Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - ChristianAndersson

Sidor: 1 2 3 4 5
1
Jag ser nu att företaget i fråga som har pre-taggat några av mina låtar har använt sig av
- Cold Ending Decay på de flesta av mina låtar (alla av dem har "normala" slut)... så det verkar vara deras standard-setting.
- Fade Ending på några (vilket inkluderar en låt som har en lång utdragen helnot i slutet),
- En har Cold Ending (som jag själv inte tycker slutar så abrupt egentligen...)
.... har hittills inte hittat någon som de har beskrivet som en sting ending.

Så jag fortsätter väl tagga enligt deras tolkning.  Intressant i alla fall att det inte var helt självklart. Fick jag ett halvt om halvt irriterat svar från dem från första början att dessa termer, enligt företaget, var industri-termer (typ som alla borde känna till...) ...  Men jag tycker det verkar långt ifrån glasklart, och det finns mycket lite beskrivet om detta när man googlar runt.

Hälsar
/Christian

2
>...nja beror på - cold ending är ett abrupt slut "mitt i", lite som att "bara stänga av" så cold ending decay blir abrupt slut med något som ligger kvar och ringer - ett normalt arrangerat slut/avslag är inte så "cold"
Utmärkt, Hasse, det var detta jag ville veta.

Problemet är att ett library jag är i kontakt med endast ger de 4 alternativen: Cold Ending, Cold Ending Decay, Sting Ending, Fade Ending.
Därmed är det svårt att placera in ett orkestralt slut som känns "normalt", men ändå mjukt, dvs en slutfras som man förväntar sig.
T ex ett mjukt avslutande harp-gliss som ligger precis där man förväntar sig.
Eller när instrumenten håller ut sista tonen några taktslag.  Är det isåfall ett Fade Ending? För det känns inte som ett Sting-ending.
Jag trodde först att Fade-Ending hade att göra med att man typ verkligen fade:ar musiken mitt i en musikalisk fras eftersom låten inte har något ordentligt slut, som är fallet med många poplåtar.

... jag får helt enkelt posta och fråga igen. Har redan frågat på detta, men de är dåliga på detaljerad feed-back.

3
OK, tack för infon, Hasse!

Om vi sorterar bort Fade Ending och Cold Ending då...

.... så känns det ändå ganska godtyckligt mellan Cold Ending Decay och Sting Ending...
.... skillnaden verkar vara svårdefinierad.

Men Sting ending är alltså verkligen ett FETT avslag, inget försiktigt slut. KA-BLAM på baskaggen!
Eller någon annan brutal händelse inom en annan instrumentsektion som händer ganska snabbt. Kanske t o m en aning oväntat... (?)
... och då är alltså Cold Ending Decay alla andra slut som inte passar på de andra definitionerna.

Känns som att de flesta av mina låtar har Cold Ending Decay eftersom de slutar "normalt" utan några brutala händelser.

Hälsar
/Christian

4
Hej!

Angående slutet på en låt...  Vad är skillnaden mellan
- Cold Ending
- Cold Ending Decay  (har fått förklarat för mig att just "decay" betyder att man låter instrumenten ringa ut naturligt, t ex en cymbal)
- Sting Ending

Detta är tydligen "industry terminology", men jag hittar ingen site på nätet som definierar dessa termer.

Hälsar
/Christian

5
Studio, produktion och övrigt / SV: Skämmes Uriah,Skämmes !!
« skrivet: 18.12.2012, 15:47:25 »
Ja, det låter som en trevlig pop-ballad, proffsigt producerad. Tänk om alla visste hur mycket arbete som ligger bakom en helt vanlig trevlig pop-ballad.  :)

6
Studio, produktion och övrigt / SV: Skämmes Uriah,Skämmes !!
« skrivet: 18.12.2012, 12:47:00 »
.... Eq-comp-delay-reverb-eq-dist-eq. Sen ...

