Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - a

Sidor: 1 2 3
36
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygga in högtalre i väggen
« skrivet: 26.11.2007, 01:39:24 »
Hej! Studion/replokalen blev färdigbyggd för ett år sen eller så, och nu börjar jag känna mig redo för lite förbättringar av saker som vi inte riktigt tänkte på då. Eftersom lokalen främst har kommit att användas som replokal vore det skönt att ha ett bra PA där inne, men det äter för mycket plats och blir ännu några fler härliga kablar som vi snubblar över.

Men vi har ett par slusteg, delningsfilter och högtalare som vi inte använder som jag tänkte bygga in i väggen.

innehöll denna tråd en fråga eller?

37
Studio, produktion och övrigt / SV: Studio-in-a-box
« skrivet: 20.11.2007, 21:57:31 »
Bildernas text är för liten sen behöver jag hjälp med tolkningen.

ja tyvärr kan jag inte göra något åt textstorleken, det är deras egna bilder.
Det är ju normerat bland återförsäljare av liknande produkter att visa liknande kurvor,
företaget i detta fall valde uppenbarligen att visa sina i ett mikroskopiskt format,
vilket man förstår när man ser att deras produkt inte gör någon skillnad, iaf. inte 8790.-
skillnad enligt mitt tycke.
Så din sammanfattning är kort att de suger?
Finns det nåt sammanhang det kan va vettigt att använda deras grej?

alltså, deras grej fungerar säkert till viss mån men det är ju inte värt de pengarna.
så, ja, det suger.

38
Studio, produktion och övrigt / SV: Studio-in-a-box
« skrivet: 20.11.2007, 00:44:54 »
Bildernas text är för liten sen behöver jag hjälp med tolkningen.

ja tyvärr kan jag inte göra något åt textstorleken, det är deras egna bilder.
Det är ju normerat bland återförsäljare av liknande produkter att visa liknande kurvor,
företaget i detta fall valde uppenbarligen att visa sina i ett mikroskopiskt format,
vilket man förstår när man ser att deras produkt inte gör någon skillnad, iaf. inte 8790.-
skillnad enligt mitt tycke.

39
Studio, produktion och övrigt / SV: Studio-in-a-box
« skrivet: 19.11.2007, 23:16:57 »
8790 för lite skummgummi...bah, bara skräp. Materialet kostar väl typ en tusenlapp, MAX..
det finns en uppsjö av liknande "system" för den som inte har koll och bara vill slänga upp nåt på väggarna.

kolla kurvan här:

en bokhylla full med skit ger bättre diffusion

och som den här visar:

så behöver du 3 lager med skiten för att det ska ge effekt...

men de säljer iaf. green glue, alltid något.......

40
Studio, produktion och övrigt / SV: Vart börjar man?
« skrivet: 06.11.2007, 18:46:43 »
Ålrajt, bilden du skickat säger ju inte så mycket om dina inre dimensioner. För övrigt så är ju monitorerna flushmonterade och som skallerormen påpekade, surround monterade. Känner igen skissen från SAE/John Sayer så jag ställer mig frågande till hur du har gått till väga med själva byggandet utan att veta hur du ska akustikbehandla rummet?

I övrigt är det väl en bra start att sätta bord och monitorer symmetriskt i rumemt och inte till vänster som på bilden.. men men, jaja

41
Nej, insåg det så det blev inte så heller.

Däremot var det en bra idé att man skulle kunna dra bort tyget och ha diffusorer bakom. Skulle förändra karaktären på rummet rejält. Kanske ett framtida projekt om det visar sig att rummet är för stumt.

hmm med stumt menar du fattigt på rumsklang eller vadå? för diffusorn har inget med det att göra.

42
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 18:35:19 »
fråga: står dina monitorer som du ritat eller är de riktade inåt mot din sweetspot? har tyvärr sett att folk kan montera sina monitorer som vanliga högtalare och missa att vinkla de mot öronen.

