Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - hegobald

Sidor: 1 2 3 4 5
36
Kan inte låta bli att tänka tillbaks till samplingens barndrom... Kolla in videon här.. Vilka visoner man hade då 1982.. ;)

37
Studio, produktion och övrigt / SV: Nickelback...
« skrivet: 06.07.2007, 10:45:20 »
Ja där ser man... Men det är väl så att har man fått en hit så vill man upprepade.. Inte ändra så mycket.. Var väl bara texten som var skillanden där.. Kul länk :)

38
Hoppsan.. Lite semester och nåra bira här.. Men det verkar som om ni missat det väsentliga i denna tråd.. Det som låter "bäst för mig är bäst för mig" Alltså.. Jag är gammal gubbe och minns Genelecs storhetstid.. Genelec var ett märke med handbyggda högtalarelement som vissa "gurus" specialbyggde lådor som specialanpassade för just  dessa studios.. Vi snackar 80-tal och vi snackar priser på inget under 200 000:-. I samma studio satt endera nåra av Yamahas bortskänkta NS10M eller i värsta fall Apogee-lådor som lät ännu sämmre för närlyssning.. Som mellanlyssning hade vi ett par JBL4430 (Dolly Parton, resp negerrumpa.. välj själv).

Just nu sitter jag i en studio som har ett par väl inspelade JBL4430 samt ett par tjoande NS10M (som jag väl känner till dess egenheter och kan leva med).. Och ett par Behringer B3031A.. Men jag ångrar ingeting och allt låter finfint.. Ingen skillnad nu som då.. Självklart får man vara beredd att kavla upp armarna och ta fram lödkolven då och då.. Bla.. Har jag bytt nästan alla kondensatorerer i Behringerns nätdel för att få bättre stabilitet och lägre brus.. Men så var det på 80-talet också.. (fast saker och ting är lite svårare att bygga om numera)

;)

Råkade lägga detta inlägg i fel tråd tidigare.. Nåt om AD/DA omvandkare.. För många semesterbira kanske  :wacko:

Genelec är inget annat än en dinosarie för mig i dag.. Genelec var gud på 70~80 talet.. Men precis som den gigantiska T-rex har genelec förvandlads till en liten fesig gråsparv.. Fast iof.. den låter rätt ok i dag också.. Men alldaglig och mångfaldig.. Precis som gråsparven

Tiderna förändras.. Massproduktion tar vid, hantverket dör...

39
Hoppsan.. och sorry  :o! För många sommarbira tydligen.. Var nog avsett som inlägg för nån annan tråd :D

Hoppsan.. Lite semester och nåra bira här.. Men det verkar som om ni missat det väsentliga i denna tråd..

Fast nu handlade tråden om D/A-omvandlare.  ;)

40
Studio, produktion och övrigt / SV: Laptop -> Cubase
« skrivet: 04.07.2007, 20:55:42 »
Datorn kommer att räcka finfint ska du se.. Fast även jag funderar över Mbox 2 där.. Inte så jag har har nån erfarenhet av det.. Meeen.. USB även om så vara USB2 brukar ta lite väl mycket kraft från datorns processor å så.. Själv skulle jag satsa på ett ljudkort med FireWire i stället.. Betydligt smuttare för datorns processor och dessutom mer anpassat för streamande ljud etc.. Ett favvokort som jag testa och gillar i ungefär samma prisklass är Mackie Onyx Satelite.. Fantastiskt väljudande... Dessutom frå du en DAW till på köpet frö snabba jobb ;)
Supergo micpreamp faktiskt..

Check out http://www.mackie.com/products/satellite/index.html

41
Hoppsan.. Lite semester och nåra bira här.. Men det verkar som om ni missat det väsentliga i denna tråd.. Det som låter "bäst för mig är bäst för mig" Alltså.. Jag är gammal gubbe och minns Genelecs storhetstid.. Genelec har ett märke med handbyggda högtalarelement som vissa "gurus" specialbyggde lådor som specialanpassade för just  denna studio.. Vi snackar 80-tal och vi snackar priser på inget under 300 000:-. I samma studio satt endera nåra av Yamaha bortskänkta NS10M eller i värsta fall Apogee-lådor som lät ännu sämmre för närlyssning.. Som mellanlyssning hade vi ett par JBL4430 (Dolly Parton, resp negerrumpa.. välj själv).

