Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Asti

Sidor: 1 ... 179 180 181 182 183 184 185
6371
Färdiga produktioner / SV: Cunning Code - Trekvartare
« skrivet: 02.09.2011, 13:55:22 »
Skön låt och kanonfint pianospel!
Gillar inte basljudet. Tonerna dör ut för snabbt och ljudet skorrar.
Klarinetten är inte dum, men tonerna är lite för "stötiga", det blir inget bra flyt....
Tycker nog att trummorna är lite för starka, i övrigt är dom jättebra!
Den här musiken tilltalar mig!
/Asti

6372
Demolåtar / SV: Segla bort
« skrivet: 02.09.2011, 13:39:54 »
Jag är, som jag sagt tidigare, avis på ditt sound - såväl trummor som gitarrer!
Gillar även låten! Visst finns det harmoniföljder som även finns i "All along....", men
låten i övrigt har sin egen personliga stil. Snygg mix dessutom!
/Asti

6373
Studio, produktion och övrigt / SV: Summersale East/West
« skrivet: 01.09.2011, 10:30:50 »
Jag köpte East West South & North Symbolic Orchestra Complete Gigantic Greatest Best Ever Full Edition Diamond Platinum & Titan.............. tror jag!  :wacko:
Diamant är bättre :P
Jag köpte faktiskt EWQL Symphonic Orchestra Gold för ca 1 år sedan och jag är nöjd,
men har inte lärt mig alla inställningar och finesser än! Tänkte jag skulle ta mig tid att
sätta mig in ordentligt i möjligheterna att få mer uttrycksfulla stråkarrangemang.
Även om man inte har Dividends kunskaper och talang så hör man ju hur fina och varierande
stråkljud det är möjligt att skapa med denna produkt. Så jag tror inte du blir besviken!  :)
/Asti

Tror det är förhärskande vanligt att de flesta inte lär sig sitt orkesterbibliotek in och ut. Väldigt vanligt att man pratar om dessa bibblor men i demos lyser dem med frånvaro med få undantag. Krävs att man kan en hel del för att få ut det mesta av dem. I alla fall, välkommen tillbaka. Din kvicka humor är saknad här. :)
Ja, det är ju inte helt lätt att sätta sig in i alla möjligheter, men oftast är man väl för lat för att ge det den tid som krävs!
Tack, det är roligt att vara med i "gemenskapen" igen (även om jag bytt till versal)!  :)
/Asti

6374
Studio, produktion och övrigt / SV: Summersale East/West
« skrivet: 31.08.2011, 20:41:15 »
Jag köpte East West South & North Symbolic Orchestra Complete Gigantic Greatest Best Ever Full Edition Diamond Platinum & Titan.............. tror jag!  :wacko:
Diamant är bättre :P
Jag köpte faktiskt EWQL Symphonic Orchestra Gold för ca 1 år sedan och jag är nöjd,
men har inte lärt mig alla inställningar och finesser än! Tänkte jag skulle ta mig tid att
sätta mig in ordentligt i möjligheterna att få mer uttrycksfulla stråkarrangemang.
Även om man inte har Dividends kunskaper och talang så hör man ju hur fina och varierande
stråkljud det är möjligt att skapa med denna produkt. Så jag tror inte du blir besviken!  :)
/Asti
Jobba lite med Expressionpedal, så kan det hjälpa en del för att få stråkarrangemangen ännu bättre. :)
Tack för tipset! Få se om jag lyckas realisera det!  :)

6375
Färdiga produktioner / SV: Ganga - Lahiri
« skrivet: 31.08.2011, 17:00:52 »
Väldigt fin ljudbild, snygg mix och sköna instrumentljud!
Kompetent framfört också, men musiken är tyvärr inget som tilltalar mig.
Det blir för enformigt i längden för att hålla intresset uppe för min del.
Men som sagt - en snygg produktion!
/Asti

6376
Studio, produktion och övrigt / SV: Summersale East/West
« skrivet: 31.08.2011, 14:40:42 »
Jag köpte East West South & North Symbolic Orchestra Complete Gigantic Greatest Best Ever Full Edition Diamond Platinum & Titan.............. tror jag!  :wacko:
Diamant är bättre :P
Jag köpte faktiskt EWQL Symphonic Orchestra Gold för ca 1 år sedan och jag är nöjd,
men har inte lärt mig alla inställningar och finesser än! Tänkte jag skulle ta mig tid att
sätta mig in ordentligt i möjligheterna att få mer uttrycksfulla stråkarrangemang.
Även om man inte har Dividends kunskaper och talang så hör man ju hur fina och varierande
stråkljud det är möjligt att skapa med denna produkt. Så jag tror inte du blir besviken!  :)
/Asti

