Kontrollrummet
Kategorier => Demolåtar => Ämnet startat av: Dividend skrivet 12.11.2009, 11:12:02
-
091125kväll
----
Suttit nån timma till med denna. Lyssna gärna vid behov av självplågeri :D
Funkar detta? Eller är det för kaotiskt med alla stämmor, och prylar? Skall jag skala ner eller bygga upp långsammare?
Skall jag kasta in handduken, sadla om och göra electronica istället? :D
Giv mig råd :)
/Per
edit: glömde tanka upp låten, så han med en del finputs,. Ganska mycket t o m, fastnade hela kvällen. Nu är den 7 minuter lång, och komme inte bli längre. Marre sjunger ordlös sång i ett parti. (Jag är öppen för tanken att introducera sång även tidigare i stycket. Det kommer.)
Börjar kännas färdig så.... Vad är bra? Vad kan göras bättre?
Tack på förhand
Per
-
AHA!
Efter att precis ha skrivit en långt och konstigt inlägg på Ditt tidigare alster så hittade jag denna.. Som vanligt så är det (för mig) filmmusik..
Jag ser en skärgård. Någon som lämnar sin familj på ön för att ge sig iväg i sin segelbåt på nya äventyr.. Jag ser honom stående på akterdäck, vinkandes till sin familj, samtidigt som eftertexterna börjar rulla...
Men i det här ser jag en "röd tråd". Det här stycket kan jag följa från start till mål, och här får jag också en behaglig känsla.. Det här är vackert. Fortfarande aningen dystert, men mest vackert..
-
Tack!
Jo, tänker ju mig sång på den här, ås det blir än mer levande. Lite för upprepande för att funka som ensamt "stycke", mer av en visa är den.
Återigen, ursäkta för sent svar :)
-
Hmm, rodnar lite här då jag har varken hunnit med eller prioriterat min del. :( Försöker skärpa mig...
-
Hmm, rodnar lite här då jag har varken hunnit med eller prioriterat min del. :( Försöker skärpa mig...
Nejnej, jag är inte färdig heller :D Ta det när du känner för det och har inspiration :)
-
Hej Divid & JT
Ett finstämt stycke som säkert blir skitbra! Jag kan tänka mig en låg bullrande mörk manlig sångröst (inte volymmässigt låg!) - det kan nog, tror jag, sitta som ett schmeeeck.
men.... det är något med stråkinstrumenten som börjar vid ca 22-84) som inte faller mig riktigt i smaken. Jag få samma känsla vid ca 170. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är ...men kanske att jag upplever dem som för fyrkantiga i sina stråkdrag .... äh jag vet inte!
Jag tycker oxå att det hände för lite i stycket om den ska vara i den längden - det är för mycket upprepande av piano och stråkar - ni behöver kanske lägga in ett skiljestråk med andra instrument/slingor som rör om ???
Ha det gott
Gurano
-
När jag tryckar på play på din spelar, så tänker nästan alltid:
Vad i h***** är detta?? Jag håller fingret över stopp knappen, men trycker inte.
Efter ca en minut, så flyttar jag fingret över til ladda ner knappen ;)
Jag blir hypnotiserat.. ;)
Det är vackert, Divi, och som vanligt så har jag inte mycket kritik att komma med
annat änn jag hoppas att en dag så står du i ett studio med ett orkester på 100 mann! :)
-
När jag tryckar på play på din spelar, så tänker nästan alltid:
Vad i h***** är detta?? Jag håller fingret över stopp knappen, men trycker inte.
Efter ca en minut, så flyttar jag fingret över til ladda ner knappen ;)
Jag blir hypnotiserat.. ;)
Det är vackert, Divi, och som vanligt så har jag inte mycket kritik att komma med
annat änn jag hoppas att en dag så står du i ett studio med ett orkester på 100 mann! :)
HAHA! Tack för den... MAn vet aldrig vad som händer i framtiden ;)
-
Hej Divid & JT
Ett finstämt stycke som säkert blir skitbra!
