Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Bribedant

Sidor: 1 ... 31 32 33 34 35 36 37
1191
Färdiga produktioner / SV: Karl/Clemens - "Calling You"
« skrivet: 08.11.2010, 02:34:33 »
Ett fullpoängs KR colab - helt underbar och smäktande.
Skulle jag gärna se/lyssna på Live på Out of kontroll - finns det en sådan möjlighet?

Halloj Eddi!

Ja..vore ju kul att spela live, men mycké stök skulle det bli att få ihop det tror jag..men man skall aldrig säga aldrig..Min drömsplelning skulle va:

"The Picture" med Karl
"The Darkness" med Micke
"My secret garden" med Micke
"Calling you" med Karl

Och som stadigt band: Anders: trummor , Bribedant :bas, Werrnborg gitarr,  å nån till på gitarr + två keys
+  backingtracks på alla svåra prylar  :D,  drömma kan man.. Tack! /C

Vafalls? Är det dags att putsa upp den gamla stage riggen C?  :P

Nice att den blev presentabel till slut. Good job m8.

1192
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra Konverteringsprogram?
« skrivet: 28.10.2010, 17:54:30 »
Finns väl runt 10000 mer eller mindre kompetenta converter progs att välja bland.
Jag ska just sätta AVS Video Editor på prov. Fixar t.ex de format du behöver och verkar riktigt ok. Ring mig  :P

1193
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 5
« skrivet: 23.10.2010, 02:13:32 »
haha .. Ja.. jag har oxo köpt på mig massa nu eftersom jag jobbar profisionellt, men jag personligen har -ALDRIG- varit inne i en studio någonsin, stor som liten som INTE ha piratkopierade grejer .

Känner ingen av mina proffisonella producenter/låtskrivare som bara har helt köpta grejer :)
Oj, hmm visste jag inte. Brukar inte hänga i kommersiella studios men trodde faktiskt att har man ett företag i musikbranschen kör man legit software. Måsta vara inihelvete pinsamt om en betalande kund upptäcker att studion köra på ful-soft. Jag kan bara tänka hur jag själv skulle reagera som betalande kund.
Sovrumsmusiker utan karriärsambitioner, helt ok med keygen'ade grejer i min värld, men studios...

1194
Studio, produktion och övrigt / SV: Testa öronen
« skrivet: 20.10.2010, 23:58:18 »
...och pipande TV-apparater... <_<
Hmm kan man få sin platt tv att pipa på det där hemtrevliga "nu blir det hylands hörna" viset som från förr?
Saknar det lite. Men sist jag kollade kroknade hörseln vid 14 khz så tv pipet kanske är överspelat för min del  :( .

Mina hörlurar är nog inte så bra som jag trodde, verkar inte fungera över 12 kHz...
  :lol:

1195
Studio, produktion och övrigt / SV: VIR2 MOJO
« skrivet: 12.10.2010, 01:43:53 »
Nä, det där lät inte så kul. Har du "fall" på alla nötterna eller...?
Demo exemplen på vir2 sajten låter iallfall riktigt bra. Kände inte till Mojo. Intressant.
Som sagt, det brukar behövas en det pyssel med KS'arna innan det blir riktigt bra. Blåsarna har ju en del "grejer" för sig för att få till det.

1196
Studio, produktion och övrigt / SV: Hemska tystnad
« skrivet: 10.10.2010, 21:40:02 »
AAAA HAR DU MÖRDAT EN PRO SOLOIST!!!?  :blink:

Men ok, kika på http://www.synthfool.com/docs/Arp/ARP_Pro_Soloist-Service_Manual.pdf


1197
Det går utmärkt med Acronis TrueImage - eller kanske är Migrate Easy från samma tillverkare bättre för det syftet...?
Jag har gott om diskar själv, så jag kan alltid slänga in en imagebackup någonstans, för att sedan dra in den på en ny disk, men med MigrateEasy kör man det direkt till den nya disken. Jag har själv bara TrueImage, så det är därför jag tänker på den i första hand...

