Kontrollrummet
Kategorier => Demolåtar => Ämnet startat av: Alatar skrivet 09.10.2017, 09:57:53
-
LÅTNAMN: Spanish Romance
GENRE: Klassiskt
LÅTLÄNGD: 1:22
KOMPOSITÖR: Okänd
INSPELNINGSÅR: 2017-10-09
Som ni kanske minns, så håller jag på och gör en fysikalisk simulering av en gitarr.
Jag gör alltså som så, att jag lär min dator, hur den kan lösa de fysikaliska ekvationer, som beskriver en gitarr.
Jag la redan upp en låt för ett par månader sedan.
Men jag har nu förbättrad min simulering och är nyfiken vad ni tycker.
Håll tillgodo: Här kommer en simulerad version av "Spanish Romance" :-)
[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/temp/2017/Spanish_Romance_V4_Bilbao_Elongated_New3_091017_GM_PP_Mod.mp3[/mp3]
-
Jag tycker nog det låter mer gitarr än den tidigare du la upp. Inte så många snabba korta toner som i den tidigare dock. Hade kanske varit lättare att jämföra om det hade varit samma stycke i bägge versioner.
//Space
-
Jag tycker nog det låter mer gitarr än den tidigare du la upp. Inte så många snabba korta toner som i den tidigare dock. Hade kanske varit lättare att jämföra om det hade varit samma stycke i bägge versioner.
//Space
Hej Space,
interessant fråga.
Det går lätt att testa. Här är den gamla låten med den nya simuleringsmodellen:
http://www.alatarmusic.com/data/temp/2017/GuitarSim_SpanishImpro_v2_091017.mp3
-
Tycker det låter väldigt mycket gitarr för att vara en simulering (svårt att höra någon större skillnad)
Roffe H
-
Låter inte dumt alls! Trodde låten hette "Romance d'Amour"...?
Fint med variationen i tempo! Skulle gärna kunna vara lite mer
variation också vad gäller styrkan i plocket, så tror jag det hade
låtit än mer verklighetstroget.
/Asti
-
Tycker det låter väldigt mycket gitarr för att vara en simulering (svårt att höra någon större skillnad)
Roffe H
Roligt att du tycker det :-)
-
Låter inte dumt alls! Trodde låten hette "Romance d'Amour"...?
Fint med variationen i tempo! Skulle gärna kunna vara lite mer
variation också vad gäller styrkan i plocket, så tror jag det hade
låtit än mer verklighetstroget.
/Asti
Jasså, heter den så. Då vet man.
Ju, plockstyrkan. Det är något som min modell inte är så bra på för tilläfället.
Men denna vecka skall jag få en ny avhandling om just detta ämne. Då kan jag förhoppningsvis förbättra plocksimuleringen :-)
-
Asti skrev: Fint med variationen i tempo
Jag skriver: Stycket/simuleringen skulle må bättre av mer variation i hastighet avseende melodin.
Jämförelsen mot tidigare presentation av simuleringen skulle vara intressantare om man hade länkar till samma stycke, spelat med båda versionerna.
Men... varför blicka bakåt?
Nu är jag, till skillnad mot tidigare, (närmare) imponerad av nylongitarrsimuleringen.
Dynamik avseende volym kan bättras avsevärt, sant.
Kul med den här utvecklingen!
-
Jämförelsen mot tidigare presentation av simuleringen skulle vara intressantare om man hade länkar till samma stycke, spelat med båda versionerna.
Men... varför blicka bakåt?
Roligt att du tycker det låter bättre nu.
Jag har inte kvar den gamla modellen. Därför kan jag inte spela nya låten med den gamla modellen.
Men jag kan spela den gamla låten med den nya modellen! Så här låter det:
http://www.alatarmusic.com/data/temp/2017/GuitarSim_SpanishImpro_v2_091017.mp3
och som jämnförelse har du här samma låt med den gamla modellen. Det lät såhär:
http://www.alatarmusic.com/data/temp/2017/GuitarSim_SpanishImpro.mp3
-
En skillnad är att den nya upplevs mer realistisk på grund av något reverb
-
En skillnad är att den nya upplevs mer realistisk på grund av något reverb
Du har alldeles rätt: jag borde inte ha lagt på reverb.
