Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Violiner

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7
141
Studio, produktion och övrigt / SV: E-mu 1616M?
« skrivet: 27.05.2007, 13:29:55 »
För bra för att vara sant..?  :rolleyes:
Ja, det är bra att vara misstänksam.

Och visst är det så - du får vare sig en Benchmark, Prism eller någon annan "high end"-omvandlare om du köper det här kortet. (och ingen protools HD heller...) Och det betalar du ju inte heller för. Elektroniken runt AD/DA-omvandlarchipen är mera påkostad i de dyrare systemen.

Men jag skulle vilja säga så här: Jag anser att du får mer för pengarna vad gäller AD/DA-omvandlare än med någon annan konkurrent i prissegmentet.
EMU 1820m (tillverkas tyvärr inte längre) och 1616m har omvandlare av mycket hög klass. Jag har svårt att se någon riktig konkurrent till det priset faktiskt.
Sen är det en annan sak att micpreamparna inte är lika bra, men OK för priset, de kommer liksom med "på köpet".
DSP:n - ja den går att använda - om man måste...
Och patchmixen brukar ge alla nybörjare grå hår. Men är ett riktigt bra verktyg för den som lärt sig använda den.

Observera dock att det är bara modellerna med en modellbeteckning som slutar på "m" som har de riktigt bra omvandlarna.
Hittar du någon butik som har ett 1820m-kort kvar så slå till så snabbt du kan innan det försvinner. Det ger ännu mer för pengarna än sitt nya syskon.

142
Studio, produktion och övrigt / SV: F-Secure
« skrivet: 29.04.2007, 20:29:15 »
Om det är F-secure Internet Security du har så ingår allt du behöver, inklusive mjukvarubrandvägg.

143
Studio, produktion och övrigt / SV: 1176orna har landat!
« skrivet: 25.04.2007, 16:57:01 »
Snygga! Har funderingar på att bygga lite sånt här själv men börjar nog med nån stomppedal eller nåt lite enklare, hehe.

Vad har ni använt för knappar för ratio/VU-mätaren? Går det att trycka in alla samtidigt..? Många andra hemmabyggen jag sett har satsan på en ratt istället.

Tryckomkopplarna kommer från ett företag i Australien.
Ja, det går att trycka in alla.
Ja, de flesta har använt en omkopplare med ratt eftersom det är enklare att "få till", men det ger ju inte riktigt samma funktionalitet.

144
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken mikrofon hade ni valt?
« skrivet: 25.04.2007, 14:19:56 »
Baserat på dom mikrofoner jag har, tror ni jag skulle ha användning av en MD421? Anledningen till att jag inte har mickat med kondensator är att mitt rum ej är akustikbehandlat och jag därför försöker undvika mickning som innebär knepiga reflektioner.

Övriga tips på mikrofon för gitarrstärkare?

Om jag vore som du, förutsatt att det inte finns ekonomiska hinder, så skulle jag utan tvekan ha köpt en MD421:a.
Den är ett utmärkt komplement till SM57:an.

Jag har tyvärr ingen egen, men den ligger mycket högt på inköpslistan.

En annan mycket användbar mikrofon - som jag dock har själv - är Shure SM7.

145
[...]
Jag skulle själv inte, av samma anledning som jag inte använder switchade nätaggregat i studion, använda den här typen av datadistribution.

Men är inte nätdelen i datorn av switchad typ? Har du ingen dator i studion, eller har du nån annan typ av nätagg?

Jo, tyvärr är det svårt att slippa undan nätagget i datorn - som mycket riktigt är switchat. Men då gäller det att, även av det här skälet som vi diskuterar nu och inte bara för datorns skull, att välja ett aggregat av hög kvalitet. Och sedan se till att datorlådan är väl skärmad och att det finns filter (stabb, UPS, power conditioner etc) mellan datorn och resten av elektroniken. Framför allt då gentemot till exempel preampar som hanterar låga signalnivåer. Det här gränssnittet är ju svårt, de som bygger en seriös studio lägger ner mycket kraft (nu var jag visst rolig utan att mena det... ;-) ) på strömförsörjning, filter etc.