6377
Studio, produktion och övrigt / SV: Summersale East/West
« skrivet: 31.08.2011, 14:25:47 »
Jag köpte East West South & North Symbolic Orchestra Complete Gigantic Greatest Best Ever Full Edition Diamond Platinum & Titan.............. tror jag!  :wacko:
Var det inte EWSN S&M Hyperbolic Trillion Zillion Edition du menade???
Välkommen tebks förresten har jag juglömt att säga sen 1 vecka!!!
 :)
Nej, den hade jag redan!  :)
Men jag var tvungen att köpa till EWSN Kvantum Cheap Edition Manouvres in the Dark för kommande mörka höstkvällar!
Tack för det! Förstår att ni saknat mina insiktsfulla inlägg!  :rolleyes:
/Asti

6378
Studio, produktion och övrigt / SV: Summersale East/West
« skrivet: 31.08.2011, 13:47:22 »
Jag köpte East West South & North Symbolic Orchestra Complete Gigantic Greatest Best Ever Full Edition Diamond Platinum & Titan.............. tror jag!  :wacko:

6379
Demolåtar / SV: Skatön.
« skrivet: 31.08.2011, 12:14:19 »
Oj, vilken skön ljudbild med riktig live-känsla!
Fin mix, men kanske att trummorna är lite dominerande....?
Bra låt! Möjligen skulle en bakgrundskör eller B3:a i refrängen förstärka...
Blir riktigt avundsjuk på gitarr-och trumljud!  :wub:
Snyggt munspel också!
/Asti

6380
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra Gratis Piano VST
« skrivet: 30.08.2011, 17:34:59 »
Nej. Med vägda tangenter låter en pianoplugg mer rätt med vägda tangenter oavsett om man är van vid ett syntklaviatur eller inte. Exempelvis vid snabba passager blir anslaget ett annat. Samma med tex. orgel som absolut inte ska spelas med vägda tangenter. Visst spelar vanan på sitt klaviatur roll också, självklart. Håller också med om att det som kommer ur högtalarna och att man reagerar i realtid på det också har inverkan.
Det värsta är nog trots allt alla som envisas med att spela piano utan sustainpedal. Morr.  :D
Visst är skillnaden på vilka tangenter som använts minimal i popmusik i en mix, där man kanske inte spelar överdrivet uttrycksfullt.
Jag har inte vägt mina tangenter än - antagligen därför jag har svårt att få bra ljud när jag spelar..... :unsure:
Men när jag har vägt dom måste jag tydligen sluta spela orgel.... :o

6381
Studio, produktion och övrigt / SV: Cykeln?
« skrivet: 30.08.2011, 16:27:54 »
Ja, vart har cykeln tagit vägen? Senaste inloggning i februari i år. Har jag missat något?

Stulen....?

6382
Demolåtar / SV: karl-less is >MORE
« skrivet: 29.08.2011, 10:18:10 »
En ny pärla från Karl som förgyller måndagen!
Snyggt gitarrkomp och dom "tassande" visparna man känner igen.
Jag älskar harmoniövergången vid t.ex 48 sek, vilken är rätt typisk för Karl!
Basen skulle jag velat ha lite mjukare och fylligare.....
Kören som kommer in vid ca 53 sek upplevde jag vid första lyssningen som lite "svajig",
men reagerade inte vid följande lyssningar. Hur är den processad? Chorus?
Finstämt och mycket njutbart!
/Asti

6383
Demolåtar / SV: Asti - Amelia (ny version)
« skrivet: 29.08.2011, 09:17:17 »
Härligt sound i låten. Luftigt och fina instrument och sång.
En proffsönskan skulle vara volymändringar ibland på cellon, då dess toner klingar ut. Nu är soundet som att den är spelad på klaviatur.
Basen, spelas den live eller via klaviatur? Den knorrar till gott ibland.
Ja du gubben, se över dubben
42-45
74 (höger sida)
86-87
Kanske fler ställen?
Skönt att pianot kommer in här
Underbara körstämmor kommer in vid 101
Fin fint att dra ner på arret vid 120
Härlig låt!
Jag har kämpat med cellon, som jag har svårt att få till i den här låten..... :wacko:
Men jag känner precis som du att den är lite mekanisk och livlös.
Basen spelas via klaviatur och har lite "knarrljud" på sina ställen.....
Gubben ska kolla dubben igen!  :D Bra att du pekar ut ställena, jag hör dom inte längre.....
Roligt att du gillar låten!
Tack för lyssning och feedback!
/Asti

