Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - HomoNeophilus

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 12
1
Ball låt! Synd att det redan ligger massa reverb på saker och ting... Blir svårare då.

2
Studio, produktion och övrigt / SV: Strömfilter - bra idé?
« skrivet: 15.05.2008, 18:44:03 »
Intressant detta... Hur mycket nytta gör grenkontakterna från Supra etc, som ska fungera endast som nätfilter?

3
Studio, produktion och övrigt / SV: Strömfilter - bra idé?
« skrivet: 15.05.2008, 16:41:47 »
Finns det lite battteritid kvar borde det fungera. Det hela har ju att göra med hur stor effekt man vill kunna plocka ut ur UPS:en ... Jag har t ex all lågnivåelektronik (mixer, preamps, effekter, musikinstrument ...) i min studio inkopplat via en UPS som klarar runt 2kVA. Jag har har testat att även mata slutsteg och gitarrförstärkare med kraft från UPS:en men då försvinner en del av transienterna i ljudet mot om man matar dem direkt från vägguttaget. Därför är slutsteg och all annan elektronik som kräver relativt mycket effekt inte inkopplade via UPS:en ...

Hmm... Det där kan jag inte riktigt förstå... Vad är det som gör att transienterna blir sämre av att du kopplar stärkaren via en UPS? Jag kan inte få ihop det.

4
Det ena blir ju flanger ja, använder man varispeed på bandaren istället så blir det snarare chorus. Tretow introducerade många såna idéer till Sverige... Han och Fylkingen antagligen.

Vad gäller sångljudet du är ute efter är jag inte säker på vad du riktigt är ute efter... Har du några exempel på nåt som låter som du vill att det ska låta?

5
Vad är det för format på det?
Det verkar f.ö. inte gå att få ner från den länken du skickade.
Kan tänka mig att ge mig på lite mixjobb på kul i alla fall. Var länge sen.

6
Studio, produktion och övrigt / SV: Nytt ljudkort på gång
« skrivet: 14.05.2008, 15:32:53 »
Har du ingen snäll musikhandlare i närheten du kan få låna hem lite apparater från? Visst får man det billigare från thyskarna men den servicen kanske kan vara värd de extra hundringarna.

7
Studio, produktion och övrigt / SV: DELAY - Det absolut bästa
« skrivet: 13.05.2008, 14:30:43 »
Det har inte funkat sen version 1.8xx, kör senaste nu. Har iofs inte testat på den allra senaste men jag brukar försöka ladda upp det då och då för att testa och hittills har det inte funkat. Svaren på Cockos-forumet har inte varit jättebra heller, lär bero på någon kombination av mjuk- och hårdvara om det funkar för alla utom mig. Skumt i alla fall.
Kanske är nån dålig version av delayet då?  :huh:

Jo, det är ju möjligt också. Det trista är att det är förstås den senaste versionen jag har...

8
Studio, produktion och övrigt / SV: Hjälp med ackord..
« skrivet: 13.05.2008, 12:46:26 »
Kan väl skriva den som jag brukar spela den. Närmare Buckleys än Cohens får man väl säga.
Skiljer sig, utöver tonarten då förstås, från hur Max skrev på stället som flintan nämnde.

6/8...
|A|F#add9|A|F#add9|
[Intro]
|A|F#m add9|A|F#m add9|
I heard...
|D|D E7|A|E7|
But you...
|A|D E7|F#m|D|
I goes...
|E|C#7|F#m|F#m|
The baffled...
|D|D|F#m add9|F#m add9|
Hallelujah...
|D|D|A|E7|
Hallelujah...

9
Studio, produktion och övrigt / SV: Nytt ljudkort på gång
« skrivet: 13.05.2008, 12:27:11 »
Jag har på jobbet använt en bunt vanliga Saffireinterface, alltså inte det med massa kanaler, och är inte jätteimponerad. Förhoppningsvis är den egna programvaran bättre i flerkanalsvarianten för i tvåkanalsversionen har den mest strulat och gränssnittet är ologiskt. Problem med firmwareuppgraderingar, problem med firewireanslutningar (men då ska det tilläggas att vi inte alltid haft de bästa firewirekorten i de satans Dell-datorerna).

Vilket firewireinterface du än väljer så tänk på att ha ett bra firewirekort i datorn. Det är inte alltid det spelar roll men det är bra att vara på säkra sidan. Många säger att kort med Texas Instrument-chip är bra och att kort med VIA-chip är dåliga men det finns säkerligen fler fabrikat på båda sidor.