Men som Lee och Claes säger så behöver du akustikbehandla ditt hörn (som såklart inte är optimalt akustiskt). Att flytta högtalarna assymetriskt som du gjort nu hjälper föga och framförallt så fuckar det upp symmetrin i ljudet så det reflekteras olika L/R mot väggarna. Men om du nu inte kan sitta på mitten av en vägg och prångt måste mixa med monitorer så måste du även ge oss en bild av rummet i övrigt. t,ex; är väggen till höger/vänster lika långa? vilka dimensioner har rummet?

känns som att det börjar bli gammalt och segt att upprepa gammla mantran, men än en gång; Liverum (assymetri) - Kontrollrum (symmetri)

43
Tack för all hjälp. Bygget börjar ta form. Kontrollrummet är nästan klart och det har byggts en del basfällor, diffusorer och absorbenter av olika sort.  :)

Runtom studio/scen delen där alla instrument finna sitter ett rätt tjockt svart tyg som ramar in området. Är det någon vits att sätta mdf diffusorer bakom tyget? Eller äter tyget ändå upp alla frekvenser som diffuseras tro?

Är lite fundersam om tyget kommer dämpa för mycket höga frekvenser men det ser väldigt snyggt ut så och skapar en bra atmosfär i lokalen.

öööh, nej diffusor bakom tyg är ingen bra idé. (om du inte) Montera tyget på en gardingskena så att du kan dra bort det för att förändra karaktär på rummet.

44
Studio, produktion och övrigt / SV: Roland RE-501 Chorus Echo
« skrivet: 29.10.2007, 22:11:05 »
501 är ju den sista RE modellen, finns ett par på annons just nu för runt 5000.-
spring å köp! värt varenda krona.

45
Florian kanske är något på spåren där, men för min del så resonerar jag så att jag vill ha så neutrala och ställbara monitorer som möjligt. Därefter gör det ju inget att fler steg i produktionen efter studion (mix, mastring) använder samma typ av monitorer. Jag vet att Genelec har många belackare, men med tanke på deras spridning och den position de har på marknaden (och i studios) så blev valet enkelt.
Kan annars rekommendera Intelligent Sounds monitorer som har en sjuk detaljrikedom men kanske inte ger en rättvis bild av hur det "låter" för folk i allmänhet.


46
Studio, produktion och övrigt / SV: Limma akustiskum
« skrivet: 27.07.2007, 22:26:01 »
Kör med ett par Adam p33. Jag har precis blivit klar med studiobordet så det kommer lite bilder på studiobygget senare. Men jag glömde ta bilder medans jag byggde bordet. Ibland är inte hjärnan med när det går för fort.

Men nu skall jag dra till Aten i en vecka. Jättekul eftersom jag aldrig varit där, suger kraftigt eftersom det är jobb igen. Vilket givetvis betyder att jag kommer att häcka i en datorhall dygnet runt i en vecka utan möjlighet att ta mig ut på sight-seeing. ("Var det vackert?" "Vet inte. Såg taxi-hotell-flygplats-datorhall. I princip samma sak som Rotterdam, Leeds eller Hofors...") Men bilder kommer, jag lovar!

haha tur är väl att en datorhall brukar vara väl luftkonditionerad med tanke på att det är 45 grader där just nu...

47
Studio, produktion och övrigt / SV: Limma akustiskum
« skrivet: 25.07.2007, 00:41:08 »
Citera
Jodå jag har en tre små nätta moln som skall upp i taket.  Men skummet hade jag tänkt att sätta rakt ovanför mixpositionen för att släcka direktreflektionen från monitorerna. Har inte tänkt så mycket på det, men man kanske skulle flytta molnen och sätta ett rakt ovanför huvudet istället. (Om den ramlar ner tar den ju bara i träskallen!)

Du kan med fördel sätta moln rakt över sweetspot, jag har testat en del andra varianter, allt beroende på rummets form och dimensioner, men det kan även fungera med en kombinerad diffusor/absorbent i taket.

