Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Elof

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 12
106
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 30.06.2008, 19:13:17 »
Visst duger säkert A51, det finns mycket som duger. Om det däremot ska låta riktigt bra och man ska bli impad så får man gå längre upp i pris. Då gäller det ju såklart också att man har öron och lyssning så man kan uppskatta skillnaderna som blir, för då kommer man bli glad.
Ett bra OH par, ihop med bra preamps kan man ha mycket nytta av. Om det är riktigt bra grejjer kan de också jobba som sångmickar, gitarr, rum. Ja man kan ju använda paret eller ena micken till det mesta egentligen. Hur mycket pengar det är värt beror väl på hur mycket man själv uppskattar ljudet, hur mycket man använder grejjorna och hur lätt det är att tjäna igen pengarna man lagt ut genom att jobba med prylarna. Så brukar jag tänka.

107
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 26.06.2008, 23:30:15 »
Köpte en Beyer M201a idag. Så nu är det en Audix d6 och överhänget kvar ,och ett trumset förstås(och API preamps och Aurora-16 och, och, och....Ja det är en bit på vägen iaf.   

M201an är härlig, kör nästan alltid den på virvel.
Kolla in m160 om du vill ha mjukt ljud i överhänget och mångsidiga mickar.
Listan tar aldrig slut, det är hemskt!


108
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 25.06.2008, 22:54:54 »
Efter att ha lyssnat lite på din testsajt Claes måste jag erkänna att jag inte alls gillar Crowley and Tripp's Naked Eye. Den låter alldeles för hård och kall jämfört med de bandmickar jag testat (som AEA R-84). Inte det jag söker hos en bandmick. Men så föredrar ju du transparenta mickar har jag förstått  ;).

Det är ju alltid en smaksak vilket sound man gillar. Framsidan är mer "klassiskt" bandmicsljud, medan baksidan ger lite bättre respons i diskanten. Den är inte tung i botten, som många bandmicar kan vara - utan ger en mer naturlig respons.

Citera
Jag, Elof och Sounden gjorde en shootout för ett tag sen mellan en R-84 och en av JJLabs bandmickar och förutom det självklara att R-84:an lät mycket trevligare över i stort sett hela registret, så brusade micken från JJLabs mycket mer. Kanske inte avgörande då man spelar in trummor, men med en svag röst eller då man spelar in akustisk gitarr är det inte speciellt kul.

R-84 var som sagt min favorit innan jag testade den första C&T som jag fick i nävarna (Studio Vocalist). R-84 är också en mycket trevlig mic, som jag var på god väg att köpa själv när jag fick låna C&T för att spela in till testsiten. Sedan kändes det lite jobbigt ett tag eftersom jag ville ha en Studio Vocalist, men den var så j-a dyr. Sedan kom Naked Eye och var nästan lika bra - men dessutom med "dual voicing". :wub:


Bandmicar kräver förstås också en del av preampen, så de funkar mindre bra med preampar som inte kan ge mycket gain med lågt brus...
2 st R84 inkl AEA preamp och väska för runt 16000:- känns som(alldeles för mycket egentligen men) överkommligt ändå. En mik att använda på annat också, typ sång mm. Ja jag får se hur det blir.   

Om du kan få 2 R84or, preamp (trp?) och väska för 16, så är det en helt sjuk deal. Var hittar du detta?
Jag minns att jag betalade drygt 17 lax för mina R84or, utan väska, utan preamp. Det var iof över ett år sedan men då var det en bra deal  :wacko:


Detta gäller endast en mik ser jag nu..dessvärre.
Se länk: http://www.goldenagemusic.com/pdf/PROprice.pdf




Ja jag tänkte väl.

R84 genom API (512/312) är iaf en riktig höjdare på överhänget. Jag har inte prövat så många andra bandmickar, bara coles, beyer (m160) och JJlabs. Beyer M160 kan vara ett bra alternativ. Den är njure och har inte lika stor botten/nedre mellan som andra bandmickar. Dessutom är den kung på gitarrstärkare. Inte allt för dyr heller.


109
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 25.06.2008, 11:52:02 »
Efter att ha lyssnat lite på din testsajt Claes måste jag erkänna att jag inte alls gillar Crowley and Tripp's Naked Eye. Den låter alldeles för hård och kall jämfört med de bandmickar jag testat (som AEA R-84). Inte det jag söker hos en bandmick. Men så föredrar ju du transparenta mickar har jag förstått  ;).