Ja, här snackar vi produktion i den högre skolan. Så avancerad är jag inte jag.  B)

7
Studio, produktion och övrigt / SV: Skämmes Uriah,Skämmes !!
« skrivet: 18.12.2012, 01:37:40 »
Jag kör group channels för
- Dark Strings
- Bright Strings
- Dark Drums
- Bright Drums
- Woodwinds
- Brass
- "Effekt-instrument
.... och varje group channel har en EQ-setting + Reverb setting som passar för den gruppen av instrument, e.g. alla mörka stråkar ska ha samma reverb-setting och EQ.
Det är precis så jag vill ha det...  B)
Så Send-kanaler ser jag inget behov av i mina use cases. Jag använder i princip bara reverb och EQ, inga andra effekter.

/C

8
Studio, produktion och övrigt / SV: Skämmes Uriah,Skämmes !!
« skrivet: 18.12.2012, 01:37:11 »
Jag kör group channels för
- Dark Strings
- Bright Strings
- Dark Drums
- Bright Drums
- Woodwinds
- Brass
- FX
.... och varje group channel har en EQ-setting + Reverb setting som passar för den gruppen av instrument, e.g. alla mörka stråkar ska ha samma reverb-setting och EQ.
Det är precis så jag vill ha det...  B)
Så Send-kanaler ser jag inget behov av i mina use cases. Jag använder i princip bara reverb och EQ, inga andra effekter.

/C

9
Studio, produktion och övrigt / SV: Skämmes Uriah,Skämmes !!
« skrivet: 18.12.2012, 01:07:36 »
> se bara till att inte själva FX-spåret är överstyrt för då kan du inte kontra med volymen i mixen.
Jag vill minnas att jag fick lite problem med just det där, nu häromdagen när jag labbade med sends till FX-kanalen...

10
Studio, produktion och övrigt / SV: Skämmes Uriah,Skämmes !!
« skrivet: 18.12.2012, 00:59:57 »
>Hmm.. Trodde det var så jag provat,hörde ingenting,men jag får ge mig pån igen..(När jag kommer hem.

Gjorde samma misstag. I Cubase 6.5. är default-mixen i send-effekten 0... så om du inte genast ökar på send-fadern (som ligger horizontellt) så kommer det att vara knäpptyst på FX-kanalen.

Men nu struntar jag i FX-kanaler... jag gör vanliga group-tracks istället... tills jag kommer på vad jag ska med FX-kanaler till...

Edit: Exempel på use case, FX channel.
- 4 Group channels: drums, woodwinds, strings, brass.
- Alla grupp-kanaler ska används ett Church reverb. Sålunda kan de dela på en FX-kanal med den effekten.
- Men trummorna ska låta längst "bak" i mixen, så från deras group-channel gör jag 100% mix till FX-kanalen.
- Woodwinds ska låta närmast i mixen, så deras group-channel gör jag 25% mix till FX kanalen.
... och på liknande sätt med återstående group channels beroende på var de ska ligga i mixen.

Är det kanske detta jag vill ha FX-kanaler till? En långskott... En bra gissning, i alla fall, tycker jag själv.  :P

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Skämmes Uriah,Skämmes !!
« skrivet: 18.12.2012, 00:54:13 »
Skämmes ej... Jag hade heller använt "sends".... förrän nu när jag bytte från Cubase 4.5 till Cubase 6.5...
Förut använde jag dem typ... som Group Tracks... Man kunde routa ett VST-instrument (eller audio) i mixern direkt till FX kanalen, pss som Group Tracks.
Men det går inte längre i Cubase 6.5. ...enda sättet att använda FX tracks är via sends, verkar det som... men jag frågar mig då... behöver _jag_ FX tracks?
Som någon påpekade, de flesta pluggar ha en mix ratt, t ex för reverb.
Så reverbet kan man lika gärna lägga på en Grupp-kanal, tillägnad effekter, (för att spara resurser) eller på det enskilda instrumentet.
Dessutom... hur blir det med EQ om man lägger det på ett instrument eller grupp-track och sedan gör Send till FX-reverb-kanal.? Då hamnar EQ före reverbet (gör den det i vilket fall?).

