Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - pxm

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 18
211
Demolåtar / pxm - "Moto"
« skrivet: 26.11.2013, 19:49:35 »
En vanlig vamp, vanlig ackordsföljd i jazz som innehåller en ii-V7-I i moll, spelad till rocktrummor i 140 knyck.....
Skalorna  är de vanliga valen i jazz för ackorden...
Spänn fast er-det här är Rock Jazz Fusion !!!!!  :)
Gillar ni det ????

Med vänlig hälsning


212
Demolåtar / pxm - "Thinking ADHD"
« skrivet: 24.11.2013, 18:46:33 »
Knäppen ni hör kommer från min Yamaha bas......
Den har aktiva mickar och batteriet håller på att ta slut så den distar...
Och då blir det små knäpp där jag klippt den.......
En bas har så stora strängar och jag snubblar med fingrarna men
vägrar spela den med plektrum.... :)
Skall byta batteri så fort jag kan,,,och kommer ihåg det....

I vilket fall som helst så hoppas jag att ni lyssnar på min
"Thinking ADHD" i a f..........Gitarrspelet är intakt men jag fuskar och använder
bara bluesskalan så det låter som om jag kan spela gitarr.... :)

Råd om hur jag får bort ljudet från klippen önskas.......


Med vänlig hälsning

//

Det här är version 4 !!!! :)


213
Demolåtar / pxm - "Fat Cat"
« skrivet: 21.11.2013, 22:06:57 »
 :lol:



(Den ligger på tuben för jag delar den på ett bluesforum också....)

Nu har jag börjat kunna spela över ii-V7-I i turnarounden..... :)
Fast i blues är den spelad med bara dominanta ackord så klart......
man får byta skala efter ackorden, fast nu när jag förstått detta
med "inner logic" är det enklare....
A7- D7- G7 och sedan tillbaka till A7 så har du hela turnarounden...


Med vänlig hälsning

Edit: lägger den här i spelare också b t w

214
Demolåtar / pxm - "Crossroad Jump Ballad"
« skrivet: 18.11.2013, 01:24:48 »
Fortsätter träna swing och the inner logic. I den här har jag lagt till II ackords mixolydiska skala till the inner logic....
Försöker få fraserna till mer blues......
Trummorna är Studio Drummer presets och pianot är Alicia´s Keys !!!!

:)

mvh

215
Demolåtar / pxm - "Collage"
« skrivet: 16.11.2013, 19:20:37 »
Kände för att mixa och kolla litet i mitt loopbibliotek. :D
Så här låter mixen just nu;

216
Studio, produktion och övrigt / Min Fender Jazzmaster
« skrivet: 13.11.2013, 00:11:10 »


Min Fender Jazzmaster....

mvh

217
Demolåtar / pxm - "Fusionized Thinking (No2.06)"
« skrivet: 08.11.2013, 02:10:04 »
Nu har jag ju testat jazzrythm och fick litet hjälp av Wernis ang. swing.
Det var spännande och intressant......Nu studerar jag Fusion igen !!!! :)
Jazzteorin spelad till rockn roll trummor.....Jag har något annat projekt och jag tappade bort 1;an
efter det jag spelat i swing och börjat på 2:an eller 4;an.
Men när projektet är klart skall jag öva på mer swing... :)

Trummorna, kompet är stulna basics, stulet är även bluesens head (tema)  :D , baslinjen är en vanlig cliche´jag skalat bort några toner av- improvisationen/the noodling är min... :) (edit:) samt några takter strax innan slutampen (som är en repris av låtens head).

Fusion började spelas på 50 & 60 - talet (Miles Davis, John Coltrane). Jag är svag för den fusion som började spelas runt 1970 tills nu (Return to Forever, Wheater Report, Mahavishnu Orchestera) med mycket sidesteppin/playin outside, vilket jag dock inte spelar i den här,  ...Jag menar alltså inte worldfusion där man blandar in folkmusik från världens olika länder med jazz eller rockjazzfusion... Detta är ett försök till fusion bara, i vanligt tal...

Moderna trummor från Dave Weckl då han spelade med Chick Corea Eletric Band på 90-talet..... Programmerat efter noterna i "Time Agent" (Notfabriken). Kompets rythmiska strukturer är hämtat från (Hal Leonards) "Jazz Rock Fusion". Det som skiljer jazz från rockjazzfusion är till stor del trummorna som inte spelar swing/jazztakt utan rocktakt. Raka 4/4 (lyssna på basen),16 delar på hihat
samt kagge på 1:an och &, inget sväng,. Och man börjar på 1;an och inte som i jazz, på 2::an eller 4:an. Fast man försöker även i rockjazzfusion att skapa en adaptiv takt. Eftersom det är Dave Weckl, mannen som behöver en humanizer när han spelar,  :lol: är trummorna utan just humanizer...

Vampen blev såklart en blues12:a. :) Jag orkade inte komponera någon egen just idag. Hade inga självklara idee´r.

