1716
Demolåtar / SV: Så jävla ful och förskräcklig
« skrivet: 11.06.2012, 13:53:22 »Tjou!
Du har fått e-mail!
h. johan
Tackar tackar, det var mycket intressant lyssning o du har svar på mailen!
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Tjou!
Du har fått e-mail!
h. johan
Tjou TS!
Bra låt, bra text som dock kunde ha aaaningen bättre mix, låter lite luddigt nu.
Kunde köra en mixtest om du får spåren över åt mig, kontaktar med PM!
h. johan
Volymbalans med elgitarrer är ok tycker jag. Orkar inte lyssna på all text eftersom det är ganska mycket som berättas. Många älskar visor med massor med text och det här är en värdig visa med mycket text, som dessutom har något att säga.
Jag gillar däremot inte uttryck som cp (cerebral pares) i de här sammanhangen. Även om det är vad man hörde och upplevde då, skulle jag vilja att andra ord används för att beskriva det nu.
walking like a man
Hitting like a hammer
She's a juvenile scam
Never was a quitter
Tasty like a raindrop
She's got the look
Heavenly bound
Cause heaven's got a number
When she's spinning me around
Kissing is a color
Her loving is a wild dog
She's got the look
Jag gör så gott som alltid musiken först och därefter försöker jag hitta en text/händelse/tema
som passar stämningsmässigt till musiken. En låt med konventionell refräng tycker jag också
kan vara svårt med svensk text, speciellt en upptempo-låt. Då blir det oftast på engelska!
Håller med om att en dramatisk/allvarlig text passar bättre med enbart verser ev med stick...
Sedan är det ju inte alltid självklart vad som är refräng resp vad som tillhör versen eller vad
som är stick resp refräng.
Tycker det är viktigt att inte försöka vara för pretentiös i texter, utan försöka hitta ord och
uttryck som kan tolkas på olika sätt. Att inte skriva lyssnaren på näsan.
Vardagliga händelser och berättarspråk funkar ofta bra, det är inte alltid det behövs rim.
För många och långsökta rim kan ju tvärtom få ett löjets skimmer...
Vet inte om det gav dig något....?
/Asti
"viktigare text" behandlas ju på olika sätt, jfr popSchlagers...
- Slagord ala gammel- och ny-progg
- Balladform ala Dylan, Cohen mfl. där en "hook-fras" avslutar varje varv.
- Balladform ala "Möte i monsunen" - rabbla på i prosa från A till Ö
gör en standard 32-takters sång a la "Autumn Leaves" efter AABA-schemat - har fungerat sedan 20-talet och alla känner igen formen så det är enkelt att föla med i och för musikerna variera/improvisera en låt med sådant upplägg.
mvh
Edit: så att den, sången , kan tweakas litet varje gång- kom ihåg Lois Armstrongs ord; Never play the same thing the same way twice.." Jag personligen avskyr dessa upppeningar populär musik erbjuder, presic som om det inte skulle räcka med en ackordsföljd som spelas (och som spelas med paralellackord eller i tredje inversion eller något olika vändor.) som stomme i låten. Idag måste det tydligen finnas mer konsekventa upprepningar för att lyssnarna skall orientera sig och finna strukturen. Jag hoppas att det är på väg att ändras med nya musikstilar och nya artister....
Edit;oj få se hur länge det här får stå oemotsagt ????
Många vill känna trygghet och uppskattar det kända (d.v.s. upprepningen). Och många vill nog i upprepningen känna monotonin som sen avlöses av en överraskande eller vacker refräng. Ungefär som att många faktiskt gillar den långa enformiga vintern utan snabba växlingar, för att sen få glädjas då refrängen kommer (den svenska sommaren).
Nu är det emotsagt!
Oj,bra här tigersjälen!
Riktigt bra faktiskt,nån liten suring på sången men vilken skillnad mot förra jag hörde...Du är helt rätt ute här arrmässigt,inga trummor på den här tycker jag.
Piano/cello/sång that´s it!
Mike
Auto-tune mer för effekter, gör ett halvtaffligt jobb om man är ute efter att rätta till sura toner kan jag tycka. Melodyne om man vill jobba seriöst med att rätta till sången, riktigt bra!
Nu har jag inte lyssnat igen men om jag minns rätt så behöver du ingen AT eller Melodyn du behöver fokusera och särskilt i de lägre tonarterna thats it.
Jag tycker det är en fin låt och text. Gillar pianoversionen bäst. Refrängen "gick till någon annan" är väl mer omkväde än refräng? Funkar ok anyhow. Tveksamt om låten behöver ett stick. Det mest övertygande i låten är din sång som är riktigt bra med känsla i framförandet. Höj tonarten något som sagt.
Jag tycker texten är helt allright och jag gillar pianoversionen och inlevelsen i sången som ju påminner om en etablerad artist. Sparsamt trumkomp och stråkar på pianoversionen så är du hemma tycker jag och det hela bygger på din inlevelse när du sjunger det är liksom A och O här dont you forget that - egentligen så spelar kompet ingen större roll - men det borde anpassas till vad som är brukligt.
Kan ju bli en tjusig ballad detta om Du följer MaxB:s goda råd.. Har är ju en balladgubbe av rang så gör bara som han säger så kan det bli riktigt bra detta!!
För låg volym på sången. Kul att göra olika varianter på en låt. Bra träning.
Tur att du redan bestämt dig, annars hade man kanske kunnat läska med en NU-47 från Martin Kantola. Råkade ramla på ett TV-program i helgen som handlade om denna mikrofonman. Snacka om att leva för sina mikrofoner. http://www.nordicaudiolabs.com/
Ok - då skulle jag föreslå BLUE Babybottle, ADK Odin eller Violet Design Black Knight, bland de jag känner till väl.