Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - slipperman

Sidor: 1 2 3 4
1
OK, så tricket är att lyfta in den i ett nytt projekt med korrekta inställningar och fortsätta därifrån. Låter logiskt, skall testas! Tack, Jonnerstone!

2
Hejsan,

Efter en lång tids frånvaro från musikmekande blev det lite action i helgen. Trots en del ringrost gick det bra att hitta runt i Cubase 7.5, tydligen är det någon kunskap som fastnar mellan varven... MEN vilken dundertabbe jag gjorde, och som jag upptäckte mycket sent, i samband med att mp3 skulle produceras.

Så här: Av misstag så glömde jag sätta project sample rate till 48 utan den blev kvar på 44. Sample rate på kortet var 48k vid inspelningen. När jag kollar i Pool så står det att filerna är i 44 (vilket jag tycker är något skumt).

Vilka blir symptomen då? Jo, det gick alldeles utmärkt att spela in och mixa. Men när mp3:an skapats så kom allt ut typ en halvton ner. Kris och katastrof, sonen låter som sin far när han sjunger :).

FRÅGAN DÅ? Jo, hur gör jag för att kunna jobba vidare i projektet i 48k och att exporten blir rätt? Vilken metod är korrekt för att konvertera/sampla om så att allt blir rätt igen, någon som vet?

//per

3
Demolåtar / SV: mahan - THE MAIN RAIN
« skrivet: 02.07.2014, 09:07:16 »
Spontant vid en första genomlyssning tycker jag tvärt om mot Harmonica Mike här: det är körens sound som gör hela låten! Skulle således vilja kalla det för sound i stället för surt.

4
Det som pxm beskriver är det system som Native Instruments tillämpar, eller åtminstone har tillämpat. Där är det tre datorer som gäller samt registrering för att få en ny nyckel som funkar med programmet. Men då använder man å andra sidan ingen dongle.

5
TumbleWeed
The Morricones (äh, fanns tydligen...)

6
Otäckt (troget orginalet) och fantastiskt (genomfört) på samma gång! Tack för att ni finns!

7
Ett problem som kraftigt påverkar kreativiteten just nu...

Jag får inte ordning på expression maps i ett projekt. Tycker jag har satt upp det rätt, men det får inte avsedd effekt.

1. (Kontroll) Jag markerar en midikanal, tar bort expression maps och spelar/ byter artikulation med tangenterna C5-F5. Allt funkar inga problem. Jag ser i Kontakt att allt funkar som förväntat
2. Jag assignar en expression map i cubase till midikanalen. Denna expression map har samma tangentassignments som Kontakt. Försöker spela. De gröna pilarna i expression map i Cubase rör sig lydigt. Resultatet i Kontakt blir konstigt. För vissa tangenter C5-F5 funkar det inte alls och vissa (D5 och D#5 transponeras en halvton uppåt).

Är det någon som varit ute för liknande och kan tipsa om var jag skall börja leta?

EDIT: Okunskapen stirrade mig (som vanligt) i ansiktet men nu är jag klokare (ojdå, man måste visst mappa outputen också ;)...Tablå...)

8
Färdiga produktioner / SV: Asti - En stackares klagan (ny version)
« skrivet: 29.11.2013, 08:37:10 »
Ett vanligt problem det där med att mixa i hörlurar, jag vågar aldrig mixa enbart I hörlurar utan att kolla av med högtalare för jädrar vad grejor det kan hända däremellan. :P

Hehe, man kan lära sig en hel del på att lyssna på sitt egenmixade material I hörlurar, I mixmonitor och sen flytta till bilen, köksstereon och mp3-spelaren på telefonen för lyssning...

9
Demolåtar / SV: Holgers Tröst - Är det sant
« skrivet: 28.11.2013, 12:55:18 »
 :rolleyes: Eftersom det är du, Holger, så ser jag verket som en ironisk kommentar till den nu stundande och stegvis allt mer uppvevande mediauppståndelsen till Melodifestivalen.