Det är ju alltid en smaksak vilket sound man gillar. Framsidan är mer "klassiskt" bandmicsljud, medan baksidan ger lite bättre respons i diskanten. Den är inte tung i botten, som många bandmicar kan vara - utan ger en mer naturlig respons.

Citera
Jag, Elof och Sounden gjorde en shootout för ett tag sen mellan en R-84 och en av JJLabs bandmickar och förutom det självklara att R-84:an lät mycket trevligare över i stort sett hela registret, så brusade micken från JJLabs mycket mer. Kanske inte avgörande då man spelar in trummor, men med en svag röst eller då man spelar in akustisk gitarr är det inte speciellt kul.

R-84 var som sagt min favorit innan jag testade den första C&T som jag fick i nävarna (Studio Vocalist). R-84 är också en mycket trevlig mic, som jag var på god väg att köpa själv när jag fick låna C&T för att spela in till testsiten. Sedan kändes det lite jobbigt ett tag eftersom jag ville ha en Studio Vocalist, men den var så j-a dyr. Sedan kom Naked Eye och var nästan lika bra - men dessutom med "dual voicing". :wub:


Bandmicar kräver förstås också en del av preampen, så de funkar mindre bra med preampar som inte kan ge mycket gain med lågt brus...
2 st R84 inkl AEA preamp och väska för runt 16000:- känns som(alldeles för mycket egentligen men) överkommligt ändå. En mik att använda på annat också, typ sång mm. Ja jag får se hur det blir.   

Om du kan få 2 R84or, preamp (trp?) och väska för 16, så är det en helt sjuk deal. Var hittar du detta?
Jag minns att jag betalade drygt 17 lax för mina R84or, utan väska, utan preamp. Det var iof över ett år sedan men då var det en bra deal  :wacko:

110
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 23.06.2008, 23:37:19 »
Tack för ditt svar Elof.

Jag tänker så här. Bättre att lägga lite mer pengar på"rätt" mikar från början, det blir billigare i längden. Någon nämde R84, har förstått att Royer 122 erna ska vara bra mm. Har tittat lite på KM 184 samt känner en som har KM 84 till salu. Har också en U87a  som man skulle kunna komplettera med en till. Det finns lite olika vägar att gå men jag vet också vilket sound jag gillar och det är nog mer åt bandmik hållet misstänker jag. Rund och mjuk diskant snarare än knivskarp skärpa.

Fråga: Har du någon favorit på kicken, samt mickar du den med två (eller fler) mickar?
Förresten har du något trumset att rekomendera? Funderar på DW men mest för namnets skull..



Det är lugnt.... Patrik. Eller?  :huh:  :)

Köp en till U87 tycker jag då, skit i stereomatchning. JAM har flera beggade U87or vill jag minnas...

Kicken... Jag har kört på min EV 868 sen jag köpte den. Då valde jag den framför B52 och D112.
Brukar köra den ihop med någon stormembranare för att få lite extra skinn, men på sistone har den varit ensam i hålet på kaggen.

Trumset och märken har jag ingen stenkoll på. Jag bara slår och hoppas på att träffa rätt.

111
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra överhängsmikar.
« skrivet: 23.06.2008, 14:06:27 »
Handlar det om köp eller är det bara en allmän fråga?
Det är ju rätt stor skillnad på vad som är "bra" och vad som är "bra om man inte kan lägga så mycket pengar".

Jag tycker CM3 går bort, det finns många som gillar dem. De må vara "bra" med tanke på att de är jävligt billiga, men där slutar det tycker jag. Speciellt om man ska ha dem till OH. Då finns det bättre mickar för skvätten mer pengar.

Bandmickar ger ju ett helt annat ljud än kondingar. Middigare, dovare. Jag tycker att bandmickar tar cymbalerna snyggare, även hihat. Om du bestämmer dig för bandmickar så måste du veta hur man rattar EQ, om du inte strävar efter ett väldigt dovt ljud. Det handlar ofta om att spela in och sedan "styra upp" bandmicksljudet för att få ett riktigt bra ljud. Det låter ju dumt egentligen, men det fungerar väldigt bra och slutresultatet blir ofta jäkligt snyggt och mjukt, men ändå detaljerat.
Tilläggas bör att jag inte tycker billigare bandmickar ger samma övertygande och lika sammanhållen ljudbild som dyrare motsvarigheter. Så är det iof nästan alltid: man får vad man betalar för.

