Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lee

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
141
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 10.02.2008, 19:34:39 »
Jag har precis varit och köpt en sån här:



och en sån här:


Herregud Florian! Är du helt från vettet? En sitar? Hur fräckt som helst!  :D

142
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur kommer man ur ett riff?
« skrivet: 27.01.2008, 16:22:00 »
Attans också! Jag visste väl att jag aldrig skulle kunna tjäna pengar detta utan att någon annan skulle roffa åt sig. Men jag trodde det skulle bli ett skivbolag och inte Vallhagen... :D

143
Studio, produktion och övrigt / SV: Basfälla?
« skrivet: 24.01.2008, 12:23:00 »
Hörrö Micke, det du begär är lite omöjligt. (Men bara lite... Och läs nu resten med ett leende, för det är så det är skrivet. :))

"F:Min ljudbild är ojämn." "S:Men du har bomull i vänster öra." "F:Ja, men det har ju många." "S:Men om du tar ut bomullen då?" "F:Det vet jag väl att det går. Men jag vill ha det så." "S:Men då kan vi inte går nåt åt ljudbilden." "F:Nu svarade du inte som jag vill, så då frågar jag någon annan." Om du visste hur likt detta är med en del kunder när det gäller datorer och deras sätt att hantera dem... håhåjaja...;)

Du vill ha en jämn ljudbild. Svaret är enkelt: Det går inte så länge en högtalare står i hörnet och den andra inte. Reflexerna i hörnet skickar tillbaka ljudet med full kraft. Spegelmetoden fungerar bara på högre frekvenser och inte i basregistret av den anledningen att våglängden är för lång. Vilket gör att det finns egentligen bara två alternativ för dig:

1. Byt position. Är det möjligt att ändra skrivbordet så att du sitter med ansiktet in mot hörnet, dvs 45graders vinkel på bordet jämfört med väggarna. Då får du åtminstone samma reflektioner från båda högtalarna. Alternativt, kan du svänga runt skrivbordet så att du tittar ut i rummet istället? Skrivbordet blir då som någon form av rumsavdelare. I både fallen så har vi i alla fall en möjlighet att göra något åt ljudbilden.
2. Du kan inte flytta bordet. Då kan vi inte göra något åt ljudbilden egentligen. Om rummet i sig har en del fenomen som stående vågor och annat otrevligt så kan en basfälla eventuellt hjälpa till. Likaledes kan en del dämpare i taket eller på väggarna göra att man kanske får en trevligare ljudmiljö i rummet, men ljudbilden blir inte så mycket bättre. Och som någon påpekade så kan man bygga en basfälla i hörnet och trycka in monitorn i denna, och det kommer definitivt att hjälpa situationen, men helt bra blir det inte. (Och jag tycker att det går att göra det rätt så bra utan att det blir allt för fult. Kolla min byggtråd om hörnbasfälla. Jag tyckte den var snygg i alla fall.)

Min ena monitor står i ett hörn och den andra gör det inte, men jag har basfälla bakom den monitorn och där den andra är satt har jag byggt ett hörn i rummet för att slippa fenomet, så nej, du är inte ensam om att ha råkat ut för det. Men det krävdes en hel del micklande innan jag fick en någorlunda jämn ljudbild.

Usch va långt det blev!

PS. Lyssnade på dina demos. Grymt bra får jag säga! Jag antar att ett skivkontrakt ligger nära?

144
Studio, produktion och övrigt / SV: Hjääääälp!
« skrivet: 23.01.2008, 17:28:21 »
Brorsan åkte fetfast i tullen i somras. Men han försökte inte ens slingra sig. Däremot började han fråga hur de kunde veta priset på prylarna. Det visar sig att tullen har prislistor från i princip samtliga tillverkare och brorsan testade genom att fråga efter en special custom gitarr från PRS. Och de jävlarna slog upp det... Så ljuga är inte så smart, då blir det böter utöver den skojiga tullen.

