2Fa1720111045130345.jpg&hash=9288127d65fd7b86dd5c03c1a0992515) (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=a1720111045130345)
LÅTNAMN: LOVE
ARTIST/GRUPP: Clemens
GENRE: Elektonica / Alternative
LÅTLÄNGD: 3:44
KOMPOSITÖR: Clemens
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3
Då var man tebax igen.. :) Synpunkter på vad som faller in uppskattas...
-
Jag är mest glad över att du skapar och delar med dig igen :D
Låten har bra harmonier och hyfsat bra ljud men jag hakar upp mig på basarpeggion som envetet tränger in i hjärnbarken - ett förslag är att du tar bort den efter typ 22 sekunder och låter den återkomma efter ett tag - nu genomsyrar den hela låten så jag liksom hör inte resten.
-
Håller med! Skönt att höra dig. Stycket bygger upp en stämning och basen finns där som en komponent. Vill höra fler nyanser kanske sång men det är egentligen inte nödvändigt.
-
Skön musik...men håller med om att arpeggiosynthen kan komma och gå lite av och till, blir för intensivt just nu.
Det är en hookig melodi...skulle inte vara allt för svårt att drämma in sång på denna och göra den "komersiell".
Det händer för lite för att behålla lyssnaren som instrumentalstycke.
-
Clemens meets Vangelis :) nice harmonier bra flow i melodierna som vanligt bra sound...Skön lyssning...kul att du är tebax Allt gott k O
-
Det är en snygg tolkning av vangelisgenren anno 80-92 ca :) Durig och glad, sitter man som en blomma bland fåglar och bin och väntar på sin befruktning. hrmm.. eller nåt. De där synthstråkarna låter verkligen vangelis.
Jag gillar arpeggiot, men skulle själv kanske testa ett par olika att variera mellan, eller att tysta den helt ibland som nån sa.
Det behövs en mer distinkt melodi.
-
Kul att höra din fina musik igen. Välkommen tillbaka!
-
Ja...hade inte tänkt åt "Vangelishållet" från början.. den liksom gled över åt det hållet. Testade åxo en
annan parallelkompresor vilket gav ett ganska elakt ljud, speciellt på arpeggiot.. Skall sidechaina arpeggiot mot nåt.. ( bd:n är inte given finns en del annat som rör sig lite här och där ) å byta ut mot ett lite mjukare ljud och lämmna lite luft, så skall det nog lösa sig, och spara på Eddis hjärnbark :D Lika bra att löpa linan fullt ut..skall slänga in lite mer Vangeliskomponeter.Tack för alla kommentarer, en bra hjälp på vägen.... :)
-
Ja vad säger man, mästerligt, och ja, Vangelis referenserna är ju oundvikliga. Otroligt bra uppbyggnad av olika komponenter som kommer och går och för låten vidare, trots sin inneboende monotoni. Det är ju arpeggio-ljudet som dom flesta har påpekat som inte limmar så bra med det övriga. Men där e du nog själv inne på helt rätt spår med att sidechaina och byta ut mot ett annat och lite snällare ljud som gifter sig bättre i mixen. Jag tycker nämligen inte att det ska försvinna för att komma igen eftersom det i mitt tycke är det som ger låten "movement" och att låten nog skulle hamna på tomgång om man plockade bort det på utvalda ställen.
Sketabra!!
Välkommen tillbaka till musikskaparvärlden :)
Micke
-
Jag antar att det finns en tanke bakom det upprepande mönstret med inslag av subtila förändringar. Man vaggas liksom in i en viss stämning. Skulle något radikalt nytt komma in vaknar man kanske upp på ett oönskat sätt.
Jag gillar en speciell "sned" ton som läggs in i slutet på varje vända, med ackord som i sig är rätt så triviala, det skapar en viss spänning. Tyvärr så suddas den ut senare när syntstråkarna (med kör?) kommer in.
Kanske borde stråkarna haka på den där udda tonen eller tystas?
Sköna syntljud är det! Och en lisa för själen.
-
Ja vad säger man, mästerligt, och ja, Vangelis referenserna är ju oundvikliga. Otroligt bra uppbyggnad av olika komponenter som kommer och går och för låten vidare, trots sin inneboende monotoni. Det är ju arpeggio-ljudet som dom flesta har påpekat som inte limmar så bra med det övriga. Men där e du nog själv inne på helt rätt spår med att sidechaina och byta ut mot ett annat och lite snällare ljud som gifter sig bättre i mixen. Jag tycker nämligen inte att det ska försvinna för att komma igen eftersom det i mitt tycke är det som ger låten "movement" och att låten nog skulle hamna på tomgång om man plockade bort det på utvalda ställen.
Sketabra!!
Välkommen tillbaka till musikskaparvärlden :)
Micke
Man tackar! :) ja, arpeggio-prylen få nog hänga med genom hela låten, det lustiga är, eller olustiga,
är att så fort jag ta bort något faller arret som ett korthus, så just nu ett frenetiskt letande efter ljud som funkar och bär upp... :)
-
Jag antar att det finns en tanke bakom det upprepande mönstret med inslag av subtila förändringar. Man vaggas liksom in i en viss stämning. Skulle något radikalt nytt komma in vaknar man kanske upp på ett oönskat sätt.
Jag gillar en speciell "sned" ton som läggs in i slutet på varje vända, med ackord som i sig är rätt så triviala, det skapar en viss spänning. Tyvärr så suddas den ut senare när syntstråkarna (med kör?) kommer in.
Kanske borde stråkarna haka på den där udda tonen eller tystas?
Sköna syntljud är det! Och en lisa för själen.
Jodå det finns en tanke bakom :P Skall kolla lite på den där sneda tonen, om jag nu fattar vad du menar. Tycker det är ganska kul att med så enkla ackord som möjligt ändå försöka hitta en spänning,men det enkla är oftast det svåra kan jag tycka.. :)
-
Stort. Finns djup och distans i x, y och z riktning. Med ett drivet beat bakom skulle den funka bra på ett dimmigt rave party också.
-
Stort. Finns djup och distans i x, y och z riktning. Med ett drivet beat bakom skulle den funka bra på ett dimmigt rave party också.
Musik i 3D då... :lol:
-
Hej, låter rikrigt bra det här. Lite enformigt , men det är ju så det ska va !
robc
-
Skitbra!...
-
Skitbra!...
Tack Markus! :)