Kontrollrummet
Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: Clemens skrivet 07.01.2010, 21:54:08
-
Har ju funderat lite på vad för utrustning som krävs för att skapa rejält "tryck" i musiken?
kommer ju inte i närheten..lyssna på detta t.ex..
http://www.vollenweider.com/magazine/main.php?c=en&mailing= (http://www.vollenweider.com/magazine/main.php?c=en&mailing=)
( finns en liten videoplayer på sidan... )
En otrolig närhet i soundet och härlig dynamik.. misstänker att det skall till hårdvaruprylar? Vill dit!! :D
-
Jag har kompisar som släpper musik och album professionellt inom olika genres och det är ofta Wave pluggarna som varit med. Väldigt lite hårdvara för "efter"-processen. Du behöver inte alls hårdvara för att få "tryck" i saker och ting. Du behöver bara sitta och testa, testa, testa, testa, testa.. osv.
-
Ja..vore kul om du har något exempel...har ju wave-pluggarna, men vad är tricket?..måste missat något grundläggande.. :)
-
Ja, jag tror det handlar om att mästra sina grejor bra. Givetvis måste det vara bra, men mjukvara tror jag funkar. Finns ju skivor som bara är mjukvara.
Men, investerar man i ett bra sett pluggar för mix o master....tex waves, så tror jag att man klarar sig långt.
Själv vet jag ju inte hur det är alls, men visst vore det roligt :lol:
-
Ja, jag tror det handlar om att mästra sina grejor bra. Givetvis måste det vara bra, men mjukvara tror jag funkar. Finns ju skivor som bara är mjukvara.
Men, investerar man i ett bra sett pluggar för mix o master....tex waves, så tror jag att man klarar sig långt.
Själv vet jag ju inte hur det är alls, men visst vore det roligt :lol:
He..he../C
-
Först och främst måste du ha ett bra grundmaterial, skit in = skit ut.
Sen behöver du veta vad du gör med prylarna.
Mjukvara funkar fint att mixa med, framför allt så är det ju mycket mer lättjobbat än hårdvaruburkar och stora analogmixers.
/oweson
-
Allt du behöver är öron av guld och en känsla för det du håller på med. Sen underlättar det såklart med topputrustning i ett perfekt akustikbehandlat rum :)
/Jon
-
Först och främst måste du ha ett bra grundmaterial, skit in = skit ut.
Sen behöver du veta vad du gör med prylarna.
Mjukvara funkar fint att mixa med, framför allt så är det ju mycket mer lättjobbat än hårdvaruburkar och stora analogmixers.
/oweson
Finns ju många här på forumet som får till det hyfsast bra..men ändå en ganska stor skillnad mot tex länken i mitt första bidrag..
-
Allt du behöver är öron av guld och en känsla för det du håller på med. Sen underlättar det såklart med topputrustning i ett perfekt akustikbehandlat rum :)
/Jon
Vad är då "topputrustning? :) Jobbar ju nästan uteslutande med pluggar..
-
Det var ett fantastiskt ljud på videon men det tycker jag du har i dina produktioner också. Konstaterar ändå att det är äkta instrument förutom synthen. Kan en samplad harpa låta så att man hör "nagelattacken" mot strängarna? Jag tvivlar.
-
Allt du behöver är öron av guld och en känsla för det du håller på med. Sen underlättar det såklart med topputrustning i ett perfekt akustikbehandlat rum :)
/Jon
Vad är då "topputrustning? :) Jobbar ju nästan uteslutande med pluggar..
Wawes tex, eller liknande svindyra pluggar. Riktigt bra ljudkort, bara bra samplingsbibliotek etc. Mixa i bra monitorer, i ett bra rum :)
-
Det var ett fantastiskt ljud på videon men det tycker jag du har i dina produktioner också. Konstaterar ändå att det är äkta instrument förutom synthen. Kan en samplad harpa låta så att man hör "nagelattacken" mot strängarna? Jag tvivlar.
Nä säkert inte...men många "proffsmixar vibrerar av energi, även "samplingsmusik", hör direkt skillnad
mot mina egna produktioner som låter ganska lamt i jämförelse...
-
Allt du behöver är öron av guld och en känsla för det du håller på med. Sen underlättar det såklart med topputrustning i ett perfekt akustikbehandlat rum :)
/Jon
Vad är då "topputrustning? :) Jobbar ju nästan uteslutande med pluggar..
