Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - MOMA

Sidor: 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 18
386
Återigen mycket bra - välproducerat, klockrent proffsigt lagda körer som kommer in precis där energin behövs och suggestivt svävande ljudbild med leaden på topp. Alltigenom kompetent in i minsta detalj. Och då - då kan det ibland bli tråkigt, som när studiomusiker slår sig samman och gör skinande perfekt västkustrock utan ett stråk mänsklig touch. Men inte här - här har man en skör ärlighet som faktiskt bär låten enda fram till slutet. Mycket härligt att höra!!!

MOMA

387
Gillar't.
Gnissel är ett gnissel men en del tycker till och med att det tillför något gott.
Gitarrlir får mig att tänka på två kr-referenser faktiskt. Dels Karl dels Asti.
Då den första sången kommer in tänker jag först "skånska" vet inte varför men där dök tanken upp att det skulle kunna vara ett alster Asti sjunger på.
Gillar helheten.

Mycket hedrande må jag säga - "ett alster Asti sjunger på" - en tackar! (med den katalog som herr A ståtar med så kanske det är mer uppmuntran än faktum, men roligt att höra!)

MOMA
Nej, nu måste jag protestera! Max svamlar (Ursäkta Max).  :)
Du har med din personliga stil och sköna låtar i hög grad bidragit till att blåsa nytt liv i KR,
som var på väg att somna in ett tag. Det behövs nya medlemmar med engagemang och idéer som du!
Du står bra på egna ben och behöver inga referenser. Jag gillar din musik skarpt!
/Asti

Närmast rörd till tårar tackar jag uppriktigt för alla de hedrande orden, och särskilt min ev inverkan på KR – som jag för övrigt tycker är ett föredöme som forum, med medlemmar som inte minst utbyter idéer, teknik och inspiration - istället för att desperat sälja sig och jaga "likes". Vi får hjälpas åt att hålla fanan högt  :D

MOMA

388
Det är fredag och hög tid att rösta!
Alla dessa kompetenta kompositörer som bidragit och inte minst alla de kompetenta kompositörer som kan bedöma de alster som kommit in – nu är det dags - RÖSTA!

Ha också en trevlig helg!

MOMA

389
Gillar't.
Gnissel är ett gnissel men en del tycker till och med att det tillför något gott.
Gitarrlir får mig att tänka på två kr-referenser faktiskt. Dels Karl dels Asti.
Då den första sången kommer in tänker jag först "skånska" vet inte varför men där dök tanken upp att det skulle kunna vara ett alster Asti sjunger på.
Gillar helheten.

Mycket hedrande må jag säga - "ett alster Asti sjunger på" - en tackar! (med den katalog som herr A ståtar med så kanske det är mer uppmuntran än faktum, men roligt att höra!)

MOMA

390
Låter bra. Guran haltar lite i introt tror jag. Å kanske att guran är lite instäng?? men jag har nya hörlurar så örat kan nog luras av det (är inte van med lurarna än - blir kanske inte riktigt nöjd å går tillbaka till de gamla)
/G

Har nu vevat och vevat fram och tillbaka, och känner nog att gitarren sitter tajming-mässigt ganska ok, men jobbar däremot på balans, så att det som krävs går fram.

Är på´t  :)