Funderar på att göra samma som uriah
Får inte det "kopierad Windows" spel / knasar / lägger ned när det bootar upp från en ny disk (ny hårdvara)?

1198
Studio, produktion och övrigt / SV: Dragspelsplug?
« skrivet: 02.10.2010, 23:02:03 »
 :lol: dragspelsplug, plugga igen dragspelet? God tanke men bäst är nog att göra slut på'et med yxa liksom.

1199
Studio, produktion och övrigt / SV: Stämma en bas??
« skrivet: 02.10.2010, 00:25:09 »
Sen är det ju så att en el bas inte är konstruerad för att hantera låga C. Inte E strängar heller. Uppstår en hel del problem, strängamplidud (buzz) intonation och halvfult övertonsregister. Basguran skulle behöva vara en halvmeter längre för att fixa detta musikaliskt snyggt.

1200
Studio, produktion och övrigt / SV: Stämma en bas??
« skrivet: 01.10.2010, 03:59:21 »
Olika stämapparter har nog olika bra upplösning (precision) och låga C, det är väl runt 32hz. Låga D är ca 37hz. Det är liksom inte många hz diff innan C blir ostämt och enkla stämmapparter kan bomma på nån hz där nere. Jag har varit nere på låga C och bökat nån gång med basguran och en flageolett på 12 bandet antingen genom stämmpryl eller jämförelse med andra strängar fixar stämningen rätt bra.

1201
Studio, produktion och övrigt / SV: Melodyne studio / Autotune evo
« skrivet: 23.09.2010, 00:56:59 »
Oops. tog bort post. "evo" ok, den hade jag inte koll på. Läste bara Autotune och då sparkar ju Melodyne AT's stjärt rätt rejält.

1202
Studio, produktion och övrigt / SV: Munspel och hund
« skrivet: 19.09.2010, 02:05:38 »
Kom att tänka på Tjombe, musen jag hade i bur som liten. Spelade jag musik på grammofonen (det här var några år sen) ställde han sig ibland, inte alltid men det hände, lutad mot en vägg och började lyfta på fötterna.
Vad var det för sorts mus? Dansmus så klart. Tjombe, dansa på i mushimlen  :wub:

1203
Studio, produktion och övrigt / SV: Skumt problem i Cubase
« skrivet: 13.09.2010, 21:48:55 »
Den grafiska representatoinen av en Audio Part ser bara lite annorlunda ut än ett rent .wav spår. Enklast är väl att du markerar och höger klickar på den trilskande ljudspåret och väljer "Audio" och "Dissolve part".
Valet "Dissolve part" finns bara om det markerade verkligen är en Audio part.

1204
Studio, produktion och övrigt / SV: Skumt problem i Cubase
« skrivet: 09.09.2010, 05:15:45 »
O, En fellow sx2 användare  ;)
Kan det vara så att ditt trumspår är en "audio part"?
Audio part's i C. uppför sig så där när man sajsar dem (eller vad tusan det heter det på svenska)

1205
Är aldrig på piratsidor eller snusk :rolleyes:.
Skadlig kod kan laddas ned i ditt system via reklam banners, eller hur de nu gör, från vilken seriös sajt som helst. Även från tillverkares update's. Osannolikt men full möjligt. Fick själv en helvetes elak trojan från ett seriöst usa baserat daw forum en gång. Och detta MED antiviruset på. Personligen skulle jag inte ha en nätansluten PC med surf utan ett AV av någon sort aktivt. Kör AVG Free just nu. AVG Free gör inget väsen av sig när allt är ok och är hyfsat resurs snålt. Finns ett sätt till att säkra sitt system från intrång via browser'n eller nedladdad mjukvara och det är att köra alla känsliga applikationer i Sandboxie. Då kan man strunta i antivirus helt, Sandboxie ser till att inget som körs i en Sandboxie session kan spara någon som helst kod på disken. Jag har använt Sandboxie i ett par år och det fångar upp allt skit man kan råka på. Fulsurf hur mycket som helst alltså utan trubbel  :D

1206
Licens på ett "abandonware" = tanka hem fulversion. Är det nån gång det är ok att ta hem befriad mjukavara är det vid såna tillfällen. Min åsikt.