Det är en visa Gurano! :D
men.... det är något med stråkinstrumenten som börjar vid ca 22-84) som inte faller mig riktigt i smaken. Jag få samma känsla vid ca 170. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är ...men kanske att jag upplever dem som för fyrkantiga i sin stråkdrag .... äh jag vet inte!
Kanske är jag som klickat fel på en KS-patch. :)
Jag tycker oxå att det hände för lite i stycket om den ska vara i den längden - det är för mycket upprepande av piano och stråkar - ni behöver kanske lägga in ett skiljestråk med andra instrument/slingor som rör om ???
I annat tidigare inlägg skriver jag att det skall sång till här, för det är en visa. Inget stycke. Sång skall till och lyrik.
Tack för lyssningen!
-
Mysig låt och jättebra piano.
Stråkarna låter skitkonstiga och helt onaturliga på många ställen. Ungefär som analoga syntstråkar till karaktären. Jag tror det beror på att attacken svarar med ett hårdare anslag och när du har mjuka anslag så hinner inte ljudet med. Kanske?
Spännande med sång sedan.
-
Den här får jag inget grepp om. Och har ditt piano en högerhand? Det har inte mitt.
Håller med om som någon sa tidigare att stråkarna är för fyrkantiga det blir inget utglid låter som en kopia av pianot emellanåt och det blir inget bra för stråkljud.
Korkad kritik jag vet men ändå - ska bli kul att se vart det bär hän med denna och vad Jay kan tillföra - vem ska sjunga?
-
för mig känns inte det här som en visa utan mer som ett instrumentalt stycke...i den mån det finns folkmusikanknytning så är det asiatisk(Kina/Japan)...det är ju ganska pentatoniskt.
detta är inte menat som kritik utan tvärt om...jag gillar det...och jag gillar det repetetiva, det långsamt växande...känns organiskt...jag förpassas till en bambudunge invid en sjö...där kan jag sitta länge och lyssna, betrakta o begrunda/kontemplera....
jag instämmer i kritiken mot stråkarna - ljudet alltså...själva stråkarret är väldigt fint, särskilt slutminuten...och pianot är sååå bra...
jag kan tänka mig en flöjt komma in en bit in i stycket...helst en asiatisk bambuflöjt...
och om du har ett bibliotek med etniska instrument så skulle en Koto kunna vara klockren lite här o där
vackert...!! :D
-
saknar en mer definierad melodi här, nu låter det mest som slumpmässigt spelande på tangenter som hör till harmonierna.
även inom instrumentalmusiken är det önskvärt att man 'berättar' något - dvs har ett 'tema' som sticker ut och står för sig självt, annars blir det bara bakgrunds-skval, och uppfattas som redan sagts som 'filmmusik'
( dock - om det är meningen att vara just filmmusik, så ska jag naturligtvis hålla truten å njuta - det är ju vackra harmonier... men då måste du bifoga filmen ! :D )
-
Det ska bli spännande att höra denna "visa" med sång sedan.
Skön känsla rakt igenom och det enda som stör lite är som tidigare har nämnts stråkarna som kommer in ibland.
Exempelvis vid 0:59 där det känns som att de missar strängen och flytet bara klipps av.
Det är mycket möjligt att det skall vara så, men jag upplever det som att det känns "fel" och hade hellre fått ett mer jämnt flyt i spelet med den typen av stråke som du använder.
-
Oj. Många svar :)
saknar en mer definierad melodi här, nu låter det mest som slumpmässigt spelande på tangenter som hör till harmonierna.
