Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - hefu

Sidor: 1 2 3
36
Studio, produktion och övrigt / SV: Trumbilds...
« skrivet: 11.05.2007, 11:03:41 »
Å så här såg det ut när vi spelade in:




37
Studio, produktion och övrigt / SV: Grym virvelmick!
« skrivet: 25.04.2007, 19:47:07 »
Fast det var inte mycket av det som var mitt... :(
Vi fick låna en skön uppsättning mickar av svenska Shure-importören. Mycket snällt!
Studion hade aldrig haft en trummis med fem pukor där förut, så det var tur att vi fick det.


38
Studio, produktion och övrigt / SV: Grym virvelmick!
« skrivet: 25.04.2007, 19:18:06 »
Inte idag, dottern ligger och sover bredvid i soffan, men det går väl ordna till helgen eller så...

39
Studio, produktion och övrigt / Grym virvelmick!
« skrivet: 25.04.2007, 18:30:57 »
Helt oväntat och på tips från Urban på Svensk Musik provade vi en Shure Beta91 på virveln!
Alltså den platta svarta saken...
Rackarns va bra den lät! Vi satte den bredvid beta57:an som var den egentliga micken för virvelns ovansida.
Men vilken skillnad! 91:an åkte åttor runt 57:an!
Lite knepig att få upp, iaf eftersom vi upptäckte stativfästen när vi var klara... :D
Rekommenderas starkt!

På setten satte vi:
Baskagge:
Audix D6 inbbydg i trumman
Yamaha Subkick framför

Beta57 plus Beta 91 på virvel
Sennheiser 44 nånting på sidan av virveln
Beta56 under

Beta98 på pukor, utom på största pukan där vi satte en beta52

Shure KSM137 som overhead, ett matchat stereopar

Neumann TLM103 som rumsmickar.

AKG bandmick på hihat.

Det blev hemskt bra!
 :)

40
Studio, produktion och övrigt / SV: Trumbilds...
« skrivet: 10.04.2007, 10:08:09 »
Mina grejer:

Mitt trumset, DW, 8", 10", 12", 14", 16", 22", woofer, 5x14"

woofer

Pedalorgie

Mitt lilla Rockkit, 13", 18", 24"

24" bredvid min 28"

28" mol alena

41
Studio, produktion och övrigt / SV: Uppmickningstips till trummor?
« skrivet: 08.04.2007, 21:50:27 »
Beta 52 låter kanon på pukor. Toomy Aldridge (Whitesnake) har såna på alla pukor.
Fast 421 låter väl minst lika bra... jämra dyr mick bara...  :o

42
Slagverket Musikbörsen brukar ha Roland, Yamaha och crap-Medeli (som oxå säljs under ett gäng andra namn, på typ Thomann bl.a.).

43
Gör dig själv en tjänst, köp inte nåt av de setten! Pure crap!
Spelkänslan liknar mer att skriva maskin.

44
Fast då kallas det akustiska trummor med triggmickar... eller? :P

45
Problemet är att om du stämmer trummorna för att få så lik spelkänsla som mäjligt kommer inte trummorna fungera som tänkt.
Trummorna är ju faktiskt konstruerade för att ha nätskinn, som är rätt flexibelt, och inte alls så styva som uppstämda trumskinn.
Dessutom får ju riktig skinn resonans som inte påverkar triggningen positivt.

46
Word!  :lol:

47
Jag har rätt bra koll på Rolands eltrummor, jag har själv ett hopplock av td-6 och td-10tdw, funkar bra, men jag använder det rätt sällan.
Har en Roland SPD-S oxå. Den är bra.

Som petig trummis uppskattar jag TD-20's inställningsmöjligheter och självklart storleken på de sköna nätpadsen.
TD-12 är ok. och det är såklart de andra roland-kiten oxå. Speciellt med tanke på vad de kostar.
Skulle jag köpa ett kit idag skulle jag vänta på det nya svenska... som kommer! För övrigt samma killar som startade ddrum en gång i tiden.