145
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur gör Jon Lord egentligen?
« skrivet: 22.01.2008, 11:56:07 »
... Made in Japan ... "Lazy" ...
Åååå, Lazy! Konsten att krama skiten ur Hammond genom Marshall-förstärkare. Helt jävla underbart!  :wub:

146
Studio, produktion och övrigt / Förslag på byggen
« skrivet: 17.01.2008, 16:48:04 »
Satt och kollade lite på era byggen och blev grymt inspirerad och imponerad över vad ni åstadkommer! Själv skulle jag vilja bygga flera olika burkar eller helst av allt en channel strip. Det hade varit mums.

Men att fixa komponenter verkar vara ett rent helsike. Det är alltid några specialkomponenter som skall till, som finns i en liten by i bergskedjan Brutannblä... Det jag menar är, finns det ingen möjlighet att köpa komponenterna i Sverige? Jag har inga som helst problem att handla kretskort, komponentlista, byggbeskrivning och låda (som Neriks helt underbara pryttlar), men jag skulle hellre vilja handla komponenter från Elfa, RS-Components eller liknande. Företaget där jag jobbar har en del "discounts" som gör att jag skulle kunna få komponenterna billigare. Om det inte vore för komponenterna från Brutannblä...

Några förslag på preamps, kompressorer, EQ osv, som hade varit värt att kolla på? (Gärna med mestadels standardkomponenter...) Och kanske fler företag för elektronikkomponenter som man borde ha koll på?

147
Studio, produktion och övrigt / SV: Gaffatejp
« skrivet: 09.01.2008, 21:36:55 »
jag vill Laga mat  :huh:
Använd Gaff-el...

148
...eller så räknar man ut det...  :D

149
Studio, produktion och övrigt / SV: bolmar rök = fungerar ändå?
« skrivet: 04.01.2008, 00:08:27 »
Sjutton va fräckt! Egen inbyggd rökmaskin.  :D

150
Studio, produktion och övrigt / SV: ljubasorbenter?
« skrivet: 29.12.2007, 02:25:08 »
Lee, har du nån aning hur madrasser funkar?  :unsure:
Funkar bra. Att sova på, då.  :D
Annars är det väl inte något att ha direkt. Då fungerar kläder i en garderob bättre.

151
Studio, produktion och övrigt / SV: ljubasorbenter?
« skrivet: 28.12.2007, 15:47:11 »
Marginell skillnad mellan stenull och glasfiber, till glasullens fördel. Speciellt om man inte talar hörnabsorbenter, då behöver man ett lättare materail som gör att inträngningsdjupet blir större snabbare. Mina är byggda i stenull av två orsaker, dels är det hörnabsorbenter som kan vara tyngre, dels (och detta är viktigare) hade överbliven stenull hemma.  :D

152
Jag tycker inte man skall ha någonting på näthinnan. Och glas gör jätteont! :wacko:

153
Jättebra insats grabbar!

God Jul!

154
Studio, produktion och övrigt / SV: Vart börjar man?
« skrivet: 24.12.2007, 11:59:33 »
Du kommer att behöva två speglar och trevliga kamrater som kan hålla dem. (Finns du i Skåneland så kommer jag och Claes och håller. ;) ) Anledningen är att direktljudet kommer att studsa i hörnorna och träffa väggen och sedan taket (eller viseversa) och sedan till dina öron.

Sedan ser det ut som om du har gjort framändan av rummet enligt Sayer men inte den bakre delen (men jag kan ju läsa bilderna fel). Men det gör inte så mycket för då har du kvar de bakre hörnorna där du kan bygga basstraps. Och de hjälper till att få lite mer kontroll på basen också. Du kan ju kolla mina http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=604.0 om det behövs.

155
Bakgrundstjänster som du inte använder kan du ta död på. De gör varken till eller från. Käkar bara minne. Lite minne... och det gör inte så förbaskat stor skillnad egentligen. Själv har jag tagit ihjäl det mesta men vet man inte vad de olika tjänsterna gör så skall man nog hålla sig ifrån det, eftersom det kan ställa till mer än det hjälper. (Har själv kapat allt vad nätverk, automatic update, messenger, remote tjafs och annat.) Men så läser jag felloggar dagligen och vet vad jag kan behöva starta och ändra när det behövs. Men det betyder inte att jag gillar XP. Eller Vista för den delen. Otäcka bastarder till operativ. Tacka vet jag servrar.