OHmickar är ju grymt svårt. Man måste veta vad man vill ha och hur olika mickar funkar ihop med varandra. Det kan man inte veta utan att ha prövat.

Till exempel så får man generellt ett hårdare och "snabbare" trumljud med kondingar som OH och dynamiska mickar som närmickar.
Ett öppnare och klarare ljud får man med kondingar som OH och även kondingar som närmickar. Det kan i mitt tycke ibland vara så detaljerat att det blir påträngande.
Ett riktigt middigt och fett ljud blir det ofta med bandmickar som OH och dynamiska mickar som närmickar.
Min favorit är bandmickar på OH, dynamisk mick på virveln och kondingar på pukorna. Jag tycker det resulterar i detaljerat, naturligt, lagom snabbt och fett ljud utan att vara påträngande.

Vilka OH mickar man väljer beror på hur de går ihop med de andra mickarna man har.

För att sluta förvirra ännu mer:
En bra utgångspunkt som låter som de flesta antagligen förväntar sig, är att köra med ett par njur-kondingar i AB positiion.
Jag tycker det är bra att börja så, för att sedan upptäcka saker och byta mickar efter hand.

112
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 14.06.2008, 15:58:29 »
    :wub:

 :lol: :lol: :lol:

DIY?

Ser jävligt läcker ut!!!

Hoppas den låter lika läckert ;)

Helt klart den gulligaste 1176an :)
Detta kan man verkligen kalla en ulv i fårakläder.

113
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 02.06.2008, 23:42:54 »
Blev tre nya inköp här precis. Jäkligt nöjd med alla tre, har gått och funderat ett tag men var tvungen att slå till till slut:


Telefunken AK47 mikrofon



Vintage Design M73D Preamp



Altiverb reverb


De två första har jag som sagt var gått och kikat på ett tag men Altiverb impulseköpte jag på fyllan igår kväll. Farligt med internet i studion har jag alltid sagt...

D.





Hur låter AK47an ihop med vintagedesignpreampen?
Har själv en M16 mkII som jag är på väg att sälja, men har inte testat den ihop med nåt neveigt än...

114
Studio, produktion och övrigt / SV: Skall till USA
« skrivet: 02.06.2008, 23:40:52 »
Fråga dig vad du saknar mest.

Om det ska vara preamps, börja på en lunchbox kanske? Där kan du tjäna mycket på att köpa grejjerna i USA.
Alla APIgrejjer har en switch för 110/220 volt.
Eller en API 3124, kan inte gå fel. Håller värde och om du någon gång skulle sälja den (vilket är rätt svårt när man hört den) i sverige så ligger andrahandsvärdet högt och den är lättsåld.




115
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasen! - pluggtips?
« skrivet: 27.05.2008, 21:33:06 »
Har du lust att lägga upp nåt ljudexempel?

Såhär låter det: http://delafil.se/key=a9f88e64661db81fa415c750a014a97d
En fil med bara OH och en fil med alla mickar, en kort snutt mellan refräng och vers. Alla kompressorer och eq's är avstängda utan att jag höjt och kompenserat något så det är lite låg volym. Inte världens roligaste upptagning men jag tänkte försöka använda den iallafall.

Nu när jag tänker efter så har jag för mig att jag flyttade lite på ena OH kanalen förut. Ska se om jag hittar "original" så kan jag lägga upp den också.

I exemplet "trummor_1" så låter det onekligen som att virveln ligger fel i fas med OH, antar att du testat att vända den?
Sedan tycker jag att överhängets originalfil låter mer fasriktig än den där du flyttat ett av spåren.
Originalfilen låter mer sammanhållen i både stereo och mono och funkar säkert bättre med virveln.
Jag kan hålla med om att hihaten (och riden för den delen) låter lite mysko i OHfilen med ett spår förskjutet.

Det brukar inte vara någon bra idé att tidsförskjuta ett spår av två som är väldigt lika och innehåller information över hela frekvensregistret (tex OH, piano osv). Det blir inte samma sak (såklart) som att flytta micken till en annan position i rummet.
Jag tror att det är the key, att du flyttat ett av spåren i OH, det låter helt enkelt inte naturligt.

