Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - pxm

Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 89
246
Demolåtar / SV: Eddi -Swirl Utkast
« skrivet: 27.08.2016, 20:20:53 »
Låter spännande och jag blir glad !!!!   :D

mvh

247
Demolåtar / SV: Borttagen fil
« skrivet: 26.08.2016, 23:30:23 »
 :lol: :lol: :lol:

248
Demolåtar / SV: pxm - "Wah Wah Blues"
« skrivet: 16.08.2016, 21:21:41 »
Japp !!! Det är text och sång som ska på den här... :)

mvh

249
Demolåtar / Borttagen fil
« skrivet: 15.08.2016, 20:29:32 »
Borttagen fil.

250
Demolåtar / SV: pxm - "Wah Wah Blues"
« skrivet: 27.07.2016, 06:48:57 »
Så här långt har jag kommit i mina
hemsnickrade bluesskelett.  :)

Idag blir det inga improvisationer.
Det gick att spela igår men jag har
tappat så mycket kordination att
det påverkar spelet. Så den här är
helt genomkomponerad. Det är
skönt att lyssna på ibland.

 :)

mvh

251
Demolåtar / pxm - "Wah Wah Blues"
« skrivet: 26.07.2016, 21:47:38 »
En blues i Am där jag varierar med bl a stämmor.
Jag hoppas den är rolig och intressant att lyssna
till.  :)

Ingen improvisation idag blev det, den här är
genomkomponerad. Det kan vara skönt ibland.

Är det någon som  har lätt för att skriva texter
och vill sjunga så gör jag utrymme för några
sångspår.

 :)

mvh

252
Den här unga kvinnan är så begåvad och
har en fantastisk röst.  :wub:



Hon är fransyska och är just nu på
turne i US.

Suverän !!  :)

mvh

253
Demolåtar / pxm - "Tog bort den igen"
« skrivet: 12.07.2016, 15:03:50 »
mvh

 :)

254
Demolåtar / SV: Dividend och Leif - Morgonrodnad
« skrivet: 05.07.2016, 22:05:46 »
Suveränt, suveränt !!  :wub:

mvh

255
Demolåtar / pxm - "Coffeine"
« skrivet: 05.07.2016, 04:17:17 »
Work in progress. :)

Programmerade en så cool
trumloop med Groove Agent.

Wah wah pedal på basen.
Min Screamin Blues Overdrivepedal
på guran.

Skelettet är en blues12a i A
som går i 90 knyck. Låter
litet funky om den.

Vad får ni får tankar/ideer
musikaliskt och mixmässigt
när ni hör denna ????

Jag tänker mig sång på denna
som följer gitarrslingans melodi.
Det kan bli coolt !!! Lade på sång
med någon nonsenstext för att
demonstrera hur jag tänkt.  :)

"I drink coffe
sugar
I drink coffe
I drink coffe
Morning cup
Morning cup
Morning cup
Morning cup
I drink coffe
I drink coffe
All the night, in the hood
Cristalclear, whit sweet
caffeine
Feel good, Feel good"


Hoppas på att Plinka tar över.

Tänker mig arret så här;

"Coffeine."
(90 bmp, blues12;a i A)

Takt 2 tom 37 intro
Takt 38 börjar sången.
Takt 50 tom 62 sång
Takt 62 tom 73 gitarrsolo
Takt 74 tom 85 sång
Takt 86 tom 106 outro   

mvh

256
Vet inte varför men det känns som om Yoko Ono varit inblandad i
skapandet av den Beatles-låten.  :unsure:

mvh

257
Såg igår att Thomann säljer Applouse för runt 3000 och uppåt....

:)

mvh

258
Kolla in Aplouse !!!  :)
Se gör fina gitarrer som med
kvalitet liknar Ovation.
Fast inte lika dyr. För en 5-6000
får du en bra Aplouse för.

Aplouse är den bästa akustiska
gitarren jag haft.

mvh

259
Färdiga produktioner / SV: Asti - Only love
« skrivet: 19.06.2016, 19:29:15 »
Detta låter suveränt, Asti !!!! Mycket bra musikaliskt,
skön melodi, sjunga kan du och mixen är toppen. :)
Klar och tydlig. Riktigt , riktigt bra !!!

Ändra ingenting i denna mix - den är perfekt !!

Måste fråga; har du en riktig theremin ??

mvh

260
Demolåtar / pxm - "Summer 2016"
« skrivet: 18.06.2016, 23:52:06 »
Installerade nyss Cubase i min stationära som stått ett tag. :)
Min vanliga lap-top är sönder och måste ha en ny hårddisk.

