Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Andy Lundgren

Sidor: 1 2 3
1
Studio, produktion och övrigt / SV: Lightweight Corner Absorber
« skrivet: 05.12.2008, 00:56:26 »

Tack!

Måste hålla med om att denna kontruktionen är genial! Who needs svårbyggda otympliga träramar?  B)

2
Studio, produktion och övrigt / SV: Lightweight Corner Absorber
« skrivet: 04.12.2008, 16:36:37 »


Man popnitar ihop en liten metallkonstruktion. Profilerna är så kallade gipshörnskydd egentligen och väger ingenting. Därav Lightweight i titeln, Einstein!



Var tusan köper man dessa ramar? Har letat överallt, men det är ingen som ens fattar vad jag frågar efter i byggbutikerna...  :blink:

3
Studio, produktion och övrigt / SV: Basfälla i taket?
« skrivet: 05.09.2008, 20:35:04 »
Låter rimligt...

Kanske två basfällor, en till vänster och en till höger om lyssningspositionen?
På så sätt får jag fällorna 38% in i rummet, där jag sitter, men samtidigt vanlig
dämpning rakt ovanför mig...

4
Studio, produktion och övrigt / SV: Basfälla i taket?
« skrivet: 05.09.2008, 20:29:37 »
Men är det inte minst bas precis där ljudvågorna släcker ut varandra?
En basfälla borde ju rimligen göra mest nytta där basen hörst mest, eller?  :unsure:
Och då skulle jag ju spontant gissa att basfällan borde placeras närmare den bakre väggen.
Akustisk fysik är svårt...

5
Studio, produktion och övrigt / SV: Basfälla i taket?
« skrivet: 05.09.2008, 12:26:16 »

Intressant!

Har ni någon teori om var i sidled/djupled en sådan konstruktion skulle fungera bäst?

6
Studio, produktion och övrigt / Basfälla i taket?
« skrivet: 03.09.2008, 23:11:30 »

Ok, detta är förutsättningarna:

Kontrollrummet är ca 6.5 meter djupt, ca 5 meter brett, och har en takhöjd på ca 3 meter.
Enligt mätningar spökar 50 Hz, och ger utsläckning vid 100 Hz, samt peak vid 200 Hz.

Innertaket är av kassett-typ. Samma som finns på kontor och i skolor. Jag har bytt ut
modulerna rakt ovanför lyssningspositionen mot klass A-absorbenter. I resten av rummet
hänger klass C-absorbenter. Varje modulenhet är 60 x 120 cm.

Kan jag teoretiskt sett ta bort en eller ett par av dessa moduler och skapa en basfälla?
Ovanför innertaket taket finns ett utrymme som är ca 50 cm högt.

How about it?


7

Jag minns när jag hade min hemstudio i replokalen för många år sedan.
Då hade vi en bit heltäckningsmatta i ganska styvt filtmateral, som stod ihoprullad
på högkant. Den som sjöng fick precis plats, och sedan var det bara att låta bomen
på mic-stativet sticka in genom öppningen.
Grejen är att det lät helt perfekt, och detta trick måste ju vara den billigaste lösningen
man kan tänka sig. Enda begränsnigen är ju att sångaren inte får ha anlag för klaustrofobi...  B)

8
Studio, produktion och övrigt / SV: Bornemarks Broomstick bass
« skrivet: 04.03.2008, 21:46:18 »

När vi ändå har Broomstick på tråden...

Hur bra är egentligen Bornemarks basplugg, och har det kommit någon annan liknande plugg
sedan Broomstick dök upp? Det är ju trots allt många år sedan nu.

9
Studio, produktion och övrigt / SV: Sennheiser MD-421
« skrivet: 02.02.2008, 00:20:00 »
421:orna går på tyska ebay för 140-160€, säljs flertal per vecka.

Man hänger dom framför 4x12", det är deras främsta användningsområde.

Och pukor.

Och blås! Bästa trumpetmicken!
Den går även utmärkt att använda till sång. Lyssna på Cardigans!