Wawes tex, eller liknande svindyra pluggar. Riktigt bra ljudkort, bara bra samplingsbibliotek etc. Mixa i bra monitorer, i ett bra rum :)
Har ju Waves och kör med omnisphere, goliath, stylus rmx, trilogy..är ute efter "energin" i "proffsmixar"..
-
jag tycker ju verkligen det låter pro om det du gör?
-
Hjälper inte med hårdvara eller waves pluggar.
Surt men sant.
Japp. Det räcker ju att komma hem med en råmix av nåt man spelat in i "riktig" studio med dyrmikar och akustikbehandling och allt som hör till. Det låter liksom på riktigt redan innan man en börjat mixa.
-
oh yes. eller vafan
-
Det är kunskap som är grejen.
Finns inget knep till det perfekta ljudet, det får man av erfarenhet.
Viktiga grejer låter jag proffsmixa oxh mastra. Just för att dom är bättre än vad jag är.
Jobbar man heltid med nåt så borde det ge utslag någonstans...
Hjälper inte med hårdvara eller waves pluggar.
Surt men sant.
Ja..funderar faktiskt på att gå en gedigen utbildning, får se om man pallar med..men inbillar mig ändå att det finns en viss "manual" för att få fram energin..måste ju vara en del vedertagna knep kan jag tycka...
-
Hjälper inte med hårdvara eller waves pluggar.
Surt men sant.
Japp. Det räcker ju att komma hem med en råmix av nåt man spelat in i "riktig" studio med dyrmikar och akustikbehandling och allt som hör till. Det låter liksom på riktigt redan innan man en börjat mixa.
jo..men om man då tar "samplingsmusik" ,finns ju en ruggig energi i många produktioner..
-
Det är kunskap som är grejen.
Finns inget knep till det perfekta ljudet, det får man av erfarenhet.
Viktiga grejer låter jag proffsmixa oxh mastra. Just för att dom är bättre än vad jag är.
Jobbar man heltid med nåt så borde det ge utslag någonstans...
Hjälper inte med hårdvara eller waves pluggar.
Surt men sant.
Ja..funderar faktiskt på att gå en gedigen utbildning, får se om man pallar med..men inbillar mig ändå att det finns en viss "manual" för att få fram energin..måste ju vara en del vedertagna knep kan jag tycka...
Jag tror att problemet är att de där vedertagna knepen är unika för i princip varje set intrument, elle rkanske varje låt. Säkert rärr snarlika, men ändå specifika. Det som gör att ett proffs är ett proffs är väl att denne person kan ta fram de korrekta verktygen/inställningarna i varje givet tillfälle typ.
Så, ju bredare bas man har att stå på, och ju större förståelse man har för det man gör, desto större chans har man att träffa rätt.
tro jag.....iaf :D
-
Nummer 1: Ett bra arrangemang och samspel mellan instrumenten brukar redan i sig ge "mästerligt intryck" vilket brukar associeras med "tryck". Sen när man kan det, kan man spela in i ett bra utrymme, och till sist ta fram de dyraste pluggarna man har råd med. Jag tror INTE det behöver vara bara waves, men grundsakerna som reverb och kompressor måste vara av bra kvalitet (och då vet man vad man tar när man tar Waves, TC, UAD eller dylika). Huruvida man sen använder en gratisphaser eller gratisflanger har ingen/ringa betydelse, för då är man ju enkom ute efter att färga. Framförallt i lite sämre lyssning och utrymme och utan teknisk kunskap bör man akta sig för "låter det bra så är det bra" (vilket väldigt många använder sig av för att komma lätt undan och semiursäkta sig för lättja och okunskap).
Nummer 2: Erfarenhet. Pyssla pyssla pyssla.
-
Nummer 3. Sen krävs det en jäkla massa god tur.... att vara på rätt plats vid rätt tid! ;)
-
Jag har den stora glädjen att ibland få jobba ihop med riktigt duktigt folk.
Det är då jag inser att skall jag bli riktigt vass så måste jag jobba heltid med att mixa och arra för att bli världsklass.
Man kan ju inte bara ställa sig på tennisplan och hoppas på att bli bäst eller hur?