1207
Hmm... samplerate? 44.1 spelas uoo i 48 khz? eller tvärs om

1208
Tips. Senaste Reaper har riktigt bra pitch och stretch funktioner inbyggt för melodiska eller percussiva audiotrax.
Reapers demo version har bara en "nag" screen och är fullversion utan begränsningar.

1209
Tja, jag kan lätt se mina interna SX2 pluggars presets i xml format under den path jag nämnde tidigare (förutsatt att xp = show hidden files and folders) men C 4an kan ju hantera den detaljen annorlunda. Lycka till.

1210
Vad backade du upp? Om du inte backade upp innehållet i \Documents and Settings\dittkonto\Application Data\Steinberg (typ) så gissar jag att du inte har steinbergpluggarnas presets kvar. Preset info'n lär nog ligga på den pathen oavsett filformat .vstpreset .xml eller vad nu C4an kör med.

1211
Genre.. ja ni..  har hört så många låtar som har lite av varje och jag vill välj försöka fånga något i det jag hört antar jag.

Vissa har en textrad som får en att rysa ("Hurt" med NIN) och vissa har det mörkaste grottreverbet som hörts ("Burning In The Undertow Of God" med The Angelic Process). Vissa låtar har en del stråkharmonier som får det att börja tåras i mina ögon (Twin Peaks sound track av Angelo Badalamenti). Vissa lyckas få till så trasig lo-fi produktion att det känns helt instabilt och mysigt ("En gång ägde vi hela jorden" med 1900)

När jag tänker på det jag personligen tycker kommer i närheten av att jag säger "Shit, det där är inte glad musik" så är nog "The Angelic Process" närmast... det är väl lite ambient/postrockigt blandat med att ställa tidig Nine Inch Nails längst in i en grotta och börja mangla:)

Det händer saker runt 1.50... men innan byggs det stämming.

Men jag är öppen för andra åsikter om vad mörkt är! Tidsplan finns ingen, att göra klart en låt inom ett halvår borde väl vara realistiskt?

I mitt huvud är det långsamt och jävligt desperat i alla fall!

Shit va moll  :(  :lol:
Men jag hajar faktiskt. Intressant idé.

1212
Nu kör jag Cubase SX2 vilket har några år på nacken men om SX4 funkar på samma sätt så ligger informationen för sparad vst plug preset under C:\Documents and Settings\dittkonto\Application Data\Steinberg\Cubase SX 2\Presets

och är i .xml format. Min gissning är att om du installerar samma C. version på nytt kan du direkt kopiera innehållet i den "gamla" foldern till din nya Cubase installations presetfolder på C:
  B)

1213
Bummer. Men med lite pyssel går det att tömma disken på viktiga filer innan Windows Setup formaterar bort hela skiten. Kolla Ultimate Boot CD.

1214
Wow  :ph34r:
Genre? Folkmusik, Dödsmetall...?

1215
Färdiga produktioner / SV: Clemens / Jaki Song- End Of Time
« skrivet: 22.08.2010, 01:12:43 »
Inte helt min stil, låter som upp-poppad klassik musik och jag brukar ha svårt för det. Det hindrar inte att  jag tycker det är SNYGGT. Mixen mycket välgjord. Det kommer dock en synth, första gången vid 00:56, som låter så där vasst som när nån skrev med ny krita på svarta tavlan. Annars väldigt gediget jobbat!  :)

Tjena Eq

Den är på krita..synthen alltså  :)  nä.. kollar på det.. Tack! /C

Krita på svarta tavlan... eller 20tums sågklinga mot nyfälld tall  :P Men den stör inte mig faktiskt. Du får nog krypa till korset C. och lägga på en tajt eurodisco bas iallafall. Skulle väl locka lite fler till dansgolvet liksom.