Förvirrad... som vanligt.. ... men jag skäms inte för det. :-)

Hälsar
/Christian

12
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 17.12.2012, 22:09:25 »
Mm... ja, jag får väl titta på de där formaten så småningom, kanske när det är dags att höja sig ytterligare ett snäpp. Just nu har jag häcken full med annat, men helt klart... en idé att kika närmare på....

13
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 17.12.2012, 22:00:32 »
Tack, Max, härligt!

Det låter i alla fall bättre än den musik jag gjorde för några år sedan. Man lär sig lite i taget och får många kloka tips från sina kompisar på Kontrollrummet!  :)

Hälsar
/Christian

14
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 17.12.2012, 21:36:50 »
Tack, Jocke, vad roligt!!!

> "loudnesswar" inte är alls lika påtaglig inom film/bio som i modern musik.
Intressant, ja.. det stämmer säkert. När man sitter och bläddrar cool musik i Spotify och har hört 20 maxade låtar, och sedan hoppar in på en ny artist som har alla tracks i betydligt svagare volym så spelar det nog roll, medan i film så vill man ha en större dynamik, åtminstone inne i filmen när man följer olika händelser. Makes sense!

THX-standarden är jag kass på.  :unsure:

Hälsar
/Christian

15
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 17.12.2012, 15:59:15 »
 :D

16
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 17.12.2012, 15:57:22 »
Satt och kollade tracks från Extreme Music igår... alltså några av marknadens bästa film- och trailer-tracks. Det skiljer väldigt mycket på hur olika artister har mastrat sina grejer. Vissa artister som "Two Steps from Hell" kör ofta sin volym i taket på många ställen. Andra artister ligger långt långt under, även i topparna...

Så det verkar som att denna erkänt kräsna Film/TV/Trailer-agentur inte tittar så mycket på loudness faktorn, utan helt enkelt "bara" bedömer ljudkvaliten som sådan och kompositionens kvalitet. Det är ju rätt skönt att kunna konstatera!

Lyssnade lite mer också på "Two Steps from Hell", och jag måste säga att när de kör volymen i taket kompakt under längre perioder är det verkligen inte skönt att lyssna, och det är svårt att uppfatta vad som "händer" i låten under den tiden. Men visst... de är likväl enormt populära, vilket är rätt ovanligt för cinematisk trailer musik, och ligger i topplistor på sålda album på iTunes.... Så publiken verkar gilla deras loudness-faktor!

Hälsar
/Christian

17
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 17.12.2012, 15:42:01 »

>I vilket fall som helst så vill vi ju alla att det ska låta bra så jag hoppas det ordnar sig med mastringen! ;-)

Tackar! Jag hoppas på det bästa... Så här låter det för tillfället:
[mp3=200,20,0,center]http://craze.se/temp/Mast_w_Max_A01_D01_NoPreMax_GoldMaxed.mp3[/mp3]


Hälsar
/Christian

18
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 17.12.2012, 15:37:34 »
>$30 kanske man måste sätta en deadline
Absolut, det gäller att konstant utvärdera vad som är värt jobbet.

Hälsar
/Christian

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 17.12.2012, 00:35:04 »
> Hellre jobbar jag ideellt och gör grejer jag själv gillar! ;-)

Det här måste jag kommentera, för det var väldigt bra sagt. Sedan jag började jobba professionellt med låtskrivande så är det tyvärr inte så ofta som jag sätter mig ner och skriver något som jag själv... VILL... utan på senare tid har det blivit en hel del ängsligt funderande över vad folk vill ha. Jag har gjort beställningsjobb, och jag har skrivit för potentiella icker-garanterade-licensieringar, och i detta finns både en osäkerhetsfaktor (kommer jag att kunna sälja detta?) och en sorts tvångs-tröja att producera det som säljer bäst.  Jag kan konstatera att den musik som jag gjort enkom för min egen skull, den har inte sålt så bra även om där fanns hur mycket låtskrivarglädje som helst bakom. Men visst finns det undantag, t ex "The Raving World Orchestra" fick jag en fin deal på i våras. Den gjorde jag endast för min egen skull och hade inga förväntningar alls på den.  Annars... det som har sålt bäst och mest är icke-exklusiva beställningsjobb... typiskt: ett konkret mål, ett tydligt use case. Då har samma låt också sålt fler gånger till andra kunder.