MOMA

391
Håller med Max och Eddi - väldigt snyggt, sparsmakat arr!
Du har en mycket behaglig röst att lyssna på. Mjuk, tonsäker och med känsla.
Mixen känns bra. Det enda jag tänkte på var, precis som Max, ljudet på
den akustiska kompgitarren, som skulle kunnat ligga lite närmre i ljudbilden
och med lite mindre rumsljud.... Eller som det snygga gitarrljudet i "Simple"-låten -
lagt ett komp/plock åt vardera hållet i mixen. Men det funkar bra så här också!
Låten är enkel men väldigt skön och har ett jättesnyggt stick. Det statiska synthljudet
som löper genom hela låten skapar en suggestiv, nästan lite hypnotisk stämning.
Det instrumentala partiet är också mycket smakfullt. Vad är det för pluggar du
använder där i bakgrunden?
Jättefint!
/Asti
Tack för ett bra och positiv respons! Pluggarna är "brukspluggar" generellt - EQ (Wawes) Exiter (på vissa spår om nödvändigt) på lead använder jag uteslutande delay (Karlette) och oftast med bara en hörbar studs, skär ordentligt i lägre frekvenser. På körer och dyl skär jag ännu hårdare, men kan vara lite generösare med reverb (ordentlig med predealy för att hålla rent)
Som master använder jag Ozons 4 (har inte graderat upp eftersom jag knappt hanterar den här versionen) på den kranar jag en aning för att få upp vissa frekvenser som dippat och kan ibland lägga till lite mer tryck om så behövs.
Men det stora lyftet för mina enkla mixar är inte så mycket pluggarna, snarare mina nya krk som är så ärliga så att det gör ont ibland  :huh:
Men – om någon har en tipslista på hur man bäst mixar akustisk gitarr, så får man väldigt, väldigt gärna höra av sig - för det är en klar lucka i mitt register!
Tack för gensvar!
MOMA
Det var i första hand instrumentpluggarna jag syftade på (stråkar o.d.),
som du använder i instrumentalpartiet (112 - 140 sek).
Men det var intressant att höra även vilka pluggar du använder i mixningen.  :)
/Asti

AAAAAHAAAAA!!

Vst - Miroslav stråkar (bra om man strippar dem på akustik och reverb - och lägger på konvolverande efteråt) Sedan har jag ett par godingar i min sampletank – ljud som gränsar mellan analogt och digitalt (ofta jobbade i kombo) Om jag får till det rätt (och det händer) (senast hösten 1967 tror jag) så får man till något som låter en aning annorlunda, inom traditionen, om man så säger  :huh:
Och som alltid - en spröd mellotron i bakgrunden har aldrig skadat någon! (hade en riktig en gång)

MOMA

392
Demolåtar / SV: Pianoalster som övergår i softsynth...?
« skrivet: 06.10.2015, 09:37:12 »
Va bra!

Suggestivt och långsamt uppbyggt mot finalen. Om jag skulle fnula med något så är de ackordsrundan som avslutar, en sångmelodi borde kunna funka väldigt bra till de ackorden, och kanske främst som sångstycke - och lyfta om ordningen så att de andra varianterna kan agera ref. Ordentliga trummor vore också skönt naturligtvis, pianot har en sådan ärlig ton att man gärna känner en analog helhet. Kanske duktigt med rum på trummixen?

Bra grund, väl värd att finansiera!

MOMA

393
Håller med Max och Eddi - väldigt snyggt, sparsmakat arr!
Du har en mycket behaglig röst att lyssna på. Mjuk, tonsäker och med känsla.
Mixen känns bra. Det enda jag tänkte på var, precis som Max, ljudet på
den akustiska kompgitarren, som skulle kunnat ligga lite närmre i ljudbilden
och med lite mindre rumsljud.... Eller som det snygga gitarrljudet i "Simple"-låten -
lagt ett komp/plock åt vardera hållet i mixen. Men det funkar bra så här också!
Låten är enkel men väldigt skön och har ett jättesnyggt stick. Det statiska synthljudet
som löper genom hela låten skapar en suggestiv, nästan lite hypnotisk stämning.
Det instrumentala partiet är också mycket smakfullt. Vad är det för pluggar du
använder där i bakgrunden?
Jättefint!
/Asti

Tack för ett bra och positiv respons! Pluggarna är "brukspluggar" generellt - EQ (Wawes) Exiter (på vissa spår om nödvändigt) på lead använder jag uteslutande delay (Karlette) och oftast med bara en hörbar studs, skär ordentligt i lägre frekvenser. På körer och dyl skär jag ännu hårdare, men kan vara lite generösare med reverb (ordentlig med predealy för att hålla rent)
Som master använder jag Ozons 4 (har inte graderat upp eftersom jag knappt hanterar den här versionen) på den kranar jag en aning för att få upp vissa frekvenser som dippat och kan ibland lägga till lite mer tryck om så behövs.
Men det stora lyftet för mina enkla mixar är inte så mycket pluggarna, snarare mina nya krk som är så ärliga så att det gör ont ibland  :huh:
Men – om någon har en tipslista på hur man bäst mixar akustisk gitarr, så får man väldigt, väldigt gärna höra av sig - för det är en klar lucka i mitt register!