1216
Demolåtar / SV: MaxB - The Lamia Genesis-cover
« skrivet: 08.08.2010, 01:27:46 »
Ja att försöka framföra hela stycket med eget pianospel och sång är en mastodontuppgift.
Visst snubblar jag på uttal och även ordval ibland och visst älskar jag att sjunga "The Lamia".

Är det fler än jag i detta sommar-loja kontrollrum som mer än en gång sjungit "The Lamia" och "Suppers Ready"?
Wow MaxB, du har nu hjältestatus enligt mitt sätt att se det.
Lyssnade. Gillar stark. Keep it up.

1217
Kompressorn försöker dra upp nivån när den faller under den inställda nivån, så signalen kommer att förstärkas mer och mer ju längre insignalen klingar ut och blir allt svagare. Med den förstärkningen kommer förstås också högre brus successivt, men om man behöver dra ut tonen längre så kan det vara acceptabelt ändå...


Njae, enlig min uppfatting av hur en "standard" kompressor jobbar förstärker inte kompressorn signalen utom om man har satt en kompensations gain. Själva processen är som namnet antyde kompression (sänkning av signalstyrka enl. vald ratio) av all signal över vald treshold. Däremot kompenserar man ju ofta upp HELA signalen med nån Gain funktion, auto eller manuell, vilket gör att brusgolvet följer med upp. Kompressorer som förstärker signalen allteftersom insignalen faller i styrka har jag faktiskt aldrig träffat på i studiosamanhang men jag heller inte så stor koll. Har du något exempel på någon sån hårdvara/mjulvara, Claes?

Fråga jag inte förstår är: blir signalen opåverkad, förstärkt eller dämpad då den efter en stund blir lägre än -10 dB och man har valt lång releasetid? Jag trodde signalen bara trycks ner, alltså inte förstärks av en kompressor -  Rätt eller fel?

I princip opåverkad under vald treshold. Signalen ska återgå till opåverkad status efter release tiden passerat. MEN hela signalen kan alltså vara förstärkt av kompressorns kompensations gain.


Tankesurr i mitt huvud:
Kompressorn börjar arbeta vid det värde man bestämmer (thresshold - bu för stavningen).
I exemplet i tidningen vid -10dB. Attack bestämmer hur snabbt kompressorn ska bearbeta signalen (trycka ner signalen) då signalen når detta värde.
Om man spelar på en gitarrsträng så hårt att den kommer till -10dB men inte mer = signalen blir inte påverkad -> Ingen skillnad alltså - Rätt eller fel?

I princip rätt

Om man spelar på en gitarrsträng så hårt att den kommer till -1dB påverkas signalen så länge den är från -10 och starkare tills den kommer tillbaka till -10dB - Rätt eller fel?
Sen påverkas väl inte signalen? - Rätt eller fel?

I princip rätt. Dock gain kompensationen igen.

Eller... förstärks eller dämpas signalen även då den är lägre än -10 om man har lång releasetid?

Gain kompensationen påverkar alltså hela signalen. Även om signalen är under treshold värdet


Sen finns det varianter på kompressorer som jobbar lite på olika sätt. Och parametrar som gör det hela med treshold och ration lite flytande. Soft / Hard knee t.ex

/B

1218
Studio, produktion och övrigt / SV: Vart tog den vägen?
« skrivet: 26.07.2010, 22:50:19 »
RätT bra att problemen Fixar sig sjävt Må jag säga

1219
Det där gör du rätt lätt. Cubase kan exportera (export menyn) alla midi spår i ett projekt till en midifil (.mid) som jag antar (vet inget om Logic) du kan importera till Logic. Midi exporten ar default som Type 1 d.v.s att Logic lägger upp midi'n som separata midi spår precis som du gjort dem i Cubase.