Ett par små tips:
Swapfilen bör göras till en fast storlek, eftersom en stor del av den overhead som sker kommer från att filen skall öka/minska i storlek. Fullständigt onödigt. Lägger den normalt inte på en annan partition, men jag skall prova vid tillfälle.

IIS kan du stänga av för den gör ingen som helst nytta. (Om du inte skall ge dig på hemsidesnickrande.)

Allt som gör skojiga animeringar i XP eller Vista skall bort.

Värsta jädra boven: Alla Microsofts Indexeringstjänster. Tidigare fanns det en skojig tjänst i Office-paket för indexering av Office-filer. (Gud vad det är viktigt att hitta Excel-filer snabbt! Not!) Sedan har man byggt in det i operativet! Jo, tjenare! Problemet med tjänsten är att den indexerar när den själv tycker att det är dags och inte när det är lämpligt eller ledigt. I en del av datorerna jag jobbar med så kör man realtidsloggning av omkringliggande system. När indexeringen sätter igång så får man dropouts i datan. Skitkul! Vad som händer om man spelar in och streamar datan till disken och indexeringen sätter igång kan jag bara gissa. Går bort på servrar och DAW.


156
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur kommer man ur ett riff?
« skrivet: 11.12.2007, 20:46:36 »
Skall försöka hålla mig ifrån det. Men detär sååå svårt. Och du kanske har. Man har blivit en riffoholic!  :lol:

157
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur kommer man ur ett riff?
« skrivet: 09.12.2007, 01:47:49 »
Har ni haft tråkigt pojkar? Ni kastade er handlöst in i denna fråga!  :D Tack för alla svar. Skitkul!

Mitt riff är egentligen ett klassiskt riff, men det gör mig så förbannat glad att spela det så jag kan inte låta bli, helt enkelt. :P Jag går runt och ler resten av kvällen när jag har spelat det ett tag. Och jag har provat att skriva annat, men just nu har jag snöat in på gitarrbaserad rock. (Kan ha något med att jag har konverterat till basist/gitarrist/keyboardist efter ett handledsbrott för två år sedan. Och efter 30års trummande fick jag lägga det på hyllan. Men mina modiga kamrater i cover-bandet släppte inte greppet utan skaffade en annan trummis och hängde på mig en gitarr. I de andra banden fick jag göra inhopp som keyboardist eller 2:a basist. Fantastiskt med kamrater som tror på en som musiker! :)

Och riffet släpper jag inte! Men jag måste komma ur det. Som att inte kunna nynna på "Här kommer Pippi Långstrump" bara för man har hört den i bakgrunden på radion. (Och där satte jag en ny visselmelodi i erat huvud som ni inte kan bli av med under hela kvällen...  :lol:)

158
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur kommer man ur ett riff?
« skrivet: 08.12.2007, 23:39:06 »
Sant, så sant. Man bör vårda sitt riff. Men ungarna börjar att klaga. "Men pappa, var inte det samma som du har i den där andra låten som du har? Vad den nu heter?"  :D

159
Studio, produktion och övrigt / Hur kommer man ur ett riff?
« skrivet: 08.12.2007, 23:09:18 »
Efter att ha skrivit fyra låtar med i princip samma grundriff så undrar jag hur man tar sig ur det?

Det är inte det att jag inte gillar riffet, det är fantastiskt roligt och gör mig glad att spela, men efter fyra låtar måste man ju ändra på något. Det jag skriver är gitarrbaserad rock och det är som bekant inte något konstigt utan består som sig bör av tre ackord, med ett fjärde som variation, dvs. precis som de flesta rock eller poplåtar är uppbyggda. (A-E-D-E och så börjar vi om...)

Egentligen borde man kanske inte fundera på det så mycket eftersom det finns flera tusen låtar med samma ackordsammansättning, men det är det anslaget är ju nästan exakt likadant, vilket för övrigt LaBamba, Twist and Shout och ungefär 50biljoner låtar tlll har.

Men borde man inte kunna ta sig ur träsket? Jo, jag vet att det är bara att byta ackordföljd, vilket jag också gör i många andra låtar, men då bryter man lite mot hur låter i denna genre -skall- att låta. Men jag börjar låta lite som BoDiddley med flera låtar och samma riff. Input tack!

