Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Duden

Sidor: 1 2 3
1
Studio, produktion och övrigt / SV: DN om piratkopiering
« skrivet: 05.12.2007, 17:40:00 »
Det är ju inte så enkelt som att piratkopiering entydigt skadar försäljingen. Jag upplever att jag piratkopieras först när jag nått en viss nivå försäljingsmässigt, och frågan är om kopieringen då egentligen skadar mig?
Fortsätter din försäljning öka vid tidpunkten för påbörjad nedladdning? Eller mattas den av?
Det kan jag inte riktigt säga, har inte bevakat försäljningssiffrorna på det sättet. Ofta säljer mina låtar intensivt i fyra-fem veckor, och om dom går bra dyker dom upp som torrents osv mot slutet av perioden. Kan inte klaga egentligen. :)

2
Studio, produktion och övrigt / SV: DN om piratkopiering
« skrivet: 30.11.2007, 23:07:40 »
Det är ju inte så enkelt som att piratkopiering entydigt skadar försäljingen. Jag upplever att jag piratkopieras först när jag nått en viss nivå försäljingsmässigt, och frågan är om kopieringen då egentligen skadar mig? Väldigt svårt att klämma fram enkla svar på det här.

3
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket EQ-ar ni?
« skrivet: 31.05.2007, 09:23:27 »
Sen jag skaffade Blue Tubes-paketet låter mina mixar väsentligt bättre. Det kanske beror på begränsningarna i pluggarna - jag blir mer uppmärksam på olika områden i mixen när jag inte kan sitta och svepa - men framförallt upplever jag att Blue Tubes kan boosta snyggt, till skillnad från alla andra mjukisar jag testat, gratisvarianterna inte minst som bara distar och digitalfular sig när man drar på lite.
Använder någon eq på alla spår faktiskt. :)

4
Studio, produktion och övrigt / SV: PolyGram Stöd..
« skrivet: 19.05.2007, 10:48:25 »
Polygram hette ett skivbolag som senare köptes av Universal tror jag.
Fonogramstöd kan du få, men kravet är att du spelar musik som få eller ingen vill lyssna på.

5
Jag gillar både slutna och öppna vid mix. Det finns inga regler - du får testa dig fram.

6

kan väl tillägga att en typisk smörbrödsynt är Legacy Collection-paketet med typ Polysix, MS20 och Wavestation!!

Eh nej?
Som andra redan sagt, en smör- och brödsynt är en maskin som kan göra många olika sorters ljud - helst samtidigt och med låg processorbelastning, som Hypersonic (som förresten är en hybrid, inte sampleplayer).
Pluggar som emulerar andra syntar är något annat.

7
Studio, produktion och övrigt / SV: Jimi Hendrix...?
« skrivet: 16.05.2007, 19:15:56 »
Nej.

8
Men fyfan vilken kassa refräng

Kassa-refräng eller kass refräng?

9
Konstigt att man inte lyckades krana bättre ljud med tanke på hur stort ett sånt här arr är till budget sett.
Jag menar högpassfilter på handmicken känns ju inte precis som överkurs, någon borde tänkt på det tycker man.
Och kanske att leadsång tio dB över bakgrunden lät bra i hallen men i tv funkade det väl sisådär.

10
Studio, produktion och övrigt / SV: Gamla studio forum
« skrivet: 10.05.2007, 17:30:28 »

Så vadå mycket större?

Larva dig inte, det är klart det är större.

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Paypal.
« skrivet: 10.05.2007, 13:24:40 »
Just det! :)

12
Studio, produktion och övrigt / SV: Nina Hagen Unbehagen
« skrivet: 10.05.2007, 12:40:56 »
Sedan blev hon allt fetare med åren vill jag minnas.  :)
Vem blev inte det?

13
Studio, produktion och övrigt / SV: Paypal.
« skrivet: 10.05.2007, 12:37:44 »
Det enklaste är väl att bara lägga ut en epostadress, den som är kopplad till ditt konto?
Så kan ju folk skicka pengar som dom vill.

14
Om kontrollrummet.com / SV: Avsluta medlemskap @ kontrollrummet?
« skrivet: 10.05.2007, 12:09:55 »
Stanna och avvakta. Det finns ju egentligen ingen mening med att avsluta ett medlemskap på ett Internetforum... man kan lika gärna (eller rent av hellre) bara strunta i att surfa dit.

