Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Håkan Nilsson

Sidor: 1 2 3 4 5 6
141
Demolåtar / Någons barn
« skrivet: 24.07.2011, 23:39:36 »
En låt jag joxat med ett tag. Texten handlar om såna som det gått taskigt för, tex alkisarna på Kortedala torg. Fick den här texten, och innan jag var nöjd var det bra nog invecklat med ackord, hoppas ändå det är lättlyssnat.
Först hade jag ett gäng akustiska gitarrer, men tyckte de lät skit så jag strök dem och la två skitiga el i stället. Det var skitsvårt att kompa vettigt till basen o trummorna, tyckte jag fick ihop det ändå till slut.
Allt är inspelat hemma hos mig.
Den här gången använde jag bara lite lätt av portans egen kompressor på sången...

Någons barn
Text Eva Ohlsson, musik Håkan Nilsson
Se där vandrar dom,
alla trasiga människor
Som ingen tycks vilja ha
Alla trasiga människor
Som ingen tycks orka lyssna på

Alla trasiga människor
Som en gång varit någons smp
oskyldiga barm - säg.......
Vems är dom nu?
Vems är dom nu?

Se där sitter dom
alla ensamma människor
Vars blick ingen möta vill
Alla ensamma människor
Med längtan till någonting

Alla ensamma människor

Som en gång varit någons smp
oskyldiga barm - säg.......
Vems är dom nu?
Vems är dom nu?

Se där drömmer dom
alla bortglömda människor
om ett liv med en mening i
Alla bortglömda människor
Som en gång varit någons barn

Alla bortglömda människor

Som en gång varit någons små
oskyldiga barm - säg.......
Vems är dom nu?
Vems är dom nu?

Solo

repeat vers ett

142
Demolåtar / Lugnet efter stormen.
« skrivet: 23.07.2011, 21:35:56 »
Tjo. En av mina visor...
Idag la Tomas Persson på trummor, utan nåt klick att stö sig på. Tyckte jag fick till skapligt sånglud också.

Nya versionen ligger längre ner, jag sparde den utan trummor här överst.


Lugnet efter stormen, text musik Håkan Nilsson
Jag älskar lugnet efter stormen
Då får vi frid och tid, att rå oss själva
Jag älskar lugnet efter stormen
Med nöjda sinnen
vi har klarat det vi skulle
Så går vi sakta hem till oss
Så går vi sakta hem till oss
Så går vi sakta hem till oss

Jag längtar så till lugna vatten
Våra motorer kan gå på lägre varv
Jag trivs så bra i hemmahamnen
Med kvällsol, kaffe, och dubbla spring
Sen går vi sakta hem till oss
Sen går vi sakta hem till oss
Sen går vi sakta hem till oss

Jag älskar lugnet efter stormen
Då får vi frid och tid, att rå oss själva
Jag älskar lugnet efter stormen
Med nöjda sinnen
vi har klarat det vi skulle
Så går vi sakta hem till oss
Så går vi sakta hem till oss
Så går vi sakta hem till oss

143
Demolåtar / Johan & Jens, Liza Jane
« skrivet: 13.04.2011, 02:27:31 »
Johan & Jens är två extremt begåvade unga musiker som spelat in fyra låtar i min lilla studio. Det här är den tredje låten jag mixat.
Jens 17 år trummar och Johan spelar piano, gitarrer och sjunger. Och arrar låtarna. Han har spelat piano sen han var liten, men gitarr bara några år. Att sjunga har han också nyligen börjat med.

Kommentarer om ljud, stereobild mm vore great...

144
Demolåtar / Sicksty Sixten färdigt projekt.....
« skrivet: 11.04.2011, 19:09:59 »
Johan Hurtig 20 år o hans kompis Jens 17 år (missat efternamnet pino) gör ett projektarbete till skolan, det går musikinriktad estetlinje på gymnasiet, och har på två pers spelat in fyra låtar i min lilla studio. Jens trummar, Johan sjunger, spelar piano, bas och gitarrer.

Åsikter om ljud vore fint. Denna rockare är ju helt annorlunda än den jazzlåt som redan är klar så åsikter önskas, det är mycket pianon o gitarrer som ska samsas här så det var inte helt easy....

De ska som sagt ha låtarna till skolan, men det blir väl en cd de kan marknadsföra sig med också, tex om de vill söka högre musikutbildningar.

145
Demolåtar / Johan Hurtig, There will never be another you
« skrivet: 08.04.2011, 00:12:53 »
Jazztrio på två personer. Johan Hurtig spelar piano och bas, hans skolkompis Jens trummor. Det här är en av fyra låtar de gjort som ett projektarbete, kul att de valde min lilla studio.
Johan är 20 år och Jens 17. Bägge spelar typ alla instrument.