Naturligtvis fortsätter jag skriva saker för egen del också... som jag själv älskar. Dock har jag då låga förväntningar på säljresultatet.  <_< Min förhoppning är ändå att kunna kombinera att skriva marknadsmässig musik och att jag själv ska kunna känna en sorts konstnärlig glädje och identitet i det. Men det är en ständig kamp att få dessa kriterier att matcha.  :(

Därför... det du säger: Hellre jobbar jag ideellt och gör grejer jag själv gillar! ;-)
It makes sense! Jag håller till stor del med!   B)

Vi skulle skapa en tråd kring detta ämne, vore roligt att höra hur andra tänker här.

20
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 17.12.2012, 00:17:06 »
>Det hade ju varit skitkul att få göra musik för drama men för $30 ska du nog sätta en deadline för hur länge du ska kämpa med det..
En sådan låt kämpar jag inte med. Jag gör en full-längdslåt på mellan 1-3 minuter, sedan gör jag cuts på den: 60s/30s/15s/10s/5s. Varje cut tar max 30 min att färdigställa. Det administrativa är väldigt lite merjobb eftersom det mesta är scriptat.  Har licensierat en av mina 10-sekundare 3 gånger om, senast till ett Israeliskt företag och den har bara legat ute 1 år hittills, så det lönar sig garanterat med det lilla merjobb som krävs.

tsmalmbe:  jag provar ringa dig igen på 040-numret imorgon då... det funkade inte innan idag.

21
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 16.12.2012, 23:29:52 »
Hehe... tack, tack... som sagt, ingen feature film placement ännu, men även små grejer är förstås kul. Fick faktiskt ett mail för några timmar sedan på en ny placement. Inte mycket...  $165 för ett 60s track... liten gullig låt "Whimsical Story" (... ARGGGH... SKITDÅLIG mastring på den!!!! ... lyssnade precis nu.. måste mastra om den!!!!)  Dock ingen film-placement.  En annan lustig grej... häromdagen fick jag in en 5s låt (låt och låt... snarare "stinger" :-) för ca $30... rätt kul att även små korta snuttar säljer. Så det blir lite smågrejer då och då.

Jo... för låtar där man har "vocals" så brukar de vilja ha både en med vocals och en ren instrumental där låtarna är exakt lika, bara att instrumentalen är utan röst-spåret, så kan de soft-fade:a bort rösten de ställen där det kolliderar med röst i filmen. Och så brukar de vilja ha no-drums versioner också, men det varierar... Jag gör bara ren instrumental musik, så det är ofta inga större konstigheter för min del. Däremot ska man, något som jag lärt mig under de senaste 2 åren, ha väl fokuserad musik som riktar sig mot typiska "use cases". Det får inte finnas för många olika stämningar i en låt. Antingen ska det vara glad eller ledsen eller kraftfull eller lugn. Finns såklart undantag där också, men det är klart svårare att placera en låt som varierar i stämning och stil. Egentligen ganska självklart.... nåväl, nu gled vi in på något helt annat.   :lol:

Hälsar
/Christian

22
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 16.12.2012, 22:50:30 »
Jo.. jag har tänkt på det också, det måste vara optimalt att jobba med submixar. Har mailat Thomas Malmberg om att få hans telnr så jag kan ringa och diskutera ifall han kan göra en provmastring åt mig. Har även tagit kontakt med en annan mastringsstudio som någon tipsade om. Det kostar säkert mer ju fler submixar man skickar, för det ökar förstås komplexiteten på mastringsjobbet. Samtidigt blir potentialen för slutresultatet bättre.