även inom instrumentalmusiken är det önskvärt att man 'berättar' något - dvs har ett 'tema' som sticker ut och står för sig självt, annars blir det bara bakgrunds-skval, och uppfattas som redan sagts som 'filmmusik'
( dock - om det är meningen att vara just filmmusik, så ska jag naturligtvis hålla truten å njuta - det är ju vackra harmonier... men då måste du bifoga filmen ! :D )
Intressant med slumpmässighet. Det är (tycker jag) ganska komplicerade melodier, på gränsen till att vara "nonsens". Tycker mig ändå ana en sångmelodi på cellomelodin (den som inleder och sen övergår i violiner) Kanske något modifierad från den version som föreligger :)
Nej, det är tänkt att vara en visa, typ. Hehe. Jag behöver en text till den här (vemod någon? :) Accepterar vad som helst i textväg, så länge man inte tänker Onkel kånkel ;)
Jag skall skicka ett PM till en person jag aldrig samarbetat med... hmm
Det ska bli spännande att höra denna "visa" med sång sedan.
Skön känsla rakt igenom och det enda som stör lite är som tidigare har nämnts stråkarna som kommer in ibland.
Exempelvis vid 0:59 där det känns som att de missar strängen och flytet bara klipps av.
Det är mycket möjligt att det skall vara så, men jag upplever det som att det känns "fel" och hade hellre fått ett mer jämnt flyt i spelet med den typen av stråke som du använder.
Det är något konstig med fiolerna. "Slarvfel" förmodligen. Skall ladda projektet under kvällen.
Tack för påpekandet och lyssning ;)
för mig känns inte det här som en visa utan mer som ett instrumentalt stycke...i den mån det finns folkmusikanknytning så är det asiatisk(Kina/Japan)...det är ju ganska pentatoniskt.
detta är inte menat som kritik utan tvärt om...jag gillar det...och jag gillar det repetetiva, det långsamt växande...känns organiskt...jag förpassas till en bambudunge invid en sjö...där kan jag sitta länge och lyssna, betrakta o begrunda/kontemplera....
jag instämmer i kritiken mot stråkarna - ljudet alltså...själva stråkarret är väldigt fint, särskilt slutminuten...och pianot är sååå bra...
jag kan tänka mig en flöjt komma in en bit in i stycket...helst en asiatisk bambuflöjt...
och om du har ett bibliotek med etniska instrument så skulle en Koto kunna vara klockren lite här o där
vackert...!! :D
Tjena jugas.
Vackert, tack :) Känns som den där skulptören (michelangelo eller nån annan) som sa att det fanns en staty i stenblocket. Eller hur nu den där historien går. Alltså, känns som jag har en jävligt snygg melodi, i närheten av de melodier som ingår i denna version. Man kan få existentiell ångest för mindre :)
Kul att det funkar dock, kanske inte behövs en starkare melodi. Penta försöker jag undvika nuförtiden :D Blev så trist i längden att göra låtar som folk trodde var kinesiska :)
Jag har en koto, och en Er hu som samplingar. Får se hur det blir. Flöjt är en jättebra idé.
Den här får jag inget grepp om. Och har ditt piano en högerhand? Det har inte mitt.
Håller med om som någon sa tidigare att stråkarna är för fyrkantiga det blir inget utglid låter som en kopia av pianot emellanåt och det blir inget bra för stråkljud.
Korkad kritik jag vet men ändå - ska bli kul att se vart det bär hän med denna och vad Jay kan tillföra - vem ska sjunga?
Kul att du tog dig tid att skriva nåt iallafall.. Det blir nog så att jag försöker fundera ut vem som melodin skulle passa när jag gör en falsk inspelning :unsure: (Alltså när jag sjunger in åt denna person)
Stråket noterat..
Mysig låt och jättebra piano.
Stråkarna låter skitkonstiga och helt onaturliga på många ställen. Ungefär som analoga syntstråkar till karaktären. Jag tror det beror på att attacken svarar med ett hårdare anslag och när du har mjuka anslag så hinner inte ljudet med. Kanske?
Spännande med sång sedan.
Jopp, skall fixa stråket. Mycket copy+paste här.
