Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - egghuvud

Sidor: 1 ... 65 66 67 68 69 70 71
2381
Studio, produktion och övrigt / SV: Multieffekt till sång.
« skrivet: 29.03.2007, 23:59:12 »
Rock´n roll undrars hur mycket den kommer att kosta.  :)

2382
Studio, produktion och övrigt / SV: Multieffekt till sång.
« skrivet: 29.03.2007, 20:47:20 »
Jo... nä.... det var väl egentligen studioapplikationer. Fast det är lite kul att kunna använda fotpedal när man sjunger. Det kanske skulle ge en ny dimension till gapandet.

Sedan vet jag att TC har ett par andra studioboxar också men de vart väl dyrare. Ett par tusenlappar vore lagom  :)

2383
Framförallt är den mycket lättare att sköta. Den är väldigt logiskt uppbyggd och har ett smidigt och användbart gränssnitt. Ljuden och precis som du säger de distade ljuden har precis det rätta "klippet". Även de rena ljuden låter mycket förstärkarvänliga så att säga.

Jag tycker den står sig väldigt väl i förhållande till speciellt Guitarrig som mest är besvärlig med alla sina parametrar.Man nämner ofta amblitube och guitarrig i samma meninig trors att jag tycker de är två helt olika applikationer. Amplitube är ju hyfsat enkel att sköta medans däremot guitarrig har så saftiga ambitioner med alla möjligheter att rikta mikrofoner, byta mikrofoner, kabinett, förstärkare, effekter och alla andra parametrar att det blir en enda geggamoja av alltihop. 
Native instruments är ibland helt lysande och ibland så gör de saker alldeles för komplicerade och icke användarvänliga.  :)

2384
Studio, produktion och övrigt / Multieffekt till sång.
« skrivet: 29.03.2007, 18:35:01 »
Jovars om man är mer proffsig så skaffar man ju separata hårdvaruprylar typ ett bra eq, reverb, dealy, chorus osv osv
Om man då är lite lat och tänker :det borde ju finnas en effektplugg till sång så att man kan köra med lite enkla presets få ett hyfsat sångljud som duger bra till deomvärlden utan att betala skjortan. 
Hittade två modeller egentligen TC helicons Voice serie. Voicelive reades av 4sound för något år sedan men har sedan dess legat stadigt på runt sju tusen sådär. Lite dyrt men då får man ju pitchkorrektion, + diverse annat som är lämpligt för sång:
http://www.tc-helicon.com/VoiceLive

Sedan stötte jag på digitechs Vox400. Några tusenlappar billigare. ingen Pitchkorrektion, men en del andra roliga effekter. kanske mer på lek?

http://www.digitech.com/products/vx400.htm

Någon som testat någon multieffekt till sång. Kanske någon av ovanstående eller annan? Är det något att ha?  :)

2385
Studio, produktion och övrigt / SV: har ni katt (i studion)
« skrivet: 29.03.2007, 13:43:20 »
Jag gillar inte katter de är otäcka djur  :ph34r:

2386


den här skivan blåste verkligen skalet av mig en gång i tiden  (var är r@ffe förresten?)

2387
Fast makron går ju att konstruera. Borde inte vara svårt att göra ett makro som gör det. Problemet är väl att det blir ett makro för varje  instrument och då är man tillbaks på ruta ett  :)

2388
Skäms nästan att säga det men har aldrig orkat sätta mig in i annat än IE ren och skär bekvämlighet trots alla säkerhetsbrister och alla andra som är lyriska över Firefox ... passar det med denna smilien nu?  :wub:

2389
Om kontrollrummet.com / SV: KVR Audio & Agent RSS
« skrivet: 28.03.2007, 16:22:55 »
Det är en skitsmart grej - men det är lite synd att det trycker undan diskussionstrådarna från startsidan om det kommer mycket därifrån, så det hade varit bättre att placera det i Nyheter från världen...

Precis min åsikt också

2390
Jag är inte säker på att jag fattar exakt vad du menar, men du kan ju jobba med Templates.
Ladda upp ett nytt spår och lägg till de spår du vill ha. Audio och midi. Sedan kan du lägga respektive instrument på respektive kanal låt oss säga att du har trumplugg på några kanaler, bas på nästa, din favoritsynt på nästa och sedan fyra audiospår. Spara sedan rasket som Template och varje gång du vill skriva en låt så öppnar du bara temlaten och instrumenten laddas och lägger sig på respektive spår.

