Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - morgonte

Sidor: 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 29
316
Festivaler / SV: Festival 44 lyssnings och kommentarstråd
« skrivet: 12.02.2016, 19:21:12 »
Här händer det saker när man tittar bort en stund :). Snyggt jobbat allihop! Jag har röstat efter magkänsla och bara ett par lyssningar. Jag håller med Marre om att det finns vissa låtar som nog skulle vinna på några fler lyssningar, men då var risken att det inte skulle blivit någon röstning för min del, så...

317
Nå'n gång i veckan för min del. Skulle nog vilja vara mer aktiv, men livet ligger oftast i vägen  :blink:.

318
Studio, produktion och övrigt / SV: Fuga, någon?
« skrivet: 19.10.2015, 18:05:20 »
Så här kan det låta!




319
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 15.09.2015, 22:49:50 »
Helgens loppisfynd(?). Coolast är ackordknapparna till vänster, svarta raden längst ner moll, raden ovan dur, och översta raden enbart baston.


Hittade en webbplats där man inte hade mycket till övers för din orgel, men kanske lite info. Hur som helst verkar den ju funka , och så länge den gör det tycker jag du kan vara nöjd! :)

http://www.organforum.com/forums/showthread.php?16517-1964-Sears-Silvertone-Transistor-Organ

320
Inspiration:


321
Studio, produktion och övrigt / SV: Körmickar - förslag?
« skrivet: 18.06.2015, 22:38:10 »
Jo, CM3:orna är nog favoriter, men lite osäker på hur pass tåliga dom är. Kyrkokören är väl inte så vild av sig  :D men barnkören kan tänkas fresta på byggkvaliteten om oturen är framme...

322
Studio, produktion och övrigt / Körmickar - förslag?
« skrivet: 09.06.2015, 22:21:22 »
Behöver köpa ett par körmickar för livemickning av körer i en kyrka. Budget <2000 st. Någon som har förslag?

323
Respekt! ^_^

324
Studio, produktion och övrigt / SV: Ta bort brus
« skrivet: 23.03.2015, 22:54:16 »
Nu har du begränsat dig onödigt. Du behöver ett brusfilter som använder en brusprofil, en kortare ljudfil som innehåller rent brus (ingen musik eller annat) från det material du vill bearbeta. Med en väl vald brusprofil kan man åstadkomma underverk! Något sådant bjuder mig veterligen inte Cubase på, så det blir till att ladda ner.

Christian Buddes "Noise reduction"  :rolleyes: är ett sådant brusfilter. Gratis, men jag har inte använt det, så jag kan inte lova att det blir bra. http://www.savioursofsoul.de/Christian/vst-plugins/effect-plugins/#NoiseReduction

Ljudediteringsprogrammet Goldwave är vad jag brukar använda i sådan situationer. Finns bara för windows och är shareware $49, men det funkar bra och du kan testa det innan du bestämmer dig. http://www.goldwave.com/index.php

ReaFIR av Cockos som ingår i ReaPlugs-paket ska också kunna göra tricket. Gratis, men bara för Windows och Linux. http://www.reaper.fm/reaplugs/

Så kan du förstås bli seriös och köpa på dig Sonnox Restore! Skitbra och kostar bara £1195! http://www.sonnox.com/pub/plugins/products/restore.htm

Lycka till!

325
Minä en ymmärrä!  :unsure:

326
Lite som när man dricker några öl. Snyggare och smartare, snyggare och smartare....

Ölen ger dessutom en inte obetydlig ackumuleringseffekt på MIDIan. Bara det!  :D

327
Färdiga produktioner / SV: MaxB - No Harmonica
« skrivet: 24.11.2014, 10:40:17 »
Trevlig låt, trots att varken text eller melodi håller någon mästarklass. därmed inte sagt att det är dåligt, det är en "good enough"-låt, men så har du ju inte heller tillgång till det där munspelet! Det är utförandet som gör att det funkar, din röst blir bara skrovligare, och det är bra. Förstör den inte bara, den behöver hålla i många låtar än... arret är också bra med körerna och det icke-perfekta munspelet som sitter fint. Skön lyssning! :)

328
Studio, produktion och övrigt / SV: Att arrangera "Har den äran"
« skrivet: 19.11.2014, 10:20:32 »
Det enda som behöver vara med från strängen
[ Invalid YouTube link ]&v=tLG7RSGmz6w är tLG7RSGmz6w


Det där har jag för mig att du har upplyst mig om förut, Max. Tack för ditt tålamod! Attans att man ska ha så dåligt minne.  :ph34r:

329
Studio, produktion och övrigt / SV: Att arrangera "Har den äran"
« skrivet: 18.11.2014, 18:21:56 »
Skickligt! Idén är snodd från Victor Borge (som kanske i sin tur har snott den från???), men imitation är ju den ärligaste komplimangen, eller hur!