116
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasen! - pluggtips?
« skrivet: 27.05.2008, 16:16:58 »
Ja det är väl så. Men det jobbiga är att i värsta fall så skapas ett nytt fel för varje ändring. I det här fallet är det knas mellan overheadmickarna --> hihat. Flyttar jag på en av overheadmickarna kommer både kagge och virvel hamna snett. Sen läcker det in en del hihat i virvelmickarna under och över också som kan ställa till det.  :( 

Aja, gör rätt från början och var glad. Gör fel = gör om..

OH och HIHAT? Du menar alltså mellan OH och hihatmicken, eller mellan OH och alla övriga/vissa mickar som tar upp hihaten?
Har du lust att lägga upp nåt ljudexempel?
Jag har aldrig lyckats stöta på det här problemet.

117
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 20.05.2008, 12:25:16 »
fan va cool den var!
den lät ju rriktigt jädra skitcoolt..men då är frågan om den verkligen är värd 250$ !?

Den frågan har jag ställt mig ett antal gånger och kommit fram till att svaret är ja, om man har lite pengar över :)
Det är roligare med ett snyggt och coolt verktyg som får rätt ljud direkt istället för att ödsla tid på att ratta på EQs och förstärkarsimulatorer och få musarm och ändå inte kunna få samma ljud. Jag antar (och hör) att micken har resonanser som är svåra att återskapa om de inte finns där från början, dessutom kanske det kan vara ett sånt verktyg som främjar kreativiteten och det känns inbjudande.

118
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 20.05.2008, 12:03:34 »


Copperphone: en mikrofon byggd på gamla radiodelar av basisten i Polyphonic Spree. Gjord för att låta som, ja. En krasslig radio. Kommer om några veckor...

119
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 23.04.2008, 16:28:31 »
alesis adat

beta57a



En hel gammal ADATburk? Gudars skymning. Jag kan inte tänka mig att du ska spela in på ADATband, utan snarare ha den som extern omvandlare till 828?

120
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 10.04.2008, 15:25:05 »
En sån här fick jag hem för ett par dagar sen!
......
Total Recall är så otroligt fantastiskt!

Jistanes... Total recall, ser att den har MIDI...innebär det alltså att man sparar/styr alla inställningar och att alla reglage är motoriserade?  :huh:

Jag tar mig an det här:
Det är som att spara VCA-värden på ett bord med VCA-automation. Du sparar pottens värde och när recall sker så får du vrida den tills den kommer till rätt läge. Då lyser lampan ovanför potten grön (antar jag?) och då vet man att det var där den stod.
Så man sparar en del på träden i naturen, inga pärmar med recall-sheets...

121
Studio, produktion och övrigt / SV: Vem ska bestämma om mixen?
« skrivet: 10.04.2008, 13:06:57 »
En liten fundering. Vems råd ska följas vid mixning egentligen?

Har följt ett gäng trådar där mixnigsråden har stått som spön i backen men ofta, inte alltid, finns det råd som känns som om de går stick i stäv med varandra. Någon säger "mindre klang", en annan säger "mycket mer klang", en tredje säger "klangen är perfekt", vilket i mina öron är lite förvirrande. De åsikter som presenteras är ju subjektiva men vems subjektivitet fungerar bäst? Visst har ju jag en åsikt också men när det är det dags att dra ett streck och säga, nu är den färdig?

Jag kan plocka upp gamla "färdiga" saker, gjorda för drygt 10 år sedan som idag inte låter bra, hade de kunnat mixas på ett sätt för 10 år sedan och fortfarande låtit bra idag?

Är det så, att det allra bästa är att göra låten, sätta en grundmix och sedan låta någon annan skruva färdigt, dvs båda mixa och mastra?

Det allra bästa är att göra det man är allra bäst på och överlåta det andra till folk som är allra bäst på de sakerna :)
Om man inte skulle ha möjligheten att vara jävulskt bra på allt.
Det finns det vissa som är och det tar tid att bli.
Jag tror dessutom inte att alla har möjlighet att bli det, precis som att jag inte tror att alla kan sjunga och att allt går bara man vill tillräckligt mycket. (hej pessimist :))

Det finns ju fler sätt att tänka, men det mest logiska är väl: den bästa mixen är den som flest gillar.

Angående mixen för 10 år sedan. Visst finns det plattor som är 10 år gamla som låter svinbra idag, så ja.
I allmänhet så är det väl så att ju längre bak i tiden man går, desto mindre bas blir det i mixarna och diskanten dalar också.