48
Tack... Jag gillar dom oxå.  :wub:

49
Studio, produktion och övrigt / SV: Trummor på dina inspelningar!
« skrivet: 27.03.2007, 09:45:45 »
Tjena Ajax!

Gott att se dig!

Har du kvar mitt gamla shortstack-DW?

/ Herman

50
Mitt dw är rätt glammigt,



fast jädrar vad ljustekniker gillar det....!   :P

51
Mitt nästa kit blir svart. Eventuellt nån med lite effekt i, men svart hur som helst.

52
Jag vet inte vad det är med mig, men jag kan inte med grejer från Mapex. Bra trummor, alldeles säkert.
Men så sjukt osexiga... jag har förmodligen fel, men ändå... Blev jag erbjuden att spela på Mapex och få allt betalt skulle jag faktiskt tacka nej!

Förlåt alla ni som gillar Mapex... :unsure:

53
Samma som jag alltid använder. Ska passa bra i handen.
Passar det för akustiska trummor, passar det på pads.

Dock:

Jag gillar inte digitala pads, om det inte är nätskinn.
Har några, men använder väl typ aldrig.
Känslan blir ju aldrig i närheten. Fast Roland TD-20 är bra...

54
Tack snälla... Vi gillar oxå oss!  B)

55
Jag gillar inte noname/lågprisstockar. Jag vill ha konsekvent kvalité. Inget tjack, helt enkelt.

Jag brukar skaffa mig 10 eller 20 par åt gången, så har man för en stund framåt.

56
Jag vet, sjukt smart.... :wacko:


57
Ett stört roligt AOR-band. Vi spelar musik som är så omodern att den nästan är modern igen!  :lol:

www.myspace.com/musicofworkofart

58
Oh... Stockar är ett helt eget kapitel!

Sälv kör jag med Wincent 55F. För att:

Wincent håller väldigt mycket längre än andra märken (för mig)
Wincent tillverkas i Sverige
Wincent svarvar inte stockarna som de flesta gör, dom slipas ner till rätt storlek,
vilket gör att stockarna blir rundare, slätare och håller bättre.
Wincent har modeller som passar mig
Wincent är skönast att spela med (för mig)
Wincent har en snygg logga!  :P

Å vilken fin reklam för dom stockarna....

Enligt min erfarenhet, och det faktum att jag har haft stora möjligheter att testa i princip alla modeller och märken, så är Vic Firth helt ok,
och dom har helt sjukt många modeller att välja på.

Vater är ganska lika i många modeller. Vater började faktiskt som fabrik åt Vic.

Regal Tip är bra stockar. Personligen kan jag inte med deras lack, som är väldigt tjock.

Tama gör ok stockar i ek, om gillar det. För mig är dom lite styva och spricker fort.

Danska B-Stick är sköna, dom lackar inte stockarna alls, utan vaxar med Bi-vax. Problemet för mig och många andra är att stockarnas druvor spricker fort.
Dessutom använder B-stick trä med för låg densitet. Inget drag, om man säger så.

Zildjian gör skitdåliga stockar. Undermålig kvalitet på trät, helt enkelt. Däremot är dom bra på marknadsföring. Fast det är samma grej med deras cymbaler nuförtiden...


Det är väl dom största. Nu fick ni mina åsikter oxå, som ni vet har jag självklart rätt!  :rolleyes:  :lol:

59
Apropå trummor i studion...
Vi ska alldeles snart spela in en skiva, och nu har jag lyckats få spons på skinn (remo) och mickar (shure) inför inspelningen! Hurra för mig! :D

60
finns det inte mkt att säga om coated skinn till kicken.
Jag älskar det ljudet. Så rundt och krispigt och så verkligt framförallt!

Hur menar du? Coated vad? Coated bävernylon, typ?  :P
Jag gillar coated Ambassador, men tycker att Powerstroke 3 i coated låter prutt. Fast P3 clear låter kanon!
Beror ju dessutom sjukt mycket på vilken bastrumma det gäller.