6384
Demolåtar / SV: Asti - Amelia (ny version)
« skrivet: 29.08.2011, 00:16:03 »
Ja nu har du fått till den lite ljusare än första gången jag hörde den för en månad sedan bra drag att oktav eller ters-höja piano och stråkar i början - bumligheten är borta och resten är njutbart - ska man vara petig tror jag att jag hör en kontrasnubbling vid 110/111 på KR-mätaren men varför ska man vara petig undrar man ju då?
Jag har inte oktav- eller tershöjt pianot eller stråkar utan skurit i basfrekvenserna på sången och pianot.
Ska kolla kontran vid 110/111! Tack för tipset!
/Asti
Åh fasen att enbart det kan ge sådan skillnad för det är det.
Jag höjde även diskanten och höga mellanregistret samt sänkte volymen en aning på sången!
Det var kanske den som i första hand var orsak till det dova ljudet.....?
/Asti

6385
Demolåtar / SV: Asti - Amelia (ny version)
« skrivet: 29.08.2011, 00:13:08 »
Bättre. Tycker ändå att basen på pianot och kontran krockar fortfarande. Skulle vara intressant att höra hur det låter utan de nedersta tonerna i pianot och låta kontran regera där?
Jag gör ev ett test på detta!
Tack för ytterligare feedback!
/Asti

6386
Demolåtar / SV: Asti - Amelia (ny version)
« skrivet: 29.08.2011, 00:10:28 »
Ja nu har du fått till den lite ljusare än första gången jag hörde den för en månad sedan bra drag att oktav eller ters-höja piano och stråkar i början - bumligheten är borta och resten är njutbart - ska man vara petig tror jag att jag hör en kontrasnubbling vid 110/111 på KR-mätaren men varför ska man vara petig undrar man ju då?
Jag har inte oktav- eller tershöjt pianot eller stråkar utan skurit i basfrekvenserna på sången och pianot.
Ska kolla kontran vid 110/111! Tack för tipset!
/Asti

6387
Demolåtar / SV: Dividend - Sensommarvisa (Tisteln)
« skrivet: 28.08.2011, 22:01:28 »
Detta var väldigt melodiöst och sprittande! Föll mig på läppen som en smockfull botox-spruta!
Är mycket förtjust i dom snabba stråkdragen (vilket jag säkert påpekat tidigare).
Detta andas optimism och glädje och känns upplyftande.
Om jag ska drista mig att komma med något förslag skulle det nog vara att "ta ner"
mittpartiet till en "vilopaus" för att få större kontrast till avslutningen.....
Kanske att cellon (LASS?) behöver lite mer rymd för att smälta in med det övriga.....?
Mycket fint och njutbart!
/Asti

6388
Demolåtar / SV: Asti - Amelia (ny version)
« skrivet: 28.08.2011, 21:42:33 »
Jaa, nu låter det bättre, mycket bättre. Nu är det riktigt njutbart att lyssna till. Killar kontran ^_^

Space

Killar du kontran på halsen?  :D
Härligt att ändringarna är till det bättre!
Tack för lyssning och feedback!
/Asti

6389
Demolåtar / SV: Asti - Amelia (ny version)
« skrivet: 28.08.2011, 20:52:39 »
Låter mycket bättre nu. Behövs ingen fiol. Kontran tycker jag du ska låta vara som den är :)
Tack det var skönt!  :)
/Asti

6390
Demolåtar / SV: Jonte - More Than Life
« skrivet: 28.08.2011, 19:51:42 »
Oj, vilken mäktig ljudbild du fått till!
Trummor och gitarrer låter verkligen snyggt!
Håller med Håkan om att sången kanske är lite för processad,
jag hade nog föredragit en något renare, klarare röst!
Bra låt, men hade önskat lite mer tryck i "refrängen". Versen är klart bättre!
Kanske lite intensivare trumkomp där kunde förstärka refrängen....?
/Asti