Här är mästaren himself:

[ Invalid YouTube link ]

Tyvärr funkar det inte längre att bädda in youtube-klipp för mig.

330
Festivaler / SV: Forumfestival 38 - ONE NOTE BASS SONG
« skrivet: 02.11.2014, 20:01:36 »
Tjou!
Min första låt börjar vara färdig vad det gäller komp delen. Alla regler syfter på olika sorts intrument och hur dom kan användas och nu kommer jag ju att slänga på leadsong och kanske stämmor så mina frågor gäller:

  • Måste leadsången åxå stamma på med en och samma ton låten igenom eller kan man (hoppeligen) använda hela skalan och få till stånd en klyftig melodi?[/size]
  • Måste stämmorna åxå tralla på med samma ton låten igenom eller kan dom kryddas med olika ackordgångar?[/size]

Min enkla tolkning av huvudregeln är att den väl rimligen inte kan omfatta andra toner/andra melodier/andra stämmor än just basen, i så fall skulle det stå. M a o är det fritt fram, Mahan, så länge bastonen är den samma!


Förutsättningen:
Lägsta tonen* i ditt musikstycke måste genom hela låten vara densamma eller oktav ned eller upp. Dock behöver det inte vara samma instrument genom hela låten.


331
Festivaler / SV: Forumfestival 38 - ONE NOTE BASS SONG
« skrivet: 02.11.2014, 19:13:26 »
Wikipedia
Bordun kan också avse en orgelpunktartad basstämma, som bygger på samma princip; att en ton fungerar som ackompanjemang genom en hel melodi. I västerländsk kyrkomusik kallas en baston som sträcker sig över flera takter och spelas av orgeln för bordunton.


Wikipedia
En orgelpunkt är en uthållen ton, vanligen i basen, över vilken harmonierna växlar, stundom starkt dissonerande med den liggande tonen.


Tjohoo! Nu blir det orgelfestival....! :lol:

332
Festivaler / SV: Forumfestival 38 - ONE NOTE BASS SONG
« skrivet: 01.11.2014, 13:10:03 »
*Alltså, liras det elbas så får du välja valfri sträng och valfritt band. Sen är det den tonen genom hela låten som gäller. Oktaver ok. Liras det bas på keyboard kan du tejpa över alla andra tangenter utom den du tänkt använda i basen. Ska det bara liras bara ett polyfoniskt instrument typ gitarr, ska lägsta tonen i första ackordet vara lägsta not i alla efterkommande ackord också. Spelar du bastuba blir det enkelt, bara väja en text och spela det hela som morsekod.

Har en kompis som spelar bastuba i blåsorkester. Han klagar dock på att han inte får några utmaningar och vill hellre spela flygelhorn. Bastuba med morsekod verkar inte helt rätt för honom... Eller...varför inte? :lol:

333
Studio, produktion och övrigt / SV: Hem och öva..?
« skrivet: 27.10.2014, 22:50:40 »
Dom har förökat sig! Sist jag såg dom på tuben var dom tre... Men fortfarande lika överskickliga!  :)

334
Varför inte köra på datorns inbyggda ljudkort? För internet-bruk räcker det bra. Ljudkort helt utan ingångar är sällsynta, och frågan är varför du skulle störas av att ha ett par ingångar du inte använder. Viktigare är väl i så fall kvaliteten på D/A-omvandlarna. RME, TC electronics och Focusrite (m fl) gör generellt bra ljudkort. På Mac-sidan finns ju bl a Apogee.

335
Det var en fuga som heter duga! Låter bra och lite barockigt även om det är en bit kvar till mäster Bach (fast så långt siktar du ju inte, inte än iaf). Fortsätt  ^_^!

336
Testa är ett måste vid privatköp! Kan inte säljaren ställa upp med förutsättningarna för en test så får du fixa det. Köp inte grisen i säcken!!!

Ljudkort är inte ett måste, men däremot preamp med fantommatning och någon inspelningsapparat (laptop, portabel inspelare typ Zoom, rullbandspelare eller rentav en mobil kan funka.) Kolla bara att inspelningsapparaten och preampen funkar ihop.

337
Studio, produktion och övrigt / SV: Felsöka klaviatur på DX7 Mk1
« skrivet: 07.10.2014, 00:50:04 »
Utan att vara expert så verkar det otroligt att en glappande tangent sänder ut andra midisignaler än för just den tonen. Så dina problem kanske inte kan lösas med enbart rengöring, det kan krävas elektronikfelsökning och reparation. Kanske dags att ta skeden i vacker hand, köpa nytt och ägna tiden åt att lära om i stället.