Låtens "Head"/tema är ett solo av jumpbluesgitarristen Charlie Crhistian -taget från "Jumpblues" av Matthiue Brandt. Jag börjar och avslutar låten med det. Gitarrerna spelar det också i stämma mitt i låten, Head är litet klippt för jag kan inte lira som Charlie och blev tvungen att klippa och klistra litet för att tajta till det...Jag spelar efter den Mixolydiska skalans (som är typisk för fusion, ja, nästan i a f. Al DiMeola använder ju gärna den Frygiska.) inner logic ,som i Jumpblues, eftersom den används flitigt också i fusion och för att jag tränar att skifta efter ackorden......Noodling ´round (improvisera utan något bestämt mål) går litet sakta ännu, kanske litet tråkigt, brist på variation, men det kommer, jag gillar improvisationer. När jag lärt mig  spela inner logic skall jag hitta melodier, claven och mål med improvisationen. Men än så länge måste jag lyssna och tänka på ackordsskiftena medans jag försöker spela.... och jag tror jag börjar hitta till Rock Jazz Fusion hyfsat nu. :) En början till det i a f.....
Jag är glad för det..... :)
Nu måste jag bara lära mig att spela det :wacko: så att det låter....

Phaser på bas och rythmgitarr, torra tummor...Allt i polyrytmik.
Låtens head har fina och hippa superimpositioner
(man blandar två ackord samtidigt för att få klangen av ett tredje ackord)
gentemot ackompangemanget...tycker jag i a f



Vad tror ni ??????
Går det att göra något av detta matrialet, eller är det bara skit ??? :unsure:

Med vänlig hälsning


218
Studio, produktion och övrigt / Samarbete
« skrivet: 07.11.2013, 22:18:06 »
Jag känner mig trött på blues f t..... :)
Jag vill göra en 70 tals funk a la Grateful Dead, men jag är usel på att göra beats och att sjunga...
Okay-jag är usel på att mixa så det är bra om någon vill göra det också !!!!
Keyboard är jag inte vän med alls så om någon vill lägga litet coola voicings så blir jag glad.......
Jag vill bara wah wah mina licks och hjälpa till med ideer....

Vill några vara med ???? - det är helgen börjar imorgon och detta kan bli helgsysslan....
4/4, 80 bmp, A moll (Aeolisk eller mollpanta eller bluesskala fungerar) !!!!


mvh


219
Demolåtar / pxm - "Head nr 04"
« skrivet: 03.11.2013, 18:05:15 »
Kände för att spela gitarr....
Låten börjar och slutar med ett skrivet head,
däremellan är det en improvisation från leadgitarren....


mvh

220
Demolåtar / pxm - "Ghost"
« skrivet: 02.11.2013, 23:39:41 »
Kände för litet noodling......
Och hålla det enkelt.......Så är det kul att mixa också

mvh

221
Demolåtar / pxm - "She´s Batshit Crazy"
« skrivet: 02.11.2013, 00:48:13 »
 :lol: !!!!!

Jag har fått igång mina monitors igen nu...

mvh

222
Demolåtar / pxm - "Dragons Gate"
« skrivet: 29.10.2013, 16:55:04 »
Den går i 160 och med 100%swing. Jag har ökat tempot något.
En Jumpblues ligger mellan 152,5 och 230 bmp.........
Det klarar inte jag tight med basen ännu,
så den är klippt och klistrad - det är därför det knäpper i inspelningen.

Bluesen är reharmoniserad, Trummorna är Natives Studio drummer.
Det är jazzmastern jag spelar på. Börjar fungera mitt nya sätt att spela på....
Om jag bara kunde få till basen utan en massa klippningar sååå....

Så här lät det idag;

223
Demolåtar / pxm - "The Inner Logic"
« skrivet: 29.10.2013, 01:52:46 »
Jag tränar "the inner logic of the Mixolydian scale" till en blues 100%swing.
Men råkade blanda in en Mixolydisk Bebop och en Thaichikicho över 4 takter...
Det börjar fungera att spela solo i swing och med the inner logic men det går inte
så snabbt ännu. 90 bmp bara !!Det fungerar att börja på 2 eller 4 och att landa på 1:an eller 3:an!
Son clave börjar finnas till för mig ! Ljud bilden är okey, tror jag och tänker på
Charlie Crhistiansen. Kompet går också enklare nu (det här är dock klippt) men jag kan ännu inte blanda in mina
reharmoniseringar i swing. Det är säkert en del av er glad för :) men det kommer.....
Trummorna här är presets från Studio Drummer där jag också rattade in 100% Swing
dvs 2 och 4 släpar en 16 del + en 32 del...

mvh

224
John Zorn heter han - det är han som sitter ned utan instrument och leder improvisationerna........
Absolut bäst just nu !!!!Så blåser han saxofon emellanåt!!!!!! Bättre än så här kan det ju bara inte bli......
Åhhhhh :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub:

Titta och lyssna, katterna hittar soundet......verkligen !!!!! :D :D :D



Fy fan vad jävla bra alltså !!!!!!
 :)
Med vänlig hälsning


Här är en till konsert denna gång med kompositioner. Skalorna är judiska folkmusikskalor.....
Detta är Klezmerjazz !!!!!



Grymt bra detta också...^^
Han är inte en katt, han är ett monster, eller hur ?????



Den här klezmer & freejazzkonserten är helt galet genialisk ^^
Oooohhhwahhh !!!!!! :wub: :wub:

Pat Metheny tolkar John Zorn´s  "Book of Angels" i sitt senaste album Tap.
Pat spelar alla instrumenten själv då........Spännande värre.....

Nå, vad gillar ni John Zorn då ?????