10
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 och WinVista
« skrivet: 13.05.2008, 11:18:45 »
XP klarar större filer utan problem (så länge man kör NTFS i alla fall). Det är PCM Wave-formatet som har en begränsning vid 4GB. Spectacell gav lösningen: Wav64. Broadcast wave borde också funka men vet inte om det går att köra det i Cubase 4.

11
Studio, produktion och övrigt / SV: DELAY - Det absolut bästa
« skrivet: 13.05.2008, 11:13:24 »
Det har inte funkat sen version 1.8xx, kör senaste nu. Har iofs inte testat på den allra senaste men jag brukar försöka ladda upp det då och då för att testa och hittills har det inte funkat. Svaren på Cockos-forumet har inte varit jättebra heller, lär bero på någon kombination av mjuk- och hårdvara om det funkar för alla utom mig. Skumt i alla fall.

12
Studio, produktion och övrigt / SV: Tips på equalizer?
« skrivet: 12.05.2008, 17:57:05 »
Nu får man väl snart stämpel som Reaper-fanboy, men VST-varianterna av reaperpluggarna funkar bra. Enkla grafiskt och transparenta. Och gratis. http://reaper.fm/reaplugs/


13
Studio, produktion och övrigt / SV: DELAY - Det absolut bästa
« skrivet: 12.05.2008, 17:54:23 »
http://www.e-phonic.com/plugins/retrodelay.php har jag alltid gillat och gråter lite varje gång jag inser att den inte funkar i Reaper.
Det gör den.  B) Vad funkar inte hos dig?

Då är det i mitt system öht den inte funkar... Hela reaper hänger sig direkt när jag startar den. Avslutas utan felmeddelande.

14
Studio, produktion och övrigt / SV: brus och knaster-tvätt
« skrivet: 24.04.2008, 10:16:32 »
Jag har hållit på att testa lite sånt där... I den prisklass som varit aktuell då har det stått mellan Izotope RX och Wave Arts Master Restoration. Körde demoversionerna och både gav ett ganska bra resultat och de är lättanvända. Riktigt riktigt brusiga 78-varvare var inte så mycket att göra åt dock, men det kanske kommer när man lär sig dem bättre också. Eller snarast, man undrar ibland om man föredrar det brusiga framför de bieffekter som själva reduceringen ger.
Allt som allt föredrog jag RX, om inte annat för utmärkt spektrumredigering.

15
Och tvärt om eller hur.

Hur menar du nu...?

16
Sorry att jag tar upp det här igen, men efter att ha funderat lite så kände jag att jag var tvungen att förklara "både och".
Tandlöst för att det (i princip) inte kommer stoppa någon från att piratkopiera, liksom alla andra åtgärder.
Integritetshotande (även om det är ett till synes litet steg) eftersom man lämnar ut personuppgifter till privata organisationer.

17
Studio, produktion och övrigt / SV: Intressant intervju med Satan
« skrivet: 22.04.2008, 12:48:26 »
Men du tänker i gamla banor nu. Idag blir reklam mer och mer anpassad till dina vanor, tracking-kakor osv gör att det du ser inte är samma som jag ser. I TV och tidningar och radio gäller det precis som du säger, samma reklam når alla och man vill styra innehållet så att rätt personer tittar vid rätt tillfälle osv. Optimiseringen ligger bara i statistik om vilka demografiska grupper som tittar på vilka tv-program. Med reklam som är mer anpassad för dig som person (och nu kommer man in lite på integritetsriskerna om man vill bråka lite och så här funkar det redan nu) är behovet mindre av att styra vad som syns bäst innehållsmässigt. Man kan också tänka sig att första sidan på vår hypotetiska musiktjänst ändrar sig efter vad som verkar vara just din musiksmak på precis samma sätt. Den behöver inte bara kolla ditt beteende på själva sajten utan även gå efter vilka bloggar du läser eller vad du lyssnar på på myspace, om man gör ett sådant kaksystem...

Sammanfattningsvis: Lägger du GoogleAds på din blogg eller sajt är det ingen av annonsörerna där som kommer försöka påverka ditt innehåll.

Så det beror på utformningen och det kommer också avgöra om det lyckas eller inte. Men det är fortfarande bara hypotetiskt ändå...