Det här är ett problem som jag till exempel möter när jag mäter på konstruktioner som jag håller på med och/eller utrustning som jag håller på att laga åt någon, eller kanske bara kontrollera. För att jag skall kunna mäta låga nivåer vad beträffar signalrenhet och brus så måste min strömförsörjning också vara ren. Annars påverkas mätresultaten. Därför är det viktigt att filtrera även kraften till mätutrustningen, speciellt om man lever i tätorts- eller industrimiljö med "skitig" ström...
Men man måste också se upp med andra störningar som induceras andra vägar än genom ledningar. RFI till exempel. Skärmning av utrustningen, och kablarna (läs bland annat in balanserat), är därför också viktig.

Det här är ett problem som ökat enormt i vår moderna "digitala" miljö, och kommer att öka ytterligare.

146
Men om nu inte switchade är bra hur vet man vilka som är det och vilka som inte är? Ge gärna exempel på bra nätaggregat.


Nätaggregat som inte är switchade är som sagt att föredra. Men det finns en mängd andra kriterier också. Det är ett för vitt begrepp för att ge ett generellt svar på några korta rader.

147
Helt klart är att "elnätsbredband" skapar störningar, det är ställt utom allt tvivel. I vilken utsträckning är dock omdebatterat, frågar man tillverkarna och distrubutörerna är det inga problem, frågar man de som blir störda är det givetvis ett större problem...

Värst är det fär kortvågsradio, det har gjorts undersökningar som visar att ett utbrett användande av detta sätt att distribuera data, (BPL/PLC), skulle störa ut kortvågsmottagningen över stora landområden, utan att gå in på detaljer.

Samma frekvenser kan också skapa störningar i audioutrustning, det är därför det sitter RFI-filter, i alla fall i bättre, audioutrustningar.

Jag skulle själv inte, av samma anledning som jag inte använder switchade nätaggregat i studion, använda den här typen av datadistribution.

"De som blir störda". vad är det för problem dom råkar ut för? (Nu menar jag då man har nätverket i
 huset )

Brus i olika former bland annat.
Det krävs bra filter för att ta bort störningarna som alstras i de här utrustningarna, och de är ofta mer eller mindre bristfälliga.
Det finns ett internationellt regelverk för störningsnivåer, men de är ofta ganska "frikostiga" med sina gränsvärden, och dessutom efterlevs de ofta inte heller i praktiken.

"Skitig ström" blir ett allt större problem med olika utrustning som stör varandra. Och en av grupperna som kan drabbas är bland annat musikstudios eftersom man har känslig utrustning, till exempel preampar, med låga signalnivåer. Det är också därför som det också säljs allt flera "power conditioners" och monteras olika nätfilter för att "tvätta" nätströmmen och ta bort störningar  innan de når känslig utrustning.

148
...

Jag skulle själv inte, av samma anledning som jag inte använder switchade nätaggregat i studion, använda den här typen av datadistribution.

Vad är switchade nätaggregat?

Ett "gammaldags" nätaggregat transformeras spänningen med en transformator där en metallkärna eller toroid lindats med ett antal varv koppartråd - som du kanske minns från fysiklektionerna i skolan, vid en frekvens på 50 Hz. I ett switchat nätaggregat transfomeras spänningen vid en mycket högre frekvens och skapar då en massa störningar som är svåra att filtrera bort helt och hållet och som ofta stör annan utrustning på olika sätt.

Läs vidare om hur ett switchat aggregat fungerar på:

http://www.nordichardware.se/Artiklar/?page=4&skrivelse=13

149
Helt klart är att "elnätsbredband" skapar störningar, det är ställt utom allt tvivel. I vilken utsträckning är dock omdebatterat, frågar man tillverkarna och distrubutörerna är det inga problem, frågar man de som blir störda är det givetvis ett större problem...

Värst är det fär kortvågsradio, det har gjorts undersökningar som visar att ett utbrett användande av detta sätt att distribuera data, (BPL/PLC), skulle störa ut kortvågsmottagningen över stora landområden, utan att gå in på detaljer.

Samma frekvenser kan också skapa störningar i audioutrustning, det är därför det sitter RFI-filter, i alla fall i bättre, audioutrustningar.