Träning och hårt arbete är grejen.
ja..så är det säkert.. men ändå, när man lyssnar på länken jag bifogade i första inlägget, så är det en ljudbild från en stadssmiljö..även denna ljudbild vibrerar av energi och närhet, här har man ju knappast kunnat gå in på separata ljud och editera..hur åstadkomma detta kan man ju undra?
-
Bra inspelning. Det är ju inte bara mixen somskall sitta. Inspelningen måste ju vara bra också.
Jo..men måste vara "processat" bara "bra inspelning" tror jag inte på...
-
Jag tycker det viktigaste är att man ställer en målsättning för inspelningen redan innan man bandar in den första tonen. Hur vill jag och mina kunder att dehär ska låta. Sedan jobbar man genom alla arbetskeden med att komma fram till målet (eller skapar nya mål om det behövs). Sedan handlar det om kunskap och erfarenhet om hur man använder (eller låter bli att använda) sin utrustning till att nå just dehär soundet. Jag tror inte på "knep" som funkat alltid eller på att banda in "neutrala" sound o sedan skapa något nytt i mixen.
För mig handlar det om hur bandet låter tillsammans och hur det arbetar tillsammans (då jag nästan alltid spelar in grundspårena live i studion). Kvaliteten på prylarna har visserligen en stor roll men viktigare är att man vet hur man använder dem på olika sätt. Tex. hur man använder EQ inte bara för att ändra på enskilda ljud utan hur man får fram olika psykoakustiska fenomen som tex att lyfta fram eller eller ändra på närhetskänslan i olika ljud i ljudbilden utan att röra på volymregeln. Jag måste i alla fall själv alltid veta varför jag lägger in en plugg eller ändrar på något, varje plug eller ändring måste ha ett syfte i strävan mot den målsättning projektet har. Ibland betyder det en massa pluggar och i bland just inga alls. Sen när jag och kunderna är nöjda så är det bra. Jag måste lite vara av annanåsikt här än malmberg. När målet är nått eller vi kom så nära som budgeten tillåter sä är det färdigt oberoende av mängden arbete. Låter det som jag vill så är det bra.
Hägge
-
Jag tycker det viktigaste är att man ställer en målsättning för inspelningen redan innan man bandar in den första tonen. Hur vill jag och mina kunder att dehär ska låta. Sedan jobbar man genom alla arbetskeden med att komma fram till målet (eller skapar nya mål om det behövs). Sedan handlar det om kunskap och erfarenhet om hur man använder (eller låter bli att använda) sin utrustning till att nå just dehär soundet. Jag tror inte på "knep" som funkat alltid eller på att banda in "neutrala" sound o sedan skapa något nytt i mixen.
För mig handlar det om hur bandet låter tillsammans och hur det arbetar tillsammans (då jag nästan alltid spelar in grundspårena live i studion). Kvaliteten på prylarna har visserligen en stor roll men viktigare är att man vet hur man använder dem på olika sätt. Tex. hur man använder EQ inte bara för att ändra på enskilda ljud utan hur man får fram olika psykoakustiska fenomen som tex att lyfta fram eller eller ändra på närhetskänslan i olika ljud i ljudbilden utan att röra på volymregeln. Jag måste i alla fall själv alltid veta varför jag lägger in en plugg eller ändrar på något, varje plug eller ändring måste ha ett syfte i strävan mot den målsättning projektet har. Ibland betyder det en massa pluggar och i bland just inga alls. Sen när jag och kunderna är nöjda så är det bra. Jag måste lite vara av annanåsikt här än malmberg. När målet är nått eller vi kom så nära som budgeten tillåter sä är det färdigt oberoende av mängden arbete. Låter det som jag vill så är det bra.
Hägge
Hej Hägge!
Ja tänker väl ungefär likadant...Stora jobbet för mig brukar vara att hitta ljud som interagerar på ett vettigt sätt,( tar nog 90% av tiden i en låt :D ) tillsammans eftersom jag nästa uteslutande jobbar med pluggar. Brukar nästan aldrig förändra ljuden förutom att jag skär där det är nödvändigt..väldigt sällan förstärka med EQ..men det händer ju det oxo.
Kompressor ( Waves ) där det krävs och för att limma ihop allt bättre..men är ganska sparsam här oxo..på mastern brukar jag lägga en parallelkompression (T-racks ) ev limiter och ibland stereobreddare (PSP ) på nån Db.
