Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Elof

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 12
141
Studio, produktion och övrigt / SV: Trumbilds...
« skrivet: 04.03.2008, 22:44:14 »




IDF! Har du kvar Sonorkitet?

Jag har ju ett liknande, och pajjade min pukhållare för några dagar sedan. ILLA eftersom det är så gamla grejjer.
Den bara gick rätt av efter ett slag.
Du har inte sett någonstans man kan få tag på en? Eller kanske spelar du inte så mycket på kitet och vill sälja den? ;)
Eller har tips om nåt med samma diameter?

Tills vidare blir det virvelstativ, vilket innebär att en jävla massa ton försvinner ur pukan. HEJ.


142
Studio, produktion och övrigt / SV: Grym virvelmick!
« skrivet: 23.02.2008, 21:47:37 »
Jag är också intresserad av detta! Har du provat 91an än stolle? Någon som har ljudklipp i sådant fall?

Har just nu ingen virvel mic jag är fullkomligt nöjd med, kommer man nånsin hitta? :P

Jag tycker tveklöst att du ska köpa/testa en m201. Cirka 500 spänn dyrare än sm57 och nästan 500% bättre :)
Jag vet inte vad man kan använda beta 91 till... Antagligen det mesta, men det kan man med m201 också.
Enda gången min 57a åker fram (och passar bättre än m201) är när det ska spelas in gitarrstärk och då tillsammans med en R84.
Ett annat alternativ är ju att köpa en billigare småmembranskonding, det funkar också nästan alltid bra och låter snyggare än 57.


143
Studio, produktion och övrigt / SV: Förvaring av mikrofoner
« skrivet: 15.02.2008, 14:22:58 »
kassaskåp om mickarna är dyra.  ;)
och ståendes om du har bandmickar, annars kan banden töjas ut och bli slappa..  :wacko:

Fast det tar ju en jävla tid och gäller väl bara mickar med långa band? (förvarar mina R84or så, men jag tvivlar på att det spelar någon roll om man använder dem med jämna mellanrum och inte har dem liggande i långa perioder).
Inte tror jag att beyer förvarar sina små bandmickar ståendes innan leverans, eller butikerna heller för den delen.
Hur är det med Coles då, med gigantiska magneten borde inte heller spela någon roll? Iaf extremt liten...

Förvarar mina mickar i deras boxar och trummickarna i ett case till ett JJlabs mickpaket, det var väl ungefär det som var det bästa med mickpaketet :)


144
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 09.02.2008, 12:12:06 »
Har precis (till slut) beställt en sån här:



Kommer sitta som ständig gitarrförstärkaruppmickingspr eamp ihop med 421'an och en billig bandmik.
Samt användas som kompressor/eq vid mix.
Ja, och bas D.I.

Grymt! Hade en DC2 kompressor förut som var mycket prisvärd (och bra på elgitarr). Har aldrig prövat preampen eller EQ men EQn sägs ju vara fin, jag tror det kommer bli en bra gitarr-kompis!

145
Jag tänkte också hojta till med m130. Har prövat m160 och de ska väl vara väldigt lika (ljudmässigt, förutom att m160 är njure), eftersom de är tänkta ihop? m160 är iaf en riktigt bra mick, en av de brajtare bandmickarna vilket kan vara kul att ha som första bandmick. Fast det kanske inte är det första? Eh, jaja :)


146
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 04.02.2008, 14:53:04 »
Kunde inte hålla mig, den lät över förväntan :)



147
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudtest av 1176?
« skrivet: 23.01.2008, 17:47:10 »
Jag funderar, har du nån Audix D6 mikrofon Elof? Vad tycker du om den jämfört med EVn? Audixen är lite väl extrem i sin frekvensåtergivning i mitt tycke, framförallt i basen. Hur skulle du jämföra dessa två?

Tycker att Beyern låter mycket bra på virveln, oprocessad?