Jag skulle själv inte, av samma anledning som jag inte använder switchade nätaggregat i studion, använda den här typen av datadistribution.

150
Studio, produktion och övrigt / SV: 1176orna har landat!
« skrivet: 21.04.2007, 21:37:29 »
till uppsala? utan att stanna och fika?

fy!


men snygga grejjor :)

Tack...  :)
PM:a mig ditt telefonnummer så ringer jag då, när det är dags att köpa bakelser, jag är i Uppsala ibland...  :rolleyes:



stiligt som tusan..
jag har ju Gyraf-byggsatserna, lådorna sitter i racket pga att det är det enda stället där de får plats.. :lol: elektroniken ligger i en låda.. ska börja bygga ordentligt nu i veckorna.. kanske.. eller när jag får tid.. :(

men riktigt pissesnyggt.. vart har ni köpt komponenter etc? Gyraf?
finfinfint.. :P
jag får dreggla lite på dina bilder idag. :)

Tack som sagt var...

Gyrafbyggsatser vet jag inget om, såvitt jag vet är det bara Gustav på Gyraf som fixar kretskort. Byggsatser vet jag ingen som har, däremot händer det då och då att nån ordnar samköp av komponenter för att få ner priserna. Och många av komponenterna till de här kommer från ett sådant som en trevlig man har arrangerat. Men sedan har jag bytt ut ett antal komponenter i de här burkarna.

Front och bakplåtar har jag gjort originalen till och sedan är det en annan mycket trevlig man med CNC-fräs som fräst dem.

Och nej, de här kretskorten kommer inte från Gustav på Gyraf, utan från Australien.

151
Studio, produktion och övrigt / SV: IDE diskar, satans verk?
« skrivet: 16.04.2007, 16:52:44 »
Köpte idag en Western Digital 200GB. Blir att göra ominstallation i kväll!
Är det nån idé att partionera den tro? Ska INTE ha den till musikdator. Bara lek å spel å tanka lite skit.
Eller mår disken bäst om den är ensam partition? Jag har en till disk som sitter i som är på 120GB som är smetad med gegga. Det kanske räcker med två fysiska diskar/partitioner? C: D: och E: (dvd-brännaren)


Jag brukar göra två partitioner på "huvuddisken", alltså den som C: ligger på. För en "vanlig" dator med 200GB kanske C: 30 GB och den andra partitionen, exempelvis D: resten av hårddisken. Då kan du ha data på D: som ligger för sig och förhoppningsvis inte drabbas av programkracher och ominstallationer på C:.
Hur stor C: behöver vara beror givetvis på hur mycket, och vilka, program du skall installera. Men jag brukar somsagt lägga sådär 30GB på en "vanlig" maskin.
Och som sagt, ha mina punkter i förra inlägget i tankarna, det minskar i alla fall riskerna för hårddiskhaverier. Även om de aldrig kan helt uteslutas. Backup på allt av vikt är egentligen viktigaste punkten - för hårddiskar går alltid sönder när man som minst behöver det...

152
Studio, produktion och övrigt / SV: IDE diskar, satans verk?
« skrivet: 16.04.2007, 13:19:00 »
Ja, om vi nu ska lämna diskborstar och pizzabageri så... ;-)

Visst, det kan mycket väl bara vara en väldans otur med många hårddiskkrascher. Men om man nu ska titta på möjliga orsaker förutom slumpens skördar:

1. Fabrikat. Har redan berörts i o f sig. Hitachi "Deathstar" är ju ett känt fenomen annars. Jag har skickat mera "Deathstar" i sophinken än alla andra fabrikat tillsammans (de kan mycket väl (= borde) ha lärt sig av läxan när de medvetet krängde undermåliga hårddiskar för några år sedan, men jag tar inte risken). Seagate, Maxtor och Western Digital rekommenderas (dock ej Raptor till musikdator, låter mera än många andra). Men alla fabrikat har måndagsexemplar.

2. Temperatur. Varje grads temperaturhöjning ökar faktiskt risken för att komponenter/hårddiskar ska dö i förtid. Bra kylning förebygger, inte så tätt mellan hårddiskarna, sladdar och annat ur vägen för luftströmmarna i datorn och naturligtvis luftväxling. Stora fläktar (120mm och uppåt) låter mindre för mer lufttransport. 80 mm fläktar = nono i musikdator.