61
Hade sånt ett tag, passar inte mig riktigt. Lite mer klassiskt kalv-ljud, men absolut, bra grejer.
Jag gillar när det smäller...  :P

62
Well, jah är rätt bra på trummor och Logic, så jag håller mig väl där...

63
Vad gäller bastrumman finns ju lite att säga...

Storlek till att börja med. Om man som jag hänger på amerikanska trumforum så är trenden bland kidsen sjukt djupa trummor.
typ 22x20 eller 20x20. Inte som standarden för 10 år sen 22x14 och liknande.

Fördelen är en bra botten, mycket lågbas blir det. Nackdelen är att det blir tungtrampat. Man får inte vara blyg, lixom... Spela STARKT sa Bull.
Fördelen med grunda bastrummor är då responsen, väldigt mycket snabbare. Och mer "klipp", lixom.

Mina personliga favoritstorlek är 22x16, vilket ger bra botten och snabb respons. Jag kombinerar med antingen DW´s woofer eller Yamaha Subkick. Där kom den riktiga lågbasen...

Hål i frontskinnet? För mig, nej. Fast det finns fördelar. Det blir lättare att micka upp. Det blir lättare att spela, därför att luften trycks ur trumman, vilket gör att slagskinnet inte studsar lika mycket. Kanon för dom av oss som spelar med dubbelpedal.

Dämpning? Därom tvista de lärde. Som med hålet i frontskinnet är det samma här. Saker som gör att skinnen inte rör sig lika mycket gör att det går lättare (och snabbare) att spela.
Jag gillar lite dämpning. Jag har dels självdämpande skinn (remo Powerstroke) och dels en kudde i trumman. Kudden är en DW orginal, formad som ett timglas. Dämpar lagom mycket.
Många gillar helt odämpade bastrummor. Jag med, men det blir inte mitt ljud.

Skinn då? Självklart sitter enormt mycket av ljudet i skinnvalet. Remo Powerstroke 3 är min absoluta favorit.  Bra attack, bra botten och håller... sådär... Sätter man på en Evans EQ patch håller det mycket längre.
Det finns även ett dubbelskinn som heter Powerstroke 4. Bra, men i mina ögon lite plastigt ljud. Funkar säkert för en hel del, dock.
Fördelen med Powerstroke (och Evans EQ serie) är att dom har en dämpring inbyggd. Man behöver inte trycka in så mycket annat i trumman.
Klassiskt 80-90-tals pop/rock ljud är annars en Yamaha Recording 22" med Coated Ambassador. Inte många frekvenser som bråkar med elbasen...
Recording har ju alltid haft sunkiga baskaggar iofs...

Hur stämmer man? Beror på. Jag stämmer jättelågt på slagskinnet och lite högre på fronten.
Min dw låter väl ungefär som julskinka i våt asfalt, eller nåt.  :lol:

Det här blev nog lite osammanhängande, men idag har jag huvudvärk.

Frågor?

64
Asch då...
Nästa steg blir pukor och bastrumma... Och stativ!

65
Har ju jobbat en del som trumtech, så visst.
Bor på landet utanför Enköping, men jobbar i Stockholm. Är ganska så mobil.

66
Klart man har bra mickar...?  :lol:

Jo!

Angående stämning av virveln:

Till att börja med är det ju en fördel om virveln i sig är bra, eller så bra man har råd med iaf.
Lösa skruvar, fladdrig mekanik och sånt är inte en fördel.
Gamla häckar med fjäderbelastade stämhus har en tendens att rassla vid inspelning. Dumt.
Det man kan göra är att packa stämhusen med bomull, så får man bort en hel del oönskat missljud.

Men låt mig nu utgå från min favoritvirlvel, en DW aluminium, storl 14x5 tum. Skulle tro att den är ca 5-6 år gammal, men låter och funkar som en dröm!

Jag tar av båda skinnen, och såklart sejarmattan, blåser rent i trumman så eventuellt damm och spån från trumstockar försvinner.
Jag kollar så att alla skruvar sitter som de ska, dvs. ett varv runt med mejsel.

Hade det varit en trätrumma hade jag tagit fram ett värmeljus och gnidigt runt fasningen, för att skinnet ska glida lite bättre. Funkar faktiskt.