Tycker även att det är viktigt att inte för många instrument spelar samtidigt..ju mindre, desto bättre låter det kan jag tycka...och sen att allt är tajt och rent spelat...men sen då? Hur göra med mastringen?..är den inte främst till för att skapa ett likvärdigt sound på tex en CD..eller hur pass viktig är den egentligen? Finns det något i kedjan ovan som är fel eller kan göras på ett bättre sätt..(förutom inställningar på kompressor och dylikt ) Edit: just det, referenslyssning kan underlätta ibland..
-
http://open.spotify.com/album/5cLWh6nwcLUX2H4oGfW9Rx (http://open.spotify.com/album/5cLWh6nwcLUX2H4oGfW9Rx)
ett bra band i ett bra rum år 1963...
-
http://open.spotify.com/track/5ZBAlRjOAvVdnvWgRrQZN9
Esbjörn Svensson Trio...
Inspelningen är nästan som slutresultatet.
Bara att ställa upp reglarna och åka...
Ja den är super... :)
-
Och så kan man ta ett annat exempel där det låter lofi...
http://open.spotify.com/track/382ol6Yp9nnfvRE2CIuzin
Kleerup med Lykke Li.
Ja..den har gått här ett tag..om man skall analysera lite så är det väldigt få instrument som spelar samtidigt vilket ger enorm bredd och närhet...har ju haft det på känn att man drar på för mycket
många spelar samtidigt..skall verkligen börja anamma detta... :)
-
Jag tror att man måste bli mer proffsig...... :wacko: :unsure:
-
Jag tror att man måste bli mer proffsig...... :wacko: :unsure:
He..he...ja..skall testa det oxo! :lol:
-
Som emu sa, en bredd är nog viktigt. Man kan lätt tro att man är proffs när man lärt sig att ratta till en specifik låt eller sound och sen håller sig till samma presets och grejer som man en gång hitta. Men sen när man ställs inför nya utmaningar så vet man knappt vart man ska börja. Talar av egen erfarenhet :)
Trodde jag visste hur man producerade fram ett hyfsat trumset tills jag började spela in trummor med 10 mikrofoner osv. Det krävs en hel del erfarenhet helt enkelt. En erfarenhet som man inte får av tre eller fem år bakom datorn. Det krävs tid och engagemang, att man ständigt utmanar sig själv.
Det ironiska i det är att det är motigt när man som jag inte når dit man vill pga bristande kunskap. Så detta gör att man bromsar sig själv i processen, det är inte lika kul då helt enkelt. Men samtidigt så lär man inte bli speciellt mycket bättre om man mixar en låt i halvåret heller.
Om du själv har kommit till en punkt där du inte tycker du når upp till det du vill så är det väl första steget? Med mycket slit så når man nog dit tillsist :) Dock finns det nog inga genvägar eller verktyg tyvärr, förutsatt att man har hyfsat bra grejer att utgå ifrån.
Personligen lider jag mest av mitt "rum" nu. Tidigare tyckte jag att det inte alls hördes, men med lite högre krav så har detta problem växt fram. Det känns som det är en ständig stegring och att man ständigt blir mer och mer finkänslig.
Samtidigt som du ser framåt mot vad du vill göra och hur mycket som saknas för att nå dit, så tror jag det är även är viktigt att se i backspegeln då och då. Se hur mycket man faktiskt "går framåt".
svammel :)
-
Verkligen inte svammel Freddy.
Jag tror det finns några element i mixningens ädla konst som är nödvändiga;
1. Kunskap om grejerna man har och vad de gör
2. Erfarenhet från olika projekt och dess utfall
3. Och kanske det viktigaste ett klart koncept om hur man vill hur det ska låta - att man faktiskt kan höra grejerna i huvudet innan man ditåt strävar.
Själv är jag dålig på 1 och 2 men framförallt usel på 3:an och jag har inte en aning om hur man förfinar det - medfött?
-
Ja..är väl som du skriver Freddy..mycket går på "rutin" funkade bra på förra låten osv...
Känner att man hamnar i en "trotsålder" då och då ( precis som mina barn ) :D för att utvecklas och gå vidare..nyttigt att gå bakåt i tiden och lyssna på gamla alster så märker man förhoppningsvis att man trots allt flyttat fram referenserna en bit...