 :)

mvh

225
Studio, produktion och övrigt / Larry Coryell !!!!
« skrivet: 25.10.2013, 01:48:32 »
Yes, lyssna på detta, Larry är ju en helcool gitarrist ju !!!!!




mvh

226
Färdiga produktioner / pxm "Tripped Over Blues"
« skrivet: 21.10.2013, 23:35:56 »
Fortsätter att läsa om Jazz och Jumpblues.
Nu spelar kompgitarren figurer från blåssektionen
som vanligvis lägger rythmiska blockackord.....

Så här låter det ikväll;

Ny version med piano och conga´s.. :)
Ny version med ett Freejazz avsnitt  :)

HÄR ÄR DEN FÄRDIGA VERSIONEN;




227
Demolåtar / pxm - "VANILLA SECRETS JAZZIN UP THE BLUES"
« skrivet: 18.10.2013, 00:18:02 »
Det här är helcoolt !!!!! :D

Studerar mer Jumpblues (det är ju grunden för JazzBlues) och har kommit till ett Berkleebegrepp som kallas för "The Inner Logic". I Blues är det ett mytiskt begrepp...

Om man t ex spelar en blues måste man ju byta Mixolydisk skala efter ackorden. Ja, även Bluesskalan, faktiskt, p g a basen "Walkin bass" i Jump och Jazzblues.

Nu är det så att Mixolydiska skalan skiftar bara en ton för vart och ett av de tre ackorden och då blir det ju betydligt enklare att
hålla kvar vid en skala och bara byta ut just den tonen som behövs för respektive ackord i låten.......
Det är låtens "Inner Logic" !!!!!

Så här, alltså :
G Mixolydisk G A B C D E F G
C Mixolydisk G  A bB C D E F G
D Mixolydisk G A B C D E #F G

Det får solot att låta mer smooth och man spelar ackordsskiftningarna bekvämare..Coolt ,va och ett måste i Jumpblues !!!!!
Spelar du på varje ackord så håll utkik efter låtens "Inner Logic".....

Här är mitt första försök, (litet klippt och klistrad för att inte vara för othigt. Eg ska man inte göra så med solon men jag har inte lärt mig detta spela solo med swing riktigt ännu.. :)) en Jumpblues i A, 150 bmp(Jumpblues är uptempoblues och ligger mellan 150 -230 bmp.) 100%Swing (en 16 del+ en 32:e del släp på 2;an och 4;an) och som heter Vanilla Secrets.

 Komp i  swing, broken chords och Lockwood (-det som MaxB benämner grundkomp i blues). Låtens head vandrar- det är spelat i Charleston. Nu har jag druckit någon bira, så det blev någon sorts PshycoRockaBilly av min Jumpblues, men va fan och shhhi & shhååå, skit samma;

228
Demolåtar / pxm - "Blues Head" Jump Blues
« skrivet: 16.10.2013, 18:22:36 »
Fortsätter försöka med sväng (jazzrythm), spela i clave, charleston och samba beats och det till blues harmoni.....
Lyckas sådär men jag tror det är rätt i a f. Det blev litet klippande och klistrande,
jag är ovan att börja liret på 2;an (som dessutom släpar).

mvh

229
 :)

Tänkte inte diskutera swing med er men gör det i a f... :) Några vill spela raka 4:or både shuffle & swing och jag skall lära mig spela så här istället. Det här är vad man bör veta innan man ger sig i kast med exotiska skalor, guidetoner (voiceleading) och färgningar av ackord. Har missat det p g a att jag  mest lyssnar på Fusion och p g a att jag inte känner någon jazzmusiker att vägleda mig. Skulle allt vara raka 4:or hade man inte behövt skriva swing eller shuffle i partitaturen. Det hade räckt att skriva 4/4 då... Ämnet känns angeläget för mig, att jag förstår och att ni förstår så att ni inte spelar swing/shuffle till raka 4:or. Så vill jag att ni ska förstå vad jag kommer att försöka spela från och med nu. Det känns viktigt för mig. Jag petar ned litet allmänt om beats och rythms utan att gå in på djupet och bli för teoretisk.

Detta öppnade en ny dimension av förståelse i mitt musiklyssnande och hoppas kunna utveckla det i min egen spelstil också.
Jag lyssnar på jazz ibland och tycker att det är intressant  att veta vad jag lyssnar till, vad musikerna gör egentligen.
Sedan så vill jag att mina försök att spela ur the Real Book skall låta något så när likt orginalet. Att bara ta ut svängarna hur som helst får att få det svänga duger inte för det är inte så musikerna gör. Att få "Oh, when the Saints" att svänga är i o f s enkelt men varför gör det det ?? Vad är det man gör då egentligen ?? Dessa  rythm´s och beats är att likna vid digitala jazzlicks eller arpeggios, menar att de finns och mönstren man lär sig passar in. Precis som ett digitalt lick som du kan anpassa till vilken tonart som helst.

Så jag tänker försöka förklara och demonstrera med en etude vad jag kommer att försöka mig på ett tag nu.
Lägger ut mitt studieexempel...Jag köpte en interaktiv bok där ämnet behandlades (sedan har jag Googlat och även lyssnat mycket) och det här är ett studie exempel. Valde att snickra ihop en enkel blues som vamp, så att alla kan hänga med...Att lära sig spela Jumpblues är ett råd för att snabbt och enkelt lära sig och förstå swing. Bluesharmonierna/ackordsföljden i blues är ju nästan alla bekant med.