Men nu är ju metall...
Jag börjar med sejarskinnet. Mitt val blir 10 gånger av 10 Remo Ambassador snare, alltså tunt prassligt sejarskinn.
Varför? Funkar bra, håller hyfsat länge, väldigt allround ljud. Lägger på skinnet, sedan sargen och skruvar dit alla stämskruvar för hand.
Beroende på trumma kan detta vara olika svårt.
Har man en Sonor av bättre kvalitet snudd på omöjligt, eftersom dom har en låsning i stämhuset, lika så vissa Yamaha. Då får man ta trumnyckel.

Jag skruvar åt så hårt det går med fingerkraft.
Jag slår med finger toppen vid varje stämhus, för att se att det låter ungefär lika överallt. Sen kan man stämma upp en del. Se bara till att skinnet hela tiden är relativt jämt stämt.
När det känns bra vänder jag på trumman.

Slagskinn på virveln kan vara lite olika, beroende på trumman självklart, och vad man är ute efter för ljud.
Jag har en DW exotic 14x5 som jag drog på Aquarian Hi-Energy. Galet tjockt, men lämpar sig utmärkt att stämma tokhögt, och låter hårdrock hela vägen hem.
På min alu-virvel väljer för det mesta Remo CS coated. På det skinnet sitter det en blackdot, fast på undersidan. Genom skinnet ser den blå ut.
Doten dämpar lite, och tar bort lite övertoner, vilket passar mig bra, plus att det hållet ganska så mycket längre. Hurra för det!

Samma procedur som för underskinnet. Handkraft först, sedan med nyckel.
Nu brukar trumman låta riktigt "bongit", typ.

Dags för sejarmattan. Tyvärr glömmer många att byta matta regelbundet, vilket medför pissdåligt ljud.
Jag gillar Puresound-mattor. Riktigt dyra, och egentligen inte värda pengarna. Kostar mellan 500-700 om jag minns rätt.
Tur då att Pearl har kommit med nya mattor som låter i det närmastte lika bra, om inte bättre.
kostar MYCKET mindre...
Vilken variant du ska ha beror på vad du vill åt. Jag har en Tama Royalstar 14x10 tum, stämd som bastrumma, typ. Kanon till feta fatback-komp. BRED sejarmatta.
Jag har en Joey Jordison-virvel från pearl. Högt stämd. Ganska smal sejarmatta.

På Alu-virveln valde jag en Pearl Uötrasound snare. Den låter jättebra! När jag lägger på mattan på trumman blev jag glad att jag tänkte mig för hur undersargen skulle sitta, så att jag slipper skruva upp den för att sejarmattan ska ligga rätt.... been there, done that.
Glöm inte att se till att sejarmekaniken är ganska löst inställd så du har lite att justeringsmöjligheter.
Se till att mattan liger rakt och i mitten. Skruva fast den!

Nu är det dags att stämma! Och där är det helt enkelt så att man blir duktig av att öva...
Dra åt sejarskinnet ett par varv, så får du ett visst ljud, gör tvärtom och dra åt slagskinnet, så får du ett annat!
Stäm jämt, virveln är inte en skidbacke. Drar du snett kan du i värsta fall göra sargen skev, eller pajja stämhus.

Sejjar mattan drar jag åt tills den slutar rassla, men absolut inte längre!
Dra man förbi det chokar man hela virveln. Dåligt!

Så gör jag. Det funkar utmärkt för mig.

67
Absolut! Cymbaler låter inte bättre av att rengöras. Iaf inte BRA cymbaler.
Fast det är ju eventuellt snyggare, men vem bryr sig?  :P

68
Vill gärna påpeka att D6 är bra till allt, inte bara metall, även om den lämpar sig utmärkt för det oxå.
Kombinera med en stormembramsmick framför trumman så är du imål.
Eller, ännu hellre, en Yamaha Subkick och var beredd på att skära bas i EQ:n. Från jättemjukt bumligt till klickigt stenhårt.
Med maaaaaaassor av botten!  :wub:

69
Jag kan ju gärna delge info om skinn... Är bässt på Remo, eftersom jag inte gillar Evans...  :lol:

Remo har ett flertal serier, vi kollar på de vanligaste:

Ambassador, som är ett enlagersskinn (långt ord), kan väl kalla det mediumtjockt (eller tunnt).
Helt klart det vanligaste virvelskinnet.