Just nu sitter jag i en studio som har ett par väl inspelade JBL4430 samt ett par tjoande NS10M (som jag väl känner till dess egenheter och kan leva med).. Och ett par Behringer B3031A.. Men jag ångrar ingeting och allt låter finfint.. Ingen skillnad nu som då.. Självklart får man vara beredd att kavla upp armarna och ta fram lödkolven då och då.. Bla.. Har jag bytt alla kondensatorerer i Behringerns nätdel för att få bättre stabilitet och lägre burs.. Men så var det på 80-talet också.. ;)

Genelec är inget annat än en dinosarie för mig i dag.. Genelec var gud på 70~80 talet.. Men precis som den gigantiska T-rex har genelec förvandlads till en liten fesig gråsparv.. Fast iof.. den låter rätt ok i dag också.. Men alldaglig och mångfaldig.. Precis som gråsparven :)

Tiderna förändras.. Massproduktion tar vid, hantverket dör... ;)

42
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 30.06.2007, 01:38:42 »
Nääe.. Men det är ju inte en "riktig" synth heller  :ph34r:.. Mer mjukvara med hårdvarukontroll så att säga ;)

Trevligt!
Fast den har ju inga trägavlar... :P

43
Köpes och köpes.. Det vet jag inte.. Men prylarna går att få hem här i alla fall: http://www.novationmusic.com/product.asp?id=18&view=downloads&Type=2&bArchive=
;)

Finns v-station m fl ngnstans att dra hem eller är det köpesvara?

44
Det kommer att flyta på.. Men när alla drivisar och din mjukvara stöder 64 bitar blir det ännu bättre.. Då är det dags att uppgradera ;) Eller tänk så här... Varför hålla kvar i gammla diagonldäck på bilen när både vägen är asfalterad och chassit mer är modernt. :D

Men ajg kan köpa en ny 64-bitarsprocessor men fortfarande använda mitt vanliga XP för 32? Och kommer programmen flyta på som vanligt (fast smidigare?) eller kommer jag få problem?

45
Studio, produktion och övrigt / SV: TRÅD LÖSA MUS HEL****
« skrivet: 26.06.2007, 02:44:06 »
Logitech har aldrig bråkat med mig på nåt annat sätt än att batterierna i musen kan ta slut rätt adrupt.. Fast med en 8 pack fräscha Alkalinebatterier i närheten brukar inte problemet bli allt för långlivat.. ;)

46
Jag jobbar på supporten där.. Läste lite snabbt manualen för BOX.. den är på 82 sidor  :huh: Tror att den kommer bli häftig. Innbär bl.a att man kan dela med sig med en jukebox av sina låtar på hemsidan och samtidigt hålla koll på vilka som lyssnar på låtarna mm.. mm.. Backup av sin egna dator mm.. :P

Tack för tipset Hegobald! Värt att kolla.

47
Studio, produktion och övrigt / SV: Varför Vintage?
« skrivet: 26.06.2007, 02:21:29 »
Orkar inte läsa allt meeen.. Pratar vi hårdvara eller pratar vi mjukavara nu?

Om du är gitarrist så kolla upp skillnaden i sound mellan en riktig rördriven äkta Marshall/Fenderstärkare och motsvarande mjukvara/plugg. Gör det dessutom på samma ljudnivå.. Det går inte att jämföra helt enkelt.. Den rördriva stärkaren utklassar mjukvaran..

Men inte alltid i en studioinspelning eftersom.
1 Mjukvaran är mer flexibel.
2. Det behöver inte spelas på samma nivå (man eliminerar mickens betydelse)
3. Mjukvara brusar mindre.

När det gäller analoga syntar så är det dynmaiska området betydligt större än motsvarande mjukvarumeulering..
Men än en gång mjukvaran är mer flexibel.

Frågan är vad man priorirerar.. Ska allt spelas på en en CD med fesiga 16 bitars dynamik så kan nog mjukvara vara att föredra.. Men ska det vara en live spelning så kan den analoga äkta varan utklassa mjukvaran då det gäller dynamik..