Har ingen D6, aldrig prövat den på kagge utan bara på virvel. Det är ju ingen virvelmick direkt, men det lät häftigt och klickigt. Jag har en känsla av att 868 är någon slags "medelväg" mellan kaggemickar. Den börjar dala tidigt, redan vid 5-6 k om jag inte minns fel. Ganska snäll mick, jag föredrar den framför d112 och b52 som är mer hypade i både diskant och bas.

M201 har i det här exemplet typ 2-3 db lyft från 4 k och uppåt, det är väl ungefär vad man behöver göra med den, bra mick! :)

148
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudtest av 1176?
« skrivet: 23.01.2008, 00:01:06 »
Det är ju inte så att man gärna använder kompressorn så extremt på trummor, förutom rumsmickar möjligen. Jag brukar låta den ta rätt lite för att framhäva attack i kagge och virvel, vilket fungerar väldigt bra jämfört med annat jag prövat (och det börjar bli en del grejjer nu). Det är knappast så man behöver kämpa med kompressionen för att få extra attack i slagen.

Angående sången. Eftersom sången är inspelad i ett ganska stort rum på ca 50 kvm, dock dämpat och med (vad jag anser) fin akustik. Så tar reflektionerna lite tid på sig att komma tillbaka till micken, men när det blir ett lite längre paus mellan orden, man komprimerar en jävla massa och kompressorn hinner tillbaka så hör man såklart rummet. Det går att få det ännu mer påtagligt med kortare, allt beror ju på rum, releasetid och sångstil.

God natt!

149
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudtest av 1176?
« skrivet: 22.01.2008, 22:12:19 »
NUSÅ!

Jag körde en loop med kagge (Sonor, mick: EV N/D 868) och virvel (Tama lönn 14x6,5, mick: beyer m201) genom 1176.
Jag komprimerade alltså både virvel och kagge samtidigt, tycker det säger mest om attacktider och karaktären på maskineriet.

1176 klon på trummor

Upptakten och första fyra takterna är okomprimerade, sedan ökar kompression och det laboreras med attack och releasetider.
"All in mode" hörs när det låter som värst och klickar till som fan vid transienterna. Ni får ursäkta volymskillnader som uppstår ibland, så blir det lätt när man rattar realtid.

Sedan har vi sången, inspelad med en Neumann tlm49 genom en UA 610, har adderat lite extra diskant för att man ska höra bättre hur den behandlar höga frekvenser vid hård kompression. Första frasen är ren, sedan kommer samma fras om och om igen och kompressionen ökar för varje repris. Attack- och releasetider behålls ganska lika. Kort attack (ja, jag vet att kontrollerna är "baklänges" om någon undrar) är typ det enda man kan ha, den längsta attacktiden är inte speciellt lång. På UAs reissue så sträcker den sig från 20-800 microsekunder (inte milli alltså) så det handlar om jävligt snabb attack. Releasen sträcker sig däremot över ett mycket större område.

1176 klon på sång

Har även 24/44,1 wavar om nån vill ha.

mvh /Elof


150
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudtest av 1176?
« skrivet: 21.01.2008, 13:31:17 »
Får man lite snällt fråga Elof hur det går med ljudfilerna? skall snart göra en beställning på lådor och behöver veta ifall jag ska beställa en 1176 låda också :rolleyes: :)

Ni får ursäkta, jag har det jäktigt nu. En vän kommer och hjälper mig att bygga klart i studion idag (han får lite fläskpannkaka för besväret), har nämligen bytt lokal och alla grejjer är inte uppe ännu. Jag trodde att jag skulle hinna koppla ihop grejjerna förra veckan, men icke då. Jag sätter en deadline: senast imorgon kväll! Då är filer uppe.

I vilket fall så tycker jag du ska beställa en 1176-låda. Det är inte fel att ha en sådan kompressor om man betalar 3-4 tusen (eller vad det nu är?) för den. Men se till att den blir rätt byggd och att någon som kan sin grej kollar det, annars är ju risken att man gör sig själv besviken.