338
Hade turen att Cat Empire spelade hemma i Melbourne medan jag ar dar och halsar pa slakt (inga prickar tillgangliga pa den har datorn - blir latt absurt). Maste vara ett av varldens basta live-band! Lokalen kokade, som ni kan se!  B)  :)

https://www.facebook.com/video.php?v=814364768587008&l=6855687721312092606

339
Är utomlands, men skulle gärna vilja höra vad ni åstadkommit.  Hittar en massa kommentarer om hur man kan göra men inga länkar. Hur gör man?

(EDIT) Uppdaterade sidan och simsalabim, där fanns länken. Så glöm inlägget.

340
Ser bra ut. Jag skulle komplettera med en tyst processorfläkt och 8Gb minne till. Sen utgår jag från att du sett över ditt behov av anslutningar för ljudkort och ev extra DSP-kort, den här har varken firewire eller original-PCI-anslutningar. Men behöver man inte dom anslutningarna så funkar det ju bra. Firewire är ingen konst att lägga till, men PCI kan vara knepigt.

341
Festivaler / SV: Forumfestival 37-PROGRESSIV/SYMFONISK ROCK
« skrivet: 09.09.2014, 10:08:26 »
http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/HowTo:Write_a_Progressive_Rock_Song

Helt underbar! :lol: :lol:

Saxar ett litet stycke, så ni andra vet hur ni ska göra. Det handlar om textförfattande enligt "The opposite method":

For instance, do not write about:
    Sex with women
    The fun you can have with drugs
    Dancing
    Happy things
    Interesting things accessible to the average person, etc.

Instead, write about:
    Your oppressive, domineering mother (“Mother,” Pink Floyd)
    Bad LSD trips (“Voyage 34,” Porcupine Tree)
    Being a homeless, creepy person (“Aqualung,” Jethro Tull)
    Depressing things (every song on The Wall, Pink Floyd)
    Boring, pretentious things that are interesting to no one (every song by King Crimson ever)

342
Frågan är egentligen fel ställd, men om man tolkar den så här blir den meningsfull: Vilken klassisk kompositör tycker du bäst om? Så tror jag alla här egentligen tolkar den.

Jag får sälla mig till hyllningskören till den genialiska organisten i Leipzig, (det var så hans samtid kände till honom) Johann Sebastian Bach.

Jag har för övrigt en teori om att, precis som människor kan delas upp i katt- och hundmänniskor så kan dom delas upp i Bach- och Mozart-människor - dvs att man har en klar preferens för den ene (men inte att man bara lyssnar på den ene och ogillar den andre). Kattmänniskor tycker ofta om hundar också, men inte lika mycket, och vice versa. Bach-människor (i min föreställningsvärld) lyssnar mer med intellektet och Mozart-människor mer med känslan.

Intressant att Mozart får så lite support här... :rolleyes:

Själv är jag kanske mer hundmänniska, men min fru är utpräglad kattmänniska, så vi har katt. Say no more... :lol:

343
Jepp, jag leder en liten kyrkokör som behöver trestämmiga arr emellanåt, och de flesta arr man köper är fyr- eller ännu fler-stämmiga (hoppsan, vart nåt språkligt fel där...:wacko:).

344
Det funkar ju uppenbarligen bra för dig. :)

Själv jobbar jag mer eller mindre så när jag arrar för kör. För mig är det dock så att när det kommer till själva framförandet av melodi/ledmotiv så vill jag ha en musiker som spelar, jag själv (enklast så) eller någon annan (blir oftast bättre). Visst kan man "fejka musiker" om man är duktig på att redigera midispåren med modulation, pitchbend och velocity, men att få till ett så pass genomarbetat spår att det kan passera som en musiker som spelar kan ta flera timmar medan musikern sätter det på några minuter.

Men här finns väl knappast rätt eller fel. Jag tycker dina kompositioner talar väl för ditt arbetssätt! :)

345
Festivaler / SV: Forumfestival 37-PROGRESSIV/SYMFONISK ROCK
« skrivet: 30.08.2014, 10:37:55 »
Lite brittisk progrock av det bättre slaget:

[ Invalid YouTube link ]

[ Invalid YouTube link ]

[ Invalid YouTube link ]

346
Studio, produktion och övrigt / SV: Midibekymmer - OLÖST
« skrivet: 29.08.2014, 11:21:08 »
Jo vid det här laget kan jag nog säga att jag förstår skillnaden mellan midi och audio men jag vill att det ska funka med midistyrning ungefär som principen för ett relä. Det borde inte vara oöverkomligt och som sagt se hur VSTi funkar.
Nåja jag har funnit en halvlösning, hela låten kan göras i midi och med VSTi och analogt etc. Då är de redigerbara för quantisering etc. Sedan kopierar jag över spåren till audiospår och då funkar det att göra en nedbouncning men jag ville slippa det där sista med audiospåren.