Men hallå? Då blir det ju inget draaaama? ;)

15
Studio, produktion och övrigt / SV: Gamla studio forum
« skrivet: 10.05.2007, 12:06:03 »
Och: varför komma hit så mycket o prata om att man nu äntligen ska förbättra?
Eller skulle motsvarande raggningskampanj mottas med öppna armar om KR gick in på Studios forum?

Det är väl bara att admins här går in på studio och gör lite "smygreklam" nästa gång de gör nån liten förändring i forumet, så får vi se vad de säger... :)
Eh, var det inte så Kontrollrummet startade? Croma gjorde ganska ordentlig rekrytering via e-post genom Studio Forum och där finns ett flertal inlägg med länkar hit och inte ett enda är borttaget.

Det är verkligen inte menat som smygreklam, av inlägg på de tre sajter som nu finns så har flera uttryckt undran över vad som händer.

Men jag ska hålla mig härifrån, jag är nog inte så välkommen här av flera inläggs ton att döma :)
Du är precis lika välkommen som vilken annan användare som helst att delta i detta forumet.
Men inlägg som detta: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=1649.msg24043#msg24043 är väl kanske inte det som känns allra roligast att läsa från ditt håll.

Du menar att han hade mage att påpeka att Studios forum är mycket större? :)

16
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 09.05.2007, 17:36:02 »

Men att dessa artister/kreatörer lyckats kommersiellt... hur menar du att du kan peka på att 'kommersens piska' fått dem att göra bättre saker än vad de annars skulle gjort?

Synd att du inte gillar Bacharach. Andra håller honom för en av världens genom tiderna största kompositörer.

Det är ju svårt att veta precis hur mycket den där piskan påverkat, men Holland-Dozier-Holland och The Funk Brothers pratar själva i filmen Standing In The Shadows of Motown om hur man drevs på av skivbolaget att skriva fler och bättre hits. Och det gjorde dom ju. :)
Det finns ju fler exempel på artister som talar om hur det "ändamålsanpassade" skrivandet fått dem att göra bättre musik - Björn och Benny till exempel.

17
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 09.05.2007, 16:58:57 »
Kan du ge något konkret exempel?

Tja... vad sägs om Holland-Dozier-Holland, Burt Bacharach eller varför inte Andrew Lloyd Webber?
Alla har skrivit med tydliga krav på kommersiell succé, gjort beställningsjobb och arbetat efter tydliga mål uppställda av förlag, managers och skivbolagsbossar.

18
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 09.05.2007, 16:54:52 »
När syftet i första hand blir att sälja, då är det kommersiellt.
Njae... All försäljning av musik sker väl med vinstintresse i första hand?
Annars skulle man inte sälja den utan istället skänka bort den.

Min slutsats är att all musik som bjuds ut till försäljning är kommersiell.
Nej. Då skulle man inte göra musik trots att det inte lönar sig. Vinst blir det när alla kostnader burit sig o man har pengar över. Att man säljer musik behöver inte betyda att man i första hand vill göra vinst, utan mer vill täcka de kostnader det innebär att få ut den.
Jag pratar om SYFTET I FÖRSTA HAND när man skapar musiken: är den att tjäna pengar, eller något annat? Att försöka täcka kostnader som uppstår är inte detsamma som att skapa med vinst som huvudsyfte.

Så å ena sidan din definition, att det är tankesättet bakom musikskapandet som gör det kommersiellt, och å andra sidan ordbokens, att när vinst efterstävas - då är det kommersiellt, oberoende av vad mr content provider tänkte när han hittade på tonföljderna.
Och trots allt får man anta att de flesta produkter (som en CD) bjuds ut på marknaden för att tjäna pengar - inte förlora eller göra break even.
Eller du kanske menar demos, hemproduktioner och sånt?

19
Jag tycker johnny fiasco och brett johnsson gör ganska grymma grejjor, men det är väl inte en jävel här som vet vilka det är?

Bah.
"Förändrat din syn på livet" var rubriken. Hur många Johnny Fiascotolvor har gjort det?

20
Aha, jag trodde det var bästa.

21
D50 var ju svinbra när den kom och en klassiker redan innan den slutade tiollverkas, så det förvånar inte mig att den är med.