3. Användning. En hårddisk som får zappa runt mycket slits naturligtvis snabbare mekaniskt. Om man till exempel har litet minne som fylls så hårddisken får jobba extra mycket är bara ett exempel.

4. Strömförsörjning. Se till att du har ett kraftigt nätaggregat med kvalitet. Ger alla delar i datorn bättre arbetsförutsättningar.

5. "Power conditioner". Om du har "dålig" strömförsörjning med mycket kraftiga spikar på nätet så kan det faktisk skapa problem i datorn. Skaffa en bra UPS med filter.

6. Hantering av komponenter vid montering. Många "oförklarliga" problem med datordelar beror på att någon hanterat dem utan antistatband. Även om en "smäll" statisk elektricitet inte dödar komponenten omedelbart så kan den orsaka skador i kretsarna som skapar problem och/eller att de dör i förtid.

Bara några exempel, ej rangordnade.

153
Studio, produktion och övrigt / SV: Avstörning av mikrofon
« skrivet: 13.04.2007, 02:45:34 »
Een gedigen plåtlåda med koppartejpade skarvar och sen ett tätt galler framför mikrofonen är nog en bra väg att gå...   ;)

Nej, skämt åsido, mobiltelefonstörningar är ett elände. Och vissa prylar är mera känsliga för störningar än andra. Microtrack är ju ingen svindyr pryl, så man har förmodligen sparat in här och där, bland annat på just känsligheten för RFI, som nu drabbat dig.

För att få ordning på detta krävs i så fall att man gör ingrepp i apparaten, och det torde inte vara ekonomiskt försvarbart eftersom det i så fall måste göras av en verkstad med tillräcklig kunskap.

Möjligen kan vara ett tips att klaga hos den du köpt apparaten av, det finns EU-gränsvärden för hur mycket en apparat skall klara när det gäller den här typen av störningar. Men det är en djungel att ge sig in i och svårt att mäta om man inte har rätt utrustning. Hävda att den inte klarar detta går dock att försöka med, i så fall blir det ju någon form av garantiförfarande/krav på tillverkaren/säljaren. Är den inte användbar med en mobiltelefon i närheten finns det ju fog för garantikravet.

jag trodde det var microfonen som blev störd..

jag har gjort ett litet test

Jag genomförde testat genom att hålla min mobil nära micen och ringa lite. Jag upptäckte att när jag höll telefonen nära microtracken som blev den ingen störning, men höll jag den nära micen blev det störning.
Så därför drog jag slutsatsen att det är micen som är problemet. :wacko:

Visst, samma som jag skrev när det gäller apparaten gäller naturligtvis mikrofonen. Även om det möjligen kan bli ännu svårare att "rättelse" när det gäller den. Prova med en annan mikrofon till att börja med och se om det hjälper.
 Bra skärmning och bra jordförbindelser är ju grundläggande. Kvalitet, både i miken och sladden. Och naturligtvis balanserade kablar och balanserade anslutningar som är mindre störningskänsliga.

154
Studio, produktion och övrigt / SV: Avstörning av mikrofon
« skrivet: 12.04.2007, 19:15:41 »
Een gedigen plåtlåda med koppartejpade skarvar och sen ett tätt galler framför mikrofonen är nog en bra väg att gå...   ;)

Nej, skämt åsido, mobiltelefonstörningar är ett elände. Och vissa prylar är mera känsliga för störningar än andra. Microtrack är ju ingen svindyr pryl, så man har förmodligen sparat in här och där, bland annat på just känsligheten för RFI, som nu drabbat dig.

För att få ordning på detta krävs i så fall att man gör ingrepp i apparaten, och det torde inte vara ekonomiskt försvarbart eftersom det i så fall måste göras av en verkstad med tillräcklig kunskap.

Möjligen kan vara ett tips att klaga hos den du köpt apparaten av, det finns EU-gränsvärden för hur mycket en apparat skall klara när det gäller den här typen av störningar. Men det är en djungel att ge sig in i och svårt att mäta om man inte har rätt utrustning. Hävda att den inte klarar detta går dock att försöka med, i så fall blir det ju någon form av garantiförfarande/krav på tillverkaren/säljaren. Är den inte användbar med en mobiltelefon i närheten finns det ju fog för garantikravet.