Jag gör endast några enkla handgrepp själv på mina låtar och har fått en del TV/Film-placements hittills, men nu siktar jag lite högre. Det var en av mina stora agenturer som pitchade en av mina låtar på Dark Knight Rises för något år sedan. Den blev dock utgallrad i slutändan... men vetskapen om en sådan "stolpe-ut" har gjort mig sugen på att... försöka lite svårare grejer, och då vill jag även att mastringen ska bli professionell. Sedan är det detta med budgeten: hönan eller ägget? Spenderar man inga slantar på proffs-mastring kanske man inte når hela vägen till den där Blockbuster filmen... där man har chans till de stora pengarna...  Kanske var det mastringen som gjorde att min låt blev utgallrad från Batman filmen... troligtvis inte, men man vet aldrig! B)

/Christian

23
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 16.12.2012, 21:25:38 »
Ok!  ... har aldrig provat det, men det låter som en bra grej.

24
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 16.12.2012, 19:52:41 »
Jo... det är ett evigt balanserande och micklande.  B)

Mitt tips ovan ska inte ses som ett generellt mastringstips som alla bör följa, utan endast som en möjlighet att ändra kompressor/limiter dynamiskt genom tracket ifall man inte tycker en generell setting funkar bra över hela tracket.... En möjlighet som jag själv glömt bort, helt enkelt.

Notera: även med en ganska aggressivt satt maximizer finns det dynamik kvar efteråt... allt försvinner inte. Sedan finns ju avsiktlig dynamik och oavsiktlig dynamik. Och med automation kan man styra betydligt mer över hur dynamiken i tracket ska påverkas. Vill man ha dynamiken kvar på vissa ställen och jämna ut på andra ställen är automationen ett perfekt hjälpmedel.

>Sen om man har Metallica som ljudideal är det ju en annan femma.
Min förebild är i nuläget "Two Steps from Hell". De har extremt feta tracks där ljudet ligger precis i taket över ganska långa perioder - det syns tydligt visuellt om man tankar en av deras filer. Men naturligtvis inte konstant stark volym - det finns dynamik i deras tracks också. Man ser att de är ganska aggressivt mastrade just för att ta bort oavsiktligt dynamik, och deras volym ligger tokfett i taket emellanåt. Riktigt så långt vill jag inte gå, men lite åt det hållet.

Hälsar
/Christian

25
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 16.12.2012, 19:00:10 »
> För övrigt har det du beskriver inget med mastring i traditionell mening att göra.
Jaså du... Maximizern är nämligen det verktyg som Cubase Tutorial videos fokuserar på i Mastering processen....

>Vanligen använder man bara eq, eventuellt kompressor och lite soft clipper/limiter.
I Cubase Maximizer ingår: kompressor/expander samt limiter.

Men... detta är alltså enligt Cubase utvecklings-teamets tutorials... vad vet jag.... jag är bara en nybörjare. Du kan säkert mer, Yllet... :-)

26
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett bra mastringstips!
« skrivet: 16.12.2012, 18:52:46 »
>det finns inga regler, så länge det låter bra är det bra!
*tummen  upp*

27
Studio, produktion och övrigt / Ett bra mastringstips!
« skrivet: 16.12.2012, 15:08:39 »
... som jag själv aldrig tänkt på.

Om man har en ljudfil med mycket dynamik i, och man vill få den extra fet, så är ju standardförfarande att ta en kompressor/expander eller Cubase Maximizer och applicera som effekt på audio tracket  (eller master-kanalen). Allt gott och väl... MEN... om man skruvar upp exempelvis Maximizern för mycket i Cubase så distar de områdena som redan ligger i topp.
Därför: Glöm ej att använda automation om du vill maxa ditt track så mycket som möjligt!