Programmerade trummorna själv denna gång och sjunger utan
autotone. :D

mvh


261
Digitala pattern 's är grundmönster av toner man kan utveckla i improvisationer,
solon eller melodier.... :)

mvh

262
Hej Max B !!!!  :)

Alla ackordsföljder, harmonier, alla kombinationer av ackord som är möjliga är
namngivna. :) Det räknas inte som stöld att ta en progression, harmonierna
från en låt. Progressionerna kan ingen äga eller ta copyright på. Många låtar
delar progressioner med varandra. Vissa ackordsföljder är populärare än andra
och man kan känna igen dem i en annan låt. Ackordsföljder kan aldrig vara stöld
eller plagiat.

Är ackorden I-III-V kanske med ett Vi ackord också spelar
man samma ackord hela tiden fast med olika toner i basen. Man
kan lika gärna hålla sig till ett ackord då istället. De ackorden kallas
för inversioner och är bra att känna till om man vill ha en annan ton
i basen. De ackorden i alla möjliga följder har inget namn eller räknas
som progression då det i princip är ett och samma ackord. Man har alltså inte
spelat några harmonier, inte tillfört något till låten, utan stått still på,
i princip, samma ackord.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_chord_progressions

http://www.torvund.net/guitar/index.php?page=progressions

Ang. melodi, låtens head, succesionen, så är det fritt att använda sk.
digitala patterns för att skapa en melodi. En digital patterna är ett grundmönster
av toner man bygger musik ifrån. Användbart i jazzmusiken vid improvisationer.
Melodin skall vara unik för att den skall skyddas. Den skall inte ligga
nära en digital pattern, eller en progression. Musiken måste
vara genomarbetad. Är låten i fråga stimmad är det upphovsrättsbrott
att stjäla en melodi. Inom jazzmusiken är varianter av digitala patterns
vanlig att ornamentera för solon eller för succesionen och för harmonier
standardprogressioner, s k vaniljackord, att rehamonisera. Introt till
Led Zeppelins låt "Stairway to Heaven" är en känd digital pattern i jazz
som Led Zeppelin ornamenterade. Den digitala pattern är mycket vanlig
inom jazz och rockmusiken och många kända succesioner och solon
härstammar från den. Även ackordsföljden i Stairway to Heaven
är ett gammalt och välkänt skelett som användes i många jazzlåtar.

http://www.paulmaine.com/tag/digital-pattern/

Trumbeats, baslinjer och claverythms består till stor del av kända klicheer,
som ornamenteras och anpassas till låten i fråga. Det räknas inte som
stöld, även om många låtar använder samma beats och samma linjer.

Klicheer, digitala patterns, beats, claverythm samt progressioner/ackordsföljder
är bra att känna till och de är fina verktyg för bl a improvisationer och för
kompositioner. Det går enklare och snabbare att skapa musik med de verktygen.
Man måste veta vad man lyssnar på så att man kan uppskatta musiken och
katternas arbete rätt. Det finns så många monsters som aldrig blir rätt uppskattade
just därför att publiken inte förstår vad som händer på scenen och i musiken.

(Dock, i blues, kallar man progressionerna/ harmonierna för skelett.)

En bearbetare eller arrangör är någon som gjort ett musikarrangemang av
någon annans verk eller översatt/skrivit om befintliga texter. Om
bearbetningen eller arrangemanget i sig uppnår verkshöjd kan en bearbetare
få upphovsrätt till bearbetningen eller arrangemanget. Denna kan dock inte
fritt förfoga över bearbetningen utan den ursprungliga upphovsmannens
samtycke.

Om du skall använda inspelad musik är det tre rättighetshavare vars
rättigheter berörs: artister/musiker (utövare) som företräds av SAMI,
kompositörer och textförfattare (upphovsmän) som i regel företräds
av STIM samt musikbolagen som i regel företräds av Ifpi Sverige

För att musik eller en text ska vara skyddad av upphovsrättslagen
måste den ha uppnått verkshöjd, vilket innebär att den måste vara
unik. Upphovsrätten uppstår i samma stund som musiken/texten skapas
och varar under musikskaparens livstid och 70 år efter dennes död.

Nyttjanderätt är rättigheten att begagna någonting som ägs av någon
annan. Det inkluderar ibland även rätten att tillgodogöra sig eventuell
inkomst från sånt nyttjande.

Nyttjanderätten är dock inom upphovsrätten rätten att nyttja, vidaresprida
och dra ekonomisk fördel av upphovsmannens verk. Det är detta som
inom upphovsrätten ofta kallas de ekonomiska rättigheterna, vilket är åtskilt
från skaparens ideella rättigheter (rätten att erkännas som verkets upphovsman
och rätten att motsätta sig att verket vandaliseras och/eller används på ett
sådant sätt att upphovsmannens anseende kan skadas).