155
Studio, produktion och övrigt / SV: Köptips elgitarr
« skrivet: 31.03.2007, 19:17:03 »
Jag tror att du får det lite svårt att att hitta något vettigt för 2000 spänn om du inte gör ett fynd. Och då är det definitivt begagnat, är min prognos.

Är väl tyvärr benägen att hålla med. Gitarr under 10 000 som är något, som i alla fall kan falla mig i smaken, blir nog begagnat...

156
Modden är på g snart. Ska bara beställa trafos. Violiner, vilken modell använde du?
´

Lundahl LL2911

157
Fascinerande bygge!

Men, som sagt, inget för en nybörjare med lödkolven...

158
Studio, produktion och övrigt / SV: HJÄLP!!!
« skrivet: 13.03.2007, 16:53:11 »
I den prisklassen skulle jag lämna firewire åt sidan och titta på det här:

http://www.emu.com/products/product.asp?category=505&subcategory=491&product=15189

Om jag vill ha firewire skulle jag gå upp en prisklass till:

http://www.rme-audio.com/english/firewire/ff400.htm

Och i det fall jag väljer det första alternativet skulle jag satsa pengarna som blir över på:

http://www.whiskyguiden.se/Islay/Bruichladdich17.html

...som är helt underbar...  :wub:

159
Studio, produktion och övrigt / SV: Western digital
« skrivet: 13.03.2007, 00:53:52 »
Problemen med LaCie:s kvalitet är välkända. Det är helt enkelt lotteri, har du tur får du en kvalitetsdisk, har du otur...  :wacko:

Anledningen - när det gäller hårddiskarna - är troligen att de köper alla sina hårddiskar på spotmarknaden, så det kan sitta precis vad som helst i det "väldesignade" höljet, du vet aldig var du får, det kan till exempel till och med mycket väl vara en Hitachi "Deathstar"...
Detta har LaCie också bekräftat för mig personligen vid en direkt kontakt.

160
Studio, produktion och övrigt / SV: Western digital
« skrivet: 13.03.2007, 00:17:39 »
Seagate och Western Digital och Maxtor = bra.

LaCie = VARNING för sopor!

161
Bra råd med den sajten, i alla fall verkar det vara många bra underlag till byggen där.

"Tubescreamerklonen" till exempel:

http://tonepad.com/getFileInfo.asp?id=81

som de betecknar som "medelsvår" men inte är speciellt avancerad. Kretskort verkar gå att beställa och delarna till den är standardkomponenter vad jag kan se vid en snabb blick - allt bör finnas på ELFA, även en låda.

Rådet med en temperaturkontrollerad lödstation är också ett mycket bra råd.
När du skaffat den så börja gärna leka litet med den med gamla begagnade eller surpluskomponenter så att du får någotsånär "känsla" för att löda innan du ger dig på första bygget. Rätt mängd värme och inte för lång tid är inte oväsentligt, lödningen måste bli bra och tennet väta ordentligt, ingen s k kallödning, men du får samtidigt inte värma komponenterna för mycket heller.
Ett bra lödtenn är också viktigt, Kester 245 "No clean" som också finns på Elfa är ett bra val.

En annan pryl som nog är läge att skaffa redan från början, om du inte har det redan, är en digitalmultimeter.

Lycka till!

162
Har inte använt just det moderkortet, men chipsetet K8T800 ska i alla fall vara helt OK för en DAW

163
Om jag valde i den prisklassen skulle jag defiinitivt titta närmare på EMU 1616m PCI. (Kan du få tag på ett 1820m skulle jag personligen titta på det i stället, då finns alla egenskaper i din "önskelista" med, 1616 har två färre ingångar)

Litet över det du anger som prisram, men de extra pengarna skulle i alla fall jag ha satsat.
Nu är det ju ett PCI-kort som du är litet rädd för då, men korten har mycket bra data och bra omvandlare. Och ger mycket bra ljud för pengarna. OBS dock att det lilla m:et i typbeteckningen är viktigt, mycket bättre omvandlare.
Du får en massa bundlad mjukvara på köpet dessutom.

http://www.emu.com/products/product.asp?category=505&subcategory=491&product=15189



164
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad behöver jag?
« skrivet: 07.03.2007, 14:13:14 »
Vilket leder mig till en kommentar:

Lyssna ALLTID på prylarna innan du handlar.