Proteus/1 var också en helt suverän burk när den kom - men det var ganska skönt att jag kunde pensionera min när jag köpte Sampletank i stället - och på köpet fick både bättre ljud och mindre brus... ;)

Jo tack jag minns också yran - man körde BubleBee-demon på D50 och sa "jaaaa... det låter EXAKT som en orkester!" :D
Vad jag menade var att dom nämnda maskinerna inte riktigt står sig idag, så som Prophet 5 eller... Minimoogen.

22
Inte så svårt att räkna ut vilken synt dom tänker sätta på 1:a plats... ;)

Sen undrar ju jag vad D-50, M1, JV-1080 och dansbandseländet Proteus gör på listan, eller är jag bara avig?
Måste ju finnas tiotals bättre maskiner än dessa.

23
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 09.05.2007, 15:28:02 »
Grejen är att båda var kommersiella och höll hög musikalisk kvalitet. Det finns inget motsatsförhållande mellan dessa.
Instämmer. Jag skulle till och med vilja påstå att kommerspiskan ibland bidrar till att skapa bättre musik.

24
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 09.05.2007, 15:23:43 »
När syftet i första hand blir att sälja, då är det kommersiellt.
Njae... All försäljning av musik sker väl med vinstintresse i första hand?
Annars skulle man inte sälja den utan istället skänka bort den.

Min slutsats är att all musik som bjuds ut till försäljning är kommersiell.

25
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastering för vinyl
« skrivet: 08.05.2007, 16:56:13 »
Men då borde man ju kunna kombinera den med t ex en multibandskompressor och sola basen---> mixdown via basslane
och sen likadant på resten av spektrat utan basslane.

Jo nog är det väl en möjlighet :) men varför utsätta sig för multibandskompressorer om man inte behöver?
Basslane drar nästan ingen CPU så den kan ligga på varje kanal med bred bas.
Och hur ofta sitter man med stereoinformation under 300 hz egentligen? Jag har som sagt hitills mest använt den på syntbasar.

26
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastering för vinyl
« skrivet: 08.05.2007, 15:12:44 »
Ja jag använder den ofta, men då för att föra ihop dom låga frekvenserna på syntbasar t ex.

Ladda hem och testa, så hör du vad jag menar med påverkan. Den liksom gör diskanten lite platt.
Men det spelar ju ingen roll på enskilda ljud i en mix, oftast. Och så är den ju cirka 50 K billigare än bundlen där Waves S1 ingår :D så lite får man väl tåla.

27
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastering för vinyl
« skrivet: 08.05.2007, 14:25:30 »
http://www.otiumfx.com/basslane.php

Gratisplugg för att kontrollera stereobredd på basen -med ställbar aktiveringspunkt! :)
Tyvärr är den inte helt transparent vad gäller de högre frekvenserna, så man behöver ju inte lägga den som mastereffekt.

28
Som sagt, midi kan inte hållas ansvarigt för kvantisering eller osvängiga produktioner.
Klart att "midi som verktyg är ypperligt". Lika självklart som att html är ett fint verktyg att publicera websidor med.
Du verkar inte ha förstått vad midi är riktigt.
Hm... du har verkligen inte förstått vad jag skrivit.  -_-

Såja Mr Phil, visst är det jobbigt att bli hackad på av en grälsjuk surtkart? ;)

29
Inget av det du skriver om har ju med midi-standarden att göra.
Att gnälla på midi för att du är irriterad över sakerna ovan är lite som att klaga på html när man tycker det ordbajsas för mycket på musikerforum.
Ojdå....  :mellow: O jag som tyckte jag var så tydlig o pedagogisk...? Har du verkligen läst ordentligt?
Nu är det ju inte så att vi pratar om just midi-standarden, utan om användningen av midi i musikproduktion.
O dessutom klagar jag inte ett dugg på midi i sig, utan på hur man som användare kan använda det dåligt.
Midi som verktyg är alldeles ypperligt, använder det själv väldigt mycket.
Hammare är också jättebra, men inte till att skruva i en skruv....  :rolleyes:

Som sagt, midi kan inte hållas ansvarigt för kvantisering eller osvängiga produktioner.
Klart att "midi som verktyg är ypperligt". Lika självklart som att html är ett fint verktyg att publicera websidor med.
Du verkar inte ha förstått vad midi är riktigt.