Åsikter om ljudet mottages med största tacksamhet!

146
Färdiga produktioner / Live januari 1977
« skrivet: 02.04.2011, 00:24:21 »
Jag spelar bas o körsjunger. Inspelat på Nakamichi kasettdäck.två line plus tre (!) mickingångar,
http://www.facebook.com/video/video.php?v=114804355265235&comments&notif_t=video_comment_tagged

147
Demolåtar / Kura Skymning
« skrivet: 01.04.2011, 23:02:54 »

Kura skymning

Kom till mig när det börjar skymma
Lägg dig på soffan så brer jag på dig en filt
Utanför går hela världen på lågvarv
Alla tankar blir så tydliga då
Och nu har du kommit till mig

Jag släcker lamporna och tänder ljusen
Det ger sån ro för en sargad själ
Och om du vill så ska vi inte prata
Kura skymning går så bra ändå
Och nu är du här hos mig

Sen så drömmer vi om nästa sommar
Då ska vi göra allt vi aldrig fått gjort
Färdas sakta i soluppgången på havet
Lägga till i vår egen vik
Och då är du så nära mig

Paradiset som finns inom oss
Kanske kommer ut
om vi riktigt vill
Lyssna noga, jag kan höra ackorden och
En melodi som alltid följt oss två
Och nu har du kommit till mig...

148
Studio, produktion och övrigt / Fender-lukten
« skrivet: 30.03.2011, 23:24:07 »
Har ni luktat i en Fendercombo vet ni vad jag menar. Gamla jävlar från 60-talet luktar lika som de nyare, h-e vad det luktar gott! Har aldrig känt samma goa doft i Marshall eller Musicman stärkare...
Är det magin som luktar så där?

Abra Ka Dabra.

149
Demolåtar / Life is hard mix 10, nu är den klar!
« skrivet: 13.03.2011, 21:03:38 »
LIFE IS HARD

Life ain't easy
It's a long, hard, rocky road
Well it's dog, dog eat dog
And survival of the fittest so I'm told
No matter how you try
Life is hard and then you die

This old world is a tangle
You can't trust your closest friend
You know the devil wears a blue dress
And she's out to get you in the end
I can't count the tears I cried
Life is hard and then you die


Everybody...
Got their own cross to bear
Black or white, rich or poor
You know the blues is everywhere
Just keep reachin' for the sky
Life is hard and then you die

Life ain't easy
It's a long, hard, rocky road
You know the devils got a blue dress
Shes out to get us in the end
No matter how you try
Life is hard and then you die

Mix från igår:
http://www.speedyshare.com/files/27443867/01_Life_is_hard_4.mp3

Mix idag:
http://www.speedyshare.com/files/27452996/01_Life_Is_Hard_5._MP3_256_kbit-s.mp3

Nyare mix idag, nr 6
http://www.speedyshare.com/files/27459773/01_Life_Is_Hard_6._MP3_256_kbit-s.mp3

Ännu nyare nr 7
http://www.speedyshare.com/files/27463053/01_Life_Is_Hard_7._MP3_256_kbit-s.mp3

Det har ju tagit sig eftersom med denna låt, tyckte den var klar igår. Men tack vare framgångarna och fint betyg har självförtroendet stärkts, så jag gav mig på den igen!
Största skillnaden ligger i masteringen som jag gjort manuella inställningar själv i, förut körde jag ett enkelt program, det blev lite bullrigt hörde jag. Nu är det avgjort tajtare o fetare, utan att vara platt.
Fick till andra kortare o snyggare reverb, sången kommer närmare.
Gick igenom alla spårs eq, kompressorer, master-eq, revreben, delayet och ändrade lite på allt, samt vågade mig på att använda Finalizerburken mer handfast. Jämförde sen med förra mastern, till min glädje lät den inte alls lika bra. Nu är det

Ni får väl spader på mig, men det här kanske kan visa andra nybörjare att det går alltid att komma vidare! 

Hör skillnaden... Hoppas för fan att jag skickar rätt filer nu då!
Nr8;
http://www.speedysha...6_kbit-s_2_.mp3
Nr9:
http://www.speedysha...6_kbit-s_2_.mp3

Försökta mixa/mastra bättre ändå idag, nu lät alla tre försöken sämre, så nu får den vara klar. Skar lite mer lågbas, 32 hz det var ett subfladder jag hörde igår, fick nog bort det nu. Nu får denna blues vara klar. Tackar enormt för all hjälp o glada kommentarer!