151
Studio, produktion och övrigt / SV: MIKROFONTEST Pukor(Cad m179)
« skrivet: 20.01.2008, 14:55:00 »
Intressant synvinkel Elof!

Tycker det är lite konstigt hur man ser på seriösa poduktioner i stora studios hur dom använder 421or och 441or på löpande band isådana fall, om kondingarna generellt skulle vara bättre? Dock kan jag tänka mig att Cadarna inte fungerar så bra på pukor mindre än 13", då dessa pukor inte har så mycket i nedre registret vilket utan diskusion är CAD'ens starkaste sida! men tål att provas iallafall.

Det som är bra med CAD'en är även att den har möjlighet till hyper-cardioid vilket är skönt vid puk mic'ing, trots att den inte stänger ute ljudet lika effektivt som hyper-audixarna.

Jag tror och tycker inte att kondingar generellt är bättre på pukor, men de är iaf minst lika bra som dynamiska mikrofoner, det är ju bara att man hittar nåt som passar spelet/låten/soundet man vill åt.
421 kan låta grymt bra på pukor, men den läcker fult och mycket (dock inte lika fult som sm57). Jag tror det har med att göra att 421 är någon slags klassiker, som alla har. Och varför pröva nåt nytt när det alltid funkat så bra? hehe.

Som du säger, man kan ju köra dynamiska mickar på mindre pukor och kondingar på golvpukor till exempel.

Det här med hypernjure är ju trevligt, i vissa situationer. Körde nästan alltid mina NT2or i 8 läge. Har den det också? Kanske inte så kul med 8 på pukorna i ett mindre rum när det studsar tillbaka fort. Men "nollpunkten" i en 8 stänger ute ljud mer än både hyper- och vanlig njure.

Det kan ju vara kul att jämföra läcket mellan de olika lägena. Jag skulle nog tro att läcket är snyggare i vanlig njure än hypernjure. Personligen har jag hellre lite mer, snyggare läck (som gör sig bättre ihop med OH/rum) än lite mindre och äckligare, som i slutändan ger mer bekymmer pga att det inte kan "smälta ihop" med något annat i trumsetet.

Lycka till med CADarna, det blir säkert jävligt bra :)

152
Studio, produktion och övrigt / SV: MIKROFONTEST Pukor(Cad m179)
« skrivet: 20.01.2008, 13:16:15 »
Alltid skoj med test. Men, det är klart CADen låter mest tilltalande eftersom du jämför den mot dynamiska mickar. Den låter som en helt vanlig stormembranskonding på pukor liksom (tycker jag). Att jämföra en kondensatormick med ett gäng dynamiska mickar är väl inte riktigt rättvist. Har själv gjort liknande test och inte helt oväntat så överglänste NT2-A de dynamiska mickarna. Det vore ännu roligare att jämföra ett gäng kondensatormickar.

I5an lät riktigt kackigt ja.

Jag kommer på mig själv med att spontant tycka att det låter ju fläskigt och bra om CADen och diverse andra kondensatormickar, men har upptäckt (efter många truminspelningar) att mellanregistret ofta blir lite underrepresenterat med kondingar i ett helt trumset och i en mix, det kan bli för "bulligt" ljud, särskilt om man går lika nära som med en dynamisk. Det går dock att få jävligt bra klick (konding på metalpukor = sant).

Körde länge NT2-A på pukor och gillade det (lät stort), sen sålde jag dem och gick till NT5, som faktiskt lät ännu trevligare (inte minst läcket). Nu när jag nyligen lyssnade tillbaka på gamla inspelningar så tyckte jag att D2 lät riktigt bra, med (en bra inställd) EQ. De tränger igenom med sitt mellanregister i mixarna. Det slutade med att jag sålde D4, fanns liksom ingen anledning att ha kvar den eftersom D2an lät bättre på golvpuka efter lite simpelt EQande.
Väldigt nyligen prövade jag C414 på pukor oh de fångade ett mycket bättre mellanregister än NT2-A, fick lyfta lite såklart, men det fanns där.