Jo sång, det var det här med text :unsure:
Tack för kommentarer, alla!
-
Koolt blev det! :) Ser fram emot sången verkligen.
Här är min del av verket. Har till större delen förvaltat Dividends grund men med lite "sidopyssel".
Elegi, JT's part (http://www.sundsbacken.se/files/elegi2%20-%20new%202-13.mp3)
-
Skall lyssna senare JT. :)
Blir intressant! Vilka pluggar har du använt? GPO?
-
Jepp, Garritan rakt igenom.
-
Skall lyssna nu. :)
NY VERSION i trådhuvudet!
Okej, slänger upp ett ganska bearbetat "förslag". Sång saknas fortfarande :ph34r:
Men tar gärna emot synpunkter på speciellt stråket, och tja,,, om det är värt att fortsätta på?
Sångtext är kanske på väg på nåt vis :)
HALVKLAR!
-
Okej, ny instrumental verre. Ingen mer version kommer förrän vi löst sångfrågan ;)
-
Absolut bättre vad gäller stråkarna och nu får jag en helt annan bild än tidigare. Däremot hör jag inte JT´s del av det hela men den fusionen kommer kanske senare?
Bra jobbat anyway
-
så klart att det är värt att fortsättas på... :)
men nu saknar jag det vackra pianot i största delen av stycket...och mellan 1:26 - 1:39 är det några accenter som låter väldigt syntiga...
de små fragment av flöjt/klarinett som hörs hade nog kunnat vara längre...
känns fortfarande ganska asiatiskt...men tankarna går även till Allan Petterson :)
-
så klart att det är värt att fortsättas på... :)
men nu saknar jag det vackra pianot i största delen av stycket...och mellan 1:26 - 1:39 är det några accenter som låter väldigt syntiga...
Tack för den! Ja, pianot kommer att spela en större roll i sångpartierna..
Absolut bättre vad gäller stråkarna och nu får jag en helt annan bild än tidigare. Däremot hör jag inte JT´s del av det hela men den fusionen kommer kanske senare?
Bra jobbat anyway
Tackar! JTs del kommer in senare. Vet inte hur vi gör där? Mixar ihop med Wavelab förmodligen..
-
Jag hör nog inte riktigt visan i denna
jag söker melodin men hittar den inte riktigt
Skrev en liten folkvisetext - vet inte om den passar - Marre?
Själva livets blänk
Stefan Olsson, 09-11-22, kl 14.25
Vid Ytterby mo där bor en man
Vars namn jag just har dränkt
Han kom och tog allt han fann
Han kom och tog det jag hade tänkt
Jag var vilse i hans skog
Jag gick bort mig i hans dröm
Om sommaräng mitt hjärta slog
Han fann en väg till mitt hjärtas göm
Vid Ytterby mo där stod hans hem
In glänste solen som guld
Dit ska jag aldrig mer gå igen
Aldrig mer ska jag känna skuld
Jag blev ensam i hans värld
Jag blev ingen i hans hus
Jag blev ingenting, ingenting värd
Han släckte mitt längtande ljus
Vid Ytterby mo där bor en man
Vars namn jag just har dränkt
Han kom och tog allt vad han fann
Han kom och tog själva livets blänk
-
Jomenvisst, skall försöka applicera min sångmelodi på denna under kvällen :) Tack!