160
Om jag fattat ritningen rätt så kommer han in bak i rummet som det är nu...  :unsure:

161
Ser bra ut. Liknar förvånansvärt mycket min studio även om rummet som grabben står i inte är ett inspelningsrum i mitt fall.

Om du har råd med så mycket luftspalt så skulle jag föreslå att du använder bredare reglar och tjockare isolering. Själv har jag 145mm i yttre väggen och 70mm i inre väggen. Märkligt nog är detta tillräckligt för att döda trummorna, så de hörs väldigt lite ut till grannarna. Kan du få till 145mm + 145 och därmed göra luftspalten aningen mindre så uppnår du ännu större verkan. Grejen är egentligen inte luftspaltens storlek (men den måste vara där pga. spridningseffekter!) utan främst för att se till att avståndet mellan yttre väggen och inre väggen blir så stort som möjligt. Och de skall givetvis inte vidröra varandra i någon punkt alls.

Sedan har jag lagt till ett flytande golv och flyger taket med hjälp av "resilient channels". Detta gör att jag i princip inte har någon fast beröringspunkt mellen det inre rummet och den yttre stommen.

Det jag inte riktigt gillar, förutom symmetrin (vilket inte heller jag har), är att du placerar lyssningen och din egen position mot den höga väggen och har ryggen mot den låga väggen. Anledningen är hela rummet blir som en tratt bakom din rygg som samlar ljudets energi och skickar tillbaka det. Kan bli lite konstiga fenomen av det. Jag har min mixposition i den lägsta delen av rummet för att ljudet skall få en trattformen bort från mig. (Vilket är hur de flesta kontrollrum är utformade.) Men man får ändå se upp för en del skojiga fenomen av hörnor och liknande. Där nocken är ha jag till exempel byggt in ventilationen och satt denna bakom ett lutande plan, för att undvika räta vinklar eller, ännu värre, vinklar som är spetsiga.

Jag förstår att du gärna vill se de som du spelar in, men jag förslår ändå en snurrstol när du behöver titta på dem och att mixerbordet sitter åt andra hållet. (Dessutom verkar många, liksom jag, inte tycka om att bli tittad på, när man spelar in dem. Jag har inga problem live, men i studion känner jag mig som en apa i en bur.

Du är givetvis välkommen att komma och kolla, eller diskutera, om du har lust.

Med riktigt kalla och kyliga hälsningar från ett svinkallt Cheonan, Korea.
Lee

162
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudklassade dörrar?
« skrivet: 30.11.2007, 13:30:55 »
Om du skulle få för dig att åka ut för att köra en tur till Skåne (det lär finnas fina case där) så finns det en byggskrot i malmö som brukar ha rätt OK dörrar med 35dB dämpning och ibland bättre. Kostnaden brukar ligga på cirka 800kr beroende på skick, vill jag minnas men jag kan alltid ta en koll när jag kommer till Sverige igen.

Hej alla ni andra! Det är kallt som tusan i Cheonan, SydKorea. Men soju och kimbap tinar upp en bra. :P

163
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 30.11.2007, 13:25:47 »
Jamen, sjukt mysigt Hägge! Röd liten stuga i skogen. Får mig att längta till skogarna igen.

Gillade skarp träpanelen som du låtet ha kvar träformen på, så de forfarande såg ut som träd. Kanonsnyggt, helt enkelt!

164
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa moderkortet för en DAW
« skrivet: 15.11.2007, 15:26:36 »
Jag kör även audiodisken i Raid0 eftersom det strömmar bra.
Men jag kanske skall tillägga att jag backar rätt så frekvent och har rejäla externa diskar för det. Yrkesskadad.  ;)

Systemdisk i Raid0? Skulle inte tro det...

165
Skulle tro det!  :wub: Brorsan hade lite Rush-trubadur utanför Globen innan vi gick in (jodå, jag hjälpte till) och sedan travade vi in till en skitbra koncert. Till och med farsan tyckte det var en höjdare (och då är han ändå inte fanatiker som vi). Den koncerten gör vi gärna om!  :D

166
Ja, vad är det som gör att en låt blir en powerballad?

Frågan uppstod i denna tråden: Time passes by, och nu vill jag höra era idéer kring detta.