Diplomat är ett enlagersskinn, med tunn film. Lämpar sig bäst som underskinn eller som slagskinn om man spelar löst.

Emperor är ett tvålagersskinn, med två tunna lager.
Vanligt som pukskinn.

Pinstripe är ett tvålagersskinn, där det ena lagret är pålimmat vid en svart ring som går några cm in i skinnet.
Lite tjockare än Emperor. Kallas i folkmun felaktigt för oljeskinn. Det som ser ut som olja i skinnet är ett brytningsfel mellan de två lagren.

Controlled Sound. Även kallat black spot, black dot osv.
Klassiskt skinn i ett lager, med en förstärknings"dot" i mittten.

Powerstroke 3 är ett enlagersskinn med dämpring på insidan.

Powerstroke 4 är ett tvålagersskinn med dämpring på insidan.

Powersonic är ett rätt nytt bastrumskinn med extern dämpning.

Emperor X är ett tvålagers virvelskinn med en förstärknings"dot" på undersidan.

Powerstroke X är ett rätt tjock enkelskinn, med inbyggd dämpring. Som ett mellanting mellan Ambassador och Emperor X.

De flesta skinnen finns som Clear, som är transparent, Coated, som är ett vitt, frostat skinn, Smooth White, som är ett vitt blankt skinn.
Ambassador, Pinstripe, och Powerstroke 3 finns som Ebony, som är ett svart skinn. Vanligt som frontskinn.
Dessutom finns skinn i Fiberskyn 3, som efterliknar kalvskinn lite, Suede som är en annan typ av coating, Renesissance som är lite softare, känsligare.

Evans får nån som gillar dom ta...  :P

70
Så här gör jag:

Bastrumma.
Powerstroke 2 clear som slagskinn, med Evans EQ patch för att skinnet ska hålla längre. Den färgar dessutom inte ljudet, som Remos FalamSlam gör.
Stämt väldigt löst, men inte så att skinnet skrynklar sig.
DW-kudde i trumman.
Frontskinnet är ett Powerstroke 3 Ebony, utan hål. Stämt lite högre, för att få en liten go ton.
I trumman sitter en Audix D6 i ett May-system, alltså shock-mount.

Framför bastrumman har jag antingen en DW woofer, 22x8", med DW´s orginalskinn.
I den sitter en Audio Technica at25 med May-system.
Eller en Yamaha Subkick, moddad så att den matchar mina trummor.

Pukor:
Skinnen är Remo Emperor smooth white som slagskinn och clear Ambassador som underskinn.
Smooth White är som en blandning av clear och coated, smäller på fint. Låter kanon på DW, hursomhelst.
ganska så hitech, pop/rock, typ.
Personligen gillar jag nog ljudet av tunnare skinn, men dom håller inte för mig. Jag spelar ganska så starkt.
Jag stämmer ganska lågt, oftast med under skinnet lite högre än slagskinnet.
Jag har dock börjat stämma högre, eftersom det går fram bättre, både i PA och på inspelning.

Virveln har ett Remo CS dot reverse coated som slagskinn och ett vanligt Ambassador sejarskinn.
Jag stämmer sejarskinnet rätt tajt, och även så med slagskinnet.
Sejarmattan skall man inte dra åt hårdare än att det slutar rassla, men inte mer!
Då dödar man trumman totalt. Om det nu inte är det man eftersträvar...



Angående stämning så ska man vara noggrann. Och testa sig fram och öva! Det är svårt att lära sig, men det är svårt att lära sig spela oxå...

Mina skinn är sjukt gamla, vissa nästan ett år... :(
Men nu när vi ska spela in skiva så blir det nytt överallt, både över och under.

Sidor: 1 2 3