Den ekonomiska rätten är grunden till musikskaparnas möjlighet att få betalt
för sitt arbete. Enligt huvudregeln har musikskaparna alltid rätt till ersättning
om deras musik till exempel spelas offentligt eller spelas in och kopieras. Denna
ersättningsmöjlighet syftar till att främja musikskapandet samt motivera till
vidare skapande.

För att få framställa exemplar av någon annans musik eller göra den tillgänglig
för allmänheten genom till exempel försäljning eller ett offentligt framförande
så behöver man oftast ett tillstånd från de som skapat den.

Med licenser som Creative Commons kan också en större nyansering
av rättigheter beskrivas på objekt, vilket ger en mer praktiskt fungerande
modell för hantering av upphovsrätt utan att lagstiftningen behöver
ändras.

I jazz händer det att musikerna superimpositionerar melodin till en
känd låt om arrangemanget och tonarten tilllåter det. Citing/quoting
kallas det och man ger upphovsrättsmannen, låtskrivaren och musikerna
kudos. Idag betalar man då till den som äger upphovsrätten. Förr spelade
man i jazz max 3 takter då det inte sågs som plagiat och man höll god ton.
Lagen ändrades på 60-talet. Kanske hade Povel – eller gamla fru Stim –
hört talas om Northern Music Corp. v. King Record Distribution Co, ett mål
från 1952, där rätten kom fram till att om man tog mer än fyra takter av en
komposition, så utgjorde det upphovsrättsintrång. (I ett ännu äldre mål,
Boosey v. Empire Music Co från 1915, blev också kvantitativa resonemang
prejudicerande: sex toner eller mer skulle vara olagligt att ta, om dessa
toner också åtföljdes av en sångtext som liknade originalets.)
Povel Rammel gjorde en känd sketch av detta. Har läst här på forumet
att detta med att knycka 3 takter är en myt som uppkommit av den sketchen
men så är inte fallet alltså. Povel arbetade för att den nya upphovsrättslagen
skulle drivas igenom. Vet inte syftet med det då citing är en fin och gammal
jazztradition som inte någon direkt förlorade på.

https://slowfox.wordpress.com/2008/09/10/nar-povel-stal-tre-takter/


(Saxat bl a från Wikipedia.)

Max B; hoppas du fann några svar på din frågeställning här. :)

mvh

263
Demolåtar / SV: MaxB - The Rain The Wind - separat mp3:a
« skrivet: 05.06.2016, 14:00:13 »
Grymt bra låt, MaxB !!!
Trodde att efter introt skulle det komma trummor
och andra instrument. Men ett ensamt
piano tog den effekten istället. Strålande !! :)

Du sjunger verkligen bra !!

mvh

264
Studio, produktion och övrigt / SV: R.I.P Freddie Wadling
« skrivet: 04.06.2016, 17:49:56 »
Åhhh, jag gillade Wadling och hans insatser i Fleshquartet. :(
En riktigt bra musiker...
När han dök upp på scen första gången på 70-talet var det som
punkrockare. "Liket Lever" kallade han sig för då.
Nu är "Liket Lever" död !!!!

mvh

265
Festivaler / SV: Festival 46 - Kom an katten, det svänger ju!
« skrivet: 04.06.2016, 17:45:53 »
Skall byta batteri i min Yamaha bas som har aktiva mickar och trolla litet med mitt
DAW;s funktion Quantisize och mitt trumm-program för att se om jag får till något
svängigt jag gillar tillräckligt för att vara med i festivalen. Hör av mig :) !!!

mvh

266
Demolåtar / SV: En vänlig grönskas rika dräkt
« skrivet: 04.06.2016, 17:23:25 »
Tror att mixen endast behöver en limiter som städar upp
och ger litet kontur åt de olika spåren. :)

Mycket bra musikaliskt och jag uppskattar denna
produktion..

mvh

267
Färdiga produktioner / SV: Toby "Hold Of Another Me"
« skrivet: 04.06.2016, 17:16:18 »
Synthen är pannad för långt till höger. :)
Det blir obalans i mixen. Annars är det en
jättebra produktion och mixen sitter.

mvh

Förlåt, jag hade ett glapp ut till mina monitors.
Synthen är bra och hela produktionen. :)
Du imponerar..

mvh

268
Demolåtar / SV: pxm - "Blues 2016"
« skrivet: 04.06.2016, 16:57:41 »
@roffe - Hej , ja det är litet boogieriff spelade fast inte i swing. :) Du har rätt.
Sången är sublimt mixat då jag inte hittar någon text till denna....