Jag har själv en tre fyra olika templates med grejor som jag använder i nästan alla låtar. VAr försiktig så du inte råkar göra någon justering av något t e x tempo eller så, för då kommer även detta att öppnas varje gång du öppnar ett din template.

Den funktionen som du efterlyser tror jag inte att jag har stött på. Du kan naturligtvis skapa kortkommando för sådana saker.

Annars har du ju multifunktionen i att skapa midispår t e x . Där skapar du tex tio midispår på en gång. I takt med att du laddar instrumenten i inspektorn så lägger du ju ändå instrumenten på en midikanal. Eller jag kanske inte fattar hur du menar.  :)

2391
Demolåtar / SV: Hellpig - Race into Space
« skrivet: 27.03.2007, 13:13:26 »
Egghuvud:
Jo, det skall väl vara lite kantigt och lätt slarvigt. Men det är ju allt jag gör, tror jag. :) Vad gäller trummor så är jag rätt lat, det är bara att erkänna. Därtill gillar jag enkla trummor, Phil Rudd är kung... well, kanske inte alltid men jag är ingen trummis och inte ens en trumprogrammerare så man får ta det för vad det är - demotrummor. Skulle jag göra en mer seriös inspelning skulle absolut anlitat en äkta trummis. Sång blir nog inte distad, har inte ens funderat så långt ännu dock. Menar du break som i tystnad? Det blir det nog inget med... tycker det är svårt att få till ett sånt utan att bryta låtens flöde. Åtminstone i en lite kort pop-rock-dänga som denna. Tack för att du lyssnade!


Njaee jag menade nog break som i brygga typ, ett avbrott på något vis. Vill du ha lite mer differentierade trummor på  midifiler så kan jag alltid trumma lite till dig.  :)

2392
Demolåtar / SV: Hellpig - Race into Space
« skrivet: 26.03.2007, 23:22:09 »
En stunds huvudgungande här då. Snyggt på ett lite kantigt sätt. Fattar att inget är klart. Skulle nog vilja att du la mer tid på trumprogrammeringen, men det kommer väl. Jag har inget emot syntarna. De fyller sin funktion. man får alltid en idé om hur sången kommer att låta. Hoppas att du inte fastnar i indiefällan bara och lägger på  distad sång. Inget brejk?

 :)

2393
Studio, produktion och övrigt / SV: Dåliga Artist och bandnamn
« skrivet: 26.03.2007, 11:29:18 »
Cherry Poppin' Daddies är också fult. på tal om bandnam,n så kan man läsa om deras utrsprung här:
http://library.thinkquest.org/4626/rock.htm

Där får man äntligen förklaringen til varför de t e x heter "Color me badd" vilket inte heller är en höjdare... 
 :)

2394
Studio, produktion och övrigt / SV: Dåliga Artist och bandnamn
« skrivet: 22.03.2007, 23:55:28 »
Finns ju många sådär småcoolfula bandnamn:

The Smashing Pumpkins och Red Hot Chilipeppers är de första jag kommer på...

Frukter o Grönsaker alltså...


Brukar ju aldrig bli riktigt stora. Typ lemodrops, banannarammananna...nej nanannabanana....äsch bananarama

2395
Studio, produktion och övrigt / SV: Dåliga Artist och bandnamn
« skrivet: 22.03.2007, 20:43:14 »
Är alltid kul att tänka på.

Här är ett par som jag kom på på rot:

Snowey White T e x Det låter verkligen som ett namn som man hittade på när man gick i sjätte klass. Snövit typ... Bra gitarrist annars..

Brian Big Dick trummisen i numera avsomnade heavy metalbandet Tygers of pan tang (om någon minns dem öht)
Brian "storsnopp" typ. Hur coolt är inte det. (på baksidetexten till en av skivorna stod det dessutom typ Brian big Dick; sticks kicks and a bag of tricks ryyyyss)

P diddy tufft street credit rapparnamn eller bara urfjantigt Jodå det senare. Det låter som något kommit ur gammal urvattnad jazzlingo typ; "And a hey nonny nonny and a p diddy giddy"

Träd gräs och stenar   L(typ träd brass och älgar) jo nog förstår vi att det handlar om storskogsproggens ljuva toner som kommer från dessa glada grabbar.



Att kalla träd gräs och stenar för progg är inte helt rättvist, de spelar ju snarare psykedelisk rock. Lite som Stones gjorde på 70-talet.