Ja som du fattar.. Det som låter bäst för dig är ju det som är bäst..
Läste inte alla inlägg men tyckte mig se nåt om fasttracker.. Men det kan man ju i alla fall inte likna med vintage.. Låter mest leksaker och dataspel för mig  :ph34r: Men det är jag de ;)

Sen tycker jag att Vintage inte pasar in på datorer över huvudtage, Vintage var 30~70 tal för mig.. Vintage för mig är hårdvara.
nåra enkla exempel.. Jag är ingen HIFI-nörd.. Men jag hör skillnad på olika hårdvara.
 Jag känner igen rörsoundet.. Jag kan även höra skillanden mellan distoritionen i ett A/B steg om det är germaninumtransistorer eller kiseltransistorer.. För att generalisera lite.
Ramstein= Kiseldist
Hendrix=Germaniumdist
Chuck Berry=Rördist
;)


48
Studio, produktion och övrigt / SV: Spränga monitorer?
« skrivet: 26.06.2007, 02:11:06 »
Att "spränga" monitorer låter som en myt för mig.. Dock mins jag på det glada 80-talet då en försäljare av märket  Cerwin Vega( http://www.cerwin-vega.com/ ) kom och kopplade in sina 15 tummar seriellt inkopplade direkt i väggutagets 220 volt vrålandes en fet 50 Hz ton med hänvisning till att dessa spränger man inte.. Lyssnade på eländet i ca 30 sek.. Men vi köpte dom aldrig.. För dom lät helt enkelt inte hifimässigt bra..  :blink:

Det som tar död på en högtalare är snarare en för klen förstärkare eftersom den distar lättare..
Med andra ord är det lättare att spela sönder en 50 W högtalare med ett 25 W slutsteg än det är för en 500 W slutsteg att spela sönder en 50 W högtalare.. Om du förstår vad jag menar.. Distorition innebär att högtalarens centerstyrning kan gå åt pipan och att elementet låser sig...

Iof.. Har jag faktiskt lyckats blåsa en 18 tummare i ett PA.. Men det var som sagt dirstortionen som dödade den.. Papperet lossnade på stackarn.. Hade ett 500 W phonic steg och rålade lajna basliraren stärkare så att preamsteget distade in min fesiga Phonicmixer.. Det var problemet.. :P

49
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 26.06.2007, 01:58:36 »
Min senaste pryl med juste rattar är en sån här:


Mm.. sakande min Korg MonoPoly och Kurzweil K2000 så mycket.. Nu känner jag mig kreativ igen :P
Lyssna (demo av Korg själva)
Digital Synth med helt analog känsla http://www.korg.com/downloads/mp3/RADIAS/Stratosphere.mp3 Och med fet vocooder som jag tidigare saknat dessutom ;)

50
Dina öron bestämmer som sagt.. Generellt när det gäller D/A omvandling så ligger problemen mestadels på den analoga sidan. Signal/brus, distorition etc.. Det är som sagt bara dina egna öron som kan avgöra..

Vilken bil är bäst??? Mercedes eller BMW? Ja du fattar.. Om monitorerna/förstärkaren få likna däcken på bilen i denna metafor så förstår du.. Taskiga däck kan förstöra väghållningen och vägljudet (bakrundsbruset) på även den bästa bil.. ;)

51
Exakt som Assar säger. Bredbandsbolaget "visar" inte andra filer än index.html resp index.htm :). Inga CGI eller parsers tillåts, endast clientside javascripts. Men sen kan jag tipsa att en riktigt fräsh pryl som är på G hos BBB som tillåter upp till 50 GB lagring och fildelning till (av kunden) utvalda besökare. ;) BOX kallas det hela för för. Integreras med även med en ny webmail.. Kommer att testas lite smått med start 26e juni för befintliga kunder (enl. säker källa) ;)

52
Färdiga produktioner / SV: WERNBORG - Safari
« skrivet: 20.06.2007, 23:25:15 »
Weather Report goes 2007.. Japp.. Det enda jag saknar är Jaco Pastorius bandlösa hembyggada bas med epoxilackad hals.. Gött gött gött!!! :D

53
Studio, produktion och övrigt / SV: Koppla ihop Monitorer + sub?
« skrivet: 20.06.2007, 23:14:47 »
I "riktig" surround så har ju basen (LF) en egen kanal.. och den är ju just mono.. Alltså behövs inte mer än en ingång på subb(a)n. ;)
Du måste skilja på stereo och "äkta" surround.. Snackar vi Dolby 5:1 så har ju varje kanal en egen utgång...