6391
Färdiga produktioner / SV: Tonikum, Årgång & Ett hus vid havet
« skrivet: 28.08.2011, 19:42:58 »
Hej Åsa!
Kul att höra från dig igen!
Väldigt fin låt och det måste låtit mäktigt i kyrkan i Hudiksvall!
Tyvärr lyckas ju inte zoomen fånga detta fullt ut, men man kan leva sig in hur det skulle känts att vara där!  :)
Härlig körsång och det känns nästan att Orsa Spelmän har ett finger med här.
Hoppas få höra dig och Freddy vid något tillfälle framöver......
Lycka till på spelningarna!
/Asti

6392
Demolåtar / SV: Asti - Amelia (ny version)
« skrivet: 28.08.2011, 19:31:14 »
Kul att du gillar Div!
Antar att du menar att fiolen skulle vara i sticket....?

Har lagt upp en ny version där jag försökt dra ner på basfrekvenserna vad
gäller sång och piano, minskat dubbsången i volym och reverb, samt ändrat
lite i instrumentens placering för bättre tydlighet (förhoppningsvis).
Har också editerat sångfilerna för att få bort oönskade ljud.
Möjligen skulle jag också minskat volymen på kontrabasen...?

6393
Demolåtar / SV: Asti - Amelia
« skrivet: 28.08.2011, 15:26:00 »
Bra dubbskola av Jonnerstone också. Ska försöka komma ihåg och tillämpa dessa tips. Låter behagligt - du som är bra på sångdubbar har lite putsande kvar om du vill använda dig av Jonnerstones tips.
Det första jag kom att tänka på i främst sång-rytmiken, är Beatles Dear Prudence, som din bit "bitvis" är i närheten av.
Citat från: Håkan Nilsson
Jag spelar då och då även på servicehus, då har jag bara gitarr, munspel på ställning o notpapper med mig, sjunger riktigt gamla låtar då, som "Hälsa dem där hemma", " nån enstaka psalm som "Blott en dag" osv. Det är också trevligt, och att sjunga helt utan mick eller nåt är en utmaning. Alla tanter blir så otroligt glada, och även jag. De sitter ju bara och har tråkigt annars... En häftig grej är när tanter på 95 år sjunger med, med tunn röst, de sjunger då lika som man gjorde för snart 100 år sen, det är som att åka tidsmaskin till 1900-talets början. Så kan ingen yngre sjunga idag.  Cool
En guldstjärna från mig till dig  :wub:, som för denna tradition vidare. Min pappa har gjort som du tidigare, då han hade minnet i behåll och oj så många som har uppskattat det lilla han givit under nån timme en kväll här och där, i en (för de äldre) annars relativt händelselös tillvaro. Det är mycket uppskattat. Och vem som berättade det minns jag inte men det var något med en gamling som oftast inte rörde en min men under en sån här sammankomst såg man hur gamlingens fot höll takten. En stor händelse i det lilla.
Jo, jag får "slipa" på sångtagningarna!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

6394
Demolåtar / SV: Asti - Amelia
« skrivet: 28.08.2011, 15:23:49 »
Du är sannerligen en magiker Asti. Dig skulle jag vilja se live nånstans med bra PA och en åtminstone halvnykter lyssnande publik. Fint med djup tonart, i andra låtar går du ju högre. Du är sannerligen nåt extra. Jag har inte förrns nu skrivit att jag är glad att du återigen är med här, fast det är jag förstås!
Dubbarna för tankarna lite grann till JJ Cale för mig. Hans dubbar är rejält mkt otajtare men funkar ändå.

Uppträder du live nåt?
Du säger att du tycker det är fint med djup tonart, men du nämner inte om du tycker det är för basigt som övriga gjort.....?
Jag brukar uppträda som "Asti the Magician" där jag trollar fram otajtheter och andra otrevligheter!  :D
Nej, jag uppträder inte live. Känner mig för nervös och osäker nuförtiden....
Dessutom ges inga sådana tillfällen i Vetlanda eftersom det aldrig finns en halvnykter publik här!  :rolleyes:
Som sagt, det är jättekul att återknyta kontakten med KR-medlemmar och inspirationen har börjat komma tillbaka.
JJ Cale har jag faktiskt inte lyssnat så mycket på, det får jag nog göra framöver....
Tack för lyssning, kommentar och välkomsthälsning!  :)
/Asti
Jo du har nog staplat lite väl många basiga ljud på varandra. Men du kan väl eqá bort lite av det djupaste i tex pianot. De övriga här är säkrare än mig på att kommentera det tekniska...