Det en person tycker är det bästa sedan leverpastejen uppfanns kan en annan tycka är rena dyngan. Det jag tycker är fantastiskt kanske du inte alls gillar.

TLM103 till exempel är en av de mest utskällda mikrofonerna på forumet "Gearslutz". Medan andra tycker den är bra (Jag har en själv som jag dessutom använder)

När det gäller riktigt bra preampar (som jag tycker är nästan lika viktigt som en riktigt bra mikrofon) så finns det heller egentligen inga sanningar (utom självklart då det man kan mäta i form av distortion, brus etc) vissa vill ha en viss dist, andra inte, vissa vill ha "the sound of iron", andra vill ha tvärtom.
Jag gillar nog båda skolorna - till olika ändamål. Jag håller till exempel just nu på att färdigställa dels ett par preampar baserade på Nevefilosofi med transformatorer på både in och utgången och spolar i EQ:n samtidigt som jag håller på med en egen konstruktion som är helt åt andra hållet, så ren som möjligt, med extremt högkvalitativa komponenter och inga transformatorer alls.

Vad gäller "utombordare" så finns det ju en anledning till varför "alla" vill ha t ex kompressorer som LA2A och 1176. Det är bra konstruktioner som ger tilltalande resultat. Men man ska ju ha klart för sig att inte heller där finns det några absoluta sanningar. Hur "låter en 1176:a"? Det är faktiskt svårt att svara på, eftersom det finns en rad olika varianter som skiljer sig ganska avsevärt i konstruktionen genom åren, och till det kommer dessutom skillnader i komponenter och åldrandet av komponenterna i vintageburkarna. Så absoluta sanningar i det sammanhanget är det ont om.

Möjligen är den enda sanningen i sammanhanget att man som vanligt för man betala för kvalitet...
Där ser jag mig själv som lyckligt lottad eftersom jag kan plocka ihop burkar själv och dessutom har bra mätinstrument så jag kan verifiera resultaten så långt. Det gäller bara att se till att man inte glömmer musiken när man sitter med lödkolven handen och tittar med beundrande blick på de låga distortionssiffrorna på audioanalysatorn. För det är ganska spännande det också...

165
Violiner,

edit: Om du handlar och vill ha mera info om moddningen så hör av dig!
Kan du skicka informationen till mig också ... Jag måste bröja shoppa mikrofoner eftersom jag endast har en gammal skruttig Pearl RD-17 :unsure:

Edit: Jag kom på att jag faktiskt har en U87 också ... :rolleyes:

Självklart. Kommer.

166
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad behöver jag?
« skrivet: 07.03.2007, 03:11:59 »
Några, som jag tycker, bra förslag att bränna stålarna (vissa av förslagen klarar budgeten alldeles på egen hand och lite till...)

Brauner Valvet rörmikrofon (min egen favorit som jag använder mest av alla...)
Brauner Phantom.
Microtech Gefell M930
Shure SM7B
API preamp eller Neveklon från Vintage design.
LA2A "utombordare"
1176 dito
Flera "måstepluggar" till ditt nya UAD1-kort: Pulteq pro, LA2A. 1176LN, Plate 140, Fairchildkompressorn, Precision Limiter, Precision Equaliser (aktuellt eftersom Universal audio lämnar 20 % just nu).

En sån här lista kan bli hur lång som helst så det är bäst jag ger mig nu...  ;)



167

hör man skillnad på en bra bandmic och en konding när dom jobbar inom sina områden?
Olle 

Du kanske missat Claes "mikrofontestsajt" (hur det nu gått till i så fall...)   ;)

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/index.html

Där finns det i alla fall jämförande inspelningar med massor av mikrofoner, bland annat bandmikrofoner.