30
Använder man midi dåligt så blir det dåligt.
Hur använder man midi dåligt? Midi är bara ett protokoll för att överföra data.
När man överlåter för mycket av 'kontrollen' från en själv till 'protokollet', t ex om man låter autofunktioner i ett seq-program styra allt för mycket. Kvantisering t ex. Om man väljer fel kvantisering, eller kvantiserar för hårt o för mycket blir det ju rätt stelt. Om syftet då varit att simulera akustiskt, naturligt, svängigt trumspel blir det nog inte speciellt bra. Om syftet är stela electronica-trummor kanske helt rätt. Midi-protokollet har inte en aning.
Ett annat exempel är om man som nybörjare inte har kläm på hur betydelsefullt dynamik (variationer i velocity) har, utan antingen använder ett klav utan anslagskänsla eller klickar in med musen, så alla toner får exakt samma värde. Kan vara helt rätt för vissa (elektroniska eller orgel) ljud, men oftast helt fel för ljud som ska påminna om verkliga/levande ljud. Att i efterhand slumpmässigt generera dynamikskillnader blir väl i bästa fall... slumpartat.
Likadant när en 'trummis' får fyra armar o tre ben, o det man strävat efter var att det skulle låta som en levande trummis (t ex så tänker man inte på att inte låta hihaten spela vidare under ett fill)
Midi ger ju så otroligt mycket möjligheter o underlättar så väldigt, att speciellt som nybörjare är det lätt att trilla i olika fällor just för att man inte tänker på att det kan ge oönskade eller felaktiga/overkliga effekter. I början blir man ofta så insnöad av alla möjligheter att uppnå olika saker, att man glömmer fråga sig om det man uppnått egentligen var speciellt bra - eller om det bara gick att uppnå...  :mellow:
Bara att använda möjligheten att byta ljud o spela upp ett annat kan ju ge oväntade resultat... ibland bra, ibland dåliga. Ett piano låter ju bra med sustain-pedal, en saw-synth mindre bra... ackord funkar på ett poly-ljud, mindre bra på ett mono-ljud etc etc.... ;)
O då har vi bara kommit in på väldigt basic fallgropar.
Ett par andra är 'kopieringens monotoni'.... alltså att kopiera vers1 till vers2, bara för att det går o är mycket enklare än att spela den igen. Att upprepa för korta sekvenser utan variation. Eller att spela in med ett ljud, som svarar på ett visst sätt, o sen spela upp med ett ljud som inte svarar på alls samma sätt.
O allt det här är förstås inte verktygets fel, utan användarens - precis som i fallet med vilket verktyg som helst!
Sen såg jag precis Wernborgs inlägg oxå :D

Inget av det du skriver om har ju med midi-standarden att göra.
Att gnälla på midi för att du är irriterad över sakerna ovan är lite som att klaga på html när man tycker det ordbajsas för mycket på musikerforum.

31
Använder man midi dåligt så blir det dåligt.
Hur använder man midi dåligt? Midi är bara ett protokoll för att överföra data.

32
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastering för vinyl
« skrivet: 23.04.2007, 14:36:02 »
Alltså det är ju inte något speciellt man gör, förutom att hålla standardgrejerna i huvet. Jag mixar aldrig med stereobas eller överdrivna diskanttransienter från början, då vet man ju att man är på skapligt säker mark. :)

33
Studio, produktion och övrigt / SV: "Nya" låtar som inte är nya
« skrivet: 18.04.2007, 23:59:56 »
Coldplay skrev ny text till Computer Love med Kraftwerk och gjorde en riktigt bra version faktiskt. Vad den nya heter har jag glömt.
jag uppmärksammade det när jag hörde den första gången.. skit o bajs tycker jag..  ^_^
där ser man

34
Studio, produktion och övrigt / SV: Få det itakt?
« skrivet: 18.04.2007, 19:55:15 »
Lite OT: Varför vill du absolut köra Reason när du tydligen kan och har Cubase?
Om du inte är specialintresserad av granulär syntes så finns det ju inget som Reason kan som inte Cubase kan, så att säga.

35
Färdiga produktioner / SV: Tore Jarlo - Hole in my sole
« skrivet: 18.04.2007, 17:48:53 »
Äh, det är ju electrobasen som gör hela låten! Nog är det väl funkigt ändå...?  :)

Jag tycker det är din popkänsla som gör hela låten.
Electrobasen låter mest som ett försök att vara current... jag skulle ärligt skippa den, den är ändå omodern.
Kollade förresten dom andra låtarna på din myspace, bra pophouse, souligt. Grymt. :)

Sidor: 1 2 3