10
Färdiga produktioner / SV: Asti - En stackares klagan (ny version)
« skrivet: 28.11.2013, 10:58:53 »
Den är ju jättespännande, den här låten, tilltalande och med associationer som far åt olika håll.

Sitter på dålig lyssning, men kritiken kring virveln håller jag med om. Den sticker ut på flera sätt, men en allmän kritik som jag framfört någon gång tidigare är att en virvel kan låta på så många olika sätt och här är den väldigt 127-smattrig. Även om volymen sänks på spåret så ligger 127-attacken kvar vilket gör att den inte vävs in i de stillare partierna av låten utan kontrasterar väldigt mot t.ex. sången. I stället för, eller i tillägg till att sänka den, gå in och justera anslagsvärdet på virveln så blir det ännu trevligare. Sen kanske den inte behöver markera 2 och 3 i varje takt och inte med samma värde. Ofta går 2:an eller 3:an åt spökslagshållet när man spelar i vals så testa att variera det också. Likaså skulle man ju i någon del kunna jazza till det genom att spela 2:an som triolvärde före slaget och trean på vanligt sätt.

11
Demolåtar / SV: a person - forgive me
« skrivet: 28.11.2013, 10:26:23 »
Det är ju jättebra det här och kritiken är ju på marginalen. Det som jag hörde (efter att ha läst övrigas inlägg) är att leadsångaren behöver sjunga upp ordentligt innan sången sätts. Tonerna närmas hela tiden underifrån, och det ger också den vemodiga och blåa americana-känslan, men det kanske sker lite för ofta. Om man betraktar det från ett statistiskt perspektiv (vilket man kanske kan) så kanske en uppvärmning (av rösten i det här fallet) hade fått bort det som ni eventuellt stör....


12
Färdiga produktioner / SV: Roffe H - November
« skrivet: 22.11.2013, 10:18:29 »
En klockren composition i äkta svensk "jazz triste"-tradition. Din röst och arret är kalas!

Jag håller med om November som dystermånaden. Faktum är att jag under flera års tid försökt att introducera den 22:a November som det mentala midvintersolståndets tidpunkt. Sen blir det ljusare igen, som Triad diktade... Denna låt skulle kunna vara ingångsmarsch till ett ett sådant släpigt firande ;)

13
Färdiga produktioner / SV: Tokai - Idioten på järnvägsstationen
« skrivet: 20.11.2013, 16:04:29 »
Jag tycker du har ett mycket snyggt sätt att utnyttja och integrera fraserna, sång/text, i musiken i övrigt. Det blir spänstigt på något sätt. Det krävs färre stavelser än vad man tror för att sy ihop en låt. Får lite Hansson DeWolf association...

14
Demolåtar / SV: Johnny Steam Part 1 - 4
« skrivet: 20.11.2013, 09:51:47 »
Varför inte sjunga denna låt på svenska? Med tanke på din relation till innehållet i texten, skulle inte det kunna skapa ytterligare känsla? Tycker att det är himla bra ställ på låten och en svensk text skulle sätta pricken över i:et.

15
Färdiga produktioner / SV: Genesis cover: Supper's Ready - part1
« skrivet: 11.11.2013, 15:49:23 »
Mycket snyggt! Har lyssnat MÅNGA gånger på orginalet och denna håller hela vägen. Väntar med spänning på "...with the guards of Magog swarming around..."

16
Studio, produktion och övrigt / SV: Popkör vsti - vilken?
« skrivet: 10.11.2013, 00:25:54 »
Jag slog till på tjejerna (trots den tveksamma och lätt sexistiska framtoningen). Stadigt jobb vad det verkar: 7 st rar-filer som tillsammans väger 6,3Gb. Nu väntar jag bara på mailet med de viktiga filerna så jag kan börja testa...

17
Kanske dags att co-labba ihop en officiell Kontrollrummet "Backing Pack" samplings patch för Kontakt och andra samplers?
Jag är gärna med och monterar en Kontakt version. Lite organisation krävs dock.
@slipperman alltså, det är så enkelt att köra en samplingpatch i Kontakt. Manualen var nog min källa till den kunskapen. Kolla


Men jäklar, det var inte mycket man behövde göra för att få till ett enkelt instrument, makalöst! Gav definitivt mersmak att forska i mera!!