Jag tycker att mycket av KR:s jazz och blues låter konstig. Den är brara, men konstig ibland. Min jazz t ex låter Fusion hur än jag gör...Och min blues låter som om den har utgått från någon slags progressiv blues. Ibland är det så, ibland inte..
Svänget är inte alltid där liksom, även om det mesta är välspelat på KR. Jag vet nu varför det blir fel för oss
även om vi nu skulle ha riktigt jazzsväng på kompet..Det är ganska lätt att rätta till, faktiskt och
jag tänkte inte skriva något ang. teorin bakom swing/shuffle. Men det är ett ack så enkelt trix,  helt
grundläggande för melodier/solon/improvisationer i swing/shuffle, så jag delar det med er i a f, (annars känner jag mig taskig):

I swing och shuffle är 2:an och 4 downbeat (Hihat och virvel) och i jazz och de kommer släpandes någonstans emellan metronomens 2;a och 4:a och dess kommande åttondel. Ståbasen/basgitarren kan släpa (Rubato-att medvetet ligga litet före eller efter taktslaget/markeringen) ytterligare något på dessa downbeats. I jazz (swing) börjar man oftast insteget till frasen/melodin på 2:an, eller 4;an, medans man i blues (shuffle) vanligen börjar det på 4:an.
1:an och 3;an är uppbeats (Ride och för 3:an Ride och kagge. Riden skall spela 8 delar.) och man landar fraserna på någon av de taktslagen.

Så här räknar man swing;1 & A 2 & A 3 & A 4 & A och man spelar på (gitarr eller piano ur rythmsektionen); 1 A2 A3 A4 A. Man spelar alltså inte "&" men med fördröjning på 2:an och3:an. I det här exemplet uttrycker/spelar jag inte A3 och har jag varit försiktig markeringarna släpar bara med en 16 del. Det är ca 75-76% swing. Det gäller för alla instrument i den här etuden. Ville inte göra det allt för svårt i det här exemplet eftersom jag också försöker demonstrera olika beats och rythm´s som går in i swing. Det är viktigt att man förstår allt det rätt och jag tror det blir enklare att uppfatta med en 76% swing för de som är vana vid raka 4/4 än att börja med 100% swing.

Att 2:an och 4:an är downbeats är något att ha i huvudet om man skall spela licks med toner ur en Bebop skala där passertonen alltid skall ligga på upbeats. Och inte  bara då,,,,blues sevenths och större ackord, använder voiceleading(guidenotes, ledtoner) för en smooth linje(Guidelines), ii-V7-I, melodisk moll skala och dess modus, bopskalorna och de vanliga skalorna i blues; dorisk, mixolydisk, heltons och dim skalorna, i all ära men utan jazzrythm blir det inte jazz. Då blir det Rock Jazz Fusion !!!!!

Det här spåret/låten innehåller grunderna för rythm i Jazz och Blues.....
Brukar alltid göra en etude (en etude är utbildande och demonstrerar eller övar upp någonting) med all ny teori. För att förstå den och dess funktion hos alla instrumenten i litet band. En ensambles rythmsektion skall ju leverera beat, puls, groove och harmoniskt (ackord) matrial, för monstret ( am. slang för the  superior player) att spela låtens head eller improvisera till. Både solosektion och rythmsektionens katter använder dessa beats till denna rythm. Eg. ska det vara 8 delar på riden om allt skall vara rätt och riktigt men jag fick inte till det i Groove Agent  :lol: Det är vanligt att variera jazzrythm, bara man har grundstenarna kvar så jag klarar mig kanske undan med det ?
Nu jag skall öva på detta och Charleston några månader/ett halvår nu... :)

Jag tycker RockJazzFusion är enklare för då spelar man jazzteorin till Rocktrummor,,,eller, ja, åtminstone till en rak 4/4.
Och jag är uppväxt på 70 & 80 talet så det är väl det man är mest familjär med...
Rocktrummor, 4/4, alltså.....

Studie exempel med rätt placerad son clave, ett afrikanskt beat som går in i jazzrythm (som är adaptiv - även till udda  takter- t ex spelar man raka 4:or fungerar det om man spelar det dubbelt så sakta mot vad swinget går i. Så det går trots allt på ett vis att använda raka 4:or ändå. Att den är adaptiv gör att den går att variera.) och som man kan spela t ex ett solo eller melodi till, kommer imorgon....Det är natt nu så jag kan inte spela clave´just nu..De låter högt som fan...Jag tog leadgitarren istället och spelade in claven...Jag spelade Bossa licks (Sambabeats till jazzrythm) 2 repriser och 2 repriser lick´s med jazzrythm:s Rolls Royce, nämligen Charleston, med leadgitarren- så man får flytande melodier och improvisationer över swinget.

Måste lära mig detta för man kan inte spela jazz utan korrekta ii-V7-I;or,rätt swing och fraseringar till melodier/solon i
son clave eller samba (Jag har en liten fördel av att ha varit med i en  sambagrupp för många år sedan). ...Även om jag helst spelar, och vill spela, Rock Jazz Fusion..Men det här ämnet, jazzrythm´s och polyrytmik, är verkligen intressant. Vill gärna titta på Jocke´s studie i ämnet, hur man upplever beats som släpar på 2;an och 4;an....En del upplevde dem tydligen som raka 4:or om jag förstod Jocke rätt.(?)