150
Demolåtar / Trummor inspelade enligt Glyn Johns-metoden
« skrivet: 12.03.2011, 13:39:21 »
Har flyttat mickar och mätt mickavstånd på centimetern i några dar och spelat in ett prov. Jäkla synd att jag absolut inte kan spela trummor, bara slå på dem. Och i viss mån reparera dem när fullbultar ramlat över dem.
Förutsätter att ni vet att Glyn Johns är en berömd ljudsnubbe som spelade in The Who, Led Zeppelin, Stones med mer, och till trummorna använde han bara fyra mickar o fyra spårs inspelning. Han kanske uppfann det där när det bara fanns max 8 spår att spela in på. När det sen kom 24-kanals bandare höll hannog fast vid fyrmickstekniken.
Man har en kaggemick, jag har en EV N/D 868
En virvelmick (SM57)
Och sen två OH placerade på ett sätt som ser mkt konstigt ut. En bortanför golvpukan, (NT2-A omni) och en typ rakt ovanför virveln. (TLM102) Det ger en väldigt bred stereo och stort ljud. Det hörs verkligen att det är ett trumset och inga samplingar, ljuden är så hoplimmade de bara kan bli. Kaggemicken och OH står för nästan allt ljud.
Jag har fuskat lite och använder även en SM57 under virveln, svagt påskruvad. Vid ung 2 minuter spelar jag bara på virveln. Knäpper då av bägge virvelmickarna, sen på övre micken, och sen på med även den undre. Upprepar det en gång. Där hör man att det skulle funka tom helt utan virvelmick. Med en bättre kondingmick skulle undermicken bli överflödig. När jag stänge av virvelmickarna hörs det att virveln hamnar lite till vi oh-ljudbilden, därför har jag panorerat virvelmickat anigen till höger.
Setet har en Sonor plåtvirvel 6" djup, en 14" hängpuka, 16" och 18" golvpuka. Två crashar, två raidar, och två(!) hihatlock. (övre o undre)
Det här setet har två golvpukor, det gör det mycket svårare att hitta exakt position för mickarna om man vill ha de två golvpukorna olika panorerade. I mina första försök hamnade de ungf lika långt till höger, det lät väl billigt. Samma med cymbalerna, när pukorna fick bra stereo blev cymbalerna nästan mono! Men jag flyttade stativen 25 ggr till, och nu känner jag mig hyfsat nöjd. Cymbalstereon gillar jag verkligen. Ringde nyss o sa åt trummisen att köpa nytt skinn till hängpukan.
Spelar lite vispar mitt i å, då höjer jag virvelmickarna i volym.

151
Studio, produktion och övrigt / Truminspelning, Tama Superstar,
« skrivet: 06.03.2011, 15:52:29 »
Efter att ha letat en vettig lokal länge har jag gett upp o satt upp trummorna hemma. Har spelat in ett antal ggr, det här är väl första gången det börjar låta bra. Lite åsikter vore fint. Jag gillar allt själv utom pukorna som är så där... Visserligen borde de säkert stämmas bättre, jag är ingen trummis o kan inte sånt, men jag tycker jag fick bättre pukljud tidigare när jag använde CM3 på pukorna.

Sån härn mickning körde vi:
Kagge: EV N/D 868. Älskar den, man behöver inte ratta eq alls, man bara flyttar den tills man hittar det ljud man gillar. För oss lät det bäst med micken snett som på bilden. Kanske skulle kaggen låta ännu bättre med ett mindre snedförskjutet hål i frontskinnet? Med micken utanför skinnet lät det direkt liten papp-kagge. Nära klubban blev oxå sämre.
Virvel: E 906 över och NT2-A under. Har inte mycket gas på på undermicken, men det gör sitt till om man lyssnar en stund. E906 har en brytare som kan antingen boosta eller skära vid 5 khz, vi kom fram till att det lät bäst med boosten på, det gjorde nästan undermicken överflödig.
Pukor: SM57. Gillar inte dem så värst.
Overhead: CM3 som fick äran att förstärkas av min Audient Mico. Vi hade dem högre upp först, men det blev bättre som på bilden, speciellt hihaten.

http://www.speedyshare.com/files/27232946/01_Trumljud_test.mp3

Nån som vill byta bort ett par CM3 mot nåt annat?

152
Studio, produktion och övrigt / Eq på p-bas i mix
« skrivet: 01.03.2011, 22:20:15 »
Hur ungf skruvar ni eq på en Fender p-bas i mixen? Det blir ju sååå fet bas om man kör noll eq...