10
Studio, produktion och övrigt / SV: SSL/Soundscape Mixpander 5
« skrivet: 22.01.2008, 13:45:51 »

...och då har du inte ens nämnt hur bra Soundscape låter!  B)

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudtest av 1176?
« skrivet: 15.01.2008, 23:19:58 »

Om man vill veta hur 1176 låter i största allmänhet finns det ju två klassiska paradexempel.

"Do you think I´m sexy?" med Rod Stewart spelades in av en producent som gästjobbade i en
studio som "bara" hade fyra exemplar. Han berättar i en biografi om hur han ringde runt vänner
och kollegor för att låna ihop fler, och till sist insåg att han hade en 1176:a på varenda kanal
i mixen.

Paradexempel 2: Trum-introt i "Do you love me?" från Kiss Destroyer säger väl allt?  B)

12

Måste som vanligt slå ett slag för DYNAUDIO BM-5.
Har fortfarande aldrig hört en bättre monitor under 15 000 :-!

13
Studio, produktion och övrigt / SV: Gitarren direkt in i preampen?
« skrivet: 17.09.2007, 22:24:23 »

Du behöver inte förstärka en signal från förstärkaren. Använd preamp, eller använd gitarrstärkarens preamp.
Den kommer sannolikt att låta skitigare, eftersom den inte är anpassad för "hi-fi", utan för att skicka signalen
vidare till slutsteg/högtalare. Men skitigt kan vara bra...

14

Man brukar dessutom lägga till "SE" framför sitt VAT-nummer, och två nollor efter.
Åtminstone om man har F-skattsedel. Vet ej varför, men min ekonomitant har lärt mig detta.

VAT-numret 12345 ska alltså se ut såhär på en EU-faktura: SE 12345-00.

15

...du följer med en kompis på fotbollsmatch och ska kommentera
spelet på mittfältet och hör dig själv säga mellanregistret...

16
Studio, produktion och övrigt / SV: Alkohol hjälper mig
« skrivet: 20.08.2007, 22:41:09 »

Appropå Beatles...

Jag läste nyligen en intervju med George Martin, och han tyckte det var mycket lustigt att alla förknippar Beatles musikskapande med droger. Tydligen var de helt nyktra när de skrev och arrade sina låtar. Däremot brukade de ibland försvinna till fikarummet innan det var dags att spela in, och kom tillbaka lite fnittriga och generade. Om man ska tro George Martin var alltså Beatles nyktra när de skrev och lite jazztobak-fnittriga när de spelade in. Kanske ett vinnande koncept?

17
Citera
Skådisar brukar älska sin röst, och har som jobb att leverera en text naturligt.

Nu tänker du nog inte på svenska skådisar va? Det finns ingen skådespelare i sverige som levererar texter naturligt. Förutom Kjell Bergkvist då, men jag tvivlar på att han tar speakerjobb.

Har som jobb, sa jag... Jag sa inte att de lyckas...  B)

18

En orutinerad speaker låter aldrig bra. De flesta som saknar erfarenhet av att exponera sin
röst kan inte slappna av tillräckligt. Om du inte har tillgång till speakerproffs, så finns det
alltid skådespelare man kan kontakta. Lokala teatern, eller t.om via arbetsförmedlingen.
Skådisar brukar älska sin röst, och har som jobb att leverera en text naturligt.

Ett regitips är att be speakern föreställa sig att hon läser texten för er i kontrollrummet.
Ett annat är att be henner le när hon läser. Det brukar faktiskt låta mer övertygande då!

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Sportlåtar vi helst glömmer!
« skrivet: 30.07.2007, 00:14:54 »
Spånka NKPG gjorde ju Mali Baryard-låten, hette nåt i stil med Do you wanna ride my horse.. riktigt dassig.. iofs är jag ingen Spånka-fan heller.. :lol:

Det roligaste av allt var ju att den hette "I love horse. Do you wanna ride?".

("Jag älskar heroin. Vill du prova?")  :wacko:

20

Låter som en helt vanlig dag med Cubase!  ;)

Jag använder en egen sampling av en klassisk metronom som jag väljer
i metronome-setup. Ungefär en gång var tredje månad har Cubase själv
tagit bort den. Jag har slutat att bli upprörd. Det är bara att ladda upp
samplingen igen och spara på nytt, och se hur länge det funkar...