Kom igen visst är det progg..  :)

2396
Studio, produktion och övrigt / Dåliga Artist och bandnamn
« skrivet: 22.03.2007, 18:16:49 »
Är alltid kul att tänka på.

Här är ett par som jag kom på på rot:

Snowey White T e x Det låter verkligen som ett namn som man hittade på när man gick i sjätte klass. Snövit typ... Bra gitarrist annars..

Brian Big Dick trummisen i numera avsomnade heavy metalbandet Tygers of pan tang (om någon minns dem öht)
Brian "storsnopp" typ. Hur coolt är inte det. (på baksidetexten till en av skivorna stod det dessutom typ Brian big Dick; sticks kicks and a bag of tricks ryyyyss)

P diddy tufft street credit rapparnamn eller bara urfjantigt Jodå det senare. Det låter som något kommit ur gammal urvattnad jazzlingo typ; "And a hey nonny nonny and a p diddy giddy"

Träd gräs och stenar   L(typ träd brass och älgar) jo nog förstår vi att det handlar om storskogsproggens ljuva toner som kommer från dessa glada grabbar.


2397
Studio, produktion och övrigt / SV: Bas
« skrivet: 21.03.2007, 20:41:27 »
Testa gärna: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=791.0
Gratis är gott och låter faktiskt också bra i detta fallet.
 :)

2398
Studio, produktion och övrigt / SV: Sökes, akustiskt blues-solo
« skrivet: 21.03.2007, 18:28:24 »
Jag kan också testa. men det blir med den piezomickade variaxgitarren då.  :)

2399
Om kontrollrummet.com / SV: Förslag på komplement till Karma
« skrivet: 21.03.2007, 18:26:35 »
Du kanske bara är en go kille  ;)

2400
Rabalder! Kommer ingen ihåg den, den där darrigt tecknade hunden! Och låten var i shuffletakt med superdistad gitarr och ylande munspel. Ingen som har en länk till den?

Scooby Doo - tuggummipop när den är som bäst.

Konstapel Abel, som Sixties nämner, är ju också lysande. Byrdsvibbar verkligen.
[/quote

Rabalder är ju verkligen en höjdare.
Roobarb and custard heter den i original tror jag. Finns på Youtube, men jag kan inte konfirmera från jobbet:


Jag har personligen lite svårt för Astrid Lindgren så hennes låtar tycker jag är sådär. Förutom pippi Långstrump då, men det var väl Jan Johansson som skrev den.  :)


2401
Dämpning? Därom tvista de lärde. Som med hålet i frontskinnet är det samma här. Saker som gör att skinnen inte rör sig lika mycket gör att det går lättare (och snabbare) att spela.
Jag gillar lite dämpning. Jag har dels självdämpande skinn (remo Powerstroke) och dels en kudde i trumman. Kudden är en DW orginal, formad som ett timglas. Dämpar lagom mycket.
Många gillar helt odämpade bastrummor. Jag med, men det blir inte mitt ljud.


Där sätter du väl också fingret på ett av de viktigaste aspekterna av trumspel. Många tror att det bara är att banka, men när man hållt på ett tag så är det egentligen ganska "nördigt" att spela trummor. Om jag bara tänker på min bastrumma så har jag haft ett tiotal modeller och när jag till sist fastnade för Tamas imperial star så var det skin av - skin på, utklippt litet hål i framskinnet - utklippt stort hål i framkinnet. Ultradämpad - inte alls dämpad.
Det är en del av tjusningen att spela trummor. Att det tar tid att skapa sig eget unika set.Det finns dessutom så många olika parametrar att labba med. Skin trummor sejare, cymbaler, dämpning, spänning och diverse andra gadgets Tänk bara en sådan sak som pinnar. Det finns ingen allmän giltilg filosofi för hur dina stockar skall se ut. Det handlar till syvende och sist om att du måste hitta ditt eget sound.
Detta kan vara mycket frustrerande när man skaffar miditrummor. Det går inte att göra så förtvivlat mycket åt själva soundet eftersom de är givet från ljudmodulerna.  :)

2402
Snyggt. Intressant melodi på sången.
Det är något med heleheten som gör att det låter lite odynamiskt. Är det väldigt hårt komprimerat eller mastrat? Lite mer luft mellan ljuden skulle vara önskvärt i min lyssning. Sången låter också väldigt tät, studsar lite mot syntarna i nedre mellanregistret.
Mixen och ljuden i övrigt är kalas  :)