Och angående olagligt så är det ju faktiskt uppe just nu huruvida det är olagligt eller inte. Eftersom PB ytterst är en länksajt så är det antagligen inte alls olagligt, i så fall skulle Google vara det också eftersom det också går att använda för att hitta upphovsrättsskyddat material. Det som är olagligt är din eller min handling om vi laddar ner eller delar med oss av något. RIAA:s och IFPI:s utpressningsmetoder mot universitet och ungdomar är i så fall närmare Bandidos men det är en lika billig jämförelse.

18
De här har jag själv blivit tipsad om men inte testat själv:
http://www.countryman.com/store/product.asp?id=52&catid=10

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Intressant intervju med Satan
« skrivet: 22.04.2008, 11:10:48 »
uppenbarligen har de här grabbarna ett koncept som satt dem på kartan,
Eh, det har Bandidos oxå.

No comment... Jag vågar inte ens tro att det är ett skämt...

Fredrik: Det är faktiskt inte vad de säger, däremot är det ju så PB funkar nu. På Playble (som är deras nya projekt) är ju tänkt att artisterna ska få större delen av reklamintäkterna. Enligt vad han säger i intervjun i alla fall.
Hur ska det gå till när de tidigare benhårt hävdat att det inte blivit några pengar efter alla driftskostnader? Har de slimmat organisationen?

Jag kan se ett par olika sätt som det skiljer sig. Verksamheten får väl anses anses vara lite mer legitim än PB vilket för det första kan locka andra och bättre betalande annonsörer som tidigare inte ville förknippas med PB. För det andra så gör det kanske att de involverade är mer benägna att faktiskt satsa på att dra in pengar eftersom det inte blir samma kontrovers. Mängderna data som överförs kommer troligen vara relativt låga jämfört med PB, plus att man kanske faktiskt tjänar in på berg-och-dalbanan vad man förlorar på karusellerna. Men jag vet inte, ska vara spännande att se.

Att låta musiken vara reklamfinansierad av banners och liknande är en utomordentlig idé. Kunden får gratis musik lagligt, artisterna får betalt. Företag får synas. Bra för alla parter.
Ja, utomordentligt med ytterligare ett smakfilter, som dessutom har kriteriet "vilken musik säljer vår vara bäst?" för vad som kommer få betalt.

Varför tror du att det skulle bli så? Det beror helt på utformningen. Du måste tänka på att människors sökvana blir bättre och bättre hela tiden. Jag ser mycket större möjligheter till bredd i ett sådant nätverk (som ju redan torrentsajterna är) än vad jag ser i klassiska kanaler, styrda av ett fåtal bolag. Det är ju just där som den attityden finns, bara de stora artisterna får plats. Skulle ett sådant nätverk ha just den attityden skulle de potentiella användarna fly tillbaka till de "gamla" fildelningsnätverken där de kommer ifrån. Du måste försöka förstå vilken publik det är man måste locka. Valet är inte mellan den gamla skivindustrin och ett nytt reklamfinansierat system. Valet är mellan PB etc och ett nytt reklamfinansierat system. Den gamla skivindustrin kommer troligen fortsätta leva parallellt oavsett.

20
Hehe, den kanske tyckte att du började bli otajt och ville hjälpa till?

21
Har inte sett hela men den verkar lite intressant utifrån referaten jag läst. Som vanligt talar deltagarna förbi varandra.

Ordningen är konstig... Den startar med del 2, del 1 ligger längst ner i playlisten till höger.
http://dennisstartrek.blip.tv/

Här finns nedladdningsbara istället:
http://www.nnis.org/dokument/Upphovsratten_2030/

22
Studio, produktion och övrigt / SV: Intressant intervju med Satan
« skrivet: 21.04.2008, 16:10:46 »
Fredrik: Det är faktiskt inte vad de säger, däremot är det ju så PB funkar nu. På Playble (som är deras nya projekt) är ju tänkt att artisterna ska få större delen av reklamintäkterna. Enligt vad han säger i intervjun i alla fall.

Torwald: Skulle de visa det på det sättet (jag vet inte, de kanske faktiskt tjänar de där grova pengarna som APB & co i alla fall försöker få det att verka) skulle de verkligen vara i blåsväder. Det stämmer antagligen som de säger, att dealarna från annonsörer är rätt kassa jämfört med om det hade varit en mer legitim verksamhet. De ger ju också bort affärsidén till skivbolagen: "Gör som vi, fast lagligt".

23
Nej då, jag menar bara att våra politiker riskerar att dump en lag på våra domstolar som skulle vara totalt tandlös om strikt bevisbedömningen tillämpades.
Är lagförslaget helt tandlöst eller ett hot mot integriteten?  :mellow:

Både och.