-
Lyssnar på versionen högst upp. Börjar som en Divid-låt, lite trevande och det är många toner och man skönjer de första teman. Musiken uttrycker svårmod men inte i stillsamt navelskåderi utan här är det brådska och kanske flykt inblandad. Pianot kommer in och gästspelar allt för kort för att man skall förstå dess roll. Får inte riktigt klart för mig sista minuten som flyter på som en transportsträcka till något annat som aldrig kommer. Jag kanske misstolkar allt ting men det är som jag uppfattar verket där det befinner sig nu. Kanske blir nånting helt annat så småningom. Jag gillar det rastlösa vemodet och de teman som finns. Mycket skickligt gjort. Några spizzicatton är överdrivet starka i mina öron. Kanske saknar jag struktur eller en manual till hur man skall uppfatta detta. Roligt att jugas nämnde Allan Petterson, tänkte också på honom. Är det inte lite jämntjockt nu? Skulle det inte vara mer pausar och lågmälda partier? Nu lyssnar jag även på JT:s del i en separat tråd och det är jäkligt snyggt (särskilt stråk partiet där vid 2:20 nånting) och ger vissa nya inblickar men riktigt vem som har gjort vad förstår jag ändå inte. Låter mer Mussorgsky över den verren.
-
... Nu lyssnar jag även på JT:s del i en separat tråd och det är jäkligt snyggt (särskilt stråk partiet där vid 2:20 nånting) och ger vissa nya inblickar men riktigt vem som har gjort vad förstår jag ändå inte. Låter mer Mussorgsky över den verren.
Tack equality! :)
Mussorgsky kommentaren gillade jag skarpt så i den nuvarande, ännu icke presenterade versionen, förekommer även kyrkoorgel.
Vem som gjort vad? Dividend står för grundkoncept, struktur och komposition, jag står för, till viss del, instrumentering och små hyss. ;)
-
Lyssnar på versionen högst upp. Börjar som en Divid-låt, lite trevande och det är många toner och man skönjer de första teman. Musiken uttrycker svårmod men inte i stillsamt navelskåderi utan här är det brådska och kanske flykt inblandad. Pianot kommer in och gästspelar allt för kort för att man skall förstå dess roll. Får inte riktigt klart för mig sista minuten som flyter på som en transportsträcka till något annat som aldrig kommer. Jag kanske misstolkar allt ting men det är som jag uppfattar verket där det befinner sig nu. Kanske blir nånting helt annat så småningom. Jag gillar det rastlösa vemodet och de teman som finns. Mycket skickligt gjort. Några spizzicatton är överdrivet starka i mina öron. Kanske saknar jag struktur eller en manual till hur man skall uppfatta detta. Roligt att jugas nämnde Allan Petterson, tänkte också på honom. Är det inte lite jämntjockt nu? Skulle det inte vara mer pausar och lågmälda partier? Nu lyssnar jag även på JT:s del i en separat tråd och det är jäkligt snyggt (särskilt stråk partiet där vid 2:20 nånting) och ger vissa nya inblickar men riktigt vem som har gjort vad förstår jag ändå inte. Låter mer Mussorgsky över den verren.
Tack för mycket vettiga synpunkter. Texten som cykeln postade passar inte till sångmelodin, men det kan mycket väl vara så att annat än text/sång behövs, så låten får nog ta igen sig några dagar orörd och samla på sig inspiration i nån hjärnventrikel ;)
Kul att det funkar så långt!
-
091125
SLänger upp en ännu mer avancerad verre av den här. Så sång blir det nog inte på denna, om inte nåt oväntat händer ;)
(Svårt att få rum har alla röster förutom kanske sopran, och yttersta bas)
Tack till cykeln för texten, skall se om jag inte kan anpassa den över mail till nästa visa :)
Nytt här är att den är hälften så kort ;) (Inga verser.) Och pianot har fått utrymme. Fast pianot är inte färdigkomponerat på långa vägear :)
Berätta gärna om det funkar? Själv har jag ingen koll :)
[mp3=200,20,0,center]http://www.dragoncolour.com/uploads/Elegi(merPiano)091125.mp3[/mp3]
http://www.dragoncolour.com/uploads/Elegi(merPiano)091125.mp3
----
-
Hej
Detta gillade jag - det lågmälda i melodierna/slingorna är skitbra, men jag hoppas att "nåt oväntat" händer. ;)
Skulle passa mumma med en lika lågmäld och mild sång, tror jag.