(Nu slapp du den här gången Claes...  :rolleyes: )

168
Ok! Jag förstår.  :)

Min nästa fråga är då: en enkel och billig preamp.
1. Vad finns det för några? Helst under tusenlappen.
2. Skulle man kunna tänka sig en kombinerad preamp och minimixer. Jag har ju bara två ingångar i mitt ljudkort.


VTB-1 - nämnd ovan i tråden - är ett mycket bra alternativ på lågrispreamp. Billigare tycker jag i alla fall inte att du ska köpa.

169
Äsch, man skall väl använda de prylar man trivs med och som ger bra resultat. Resultatet är ju det som räknas.

Men det är kul hur idealen har ändrats. Förr var JBL 4310-4312 mina favoriter att mixa på. Satte man på en gammal LP med Thin Lizzy lät det som om bandet stod i rummet och spelade. Det blev liksom glad-eq över ljudet.
Spelar man däremot ny musik på CD låter det riktigt illa om dem IMHO. Var sak har sin tid.
Fast ett par NS-1000 hade varit kul att äga.

Nä nu skall jag gå och bygga mig en ny dator...  ;)
 

Ja, suck...
Jag ångrar att jag en gång i tiden sålde mina JBL 4310 som jag hade i många år.
Men är det någon som har ett par till salu - eller möjligen L100 som var "hifivarianten" om jag minns rätt - så är jag ev spekulant. Har jag tur kanske det är mina gamla som kommer tillbaka till husse, skulle vara kul  :wub: - speciellt om de är i samma nyskick som när jag sålde dem...

170
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 06.03.2007, 15:19:38 »


kosta mig 13.70 dollars efter en heldel rabbatkuponger... gillar den som fasiken..

Den är bra. Ett måste till UAD-1.
Ett av mina många pågående projekt för närvarande är att bygga en hårdvarukopia av den. Ska bli riktigt intressant att jämföra mellan hårdvaran och mjukvaruversionen i det här fallet...

171
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 06.03.2007, 15:13:43 »

Seeburg s-100

Nu är det bara att leta gamla godingar på 45 varv (singlar för er som inte är födda i vinylens tecken)
 B)

UNDERBAR!

Var på väg att köpa en liknande för ett par år sedan (den jag var på väg att köpa var precis exakt likadan som den jag matade pengar i en gång i tiden i slutet av 60- och början av 70-talet) men även om den var ganska fräsch utanpå så var den alldeles för risig tekniskt på insidan, så det blev ingen affär.

Bara att gratulera!

172
Medlemmar / SV: Även 91:an kliver in i nya lokalerna!
« skrivet: 06.03.2007, 03:22:28 »
Hej 91:an, kul att du finns med! Välkommen.

173
Studio, produktion och övrigt / SV: PCI e...
« skrivet: 06.03.2007, 00:05:50 »
Det finns nog ingen som med säkerhet kan säga hur länge - men jag tycker att tsmalmbes antagande är ganska rimligt. Efter tre år skulle jag också gissa på att PCI-standarden har fasats ut. Men det kan gå snabbare - eller det kan fortfarande finnas ett och annat moderkort kvar på marknaden ännu längre.
Gissningsvis - återigen då - så är det dock knappast heller de "vassaste" korten som kommer att ha den gamla standarden kvar längst.

Om man har utrustning som bygger på PCI-kort så gäller det nog framledes att bevaka marknaden och se till att man bygger en ny dator vid lämplig tidpunkt med ett av de sista högkvalitativa moderkorten som tillverkas med PCI-plats, alldeles innan de fasats ut helt, för att på detta sätt förlänga livslängden på sin PCI-baserade utrustning. Räknar man på det sättet så kanske man kan förlänga livslängden på sitt PCI-baserade ljudkort eller vad det kan vara, till drygt sex-sju år från idag, om man räknar med att en dator i sig har en livslängd/avskrivningstid på tre år. (Och med antagandet att man bygger en ny dator idag och ytterligare en alldeles innan PCI-moderkorten begravs för gott.)

Men återigen, detta är ju spekulationer.

174
Slänger in ett förslag själv då: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315166

Duger ett sådant? Det kostar ju nästan ingenting.

Det duger fint - om du har ett moderkort som är avsett för AGP-kort.
Har du ett nyare moderkort med PCI Express-anslutning passar det inte över huud taget.

175
Välkommen!

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7