Kontrollrummet
Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: pxm skrivet 27.09.2013, 22:21:24
-
Min metronom fuckar upp mitt nyförfärvade swingbeat,
och det är för tidigt att återgå till raka beats för mig....
Har letat efter en metronom där man kan ställa det % sväng
man vill ha men inte hittat någon...
Vi har varit på månen, åkt batyskaf i Marinergraven och
har ännu inte uppfunnit jazzmetronomen !!!!!!
Är det möjligt ????
Fullkomligt orimligt enligt mig och jag betalar vad som behövs för
en sådan metronom - men vart hittar jag en vettig sådan ???????
H.E.L.P.
mvh
-
Det finns en midiplugg i Cubase där du kan ställa in "glid" på 2:an och 4:an... Har gjort en anspråkslös studie om hur vi uppfattar olika förskjutning men kommer inte åt att länka från min FTP...
-
Ja, eller så spelar man in en egen och loopar!
-
Vadå sväng? Vill du ha en metronom som inte spelat fjärdedelar?
-
swing, man förskjuter takten på 3 an och 4 an....
mvh
-
jag vill nog ha rak metronom hursom helst, och ha swinget i huvudet. Det stör väl inte med en rak metronom?
-
jo, jag tycker det, svårt att spela swinget då - för mig i a f.... :)
mvh
-
Nu är du fel ute. Tempot drar inte. Underindelningen möjligen.
-
Nej, men glider då, som Jocke uttryckte det då....Förskjuts takten i swing heter det ju Charleston... :)
mvh
-
pxm du måste ha missförstått något. Emu och Wernborg har rätt.
Swing har också en grundrytm, så det går alldeles utmärkt att svänga eller swinga till en stadig metronom.
Testa att halvera tempot på metronomen om det känns märkligt.
I annat fall är personen/loopen otajt.
Vore enklare om du länkade något ljudklipp, men t.ex:
-
jag använder cubase kvantifiseringsverktyg och brukar sätta swinget till 76% eller så gör jag det direkt i Studio Drummer.
då blir 1 och 2 an som vanligt fast 3 och 4 kommer litet efter det egentliga klicket.....Så spelar jag alltid 3 an och 4 an i downbeat när jag lirar swing....
Så här;
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=35371.0
Med vänlig hälsning...
-
pxm du måste ha missförstått något. Emu och Wernborg har rätt.
Swing har också en grundrytm, så det går alldeles utmärkt att svänga eller swinga till en stadig metronom.
Testa att halvera tempot på metronomen om det känns märkligt.
I annat fall är personen/loopen otajt.
Vore enklare om du länkade något ljudklipp, men t.ex:
Ser så enkelt ut på videoklippet! Antar att ni är på rätt spår men - "det är inte lätt - att hitta rätt"...
Minns som en parallell då jag ville hitta när man spelar på basen för att få en reggae att svänga reggae.
Jag har stora problem och lyckas inte ge svänget med hjälp av basen. Lyssnar på alla andra instrument och hör att de spelar rakt på takt och det enda som återstår är att jag ska gunga till det med basen. Eftersom jag har svårt för att hitta blir det inte som jag vill.
Provade då att klicka i midi-trumspåret på rimshot på de taktdelar jag hörde en reggaebasist spela.
Sen tittade jag på det spåret då jag spelade basen själv, bara för att försöka se när den spelades, för att jag ska hitta rätt i mitt spel.
Det lät... så där... B) men jag fick aldrig till det naturliga svänget som en reggaebasist kan ha.
-
1,2,3,4 kommer alltid jämt. Även i jazz. Punkt!
Antar att du är ute efter något annat. Är det åttondelstriolerna du vill ha som metronomklick kanske? Det kanske går att ställa in i vissa metronomer, men enklast är ju att du gör midiloop själv och lägger upp som ett template i ditt DAW och importerar till ditt projekt.