Så vad vill jag säga med det här? Tänker bara högt :) Först när jag prövade kondingar på pukor kändes det som "this is the shit! kommer aldrig gå tillbaka till det tråkiga och instängda ljudet med dynamiska mickar". Det var lite nyhetens behag, så att säga. Jag vet inte vad man ska säga, den låter bra CADen, men sälj inte dina audixmickar ;) Eller 58orna för den delen, snyggt mellanregister där.

153
Ett beggat motu 828 mkII är nog bland det mest prisvärda du kan hitta.

Tänker du på FW eller USB?
Som du ser tidigare i tråden konstaterar jag att det är stor prisskillnad på dem.

Jag tänker på FW. Det ligger flera uppe på vendolin nu...

154
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudtest av 1176?
« skrivet: 15.01.2008, 01:30:51 »
Riktigt bra låtar! Är du inblandad i musiken själv också, eller har du producerat?

Tack!

The search har jag producerat och mixat. Bara just "other people" på myspace, men 5 låtar på deras kommande album.

Hard as Nails är en egen låt som jag skrivit, framfört, mixat och mastrat. Försöker få ihop en soloskiva, om man ändå kunde köpa tid!

Jag ska försöka få till 1176filer i veckan. Har mycket inspelat material som bara är att köra igenom.

155
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudtest av 1176?
« skrivet: 15.01.2008, 01:27:05 »
Elof, you are the man!!

Tack för hjälpen.

Det enda jag egentligen kan säga är att jag tycker sången på other people låter jävligt bra, har det mycket med kompressorn att göra? Han kan ju ha bra mikrofon teknik också.

Ifall du hade kunnat köra någon line grej genom 1176an och live-komprimera lite hade varit enormt tacksamt, lättare att höra karaktären på en kompressor ifall man hör lite live-komprimering jämfört med a/b test, och, horribla tanke, endast kompressorn som jobbar och inga originalfiler, vilket är det mesta jag hittat i fallet.

Kan ju visa på en del, gillar man det man hör är förmodlingen inte kompressorn en dålig länk i kedjan,  B)

Jag kan ju säga att jag gärna hade valt en annan mick än m201 så här i efterhand på Hard as Nails, ack...

Kan säkert ratta lite live på några filer snart...

Hade du någon undermick?

Jag personligen har inte hört en enda virvel mick som känns "THIS IS THE SHIT" vid första öronkastet, det krävs ofta mycket efter arbete med frekvenskurvan för att hitta rätt.

Audix I5 är aldeles för brötig i basen, M201 är omotiverat krispig av de tester jag hört, känns o balanserad.

Nej, inte på Hard as Nails.
Men jag var lite otydlig. Jag menade att jag gärna hade haft en annan mick än m201 till sången :)

Till virvel så tycker jag att m201 utan tvekan är det bästa jag prövat och då jämför jag med e604, audix D2 och D4, sennheiser MD421, sm57 och diverse småmembranskondingar. Om du får för mycket bas kan det ju också bero på att du mickar för nära och pekar för mycket neråt och inåt mitten av virveln med micken. Jag brukar ligga nästan vågrätt med skinnet och kanske 5-6 cm över virveln ute vid sargen, brukar inte behöva göra mycket med virvelljudet om man stämmer och slår rätt...

Har hört fantastiskt bra inspelningar med både sm57, e 604 och 421. Så det handlar ju mer om att ha bra grundljud, placera rätt och välja rätt signalkedja, som alltid :)


156
Ett beggat motu 828 mkII är nog bland det mest prisvärda du kan hitta.

157
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudtest av 1176?
« skrivet: 14.01.2008, 11:13:01 »
Elof, you are the man!!

Tack för hjälpen.

Det enda jag egentligen kan säga är att jag tycker sången på other people låter jävligt bra, har det mycket med kompressorn att göra? Han kan ju ha bra mikrofon teknik också.