Pianot kommer in lite för starkt vid 121, man hoppar till lite för mycket när man sjunkit in i stråkets lunk.
Ha det
Gurano
-
Tackar för pålitlig kommentar :)
Håller med om att oväntade men sköna saker är bra i musik ;)
SKall kolla pianot och se över sångmelodin...
Tack!
-
091125kväll
Suttit nån timma till med denna. Lyssna gärna vid behov av självplågeri :lol:
Funkar detta? Eller är det för kaotiskt med alla stämmor, och prylar? Skall jag skala ner eller bygga upp långsammare?
Skall jag kasta in handduken, sadla om och göra electronica istället? :D
Giv mig råd :)
/Per i bumpartagen
-
Vackert är det, med många fina lågmälda harmonier som tilltalar! Bra utfört sångparti av Marre - det bör kanske oxå på något vis återkomma mot slutet. När du/ni bestämt dig/er för att sista versionen är upplagd så laddar jag ner denna :)
Detta bör i princip ses som klart men jag har några tankar nedan som kan vara intressanta (vad vet jag ;) )
Brytet omedelbart före sångens inträde skulle jag ha gjort lite annorlunda. Brytet är helt tyst vilket gör att jag upplever det som 2 separata stycken - jag skulle ha gjort att de på något sätt hänger ihop, kanske med ett svagt grundljud eller nåt, bara för att det ska ses som ett sammanhängade verk. Sedan tycker jag att Marres första ton bör spelas/komma samtidigt som instrumentens 1a ton - nu är det en liten , medveten, förskjutning. Sedan tycker jag att delayet/studsen på sången är lite för starkt. Studset är nu i princip lika starkt som själva sången, men den bör vara något svagare (tycker jag)
Gurano
-
Hej Gurano.
Jo det är vettiga synpunkter allihop. Men framförallt stör jag mig på ett parti med en överlagrad stämma på en annan på slutet, den tas nog bort, men skall låta stycket vila några dagar (tror jag).. Kul att det gillas.
Intressanta tankar, ja.
-
Skall jag kasta in handduken, sadla om och göra electronica istället? :D
Jag tycker Du ska satsa på hördröck jag :P
Näerå.. Jag tycker Du är oerhört kompetent. Tyvärr kan jag ju, som Du vet, inte uttala mig så mycket mer än så eftersom jag inte vet nåt om den här formen av musik..
-
Skall jag kasta in handduken, sadla om och göra electronica istället? :D
Jag tycker Du ska satsa på hördröck jag :P
Näerå.. Jag tycker Du är oerhört kompetent. Tyvärr kan jag ju, som Du vet, inte uttala mig så mycket mer än så eftersom jag inte vet nåt om den här formen av musik..
Jag har gjort hårdrock :P Men var inte speciellt bra på det. ;)
Det här stycket har varit lite mer av en övning i flerstämmighet på en given ackordsföljd än nåt verk med en väldefinierad plan för vart jag vill komma. Så därav det lite planlösa, flytande i stycket, som de flesta ogillar. (Inte jag, men jag lär mig väl nån gång jag också, haha :P )
Tack för din lyssning, och käcka kommentar ;)
-
Får hålla med föregående talare i allt. Dessutom är denna version mycket bättre i basregistret än den första. Jag tycker att det finns plats för än mer bas i ljudbilden. Snyggt men behöver lite mer... Gärna sång!
-
Detta var nog bland det mest spännande av det jag hört från dig! Gillar verkligen temposkiftningarna och dynamikförändringarna! Pianot är uttrycksfullt och livfullt!
Partiet efter ca 177 sekunder är fint och även efter ca 287 sekunder när pianots bastoner sätter prägel.
Ibland låter stråkarna lite "korta" - de klingar inte ut riktigt, men totalintrycket av detta är - imponerande!
Spännande och mäktig musik!
/Asti