18
Jag hade gärna varit med och bidragit men hinner inte nu (förberedelser för julshower står i vägen), men jag kommer ta upp denna puck under jullovet. @Bribedant, jag kör också Kontakt men har aldrig fått tid att mecka så mycket. Har du tips om kraschkurs någonstans vad man behöver lära sig för att kunna skramla ihop lite samples och lägga ihop till ett instrument?

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Popkör vsti - vilken?
« skrivet: 08.11.2013, 00:37:04 »
Den idén skulle kunna utökas till samverkansprojekt med ett antal gubbar som trallar i var sin hemstudio enligt förutbestämt konsonant-och vokalschema eller en mall som någon gjort. Typ

1. Komma fram till vilka fraser och vilka toner som behöver sjungas in, vad filer skall heta m.m.
2. Spela in en förlaga med fraser enligt 1. I denna process blir det lite lessons learned och lite justering av fraser och toner och rekommendationer hur det skall sjungas för att det skall bli spelbart.
3. Distribuera förlagan till hugade gubbar och gummor
4. Dessa spelar in fraserna enligt mall (lyssnar hur det skall låta och bidrar med sin timbre)
5. Uppladdning av all input till en gemensam molntapp.
6. Ladda ner, blanda timbre efter tycke och smak och använd i lämplig sampler.
7. Om det är någon som är dängare på Kontakt 5 och andra liknande mojänger så knackas också en passande app.

Lite crowdmaking således...

20
Studio, produktion och övrigt / SV: Popkör vsti - vilken?
« skrivet: 06.11.2013, 13:48:01 »


//t.f. göteborgare

21
Studio, produktion och övrigt / Popkör vsti - vilken?
« skrivet: 06.11.2013, 00:11:55 »
Har börjat kolla lite på kör-vsti. Det är lätt att hitta koralorienterade och angeliska kören, men att hitta bra samplade med annat än aa-oo-ee-ii och påhittiga vsti-tweakmöjlgheter är det värre med. Jag har hittar Realivox, http://realitone.com/realivox .

Är det nån som har ett bättre tips?

22
Vilket lekfullt sväng! Det enda jag saknar i kompositionen är en dubbeltrioluppgångislutetpåfj ärdetaktentyp. Det är lag på att ha med sånt i en shuffleblues  ;)

23
Färdiga produktioner / SV: Zorrow/Bjurte/Martin - Falling Leaves
« skrivet: 16.10.2013, 09:01:46 »
Vilken kul musik det finns på detta forumet! Tycker det låter kalasbra om allt, men jag är känslig för 127-nivån på virvlar och toms. Det hade lättat upp med lite spök-markeringar här och där.

24
Demolåtar / SV: Ola :Ny
« skrivet: 16.10.2013, 08:39:13 »
:Applårerar:

25
Jag har aldrig kört Mac men nu fick jag händerna på en begagnad MacBook Pro. Kan man använda den för att spela in på om man  kör Cubase, alternativt köra någon mjukvarusynt via Midi? Min vanliga studiodator är en Windowsbaserad fulltower och inte speciellt portabel... Är det någon som har erfarenhet av prestanda av denna burk med 2Gb internt så är jag intresserad av input.

Thanks!

//Per

26
Färdiga produktioner / SV: Dividend - Morgonvisa (utkast) 130910
« skrivet: 13.09.2013, 09:03:00 »
Hmm... är inte både frasering och melodi lite likt den som Freddy och Plinka har på listan just nu - Tystnad?

27
I mitt oförtröttliga letande så har jag nu specat lösningen på Abletons forum och hoppas på svar. Jag gissar också att ddummer skulle kunna mickla ihop en sån häringa grej på 0-tid :)

28
Fick ett tips från den lokale handlaren att Ableton Live tillsammans med någon lämplig extern burk skulle kunna lösa det.