Traditionellt så monterar man molnet i framkant av rummet och i vinkel ut mot rummet (så att ljudet reflekteras bakåt) men låt det gärna sträcka sig över sweetspoten så får du även bättre spridning "längre bak i bussen".

btw: vad är det för monitorer du har?

Citera
(Bilden på Sayers moln var ju grym! Ser fram emot att se bilderna från din studio!  )

det är från Arons studio, gillar belysningen som lyser UPP mot taket. spexigt... jo bilder ja... kommer, kommer. håll utkik på johns forum..

48
Studio, produktion och övrigt / SV: Limma akustiskum
« skrivet: 22.07.2007, 15:58:15 »
en fråga bara lee, ska du inte ha lösa akustikelement i taket så du kan modifiera rummet efter tycke och smak?
Dessutom så får du ju betydligt mer dämpning om du sätter de med en luftspalt från väggen...men som sagt, allt det här vet du väl (eller?).. Min studio är äntligen färdig! och i liverummet har jag just takpaneler av den här principen:



funkar bättre än de flesta takpaneler jag testat.

men om du ändå ska limma så kan jag tipsa om att alla PL lim finns på större "sprut tuber" så du kan köra med en "lim picka"!

49
Minns att det var lite tufft när D50 kom. Såg en del jazzfusionband på Nefertiti som använde denna nya fräsiga synt med sina "väsljud". Men herregud vad man tröttnade på den.

Inte att förglömma, "Digital Native Dance" - den patchen var nog med i varendra intro under något år.....
Hade inte råd att köpa en D50 när den kom så jag körde vidare ett tag på min Casio CZ ett tag tills pengarna räckte till en D20 istället. Den hade ju inbyggda trummor och sequenser, och det lät PRECIS som på skiva när man arrade upp sina låtar......  :lol:

Finns det något exempel online på patchen?

---

 :huh: :huh: :huh: Fasa! Tänk om jag börjar gilla D50  :o :o :o

Jajamen.....

Digital Native Dance

 :) Jag klarade mig  :)


å fy fan vad illa det lät..

50
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygga in monitorer i väggen
« skrivet: 17.07.2007, 19:38:16 »
Citera
En fråga bara, Den där Acoustic Hanger. Vad är det?

Det är vertikala membran av isolering som hänger fritt inuti "lådan" för att effektivt ta upp låga frekvenser. Sök på bass traps så kommer du hitta många varianter.

Citera
Och det här Cloth-front vad innebär det?
Låter som en filtklädd yta men jag kanske är ute och cyklar.

NJae inte helt fel, det ska dock vara tyg inte filt, ett tyg som släpper genom luft men håller isoleringen och allt damm på plats. Ta ett tyg och sätt det över munnen. Om du kan andas lätt genom det så kommer det att fungera. På Johns skiss kan du se att det är en membran panel med en plywood skiva bakom, därefter kommer dina "hangers". Men som jag brukar säga, ta en titt på john l sayers forum så får du veta allt du behöver veta.
 

51
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygga in monitorer i väggen
« skrivet: 17.07.2007, 16:47:15 »
skiss av john sayer...

tänk på din sweetspot och placera högtalarna därefter:

60° är standard men det kan fungera med 90° allt beroende på rummets form och storlek.
missa inte heller ventilering om du använder aktiva högtalare.



52
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad ska vi bygga för golv?
« skrivet: 20.06.2007, 21:04:41 »
a: ifrågasätter absolut inget av det du säger utan är bara nyfiken; om nu sanden beter sig som lagret under, vad är då bättre med platta?

Bättre med platta? eh, vad menar du? Du vill isolera stomljudet från ditt golv, eller hur. Så då måste du koppla isär det på något sätt med en isomer av något slag. Det Gervais säger är att det är svårt att bygga ett golv korrekt i trä då du måste få rätt tyngd fördelad på isomererna så att de blir komprimerade tillräckligt för att agera "fjäder" i sammanhanget. Om inte så bygger du en resonanslåda istället då ljudet i värsta fall tom. förstärks av konstruktionen. Men att gjuta en betong grund som flyter är inte direkt lätt och därför ska man självklart överväga ifall man har behov av ett flytande golv över huvud taget. Men som Lee säger så finns det andra alternativ så som stepisol eller liknande som kan fungera...