153
Demolåtar / Labyrinten. Helt annan inspelning.
« skrivet: 26.02.2011, 14:48:31 »
Har gjort om den här, ändrat på det mesta. Det var tydligen alldeles för vassa cymbaler mm. Hoppas det är bättre nu.  :o

Labyrinten är en en minut lång låt där jag skämtar lite om det som egentligen är mycket allvarligt, nämligen att man varenda dag från födseln till döden måste ta massor med väldigt avgörande beslut. Volvo eller SAAB? Fender eller Gibson? Börja knarka eller låta bli? Bli raggare eller biker? Bli musiker eller seglare? (jag är bägge av de sista två)
När jag ska förklara för andra musiker hur jag vill att de ska spela denna låt säger jag: kör i "Cornelis-tempo".



Labyrinten.
text o musik Håkan Nilsson


Livet är en labyrint
Jag vet, jag går i den
Ska jag gå här framåt nu,
Eller in i gången där?


Vad finns bakom hörnet sen,
har jag tagit rätt beslut?
Jag kanske missa nånting bra.
Eller slapp nåt väldigt hemskt?


Livet är en labyrint,
Kan man komma fram,
Till en skatt som finns nånstans
Eller till en häxas ugn?
solo


Vänster, höger, framåt bakåt,
Öde eller slump
Hoppas att jag hittar rätt
I livets labyrint.

154
Har lagt ner stort jobb på att mastra om den här. Tycker jag lyckats ganska bra, det märks tex rejält på sången som jag nu inte behöver lägga en mass eq på, den är nästan flat. Jag använder en TC Finalizator till mastringen, den gör en mängd grejer, man kan lägga till en analog sorts värme med den, trebands komprimering o limiter. Det blir jäkligt många ställen man kan skruva fel på, jag måste välja delningsfrekvenser, ratio, db attack o releasetider, utvolym på bas, mid o diskant, alla dessa inställningar blir alltså olika fär bas, mid o topp. Men nu tycker jag att det börjar låta bra. Skulle vara kul att mastra nån annans låtar nån gång, det händer verkligen hur mycket som helst när man sitter o rattar. Den analoga distgeneratorn är nåt enormt bra för att få det att låta vinyl o Nashville....

Grejer jag använt är Tama Superstar, stora rejäla trummor, Sennheiser E906 över virvel, SM57 under, Två NT2-A i omniläge brett isär som OH, CM3 på pukorna och EVND686 på kaggen.
Sång o ak gitarr är inspelat med en TLM 102 genom en Audient Mico preamp. använde TC Finalizern som kompressor även då
Elgitarr är Fender tele genom Fender Hotrod mickad med både TLM102 och E906, den senare låter avgjort bäst, så den hörs mest i mixen.
Basen är en Falcon P-bass med Fender orginalmickar, genom samma gitarrkombo en line från preampout på combon, och sen mickad med en AKG D112. Finalizern komprimerade bägge spåren i tre band.


Kommentarer om ljudet, bas, diskant, komprimering mm vore guld...

Kura skymning är att uttryck mor lärde mig. Så det är det det handlar om.
Tomas Persson spelar trummor, jag gör resten. Kommentarer ang ljud vore mer än fantastiskt.

Kura Skymning
Text o musik Håkan Fender King Nilsson

Kom till mig när det börjar skymma
Lägg dig på soffan så brer jag på dig en filt
Utanför går hela världen på lågvarv
Alla tankar blir så tydliga då
Och nu har du kommit till mig

Jag släcker lamporna och tänder ljusen
Det ger sån ro för en sargad själ
Och om du vill så ska vi inte prata
Kura skymning går så bra ändå
Och nu har du kommit till mig
Ja nu har du kommit till mig

Sen så drömmer vi om nästa sommar
Då ska vi göra allt vi aldrig fått gjort
Färdas sakta i soluppgången på havet
Lägga till i vår egen vik
Och då är du så nära mig

Munspelssolo

Paradiset som finns inom oss
kanske kommer ut om vi riktigt vill
Lyssna noga, jag kan höra ackorden
Och en melodi som alltid följt oss två
Och nu har du kommit till mig
Ja nu så har du kommit till mig
Ja nu så har du kommit till mig

155
http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-the-flying-1

Maskrosfrön. Text o musik: Håkan Nilsson.

Jag har ofta tänkt på dig
vad du gör och vart du är nu
Lever du på vår gröna jord,
eller är du i himmelen?

