946
Studio, produktion och övrigt / SV: Sångteknik
« skrivet: 20.02.2010, 22:28:12 »
Imponerande! Om han sen kunde lära stolen att knarra i rätt tonart...
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
jättebindande - anmälda deltagare som misslyckas producera något rullas i tjära och fjädrar och jagas ut ur byn med knölpåk av vinnaren av tävlingen !Imse vimse baklänges borde kunna räknas som verkshöjd. annars kan man väl sjunga Imse i moll baklänges.
( om inspirationen vägrar infinna sig kan man alltid sjunga in imse vimse spindel baklänges å lägga sjukt mycket eko på det, så simsalabim har man ett bidrag )
edit - visst ja,....inga covers var det ju...
Hej!Nej, det kommer inte att funka. Melodyne skiljer inte på om man har t ex en sax och en flöjt som spelar unisont på samma spår, utan behandlar dom som ett instrument. Några röster i en stor kör som var och en för sig är lite off kommer programmet inte att kunna skilja från övriga röster som ligger rätt. Om man däremot har någon "brummare" i en kör, en röst som är helt ute och cyklar, går det troligen att korrigera. Ju mer falskt, ju lättare att korrigera, märkligt nog...
Tack för alla svaren.
Och jo, jag har en stereoinspelning av våran kör (säkert 40-50 pers), alltså inte enstaka sångspår till en backing kör. Vi är mest glada amteurer och det händer att vissa sjunger fel ibland.
Så det är mest av nyfikenhet som jag tänkte se ifall man faktiskt kan göra ngt åt det i efterhand. (Skall ta mig en titt nu på melodyne demon och se, om den kan hjälpa mig).
Nej, nu har jag kollat och den är inte med i filmen, men däremot György Ligeti's "Lux Aeterna".Jag tar tillbaka allt jag någonsin sagt, och föreslår en festival kring temat Arthur C Clarke 2010. Fritt fram att köra med samplen från filmen, och samplen eller eget tema kring Also Sprach Zarathustra.Jag är med om man också får använda "An der schönen blaue Donau".
Jag tar tillbaka allt jag någonsin sagt, och föreslår en festival kring temat Arthur C Clarke 2010. Fritt fram att köra med samplen från filmen, och samplen eller eget tema kring Also Sprach Zarathustra.Jag är med om man också får använda "An der schönen blaue Donau".
Jag tycker att vi kör på en festival med temat "kaffe".Äh, skärp dig nu va, Freddy!
Det enda som störde mig lite var att du sjunger lite *för* stackattoaktigt på den, ibland. Tonen dör liksom lite för tidigt, för min smak. Skulle vilja att du binder tonerna lite mer när du sjunger.Jag har faktiskt funderat på just detta . Tänker försöka hålla ihop fraserna bättre på den färdiga sången.
Men ingen annan verkar ha anmärkt på det, så det kanske är mer personlig smak eller ngt.
Bra sång av båda! Första strofen "Se ljusen tänds" kunde varit Ola Magnell!Tack Asti! Ola Magnell är en stor förebild, så det är kanonberöm för mig!
Jag gillar inte julmusik med bjällror och sånt tjafs, och vill inte kommentera dylikt, men blev intresserad när jag läste morgonte´s text.Även detta är kanonberöm - texten är det viktigaste i mitt skapande!
Kan tyckas att musik och text inte spelar ihop, sas, men jag vilja påstå att det gör det om musik tar ut mer i svängarna och gör den ännu mer tradjazzig med tromboner och cymbaler, så att kontrasten förstärks. Helvetet i skyttegravarna och dåtidens musik i en och samma gryta.
kanske snarare ser bastkjolar och danserskor än scener från 1a världskriget när den kommer in, men det ä rjag det.Jag tror jag kanske fört er in på fel spår genom att förse er med en länk till 1:a världskriget på wikipedia. Själva sångtexten, trots att den utspelar sig mot bakgrund av kriget, gör faktiskt inte anspråk på att skildra krigshelvetet. Snarare är ambitionen att peka på att överallt där människor bryter sig ur våldspiralen, om så bara för en natt, där uppstår ett hopp. Går det en gång, går det fler! Därför, även om jag förstår att man kan uppleva en kontrast mellan text och musik, så är inte den kontrasten så stor för mig.