2403
Färdiga produktioner / SV: karl_wash away the past
« skrivet: 18.03.2007, 21:27:08 »
tackars egghuvud...kul att du är med igen...Ja det kanske finns att göra på trummfronten men jag tycker det börjar ganska soft och fortsätter lite livligare..får se... menar du akustiska eller elgurkan på melodin(som från början kom på gitarr)??? jag tror också sångljudet funkar alltmer och du har ju hört mig från början och har den referensen med dig ;) tnx / karl


Jag menar den akutstiska gitarren som spelar med stråkarna. I själva melodifiguren som löper genom låten.  :)

2404
Specificera lite mer. Elektroniskt eller akustiskt. Färdiga midifiler eller skall du programmera själv? :)

2405
Färdiga produktioner / SV: VacUm & Lea - Here it goes
« skrivet: 17.03.2007, 20:03:31 »
Riktigt bra faktiskt. ibland så låter det som att tjejen smackar lite. Det borde vara naturligt eftersom rösten är så nära, men det stör mig precis i inledningen, där vid 20 sekunder. Det är så vackert och tajt närvarande att det retar mig lite. Sedan tycker jag att arrangemanget är lysande shacket är precis som det skall vara. Skulle jag få önska så vore det lite mer diskant antingen på gitarren eller pianot. Nu låter de så "dova" båda två. Det kan förståss vara mina lurar. (måste snart köpa nya)
Basen är smått lysande, men man hade väl inte väntat sig mindra av dig  :)

2406
Sedan kan vi ju börja diskutera cymbaler och hur man sköter dem. Paiste menar ju t e x att man inte bör använda annat än deras egen rengöring för att ta bort fingeravtryck och annat gojs. Det är klart att de vill sälja sin produkt, men det är ju viktigt att man inte använder typ Häxans silverputs. Ljudet kan förändras ganska drastiskt av att man använder fel rengöringsmedel.

En kompis till mig påstod även här att det var när cymbalen var precis lagom nedfettad som den lät bäst. Hmm jag tycker nog att fingeravtryck har en tendens att hämma klangen om det blir för många iallfalll. Jag brukade köra med en av armens gamla halsdukar. Som också enligt myten fungerade bra till att torka av strängar på gitarrer. Undrar var det kom ifrån egentligen.
"Chokar" man mycket så får man torka ofta. Annars har man väl cymbalväskor eller hur  ;)

2407
Medlemmar / SV: maxmaxmax på plats
« skrivet: 16.03.2007, 18:03:07 »
Då kanske vi också kan få det hett efterlängtade svaret på gåtan om huruvida nicket maxmaxmax härstammar från Agaton sax och bröderna Mix Mox och Max  eller om det bara är en slump?
 :)

2408
När det gäller skin så handlar det ju mycket om smak och tycke också. Eftersom det är dyrt så är det svårt att så att säga "prova" sig fram Att skinna om hela kittet bara för att testa gör man väl sällan. Lite mode är det också i det. Under en period i den skånska åtiiotalsheavymetalsvängen var det bara "oljeskin" som gällde. Det bästa sättet är väl att testa sig fram efterhand som skinnen spricker.

Förresten så tyckte jag ofta när det gällde black spot, och även andra skin, lite som jag tycker med gitarrsträngar att när de var precis nya så lät det nästan lite porrigt. Lite för bra så att säga. Det var först efter ett tags spelande som de tog sig och kändes som att ljudet lät riktigt bra. Därefter gick det succesivt utför och lät mer och mer slitet tills de sprack eller fick bytas.
De behövdes bankas in liksom. men det kan ju bara vara jag som ahde fixa ideér  :)

2409
Festivaler / SV: Forumfestival?
« skrivet: 16.03.2007, 00:00:27 »
Okej Kul jag anmäler mig. (Med viss reservation för att det kör ihop sig.) Jag har mikrofon och stämband.  :)

2410
Men när jag är klar och alla låter lika så låter trumman ändå ostämt.. 

Kan du i ord beskriva hur man hör att en trumma är ostämd?