Jag spelar Vanilla Beats till Jazzrythm i Bluesetuden i den här ordningen:

1 rep - akomp.
2 rep - shuffle
2 rep - Charleston (Charleston "vandrar" runt i jazzrythm´s repriser)
2 rep - 3 olika sambatakter/grundtakterna
2 rep - son clave 3:2 & 2:3.

Claven kan börja på både 2:an eller på 1:an beroendes på vilken effekt man är ute efter. Börjar clave´n på 1:an kallas det för "tung etta" Det gör att tex ett gitarrlick som spelar i son clave alltså ges möjlighet att då börja sitt lick på 1;an.
Lindy Hop, vanlig 8:a går i son clave 3:2 till swing. Vanlig 6:a, Lindy Hop är son clave 2:3 plus en :3 till över 5&6.
Bo Diddley´s Beat är en sorts son clave´3:2.

Andra beats som är vanliga att spela till  jazzrythm är Rhumba(clave), Bossa Nova, Mambo och Montuno. Själv har jag dock bara en vag ide´om dessa clave´s/beats/rythm´s ännu. Tänker lära mig använda de jag spelar i denna blues/etude ordentligt först. Jag tror inte jag kommer att försöka spela så mycket Latin Jazz, men det kan vara bra att känna till dem något sånär i a f. Brasiliansk folkmusik spelar ibland hela stycken, fraser med en åttondels förskjutning. Det kallas för offbeat. Kan vara bra att känna till för att förstå vad musikerna eg. sysslar med i Latin Jazz.

En jazzsång rythm brukar innehålla synkoper ,förkjutning av takten med en t ex en 8:ondel. Man hoppar över en åttondel och markerar nästa effektfullt med t ex en cymbal. Kanske även någon anticipitation, vilket betyder en tidigare markering, med t ex en åttondel.

Det låter för djävligt  :lol: (jag kan inte programmera trummor, kan inte arra och inte mixa) men det duger som en grov skiss till vad jag menar. Om man övar på detta ett tag kan man göra fina rytmiska riff och licks utifrån dessa beats och rythms när man spelar swing. Jag är övertygad om att detta är fin och värdefullt för alla jazzkatter och blueshundar att kunna...Kvantiserar ni ett VSTi trumspår (gärna swing eller shuffle) i Cubase men 76-100% swing kommer spåret att delas upp  i sådan här swing. I kvantiseringsrutan ser du hur % i swing är uppdelat på en takt. Mycket praktiskt och enkelt att studera. Kolla det !!! Önskar att Cubase metronom ändrades till swing då. I Natives Studio Drummer finns motsvarande en kontroll som låter dig ställa in % swing. Den här bluesen/etuden går i 75% swing, vilket innebär att 2:an och 4:an släper med en 16;del. Tempot är 120 bmp. Tonarten är A. Det var någon känd jazzmusiker , kommer inte ihåg vilken just nu, som sagt "You can play allmost anything as long as you remember to swing the notes."

Jazz är nästan aldrig statisk som denna blues är. Jazz tycker jag är definitionen av improvisation; skapande/komponerande i ögonblicket. Den lever här och just nu. Harmonierna/ackorden t ex kan färgas, spelas i olika inversioner, bytas mot substitut, spelas med lite annan rytmik. Basen har många möjligheter till variation både tonmässigt som i rytmiken t.ex  annat rubato, Trummisen kan variera jazzrythm på flera sätt, t ex med  synkoper, anticipitationer, eller ta in claven eller en sambatakt i spelet, osv. Trummisen i jazz har oftast mycket att göra och panoreras till höger kanal, basen i mitten, 50% panning till vänster av piano eller rythmgitarr och längst ut till vänster saxofonen eller sologitarren. Alltså på samma vis man som publik till ett small band hör musiken live. Det är den vanligaste orkesteruppställningen för just small bands/small ensembles. Reverb/rum kan läggas sparsamt på gitarr och piano i mixen men enbart om de spelar solo. Aldrig när de spelar akompangemanget och aldrig på mastern. Det suddar ut rubato ´s detaljer och det vill man inte. Dessutom vill man att varje katt i en small ensemble/small band skall kunna uppfattas klart och tydligt var för sig. Man använder sig aldrig av dubbar i jazz. Referenslyssning John Coltrane´s klassiska album " A Love Supreme". 

Oftast är inte swinget bestämt i förväg i % eller 16 delar utan man spelar det på känsla av dagsformen. Man brukar dock lägga 2;an och 4:an så nära nästkommande 8;del som möjligt i praktiken. Men man strävar efter 100%swing vilket är lika med att släpa downbeats, 2;an och 4;an alltså, en 16:ondel plus en 32:on del.  Kom ihåg bara att basen spelar rubato på downbeats och ligger något efter Hihat och virveln. Det är basen som skall göra 100%, Virveln kan ligga på ca 38 % vilket motsvarar att släpa med  en 32;e del. Övriga instrument lägger sig någonstans däremellan. På 76% swing kanske, som den här bluesetuden enhetligt lunkar på, alltså, som sagt, men släpar downbeats med en 16:on del.

Det gäller för musikerna, katterna, att vara lyhörd för att ligga rätt i låten som är i ständig förändring och känslig inför det egna valet av variationer så att det stämmer överens med helheten, så att katterna hittar den dagens sound och swing. Att kunna vara här och nu för att lyssna är en viktig egenskap för en katt.