-
Ja..är väl som du skriver Freddy..mycket går på "rutin" funkade bra på förra låten osv...
Känner att man hamnar i en "trotsålder" då och då ( precis som mina barn ) :D för att utvecklas och gå vidare..nyttigt att gå bakåt i tiden och lyssna på gamla alster så märker man förhoppningsvis att man trots allt flyttat fram referenserna en bit...
Hur länge har du spelat in aktivt?
-
Ja..är väl som du skriver Freddy..mycket går på "rutin" funkade bra på förra låten osv...
Känner att man hamnar i en "trotsålder" då och då ( precis som mina barn ) :D för att utvecklas och gå vidare..nyttigt att gå bakåt i tiden och lyssna på gamla alster så märker man förhoppningsvis att man trots allt flyttat fram referenserna en bit...
Hur länge har du spelat in aktivt?
Ja..har väl hållit på ett tag mest under 1980-1994.. gjorde en del singlar på "Hot Records" var två band som var signade där då , Europe och Tara he..he..Tara var en duo med mig och en tjej..och blev proddade av en viss Christer Sandelin/ Tommy Ekman. Lite senare hamnade vi hos Scandinavian Songs där Björn Håkansson tillsammans med Kaj Lunden Welden styrde och ställde..kom då i kontakt med Björn Wahlgren "Secret Service" som proddade ett par singlar sålde väl en del i Holland,Belgien, och Spanien, men började väl känna att musiken gick åt fel håll..så bröt med alltihop och stötte på Mats Wester ( Nordman ) där jag och en sångare skrev ihop en CD..var väl då ungefär Mats drog igång Nordman och la sin energi där..Har annars
sålt en del dansbandsmusik under en period bla till Sannex..men det är ju inte min musik..
Hade sen ett uppehåll på ca 7 år, husrenovering och barn och har väl i nuläget kört ca 3 år...
Edit: Höll på att glömma! Spelade med Karl under en period i början av 80-talet var det väl?
( eller kommer jag ihåg fel Karl? ) då var det symfonisk rock som gällde :) Karl körde sitt band "Teckla" och spelade taurus, ackegura och sjöng...hur coolt som helst... B)
-
Nummer 1: Ett bra arrangemang och samspel mellan instrumenten brukar redan i sig ge "mästerligt intryck" vilket brukar associeras med "tryck". Sen när man kan det, kan man spela in i ett bra utrymme, och till sist ta fram de dyraste pluggarna man har råd med. Jag tror INTE det behöver vara bara waves, men grundsakerna som reverb och kompressor måste vara av bra kvalitet (och då vet man vad man tar när man tar Waves, TC, UAD eller dylika). Huruvida man sen använder en gratisphaser eller gratisflanger har ingen/ringa betydelse, för då är man ju enkom ute efter att färga. Framförallt i lite sämre lyssning och utrymme och utan teknisk kunskap bör man akta sig för "låter det bra så är det bra" (vilket väldigt många använder sig av för att komma lätt undan och semiursäkta sig för lättja och okunskap).
Nummer 2: Erfarenhet. Pyssla pyssla pyssla.
Ja.. får pyssla vidare då.. :) /Tack C
-
Ja..vore kul om du har något exempel...har ju wave-pluggarna, men vad är tricket?..måste missat något grundläggande.. :)
Här är "Photosynthesis" av Carbon based Lifeforms. Waves!
http://open.spotify.com/track/1SCHyoGvd11GpbPw6z01Gt
(trummorna kommer efter runt 3 minuter om du inte orkar vänta)
-
Ja..vore kul om du har något exempel...har ju wave-pluggarna, men vad är tricket?..måste missat något grundläggande.. :)
Här är "Photosynthesis" av Carbon based Lifeforms. Waves!
http://open.spotify.com/track/1SCHyoGvd11GpbPw6z01Gt
(trummorna kommer efter runt 3 minuter om du inte orkar vänta)
Härligt drömsk musik! :) Polare till dig? Gjort med Waves då förstår jag...funderar på hur stor del av masteringen som påverkar? Mastrar ju inte mina alster alls..så det får bli nästa steg.. :rolleyes: Vilka masteringsverktyg har man använt här t.ex ? ( om du nu vet ) Tack /C
-
Ja, jag tror det handlar om att mästra sina grejor bra. Givetvis måste det vara bra, men mjukvara tror jag funkar. Finns ju skivor som bara är mjukvara.