21
Tycker defintivt att 8000-serien är ett steg uppåt/framåt.

Ja, alla säger det. Man borde kanske lyssna på dem...

I övrigt håller jag med om att Genelec varit ganska överskattade genom åren.
Senast jag jobbade i en studio med Genelec upplevde jag EXTREM hängmatta...

Säger det igen: DYNAUDIO!!!  :D

22
Rosetta va det ja, det där med att lära mig tjejnamn har alltid varit svårt :P

Rosetta är inte ett tjejnamn, utan en stad i Egypten. Det var ju där man hittade "Rosetta-stenen"
som blev nyckeln till det hierorglyfiska alfabetet. En länk mellan forntid och nutid, alltså.
Det är förmodligen det Apogee syftar på. Den magiska länken mellan det gamla analoga och
det nya digitala. Man får ändå säga att de har pretentioner på den fabriken...


23

Närfältsmonitorer har i regel en begränsad "sweet spot". D.v.s. du måste sitta på rätt plats
med högtalarna rätt placerade för att det du hör ska vara rättvisande. I gengäld blir det du
hör på denna plats mycket rakt, förutsatt att monitorerna är bra förstås.
Hifi-högtalare byggs med helt andra avsikter. De konstrueras i regel för att låta "snyggt"
och behagligt, och för att ljudet ska spridas så att det låter ungefär likadant var du än
befinner dig i rummet.

Alla högtalarkonstruktioner är kompromisser. Någonstans mellan bas och diskant ska ljudet
delas upp i minst två element, och hur denna delningen görs är avgörande för högtalarens
egenskaper. Nästan alla hifi-högtalare byggs med "mjuka" delningsfilter som skapar små dippar i
frekvensspektrat. Det ger ett mjukare ljud, och detta försöker man undvika i monitorer.
Men eftersom det är svårt att bygga en högtalare med rak frekvensgång som låter bra,
kompromissas det en hel del i närfältsmonitorer också. Speciellt i billiga kinamonitorer!

Dynaudio BM5! Där har du en högtalare som både låter bra och rakt!  B)

24

Om det bara gäller lyssningen hör du ju själv vilken D/A du tycker låter bäst.
Jag kör t.ex min CD-spelare med S/P-DIF genom Soundscapes D/A, eftersom
det låter betydligt bättre än Marantz inbyggda. AB-test är det som gäller!

Men på andra hållet blir det mer kritiskt. Med en A/D som låter hyfsat men
har vissa tillkortakommanden summeras problemen långsamt upp när du
spelar in fler kanaler. Och är du då dessutom osäker på om det låter bra i
D/A-ledet är de lätt att tappa kontrollen. Det är väl därför nästan alla
studios skaffar Apogee-burkar direkt. De anses ju låta så bra att man kan
släppa hela detta problemet. Men det finns de som dissar Apogee också...  :mellow:

25
Om kontrollrummet.com / SV: Hur fungerar "KARMA"?
« skrivet: 20.06.2007, 23:26:37 »

Men vad är det för gröna, röda och gula rektanglar som syns ovanför karman?
Kan man få gult och rött kort också?  :blink:

26

Jag snackade med Zima häromdan om Reference C. Är det den du är ute efter?
Jag är sugen på en sådan, men har inte hittat många som har en, eller har jobbat
med den. Verkar vara en mycket speciell mick...

Jag har en och har jobbat med den i lite över ett år nu...
Den är otroligt lätt att jobba med och har en speciell karaktär på både sång och gitarr... :rolleyes:
Tillsammans med 610:an och lite kompressor är den sååå grym...  ^_^
Kolla claesses test site... så kan du bilda dej själv en egen uppfattning...

Ha D
 

Nu blir jag ännu mer sugen. Sitter ju inne med en 610...
Hade annars gissat att Manley hade lite för grym output för den preampen, eftersom
610:an spricker så lätt. Jag söker egentligen den perfekta micken för tal, och såg i Mix Magazine
att Mr.Fontaine (som gör typ alla trailer voice overs i Hollywood) använder Reference C.
I Classes test lyckades jag bara ladda hem mp-3:an, och den filen lät väldigt likt SE Z-5600, som
i och för sig är en trevlig mick den också... Jag får nog låna hem en Manley och testa...
Svårt det här...  :blink:


27
Nu vet jag inte om det är ni eller jag som har missuppfattat frågan men frågan gällde väl om vi, som är här inne, har några gimmicks, eller?