53
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad ska vi bygga för golv?
« skrivet: 20.06.2007, 20:51:25 »
Tjena a! Jag undrade just hur lång tid det skulle ta innan du dök upp i diskussionen! :)

 ;)

54
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad ska vi bygga för golv?
« skrivet: 17.06.2007, 16:10:06 »
Sand som isolering brukar tas upp rätt ofta och visst det har sina fördelar, men 60mm sand på säg 40kvm väger en hel del och när du komprimerar sanden mot det befintliga golvet med det nya så funkar det som samma lager, så flankingen dämpas inte korrekt. Att lasta in sand i en lokal brukar vara ungefär lika jobbigt som att gjuta en betongplatta som i sig har bättre egenskaper.


en fråga; hur skulle ett lager av sand funka? ttyp 60 mm sant, och sedan kör man typ två ihjoplimmade lager golvspån, eller plyfa och gips eller ngt.

?

55
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad ska vi bygga för golv?
« skrivet: 16.06.2007, 20:17:46 »
jo, det är just neopren han syftar på, att räkna ut linjevikt på en gipsvägg/golv och ta reda på hur mycket neoprenet ska vara komprimerat är ju inte direkt avancerad matematik, men det ju lätt framstå som det.

Men neoprenkuddar på reglar och spån/betong bygger ju minst 1 decimeter så kanske det inte är aktuellt i ditt fall.

Sen säger du att grannarna inte spelar någon roll utan det är isolering mellan de två rummen vid livetagning du är ute efter. Isåfall kan du redan nu sänka ribban och ställa in dig på att ett påtagligt "slask" mellan rummen är något du får leva med. Inget mer med det.

a
 :ph34r:

Min gissning är att detsamma gäller för Auralex eller andra liknande lösningar. Dessutom är det dyrt att göra. Så om man inte menar allvar med studion så skall man hålla sig borta från flytande golv och flygande tak. Där håller jag med Rod Gervais. Det är alldeles för dyrt -om- man kan leva med den flankning som förekommer. Men att det inte gör någon nytta kan han stoppa upp på ett mycket mörkt ställe.

Fast den typ av flytande golv som Rod menar är den med neoprenpuckar och träreglar där konstruktionen i sig riskerar att bli en resonanslåda.
Vad jag förstår menar han inte att flytande golv som sådant är helt värdelöst men att bygga en flytande konstruktion i en hemstudio är alltför komplicerad och kostsam om man ska göra den rätt.
Räkna med att ni måste ha en rejällt tilltagen takhöjd för att kunna göra ett serriöst flytande golv och flygnade tak.

56
Studio, produktion och övrigt / SV: Studiovägg - Materialval
« skrivet: 21.05.2007, 18:10:44 »
Tjena, låter som ett kul jobb du har;

Citera
Vilka av nedanstående material passar bäst till att bygga en studiovägg version 2. (tanken är att bygga två väggar med mellanrum och däri ha tex 7-8 cm glasfiber isolering om jag nu lyckas ordna fram det.) Sen ska det gipsas på yttersidorna av väggen. Det blir en några cm tjock gips lager, enligt den model man kör med här. Sedan någon sorts dörr, självbygge med träspån i eller skumgummi. Alternativt om jag hittar färdiga bra dörrar.

Av de 3 olika materialen du visar skulle jag gå på Tegel fyllt med sand, gipsblocken är som sagt formödligen för lätta (inte samma densitet som en gips skiva om man säger så) Då har du din MASSA, sen i mellanrummet ska du ha din LUFT, om du inte får tag på nån typ av isolering skulle jag lämna så stor luftspalt som möjligt, ju större desto bättre. Rappa alternativt spackla tegelväggarna så att de blir  lufttäta och lägg sedan på ditt gipslager, med fördel medan spackel (eller vad du nu har) är fuktigt så att gipsskivan suger fast bättre och inte vibrerar av sig själv. Vad gäller dörrar så finns det många bra skisser och tips på det på john sayer's forum. Två massiva dörrar brukar vara tricket.