Nu är det så länge sen
den du var finns knappast kvar nu
Sånt som händer, sånt som blir
hur och varför vet inte jag

Maskrosfrön med vinden far
kan inte styra själv
Blommar upp en kort sekund
eller i en evighet

Klockan tickar, jorden snor
minnen bleknar bort med tiden
Själen din den flög sin kos
men jag minns dig ändå som du var

Maskrosfrön med vinden far
kan inte styra själv
Blommar upp en kort sekund
eller i en evighet

Nu är det så länge sen
den du var finns knappast kvar nu
Sånt som händer, sånt som blir
hur och varför vet inte jag

Maskrosfrön med vinden far
kan inte styra själv
Blommar upp en kort sekund
eller i en evighet

Klockan tickar, jorden snor
minnen bleknar bort med tiden
Själen din den flög sin kos
men jag minns dig ändå som du var

Solo

Jag har ofta tänkt på dig
vad du gör och vart du är nu
Lever du på vår gröna jord,
eller är du i himmelen?

Håkan Nilsson: sång, el o ak gitarrer,maraccas, tamburin och ljudteknik.
Tomas Persson: trummor
Ted Hammarlund. bas
Rune Bertilsson: orgel
Micke Hjelm: körstämmor
Inspelat i Flying Saucers Studio Ljusne Sweden

156
Studio, produktion och övrigt / Färgande kanalstrip?
« skrivet: 13.02.2011, 11:51:08 »
I dag när jag gör sångpålägg använder jag en Neumann TLM102, en Mico Audient stereopreamp, och dessutom kör jag med en kompressor jag har i min liverack, en DC24 som för inte allt för länge sen var en bra nog dyr studiokompressor, jag gillar den enormt. Och att sjunga först och sen komprimera i mixen det avskyr jag, det går inte att sjunga vettigt då med min röst. Problemet är att det är så jobbigt att behöva kånka in liveracken och koppla in den, sen när jag ska ut o lira på kvällen ska allt kopplas tillbaka och kånkas i trånga utrymmen, det ger en massa extrakrångel på livescenen också.
Sen är det så att jag tror att det skulle låta lite roligare med en rejält färgande preamp på min röst, så jag undrar om ni har förslag nån sån? Det viktigaste är preampen o kompressorn. Jag vill ha ett fett lite brötigt gammaldags ljud, ni vet hur raspig jag låter, jag vill få fram ännu mer av det, och slippa släpa in min rack. Har jag allt klart för inspelning all the time blir det ju mera gjort skrek han.

Kan en Joemeek SixQ vara nåt? Tänk på att jag redan kan få det supercleana ljudet med Audienten.... Sångljud jag gillar är moderna inspelningar med Merl Haggard och Johnny Cash.

Edit: Om nån kunde förklara dels vad en optokompressor är, och vad Joemeeks Ironswitch är för nåt, så skulle jag bli glad. Optokompressor, är det nåt som var populärt ett tag, men som är "ute" nu?

157
Demolåtar / Life is hard, liveblues
« skrivet: 12.02.2011, 12:48:46 »
Nästan live i alla fall. Jag spelade bas o svärsonen Tomas trummor, det var en bit före jul. I går la jag dit sång och en ensam gitarr...
Mixade o mastrade nyss. Är det för mycket botten? Jag vill ha så mycket fläsk det går, på det viset ska det inte låta gammalt...

Ny mix... Har rattat om allt, trummorna låter väl lite bättre, men varje trumkanal för sig låter lite som att micken är trasig fast jag använt enbart bra såna. Det är antagligen rummet vi spelade in i som är skit. Sången är jag ganska nöjd med. Tror jag.

158
Färdiga produktioner / The Road
« skrivet: 10.01.2011, 21:26:06 »
Lite smäktande toner.

159
Färdiga produktioner / Everyday I have the bkues
« skrivet: 30.12.2010, 05:01:52 »
En av ett gäng låtar vi spelade in live på en enda dag i en studio i Söderhamn 2001. Har mastrat om låtarna nu. Inspelningen blev förstås superstressig, ingen tid för att ställa ljud, samma med mixen. Men med min TC mastringsburk har det blivit bättre. Jag hade alltså bara stereospåret att fippla med. I orginalmixen var låg basgitarren ruskigt starkt och fett, även gitarren var alldeles för starkt mixad, sång och trummor för svagt. Och eftersom sång o gitarr ligger i ungf samma register är det inte helt enkelt att sänka gitarren o höja sången, men med multibandskompressor gick det skapligt.

Guitar 66:
Håkan Nilsson; leadsång, gitarr
Putte Sandström; bass, körsång
Olle Andersson; trums. körsång. Denna inspelning var den första gången Olle spelade med oss två andra. Rätt in i studion bara med ett trumset han gett 500 kr för, inte en sekunds repetition.