-
Nej, men glider då, som Jocke uttryckte det då....Förskjuts takten i swing heter det ju Charleston... :)
mvh
Av oss är det ju du som är musikteoretikern... ;-)
Mitt lilla experiment, som jag alltså inte kommer åt att dela... :( byggde på ett resonemang om vår perception. På ett forum där det diskuteras ljudteknik hävdade en man som spelar basfiol i en symfoniorkester att basarna måste ligga lite lite före för att det ska uppfattas att de spelar tajt med resten av orkestern. Det här var längesedan och jag hade precis kommit igång med Cubase 3. Jag använde USM (Universal sound module) och gjorde ett rakt enkelt beat som man upplevde som stelt och tråkigt. Genom att lägga kick och snare på olika spår och förskjuta dem något inbördes förändrades upplevelsen rätt radikalt.
-
Ja, det är sväng, en trummis berättade det för mig när jag inte förstod vad han och bassisten pratade om....
mvh
-
Nej, men glider då, som Jocke uttryckte det då....Förskjuts takten i swing heter det ju Charleston... :)
mvh
Av oss är det ju du som är musikteoretikern... ;-)
Mitt lilla experiment, som jag alltså inte kommer åt att dela... :( byggde på ett resonemang om vår perception. På ett forum där det diskuteras ljudteknik hävdade en man som spelar basfiol i en symfoniorkester att basarna måste ligga lite lite före för att det ska uppfattas att de spelar tajt med resten av orkestern. Det här var längesedan och jag hade precis kommit igång med Cubase 3. Jag använde USM (Universal sound module) och gjorde ett rakt enkelt beat som man upplevde som stelt och tråkigt. Genom att lägga kick och snare på olika spår och förskjuta dem något inbördes förändrades upplevelsen rätt radikalt.
Ja men det är inte swing alls. Samma fenomen finns när du har riktigt mörka basar med reverb. För att uppfatta som själva PHOUMPHET kommer på beat så måste men flytta lite. Kontrabasen "varvar" väl inte upp i amplitud lika snabbt direkt som en piccolaflöjt, så därför måste man ju ligga lite innan med själva påverkandet av stråken. Men det handlar ju om en förskjutning för att få skiten på plats, inte att man har synkop bas elle rhur man nu skall säga.
...lite som att spela med för stor buffer i en daw, man måste trycka ner tangenterna lite tidigare än beat, annars så spelas ljudet upp off beat.
-
Ok. Jag gör ett försök till. :)
Jo, men man har ändå ett konstant beat att förhålla sig till. (Ja, jag vet att man kan öka/minska tempot lite här och där för att få fram mer/mindre driv tex.) Som inte nödvändigt vis behöver vara trummorna, man säger ju precis som ni varit inne på att trummorna kan ligga lite, lite före eller efter beroende på vilken effekt man är ute efter.
Om du gör ett klick på fjärdedelar utifrån tex. trummorna så är det ändå ett jämnt beat. Svänget uppstår när det är skillnader mellan instrumenten.
Svänget ligger inte i metronomen utan samspelet mellan musikerna.
Typ så liksom bah tycker jag. :unsure:
:D
-
Hoppas detta är solklart nu :) Tyckte Emu och W svarade väldigt bra.
-
Helt klart, de får spela sin swing så så spelar jag efter studiodrummer eller cubase quantisize swing...
Dessutom hittade jag en interactive metronome med swingbeat på 8notes.com.....
mvh
-
Snälla spela in cubase swingmetronome så jag får höra vad du menar.
-
Helt klart, de får spela sin swing så så spelar jag efter studiodrummer eller cubase quantisize swing...
Dessutom hittade jag en interactive metronome med swingbeat på 8notes.com.....
mvh
http://www.8notes.com/metronome/ (http://www.8notes.com/metronome/)
Så det var alltså loopar du var ute efter och inte metronomklick. Det som ligger på 8notes drar inte det minsta i tempo på 3an och 4an. ;)
Kul med kommunikation.
-
Envägs eller tvåvägs?
Snabb eller stabil?