@Eddi - kul att det gillas. :)  Vet dock inte om jag vill se det som en grund för en låt.
Tänker mig denna som färdig. Kanske mest för att jag för allt i världen inte kommer
fram till någon naturlig text att sjunga till denna. Hittat du någon är du alltid välkommen
att lägga ett spår eller två.,Jag undrar dock; Cubase pitch correction är coolt - låter
som Melodyne ju !!!!! Skall jag vrida den till hårdare correction eller är detta på en bra
och cool nivå ????

@Asti - min EDS (Ehler-Danlos Syndrom) gör sig gällande just nu och därmed är
handlederna inte riktigt bra. Så därför får detta gitarrsolo duga. Jag försökte tänka
musikaliskt mer än virtioiöst och solot blev kanske inte så framträdande. Men med
nuvarande besvär tror jag inte att jag kan spela ett bättre. :)

Tack för lyssningar och kommentarer..
mvh




269
Färdiga produktioner / SV: Roffe H - Every little thing (färdig)
« skrivet: 02.06.2016, 17:11:32 »
Cool produktion !!!!!  :)
Skön låt...

mvh

270
Färdiga produktioner / SV: Why? - MOMA
« skrivet: 02.06.2016, 17:08:30 »
JÄTTEBRA arbete, MOMA !!! :)
Det här är en kanonmix och en bra låt...
Gillar !!!!

mvh

271
Färdiga produktioner / SV: Ella Maria - Hand in Hand
« skrivet: 02.06.2016, 17:05:51 »
Shysst röst du har. Produktionen är bra.
Proffsigt allting.  :)

mvh

272
Färdiga produktioner / SV: Asti - Fantasy
« skrivet: 02.06.2016, 17:03:49 »
Helgrym låt !!!  :)
Stråkarna är ju bara så häftig !!!!!
Sången för tankarna till Harpo, tycker jag.
Och jag tycker Harpo var bra så... :)
Det är en bra låt och mixjobbet imponerar.
En helt okey produktion man blir glad av
att lyssna på. Det spritter i benen !! :)

mvh

273
Studio, produktion och övrigt / Jaco Pastorius
« skrivet: 01.06.2016, 18:57:48 »
Ni måste kolla in det här !!! Om en av vår tids absolut största.... :)
http://teamrock.com/feature/2016-02-09/10-examples-of-the-supernatural-genius-of-jaco-pastorius

mvh

274
Demolåtar / SV: pxm - "Blues 2016"
« skrivet: 31.05.2016, 16:08:51 »
Tack, MOMA !!!  :)

Lade på ett orgelspår, tambourine och shaker
men behöll det enkla arret. Sedan lade jag ett
sångspår trots att jag inte kan sjunga :D
Det är jätteroligt tycker jag.

mvh

275
Demolåtar / pxm - "Blues 2016"
« skrivet: 31.05.2016, 11:33:48 »
 :)

mvh

276
Demolåtar / SV: Dividend - Fuga nr 7 (Marias2)
« skrivet: 27.04.2016, 22:07:54 »
Fantastiskt vackert, härlig genomföring
och superbra med jazzkontrapunkt !!!
Gillar detta mycket... :wub:

Det enda jag önskar är att den
 vore litet längre...

Fint sound och en bra mix........ :)

mvh

277
Demolåtar / SV: pxm - "ELVIS"
« skrivet: 13.04.2016, 15:18:36 »
Jag vet inte varför jag kallar denna för Elvis. :)
Jag bara gör det. :)

Har höjjt basfilerna nu.

mvh

278
Demolåtar / FLYTTAD: pxm - "SUNFLOWER"
« skrivet: 11.04.2016, 20:58:33 »

279
Färdiga produktioner / SV: pxm - "SUNFLOWER"
« skrivet: 11.04.2016, 20:58:09 »
Tack, Mein !!!

Det är kanske dags att flytta denna version till
avdelningen för färdiga demos... :)

En ny version kan dock dyka upp framöver.

mvh

280
Demolåtar / pxm - "ELVIS"
« skrivet: 11.04.2016, 20:55:48 »
Håller på att arrar och mixa denna.
Det är en avancerad låt med många
olika sorters takter som skall samsas.
Charlestone, Son-clave och en vanlig takt
för kompgitarr i fusionmusik bl a.
Ska vara mycket olika grooves i den
är tanken.
Vet inte riktigt vad det blir av den.
Just nu lyssnar jag för att få ideer
om hur jag skall få den fungera. :)

Vad tycker ni ???

mvh

Edit; Tror att arret är klart så här ????

Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 89