Men, investerar man i ett bra sett pluggar för mix o master....tex waves, så tror jag att man klarar sig långt.
Själv vet jag ju inte hur det är alls, men visst vore det roligt :lol:
Helt rätt.
Nu för tiden tror jag det handlar om att bemästra sina pluggar man har.
Stora mixerbord som var a och o för 10 år sedan finns ju knappt längre, om man inte besöker äldre eller storstudios typ.
Jag vet många som gör fullproduktioner med USB-ljudkort tex.
Däremot handlar det väääldigt mycket om orginalljuden, dvs tex gitarren som kommer IN i burken från första början.
Låter den surt eller är kass inspelad kan ju knappt nåt program i världen rätta till ett dåligt inspelat ljud.
Jag var sån förr att jag ville ha och ha och ha ALLA pluggar för det var "bra" .. nu har jag några pluggar jag ALLTID använder, allt annat är borttaget. jag har väldigt mkt installerat från förr, men man har ju insett att man klarar sig alldeles utmärkt med att bara ha "rätt" pluggar och dom man bemästrar installerade.
Några pluggar jag kör stenhårt med är:
Waves - Rcomp (och waves överhuvudtaget)
Wavearts - Trakplug5 (oslagbar)
UAD1/2 - Cambridge
UAD 2 - Fatso
UAD1/2 - 1176 kompressorerna
UAD1/2 - Dreamverb på send
PSP - 84 och 608 delay på send
Denna kedjan ingår nästan i alla mina demoproddar OCH fullproduktioner.
Resten är bihang, som jag sällan använder, om det inte är nån gura som ska ha nåt tremolo eller chorus eller ås, men det kan man ju använda nästan vad som helst.
Dit jag vill komma är att alla .. ALLA kan lätt bli proffisionella producenter och låtskrivare utan att ha en miljonstudio.. lätt att du kan göra en fullprodd, förmodlingen tom med grejerna du redan har hemma, bara du har rätt inspelningsmetoder och rätt prylar.
Få det att låta bra in till burken sen är det mesta träning, träning och åter träning.
Jag har hållt på i 15 år, jag kan fortfarande inte mixa proffisionellt, däremot har jag blivit 400ggr bättre senaste året för jag verkligen gått in för att försöka .
Jag är låtskrivare och producent och det tycker jag själv jag bemästrar, nu är det mix och mastring kvar, men jag tar det med en nypa salt då det finns andra som gärna mixar mina verk :)
Mvh
Marcus
-
Härligt drömsk musik! :) Polare till dig? Gjort med Waves då förstår jag...funderar på hur stor del av masteringen som påverkar? Mastrar ju inte mina alster alls..så det får bli nästa steg.. :rolleyes: Vilka masteringsverktyg har man använt här t.ex ? ( om du nu vet ) Tack /C
Jo det är kompisar. dem mastrar inte själva utan det är en snubbe på det franska skivbolag Ultimae som mastrerar deras grejor men som jag har fått det förklarat för mig är det i princip uteslutande Waves pluggar som är använts efter att de leverarat en 24 bits wave. (dock är Carbon Based Lifeforms killarna ruggigt bra koll på sin mix innan dem levererar)
-
Härligt drömsk musik! :) Polare till dig? Gjort med Waves då förstår jag...funderar på hur stor del av masteringen som påverkar? Mastrar ju inte mina alster alls..så det får bli nästa steg.. :rolleyes: Vilka masteringsverktyg har man använt här t.ex ? ( om du nu vet ) Tack /C
Jo det är kompisar. dem mastrar inte själva utan det är en snubbe på det franska skivbolag Ultimae som mastrerar deras grejor men som jag har fått det förklarat för mig är det i princip uteslutande Waves pluggar som är använts efter att de leverarat en 24 bits wave. (dock är Carbon Based Lifeforms killarna ruggigt bra koll på sin mix innan dem levererar)
Ok!..intressant!... :) "Yllets" versioner där han presenterade 3 olika spår från omastrad till mastrad var ju kul att höra, måste väl börja sätta mig in lite i mastering :)