Mix handlar ju bara om personliga preferenser, man kan nästan aldrig veta vem man ska lyssna på i mix-trådar om man inte har hört nåt den gjort och gillar ljudbilden. Personen kommer troligen bara utgå från hur hon/han skulle gjort och velat ha mixen.

Om man har en lyssning som man är van vid är det mycket lättare att veta exakt vad man ska göra för att modfiera ett ljud så man får det precis som man vill. Om man inte kan sin lyssning så vet man ju aldrig var man ska skära eller boosta, då är allt bara en gissningslek och det kommer ta lång tid och vara mycket svårt att komma fram till mixar som alltid låter balanserade och bra eftersom man hela tiden sitter och gissar och undrar om det är rätt.

Den som har öronen som är mest "universala", kan sin lyssning och kan tekniken så pass bra att den slipper undra hur man ställer in prylar för att komma till slutmålet, den kommer lyckas bäst. Det gäller bara att lita på sig själv och vara analytisk och memorera saker som funkar / inte funkar.

Så sammanfattningen va det hela är väl: jobba så mycket det bara går. Ju mer/oftare man jobbar, ju kortare tid tar det att få stor erfarenhet.

122
Studio, produktion och övrigt / SV: Konkurrens inom studiovärlden
« skrivet: 09.04.2008, 19:51:37 »
Det låter ju lite galet(?) Jag har fått uppfattningen att de flesta studieförbund betalar ut cirkelpengar om man visar upp kvitto på att bandet har lagt ut för något, till exempel en inspelning, en ny mikrofon till replokalen etc...
Jag har även producerat band som betalat helt eller delvis med cirkelpengar och jag har som sagt aldrig haft någon deal med något studieförbund.

123
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 09.04.2008, 15:19:30 »
DBX 163X, här kan man snacka lättrattat :)

Aphex 108 Easyrider



En riktigt invecklad jävel :)



Jag hatar saker med många inställningsmöjligheter. Det ska låta rätt för endamålet från början.
Lite sanning är väl också att jag blir förvirrad. De bästa kompressorerna har två kontroller: INPUT och OUTPUT. haha :)
Här kommer iaf en fil på DBXen: DBX in action

124
Studio, produktion och övrigt / SV: Konkurrens inom studiovärlden
« skrivet: 09.04.2008, 12:12:58 »
Bra skrivet Florian och snyggt summerat Osse :)

125
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 08.04.2008, 15:36:31 »
Med en ny Mac Pro blev jag nästan tvungen att äntligen uppgradera mitt Logic Pro 7






vad gillar du 8:an?

Jag tycker iaf 8an är en riktigt bra uppdatering. Det går smidigare och fortare än någonsin att jobba när man vant sig vid det nya
workflowet.

126
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 08.04.2008, 14:20:32 »


DBX 163X, här kan man snacka lättrattat :)
jag har småkikat på såna ett tag nu.. finns det möjlighet att få höra hur den låter!??

Jag kan ordna ljudklipp, som vanligt ;)
De har dock stigit i pris på sistone. JAM hade ett par för ett tag sen. 2 lax styck skulle dem ha, det är hutlöst för en sån manick!
Jag fick den mycket billigare, privatköp. För några år sedan så kunde man hitta beggade för 5-600 spänn, då skulle man slagit till...

127
Studio, produktion och övrigt / SV: Konkurrens inom studiovärlden
« skrivet: 08.04.2008, 14:16:01 »
Egentligen är inte studieförbundens studio gratis, eftersom banden måste "betala" med intjänade studiecirkelpengar som de hade kunnat använda till annat annars. Det behöver alltså inte innebära att du måste krypa ner till löjliga nivåer för att komma in och få uppdrag därifrån, utan du kan nog få någorlunda vettigt betalt av studieförbundet om de anlitar dig.

Precis. I den deal jag hade på G så skulle mitt dagspris blivit högre med studieförbundet än vad jag normalt tog av band som finanserade inspelningen utan hjälp av studieförbund. Värt att betänka.

128
Studio, produktion och övrigt / SV: Konkurrens inom studiovärlden
« skrivet: 08.04.2008, 12:48:05 »
Det tråkiga är väl möjligen att du kanske inte kommer få spela in världens mest studio- och spelerfarna kids...

Det finns väl inget som säger att man tvingas att bara hyra ut till studieförbunden, om man nu väljer att göra det?