Ska du däremot ta ut en stereosignal och kompletera den med en sub så brukar det oftast sitta ett stereo delningsfilter i subben.. I sånna fall har subb(a)n ha  2 ingångångar ( L+R) och sedan 2 st highpass utgångar (L+R) som man kopplar vidare till stererohögtalarna..

Nämen vänta nu grabbar!!! En balanserad kabel är om du "snurrar" ihop kabeln o sen lägger den över en mikrofon bom och den stannar kvar där så är den balanserad. Om den faller ner på golvet så är den obalanserad  ;)

 B)

Svara mej på varför Subben bara har ett uttag (ingång) men förförstärkaren har 2(utgångar)? / Mikke

54
Studio, produktion och övrigt / SV: panorering?
« skrivet: 08.06.2007, 02:11:34 »
Näe men då man panorerar så försöker man ju att efterlikna "the real thing" Att försöka placera instrumetbilden som man vill att det ska höras.. Står sologitarristen långt ut till vänsetr så försker man placera honom där... Det finns inte några regler med detta numera.. Låter det bra så låter det bra.. I den digitala eran kan du panorera allt vart du vill.. Men vill du ha ett fett sound med tryck så panorera allt basigigt och punschitt i mitten.. (ge f--n att panorera helt enkelt) ;)

55
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket EQ-ar ni?
« skrivet: 08.06.2007, 01:44:36 »
Nä men.. Jag tror inte att ni fattar vad jag menar.. Försök placera micen rätt först så slipper ni EQua.. För mig är EQ samma sak som en kompromiss för att jag missluyckats med rätt micplacering/val av mic. Last resort licksom..  Som att onanera medans man har en supersnygg och k-t brud i samma säng typ.. Gäller bara att hitta rätt ställning (micplacering).. Ok.. ;) Ren lathet att till slut ta till EQ... Bättre att mica rätt från början.. Take it easy lixom ;)

56
Studio, produktion och övrigt / SV: Nytt rum till studion
« skrivet: 07.06.2007, 02:56:01 »
Näe.. 30 kvadrat är jäkligt litet... Mycket närmikning och ett (rent aukustiskt)  stendött rum krävs..

Jag vill tro att man kan fixa en relativt bra livegrej på 30 kvm.

57
Studio, produktion och övrigt / SV: Rednex till salu
« skrivet: 07.06.2007, 02:50:19 »


Snacka om att den kon är urmjölkad.

Är det någon mer än jag som tycker att dessa låtar är lika.





58
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket EQ-ar ni?
« skrivet: 07.06.2007, 02:42:25 »
Nä men.. Spelar man in aukustiskt så är ju rätt micplacering vettigare.. Att EQ en taskig micplacering är ju ren lathet.. Och inte låter det bättre.. Vet man hur en mic funkar så placerar man den rätt helt enkelt.. Att EQ är enligt min facit ungefär som att dra en handtralla och tänka på Greta Garbo då en kåt-skrikande Paris Hilton ligger i samma säng (ok.. ocensurerat men betänk liknelsen :P )

59
Studio, produktion och övrigt / SV: Nytt rum till studion
« skrivet: 07.06.2007, 02:31:01 »
Tja.. 30 kvadratmeter som allt ska samsas i samtidgt.. Näe.. Det kommer inte att funka helt perfekt. Du får lära ut hur man spelar in instrumet efter instrument helt enkelt.

60
Utan att besvara grundfråga så är alltid prinicpen.. Lägst möjliga utgångsimpedans ska matas i högst möjliga ingångsimpedans för att inte grundljudet ska påverkas. ;)..

För att förtydliga.. Tänk dig att du har en pizomic (mycket hög utgångsimpedans.. Runt 1 MOhm) som du matar in i en förstärkare med en ingångsimpedans på ca 50 Ohm.. Då kommer detta att drastiskt påverka ljudkvaliten.. Antagligen kommer du inte att höra nåt efter som 50 Ohm i princip totalt kortsluter 1 MOhm.. Ok?