Låtens head/ tema brukar inleda en jazzlåt med 2 repriser, sedan kommer vampen som solisterna skall improvisera till. Vampen är den enda  delen som kan vara stabil, statisk. Ibland avslutar man även med ett interludium och en repris av låtens head. Lois Armstrong sade "Never play the same thing exactly the same way twice".

Andra vanliga former/strukturer på jazzlåtar är 52 takters sång enligt ett AABA schema och jazzblues.

Jammar man spelar man enbart vampen, kanhända precis skapad och etablerad bland jammedlemarna och så reharmoniserar man vampen i ögonblicket invigelse samt turas om att vara solist och improvisera till den.

Dock, i Berklee´s  kurs i improvisation som hålls över nätet lär Gary Burton att man kan återupprepa en fras max 3 ggr för att etablera den hos publiken, om den är ovan att lyssna på jazzimprovisationer, innan man börjar leka med frasens toner rytmik och ornamentera med övriga skal och passertoner. Detta för att den ovane publiken då ska lättare att förstå och ta till sig improvisationen. Nu är det oftast så att jazz publiken till stora delar oftast är väldigt kunnig och uppskattande. Det är åtminstone vad jag hört och även sett vid de få jazzsessioner jag varit på. Improvisationernas kvalitet och vinnande av lyssnarna brukar mätas av applåderna som brukar ges efter varje soloinsats.

Eftersom låtens vanilj ackord (grundackord) alltid är desamma precis som låtens head och kanske även ett interludium (mellanspel) gäller det för varje musiker att veta olika sätt att variera på. Du kan aldrig lära dig för mycket teori,  den innebär mer frihet att spela en jazzlåt såsom man själv vill framföra just sin del av den. Teorin ger också frihet och möjligheter i praktiken bl a för solisterna att improvisera över låtens vamp. Som publik, lyssnare ger teorin förståelse för musikernas arbete, kreativitet och kunnande på sitt instruments område. Man förstår deras konstnärskap bättre och kan rätt uppskatta det. Nu vet ni litet om swing, shuffle och den vanligaste rytmiken i jazz. Ni har nu förhoppningsvis blivit mer medvetna och därmed bättre lyssnare och uppskattare av jazzmusik.
Ni har blivit litet mer hip !!! :)

PS !!!!
Letar fortfarande en jazzmetronom......Det finns på Youtube och på filer och CD:s att köpa men ingen riktig fysisk metronom, vad jag vet...

230
Demolåtar / pxm - "BIG BLUES"
« skrivet: 10.10.2013, 02:00:12 »
Stora (extended) bluesskalan, stora ackord, 16 takters Blues - namnet kan bara bli BIG BLUES !!! :)
Har suttit någon dag med att arbeta. Så jag har inte haft tid att hänga här så mycket och arbetet är inte klart ännu.
.Och nu vill jag vila litet från musiken - då brukar jag spela in en blues !!!! :)
Men som sagt jag är litet trött och behöver råd ang. nivåerna på mixen.....

mvh

231
Färdiga produktioner / pxm - "PracticeRoom"
« skrivet: 04.10.2013, 01:34:12 »
En studie/ etude om dominanta sound och att mästra dissonans, över och understigande
tritonussprång med både ackord och skalor....
Ganska intressant faktiskt.....
Kallar den för "PracticeRoom" och den går i bästa  Rock Jazz Fusion anda.

mvh

232
En blues från mig....... :)
Jag försöker sjunga och spela Progressiv Blues.....
Blues är spännande och det finns alltid mer att lära sig.....
Så gillar jag att improvisera över 12;an, mycket !!!!!

Med vänlig hälsning





233
Färdiga produktioner / pxm - "Whit the Gun in my Hand"
« skrivet: 01.10.2013, 00:27:44 »
En Blues...




mvh

234
Studio, produktion och övrigt / Metronom som spelar med sväng....
« skrivet: 27.09.2013, 22:21:24 »
Min metronom fuckar upp mitt nyförfärvade swingbeat,
och det är för tidigt att återgå till raka beats för mig....

Har letat efter en metronom där man kan ställa det % sväng
man vill ha men inte hittat någon...

Vi har varit på månen, åkt batyskaf i Marinergraven och
har ännu inte uppfunnit jazzmetronomen !!!!!!
Är det möjligt ????

Fullkomligt orimligt enligt mig och jag betalar vad som behövs för
en sådan metronom - men vart hittar jag en vettig sådan ???????

H.E.L.P.

mvh

235
Demolåtar / pxm - "Johan´s 16 bars"
« skrivet: 27.09.2013, 17:42:42 »
Nu har jag bredband igen.... :)
Det var trist att vara utan och, som vanligt när jag har tråkigt,  hann jag med en Blues Fusion... :)
Meningen var från början att göra en inspelning av Miles Davis "Freddie Freeloader"
så progressionen är Miles Davis, bas, melodi och solo är mitt eget.....
Egentligen skulle den väl heta "M.Davis 16 bars" men jag orkar inte ändra......

Tycker att den här blev bra, hoppas att ni också gillar den......

mvh

236
Demolåtar / pxm - "Blues Insane"
« skrivet: 27.09.2013, 14:33:35 »
Här är en blues av John Coltrane som går i C 130 bmp...........
Solot och basgången är mitt eget, det är bara reharmoniseringen som är Coltranes..