Ifall du hade kunnat köra någon line grej genom 1176an och live-komprimera lite hade varit enormt tacksamt, lättare att höra karaktären på en kompressor ifall man hör lite live-komprimering jämfört med a/b test, och, horribla tanke, endast kompressorn som jobbar och inga originalfiler, vilket är det mesta jag hittat i fallet.

Kan ju visa på en del, gillar man det man hör är förmodlingen inte kompressorn en dålig länk i kedjan,  B)

Jag kan ju säga att jag gärna hade valt en annan mick än m201 så här i efterhand på Hard as Nails, ack...

Kan säkert ratta lite live på några filer snart...

158
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudtest av 1176?
« skrivet: 13.01.2008, 20:47:16 »
Lyssnade igenom filerna och upptäckte precis att det inte finns någon som är ett bra exempel av före/efter. Alla filer som gått igenom 1176 har också fått lite behandling av en analog EQ, så det blir ganska missvisande att lägga upp.

Du har inte lyckats hitta några bra filer?

Har ganska ont om tid nu, men om jag får tid över så kan jag köra några spår direkt från omvandlaren ut och genom 1176.

Tills vidare finns det några låtar som fått 1176-behandling:

http://www.myspace.com/thesearchsweden (leadsång på låten "other people")

Hard as Nails (leadsång, kagge, virvel)

mvh /Elof

159
Vad roligt att du dragit igång det här igen!
Ska bli kul att höra den här lilla rackarn. Snygga rattar också, om man får säga så...

(Även kul att läsa inlägg från ett år sen. Skaffade ju precis lunchbox :))



160
Studio, produktion och övrigt / SV: Gaffatejp
« skrivet: 10.01.2008, 00:30:15 »
Är det bara jag som live tekniker som får gaffa och diverse annan tejp under skorna.. bruka rensa det efter ett tag men lika fort blir det ett nytt lager.. om jag inte rensar så behåller jag ett jämnt lager.. hur kan det vara såå???

Du går på fel ställen eller tejpar dåligt? ;)

161
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudtest av 1176?
« skrivet: 09.01.2008, 23:24:51 »
Tjoho! Visst har jag två kloner. Jag har aldrig jämfört dem direkt med UA-reissuen, men väl hört den och tycker såhär spontant att det inte är någon jättestor skillnad. Skulle gärna göra ett test med dem sida vid sida.

Det är just virvel jag skulle rekommendera den på, om jag hade bara en skulle den gå till virvel före båda sång och kagge. Men jag skulle inte själv köpa en kompressor för 16 tusen (eller vad den nu kostar?) för att ha bara på virvel. Det beror iof på hur mycket man tjänar på det man gör. Tycker också att de fungerar riktigt bra på gitarr, om man vill ha mer attack, eller bara en lite fetare ton, man kan även köra helt utan kompression.

Det finns bättre baskompressorer än 1176. Den kan vara kul att ha på sång om man vill få den tränga igenom och vara lite agressiv. Effektkompression går också att uppnå, riktigt pumpande.

Gitarr och virvel i första hand för mig iaf...

Det är också möjligt att använda 1176or som preamps eftersom de har en hel del gain. Det råder väl vissa skilda meningar om det här, eftersom de har 600ohms impedans vilket är lite lågt i många fall. De är ju inte gjorda för mickar, utan linjesignaler. Men jag har prövat, det funkar och ger ett speciellt sound. Om man gillar det är såklart personligt.

Jag skulle kunna leta fram lite filer på 1176 (mina kloner då) på sång, kagge och virvel. Om några dagar kan de komma upp. Då är sången inspelad med en beyer m201, som kanske inte är en värst föredömlig sångmick, menmen :)

Godnatt!


PS. nej, det är inget dyrt projekt, jämfört med priset på en originalenhet.

162
Studio, produktion och övrigt / SV: Röde K2
« skrivet: 23.12.2007, 00:39:07 »
oftast blir det brusigt när det är en dålig preamp. Jag själv skulle köpa en TL AUDIO IVORY II 5050. har hört bra om de men inte hört ngn själv.