Jag bor själv i en mindre industriort, Ljusne/Söderhamn, här dricker man inte ett glas vitt till fisken för att det är gott, nej, här bälgar man i sig öl o grogg för att bli dyngfull, i alla fall många av de som söker sig till krogarna på helgerna. Jag spelar sånt som passar för sån publik med mitt enmansband, mkt covers folk känner igen å med ett rejält tryck o backtrax, mycket sologitarr o bröt, det gillar fyllona. Men det du gör passar ju inte alls på såna ställen, knappt värt att försöka... Men på senare år har jag upptäckt att man faktiskt kan spela i många andra sammanhang, musikintresset är väldigt stort bland såna som aldrig skulle drömma om att sätta foten på ett "normalt" fyllehak. Kyrkorna har ofta musikgrejer, inte alls kopplade till religion, vi har även en otroligt vacker drygt 100 år gammal teater här. Har ni bibliotek så sitter det nog anslag där om musik som anordnas för nyktert lyssnande folk. Det är en otrolig kick och utmaning att sjunga o spela inför de som verkligen lyssnar. Det är lätt att få en felaktig bild av samhället, att alla bara vrålsuper och har ev livemusik som nåt tjafs i bakgrunden, skit samma vad det är, och så är det ju på krogen, många som varit ute i krogsvängen ett tag lägger av att spela live, det är faktiskt mer som att jobba på psyk med gravt förståndshandikappade än att vara musiker.
Men som sagt, det finns många andra som verkligen vill höra musik. Ordna ett litet musik-cafe med fika plus dig själv på scenen, går bra nu i höstmörkret på vardagskvällar. Kommer det tex bara 25 pers blir det säkert jättetrevligt ändå. Du har säkert enormt mycket att ge även med bara Martinen som komp. Eller gå ihop med nån annan lite modigare så kan ni spela en avdelning var. Garanterat suveränt blir det!
Jag spelar då och då även på servicehus, då har jag bara gitarr, munspel på ställning o notpapper med mig, sjunger riktigt gamla låtar då, som "Hälsa dem där hemma", " nån enstaka psalm som "Blott en dag" osv. Det är också trevligt, och att sjunga helt utan mick eller nåt är en utmaning. Alla tanter blir så otroligt glada, och även jag. De sitter ju bara och har tråkigt annars... En häftig grej är när tanter på 95 år sjunger med, med tunn röst, de sjunger då lika som man gjorde för snart 100 år sen, det är som att åka tidsmaskin till 1900-talets början. Så kan ingen yngre sjunga idag.  B)
OK, du håller med övriga om att ljudbilden är lite för dov/basig!
Nej, det var förstås lite överdrivet från min sida! Det finns säkert liknande möjligheter här att spela inför "städad" publik.
Har faktiskt funderat en del på att pröva lite på servicehus. Det är säkert väldigt uppskattat och man känner sig nog själv bra till mods av det.
De är säkert inte så krävande heller, vilket kanske skulle dämpa min nervositet och osäkerhet!  :unsure:
All heder åt din insats i Ljusne/Söderhamn!
/Asti

6395
Demolåtar / SV: Henrik - Eric Bibb låt
« skrivet: 28.08.2011, 14:18:34 »
Är inte så uppdaterad på Eric Bibb, men med din djupa röst har du ju alla
förutsättningar att sjunga blues, men även t.ex Cornelis och Fred Åkerström!
Du verkar tonsäker också. Det är bara att öva vidare på gitarren!  :)
/Asti

6396
Färdiga produktioner / SV: Clemens feat Farisha - Take me home
« skrivet: 28.08.2011, 14:10:00 »
Jättesnyggt! Kanonbra sång - både lead och stämmor! Underbara harmonier.
I avsnittet med solopiano (efter ca 71 sek) skulle jag vilja haft med lite av det
steel-guitarliknande instrumentet(?) från introt! Själva sångnivån upplever jag dock lite ojämn.
I början av verserna stark och senare sjunker den tillbaka och konkurreras nästan
ut av övriga instrument.....
Sjunger hon "Buy me a home" på slutet? Kunde i så fall kanske användas som reklam
för någon mäklarfirma....?  :rolleyes:
Skämt åsido - väldigt proffsig produktion med bara ett par "pytteanmärkningar" ovan!  :)
/Asti

6397
Demolåtar / SV: Asti - Amelia
« skrivet: 28.08.2011, 11:44:33 »
Du är sannerligen en magiker Asti. Dig skulle jag vilja se live nånstans med bra PA och en åtminstone halvnykter lyssnande publik. Fint med djup tonart, i andra låtar går du ju högre. Du är sannerligen nåt extra. Jag har inte förrns nu skrivit att jag är glad att du återigen är med här, fast det är jag förstås!
Dubbarna för tankarna lite grann till JJ Cale för mig. Hans dubbar är rejält mkt otajtare men funkar ändå.