Jag provade precis att ta min nya låt och lägga in ett tomt projekt på ett Audio Track och göra Maximizer automation på "Optimize" ratten, så jag kunde dra upp till 50 på de ställe i ljudfilen som ligger lägst i volym, och sedan dra ner till 25 på de som redan var starka. Det blev riktigt bra!

Innan någon invänder mot mitt tips, så vill jag bara säga:
- Jag vet att den initiala mixen kan göras bättre om man måste boosta de tysta partierna
- Jag vet att dynamiken blir sämre, att folk blir trötta i öronen och att det är fult att medverka i "The Loudness War"
 B)

Hälsar
/Christian

28
Tackar för tipsen!
Jag ska ringa runt lite och snacka med folk i de här studio:arna när jag är färdig med låten.

Hälsar
/Christian

29
Studio, produktion och övrigt / Hjälp med professionell mastring
« skrivet: 14.12.2012, 15:01:32 »
Hej!

Skulle vilja ha orkestral grej professionellt mastrad.

Tsmalmbe: tänkte maila till Studio Mjau för lite frågor... 10-50€ per mastrad låt verkar OK för min budget. Vore också kul att se hur det blir när ett proffs gör jobbet. :-)

Någon annan som känner till någon bra mastringsstudio?

Hälsar
/Christian

30
Problemet löst! Det blev en "fattigmans-mixer" = hörlursförlängare från MediaMarkt.  :lol:

31
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase grace period
« skrivet: 06.12.2012, 00:27:23 »
Aha... trevligt, jamen då är det la bara att uppgradera och ligga kvar på 6.5:an en stund till ifall den nya versionen är skakig! Jag ligger precis innanför deras gräns, jag också. B)
Tack för tipset, Harju!

32
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase grace period
« skrivet: 05.12.2012, 22:10:45 »
Förresten... dum fråga kanske, men om man aktiverar en Cubase 7 license nu under grace-perioden, gäller den även äldre versioner, dvs kan man fortfarande köra vidare på 6.5 tills vidare, eller måste man direkt installera 7:an och dras med eventuella barnsjukdomar i nya versionen?


33
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase grace period
« skrivet: 05.12.2012, 22:07:25 »
Frågan är om man ska våga uppgradera... 6.5:an är väl i ett stabilt tillstånd. Finns där någon ny feature som gör uppgraderingen värd namnet?
Jag körde Cubase 4.5 under flera års tid, fantastiskt stabilitet.
Under tiden läste jag om mycket strul och buggrapporter i 5:an....
Dessutom... har man väl lärt sig ett workflow, så blir en förändring i version ofta en förändring i workflow, och inte alltid till det bättre.

Uppgradering från Cubase LE -> Cubase 4.5
- Master tracket försvann (vilket jag fortfarande irriterar mig på)
Uppgradering från 4.5 Studio till 6.5 Artist har bl a inneburit att jag
- förlorat Roomworks, det blir struligt när jag läser in gamla 4.5 projekt!
- FX-kanaler fungerar inte på samma sätt (kan inte routa dem direkt i pop-up-meny från mixern ovanför faders), det blir struligt när jag läser in gamla 4.5 projekt!
- Time-tracket fungerar inte riktigt på samma sätt...
- Man måste control-klicka för att byta färg på track, och det är lätt att trycka fel och få upp en annan meny om man inte Control-klickar precis rätt

Kan tyckas att det är struntsaker, men många struntsaker skapar i längden frustration... i en övergångsperiod....

... så visst... fördelarna med nya features i 6.5 är jämfört med 4.5 är övervägande, men jag vete tusan om det är motiverat att uppgradera direkt till ny instabil version såvida inte det finns några starka features.

Hälsar
/Christian

34
Kanske bara ett problem man upplever ifall man kopplar in lurar/monitorer direkt på kretsen i datorn utan att gå via Firewire box.

35
Jag använder deras mixer, men det hjälper inte. Har redan provat att mute:a mjukvaru.mixern. Problemet är på lägre nivå - det är när man strömsätter kretsen som den producerar ett högt missljud.
/Christian

Sidor: 1 2 3 4 5