Det står alla studioägare fritt att kontakta studieförbunden och erbjuda dom att man hyr ut studion till deras band. På den tiden då jag repade med cirkel hos Studiefrämjandet så fick vi välja fritt vilken studio vi ville spela in i, men SF betalade bara upp till x antal kronor. Summan var olika beroende på hur många timmar man hade repat.

Självklart inte, men det kan bli mycket jobb med trevande band, det var bara det jag ville flika in. Det är klart man gör andra jobb om tid finns. Det kan vara bra att tala om för studieförbunden att man har en studio som folk kan hyra in sig i, ville jag säga. Det blir en lite säkrare inkomst där man inte behöver pressa priserna lika hårt tror jag.

129
Studio, produktion och övrigt / SV: Konkurrens inom studiovärlden
« skrivet: 08.04.2008, 11:43:56 »
Vad gör man? Kontaktar ett studieförbund och erbjuder sin studio till dem mot betalning så de kan erbjuda ungdomar gratis inspelning i studio? Jag tror inte det, med risk för att förstöra för eldsjälar som vill driva en studio och tjäna pengar på det.

Det är precis det här du kan göra. Jag fick erbjudande förut om att tillhandahålla min studio som "studiecirkelstudio" men jag hade för mycket annat jobb. Det smarta är att du behöver aldrig vara orolig för att bandet inte ska betala eller att det tar tid, eller att du blir tvungen att ta det svart.
Du fakturerar studieförbundet, de betalar dig, bandet blir skyldiga studieförbundet om den överenskomna kostnaden som bandet "tjänat in" på sina cirkellistor överskrids.
Det tråkiga är väl möjligen att du kanske inte kommer få spela in världens mest studio- och spelerfarna kids...
Sedan så sätter du ju såklart andra i den sitsen du är nu, de som vill till en högre nivå och inte har för avsikt att spela in nystartade hårdrocksband hela livet...

130
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 08.04.2008, 10:45:52 »


DBX 163X, här kan man snacka lättrattat :)

131
Ajdå!

Jag fick tipset att 828mkII går att köra i standalone-läge av en kollega.
Vilket verkar stämma enl thomann's produktbeskrivning, fast frågan är ju vad "standalone" betyder i det här fallet.. Det verkar ju i alla fall INTE innebära 8-kanals AD/DA.. :rolleyes:

Tack för infon, nu får jag kasta mig på telefonen så att min kollega inte hinner köpa fel grejer!


Stand alone menas att du kan köra den som en simpel mixer. Det finns betydligt lättare sätt att utöka dina I/Os med. 828mkII borde verkligen inte vara det första man tänker på om någon vill ha 8 extra I/O via ADAT.

132
Hur hade du tänkt dig detta?

828mkII går inte att köra som fristående AD/DA vad jag vet (och jag har haft en).
Det går inte att få ut de analoga ingångarna separat på ADAT ut, och du kan inte heller skicka in nåt på ADAT och få ut det analogt.
Det man skulle kunna göra är att köra via cuemixern, gå ut via de olika hörlursmixarna med kanaler i stereopar, men det känns ju... lite udda. Varför inte köpa en alesis AI3, som väl är billigare och dessutom gjord för att vara en fristående omvandlare.
828mkII är ju ett ljudkort, som man kan koppla en fristående omvandlare till om man vill utöka I/O, precis som med RME multiface.

133
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 24.03.2008, 01:16:04 »
Jo alltså, jag hoppas du förstod att det INTE är så litet som på bilden. Det är ju ett litet spelbart piano som låter ungefär som en typ av klockspel. Jag har länge varit sugen på soundet helt enkelt och det verkar svårt att hitta både beggat och i leksaksaffärer, så det var väl en sista utväg :)
Såna där pianon säljs t ex hos Kalikå i Stockholm. T ex i affären vid Skanstull.
Jättesöta.  :)
Det är precis ett Kalikå jag köpt! :) Det finns ju även en stor tillverkare av barnpianon som heter Schoenhut. Angående Claes fil, kan inte öppna .exe eftersom jag kör mac, finns det nåt sätt att packa upp denna för mig?

mm, visst är det shysst ljud !