Nu kommer jag och är bitter som vanligt. Ivory serien: tråkiga preamps, tråkiga kompressorer, okej eq. Det är ju alltid bra att få fler åsikter :)
Att köpa rör bara för att det är rör, är ju dumt, det gäller även mickar. Det finns många bra allroundmickar: AT4050, C414, NT2-A, U87... (som iof är lite dyrare). Har bara testat K2 framför kaggen en gång, den var schysst, fick ingen direkt uppfattning dock.

163
Man kan (brukar) splitta micken och ha en kanal som man bara skickar till monitor. Sedan kör man en kanal där man styr upp ett bra och tydligt sångljud med hjälp av EQ och kompressor, den går bara ut till mastern, inte till monitor eftersom det bara skulle runda när man komprimerar mycket.


164
Och jo minin uppför sig konstigt ibland för igår kväll så fick jag plötsligt utan nån som helst förklaring ganska lång latency när jag skulle lira in elgura. Det hade fungerat alldeles ypperligt bara nån minut innan. Jag hoppade till audio menyn och ökade på och drog ifrån för att se om det kunde ha blivit nåt sånt fel men tji samma oavsett vad jag ställde in. Sen bara fungerade det rätt vad det var men det kvarstod att det blev lite olika ljud från tagning till tagning. Den här typen av strul kan det ju bli i en PC oxå.

Ett tips i Logic Studio: Använd inga pluggar på mastern vid inspelning. Det har visat sej att det troligtvis är nån bug som gör att inspelade spår, när det fanns pluggar på Mastern, får en märklig delay. kommer säkert att fixas men tills dess så ska Master reglarna vara utan pluggar fram till Mix. / Mikke

Så har det alltid varit i Logic, det är iof inget konstigt och ologiskt problem, inte speciellt jobbigt tycker jag heller. Avhjälper verkligen full latencykompensation det här problemet Olof? Jag har för mig att det inte gjorde det i 7an.

165
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 09.12.2007, 18:29:59 »
Vad gör "nickel", "discrete" och "steel" omkopplaren?

De byter mellan olika utgångstransformatorer i preampen. Jag är ingen hejare på elektronik, men det sägs ju att det är transformatorerna som bidrar mest till "soundet" i en preamp. Det blir lite som att ha tre olika karaktärer på ljudet i en preamp, vilket känns jävligt intressant att pröva på... :)

166
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 07.12.2007, 15:31:47 »
Både gitarren och preampsen är väl lite fulsnygga, det gillar jag :)

Shadow Hills-grejjerna har inte kommit ännu, men det ska bli riktigt kul att testa sedan!
Hoppas man inte köpt grisen i säcken nu  :ph34r: Har ju aldrig hört grejjerna, men någon ska väl chansa och vara testkanin, hehe...


167
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 07.12.2007, 11:19:08 »
Har också lyckats fylla på lite så här inför julen...

En Johnny Hallyday signature tele:



...och två stycken Shadow Hills GAMA preamps:



Guld är ute, svart ska det va :)

168
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 06.12.2007, 20:29:20 »
Två nya mikrofoner är beställda:

__
En Lawson L47MP MkII och en RoyerLabs R-121






Du valde guld, haha! Stekare.
Det vore skitkul att höra lawsonmicken, för någon månad sedan var jag också skitsugen på den. Hoppas du lägger upp nåt!



169
Studio, produktion och övrigt / SV: Cymbaler.!
« skrivet: 06.12.2007, 11:53:35 »
Jag har väldigt svårt för tex A zildjian, jag tycker att de har på tok för mycket ljusa övertoner som ofta låter skit när man spelar in.
HHX, eller K zildjian funkar så otroligt mycket bättre. Om man inte spelar hård jädra metall, då behövs nåt som skär igenom gitarrväggen, typ Zildjian Z custom, som jag egentligen inte gillar.

A zildjian och typ Sabian AA och liknande serier låter mest "Boing", tycker jag.