Citera
Enligt vad jag hittils läst mig till så använder man oftast regelar med gips skivor och glasfiber isolering som bas. Därför undrade jag speciellt över denna alternativ metod, fördelar och nackdel

Fördel som jag ser det är att det blir bastantare och tjockare material vilket minskar ljudgenomträngningen, (ökar TLOS).

Ja, det extra arbete det medför att bygga med tegel och sen fylla med sand kontra reglar och gips är ju ganska uppenbar, sen finns de de som påstår att en tegelvägg inte alls har den rätta sammansättningen för att dämpa ljud utan är för "rigid" och får ljudet att transporteras från ena ytan till den andra (sk. flanking)

Sen sa du något om MDF i ditt PM, och det enda jag kan säga om det är att en skiva MDF kräver både verktyg (klingsåg) och är generellt sett mycket dyrare jämfört med gips om man jämför den densitet man får ut av de olika materialen. Så kör på gips om du får tag på det. (om du vill väggmontera något är det bara att slänga in en skiva OSB mellan gipslagren).

har lite brådis här så kan skriva mer senare.

lycka till...

57
@a---jo jag skulle behövt en riktig lödstation, men har kört på biltemas enkla lödpenna så länge...
(snålheten bedrar)

kostar 595 på clas olsson.. inte så dyrt, funkar helt ok, ställbar värme etc.

58
fy fan vad kablar, du borde ha en sån här ser jag:



annars finns det ju färdiga harting kablar för den som inte orkar löda.
blev ju inte dum den där kontrollen till slut! grattis!

59
Studio, produktion och övrigt / SV: Enkel lösning för laptops?
« skrivet: 25.04.2007, 01:57:53 »
Tänkte bara kolla en sak lite fort!
Nu har jag köpt en extra passande laptop till livesammanhang och har inget interface till den så jag vill helt enkelt ha något internt, fw eller usb med nollatency då den skall användas med vstinstrument och effekter samt till viss inspelning, jag behöver väl egentligen inte mer än 2/2 eller kanske t o m 1/1 och vill hamna på så absolut lågt pris som möjligt. Tänker köra på en 4x4 midisport jag har. Marknaden har ju exploderat nyligen för denna typ av lösningar så vad rekommenderar ni?

I den jag kör på nu har jag ett litet motu som funkar utmärkt.

mm jag fattar inte heller, du vill ha ett intern till en laptop? alltså ett pcmcia kort då eller? för du säger fw eller usb som är EXTERNA inte interna...

60
Studio, produktion och övrigt / SV: Micka dragspel
« skrivet: 24.04.2007, 14:19:02 »
Farsan kör med två akg c416 på spelet kopplade genom akg b29. Funkar kanon live, men jag har ingen aning om hur det blir vid inspelning. Känns som om det skulle bli lite obalans med basen vid fast mickning eftersom hela baspartiet och bälgen är ute och reser i ljudbilden. Men det skall bli kul att testa framåt sommaren! :)

Ah, precis det faktum att man pumpar bälgen och därmed flyttar postionen från micken kan vara lite lurigt. det gäller att sätta micken i en position i mitten där bälgen är till hälften utdragen.

61
Studio, produktion och övrigt / SV: Kontrollrum utan triple-leaf
« skrivet: 20.04.2007, 18:51:05 »
Du har missförstått mig lite, grannen är en replokal som min bror besitter och den kan vi störa hur mycket vi vill. Så ingen isolering utåt. Jag skulle vilja ha fin separation så det är tyst i kontrollrummet när man spelar in trummor eller gitarrstärkare, men har börjat fundera om det kanske bara är en lyx i mitt fall. Det lär ju inte göra inspelningarna bättre, en vanlig vägg kommer att se till att monitorerna inte läcker in i mikrofoner i andra änden av lokalen, och läcker dom in det minsta kan jag gate:a bort dem med en väldigt låg tröskelnivå.