61
Studio, produktion och övrigt / SV: sånginspelningstips
« skrivet: 06.06.2007, 12:33:33 »
För att ytterligare förvirra så brukar jag spela in aggresiv elektrisk gura med följande setup (vilket iof kräver någorlunda vettig aukustisk miljö). Närmickar med en Senheizer MD21 (SM57 i nödfall). Den micken är bara nån tum från centrum av den bäst ljudande högtalaren i kabinettet, vinklad 45 grader off axis.. Sen har jag en Studio Projects B1 (stormembranare och konding) ca 2 meter i från som får ta upp rummet. Sen mixar jag dessa efter behag. ;)

62
Om kontrollrummet.com / SV: Problem på webbhotellet
« skrivet: 05.06.2007, 16:29:38 »
Thats life!

63
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket EQ-ar ni?
« skrivet: 30.05.2007, 03:39:57 »
Hmm.. Jag EQuar inte så mycket.. Försöker hitta rätt mic och rätt placering destomera...

64
Citera
Och det roliga är att monosyntharna verkar ha fått ett uppsving! -Moog LP, DSI Evolver, MFB Synth2, Future Retro XS, Macbeth M...

Ok.. Iof i dagens läge har vi ju nästan obegränsat med kanaler att spela in på så det är inget problem att ödsla kanaler på en monofon synt.. Men det jag menar är att kreativiteten står i första rummet.. Jag känner mig mer kreativ i musikskapandet med en Radias än med en Minimoog (ja jag råkar äga ett siamesiskt par av MiniMoog (vet inte vilken modell men dom är från 1971) utan tangentbord men med ett Kenton MIDI-interface som jag byggt in i stället).. Radias har väldigt platt dynamik på sina trummljud men det eplar ingen roll.. Idén till juste musk kommer snabbare än med en MiniMoog.. Trummor fixar jag med EZD senare.. ;)

65
Anyway.. Jag hittade en bra GRATIS mjukvara som man kan "syntezera" egna trumljud med som man sen kan använda som samplingar... Bl.a 909 kick med dist och så..
Mycket användbart och överskådligt program villa jag hävda.. Kolla in http://www.sonicspot.com/drumsynth/drumsynth.html

Att jobba med programmet liknar en hel del att grafiskt editera en FM synt typ DX9/DX7.. Ofta blir ljuden väldigt snarlika också.. Men som sagt.. Utmärkt program att editera olika percusiva ljud med ;)

66
Hör inget  :blink: Får bara 404 error.. Tog du bort ljudfilen???

67
Faktum är att Voyager och "Lilla fetisen" låter BÄTTRE en LillMoogen model D... Det är samma teknologi fast förbättrad ;) (japp det finns visst nåra germaniumtranstiroer där ännu :D )

68
Näe det är onekligen ett skönt sound på "Lilla Fetingen" fast det är ju typ 2007 nu så det känns lite off med en monofon synth... Jag har hittat en annan synth som jag gått och kärat ner mig i som har lite större användningsområde.. Polyfoni och allt..
Jag sålde ju min kära Korg Monopoly och trodde att jag inte skulle sakna den.. Ack så fel jag hade  :(.

Nåväl.. Rattar och realtidskontroller ska det vara för mig.. Ok jag har inte testad den handgripligen ännu men med alla demos jag sett och hört så kommer detta att bli min nästa "hårdvarusynt" med stor säkerhet. Tror t.o.m att en hel del Virusanhängare kan tänka sig att byta sida ;)

Kolla In Korg Radias.. http://www.jam.se/korg_radias.htm  :wub: Lyssna på demos med den på http://www.zzounds.com/item--KORRADIAS (Korgs egna hemsida är nere just nu)... Se lite filmer om den på [ Invalid YouTube link ]Korg+Radias&search=Search

Den gillar jag!  B)

69
Studio, produktion och övrigt / SV: Inspelning av akustisk gitarr?
« skrivet: 24.05.2007, 21:36:02 »
Nä men allvarlig.. Har du taskig aukustik så ska du använda SM57 närmickat.. Den funkar.. B1an är mer känslig och släpper in mer av rummets aukustik.. I detta fall med takigt rum och så så.. Använd SM57 och fixa till det i mixen i stället!!!!

70
Jösses Assar.. Moogtest2.. Det är ju nästan hitvarning den ju  B)

För att inte tala om ljudet ... :wub:

Det här är gjort enbart med LP (gamla OS:et) och EZD, mixat och mastrat i Cubase:
http://assar.se/musik/Moogtest2.mp3


Sidor: 1 2 3 4 5