Tack för gensvar!

MOMA

394
Färdiga produktioner / SV: Plinka -Fönster
« skrivet: 06.10.2015, 00:51:48 »
Visst finns det lite Hörberg här, men att texten är så där rakt ärlig och öppen för det som händer i vardagen har inte så mycket med Barbro att göra utan Plinkas förmåga att själv fånga nuet. Det är ju inte en nostalgitripp i betraktelserna, utan en i allra högsta grad aktuell titt på livet vi alla lever här.

Impad av känslan i stycket!

MOMA

395
Gracias! Det värmer att höra!

MOMA

396
Hmm...bara ett pyttelitet påpekande till Ms Marruschkka.

Låt bidrag nr 7 har säker eminenta kvaliteter och förtjänar troligen all cred den kan få, men att rösta på den två gånger ingår väl ändå inte riktigt i manualen.

(fast utfallet skulle bli tämligen tydligt förståss...)

Men det är entusiastiskt så det förslår  :D

MOMA

397
Låter bra detta, skön melodi och sound !
En akke utan gnissel är som kärlek utan kyssar, och kärlek utan gnissel är väl ingen akke alls...
(Eller hur det var)   :D

Numer ett bevingat uttryck :lol:

Otroligt väl formulerat! En poet i våra led minsann  :lol:

398
Färdiga produktioner / SV: MOMA – Uncharted Water Mix 2015
« skrivet: 04.10.2015, 14:31:37 »
Det ligger mycket i det. Ska öppna och kolla nivåer en gång till.Kanske en kompressor på en sub skulle kunna hålla trasslet under kontroll och ge övriga instrument lite mer andrum... hmm

ska kika!

MOMA

399
Bra har blivit ännu bättre!

Hur gör karln??? :blink:

Tack för skön lyssning!

MOMA

400
Färdiga produktioner / MOMA – Uncharted Water Mix 2015
« skrivet: 04.10.2015, 13:12:42 »
Nya prylar lyfter fram både bra och mindre bra nyanser. Så då gör man om och kranar igenom alltihop. Mix 2015 på en låt om kvinnlig fägring – som jag är väldigt förtjust i, men aldrig blir klok på :)

Synpunkter på mixen emottages naturligtvis varmt. Lyssnar gärna en gång till innan slut-master.


In Uncharted Waters

In these times when all is altered
I`m lost without clue

Though its chaos all around us
The biggest mystery is you


I don’t want to bicker
I don’t care for shows

What you have on me
only god knows

 

In Uncharted Waters

I’m drifting in the storm

In Uncharted Waters

I’m waiting for the dawn – to come


In the sun the rain is poring
At sea the oceans dry

Don’t take anything for granted
Don’t bother wondering why


I turn my car around
Just to make it right

I see you pointing left
And then your out of sight



In Uncharted Waters

I’m drifting in the storm

In Uncharted Waters

I’m waiting for the dawn – to come



Solo


In Uncharted Waters

I’m drifting in the storm

In Uncharted Waters

I’m waiting for the dawn – to come


401
bastumma....bastrumma....fa fanken ja e säker på att den va här nånstans.... :D

Så rätt, men den skrevs och lirades in nästan som någon slags singer-songer-writer-trio (typ vispar på trälåda då :)

MOMA

.....är det det som kallas kick-off..?  :unsure:

... eller är det off beat. (där jag ofta brukar hamna)


402
Demolåtar / SV: Marsall - Rakt Över Vägen
« skrivet: 04.10.2015, 12:08:33 »
Bra känsla på den här! Och kul vibbar av 1973 (tidig höst, kanske kring 2-3 oktober däromkring)

Gillart!