Så tillbaks till mitt resonemang, det kanske är bättre för mig att bygga en vanlig vägg och godta det  läcket som uppstår istället för att slita och betala grova pengar för att ha råd att göra allt enligt konstens regler. Vad hade du gjort?

mm jo jag hade gjort som de andra säger och byggt två separata väggar efter MAM principen och se hur det fungerar för dig. Då kan även montera laminatglaset på ett korrekt sätt i båda reglarna.
OCH
om det inte räcker till så kan du alltid flyta golv i efterhand, väggen behöver inte nödvändigtvis vila på det flytande golvet även om det rekommenderas. kanske du kan bygga upp med enkelt stepisol/spån golv för att inte sänka takhöjden.

62
Studio, produktion och övrigt / SV: Kontrollrum utan triple-leaf
« skrivet: 20.04.2007, 18:47:21 »
Citera
45x45
heter ju 2tum2...  :lol: :lol:  ;)

2tum = 5.08 cm så nej.  B)


63
Studio, produktion och övrigt / SV: Kontrollrum utan triple-leaf
« skrivet: 19.04.2007, 12:47:41 »
ok, det här bygget har jag sett förut på gammla forumet. Då konstaterade jag att det var synd att de nybyggda gips väggarna var byggda direkt mot betongen och att de inte har möjlighet att omsluta ventilationsröret.
Vidare så är taket lite problematiskt just för att det lutar upp mot centrum så om du ska bygga kontroll vänd mot rummet så blir din högsta takhöjd 2.10 och sen lutad ner mot centrum för en korrekt takform. Kanske du kan sitta vänd åt ett annat håll?

Vad gäller ventilation så är brukligt att man mäter upp den volym som systemet ska kunna syresätta och kyla/värma så vem vet det kanske går att modifiera det befintliga och korta av eller kröka rören så att de passar dig.

Om jasg förstått rätt så är det en granna som du inte vill störa och just separering mellan de LR och CR som du vill ha.. vad är acceptabel ljudnivå på läckaget som kommer uppstå?

64
Studio, produktion och övrigt / SV: Kontrollrum utan triple-leaf
« skrivet: 18.04.2007, 22:46:05 »
a: Problemet är att om jag bygger en vägg som du nämner kommer jag ha stora problem med att få konstruktionen helt lufttät, delvis beroende på en fruktansvärt otymplig ventilationstrumma som till råga på allt är rund. Kapaciteten av luft den kan föra mellan olika rum är inte jättestor och därför behöver jag bygga nån form av luftkonditionering som då behöver borras igenom armerad militärbetong som skall motstå sprängattacker, m.m. Det blir helt enkelt aldeles för svårt och aldeles för dyrt. Så vad gör man? :(

Det lutar alltså åt att mitt -trots allt- bästa alternativ är en helt vanlig vägg med en kraftig lamellglasskiva. Och egentligen kommer det bara att leda till att jag måste stänga av monitorer för att undvika läck och att det blir lite tråkigare mixningsförhållanden under ljudinställning.

hmm, nu hänger jag inte riktigt med. Du måste borra genom en vägg för att få igenom AC'n? kan du göra en enkel skiss så man ser vad du har och hur du har tänkt dig konstruktionen så lovar jag att skissa vidare.

Citera
Nix, här vill jag å det bestämdaste säga emot. Vi pratar inte om ljuddämpning a'la akustik inomhus här. Vi pratar om att ljudisolera, dvs. ju mindre ljud som går igenom desto bättre. Och då finns det bara en sak som är bra och det är massa, vikt, tyngd. Precis som man sätter flera skivor gips för att få större massa, så gör det en jädra skillnad på ljudet om man använder sig av stenull eller glasull. Läs vilken teknisk beskrivning som helst på ämnen så ser man det lätt.

precis, roxull is the shit i väggar.

65
Studio, produktion och övrigt / SV: Micka dragspel
« skrivet: 17.04.2007, 00:26:21 »
eller två STC/Coles 4038 på var sin sida... iofs. standard svar med tanke på att de funkar på nästan allt. akg 414 kanske?