24
Om du timestretchar något som är samplat i X Hz och fortstätter att spela det i X Hz så förlorar du kvalitet. Om du efter timestretch använder materialet i en frekvens lägra än X så håller ju teorin ihop.

Här hänger jag inte med. Hur skulle det bli bättre av att sänka frekvensen? Kan du förklara lite hur du menar?


Ny dum tanke: På sätt och vis är en nedgradering i samplingsfrekvens en typ av "time stretch" i och med att du måste lista ut vilka bitar som ska tas bort.
[/quote]

Vad tsm menar (antar jag) är att om du pitchar ett ner ett ljud, dvs gör det längre och sänker hastigheten utan att kompensera för tonhöjd, blir det bäst resultat om du sänker samplingsfrekvensen motsvarande hur mycket du pitchar. Pitchar man ner men med bibehållen samplingsfrekvens måste man ha algoritmer som räknar ut vad som ska finnas mellan samplingarna vilket antingen sänker kvaliteten eller belastar CPU (om man gör det i realtid). Gör man en hastighetsändring med bibehållen tonhöjd gäller inte det. Med timestretch brukar man nog oftast mena det senare.

Så din dumma tanke är mer eller mindre korrekt.

25
Studio, produktion och övrigt / Intressant intervju med Satan
« skrivet: 16.04.2008, 16:43:55 »
Ganska färsk videointervju med syndabockarna för världens förfall.
http://www.dayrobber.com/content/view/152/

26
Kan också tillägga att det inte är CDON själva som väljer prissättningen.

27
http://www.cdon.com/main.phtml?nav=21659&nav_genre=21659&navroot=902&display_type=&page=shop

28
Du tar fel, jag tog inte upp eller försvarade hans argument. Jag länkade till vad han skrev, då det är aktuellt i debatten. Eftersom det verkade uppröra dig frågade jag om du också hade kritiserat honom direkt.

Sen att jag anser att hans argument väger tyngre än IFPI:s är en annan sak.

29
Och ang Frankrike: Straffet för ett brott bör på något sätt stå i relation till den skada det gör för offret (eller samhället). Hur väljer man ett lämpligt straff gör ett brott som man inte ens kan visa gör någon skada? Jag vet att många anser något annat, men var är bevisen?

30
Phil: Ang Herr Schwartz, har du framfört denna typ av kritik till honom? Man kan ju göra det lite taktfullare än att kalla honom tönt, men det vore intressant att höra hur han bemöter den.

31
Ovanstående är förstås utöver att man vill ge rätt att lämna till "upphovsrättsinnehavare" och inte bara till polis eller åklagare.

32
Kanske för att förslaget är förbenat dumt och visar på hur dålig koll ministrarna har på hur internet fungerar (rent tekniskt) och vart utvecklingen är på väg. Givetvis är det bra att de i alla fall inte vill följa Frankrikes exempel.
Men fråga annars Swartz exempelvis. Läser man kommentarerna verkar det som han ganska ofta svarar.

33
Letade upp denna, våra ministrars, Ask och Liljeroth, förslag:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_972903.svd

Mer info om utfrågningen:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=45&sq=1&ID=igakfb7D8_4_1

Christian Engströms kommentarer...:
http://christianengstrom.wordpress.com/2008/04/04/riksdagsutfragning-i-teknikens-bakkant/

Upprop på Expressen debatt innan utfrågningen:
http://www.expressen.se/debatt/1.1106933/i-jakt-pa-fildelare-offras-medborgarnas-integritet

Oscar Swartz förklarar ovanstående upprop:
http://swartz.typepad.com/texplorer/2008/04/samlat-upprop-f.html

34
Det är inte Piratpartiet vi pratar om här, så även om de kanske vore positivt inställda till en ändring av upphovsrätten är det de förslag till ändringarna i lagen som regeringen har lagt fram som är på spel just nu, vad jag kan förstå.

35
MrPhil: Det är ju precis vad de gör. Det här handlade om att visa att en ändring i lagen inte är nödvändig.
Men på vilket sätt skulle en lagändring påverka deras vision att distribuera sin musik på sitt sätt?

De menar, antagligen då, att lagförändringen är negativ av andra anledningar och visar att man inte måste ändra på lagen för att vara ett fungerande musikbolag. Tes: Ändra branschen, inte lagen.

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 12