Kan det vara vilket tonspråk som används?
Tempot?
Feta pukfills?
Reverb?

etc..........

Vad tycker/tror/tänker ni om det här?
Jag tror Klaus Meine behövs.
Var fruktansvärt rädd att någon skulle svara just det. Huvaligen!  :o:P

167
min egen känsla är väl något i stil med att det är nakna verser, och överbelamrade refränger....versen kan se ut som typ, sång och lite mjuka stråkar....och lugna trummor......sen pukfill upp till refrängen där en hel orkester tar vid, och distade powerchordguror....bred maffig ljudbild.....typ...
Är det inte bara en ballad gjord av (eller låter som den är gjord av) något hårdrocksband mellan 1982 och 1993?

Låter inte det som en nästan klockren träff på Heart - Alone (1987)? Dvs. det behöver bara vara ett band i rätt tidsspann. Det och Scorpions var det första som dök upp i huvudet.
"Too much is never enough!"

168
Studio, produktion och övrigt / SV: KABEL SNACK...
« skrivet: 13.11.2007, 00:50:08 »
Kan väl inte direkt bidra med kablar (och jag känns som om tillverkare inte direkt kommer att strömma till... ), men kanske med en del annat.
Säg till när det börjar närma sig Claes, så skall vi se om vi inte kan göra några riktigt bra mätningar. Och bjuda in skojiga människor som kanske kan tillföra en del. :D

169
Studio, produktion och övrigt / SV: Byggde stompboxen idag!
« skrivet: 10.11.2007, 22:21:36 »
Är du helt grym, karl! Redan? Skitfint! Släng upp en liten inspelning när du får tid. :) (Och bygger du på beställning så ställer jag mig först i kön!)

170
Sån vill jag också ha!  :)

171
Elfiol?

172
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 13:37:11 »
Om du är alldeles säker på att materialet är OK så återstår bara absorbenter. (Och frigolit är inte absorberande.)

Passus:
Fasproblem yttrar sig just på det sättet du beskriver; att om man befinner sig mittemellan högtalarna så "fattas något" men så fort man kliver lite åt sidan så finns allt där. Det är därför vi alla är lite jobbiga med att tro att det är ett fasproblem och vill att du skall flytta bord och högtalare till en annan position. För att vara helt säkra på att det inte är det som är problemet. Men visst kan vi låta tjatiga...

Men fasproblemet kan också uppstå när reflektionen från ena högtalaren träffar ena väggen bakom högtalaren och studsar till väggen bakom den andra högtalaren, då kan de vid vissa frekvenser faktiskt släcka ut riktigt bra. Därför skall man använda absorbenter bakom högtalarna.

173
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 10:01:27 »
Först och främst: är materialet du lyssnar på i fas? Annars kan du ju få samma fenomen var du än placerar högtalarna. (Om du har möjlighet, kör monitorerna i mono och se om du har samma sak.)

Annars är det stor risk att det är reflektionerna från väggarna som lyckas med konststycket att släcka vissa frekvenser (och vanligtvis framhäva en bumlig bas). Dämpa hörnet och bakom högtalarna. Enklaste testet är ett ta extramadrassen och ställa in i hörnet och se om det gör någon skillnad och sätta någon dämpning bakom högtalarna, t.ex. soffkuddarna. När man ser att det gör en skillnad, för det gör det, så är det dags att bygga eller köpa dämpare. (Madrassen och kuddarna är ingen bra, permanent lösning om man vill ha kvar sambon.)

174
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 02.11.2007, 09:54:20 »
Ja, med tanke att man får ungefär 10 stycken VLA för en Cl1 så får  man hoppas att den är riktigt super! Du kunde ju lägga en trumloop,  eller ett enkelt sångspår genom båda, och låta oss höra?

Ja jäklars! Det hade varit roligt att höra om Florian har tid d.v.s.
Och det sekunderar jag! (Nej snälla, inga fler som gör samma sak. Det här var tillräckligt tramsigt!)

Rackans vackra burkar, Florian! Får försöka mig på ett studie(o)-besök senare. Jag menar, man kan ju inte ha oflyt jämt. :)

175
http://www.exitdata.se/web/prodinfo.asp?id=121

Skulle jag nog använda.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9