Bra jullåt med mening och en melodi som sätter sig direkt!Tack så hemskt mycket för att du ville vara med! Din röst passar verkligen bra i den här låten! Och så sjunger du så bra!
Freddys spel som vanligt lite utöver det vanliga
Tack för att jag fick vara med!
Jo men visst,bra ide helt klart och en fin teTack ska du ha, "munspelsmicke"! Kul att höra vad du tycker, både ris och ros!
Passar verkligen hästjazz till detta? Sorry,men jag är tveksam - snyggt lirat dock om än lite slitsamt otight på basen Freddy. Litet skämt det sista..
Givet kan man förvalta ide´r olika,jag hade nog dragit ide´n i en klassisk riktning.Med inslag av Freddys utmärkta dobro lir te.x..
Men men,smaken är som baken.Inget att såga på i denna rent lir/mix mässigt..Jo förresten,stämmorna kunde sitta tightare - annars tipp topp.
Skita ner pianot, dålig majs-whiskey på rösten och trombonDet känns som jag har betydligt närmare till barnkören än whiskey-rösten....
Kanske en ljus barnkör mot slutet
Som pianist kan jag bara hurra för liret - mycket bra.Tack!
så man kan inte använda sig av script på planeten linux da ? hur kul e de ?Du trollet, det var inom unix-världen, som linux är en del av, som man uppfann scriptspråk!
freddy & morgon-TNja, vem vad du har stoppat in i det där skriptet... Dessutom har jag bara en dator med XP och internetuppkoppling på, och den kraschar så fort jag tänker på den. Mina ubuntudatorer å andra sidan bara går och går !
släpp stoltheten ett ögonblick å öppna länken med IE - fanatism är aldrig ett sundhetstecken, jag har en kompis som har huvudet fullt av idéer om vad han får å inte får äta - han är krasslig JÄMT ...datorn överlever nog att kika ut på nätet genom IE-fönstret ett ögonblick.
anyway, det fonkar som så att när man för pilen över knapparna på bilden så spelar datorn en ton för varje knapp. två oktaver från 1A till 3A. ljudet jag använt för denna betaversion är röst-samplingar från s:t peters-kören.Det låter ju klart trevligt! lycka till med utvecklandet!
Lite konstig kritik det där.. Du säger at den är underbar, men vil likevel ha alt lite anorulnda...Ja, precis så är det! Ett annat sätt att säga det är att den känns lite försiktigare än den skulle kunnat vara, ungefär som att beställa en rätt med tre chilipeppar på menyn och tycka att det borde stått två chilipeppar... Den är fortfarande god, och inte alls tam, men...
Tror inte jag fatta helt vad du mena med "stråkarna kunde utökas med blås". Vil du ha stråk i tilägg til blåset?Ja, som exempel på att "skruva åt ett varv till".
Jag har hört talats om denna händelse och det fruktansvärt tragiska att dessa grabbar på Tysklands, Frankrikes och Englands sida egentligen inte hade något emot varandra utan att det var de höga herrarna som kämpade om kolonialt världsherravälde och skickade miljontals människor i döden.Är det inte alltid så? Kommer att tänka på Jackson Browne's mästerliga "Lives in the balance":
Bra att detta kommer fram.
Bra text och fin melodi som påminner lite om Que sera, sera.Det har du rätt i... Det finns faktiskt en medveten stöld i låten - av ackordföljden från "Stilla natt". I alla fall minns jag att jag började med den. Ja ja, det som sker, det sker...
Mycket fint framfört av er alla. Tycker mig höra några smådistar här och där. Kanske se över masterlimiteringen.Tackar, tackar!
Texten är bra. Vet inte om jag tyckte texten passade så bra till låten egentligen ?Du är i alla fall inte ensam om att tänka så...men för mig funkar det. Det är hursomhelst intressant att höra om!
Kanske är jag som är konstig.. hehe
Annars tycker jag enkelheten i melodin är bra. Ljudbilden sitter fint i öronen.Merci beaucoup!
En sak om sången bara. . .Jaså är det det som händer...Var gör man av tungan när man sjunger egentligen?... Äsch, Kenta, nu kommer jag aldrig att kunna sjunga igen utan att tänka på det...
Ibland låter det som sången hamnar långt bak i halsen. Lite som att man plojjar till det. Fram med rösten i munnen. Lägg inte tungan ivägen.
Annars ett välbärgat stycke musik i dessa juletiderÖnskar att det vore jag som var välbärgad...Tack!