Aha, du vill att när cubase renderar slutmixen som mp3 eller Wav-fil så ska den ta med audiosignalen från JV:n direkt, utan att du behöver spela in JV:n på ett eller flera audiospår. Det är inte möjligt, rendering/slutmix innebär att cubase slår ihop alla de digitala audiospår som låten består av och audiosignalen från JV:n är analog och måste digitaliseras först för att kunna renderas. VSTi, däremot, är heldigitala av naturen och går aldrig omvägen via analog audiosignal, det är skillnaden mot hårdvarusyntar.

Man kan å andra sidan tänka sig att Cubase gör processen att spela in audiospåret osynlig för användaren, att Cubase först spelar in audiospåret och direkt renderar slutmixen. Men då tappar man ju alla möjligheter att påverka ljudet från JV:n med effekter, EQ, etc. Dessutom skulle renderingen inte kunna ske fortare än realtid.

347
Studio, produktion och övrigt / SV: Midibekymmer - OLÖST
« skrivet: 28.08.2014, 23:37:28 »
NOOOOO :blink:

Man ska inte ropa hej tydligen. Inspelade midispår tillsammans med trummor går ut fint i högtalare och hörlur från ljudkortet men - ljudet går inte till Mastern märkte jag vid en MP3-nedladdning endast trummorna går fram. I mixern ser spåren bra ut men som sagt inget går vidare till mastern - WHY???

Följer du mina instruktioner måste du spela in audiosignalen också. Det är elementär kunskap, men av det du skriver kan man fundera på om du verkligen förstår skillnaden på MIDI- och audiosignaler. Ifall det skulle vara så att du inte riktigt greppat det, är det roten till dina problem. Läs t ex http://wiki.kontrollrummet.com/Midi#MIDI_eller_ljud.3F


Följer du videon du länkade till och jobbar med Cubase instrumentspår kan jag inte säga nåt, jag har inte jobbat på det sättet.

348
Studio, produktion och övrigt / SV: Midibekymmer
« skrivet: 28.08.2014, 16:06:56 »
Här har vi nog lösningen han kör Instrumentspår


Jamen kanon! Det visste jag inte att det gick! :)

349
Studio, produktion och övrigt / SV: Midibekymmer
« skrivet: 28.08.2014, 10:28:08 »
Jag resonerar som så här att Cubase får in midisignaler och kan spela in dessa på ett midispår - när jag spelar upp dessa hämtar den ju valt ljud ifrån modulen och låter dessa spela så att man kan höra dom i hörlursuttaget.

I princip hander ju samma sak när man kör VSTi men där finns en intern "koppling" så att audio motsvaras av blipparna I spåret.

Det borde ju rimligen vara likadant för en extern midimodul men du har rätt ljudet kan ju inte färdas via midikopplingen så om jag ansluter en audiooutsladd till modulen och på nåt sätt lyckas få det ljudet parallellt med midisignalen så borde det ju funka utan ett audiospår? Jag har googlat fram vad "only RT" betyder - only realtime! Vad det innebär vet jag dock inte.

Tänk för ett ögonblick bort MIDI helt och hållet. Din JV1010 är ett musikinstrument som du spelar på och du vill spela in. Då kopplar du JV:ns utgångar på ljudkortets ingångar, gör ett spår i Cubase (bara audio, MIDI finns inte), spelar in samtidigt som du spelar på ditt instrument. Det där har du gjort massor av gånger när du spelar in linead elgitarr eller bas.

Precis samma saker måste du göra även när MIDI är inblandat. MIDI är bara styrsignaler till synten och påverkar inte vägarna för audiosignalen.

350
Studio, produktion och övrigt / SV: Midibekymmer
« skrivet: 27.08.2014, 23:52:52 »
Ok, då verkar det som om midikopplingarna är som de ska. Troligen ligger problemet i audiokedjan eller audioinställningarna. Jag spelar sällan in det ljud som JV:n producerar, utan kopplar den till hårdvarumixern för lyssning och byter till ett VSTi när det blir inspelning.

Jag tror att för att höra JV:n i datorns output måste du göra ett audiospår, välja ingången som JV:n är kopplad till och aktivera det för inspelning. Vill du höra det du spelar i realtid måste du också stå på ett midispår (du ska inte stå på audiospåret då) som är kopplat till JV:n. Möjligen kan Cubase koppla direkt från input till output, jag vet inte,  men då kan man inte spela in ljudet från JV:n. Nej, du måste göra ett audiospår! Fast det hade du kanske koll på redan...

Sidor: 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 29