1220
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 21.05.2010, 23:47:28 »
En bit putsad räls att lira slide med?  :wacko:

1221
Bra fråga. Träff på spikhuvvet i mitt fall. Det första riktigt seriösa (ej kommersiellt) 12 låtars projektet projektet jag gjorde med en duktig 'medarbetare' tog 2 år. Allt detaljer, precis varenda HiHat velocity var genomtänkt och reviderat till exakt hur vi ville att det att låta. Det här var på nittiotalet men arren håller fortfarande. Finns inget i inspelingen som stör eller man önskar vore annorlunda idag. Tyvärr håller inte sounder för en kritiskt lyssning idag. För få resurser, SBLive 16 bit ljud och andra begränsningar man hade på den tiden men 'performance' och arr-mässigt det bästa jag gjort.
Så funkar det inte idag. Låtar kommer halvfärdiga och satta med 'god enuff' mentalitet (jag är mest involverad med instrument pålägg , mix och mastrering nuförtiden). Halvbra måste duga därför att nytt material redan är på väg. Har faktiskt funderat på att lägga av helt med musiken pga den ständiga frustreringen. Det blir aldrig riktigt bra. Det SKULLE kunna låta fantastiskt men "the attension span" är för kort från involverade personer. Personligen skulle jag hellre lämna en handfull helgjutna spår efter mig än en kartong framstressat skit som ingen blir berörd av.
Mitt personliga råd till alla, skriv mindre antal låtar och lägg ned tid på de låtar som känns bra.

1222
Studio, produktion och övrigt / SV: Vem har en Roland D-50?
« skrivet: 05.05.2010, 19:56:25 »
Haha, fan vad jag saknar min hårdvaru Taurus. Man får hålla till godo med den här vsti'n så länge http://antti.smartelectronix.com/

1223
Studio, produktion och övrigt / SV: Reverb?
« skrivet: 05.05.2010, 19:52:27 »
Ett freeware rövurb jag fortfarande kan slänga in i en mix är (det fantastikst oburkiga  :P ) FreeverbToo från http://www.sinusweb.de/freetoo.html. Bra GUI och sound från trång garderob till arena.
Sen är ju tricket också att våga backa på reverbet i mixen. Ska ju inte alltid höras utan bara saknas om man släcker det.

1224
Studio, produktion och övrigt / SV: Det var bättre förr
« skrivet: 01.05.2010, 00:14:12 »
Soundmässigt... mm sjuttiotalet  :wub: Fan vad bra det mesta låter från den tiden. Man hör allt fast det kunde vara rejält tryck i vinylen. Sen kom åttiotal hu, massa bra musik men med sound som sög babianpung. Nittiotalet, började bli lyssningsbart igen (tack grunge'en och Intel). Nuförtiden låter det rätt ok igen i mina öron. Inte allt men summasumarum.

1225
Studio, produktion och övrigt / SV: Vem har en Roland D-50?
« skrivet: 19.04.2010, 01:59:07 »
Ok, verkar fortfarande finnas ett gäng D50 i livet. Kul, men det var bra länge sedan jag hade någon användning för ljuden. De flesta är ju lite speciella. Överdoserade rejält med D50 sounds på nittiotalet och blev lite "anti". Väldigt snygga orglar dock. Fortfarande bra.

Jag gör en liten puff för en bra patch freeware backup app, MIDI-OX. Många här kanske känner till MIDI-OX men för mig var det en nyhet för någon vecka sedan då jag märkte att ett av mina expansions kort med ljud har börjat krokna. Ujuj, bråttom att backa upp alla kort och internminne och testade MIDI-OX. Funkade kanon att läsa och skriva patch data till D50an .

Visade sig också att Rolands fabriksbank PLUS alla expansionskorten från Roland ligger ute på nätet så det vara bara att ta hem och spara på disk. Små rackarn's filer är det också. Några kb bara, Det är ju bara editor parametrar i dessa. Inga gig med samples som man är van vid idag.
MIDI-OX alltså. Lär väl funka på i stort alla gamla hårdvaru syntar som kan sända sysex.

Sidor: 1 ... 31 32 33 34 35 36 37