Själv så spelar jag alltid barfota men det hade från början sina anledningar och har nu blivit en grej.

Är det du på avataren? Smoking och barfota är ju en unik gimmick!  B)

28

Aha... 32 bitar! Det stöter man inte på varje dag...

29
Ref. C finns naturligtvis också med på min testsite - om någon skulle ha missat det... ;)

Jag har hört kommentarer om att den är lite vass - men något sådant upplevde inte jag testade.

Imponerande testsite!

Men av någon anledning kan jag inte spela upp ljudfilerna i något program!
Mediaspelaren i Windows "kan inte spela upp filtypen", och om jag importerar
filerna till mitt editeringsprogram säger den "okänd filtyp"...  :(

30

Jag snackade med Zima häromdan om Reference C. Är det den du är ute efter?
Jag är sugen på en sådan, men har inte hittat många som har en, eller har jobbat
med den. Verkar vara en mycket speciell mick...

31
Studio, produktion och övrigt / SV: On/Off på preamps...?
« skrivet: 14.06.2007, 17:26:44 »

Man kan ju alltid köpa en fördelardosa med strömbrytare på Clas Ohlsson, om man vill slippa dra ut sladden alltså...  :unsure:

32
Studio, produktion och övrigt / SV: Alla kan sjunga.....
« skrivet: 12.06.2007, 10:47:32 »

Dålig musik kan vara det bästa som finns! Men bara förutsatt att den är ärligt menad
och att artisten brinner för sin sak. När någon medvetet gör sig dålig är det ungefär lika
roligt som en cricketmatch...  :mellow:

33
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 29.05.2007, 22:12:57 »
Vad skulle ABBA vara utan
Tretows kompressorpump?
Ja, frågar du mig som aldrig varit impad av ABBA-soundet o inte tycker att pump-effekten låter annat än fult, så blir ju svaret att det skulle varit bra mycket bättre.  ;)

Ok, men Phil Spectors produktioner då? De låter väl ändå ganska coolt, eller..?  B)

34
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 28.05.2007, 22:01:26 »

Att minska dynamiken med kompressorer, flera i serie, är inget nytt. Speciellt inte om LA-2A är inblandad.
Det är inte samma sak som transientslakt. Klart att en kompressor får höras! Vad skulle ABBA vara utan
Tretows kompressorpump? Moderna peaklimitatorer däremot, är till för att radikalt förminska det man kallar
"crest", alltså utrymmet mellan RMS och peak. Detta är inte tänkt att höras, utan görs enbart för att öka
volymen. Volymkriget i sin tur har gjort att detta missbrukas och överdrivs, vilket ger ett obehagligt och
livlöst ljud. Precis så som det beskrivs i den utmärkta lilla filmen i början av tråden.


35
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 28.05.2007, 00:01:33 »
Det heter väl endå starkt, starkare, starkast när man talar om volym?  :blink: "Högt" talar man ju om när det handlar om tonhöjd...

Volym kan bara ökas och minskas. Nivåer, däremot kan höjas och sänkas...

I övrigt är väl det mesta nu sagt i en bra och relevant tråd.
Jag köpte the Killers förra platta i höstas, och kan faktiskt inte njuta av den.
Varje gång jag sätter på den blir jag besviken över hur äckligt den låter.
Dessutom gör ju limiterings-sjukan att viss musik inte längre går att ge ut på skiva.
Tänk er "Creep" med Radiohead mastrad och utgiven 2007! 
Den sortens kontrast mellan vers och refräng finns ju inte längre.
Sorgligt att vi ska lämna efter oss en epok av söndermosat ljud. Som den ständigt citerade
Bob Katz säger, får vi nog finna oss i att man i framtiden kommer att betrakta vår tid som en
tragisk parentes i musikhistorien. För det vänder väl snart..?  :mellow:

Sidor: 1 2 3