Jag skulle säga att svängningarna mellan underskinn och överskinn är ojämna. Att tonen sjunker efter slaget och att det måste handla om den inbördes stämmningen mellan olika pukor virvel och baskagge.
Att slaget låter olika beroende på var på pukan du slår skulle väl vara ett annat exempel, men där handlar det mer om finlir. Kanske hörs i jazz eller så, men inte så mycket i metal. (se edit) :)

Stämmingen handlar också om anslaget. Att det känns rätt att slå på "hela" trumman så att säga. Det måste kännas lika, flexa tillbaka lika och inte studsa vid ena sargen och flärpa vid den andra. (hittar på ord efterso jag inte kan förklara det annars hoppas de är tillräckligt liviliga för att förstås) Probblemet med miditrummor och en del av den käsnla som går försvunnen handlar ju om att skinn är levande resonans medan en slagplatta är stum så att säga. Det innebär ju att du kan välja hur hårt slagen skall slå tillbaka beroende på hur hårt spänt skinnet är vissa slag kan vara mjuka och ge en kort resonans,. ibland vill  man att pukslagen skall dö direkt efter anslaget och ibland vill man att det skall ringa. Jmfr t e x dämpning av strängar vid gitarrspel. Det tog ett tag att vänja sig vid det med miditrummorna. Där kan man inte nyansera spelet på det viset utan får hitta andra strategier.

Så ser jag på det iallafall. Vill man ha dem riktigt bra stämda så rekomenderar jag en trumstämmare som inledning där man stämmer upp skinnet och sedan finslipar man med sin hörsel.  :)

Edit: kanske var lite otydlig i jazz/metal liknelsen. om det är för ojämnt så hörs det klart i vilken musikstil som helst och det låter inte kul...

2411
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad är att föredra ?
« skrivet: 15.03.2007, 15:19:01 »
Jag har också en Vox tonelab, men jag föredrar nog att köra ljuden i stereo. Skall du micka upp stereo (om jag fattar dig rätt) så måste du ju få med rummet på något vis.
Fördelen med stereo på två spår är ju att du sedan kan välja att göra stereoeffekten bredare eller smalare beroende på vilken efeekt och vad du vill uppnå så att säga. Ett Coolt reverb kan ju vara mycket effektfullt i stereo om det är det man vill ha. Sensare i mizxen kan jag också eq de olika spåren olika för att få mer dynamik i den ena kanalen t e x om jag vill "luta" gitarren åt vänster eller bort från ett piano eller så.

Kännde plötsligt att jag kanske inte alls svarar på din fråga...

2412
Studio, produktion och övrigt / SV: Vox Tonelab hyfsat billigt
« skrivet: 14.03.2007, 22:21:20 »
Störigt när man gav tusenlapen mer för bara några månader sedan...  :angry:

2413
Demolåtar / SV: För många/för dåliga "blue notes" eller???
« skrivet: 14.03.2007, 22:20:10 »
Tja jag tycker att du balanserar på en gräns där det låter bra, men nästan lite för mycket för..animerat om du förstår vad jag menar- är det verkligen så du låter eller försöker du få det att låta så (nu svammlar jag bara) men jag har svårt att förklara min poäng. Du sjunger onekligen skitbra, men håll dig på rätt sida av prettogränsen  :)

2414
Färdiga produktioner / SV: maxmamax - Winter fling
« skrivet: 14.03.2007, 22:16:35 »
Kul att se dig igen maxamaxa Jag saknade dig när du försvann från studio  :)

Sånt här kan jag bli lite avundsjuk på. Det låter så självklart och enkelt på något sätt. Man får massor med asociationer till tidiga Blur, Ultravox fast inte på ett sätt som känns slitet eller ofräscht. Snygg mix. Lite burkiga syntar ibland. Speciellt basen.  :)

2415
Färdiga produktioner / SV: karl_wash away the past
« skrivet: 14.03.2007, 22:07:37 »
Hej karl. Snygg låt Det var ett tag sedan jag orkade höra på demos, men nu börjar jag känna mig sugen igen.

Jag gillar verkligen utvecklingen av ditt sound. Ett par småsaker tycker jag. Dels blir trummorna lite för monotona, Sedan är jag inte säker på att jag tycker att gitarren och stråken harmonierar med varandra i melodifiguren. Jag skulle nog släppa gitarren och låta den sköta kompet och förlägga figuren helt till stråkarna. Stråkarna blir också nästan lite väl dominanta i förhållande till resten av ljudbilden. Lite mer reverb på gitarren skulle få in och fram den i ljudbilden mer. Sången är kanon. Precis lagom mycket och lagom långt fram. lite väl långa exprementiella partier Var blev pianot av t e x. Försvann det bara?

Sidor: 1 ... 65 66 67 68 69 70 71