MOMA

403
Låter mkt bra tycker jag! Fantastisk röst, bra smakfullt arrangemang! Gillar texten! Slutet däremot kommer lite väl abrupt kan jag tycka!
Är inne och lyssnar på låtar här efter ett tags frånvaro och tycker att kvaliten är hög här just nu!

Mvh Henric

Tack för lovord, och det finns mycket bra musik och kompositörer här. Och många tycks bara bli bättre och bättre.
Vad gäller låtens slut, så var det inte så mycket att göra åt. Den tog slut där.  :rolleyes:

Ha det gott!!

MOMA

404
finfin låt till som håller lyssnaren kvar i ett fint grepp ...MEN diggar väl inte stötljudet så mycket ..- Gärna ett annat ljud istället ...MEn det är bara jag det ...Annars bra låt ånyo  :D

Knepigt det där. En rak akustisk låt kan klara sig utmärkt många gånger, men ibland får man för sig att man vill förnya sig en aning, vrida ljudbilden lite si eller så för att skapa intressanta variationer. Stötljudet är en ordentligt skruvad sampling som fått gå igenom ett antal pluggar (och min Bosch torktumlare i källaren) innan det till slut lades på plats. Gillar det faktiskt, men det kan vara processen bakom som lurar upphovsmannen :)

MOMA

405
Vänta Mr Div - har du gjort den där som går da, da di do da med ett break innan capaow ca-dousch tjacka-crash ?

...tyckte jag kände igen din stil där...

MOMA

406
bastumma....bastrumma....fa fanken ja e säker på att den va här nånstans.... :D

Så rätt, men den skrevs och lirades in nästan som någon slags singer-songer-writer-trio (typ vispar på trälåda då :)

MOMA

407
Och jag håller med! Men en total om 6 bidrag har vi så mycket lättare att plocka guldkornen  :D

Så varför vänta???

MOMA

408
Använder du Cubase ??? Välj "jazzguitar" i EQn så du får litet djup i guran !!!  :)

mvh

Tack för tipset!!

Ska testas idag!

MOMA

409
ETT DYGN KVAR!

ja, ja - det är väl järngänget som får visa hur en låt ska skruvas ihop – få, men naggande goda bidrag att rösta på  :D

410
Har alltid haft problem med den där – måndagsexemplar från Philips. En visp från Electrolux står på inköpslistan  :P

MOMA

411
Demolåtar / SV: Gurano & Marsall - Casinobord
« skrivet: 28.09.2015, 09:52:56 »
Vass låt med vass attityd.
OM jag skulle pilla på något så är det en kompressor av god kvalitet på leaden, och trycka till en hel del - för att få en jämn nivå där konsonanterna sticker fram.
Jag skulle också gå ett varv på trummorna för att få fram en aning med bett. Om möjligt få dem att kännas åt det giftigare hållet, där leaden ligger i sin attityd.

Typ, men som sagt, det är bara om jag skulle pilla på den  :P

Bra text och känsla, så den är klart värd att mejsla vidare på!

MOMA

412
Färdiga produktioner / SV: Dividend - Jan johansson utan synkoper
« skrivet: 28.09.2015, 09:47:00 »
Folk säger BRA!
Det är luftigt och lätt befriande spel och ton.
Om jag skulle fundera kring något, så är det inledningens toner, de ligger nu utan ackompanjerande ackord, vilket gör att jag hör sköna växlingar mellan moll och dur, men – när sedan ackorden kommer in på melodin igen mot slutet, så upplever jag att en viss dynamik gått förlorad, de flesta ackorden tycks landa i moll.

Och det kanske är hela syftet med kompositionen, så då får man väl ta mössan i hand och gå hem  :D

Men den är bra oavsett - mycket skön lyssning!

MOMA

413
Kanske ska man försöka öppna upp akustiska guran en aning - men det gäller att ta det varligt, ibland blir den skarp och vass om mellanregistret och toppen tar för sig väl mycket. Lite balansakt det där.