Finns på en barnaffär inne i Uppsala, ska nog slåtill snart :)

Vilken affär? Vad har jag missat? :o

Kul förresten att det var ett leksakspiano som fick uppmärksamhet och inte micken, vad är detta för studioforum :P

134
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 23.03.2008, 20:13:19 »
Jo alltså, jag hoppas du förstod att det INTE är så litet som på bilden. Det är ju ett litet spelbart piano som låter ungefär som en typ av klockspel. Jag har länge varit sugen på soundet helt enkelt och det verkar svårt att hitta både beggat och i leksaksaffärer, så det var väl en sista utväg :)
Såna där pianon säljs t ex hos Kalikå i Stockholm. T ex i affären vid Skanstull.
Jättesöta.  :)
Det är precis ett Kalikå jag köpt! :) Det finns ju även en stor tillverkare av barnpianon som heter Schoenhut. Angående Claes fil, kan inte öppna .exe eftersom jag kör mac, finns det nåt sätt att packa upp denna för mig?

135
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 23.03.2008, 18:13:16 »
shit, kostade leksaken 450:-?

Ja, exklusive frakt. Det är egentligen alldeles för dyrt, usch. Men det är glömt om några veckor...

Hm... lite sugen blir man :)

Haha, jo precis. Vad var anledningen bakom detta inköp? svårt att se...

Jo alltså, jag hoppas du förstod att det INTE är så litet som på bilden. Det är ju ett litet spelbart piano som låter ungefär som en typ av klockspel. Jag har länge varit sugen på soundet helt enkelt och det verkar svårt att hitta både beggat och i leksaksaffärer, så det var väl en sista utväg :)

136
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 22.03.2008, 13:54:56 »
shit, kostade leksaken 450:-?

Ja, exklusive frakt. Det är egentligen alldeles för dyrt, usch. Men det är glömt om några veckor...

137
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 21.03.2008, 23:58:01 »
...Och det var jag som köpte Emils gamla dator, hämtas på söndag.
Ja, man får nöja sig med bottenskrapet :)

Kontrasternas tider för mig:

Plockade upp en Telefunken ela M16 mkII från ebay:


Och ett leksakspiano från "boinkstore":


Det är väl nästan i verklig storlek på datorskärmen skulle jag tro, hehe!



138
Hmm, det finns säkerligen 100 talet (kul)iga mickar, men är det nån speciell mick som eventuellt
skulle passa en baryton ?  Jag är inte så hemma på inspelning av sång.

Kraven som denne ännu ej namngivna sångare har, så är det bäst jag skakar fram nå riktigt
bra mickar för ändamålet. Jag är inte ute efter några billiga, mest för pengar eller liknade
utan en mikrofon som är riktigt bra för en klassisk sångare (baryton).

Är det Schoeps som gäller eller Neumann ? 

De klassiska Neumannmickarna "färgar" ju ganska rejält.
Finns en svensk mikrofonbyggare vid namn Thuresson, som jag alltid glömmer förnamnet på.
Jag känner till flera som använder Thuressonmikrofoner för klassisk inspelning och har själv lånat dem och använt till jazzinspelning och solosång.
De har mycket naturlig och djup återgivning, låter helt enkelt väldigt bra.
Så här ser dem ut:

De är inte det billigaste man kan hitta, men heller inte hutlöst dyra.
Om du är intresserad så skicka mig ett PM så kan jag hjälpa dig komma i kontakt med honom.
Det finns väldigt lite info på nätet verkar det som. De är iaf inte helt ovanliga inom klassisk inspelning och har även spridits till USA och gillas av diverse höjdare.
mvh /Elof


139
Studio, produktion och övrigt / SV: Kompressor
« skrivet: 11.03.2008, 00:53:45 »
Lite enkla grunder.

Med olika attack får man ljudet att "öppna" olika snabbt.

Med olika release får man ljudet att pumpa eller inte pumpa.

Threshold ställer man så att mätaren INTE hela tiden är på gain reduction.

Ratio ställer man til slut enligt öra.

Bra övningsmaterial är en varierande trumloop spelad av en riktig trummis. Eller en bra programmerad loop. Hittas på nätet förstås. Då lär man sig höra de olika värdena.


Problemet är ju att beroende på vilken release och ratio du har så är det attacken som bestämmer hur fort kompressorn ska "stänga" eller klippa av ljudet. Releasen kan ju vara själva öppnaren, om man har kort attack (det du menar med pump?). Om man ställer in sakerna försiktigt så finns det ju inget pump. Fantastiska manicker det där :)

140
Studio, produktion och övrigt / SV: Trumbilds...
« skrivet: 05.03.2008, 09:47:08 »
Pearlrören är nog för tjocka ja. Det här röret är 18mm.
Tack för tipsen, jag kör vidare!


Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 12