160
Försökte ladda upp en låt utan video nyss, det laddade hela mp3an, men när det laddat klart sa de till att det misslyckats att konvertera videofilen. (som var en mp3) Jag trodde det gick att peta in en bild senare....
Går det här att göra enkelt? Windows Moviemaker är jag för dum för att fatta, det borde väl gå att köra direkt till tuben? Har sett att på en del klipp där står det "audio" och så är det bara musiken, ingen video.
Om det går att göra detta, kan man då lika gärna ladda en WAW-fil? Hur det nu stavas...

Vänligen herr Stenålders Bluesidiot Två meter oskottad snö.

161
Studio, produktion och övrigt / Keith Richards bok "Livet"
« skrivet: 28.12.2010, 18:17:01 »
Antar att fler än jag fick den i julklapp... Vad tycker ni?
För mycket tjat om hur fantastiskt det är med knark. Otroligt att Stones i alla år bara fortsatt att fylla de allra största arenorna jorden runt. I snart 50 år har de gjort så, och gör det än, en bedrift ingen annan artist nånsin kommer att göra när Stones till slut är finally nedgrävda. Utan affärsmannen Mick Jagger hade nog Keith varit nergrävd för länge sen.
Förutom all sargande om det fina knarket finns det en hel del intressant också. Tex hur de spelade in Wild Horses med flera låtar på en 8-spårs bandare. Keith R verkar tycka att just åtta spår är det ultimata för ett band på 5, 6 personer. När det blev 24-kanals teknik tyckte han tekniken tog över fokus från musiken. Kanske ligger väldigt mycket i det? De bästa Stonesskivorna är ju de äldre. Antar att ni som gillar KISS tycker lika om deras album?

Undrar hur mycket han blåljuger i boken? Jag har förut läst att Mick o Keith har snott mycket av de andra i Stones, sen har de satt sig själva som kompositörer, detta gjorde att Bill Wyman hoppade av. Bla har jag läst att Jumpin Jack Flash jammades fram under en hel dag i replokalen av enbart Brian, Bill och Charlie, en dag när Jagger o Richards inte dök upp förrän på kvällen. Låten spelades sen in mycket snabbt och gavs ut som singel direkt, med Jagger Richards som låtskrivare enligt ettiketten. Nu i boken håller han "Flash" som han kallar den för den bästa av deras låtar, med det bästa riff han kommit på. Jag tror det är ren bullshit, det var Brian och Bill som byggde riffet, och grundbeatet byggdes förstås upp av de två plus Charlie. Charlie och Bill har ju varit de som gjort alla deras succeer möjliga, så hur fan kan de "Glimmer Twins" vara så så jävla svinaktiga under alla dessa år att de bestulit sina närmaste vänner på miljoners miljoner i royalties?

Jag har bara läst halva boken än, det finns nog mer att dryfta. De är i alla fall ett musikalist fenomen större än alla andra. Och Wild Horses en ruskigt bra låt. Åtta spårs inspelning är bäst, så har jag också.

162
Studio, produktion och övrigt / Tanglewood
« skrivet: 17.12.2010, 23:35:56 »
Brorsans grabb vill börja spela gitarr, modern frågade vad hon skulle köpa. Modern har bra ställt och grabben går in rejält för allt han företar sig så jag föreslog en inte allt för billig gitarr, en Tanglewood TW28CSN :
Tangelwood.http://www.jam.se/stranginstrument/gitarrstalstrangad/A35012/

Åsikter? Har aldrig testat nån sån själv...

163
Studio, produktion och övrigt / Hemgjorda sugkoppsfästen?
« skrivet: 16.12.2010, 15:51:43 »
Skulle vilja ha tag på nån sorts sugkoppar som man kan sätta en liten mick, tex CM3 på, och sen ploppa fast den på akustiska gitarren. Bra både till live o inspelning, med vanliga stativ måste man sitta blickstill vid närmickning om inte ljudet ska ändras. Man kan sätta dit två på var sida om ljudhålet för strereo.
Det finns ju sugkoppsgrejer för bilar, tex ett anteckningsblock eller gps man sugkoppar fast på rutan. Borde gå att få tag i nåt att bygga av. Nån som sett nåt lämpligt på Claes O eller liknande affär?

Att det finns stora otympliga dyra tvingar att skruva fast på en gitarr eller basfiol som mickfäste känner jag till, men detta är helt ointressanta åbäksgerejer för mig.

164
Studio, produktion och övrigt / Rörpreamp
« skrivet: 06.12.2010, 23:35:35 »
Tar upp det här med rörpreamp för hundrade gången antar jag..
För nåt år sen hade jag en ART stereopreamp, med möjlighet att koppla helt i eller helt ur rör. Tyckte den lät bra först, men sen, nja när jag använde den så körde jag utan rördriften. Att rör skulle ge bättre ljud bara för att de är rör har jag aldrig trott. I gitarrstärkare isåfall då, men inte i mickpreampar. Eller?