66
Studio, produktion och övrigt / SV: Lightweight Corner Absorber
« skrivet: 16.04.2007, 21:50:23 »
PS. Det är som i reklamen: Heineken smakar precis som vanligt!!! :D
Ja, men är det bra eller dåligt?  :unsure:
 :lol:

"Like making love in a canoe....."




"Fucking close to water!" Monthy Python (om amerikansk öl)  :lol:

äh, Hoegaarden är ju det ända å ha i holland... kan man suga läänge på. Du lär säkert snubbla över någon bar med sjysst Trapist öl om du bara snubblar runt lite..  gå till WORM ute på museum ön i hamnen, ytterst bizzarrt ställe värt ett besök... för sent nu kanske (det är ju måndag).

67
Fan kan man inte lite på MM & Studio!?   :)

nej verkligen inte!

68
Studio, produktion och övrigt / SV: Kontrollrum utan triple-leaf
« skrivet: 16.04.2007, 21:42:07 »
För att klargöra lite:

Det är förhoppningsvis double leaf du vill bygga INTE triple leaf!! Du kan läsa löpmeter med text om varför du ska undvika tre lager och istället bygga med två. Så precis som emulator säger så ska du dela väggen på två separata regelsystem annars spelar det väldigt liten roll hur tjockt du bygger väggen så länge den inte är seprarerad så kommer ljudet vibrera rakt igenom väggen.. 40cm betong hjälper inte som du kanske bekant märkt i ett hyreshus, så om du sätter 5 lager gips som ändå är i kontakt med 5 andra lager gips så har det mindre betydelse.

Så, bygg två separata väggar efter principen MASSA-LUFT-MASSA så är du hemma, sen kommer ju ljudet fortfarande forplantas genom det gemensamma golvet, men det kanske du kan leva med.

Citera
* 120reglar istället för 95 för att öka på bredden.
hellre två 45mm reglar än en tjock.

 
Citera
* Fylla med isolering med låg densitet.
japp, roxull eller liknande.

Citera
* Så många lager gips som bara möjligt
Ja, desto fler lager desto bättre men om de sitter på samma regel räcker det med 1 på varje sida.

Citera
* Dämplim mellan varje lager gips(som smetas på hela skivan)
Jepp, ökar TL värdet kraftigt, dvs. dämpar de lägre frekvenserna bättre då väggen agerar som ett viskoelastiskt system

Citera
* Två skivor laminerat glas
Ja, så länge de är monterade i varsin regel, om inte är det bättre med en kraftig glasskiva i laminerat glas.

Citera
* En ljudklassad dörr
Eller 2, en i varje vägg, köp billiga massiva ytterdörrar om du har svårt att hitta billiga ljuddörrar.

sen finns det många andra tumregler att följa, men det kan vi ta sen.

69
remommenderar Masters of Audio på St: Eriks gatan (före detta Polar Master) Henrik jobbade på Cutting Room men startade eget, mycket bra, snabb och ytterst professionell.. han kör på handbyggda enheter som håller skyhög klass.

70
Studio, produktion och övrigt / SV: mikpreamp
« skrivet: 15.04.2007, 22:21:53 »
Hur står sig en modern premap i klassen  5000-10000:- mot dom gamla värsting modellerna
från ca 20 år sen?


ja 20 år sedan är ju 1987 då alla vid det laget slängt de riktigt bra preamparna och ersatt med "moderna" grejjer. Men du kanske syftar mer på 30-40år gammla amparna, telefunken, ant, neumann osv. så står sig de otroligt bra mot de flesta jag testat (UA, Avalon, Summit, Vintage Design, Manley etc.)
och då är vi över de 10k där din gräns gick.

för 7 papp kan man dock få en bra mick amp, jag skulle dock börja där Florian är, HUR vill du det ska låta? rent eller färgat? rör eller transistor, 1960, 1970, 1980 eller 2007? 

Sidor: 1 2 3