Uppträder du live nåt?
Du säger att du tycker det är fint med djup tonart, men du nämner inte om du tycker det är för basigt som övriga gjort.....?
Jag brukar uppträda som "Asti the Magician" där jag trollar fram otajtheter och andra otrevligheter!  :D
Nej, jag uppträder inte live. Känner mig för nervös och osäker nuförtiden....
Dessutom ges inga sådana tillfällen i Vetlanda eftersom det aldrig finns en halvnykter publik här!  :rolleyes:
Som sagt, det är jättekul att återknyta kontakten med KR-medlemmar och inspirationen har börjat komma tillbaka.
JJ Cale har jag faktiskt inte lyssnat så mycket på, det får jag nog göra framöver....
Tack för lyssning, kommentar och välkomsthälsning!  :)
/Asti

6398
Demolåtar / SV: Asti - Amelia
« skrivet: 28.08.2011, 11:33:03 »
Behaglig låt med snygg ackordfigur på pianot. Skulle kanske vinnas på att transponeras upp minst en ters då allt låter basigt nu. Men det är jobbigt att ändra sånt när låten kommit så långt. Kanske funkar att skära i basen som beskrivits. Någon otajthet vid 01:49 annars prickfritt i mina öron.
Jag vill inte transportera upp pianot, vill ha kvar den djupa klangen i det!
Däremot behöver jag nog begränsa basområdet i framför allt sången.
Ska kolla upp otajtheten vid 1:49!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

6399
Demolåtar / SV: SPACE+RAIJA / Onks sill niin väliä
« skrivet: 27.08.2011, 21:35:46 »
Bra ljudbild, kanske lite för diskantrik..?
Fin sång och bra trummor. Tycker det händer lite för lite harmonimässigt,
inte så spännande låt i mitt tycke. Annars bra!
/Asti

6400
Demolåtar / SV: Asti - Amelia
« skrivet: 27.08.2011, 20:33:37 »
Melodin e skön, stämningsfull fin låt. Magisk som Jonnerstone skrev. Testa att skära en aning i det lägre registret... det dundrar en aning, speciellt om man lyssnar via ett system med subwoofer. Jonnerstone skrev om vikten av att vara tight när man dubbar. Håller med. Småsaker när låten är så fin som denna.

  :D :D

Space
Ja, jag ska skära i basen, absolut! Ska också som sagt se över sång och dubb!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