Version utan reverb:
http://www.alatarmusic.com/data/temp/2017/GuitarSim_SpanishImpro_v2_NR_101017.mp3
Vad tror du nu? :-)
-
Jag har bara lyssnat på den utan reverb och tja visst låter det bra ingen tvekan om det, drillarna är lite statiska lite omänskliga om man säger så och man hör att det ligger på 128 alltihopa men jag tror att även en gittarist kan luras med det här soundet för det är bra.
Kommer det att bli ett program såsmåningom eller....? :)
-
Kommer det att bli ett program såsmåningom eller....? :)
Det hoppas jag! Förhoppningsvis nästa år :-)
-
Nu blir jag impad! Jag har AAS Strum GS-2, som är den bästa gitarrsimuleringen jag känner till, och den har hela tiden en svag flanger-effekt på de akustiska modellerna. Här hör jag ingenting sådant!
Riktigt intressant tycker jag det blir om du får till ett naturligt ljud när man tar ackord. Kanske man kan hitta en bra algoritm för "Sympathetic Resonance" på gitarr. Inget samplingsbibliotek med gitarrsamplingar har något sådant vad jag vet, så en sån funktion skulle säkert slå!
VAd skriver du i för språk/program?
-
VAd skriver du i för språk/program?
Roligt att du gillar! Jo, sympatetiska strängar är något som står högt på min to-do lista. I princip inte så svårt, men jag får luska ut lite detaljer först.
Jag programmerar i C++. Och jag använder JUCE som audioframework. Det är cross-platform och gjort för audioprogrammering: https://www.juce.com/
För tillfället är min simulering ganska så CPU krävande. Den tar typ upp 20% CPU på min i7 Quad Core. Det beror på att jag försöker simulera så många detaljer som möjligt. Inte så säker på, att det kommer uppskattas av potentiella användare :P
-
VAd skriver du i för språk/program?
Roligt att du gillar! Jo, sympatetiska strängar är något som står högt på min to-do lista. I princip inte så svårt, men jag får luska ut lite detaljer först.
Jag programmerar i C++. Och jag använder JUCE som audioframework. Det är cross-platform och gjort för audioprogrammering: https://www.juce.com/
För tillfället är min simulering ganska så CPU krävande. Den tar typ upp 20% CPU på min i7 Quad Core. Det beror på att jag försöker simulera så många detaljer som möjligt. Inte så säker på, att det kommer uppskattas av potentiella användare :P
Häftigt! Mina programmeringsförsök har inskrängt sig till att göra ett program som räknar ut poängen i mahjong i basic, vilket jag inte lyckades med... :ph34r:
-
Som jag minns den förra gången jag hörde din algoritm-gura så låter detta väldigt mycket bättre. Riktigt ok för att vara kod. Är den baserad på sampling i någon form denna?
Jag har ett par gitarr/elbas sims och det som alltid verkar vara akilleshälen är den uniforma attacken. En not har samma anslag hela tiden. Borde väl gå att göra nån randomize funktion för anslaget parat med velocity värdet etc? Som samplingsbaserade trum pluggar har.
-
Som jag minns den förra gången jag hörde din algoritm-gura så låter detta väldigt mycket bättre. Riktigt ok för att vara kod. Är den baserad på sampling i någon form denna?
Jag har ett par gitarr/elbas sims och det som alltid verkar vara akilleshälen är den uniforma attacken. En not har samma anslag hela tiden. Borde väl gå att göra nån randomize funktion för anslaget parat med velocity värdet etc? Som samplingsbaserade trum pluggar har.
Strängsimulationen är helt och hållet fysikbaserad. Inga samples där.
Fast jag ha samplat gitarrkroppen. Den är nämligen för stor för att simuleras i realtid. Därigenom kan jag "multiplicera" (egentligen falta) den simulerade gitarrsträngen med kroppresonansen (som i en Convolution Reverb).
Den uniforma attacken beror på, att jag simulerar samma attack hela tiden. Det går att ändra velocity. Och randomisera den. Men jag behöver experimentera mer med detta :-)