De är sant att de har mycket övertoner, speciellt när de är helt nya. Det beror ju på mickar också, det är lite skillnad att spela in i china med antingen en studio projects B1, C414 eller bandmick :) Vissa trumset och cymbaler passar ju med olika mickval, såklart...

170
Studio, produktion och övrigt / SV: Cymbaler.!
« skrivet: 06.12.2007, 02:08:47 »
Cymbaler är ju jävulskt viktigt att välja rätt för inspelning. En krasslig cymbal kan förstöra en hel låt och det går ju inte direkt att komma runt det. Ändra lite på mickplacering kan ju göra en del, men cymbalen låter ju i stort sätt lika jobbigt ändå.

Letar fortfarande efter intressanta cymbaler som passar bra ihop och för inspelning.
Just nu är crasharna 16" och 18" A-zildjian projection, ska byta och skaffa en 19" istället för 16 tror jag.
Ridear är olika, två gamla Ufip och en handhammrad Istanbul. Hihatlock brukar vara olika kombinationer av några Paiste och några som jag hittade på myrorna för 20 pix styck. Ibland två överlock, ibland överlock under och underlock över, ibland dubbla över- eller underlock.

Kul att se vad folk har. HHX har funkat bra för mig på inspelning (av andra), också diverse Turkish och Zildjian K. Har tyvärr aldrig prövat Meinl...

171
Det var längesen man tittade in här. Kul och härligt med julskivan och rädda barnen. Kanske hinner jag komma, om förkylningen har lagt sig tills dess...

172
De är ju inte direkt jämförbara, eftersom alesisen bara är en omvandlare med line in, medan behringern har preamps.
Jag har använt båda ihop med ett motu 828mkII, behringer funkade skitdåligt och ville aldrig synka via adat, det blev rejäla klockproblem som hördes in på inspelningen. Prövade alla möjliga konfigurationer, hade ingen wordclock-kabel tillgänglig. Behingerns preamps är ju inget julgranspynt i mina öron heller... Ai3an har funkat klockrent ihop med 828mkII och andra ljudkort jag kört den med. Min uppfattning är således att behringern är ett lotteri eftersom den verkar fungera bra för vissa, medan Ai3 känns safe.

173
Färdiga produktioner / SV: I dont want to
« skrivet: 17.11.2007, 17:33:26 »
Fint stämning i låten tycker jag, bra låt, den kanske kan hitta till radio? Snyggt ackeljud, kunde vara lite tydligare i mellanregistret.
Snygg sång och snygga dubbningar, du sjunger bra och man hör att NT2an är en schysst mick. Det låter som du sjunger i ett litet rum som studsat tillbaka in i micken (inte så snyggt i mina öron), eller är det ett kort monoreverb?
Dov virvel, lite tung kagge och lite otydlig bas (som i dov, inte låg volym). Men som alltid så ska man ju inte lyssna för mycket på vad andra tycker  :ph34r:

EDIT: lyssnade igen, shakern i refrängen skulle kunna ligga på vänstersidan istället för tillsammans med riden i höger för mer breddkänsla.

174
Studio, produktion och övrigt / SV: Trumbilds...
« skrivet: 15.11.2007, 01:27:11 »
Hur låter dendär stacken? plåtarna ser ju grymma ut men ljudet skulle jag villa höra, har själv funderat på Meinls färdiga Stack

Den låter som en medelstor china som dör skitsnabbt.
Eller om du hört mars volta så låter den ungefär som Jon Theodores stack :)

Får man höra den på lördag? ;)

175
Tycker att VLAn är betydligt osynligare på 8db gr än CL1. Gillar vad VLA gör med virveln på den minst komprimerade filen, medan CL1an ger ett skönt tryck över kaggen och hela paketet. Om det ska vara en busskompressor för vanligt trumset skulle jag välja CL1an, den passar säkerligen också bra som en parallellkompressor för trumset om man smackar på rejält. Men, sen är det ju en rätt extrem prisskillnad mellan de här grejjerna...

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 12