Har driftstörningar hemma på mitt Internet men tar igen lyssning av era alster så fort
min router är med igen...


mvh

237
Demolåtar / pxm - "Some Noodling"
« skrivet: 27.09.2013, 00:10:39 »
Bara litet noodling så här på sena kvällen.
Vampen är byggd av en fullständig kvintsekvens.

76 % swing, 160 bmp, C Melodisk moll.....
Kan mute gitarren som gör improvisationen ifall någon
vill göra något av vampen....

Tyckte kvällens övning föll ut bra så jag lägger ut den... :)

Hoppas ni gillar den........

238
Demolåtar / pxm - "MONSTER"
« skrivet: 25.09.2013, 21:49:05 »
Monster kallar man solisten, the superior player, i jazz.... :)
Jag har reharmoniserat (med sekundära dominanter och dess diatoniska ackord)
 en 12 takters blues som går i 120 knyck, 75 % Swing, och i F......
Den går runt runt som en vamp....
F Bluesskala, C Bluesskala,F och C Mollpenta, F Utökad blues, C Melodisk moll, F Dorisk, F Heltons och F dim skalor
finns att välja på för de som vill vara Monster....

Please, lägg en halv minut eller en helminut solo till den här.
Det är ju jättekul att vara Monster

Roffe och Altsax - ni kan ju köra en Gunfight (Call & Response, C&R) med era saxofoner till denna vamp.....!!!!!!!
,,,eller någon/ några andra.....Det är skojj att improvisera och är man två blir det runt en och en halv minut var..........
Ni behöver inte komponera något, utan bara spela på, hitt på nåt i stunden bara och improvisera, kör en F mollpenta eller något.....,befriande och enkelt....

239
Studio, produktion och övrigt / Årets nomineringar är ;
« skrivet: 16.09.2013, 15:50:00 »
Här är de nominerade till 2013 års Jazzkatter:   

Årets musiker
Lars Danielsson
Mariam Wallentin
Mats Äleklint                       

Årets grupp
Fire! Orchestra
Klabbes bank
Tonbruket

Årets nykomling
Thomas Backman 
Lisa Bodelius
Anna Högberg 

Årets kompositör
Goran Kajfes 
Anna-Lena Laurin
Oscar Schönning


mvh 

240
Demolåtar / pxm & ynot "Insane Daycare Lullaby"
« skrivet: 14.09.2013, 22:51:23 »
Ögonblickets invigelse och känlsan i stunden, närvarandes skapandes i nuet redigerar och editerar bort för det mesta....det är tråkigt för det finns så mycket känsla i improvisationen , en kraft som kommer starkare fram.
Det är viktigare än att hålla allt snortight tycker jag, en improvisation  måste upplevas och den här finns det mycket känsla och power i,,,,,
Det var det första jag tänkte när jag hörde den här filen, överraskad att ynot bjussar så på sig själv, Jag fick filen för att klippa och klistra men ville , liksom, förstöra den där kraften i den. Jag vet inte heller riktigt hur man passar in, ibland är det litet baktakt men det gör ingenting. Det känns som om det passar ibland. Dock tror jag  att filen ligger litet annorlunda i ynots mix än i min så den är kanske bättre, eller "mer" rätt, för det var ju en livetagning med ett backingtrack....

Kompet är en 8 takters bluesvamp i A, 80 knyck, inte helt 100 den  heller men den är smått redigerad bara. Jag vill ha det där äkta kvar.Oftast ligger man ju litet framför eller litet bakom klickt beroendes på när man spelar och om man inte sjungit/spelat blues till det förr och är van vid 12 tackers är det lätt att missa turnarounden i varje repris eller få en litet förskjutning och ta det  var 16;e takt istället, vilket i o f s går utmärkt men fraseringarna kan kännas långa om man inte är van vid det. Det här är ynots första försök på en 8 takters och kanske det enda, jag fick filen efter ung. 10 min.

Jag tycker att det är ett bra första försök.

Nu bor inte jag och ynot i samma stad eller har likadana rum att sjunga och spela i..Den  ena filen hade mer än de andra. Så jag försökte med en gate men det var fortfarande för mycket rum, upptäckte att litet rum på mastern fick instrumenten i samma rum..Mixen är litet fuktig, men inte så at det stör hoppas jag.
Ett  strukturerat och komponerat progressivt bluesgroove möter den vilda kraften ynot läger i improvisationen.
Nu får jag väl sluta skriva ändå, jag låter för fan lyrisk...Ni hajjar vad vi vill, åtminstone jag som mixade vill, åstadkomma med
denna mix.........

Vill ni att jag skall mixa om, lägga till, ta bort effekter så säg till eller om ni vill att jag skall klippa i filen så berätta vart i sek avsnittet ligger och vad jag sedan skall göra med det. Jag är ingen erfarn mixare , men det här är mitt första problem i en mix (som jag själv hör och vet om) och skulle behöva litet feedback på hur jag skall lösa det..Jag kan lägga ut ynots live tagning också om ni vill...

241
Demolåtar / pxm "Johan`s (progressive) 8 bar Blues - GUNFIGHT.""
« skrivet: 13.09.2013, 17:51:32 »
Jonny Winter var den som först började lira progressiv blues.
Man använder Rock trummor och kompet är mer utbyggt och blandat med skalan.
Det här är INTE ett försök att lira som Winter utan bara att skapa progressiv blues i allmänhet.
I progressiv blues spelar man oftast andra skalor än bluesskala, använder man den brukar man
den utökade (extended bluesscale.) Den behöver man inte kunna för att spela med här.