Nu har jag en Audient Mico stereopreamp jag tyckt låtit väldigt bra, helt tyst ihop med bra mickar. Har haft stort bryderi om det är bäst att koppla vidare från Micon via spdif eller anolg xlr-kabel, har nu kommit fram till att jag gillar analogt mkt bättre, delvis, men inte enbart av att jag kan använda en rackkompressor jag gillar.
Nu i kväll försökte jag sjunga bättre på min senaste låt än vad jag sjöng i går. Behöll gamla spåret och kopplade in min TLM102 genom en ART Tube MP a 355 kr och vidare genom kompressorn
http://www.thomann.d...a02f79f63437cb3
Sen jämförde jag ljudet på inspelningen från igår, då kopplade jag lika fast med Audient Mico preampen, typ 20 ggr dyrare än en TUBE MP. Det tog inte lång stund innan det var helt klart att den lilla snik-burken låter bättre, i alla fall på min rossliga röst. Absolut varmare och trevligare. Med min röst är det svårt att säga "bättre eller sämre" men det är inget snack om vad jag framöver ska använda för preamp vid sångpålägg, det blir MPn... En sak märker jag när jag lyssnar flera ggr, jag kan ha lägre volym på sången i mixen och ändå hörs den bra genom musiken. Ju mer jag lyssnar, ju tydligare är det att den billiga MPn låter bättre... .

Är det ingen som känner igen sig i det här? Kanske man tycker det är pinsamt att säga det? "Man får vad man betalar för, det vet ju alla, dyrt är bra, billigt är skit" heter det ju.
Finns det rörpreampar med lika enkel konstruktion som MPn, den har typ Gain in, fantommatning och volym ut. Det borde finnas lika burkar fast bättre, mindre brus tex....? Fast attt MPn brusar, det hörs ju inte dugg när musiken brakar på runt ikring.
Kan man modda MPn med andra rör och bättre transformatorer?

Jag tror en rörpreamp till min sångröst är bättre än en utan rör. Nämn nåt liknade som MPn, fast bättre...

165
Demolåtar / Segla bort
« skrivet: 06.12.2010, 09:14:28 »
"Segla bort" är en låt jag håller på att snickra ihop, har kommit så här långt idag. Svärsonen Tomas Persson spelar trummor, jag resten. Har blivit lovad ett fett blåsarrangemang av tre superproffs på blås, trumpet mm ska haka på munspelet. Det blir orgel + orgelsolo också, vid ca 02:30.
http://www.speedyshare.com/files/25553631/01_Segla_bort_3.mp3

166
Tänkte lägga om en ak gitarr i låten jag håller på, ska kosta på nya strängar, kan det va värt då låten är bra. Gitarren är nu insp med M/S stereo, första gången jag fick till det, använde en TLM102 och en 8-kopplad NT2-A. Låter bra och brett, men ändå lite skumt. Och när jag blandar monokanalen med stereokanalen blir ljudet lite starkare i ena kanalen. Har fått till väldigt snyggt gitarrljud förr med cardoid A/B-upptagning, och nu velar jag som f-n vad som är bäst...? Det är en ganska lugn men tung låt med bas, elgitarr och tunga trummor som de andra instrumenten, lite som Neil Young o Crazy Horse låter det. Hela dan försvinner väl innan jag bestämt mig.

Edit: Jag vill ha enbart en ak gitarr, inte tex två utpanorerade. Dubbat gillas inte.

167
Ny mix igen. Orgel och kör borttaget denna gång. Vanliga sången ny.
När ingen fyr är tänd
Text o musik: Håkan Nilsson

Hur ska man hitta in till land
när ingen fyr är tänd
Och molnen täcker himlen
så inga stjärnor syns

Hur kan man hitta rätt address
när man ingen karta har
Och snön den ligger vit och djup
där ingen har gått förut

Hur kan jag ropa efter dig
när jag inte vet ditt namn
Hur kan vi mötas på en trottoar
när jag ej vet hur du ser ut

Hur ska jag hitta hem till mig
när skogen är så kall och mörk
Och dimman är så tät och rå
Och sista ljuset har brunnit ut

Ja, hur ska jag ta mig ur den labyrint
som så länge snärjt mig har
När jag försöker komma loss
river törnen och taggar mina ben


Hur kan jag ropa efter dig
när jag inte vet ditt namn
Hur kan vi mötas på en trottoar
när jag ej vet hur du ser ut

Hur kan jag segla in i lä
när seglen skörat har
Och bränningarna dånar i natten
och hoppet gått överbord

Hur kan man hitta in till land
när ingen fyr är tänd
Och havet är så svart och så djupt
Och livet bara stiltje eller storm?