Tack för positiva återspel, det motiverar när man sitter där och kranar desperat  :D

MOMA

414
En av de mest undfallande och veka bossar som finns. Följsam intill självutplåning...

Så länge som ni skriver underbara låtar till KR Festival 42 alltså – ANNARS BLIRE JÄDRA I MIG...


415
He doesnt love and he never will... alltså jag har hakat upp mig på det där ber om ursäkt för det men borde du inte sjunga she doesnt love you..... det blir fortfarande tredje person men som du sjunger nu blir det ju fjärde person typ..... :wacko:

Men kärleken är ju knepigt komplicerad:

Han har gått runt alldeles intill tjejen han är så bottenlöst förälskad i, men hela tiden blivit betraktad som "kompis" va. Och så till slut får stackarn nog och säger att "du den däringa snubben som du trasslade med i helgen, han älskar inte dig ett dugg - så varför går du och slänger bort dig själv på engångsstrul?" Typ. (och sen kan han ju ändå inte hålla sig, utan får spel i slutet och säger precis som det är)
Men som sagt, kärleken är knepigt komplicerad - även utanför låtarna  :D

Och tack även för lovorden!

MOMA

416

Satt med detta stycke och vred och vände på mixen för att få den rätt. Och när jag så fick höra Asti och hans senaste mästerverk som cirkulerade kring flyktingkatastrofen, så visste jag plötsligt varför just den här lilla låten kom upp huvudet och in i mixerbordet just nu.
Inga jämförelser i övrigt, men det är samma tema kring ett smärtsamt ämne.

Tar gärna in synpunkter - jobbar fortfarande med en del detaljer innan locket är på.

"Don't´Look at Me that Way" - mix sept 2015


I was thinking
Of going away

Just for the weekend
If the weathers ok

Im taking my new car
And a couple of friends

Do some sailing
It all depends


Then I see your eyes in the tv screen
And I hear what you say
In the middle of the misery
Please don’t look at me that way


The crops all dried out
No water in sight

They wander in darkness
I live in the light


I hear them shouting
I hear them cry

But I don’t listen
I don’t know why

I do see your eyes in the tv screen
And I hear what you say
In the middle of the misery
Please don’t look at me that way


Theres this song that I play real loud
It clears my mind from that cloud

Solo

Theres this song that I play real loud
It clears my mind from that cloud


I was thinking
Of going away

Just for the weekend
If the weathers ok


Im taking my new car
And a couple of friends

Do some sailing
It all depends


I do see your eyes in the tv screen
And I hear what you say
In the middle of the misery
Please don’t look at me that way

417
Färdiga produktioner / SV: Asti - Bloodstain on my collar
« skrivet: 24.09.2015, 18:15:18 »
Ja, var ska man börja? Jo, man börjar med att säga att detta är en mycket välskriven låt rakt igenom - otroligt skön struktur och känsla i skiftena mellan de olika stycken som långsamt bygger låten bit för bit - man fastnar redan första sekunderna, sedan är man hooked.
Underbar final tycker jag. Med extra luft och tryck får du lyssnaren att ta med sig ett stycke text som gäller oss alla just nu!

Detaljerna: Mycket bra trummor, mycket bra gitarr och bra nära och genuin lead!

En av de bästa från Mr Asti!!!

Mer!

MOMA

418
Tips: Ta titeln och lägg till en filmstjärnas namn - juryn kan ju inte ha synpunkter på att filuren sedan inte dyker upp i texten mer än i titeln??? Eller  :P

419
ALLA SKA ME! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

(vi välkomnar särskilt blyga och ljudskygga kompositörer med filmdrömmar)

MOMA

420
Tackar, ja gitarrgnissel är ett gissel  :D Men med lite jobb med enveloper kan man få ner det till en dräglig nivå, har skrivit upp det också inför nästa sittning.

Har jobbat en del med stråkar på mina prog-projekt, men måste säga att om man ska få rätt känsla, så är det mycket jobb - både med stämmorna i upplägget och inte minst med svepande db (för nerven i arret)

Men - på´t igen  :)

MOMA

Sidor: 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 18