Jag har ett komp och en grund till en 8 takters blues här.
Reharmoniseringen är min egen liksom melodin.....

Söker bassist, gitarrist, saxofonist ,munspel orgel och någon som spelar bas....
Allt - alla är välkomen till detta projektet.. :)
Bluesen låter mer komplicerad än vad den egentligen är....
kan du bluesskalan i A, eller en mollpenta, så klarar du dig.... :)
(Jag använder den utökade Bluesskalan i den här filen för leadgitarren, men det
behövs inte och så är den litet trixig att använda.)

Är vi tre st., eller fler, som vill lira litet räkor och leka bluesdogs kan vi ta två och
efter ett tag fyra repriser, sedan två var igen (så att alla får börja sitt lick en gång var.)
så det blir litet trad. gunfight (C&R) i den här bluesen.
 Det vore häftigt och roligt... :)
Voff, voff !!!! YYYYYYYYYYYYYYYYlllllllllllll llllllllllllllll !!!!!!

Det här är  några repriser bara, i början och slutet med en liten melodi
jag tänkte vi kunde ha som tema/head i bluesen...Improvisationen klipper jag gärna
bort och lämnar plats för den som vill spela. :)
Den ligger bara där för att jag blev nyfiken att lira till denna blues.. :)

Jag håller på med ett annat projekt också och det får gå före det här projektet
men när jag kan vill jag lägga tid på detta. jag brukar rehamonisera och spela
 blues för att koppla av och vila mig. Vila mig från musiken litet,,,då blir det blues!!! :)

Jag vill prova att mixa denna gången !!! :)
Någon kanske vill yla om jag spikar ihop en text ??? Eller någon annan som
 har litet blueslyrik till över ??? Jag vill att lyriken skall passa bluesens melodi som spelas i början
innan improvisationen börjar..



Jag hör det nu när jag lyssnar på denna, den hade gjort sig bättre i swing, eller hur ?????
Och med litet 13 ackord och en ii-V7 i turnarounden,,,, men - nej då blir det ju jazz/jump blues......
och det är inte alltid lätt att få till ett bra sväng... :lol: (tycker jag)

Undrar instrumentens instrumentens volym, panning och eq ???
och,,tja -hela mixen ?? arret ?? och själva reharmoniseringen ??? Det är bland det mest roliga
och spännande som finns att göra i det jag hittills upptäckt inom musikens värld.....

Jag använder Bluesseventh´s med #9:a, bluesen går i A och lunkar fram i 80 bmp 4/4.
Det blir ett enkelt och snabbt collab. Melodi och komp är ju redan färdigt.

Nåväl, här är skissen;

Edit;
Spelade en brygga i litet annan rythm, med sekundundära dominanter samt dess diatoniska
(till Amaj7) ackord, för att få något som bryter bluesvampen. Den ligger på slutet alldeles innan
 låten återgår till sin vanliga vamp med dess head..Ingen fara - den vanliga bluesskalan i A fungerar
över brygggan också.  :)

242
Demolåtar / pxm - "Komplett 12tonsteknikserie"
« skrivet: 10.09.2013, 01:25:31 »
Komplett 12 tonsteknik serie i 76% swing där 4 inte uttalas till ett C majmoll7.......
Min egen serie jag gjorde i en kursbok som heter "Outside Guitarlicks"
av Marc Belkadi..Det är dock första gången jag försöker att spela det...
.Låter härligt outside.........  :blink: :o :wacko: :mellow: :lol:
Låter för djävligt rent ut sagt !!!! :)

Kan vi inte ha en festival med 12 tonsteknik ?????? :)

mvh

243
Demolåtar / pxm - " Little Sue" (fd. Chromapax)
« skrivet: 06.09.2013, 19:48:35 »
hej.
jag försöker att spela Mike Stern´s Chromazone..... :lol:..........
blev en VÄÄÄÄÄLDIGT fri och egen tolkning !!!! :lol: :lol: :lol:

Edit; Nu är det en helt egen låt med sång och litet annat sound än från början.....
Så försöker jag sjunga också, :lol: texten är bara något jag kom på medan jag sjöng.....

//mvh

244


mmmmmmmmmmmm,,måste ha,,,doh!!!!!!! :P :P :P :P :P
åhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :wub: :wub: :wub: :wub:

245
Demolåtar / pxm - "Walkin by"
« skrivet: 31.08.2013, 18:31:25 »
Tänkte bjuda på en nykter improvisation . och just den här är jag litet stolt över.... :)
Gitarren är en tagning, inga repetitioner, klipp eller redigeringar, utan stuff direkt ifrån mitt hjärta !!!!!!
Har försökt ta tillvara på det Eddi skrev att han gillade i min "fylle"blues-att lita mer till känsla än till skalorna.....
Som Blues & Jazz skall vara !!!!!! :)
Några av mina för er kända fraseringar kom med - då jag inte riktigt visste vad jag skulle spela just då men ville
inte utöva strolling.........Det är inte beat eller basgång tillräckligt för det i den här bluesen....
Reharmoniseringen är min egen b t w men jag har hållt den enkel och alla kan uppfatta bluesen...

Tankar kring panning och kring improvisation (låter det fortfarande skalövningar, jag har försökt träna bort det .....) ?????

Med vänlig hälsning

Edit; strolling betyder att ta paus för att låta groovet utgöra en del av solot...




Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 18