Hur kan jag ropa efter dig
när jag inte vet ditt namn
Hur kan vi mötas på en trottoar
när jag ej vet hur du ser ut...


168
Färdiga produktioner / Håkan Nilsson: En valsmelodi
« skrivet: 14.10.2010, 11:20:59 »
Har grejat med tio visor till och från i ett år ungf. Nu är ett omslag på g, dottern ska fixa det. Har spelat in riktigt gammeldags med en ensam gitarr och pålagd bas, å munspel på några låtar, det är mest sången som ska framhävas, inga nya arr med tillagda "svåra" ackord. Ferlins text är ruggigt bra.

Ny version 151016
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/en-valsmelodi-151016

169
Demolåtar / Flottarkärlek
« skrivet: 05.10.2010, 20:49:30 »
Min för detta granne sjöng den här ofta. Har sjungit den på krogen ibland i en likadan version, och folk blir helt vilda, nästan som när grannen uppträdde.  B)

170
Demolåtar / Jag väntar
« skrivet: 05.10.2010, 19:30:33 »
Sjöng in tio visor i våras, jag har förfrågningar från lite äldre folk som vill köpa en sån. Har micklat lite med mix o master nu igen, tror inte jag kan få det att låta så mycket annorlunda nu. Gav bort ett par cd med mycket sämre ljud än så här, de som fick den tyckte det lät bra som det lät. Kan jag sälja såna här vis-cd för en 50-lapp utan att skämmas ihjäl?

171
Studio, produktion och övrigt / Martin Audio F-10, PA.toppar
« skrivet: 15.09.2010, 00:53:55 »
Det finns nya 10" toppar från typ 500 kr, tex Billebro har sånt i parti och minut, ändå köper somliga dessa Martin Audio som ligger runt 10.000 spänn. Då måste de väl vara minst i EV och JBL-klass? Någon som hört talas om dem?
http://www.martin-au...oducts/F10+.asp
9855 tar man på Boström
http://www.bostroms.nu/f10-p-5566.aspx
Lite mer här:
http://www.djservice...ml&ref=prisjakt

De kostar ca 10.000 styck nya, jag kan kanske få köpa två stycken för 4500 kr. Borde jag slå till på det? De ska köras i lag med gamla Cervin Vega bashorn som låter utav helvete...:o Om jag köper dessa kan man verkligen snacka om Stor-Klas och Lill-Klas. :lol:

172
Har i många år använt en Alesis SR16 att göra trumkomp till mina krogbacktrax. Nu har den blivit dement och spelar vad fan som helst när den blivit varm. (och jag redan suttit och trasslat med ett komp en timme)
Finns det liknande grejer fast bättre? Den här burken har fyra utgångar så jag kan få kagge på en kanal, virvel på en, osv på fyra spår, det räcker bra för mig, jag gör inga superinspelningar, krogfyllona bryr sig inte så värst. Det enklaste kanske är att skaffa en hel likadan burk? Andra tips mottages med förtjusning. Det ska vara nåt idiotenkelt helst.
Trumprogram man kör i waw som Easy Drums eller sånt är inte att tänka på, dator använder jag bara till surfning.

Hälsning bakåtsträvare från Hälsingland.  :blink:

173
Färdiga produktioner / When the rain is falling.
« skrivet: 12.03.2010, 02:07:39 »
En av mina egna låtar... Spelade in med min för dagen nya Neumann TLM102.

174
Färdiga produktioner / Häkan Nilsson - Pepita
« skrivet: 26.02.2010, 21:11:59 »
LÅTNAMN:
ARTIST/GRUPP:
GENRE:
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Gammal visa med mycket få instrument i kompet. Det är nästan bara sång. Eller nån sorts sång i alla fall. Tycker jag inte sjunger riktigt lika vidrigt längre. Att spela in så här enkelt kräver en hel del mod...  B)

175
Färdiga produktioner / Håkan Nilsson - Blott en dag
« skrivet: 26.02.2010, 11:14:56 »
Jag har gjort en cd med mycket gammaldags stil. Det är låtar av bla Taube, Dan Andersson osv. Tog med även denna psalm som väl blivit som en folkvisa här i gamla sweden.
Har mixat om med den ensamma gitarren plus basen närmare örat på den som lyssnar.

Sidor: 1 2 3 4 5 6