Kontrollrummet

Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: berra_- skrivet 09.03.2007, 16:59:45

Titel: Hur mycket rumsklang kommer egentligen med?
Skrivet av: berra_- skrivet 09.03.2007, 16:59:45
Har man tveksam akustik i sitt inspelningsrum så är det ju bra med en dynamisk mikrofon.
Eftersom att en kondis tar upp mycket av rumsklanget. Men gäller det både små- och stormembranare? Tar 2st småmembranare upp lika mycket rumsklang som en stormembranare?
Titel: SV: Hur mycket rumsklang kommer egentligen med?
Skrivet av: Claes skrivet 09.03.2007, 17:03:33
Det beror på vad de har för upptagningskarakteristik.
En omni tar upp mest, en 8 lite mindre och en cardioid ännu mindre - och hypercardioid tar förstås ytterligare lite mindre. Sedan beror det på hur rummet ser ut också. Om du möblerar lite smart, så kanske du inte behöver så mycket annan behandling för att det ska låta vettigt...
Titel: SV: Hur mycket rumsklang kommer egentligen med?
Skrivet av: Torwald skrivet 09.03.2007, 17:12:47
Vad är det du spelar in? Eftersom du överväger två småmembranare istället för en stormembranare känns det inte som att det är sång vi pratar om? Min poäng är att det alltid handlar mycket om mickplacering.

I övrigt så är det som Claes sa såklart rätt. Tänk dock på att exempelvis hyper cardoid har en väldigt förstärkt proximityeffekt och dessutom låter sämre offaxis.
Titel: SV: Hur mycket rumsklang kommer egentligen med?
Skrivet av: berra_- skrivet 09.03.2007, 18:02:09
Det är akustiskgitarr, akustiskbas, och sång som framförallt ska spelas in. När jag spelar in sång får jag till ett ganska bra ljud med klanget. Men gitarr så får jag inte riktigt till det, fast jag håller fortfarande på att försöka hitta en bra mikposition på gitarren (: Annars brukar jag stänga in mig i garderoben men dit räcker knappt sladden  :(
Titel: SV: Hur mycket rumsklang kommer egentligen med?
Skrivet av: Claes skrivet 09.03.2007, 18:06:06
Längre kabel...? :rolleyes:

Rikta micen mot 12:e bandet, på ca 20-30cm avstånd och vinkla den lite uppåt eller neråt, efter behag... Vill du sedan ha lite basigare ljud så riktar du micen lite mer bak mot gitarrkroppen - och vill du ha lite mindre bas, så riktar du micen lite mer på andra hållet.
Titel: SV: Hur mycket rumsklang kommer egentligen med?
Skrivet av: joachime skrivet 17.03.2007, 11:38:35
Tar 2st småmembranare upp lika mycket rumsklang som en stormembranare?

Finns som sagt inget generellt svar, men om man antar att de båda mickarna kompletterar varandra och att man därför lägger dem lika starkt i mixen så borde rumsklangen bli dubbelt så stark när man jobbar med två mickar.
Titel: SV: Hur mycket rumsklang kommer egentligen med?
Skrivet av: Neko skrivet 17.03.2007, 12:50:48
I övrigt så är det som Claes sa såklart rätt. Tänk dock på att exempelvis hyper cardoid har en väldigt förstärkt proximityeffekt och dessutom låter sämre offaxis.

Och tänk då dessutom på att ljudet från gitarren aldrig går rakt in i mikrofonen, utan du kommer troligen få in off-axis ljud även om du inte vill det. Detta gör att kardioidmickar kan låta burkigt om du har ett rum med mycket reflexer och tveksam akustik.
Titel: SV: Hur mycket rumsklang kommer egentligen med?
Skrivet av: Torwald skrivet 17.03.2007, 13:22:15
Och de kan låta väldigt burkigt om du kör omni i ett rum med tveksam akustik också  :P ;)

Slutsats: Spela inte in i ett rum med tveksam akustik.

Något som kan hjälpa ditt sound avsevärt är en flyttbar/vikbar ljuddämpande vägg. Det finns de som är helt värdelösa, gjorda av något tunt trämaterial med tyg på, men det finns några som är superbra absorbenter. Om du vinklar skärmarna som ett V och sätter dig i V:et och spelar och låter mikrofonen peka mot gitarrens tolfte band (enligt Cleas beskrivning, även om jag tycker det går bra att micka så nära som 15cm, beroende på vilket sound man vill uppnå) kommer mikrofonen ta upp mycket mindre rumsljud. Förhoppningsvis (förmodligen) kommer du få ett tajtare och mycket mindre burkigt sound. Gör precis likadant när du spelar in sång. Sjung med ryggen mot skärmen!