6401
Demolåtar / SV: Asti - Amelia
« skrivet: 27.08.2011, 20:32:21 »
Måste först säga att det är himla kul att du e tebax  :wub:
Dina melodier är helt magiska. Dom e så självklara men ändå genomarbetade med en tanke bakom varje diftong och stavelse som får det att flyta på ett helt underbart sätt. (Vet inte om det är så i skaparstunden, men det är så det upplevs i mitt huvud iaf).
Jag gillar när det är enformigt på ett snyggt sätt, när arret nästan omärkligt byggs upp. Detta har du gjort bra! En låt som jag älskar som bygger på samma fyra ackord genom både vers och ref är Mutemath-"You are mine" . Inte samma stil som din låt men ändå...
Förbättringstips då:
1. Jag tycker sången är för basig och tar över ljudbilden. Försök att få in den mer i mixen.
2. Dina smaskljud låter inte kul. Låter som om du sjunger in under en måltid. Jag tycker du letar upp smaskljuden och klipper bort dom.
3. Som vanligt när jag kommenterar dubbar här på KR. Dom måste vara tighta. Så fort dom inte limmar mot varandra så rycks man ur illusionen av det feta sångljudet.
Ett litet tips om du inte redan provat det är att sjunga in sin lead som vanligt, effekter efter smak osv. Sjung sen in en TIGHT dubb. Dubben kan vara lite uttryckslösare i framförande samt att man försöker undvika att sjunga/betona hårda och väsande konsonanter som t.ex T, K, P, S osv. Dom kommer ändå att höras bra i leaden och är ofta boven till att att det låter otight och man får en t-t effekt. T.ex "Hold me tight". För att undvika att det låter "hold-d me tight-t" Så sjunger man dubben "Hol´me tigh´"
När du e nöjd så gör du en kopia av ditt dubspår. Förskjut det 15-25ms i tid och panorera ut dessa dubbspår spår fullt ut hö-vä. Skicka dom sen till en gemensam grupp så att alla eq, volym och effektförändringar du gör påverkar båda spåren lika mycket, skär alltid mer bas i dubben än i leaden, och vill man få den att låta mer subtil så skär aven diskant, själv brukar jag inte avända reverb eller delay på dubbar, utan det är endast leaden som får använda sån lyx. Smyg sen upp volymen på gruppspåret till det fyller ut leaden på ett skönt sätt och skapar ett brett och fett sångljud. Men låt aldrig dubvolymen vara lika stark som leaden utan låt den ligga på en volym där det fyller ut bra utan  att det egentligen märks. När man trycker på mute-knappen på dubben så ska det bli en a-ha upplevelse.
Nu blev det en liten novell, men det är bara att hoppa över tekniksvamlet och suga åt dig av det andra  :)
Good Stuff
Micke
Det är roligt att vara tillbaka! Det var inte så lätt att bara släppa kontakten med alla KR-vänner!  :wub:
Jag ska gå igenom sången noggrannt och skära i basen, klippa "smaksljud", samt tajta till dubben!  :)
Tack för utförligt tips! Så´na noveller läser jag gärna!  :)
/Asti

6402
Demolåtar / SV: Asti - Amelia
« skrivet: 27.08.2011, 20:26:17 »
Hej Asti!
Du är mästare på dubbsång men här känns det det nästan too much. Det blir enligt mitt tycke alltför fylligt. Men gillar att du sjunger lägre (inte i volym)
Kan också vara att sången är snäppet för hög. Vore kanske trevligt om du gick upp en oktav kanske i slutet, varför inte med den undre stämman?
Lite variation i kompositionen behövs nåt. Inte nödvändigtvis nya instr. men kanske andra arr mellan dom olika partierna. Vet inte vad?
Pianot låter kanonbra i början. Tycker du ska ska plinka mer med det i låten.

Har haft en känsla av att sången är lite för "kraftig"! Då fick jag det bekräftat!  :)
Hade faktiskt en idé om att gå upp högre i sista "Oh how I wish", men visste inte om jag klarade det...
Ett stick eller omtag av "refrängen" kanske vore på sin plats....?
Kul att du gillar pianot! Det kanske inte är alltför tjatigt då!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

6403
Demolåtar / Asti - Amelia (ny version)
« skrivet: 27.08.2011, 16:38:36 »
Har skurit i basfrekvenserna på sången och pianot, dragit ner dubbsången och även minskat reverbet på den,
editerat i sångspåren för att få bort biljud, samt flyttat om några instrument för att särskilja dom bättre.
Efter att ha lyssnat 2,5*10E6 gånger vet jag inte om det låter bättre.....?

Plockade med harmoniföljder i Alicia Key's-pluggen och fastnade för den här.
Byggde på med lite gitarr, ståbas och cello, men är rädd att temat blir lite för tjatigt....?
Texten är snott från Paul Simon, Pink Floyd m.fl.  :rolleyes:  Tråkigt, tjatigt...?
Något annat att anmärka på...? Förbättringstips?

Titel: Amelia
Artist: Asti
År: 2011
Längd: 3:10
Text & Musik: Asti m.fl.


6404
Demolåtar / SV: JT & eq - jazzgossarna
« skrivet: 26.08.2011, 16:44:50 »
Asti: Har du stor bokstav nu?  :) Ursäkta sent svar. Försökt liva upp pianospelet men vet inte om jag lyckats. Thnx!

Co-lab med jazz- och ljudprofessorn JT med länk och mer beskrivning i första rutan.

Känner mig inte längre så gemen..... B)

6405
Demolåtar / SV: Gurano - Sluta sörja!
« skrivet: 25.08.2011, 21:58:10 »
Mycket bättre! Nu kan man urskilja gitarrerna på ett helt annat sätt!
Nej, jag tycker inte du ska sära på dom mer än så här.
/Asti

Sidor: 1 ... 179 180 181 182 183 184 185