Surfade in och kollade vad AL var för något. Onekligen framstår vissa delar vara den musikskaparintresserades version av Meccano... Någon på forumet som har micklat med Live och Max?

29
Men beror inte detta på lite grann hur man använder det hela? De flesta användningsfallen borde väl kunna täckas av Spotify i offline mode. Det är väl bara om man behöver spela i en miljö som inte har spotify eller man behöver manipulera låten som man egentligen behöver mp3 (som i det sammanhanget börjar kännas lite 1980 ;))

30
Jag tror att denna diskussion beror på att det har etablerats någon slags norm baserat på kvantiserade trummor på burk. Sväng uppfattas som otajt, skönt häng som felspel och personligt och varierat uttryck som irriterande avvikelse från metronomen. Make a reality check säger jag.

I det första exemplet så antar jag att det är baskaggen som hänger, dröjer och tvekar något. Skönt häng skulle jag säga.

I den andra ringhörnan har vi ju exempel jag hört på radio med programmerade trummor och beats där man medvetet har gjort det överdrivet otajt i vissa passager eller för vissa effektslag. Det låter riktigt kasst i mina öron.

Där var mina ören...

Jag är ingen metronome snobb alla fall, visst jag gör elektronisk musik så blir alltid metronome, men akustiskt så blir det nästan utan. Själv så tycker jag det sköna hänget inte funkar på just den delen.

Det är skönt att man kan ha olika preferenser. Solen lär gå ner ändå.

31
Jag behöver följande för lajvbruk.

1. Maskin att spela upp rytmsamplingar på
2. Du startar samplingen genom att slå på en platta och du bestämmer om den skall loopa eller inte
3. (nu kommer det) Jag vill kunna justera tempot med bibehållande av pitch genom att slå fjärdedelar på en platta på maskinen, eller med en trigger som jag kan banka på en fotpedal. Tempot på samplingen justeras då baserat på det jag har markerat.

Finns denna maskin? Vad heter den och var köper jag den?

Anledningen till önskad funktion enligt punkt 3 är att när man spelar lajv varierar tempot lite varje gång man spelar en låt med bandet och tempot kan också variera under det att låten spelas.

Tips mottages tacksamt!

32
Jag tror att denna diskussion beror på att det har etablerats någon slags norm baserat på kvantiserade trummor på burk. Sväng uppfattas som otajt, skönt häng som felspel och personligt och varierat uttryck som irriterande avvikelse från metronomen. Make a reality check säger jag.

I det första exemplet så antar jag att det är baskaggen som hänger, dröjer och tvekar något. Skönt häng skulle jag säga.

I den andra ringhörnan har vi ju exempel jag hört på radio med programmerade trummor och beats där man medvetet har gjort det överdrivet otajt i vissa passager eller för vissa effektslag. Det låter riktigt kasst i mina öron.

Där var mina ören...

33
Jag har använt Roland R-26 sedan den kom. Tycker den är helt galet bra. Upp till sex kanaler inspelning, inklusive fantommatning på de två externa. Det är lätt att få bra ljud med de 4 inbyggda kanalerna. Att sen komma hem och fiffa till det hela i Cubase för att fixa till det sista.

Jag har tagit upp mycket liveljud, både gles och intensiv och det funkar hur bra som helst.

34
Passa på!  :D




HOJOJ, det var så HÄR nära att jag köpte den för några dar sen för 695 pix. Skönt att jag höll mig lite. Skall överraska pojken med den skarpa versionen då.....

35
Lite antikrundanvarning på denna, men men...

Jag kom över ett par trumpeter i höstas (Martin Committee Deluxe -46 och Olds Studio -56). När jag började kolla på sordiner och tillbehör som kom med så såg jag att de var märkta med en rolig gubbe, se bild nedan.

Var kan den tänkas komma ifrån? Känner nån igen den eller stilen? Skulle vara kul att få reda på nåt om den. Kan ju vara ett lokalt hittepå givetvis...


Sidor: 1 2 3 4